Β' επεισόδιο στ. 659-840 «Oὐδείς ποτ’ ηὐτύχησεν ἔκδικος γεγὼς, ἐν τῷ δικαίῳ δ’ ἐλπίδες σωτηρίας»
Από την αναγνώριση στο σχέδιο απόδρασης
σελ. 54-55
2η ΣKHNH (στ. 659-840)Η Εισοδοσ του Αγγελιαφορου
και η Αναληψη του Ειδωλου
660 ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ: Σε γύρευα, Μενέλαε, και σε βρίσκω,
παντού στον ξένο τόπο τριγυρνώντας· 1
● Ποια είδηση μεταφέρει ο Aγγελιαφόρος;
● Ποιες πληροφορίες δίνει το είδωλο πριν από την ανάληψή του;
● Πώς αντιμετωπίζει ο Aγγελιαφόρος την πραγματική Eλένη;
με στείλαν οι συντρόφοι μας να ψάξω.
2
ΜΕΝ: Τι τρέχει; Οι ντόπιοι μήπως σας ριχτήκαν;
ΑΓΓ: Θαύμα τρανό· τα λόγια δεν το φτάνουν.
3
ΜΕΝ: Λέγε· κάτι σπουδαίο, με τόση βιάση, θα 'χεις.
4
665 ΑΓΓ: Οι κόποι σου όλοι πήγανε χαμένοι.
5
ΜΕΝ: Κλαις συμφορές παλιές· ποιο το μαντάτο;
6
ΑΓΓ: Εχάθηκε η γυναίκα σου πετώντας
μες στον αιθέρα· ανέβηκε στα ουράνια
κι άφησε τη σπηλιά αδειανή που μέσα
670
την είχαμε· είπε τούτα. «Τρωαδίτες
δυστυχισμένοι κι οι Έλληνες, 7
για μένα πεθάνατε στου Σκάμαντρου τις όχθες,
ξεγελασμένοι από της Ήρας τα έργα,
νομίζοντας πως την Ελένη ο Πάρης
675
κρατούσε, όμως καθόλου δεν την είχε.
Αφού έμεινα όσο χρειαζόταν, τώρα,
8
που τέλειωσα της μοίρας τα γραμμένα,
στους ουρανούς πηγαίνω, στον γονιό μου.
Κι η δύσμοιρη Ελένη που δε φταίει,
680
φορτώθηκε τις ντροπιασμένες φήμες».
Χαίρε της Λήδας κόρη, εδώ βρισκόσουν;
9
Τους έλεγα πως πήγες ψηλά στ' άστρα·
φτερά δεν ήξερα πως έχεις. Όμως πάλι
δε θα σ' αφήσω να μας περιπαίξεις
10
685
ξανά, φτάνουν τα πάθη που υποφέραν
ο άντρας σου στην Τροία κι οι σύμμαχοί του.
ΜΕΝ: Αυτά με κείνα σμίγουν· συμφωνούνε
11
τα λόγια· μου είπε αλήθεια. Ω! λαμπρή μέρα, 12
που μες στην αγκαλιά μου σ' έχει φέρει!
Ας γινουμε θεατες
Η Ελένη βρίσκεται σε απόγνωση· τόσα χρόνια περίμενε τον Μενέλαο κι αυτός την αρνείται… Aναπάντεχα εμφανίζεται ένα νέο πρόσωπο.
Πώς καταλαβαίνουμε ποιος είναι;
Aς «δούμε»:
από ποια πάροδο εισέρχεται σύμφωνα με την αρχαία σύμβαση και με ποιον τρόπο,
ποιο είναι το κοστούμι του.
Ο Aγγελιαφόρος, μετά τα πρώτα του λόγια προς τον Mενέλαο, μεταφέρει σε ευθύ λόγο όσα είπε το είδωλο πριν αναληφθεί. Πιθανόν ο υποκριτής να διαφοροποιεί στο σημείο αυτό το ύφος, τον τόνο της φωνής και τις κινήσεις του.
Προσπάθησε να φανταστείς τις πιθανές αυτές αλλαγές
Ας Εμβαθυνουμε
Ο υπηρέτης του Μενέλαου, που εμφανίζεται στη σκηνή, λειτουργεί αρχικά ως άγγελος, ως ένα πρόσωπο δηλαδή που μεταφέρει στον σκηνικό χώρο γεγονότα, σημαντικά για την ορατή δράση, τα οποία όμως διαδραματίστηκαν σε άλλο τόπο, εκτός σκηνής.
Ας διερευνήσουμε τους δραματικούς λόγους που επιβάλλουν την παρουσία του στη συγκεκριμένη στιγμή.
Η εμφάνιση του Aγγελιαφόρου αποτελεί ένα απρόοπτο σκηνικό επεισόδιο. Και δεν είναι η πρώτη φορά που στην Ελένη ξαφνιαζόμαστε από τέτοια απροσδόκητα περιστατικά.
Ας θυμηθούμε κάποια.
Mε ποια αντίληψη για τη ζωή μπορούμε να συνδέσουμε αυτή την τεχνική του απρόοπτου; Yπάρχουν ανάλογες αντιλήψεις σήμερα;
Παραλληλο Κειμενο 1
Aπροσδοκητες Εμφανίσεις
Όσα φέρνει η ώρα, δεν τα φέρνει ο χρόνος.
Kεραυνός εν αιθρία!
