1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Ε' Δημοτικού, 4η ενότητα


ΣΕΛ. 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

 

Η ενότητα έχει στο εξώφυλλό της μια εικόνα με ένα παιδί και τον σκύλο του, που εισάγει στο θέμα της σχέσης παιδιού και κατοικίδιου ζώου.

Η ενότητα χωρίζεται στις εξής υποενότητες:

• Ιστορίες με ζώα

• Τα χαρακτηριστικά των ζώων

• Τα ζώα της εξοχής

 

Ο στόχος στη συγκεκριμένη ενότητα είναι η συνειδητοποίηση από τους μαθητές της ιδιαιτερότητας της δομής κειμένων που περιγράφουν ζώα και ανθρώπους (ως επανάληψη γνώσεων προηγούμενων τάξεων).

 

Τα γραμματικά φαινόμενα που επισημαίνονται στη συγκεκριμένη ενότητα είναι:

• αιτιολογικές προτάσεις

• απλές και επαυξημένες προτάσεις

• επίθετα και μετοχές με λειτουργία επιθέτου

• οριστικά και αόριστα άρθρα

• κλίση επιθέτων σε -ής, -ιά, -ί και -ύς, -ιά, -ύ

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• λογοτεχνικές αφηγηματικές περιγραφές

• ποιήματα

• εικονογραφημένη ιστορία

• μύθος

• περιγραφές ζώων σε ενημερωτικά κείμενα από εγκυκλοπαίδειες, άρθρα εφημερίδων και περιοδικών και από το διαδίκτυο

• μικρές αγγελίες

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, ο μαθητής διαπιστώνει και συνειδητοποιεί τη λειτουργία του επιθέτου (και της μετοχής παθητικού παρακειμένου με λειτουργία επιθέτου) στα περιγραφικά κείμενα και των αιτιολογικών προτάσεων, καθώς και τη χρήση των απλών και επαυξημένων προτάσεων και των οριστικών και αόριστων άρθρων.

Όσον αφορά την κλίση των επιθέτων σε -ής και -ύς, εισάγεται ως βοηθητικό στοιχείο κλιτικός πίνακας παράλληλα με τις ασκήσεις συμπλήρωσης κενών, που έχουν παιγνιώδη μορφή. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να επεκτείνει το μάθημα με αναφορά στο εγχειρίδιο της σχολικής γραμματικής και να δώσει και επιπλέον στοιχεία, όπως, π.χ., ότι υπάρχουν και ορισμένα επίθετα σε -ύς που κλίνονται όπως στα αρχαία ελληνικά (λόγια κλίση): ευρύς – ευρεία – ευρύ.

 

Όταν για την επίτευξη κάποιου στόχου δίνονται περισσότερες από μία ασκήσεις, υπάρχει διαβάθμιση δυσκολίας. Για παράδειγμα, στα Χαρακτηριστικά των ζώων η άσκηση 2 με τα επίθετα είναι λιγότερο απαιτητική από την άσκηση 3, που έχει παρόμοιο στόχο.

Διαβάθμιση δυσκολίας υπάρχει επίσης μεταξύ των ασκήσεων παραγωγής λόγου: Η άσκηση συμπλήρωσης των διαλόγων στο δεύτερο μέρος της εικονογραφημένης ιστορίας του Τεντέν είναι λιγότερο απαιτητική από την άσκηση μετατροπής σε συνεχές κείμενο στο πρώτο μέρος.

Γενικά, οι ασκήσεις και δραστηριότητες προσφέρονται για εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης. Για παράδειγμα, μπορούν οι μαθητές να μετατρέψουν το κείμενο από τους Μύθους του Αισώπου στην υποενότητα Τα ζώα της εξοχής σε εικονογραφημένη ιστορία, όπως αυτή του Τεντέν, και το ίδιο μπορούν να κάνουν και για το κείμενο «Φίλοι φίλοι καρδιοφίλοι», αφού τοποθετήσουν στη σωστή σειρά τις παραγράφους.

 

Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται διαθεματικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π., όπως Ιστορία, Γεωγραφία, Φυσική, Αισθητική Αγωγή.

Στο Τετράδιο Εργασιών ήρωας είναι ο Λευτέρης με τον φίλο του τον σκύλο Άργο. Oι περιπέτειές τους δίνουν αφορμή για ενασχόληση με θέματα που αφορούν τα κατοικίδια ζώα, τα οποία χρησιμεύουν για ασκήσεις εμπέδωσης της διδασκαλίας της δομής των κειμένων της ενότητας, για ασκήσεις στα γραμματικά φαινόμενα (απλές και επαυξημένες προτάσεις, οριστικό και αόριστο άρθρο, αιτιολογικές προτάσεις) και για λεξιλογικές ασκήσεις.

Παραπομπή στο Ανθολόγιο και συμπληρωματική βιβλιογραφία για το θέμα της ενότητας δίνονται στο Βιβλίο του Μαθητή.

 

 



49

 

eik

50

 

eik

 

Ιστορίες με ζώα

Ο Μάγκας

εικ

Πρώτη φορά βρισκόμουν σε βαπόρι. Η θάλασσα μύριζε δυνατά, ο άνεμος φυσούσε.

Μαζί ταξίδευε όλη η οικογένεια. Μα ιδιαίτερη γνωριμία και φιλία είχα με τον Λουκά και τις δίδυμες Άννα και Λίζα, τα τρία μικρότερα παιδιά του αφέντη μου. Αυτά έρχονταν κι έπαιζαν τακτικά μαζί μου, στην άκρη του περιβολιού της Κηφισιάς, όπου καθόταν ο Σωτήρης ο υπηρέτης, και όπου ήταν και το δικό μου σπιτάκι.

Τον αφέντη μου δεν τον πολυήξερα. Είχε φτάσει από ταξίδι την παραμονή που φύγαμε από την Κηφισιά, με τον μεγάλο του γιο, τον Μήτσο. Ως προς τις δυο κυρίες, την κυρία Βασιωτάκη και την Εύα, τη μεγάλη της κόρη, που ήταν δεκαπέντε χρονών και δεν καταδεχόταν πια παιχνίδια, σχεδόν δεν τις γνώριζα. Σπάνιες ήταν οι επισκέψεις τους στη δική μου γωνιά του κήπου και μετρημένα τα χάδια τους.     

Το βαπόρι ήταν πανηγύρι. Πολλοί οι επιβάτες, και με όλους ήμουν φίλος.

Μόνο με μια κοπέλα, νόστιμη γαλανομάτα Εγγλεζίτσα, τα χάλασα από την πρώτη μέρα. 

Μα μήπως έφταιγα εγώ; 

Καθόταν σε μια πάνινη καρέκλα κοντά στον Μήτσο και κουβέντιαζε μαζί του. Στο χέρι της, που τ' άφηνε και κρεμόταν απ' έξω από την καρέκλα, βαστούσε ένα άσπρο κουρελάκι και, ενόσω μιλούσε του Μήτσου, το κουνούσε μια εμπρός και μια πίσω, αργά αργά.

Ανασηκώθηκα και ύψωσα τ' αυτιά μου. Το κουρελάκι εξακολουθούσε να πηγαινοέρχεται σαν να μου λέει:

– Και αμέ δε θα με πιάσεις ποτέ... και αμέ δε... και αμέ δε... και αμέ δε...

– Α, έτσι είναι; του φώναξα.

Μ' έναν πήδο όρμησα στο χέρι της μικρής Εγγλέζας, άρπαξα το κουρέλι, το τίναξα δυο τρεις φορές, έτσι που να βγάλω από μέσα του κάθε πνοή, και, πιάνοντάς το ανάμεσα στα πόδια μου, του τράβηξα δυο δαγκωματιές και το έκανα τρία κομμάτια.