O Eυριπίδης ξέρει ακριβώς, όπως και ο Aισχύλος, να προκαλεί τον φόβο ή την ελπίδα μιας εισόδου που έχει για πολύ επιβραδυνθεί. Aλλά ήδη εδώ εμφανίζεται ο νεοτερισμός. Γιατί, συχνότατα, αυτή η μακρά αναμονή που συντηρείται με επιδεξιότητα οδηγεί πραγματικά σε μια έκπληξη, σε νέα ώθηση. Aυτό ανήκε σε εκείνα τα παιχνίδια της τύχης που, όπως είδαμε, ήταν η έμμονη ιδέα του ποιητή μας. Έτσι, συμβαίνει να φέρει ως το αποκορύφωμα μια απελπισία σχεδόν πια αγιάτρευτη· αλλά τότε, την τελευταία στιγμή, εμφανίζεται ξαφνικά ένας σωτήρας.
J. de Romilly (Aπό το J. de Romilly,
H Nεοτερικότητα του Eυριπίδη, μτφρ. Aγγελική Στασινοπούλου-Σκιαδά, Kαρδαμίτσα)
σελ. 56-57
690 ΕΛΕ: Τόσος πολύς καιρός, αγαπημένε
13, Ο Μενελαος Αναγνωριζει την Ελενη
και τώρα μόλις η χαρά για μένα.
Φίλες μου, να, πασίχαρη αγκαλιάζω ● Πώς εκδηλώνουν τη χαρά τους οι δύο ήρωες;
● Ποια τα συναισθήματά τους;
τον άντρα μου, αφού πλήθος κύκλους
έκανε ο φωτοδότης ήλιος.
695 ΜΕΝ: Κι εσένα εγώ· με
πλημμυρούν τα λόγια
κι όμως δεν ξέρω πώς να πρωταρχίσω.
ΕΛΕ: Αναγαλλιάζω, πέτομαι κι αφήνω
λεύτερα τα μαλλιά, σταλάζουν
τα δάκρυα ποτάμι απ' τη χαρά,
700
καθώς σφιχτά σε σφίγγω,
λατρευτέ μου.
ΜΕΝ: Δεν παραπονιέμαι άλλο, καλή μου·
την κόρη έχω του Δία και της Λήδας,
που κάποτε οι Διόσκουροι, τ' αδέλφια της,
καβάλα στ' άσπρα αλόγατα, βαστώντας
705 του γάμου τους πυρσούς, τη μακαρίσαν 14
κι ένας θεός από το σπιτικό μου
την άρπαξε, για να την οδηγήσει
σε τύχες πιο χαρούμενες. Για μας 15
έγινε τώρα το κακό ευτυχία
710 κι ύστερα από καιρούς σε
ξαναφέρνει
στον άντρα σου κοντά. Μακάρι
να χαίρομαι την τύχη την καλή.
ΧΟΡ: Την ίδια κάνω ευχή· πάντα
χαρούμενος·
όταν σμίγουνε δυο, διπλή η χαρά τους.
715 ΕΛΕ: Φίλες μου, δεν
αναστενάζω,
δε θλίβομαι για τα παλιά.
Τον άντρα μου έχω, που τον καρτερούσα
χρόνια και χρόνια να 'ρθει από την Τροία.
ΜΕΝ: Πάλι μαζί· περάσαν τόσα του
καιρού
720
γυρίσματα και τώρα πια
μαθαίνω
τις δολοπλόκες τέχνες της θεάς.
Τα δάκρυα είναι της χαράς μου·
στέρεψε η θλίψη, μόνο αναγαλλιάζω.
ΕΛΕ: Και τι να πω; Ποιος το 'βαζε στον
νου του,
725
να σ' έχω απρόσμενα στην
αγκαλιά μου;
ΜΕΝ: Κι εγώ που σε θαρρούσα εκεί στην
Τροία
στους κακορίζικους τους πύργους.
Πώς σ' άρπαξαν απ' το παλάτι, πες μου.
ΕΛΕ: Στης συμφοράς γυρίζεις την αρχή·
730
άαχ! την πικρή ιστορία ζητάς να μάθεις. 16
Ας γινουμε θεατες
Η αναγνώριση ολοκληρώνεται και οι δύο σύζυγοι τραγουδώντας ένα λυρικό αμοιβαίο εκφράζουν την ευτυχία τους που ξαναβρέθηκαν, αλλά και τον πόνο τους για όσα μάταια υπέφεραν.
Ας προσπαθήσουμε να φανταστούμε την κίνησή τους κατά τη διάρκεια αυτού του τόσο εκφραστικού τραγουδιού.
Ποια νεότερα μουσικά θεατρικά είδη θα μπορούσε να μας φέρει στον νου αυτό το τραγούδι;
Ας Εμβαθυνουμε
Mενέλαος – Eλένη (K. Aθανασόπουλος – Λ. Tασοπούλου, Aμφιθέατρο,1999, σκην. Σ. Eυαγγελάτος)
Παρακολουθούμε την αναγνώριση ανάμεσα στον Μενέλαο και την Ελένη. Οι ήρωες περνούν από την άγνοια στη γνώση, οπότε αίρεται και η αντίθεση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και το είναι. Οι ήρωες υπάρχουν πια με την πραγματική τους ταυτότητα (είναι = φαίνεσθαι).
Ας αναζητήσουμε τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η μετάβαση από την άγνοια στη γνώση.
Ποια συναισθήματα γεννά στους ήρωες;
Eσύ τι νιώθεις;
Παραλληλο Κειμενο 2
Στιγμες Αναγνωρισης
Ο γυρισμός του ξενιτεμένου (δημοτικό τραγούδι)
Παρατραγωδία «Ελένης» στις «Θεσμοφοριάζουσες»
Αναγνωρισμός Πηνελόπης και Οδυσσέα, ραψωδία ψ
Β. Κορνάρος, «Ερωτόκριτος» Ε΄, 1073-96: Αναγνώριση Ερωτόκριτου-Αρετούσας
ΗΛ. Ω της καρδιάς μου φως.
ΟΡ. Φως της καρδιάς αλήθεια.
ΗΛ. Ήρθες γλυκειά φωνή;
ΟΡ. Μη θες και μάρτυρα άλλο.
ΗΛ. Σ' έχω στα χέρια μου;
ΟΡ. Παντοτεινά θα μ' έχεις.
Ηλ. Ω συντοπίτισσες, ω αγαπητές γυναίκες,
Κοιτάχτε τον Ορέστη…
Σοφοκλής, Ηλέκτρα, στ. 1224-1229 (μτφρ. Κ. Ταμβάκης)
(Από το Σοφοκλής, Αντιγόνη – Hλέκτρα, I. Zαχαρόπουλος
— Βάγιες, τρεχάτ', ανοίξατε, αυτός είν' ο καλός μου!
Δημοτικό τραγούδι, Ο γυρισμός του ξενιτεμένου
Γνωρίζει τον η Αρετή, καλά τόνε θυμάται,
μα δεν κατέχει ξυπνητή αν είναι ή αν κοιμάται.
Ξαναλιγώνεται η φτωχή απ' τη χαρά την τόση
κ' έκλινε μια και δυο φορές χάμαι στη γη να δώσει.
B. Κορνάρος, Ερωτόκριτος, Ε, στ. 1089-1092
(Από το B. Κορνάρος, Ερωτόκριτος, Ερμής)
Mενέλαος – Eλένη (Λ. Bογιατζής – K. Kαραμπέτη, Θέατρο του Nότου,1996, σκην. Γ. Xουβαρδάς)
Ίων – Kρέουσα – Xορός, Eυριπίδης Ίων, (X. Λούλης – Λ. Kονιόρδου, Eθνικό Θέατρο, 2003, σκην. Λ. Kονιόρδου)
σελ. 58-59
ΜΕΝ: Μίλησε· πρέπει όσα μας δίνουν,
Η Αναδρομη στο Παρελθον
καλά ή κακά, οι θεοί ν' ακούμε.
ΕΛΕ: Σιχαίνομαι τα λόγια που θα πω. ● Ποιες συμφορές της αφηγείται η Eλένη στον Mενέλαο;
ΜΕΝ: Λέγε· γλυκιά ξαλάφρωσή 'ναι
735
τις περασμένες να σου λένε
δυστυχίες.
ΕΛΕ: Δεν πήγα εγώ με γρήγορο καράβι
στην αγκαλιά ενός βάρβαρου, ούτε
σε ντροπιασμένο πλάγιασα κρεβάτι.
ΜΕΝ: Τότε ποια μοίρα, ποιος θεός σε πήρε;
17
740 ΕΛΕ: Ο γιος του Δία, καλέ μου, και της Μαίας
18
στη χώρα μ' έφερε του Νείλου.
ΜΕΝ: Απίστευτο· πούθε σταλμένος; Φοβερά λόγια!
ΕΛΕ: Έκλαψα τότε, ακόμη κλαίω και τώρα·
η ομόκλινη μ' αφάνισε του Δία.
745 ΜΕΝ: Η Ήρα; Ποιων τάχα το κακό ζητούσε;
ΕΛΕ: Αχ! συμφορά μου, εκείνες οι πηγές
όπου οι θεές λουστήκαν
19
κι ήρθ' η αμάχη για την ομορφιά τους.
ΜΕΝ: Όμως γιατί να κατατρέξει εσέν' η Ήρα;
750 ΕΛΕ: Για να μη μ' έχει ο Πάρης...
ΜΕΝ: Πώς; Λέγε.
ΕΛΕ: που ήμουν γι' αυτόν της Κύπριδας το δώρο.
ΜΕΝ: Α! δύστυχη.
ΕΛΕ: Ναι, δύστυχη· κι εδώ στην Αίγυπτο ήρθα.
755 ΜΕΝ: Και του έδωσε το είδωλό σου, ως λες.
ΕΛΕ: Στο σπίτι σου τι θρήνος, μάνα, ω μάνα,
τι πένθος, τι χαμός!
ΜΕΝ: Τι λες;
ΕΛΕ: Χάθηκε η μάνα μου· για τις ντροπές μου
760 πέρασε βρόχο στον λαιμό της.
ΜΕΝ: Την άμοιρη· η κόρη μας Ερμιόνη ζει;
ΕΛΕ: Ανύπαντρη, άτεκνη, μαραίνεται και κλαίει
για το δικό μου ατιμασμένο γάμο.
ΜΕΝ: Ω! Πάρη, που μου ρήμαξες το σπίτι,
20
765
αυτά κι εσένα αφάνισαν και μύριους
Έλληνες χαλκαρματωμένους.
ΕΛΕ: Κι εμένα την καταραμένη,
την κακορίζικη, ο θεός αλάργα
μ' απόδιωξε απ' την πόλη κι από σένα
770 κι άφησα —που δεν άφησα ποτέ—
τον άντρα μου και τα παλάτια
για ντροπιασμένους έρωτες τραβώντας.
Ας γινουμε θεατες
Η προσοχή όλων μας είναι στραμμένη στον Μενέλαο και την Ελένη. Μην ξεχνάμε όμως ότι οι δύο ήρωες δεν είναι μόνοι.
Ποια άλλα πρόσωπα βρίσκονται στον σκηνικό χώρο;
Πώς φαντάζεσαι τη σκηνική τους παρουσία τη στιγμή της αναγνώρισης;
Mενέλαος – Eλένη – Xορός (Λ. Bογιατζής – K. Kαραμπέτη, Θέατρο του Nότου, 1996, σκην. Γ. Xουβαρδάς)
Ας Εμβαθυνουμε
Eλένη (M. Kωνσταντάρου, Eυριπίδης, Tρωάδες, θίασος Γ. Tσαρούχη, 1977, σκην. Γ. Tσαρούχης)
Στις τραγωδίες την αναγνώριση δύο αγαπημένων προσώπων ακολουθούν συνήθως: α) η εκδήλωση των συναισθημάτων αυτών που ξανασμίγουν, μαζί με αναφορές στον ρόλο της τύχης, β) μια κίνηση προς τα πίσω, προς το παρελθόν, γ) μια κίνηση προς τα εμπρός, προς το μέλλον.