Πού να φανταστώ εγώ πως θα σηκωνόταν τέτοια επανάσταση για ένα κουρέλι που σκότωσα!

Η κοπέλα έβαλε τις φωνές σαν να την είχα προσβάλει, φώναξε πως της έσχισα το νταντελένιο της μαντίλι. Ο Μήτσος, ο Λουκάς, ο κύριος Βασιωτάκης, οι δίδυμες, όλοι σηκώθηκαν ξεφωνίζοντας:

– Μάγκα! Μάγκα!

Δεν ήξερα ποιον να πρωτακούσω, σε ποιον να πρωτοτρέξω. Η κυρία Βασιωτάκη έλεγε και ξανάλεγε πως τα σκυλιά δεν είναι για συντροφιές. Μόνο η Εύα δεν είχε κουνήσει από την πλαγιαστή της καρέκλα, και γελούσε με την καρδιά της.

51

Σταμάτησα να συλλογιστώ πώς να ευχαριστήσω όλους, πώς να πάω μεμιάς σε όλους, και τότε μ' έπιασε ο Μήτσος και μ' έδειρε. 

Δεν πόνεσα πολύ. Μια δυο μπατσιές στη ράχη δεν είναι πράμα να γίνει λόγος. Μα το φιλότιμό μου πειράχτηκε πολύ, γιατί τον Μήτσο δεν τον γνώριζα ακόμα αρκετά, ώστε να παραδεχθώ από εκείνον τέτοιες ελευθερίες απέναντί μου.

Θύμωσα κι εγώ. Κακιωμένος με όλους, αρνήθηκα να πάω στη γαλανομάτα Εγγλεζίτσα, που, μετανιωμένη τώρα, με ξαναφώναζε κοντά της. Δεν μ' αρέσουν οι άνθρωποι που ανακατώνονται στις δουλειές των άλλων, κι εννοούσα να της το αποδείξω.

 

Πηνελόπη Δέλτα, Ο Μάγκας, εκδ. Bιβλιοπωλείον της «Eστίας», Aθήνα, 1935

 

 

eik1.  Aπαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

bullet

Ποιος είναι ο Μάγκας; Ποια είναι η Εγγλεζίτσα;

bullet

Ποιες πληροφορίες δίνει το κείμενο για τα πρόσωπα της ιστορίας;

Μήτσος

Λουκάς

Άννα και Λίζα

Εύα

 

δεσμός Διηγήματα και ποιήματα για τους φίλους μας τα ζώα [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]

 

 

 

eik Μέσα στο κείμενο περιγράφονται τα χαρακτηριστικά του Μάγκα σαν να ήταν άνθρωπος. Όταν λέμε τα «χαρακτηριστικά» κάποιου, εννοούμε την εξωτερική εμφάνιση, αλλά και τα προτερήματά του, τα ελαττώματά του, τις συνήθειές του, τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται.

 

Όταν θέλουμε να χαρακτηρίσουμε κάποιον, χρησιμοποιούμε συχνά επίθετα.

 

Πολλές φορές, για να περιγράψουμε τα προτερήματα κάποιου, λέμε ότι είναι:

 

 

 

ήρεμος, έξυπνος, ευγενικός, ανεξάρτητος, συναισθηματικός, ευαίσθητος, ακούραστος, εύθυμος, ακίνδυνος, παιχνιδιάρης, υπεύθυνος, υποχωρητικός, ευχάριστος, τίμιος, δίκαιος, καλός, προσεκτικός, αστείος, αυθόρμητος, σοβαρός, αγαπητός, πιστός, πρόθυμος, ζεστός, τολμηρός, γενναίος, φιλήσυχος, βολικός

 

 

 

Όταν θέλουμε να μιλήσουμε για τα ελαττώματα κάποιου, λέμε πως είναι:

 

 

 