Ποιους από τους άξονες αυτούς εντοπίζουμε μετά την αναγνώριση Μενέλαου-Ελένης στη σκηνή που μελετάμε;
Ας δούμε πιο συγκεκριμένα τον δεύτερο άξονα: Ποια είναι η στάση του καθενός από τους δύο ήρωες απέναντι στο οδυνηρό παρελθόν; Tην καταλαβαίνεις;
Η Ελένη μιλώντας για το παρελθόν της αναφέρεται για μία ακόμα φορά στον ρόλο των θεών. Φέρνοντας στον νου μας και άλλες σχετικές αναφορές σε προηγούμενους στίχους, ας κάνουμε κάποιες υποθέσεις για τη δράση των θεών στον κόσμο του Ευριπίδη. Διασφαλίζουν την τάξη του δικαίου ή ενεργούν απρόβλεπτα κινούμενοι από προσωπικά τους πάθη;
Mπορεί να σε βοηθήσει και το υλικό της αποδελτίωσης.
Παραλληλο Κειμενο 3
H Eλενη: Λογος και Αντιλογος
[…] η Ελένη, που τους άλλους
τόσο στην ομορφιά περνούσε, χώρισε
τον άριστο τον άντρα,
π' όλο της Τροίας κατάστρεψε το κράτος,
κι ούτε την κόρη, ουδέ τους ακριβούς της
θυμήθηκε γονιούς, μα ερωτευμένην
ξεσήκωσέ τη η Κύπρις.
Πολύ εύκολα η καρδιά λυγάει τ' ανθρώπου.
Κι αμέσως λαχταράει στον νου ό,τι βάλει.
Σαπφώ, απόσπασμα 16 L.-P. (μτφρ. Π. Λεκατσάς)
(Από το J.-L. Backès, O μύθος της Ελένης, μτφρ. Κ. Γιόση, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Μ.I.Ε.Τ.)
Ηρόδοτος Ι 3-4: Εκδοχές για τον μύθο της Ελένης
Δεν είναι αληθινός αυτός ο λόγος.
Δε μπήκες στα καλοφτιαγμένα τα καράβια.
Μήτε στα κάστρα μπήκες της Τρωάδας.
Στησίχορος, απόσπασμα 14 (μτφρ. H. Βουτιερίδης)
(Από το H. Bουτιερίδης, Αρχαίοι Έλληνες Λυρικοί, Παπαδήμας)
Eλένη (Mάγια Λυμπεροπούλου,Eυριπίδης, Tρωαδίτισσες, Θέατρο Tέχνης, 1979)
σελ. 60-61
ΧΟΡ: Αν όλα παν
καλά από δω και πέρα, Ο Αγγελιαφορος Αναγνωριζει
την Ελενη
οι συμφορές σας οι παλιές θα σβήσουν. 21
775 ΑΓΓ: Άσε, Μενέλαε, τη χαρά μαζί σας
να γευτώ· δεν την ξέρω, μα τη βλέπω. 22Ποιες σκέψεις κάνει ο Aγγελιαφόρος για:
● τους θεούς
● την Ελένη
● τον εαυτό του
ΜΕΝ: Ζύγωσε, γέροντα, κι εσύ να
κουβεντιάσεις.
ΑΓΓ: Γι' αυτήνε δε μοχθήσαμε στην
Τροία;
ΜΕΝ: Δεν είναι αυτή, οι θεοί μας
ξεγελάσαν·
780
κρατούσαμε μια ολέθρια
νεφέλη.
ΑΓΓ: Τι λες;
Τόσος μόχθος κι αγώνας για έναν ίσκιο;
ΜΕΝ: Έργα της Ήρας και τριών θεών
αμάχη.
ΑΓΓ: Η αληθινή γυναίκα σου είναι
τούτη;
785 ΜΕΝ: Αυτή· και να
πιστέψεις όσα λέω.
ΑΓΓ: Δυσκολονόητος ο θεός, παιδί μου·
23
24
ολοένα αλλάζει. Εδώθε κείθε σέρνει,
πότε ψηλά, πότε βαθιά τα πάντα·
ο ένας δυστυχάει, ο άλλος όχι,
790
όμως κι αυτός κακό θάνατο βρίσκει·
δεν έχει πάντα η τύχη σιγουριά. Κι οι δυο σας
βάσανα δοκιμάσατε, απ' του κόσμου
τα λόγια εσύ, κι αυτός απ' τους πολέμους.
Σαν πολεμούσε, τίποτε δικό του· 25
795 και τώρα δίχως κόπο η ευτυχία.
Δεν ντρόπιασες τον γέροντα γονιό σου
και τους Διόσκουρους, δεν έχεις κάνει
όσα δεινά σου φόρτωσαν. Θυμάμαι
τον γάμο σου, στο νου μου ξαναφέρνω 26
800
πως έτρεχα βαστώντας τις λαμπάδες
πλάι στο αμάξι σου κι εσύ νυφούλα
μαζί μ' αυτόν το πατρικό σου σπίτι
το ευτυχισμένο χαιρετούσες. Όποιος 27
δε νιώθει σέβας για τ' αφεντικά του
805
και δε συμπάσχει σε χαρές και λύπες,
δούλος κακός. Εγώ κι αν είμαι σκλάβος, 28
θέλω μες στους καλούς να με λογιάζουν·
Ας γινουμε θεατες
H αναγνώριση ανάμεσα στους δύο συζύγους ολοκληρώθηκε... Mα ο Aγγελιαφόρος δείχνει να μην έχει καταλάβει τι συνέβη.
Ο σκηνοθέτης μιας σύγχρονης παράστασης της Ελένης προβληματίζεται για το «στήσιμο» της σκηνής του Aγγελιαφόρου. Ποιες προτάσεις θα του έκανες για την κίνηση του Aγγελιαφόρου στον χώρο και γενικότερα για τον τρόπο, με τον οποίο θα υποδυθεί τον ρόλο του; Σκέψου την ηλικία, την κοινωνική του θέση και τη συναισθηματική του κατάσταση.
Ελένη και Χορός (ακουστικό αρχείο από παράσταση 1982, πάροδος) [πηγή: ΚΘΒΕ]
Γέροντας αγγελιαφόρος (σικελικός ερυθρόμορφος κρατήρας του 4ου αι. π.X.)
Ας Εμβαθυνουμε
Ο γέροντας παραμένει στον σκηνικό χώρο και μετά την αναγγελία για την ανάληψη του ειδώλου (αγγελική ρήση). Παύει έτσι να είναι μόνο αγγελιαφόρος. Ξαναγίνεται ο πιστός υπηρέτης που εκδηλώνει συναισθήματα και εκφράζει προβληματισμούς.
Για ποιους λόγους νομίζεις ότι ανατίθεται αυτός ο διευρυμένος ρόλος σε ένα γέροντα υπηρέτη του Μενέλαου που πολέμησε μαζί του στην Τροία;
Aς σταθούμε στις αναφορές του γέροντα υπηρέτη στους θεούς, την τύχη και την ανθρώπινη μοίρα.
Ποιες είναι οι απόψεις του για τα θέματα αυτά;
Ας φανταστούμε τον αντίχτυπο των προβληματισμών αυτών στους Αθηναίους θεατές του 412 π.X.
Tρωαδίτες και Έλληνες πολέμησαν και χάθηκαν στην Tροία για ένα είδωλο, εξαπατημένοι.
Ας αναζητήσουμε αναλογίες στη σημερινή εποχή.
Η εξωτερική πολιτική της Ελλάδας στην περίοδο 1897-1922 [πηγή: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού]
Η Ευρώπη του Κόσμου [πηγή: Γ΄ Γυμνασίου, Νεοελληνική Γλώσσα, Ψηφιακό Σχολείο]
Παραλληλο Κειμενο 4
«Για Ενα Πουκαμισο Αδειανο»
W. Lachnit, O θάνατος της Δρέσδης
Και στην Τροία;
Τίποτε στην Τροία – ένα είδωλο.
Έτσι το θέλαν οι θεοί.
Κι ο Πάρης, μ' έναν ίσκιο πλάγιαζε σαν να ήταν
πλάσμα ατόφιο·
κι εμείς σφαζόμασταν για την Ελένη δέκα χρόνια.
Μεγάλος πόνος είχε πέσει στην Ελλάδα.
Τόσα κορμιά ριγμένα
στα σαγόνια της θάλασσας στα σαγόνια της γης·
τόσες ψυχές
δοσμένες στις μυλόπετρες, σαν το σιτάρι.
Κι οι ποταμοί φουσκώναν μες στη λάσπη το αίμα
για ένα λινό κυμάτισμα για μια νεφέλη
μιας πεταλούδας τίναγμα το πούπουλο ενός κύκνου
για ένα πουκάμισο αδειανό, για μιαν Ελένη.
Γ. Σεφέρης, «Ελένη» (απόσπασμα)
(Από το Γ. Σεφέρης, Ποιήματα, Ίκαρος)
σελ. 62-63
λεύτερος αν δεν είμαι, λεύτερη έχω
29 ● Ποιες εντολές δίνει ο Μενέλαος στον αγγελιαφόρο;
● Ποιες σκέψεις κάνει ο Aγγελιαφόρος για τους θεούς και τη μαντική τέχνη;
ψυχή· το ’να κακό κάλλιο απ’ τα δύο: φαύλη
810
να ’χω καρδιά και δούλο να με λένε. 30
ΜΕΝ: Μόχθους πολλούς μαζί μου πολεμώντας
πέρασες, γέρο· τώρα, έλα, μοιράσου
31
την ευτυχία μου· τρέξε στους συντρόφους
που μας απόμειναν και πες τα νέα·
815
πώς είναι εδώ τα πράγματα· ας προσμένουν 32
έτοιμοι στον γιαλό για τους αγώνες
που ’χω να κάνω ακόμη, αν θα μπορέσω,
καθώς ελπίζω, ετούτην απ’ τη χώρα
ν’ αρπάξω· ας αγρυπνούν κι όλοι ενωμένοι,
820 σε μια σμίγοντας τύχη, απ’ τους βαρβάρους
κάποιο να βρούμε τρόπο να σωθούμε.
ΑΓΓ: Θα γίνουν, βασιλιά μου, αυτά· μα βλέπω 33
κούφια τη μαντική, ψευτιές γεμάτη. 34
Με τη φωτιά και τα πουλιά μαντείες
825 τίποτα δεν αξίζουν· αν πιστεύεις 35
πως τα πουλιά ωφελούνε τους ανθρώπους,
ανόητος είσαι. Ο Κάλχας στον στρατό μας
36
δε μίλησε καθόλου, κι ας θωρούσε
να χάνονται οι δικοί του για έναν ίσκιο·
830 κούρσεψαν ανωφέλευτα τη χώρα·
θα πεις, δεν το ’θελε ο θεός· και γιατί τότε
37
πηγαίνουμε στους μάντεις; Όταν κάνεις
θυσίες στους θεούς, να τους γυρεύεις
τα καλά μόνο κι άσε τις μαντείες·
835
ξεγέλασμα είναι στη ζωή· κανένας
δεν πλούτισε μ’ αυτές όντας τεμπέλης·
38
σωστό μυαλό και νους, να σοφός μάντης.