επιπόλαιος, ζαβολιάρης, δυσάρεστος, ψυχρός, σαχλός, δειλός, μαρτυριάρης, νευρικός, φιλοπόλεμος, φωνακλάς, ζηλιάρης, άδικος, κακός, αφελής, πονηρός, ύπουλος, αγενής, ευέξαπτος, εκδικητικός, αναίσθητος, τεμπέλης, επικίνδυνος, κατσούφης, ιδιότροπος, απρόσεκτος, άγριος, αργοκίνητος, απρόσεκτος, πεισματάρης, ανυποχώρητος, εύθικτος

 

 

δεσμός Το επίθετο [Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού]

52

 

 

Εκτός από τα επίθετα, χρησιμοποιούμε και μετοχές με λειτουργία επιθέτου:

 

 

 

δυστυχισμένος, ευτυχισμένος, θλιμμένος, λυπημένος, παραπονεμένος, στενοχωρημένος, χαρούμενος (από το ρήμα χαίρομαι, μετοχή χαρούμενος)

 

 

 

Οι μετοχές, όπως ξέρουμε, προέρχονται από ρήματα, αλλά ορισμένες από αυτές, όπως οι παραπάνω, χρησιμοποιούνται ως επίθετα. Μπορείτε να καταλάβετε τη διαφορά από το παράδειγμα:

 

Η γιαγιά ήταν αγαπημένη από όλους. (Την αγαπούσαν όλοι.) μετοχή

 

Η αγαπημένη μου γιαγιά. μετοχή ως επίθετο

 

Όταν η μετοχή χρησιμοποιείται ως επίθετο, τότε σχηματίζει και επίρρημα, π.χ.

 

Ζούσαμε αγαπημένα.

 

 

δεσμός Οι Μετοχές [Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού]

 

 

eikeik2.  Γράψτε στο τετράδιό σας την περιγραφή του Μάγκα με βάση τα στοιχεία που περιέχει η εικόνα και το κείμενο και χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν περισσότερα επίθετα. Πρέπει να αναφέρετε:

 

 

bullet

Όνομα

bullet

Εξωτερική εμφάνιση

bullet

Προτερήματα και ελαττώματα

bullet

Συνήθειες  

 

 

Με τη φαντασία σας συμπληρώστε τα στοιχεία που λείπουν και γράψτε με τον ίδιο τρόπο την περιγραφή του Μήτσου.

 

 

eik Όταν περιγράφουμε τον χαρακτήρα κάποιου, συχνά αναφέρουμε πώς σχηματίσαμε την άποψή μας. Έτσι, όταν γράφουμε «Ο Μάγκας είναι παιχνιδιάρης» ή «Το παιχνίδι αρέσει πολύ στον Μάγκα και δεν χάνει ευκαιρία…», λέμε γιατί βγάλαμε αυτό το συμπέρασμα. Τότε χρησιμοποιούμε τις προτάσεις που ξεκινούν με τις λέξεις γιατί και επειδή και ονομάζονται αιτιολογικές προτάσεις.

 

Kαταλαβαίνουμε ότι ο Μάγκας είναι παιχνιδιάρης γιατί __

 

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 197-198: αιτιολογικές προτάσεις

 

 

3. Χρησιμοποιήστε τα σημεία του κειμένου από όπου πήρατε τις πληροφορίες σας για τον χαρακτήρα του Μάγκα και αιτιολογήστε με τον ίδιο τρόπο τους χαρακτηρισμούς σας.

53

 

Ο Τεντέν και ο Μιλού

eik

 

Ο Μιλού είναι το αγαπημένο σκυλάκι του Τεντέν, του διάσημου ντετέκτιβ. Εδώ βλέπετε πώς το έξυπνο σκυλάκι σώζει το αφεντικό του. Μπορείτε να περιγράψετε με μια ιστοριούλα αυτά που συμβαίνουν στις εικόνες;

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

54

 

Το πανέξυπνο σκυλάκι όμως, εκτός από βοηθός του ντετέκτιβ, παραμένει σκυλάκι. Δείτε τι συμβαίνει στην επόμενη ιστορία:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 

 
Τα λόγια λείπουν από τις
εικόνες μας. Συμπληρώστε
τα «συννεφάκια» με
τη φαντασία σας.