39
ΧΟΡ: Στα όσα είπε ο γέρος συμφωνώ· άμα
κερδίσεις τους θεούς, στο σπιτικό σου
840
την πιο μεγάλη μαντική έχεις
μπάσει.
Ας γινουμε θεατες
Θεατές σε σύγχρονη παράσταση
Παρακολουθούμε μια σύγχρονη παράσταση της Ελένης... Βλέπουμε τον Aγγελιαφόρο και ακούμε τους στοχασμούς του.
Τον νιώθουμε κοντά μας; Mας αγγίζουν τα λόγια του;
Ας Εμβαθυνουμε
Ο Aγγελιαφόρος στον λόγο του ασκεί έντονη κριτική στους μάντεις, επαναφέροντας έτσι το πρόβλημα της αδυναμίας του ανθρώπου να φτάσει εύκολα στη γνώση.
Τι μπορούμε να εμπιστευόμαστε, σύμφωνα με τον Aγγελιαφόρο; Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να κατευθύνουμε τη ζωή μας; Ας συζητήσουμε την πρότασή του.
Ένα από τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, είναι η διάνοια*, οι ιδέες δηλαδή και οι σκέψεις που εκφράζουν τα πρόσωπα της τραγωδίας και τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν, για να υποστηρίξουν τις θέσεις τους.
Ας αναζητήσουμε σε αυτήν τη σκηνή απόψεις και προβληματισμούς που συνθέτουν τη διάνοια.
Δικαιολογείται ο χαρακτηρισμός του Ευριπίδη ως «από σκηνής φιλόσοφος»;
Ποιες από αυτές τις απόψεις θα μπορούσε να διατυπώσει κι ένας ήρωας σύγχρονου θεατρικού έργου;
Ας υποθέσουμε ότι έλειπαν οι στοχασμοί του Aγγελιαφόρου. Τι θα κέρδιζε, τι θα έχανε το δραματικό έργο;
Παραλληλο Κειμενο 5
Mαντικη
O φόβος και η άγνοια, που οδήγησαν εύκολα τον άνθρωπο στη δεισιδαιμονία και την «πρόληψη» (για την αποφυγή του κακού), ήταν φυσικό να τον οδηγήσουν σε μια διαρκή αγωνία για τα όσα του έμελλαν να συμβούν, και να του γεννήσουν την τάση της μαντικής [...]. Mπορούμε να πούμε πως η Mετεωρολογία κι η Aστρολογία ήταν τα πρώτα σκέλη και ίσως η πρώτη αφορμή της γενικής Mαντικής. Aπό τα προγνωστικά του καιρού διακινδυνεύει κανείς τη μαντεία και τις φανταστικές ερμηνείες, τους οιωνισμούς [...]. Tα φυσικά φαινόμενα γίνονται έτσι διερμηνείς των αποφάσεων της Tύχης ή του Θεού. Aκολουθούν σε πιο εξελιγμένη μορφή όνειρα, οπτασίες, καντηλομαντεία, πυρομαντεία, καφεμαντεία, χειρομαντεία [...] ο καφές που χύνεται, τα κουφέτα κάτω από το μαξιλάρι.
Δ. Λουκάτος (Aπό το Δ. Λουκάτος, Eισαγωγή στην ελληνική λαογραφία, M.I.E.T.) (Διασκευή)
Δελφοί [πηγή: Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση]
«Eυβουλία» (σωστό μυαλό, στ. 837)
ΠPΩTAΓOPAΣ. Η διδασκαλία μου σε κάνει μυαλωμένο για τις υποθέσεις του σπιτιού σου (πώς να κυβερνάς με τον καλύτερο τρόπο το νοικοκυριό σου), και για τις υποθέσεις της πολιτείας (πώς να γίνεις ασυναγώνιστος πολιτικός και στα έργα και στους λόγους).
Πλάτων, Πρωταγόρας, 318e-319a (μτφρ. H. Σπυρόπουλος) (Aπό το Πλάτωνος Πρωταγόρας, A.Π.Θ. – Iνστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών – Ίδρυμα M. Tριανταφυλλίδη)
Ερωτήσεις 1ης σκηνής, στ. 588-658
1. Στην πρώτη σκηνή, ο Μενέλαος αρνείται να δεχτεί ότι έχει απέναντί του τη σύζυγό του, την Ελένη. Πέρα από το είδωλο που έχει κρύψει σε σπηλιά, τι πιστεύετε ότι τον εμποδίζει να την αναγνωρίσει;
2. Τι εξυπηρετεί στη δραματική οικονομία η παράλειψη της Ελένης να ρωτήσει τη Θεονόη για την τύχη του Μενέλαου στο μέλλον;
3. Η συνάντηση της Ελένης με τον Μενέλαο μας θυμίζει πολύ έντονα την ανάλογη σκηνή με τον Τεύκρο, στον Πρόλογο. Να συγκρίνετε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν την Ελένη οι δύο άντρες.
4. Mε βάση το περιεχόμενο των στίχων 588-600, φανταστείτε και γράψτε τον διάλογο που διαμείφθηκε ανάμεσα στην Ελένη και τη Θεονόη.
Ερωτήσεις 2ης σκηνής, στ. 659-840
1. Η εκτενής αφήγηση του Aγγελιαφόρου αναφέρεται σε γεγονότα που συνέβησαν εκτός σκηνής. Πώς θα μπορούσε να αποδοθεί σκηνικά η αγγελική αυτή ρήση;
2. Χωρίστε σε ενότητες τις ρήσεις του Aγγελιαφόρου, στους στ. 786-810 και στ. 822-837. Ποιες ομοιότητες παρουσιάζουν στον τρόπο ανάπτυξής τους;
3. Η αναγνώριση των δύο συζύγων ολοκληρώνεται σε δύο φάσεις. Πώς εξελίσσεται η κάθε φάση;
4. Yποθέστε ότι η αναγνώριση στη δεύτερη φάση της έγινε με σημάδια και προσπαθήστε να γράψετε το κείμενο με βάση αυτή την εκδοχή. Τι θα άλλαζε στο έργο;
5. O Aγγελιαφόρος, με βάση όσα είδε ή άκουσε, διηγείται επιστρέφοντας στην πατρίδα του σε κάποιο συμπατριώτη του την ιστορία του ειδώλου: πώς δημιουργήθηκε αλλά και πώς εξαφανίστηκε, τις συνέπειες της παρουσίας του, καθώς επίσης και της εξαφάνισής του.
6. Σε ένα σύντομο κείμενο καταγράφετε τα θέματα, στα οποία αναφέρεται ο Aγγελιαφόρος μετά την αναγνώριση της Ελένης, και τις απόψεις που διατυπώνει για κάθε θέμα.
7. Γράφετε ένα κείμενο για το σκεπτικισμό του Ευριπίδη, για την τάση του δηλαδή να αμφισβητεί τις παραδοσιακές αντιλήψεις. Ποια στοιχεία θα αντλούσατε από τις συγκεκριμένες σκηνές;
8. Στα λόγια του Aγγελιαφόρου η τιμή της Ελένης αποκαθίσταται για μία ακόμα φορά στη συγκεκριμένη τραγωδία. Ποια είναι τα άλλα πρόσωπα που αποκαθιστούν την τιμή της ηρωίδας και τι εκπροσωπεί ο καθένας;
9. 412 π.X. Δυο θεατές μετά την παράσταση της Eλένης συζητούν για τους μάντεις και τη μαντική. O ένας υπερασπίζεται τις θέσεις του Eυριπίδη, ενώ ο άλλος διαφωνεί. Γράψτε τον διάλογό τους.
Ερωτήσεις 3ης σκηνής, στ. 841-941
1. Σε όλη τη σκηνή κυριαρχεί ο φόβος για ένα επικείμενο κακό. Να εντοπίσετετε στο κείμενο τα σχετικά σημεία και να εξετάσετε πώς αντιμετωπίζουν την απειλή αυτή η Ελένη και ο Μενέλαος.
2. Σημαντικό στοιχείο στη σκηνή αυτή αποτελεί η αμφιβολία και η επιβεβαίωση της συζυγικής πίστης. Αναζητήστε τα σχετικά σημεία και παρακολουθήστε, με βάση αυτά, πώς σκιαγραφείται το ήθος των ηρώων.
3. Ξαναγράφοντας τη σκηνή… Η Ελένη απευθύνεται στον Μενέλαο και του εκθέτει σε συνεχή λόγο τις σκέψεις της μπροστά στον κίνδυνο που τους απειλεί.
Ερωτήσεις 4ης σκηνής, στ. 942-1139
1. Ποια ατμόσφαιρα δημιουργείται στη σκηνή με την εμφάνιση της Θεονόης; Ποιες εικόνες από την καθημερινή μας ζωή φέρνει στον νου;
Κ. Χατζηιωάννου, «Η χρήση του «καθαρσίου πυρός» για τον εξαγνισμό και την αθανασία στον ελληνικό χώρο»
2. Ποια είναι τα κίνητρα της δράσης των θεών, σύμφωνα με τα λόγια της Θεονόης; Να συγκρίνετε την εικόνα αυτή των θεών με τη χριστιανική αντίληψη για τον θείο.
3. Η ρήση της Ελένης, ανάμεσα στα άλλα, περιλαμβάνει: α) το αίτημά της, β) τα επιχειρήματά της, γ) αναφορά στα προσωπικά της πάθη. Να εντοπίσετε στο κείμενο τα παραπάνω στοιχεία και να αναφερθείτε στη λειτουργία τους.
4. Με βάση την παρουσία και τα λόγια του Μενέλαου σε όλη την 4η σκηνή, πώς θα τον χαρακτηρίζατε:
• γενναίο άνδρα;
• καυχησιάρη στρατηγό;
• δειλό άνθρωπο;
• κάτι άλλο;
Πιστεύετε ότι είναι τραγικό πρόσωπο;
6. Να σκιαγραφήσετε το ήθος της Θεονόης, όπως διαγράφεται από τα δικά της λόγια και από τα λόγια των άλλων γι’ αυτήν.
7. Είστε ένας από τους θεατές της παράστασης της Ελένης εκείνο το πρωινό του 412 π.X. Ανήκετε στην παράταξη που είχε υποστηρίξει τη Σικελική εκστρατεία. Πώς αισθάνεσθε ακούγοντας τα λόγια της Θεονόης; Ποιες σκέψεις σάς γεννούν;
Ερωτήσεις 5ης σκηνής, στ. 1140-1219
1. Ποιο σχέδιο προτείνει η Ελένη; Προσπαθήστε να το αποδώσετε σε συνεχή λόγο σε 10 περίπου γραμμές.
2. Να συγκρίνετε την προσευχή της Ελένης με την προσευχή του Χρύση, ιερέα του Απόλλωνα, στην Α ραψωδία της Ιλιάδας(στ. 35-40, μτφρ. N. Kαζαντζάκης – I. Θ. Kακριδής, OEΔB, 1999). Ποια κοινά στοιχεία εντοπίζετε;
Επάκουσέ μου, ασημοδόξαρε, που κυβερνάς τη Χρύσα
και την τρισάγια Κίλλα, κι άσφαλτα την Τένεδο αφεντεύεις,
Ποντικοδαίμονα, αν σου στέγασα ναό χαριτωμένο
κάποτε ως τώρα εγώ, γιά αν σου ’καψα παχιά μεριά ποτέ μου,
γιδίσια γιά ταυρίσια, επάκουσε και δώσε να πλερώσουν
οι Δαναοί με τις σαγίτες σου τα δάκρυα που ’χω χύσει!
Προσευχή στην Αφροδίτη: Σαπφώ (1D 151P) [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Η προσευχή του Κροίσου κατά την αιχμαλωσία του [πηγή: Ηροδότου Ιστορίες Ι 87, Α' Γυμνασίου]
3. Kάποιοι μελετητές υποστηρίζουν ότι στη σκηνή αυτή αναδεικνύεται η επινοητικότητα της Eλένης και γενικότερα η ικανότητα του ανθρώπου να αντισταθεί με το μυαλό του στη δύναμη της εξουσίας. Aναζητήστε στη σκηνή στοιχεία που μπορούν να επιβεβαιώσουν την άποψη αυτή.
4. Ένα μέλος του Xορού, ακούγοντας την απόφαση της Θεονόης και το σχέδιο της απόδρασης, αναπολεί και συλλογίζεται.
Aντώνης Φωκάς, κοστούμι για την Kλυταιμνήστρα, Aισχύλος, Aγαμέμνων, Eθνικό Θέατρο, 1965
Iωάννα Παπαντωνίου, σχέδιο για το κοστούμι της Kλυταιμνήστρας, Aισχύλος, Xοηφόροι, ΔH.ΠE.ΘE. Λάρισας «Θεσσαλικό Θέατρο», 1992
Το τμήμα σας ανεβάζει το Β' Επεισόδιο της Ελένης και εσείς, σε συνεργασία με άλλους συμμαθητές σας, αναλαμβάνετε να σχεδιάσετε:
● τα κοστούμια της Ελένης, του Μενέλαου και της Θεονόης· έχοντας ολοκληρώσει τη μελέτη του Eπεισοδίου και παίρνοντας –ίσως— ιδέες από το φωτογραφικό υλικό του βιβλίου σας, σε ποια ενδύματα θα καταλήγατε;
Μ.Κ. «Μια καινούργια Ελένη στην Επίδαυρο: η ενδυματολογική άποψη του Αλέκου Φασιανού» (δημοσίευση για παράσταση 1977) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου]
Μακέτες Ελένης (φωτογραφία από παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
● μία αφίσα· με τη βοήθεια Η/Y και αξιοποιώντας εικόνες του βιβλίου, δημιουργήστε με την κατάλληλη επεξεργασία τη δική σας αφίσα. Τυπώστε τη δουλειά σας και παρουσιάστε τη στην τάξη.
Αφίσες Ελένης (φωτογραφίες από παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Αφίσα Ελένης (φωτογραφία από παράσταση 2008) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Είδωλα και πλάνη: Ξεκινώντας από τη μυθολογία και τη λογοτεχνία, αναζητήστε το «είδωλο» στα Θρησκευτικά, τη Φυσική αλλά και την καθημερινή μας ζωή. Παρουσιάστε τα αποτελέσματα της αναζήτησής σας στους συμμαθητές σας.
Μαντική τέχνη: Ο Ευριπίδης, μέσω του Aγγελιαφόρου, καταγγέλλει τους μάντεις και απορρίπτει τη μαντική τέχνη ως μέθοδο διακρίβωσης της βούλησης των θεών και πρόβλεψης του μέλλοντος. 25 αιώνες μετά: Τι; Συζητήστε το θέμα με παραδείγματα από την Iστορία, τη Λαογραφία, την καθημερινή σας εμπειρία. Ποια η άποψη της Oρθόδοξης χριστιανικής Eκκλησίας;
Δ. Αξιώτης, «Η Άννα του Κλήδονα» (παράλληλο κείμενο) [πηγή: Β΄ Γυμνασίου, Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Ψηφιακό Σχολείο]
Τα ράσα κάνουν ή δεν κάνουν τον παπά; Ο βασιλιάς Μενέλαος, αγνώριστος μες στα κουρέλια του, φαίνεται να χάνει το κύρος του. Αυτή όμως η άθλια ενδυμασία τού είναι τώρα πολύτιμη. Mελετήστε γενικότερα τον ρόλο του ενδύματος στη ζωή μας (στολές, μεταμφίεση, μόδα…).
Κ.Π. Καβάφης «Ηγεμών εκ δυτικής Λιβύης» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
Οι μεταμφιέσεις του Δωδεκαήμερου (κείμενο) [πηγή: Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών]
Ενδυμασία και η σημασία της για τον άνθρωπο [πηγή: Οικιακή Οικονομία Α΄ Γυμνασίου]
Θέματα σχετικά με την ενδυμασία και τη μόδα (παράλληλα κείμενα) [πηγή: Έκφραση-Έκθεση Α΄ Γενικού Λυκείου]
Τώρα που έχει προχωρήσει η μελέτη του έργου, μπορείτε όσοι ασχολείστε με την αποδελτίωση να γυρίσετε πίσω και ίσως να επανεκτιμήσετε κάποια σημεία. Έτσι, μπορείτε να συμπληρώσετε τα δελτία σας.
Προτείνουμε εδώ τα εξής θέματα, που μπορείτε να αποδελτιώσετε από την αρχή του έργου: 11) το μνήμα του Πρωτέα, 12) η ανθρώπινη επινοητικότητα.
Εθνικό Θέατρο, παράσταση Ελένης 1962 1977
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράσταση Ελένης 1982, 2008
Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, παράσταση Ελένης 1991/2
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1962 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1977 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού.
Από την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας το 1982 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.