55

 

Tα χαρακτηριστικά των ζώων

εικ

Μέγεθος: Μεσαίο

 

Ύψος: 30-41 εκ.

 

Βάρος: 18-25 κ.

 

Διάρκεια

Ζωής: 8-10 χρόνια

 

 

 

 

Το σκυλάκι που βλέπετε ανήκει σε μια ράτσα που ονομάζεται μπουλντόγκ. Το όνομά του είναι σύνθετη λέξη και σημαίνει στα αγγλικά: ο σκύλος που μοιάζει με ταύρο.

 

Ας δούμε τώρα μερικά στοιχεία γι' αυτά τα σκυλιά.

 

Χαρακτήρας:
Τα μπουλντόγκ είναι ήρεμα και ευγενικά σκυλιά που έχουν καλή σχέση με τον καθένα. Είναι υπομονετικά και αγαπάνε τα παιδιά, παρ' όλο που δεν παίζουν μαζί τους με τις ώρες. Επίσης, τα μπουλντόγκ τα πηγαίνουν καλά με τα άλλα ζώα, και με τις γάτες ακόμη. Είναι περισσότερο παρατηρητές παρά προστάτες της περιουσίας. Πρέπει η εκπαίδευσή τους να γίνεται από νωρίς.
Εμφάνιση:
Το τρίχωμά τους είναι κοντό και απαλό. Το συναντάμε σε όλα τα χρώματα και τους συνδυασμούς, εκτός του μαύρου. Τα πιο συνηθισμένα χρώματα είναι το καστανοκόκκινο, το πυρρόξανθο και το σταχτί.
Καλλωπισμός
και άσκηση:
Τα μπουλντόγκ έχουν ανάγκη μόνο από ένα γρήγορο βούρτσισμα μία φορά την εβδομάδα. Οι ζάρες στο πρόσωπο και τη μύτη, καθώς επίσης στην περιοχή γύρω από τη μουσούδα, χρειάζονται καθάρισμα συχνά. Τους αρέσει η καθιστική ζωή. Οπότε, μία βόλτα τη μέρα γύρω από το τετράγωνο θεωρείται αρκετή άσκηση για εκείνα.

 

 

56

 

eik1. Παραπάνω έχουμε την επιστημονική περιγραφή του «μπουλντόγκ». Περιγράψτε με τον δικό σας τρόπο το αγαπημένο σας ζώο ή ένα από αυτά που συνήθως ζουν μαζί με τους ανθρώπους. Πρέπει να αναφέρετε:

 

 

bullet

Ποιο είναι το όνομά του

bullet

Πότε και πώς το απέκτησα

bullet

Πώς είναι (εξωτερική περιγραφή)

bullet

Πώς περνάω μαζί του

bullet

Τι νιώθω γι' αυτό

bullet

Ένα περιστατικό από τη ζωή μου μαζί του που ήταν σημαντικό

bullet

Συναισθήματα και σκέψεις μου γι' αυτό το περιστατικό

 

δεσμός Δομή περιγραφής ζώου [πηγή: mikro-kosmos] 

δεσμός Περιγραφές των κητωδών που συναντάμε στις ελληνικές θάλασσες [πηγή: Ο δρόμος του δελφινιού]

 

 

 

eik2. Υπογραμμίστε τα επίθετα στο παρακάτω κείμενο και γράψτε τα στα τρία γένη:

Αν θέλετε μπορείτε να βρείτε τα επίθετα παίζοντας, αρκεί να πατήσετε εδώ

 

 

Το σκυλάκι που βλέπετε ανήκει σε μια ράτσα που ονομάζεται μπουλντόγκ. Το όνομά του είναι σύνθετη λέξη και σημαίνει στα αγγλικά: ο σκύλος που μοιάζει με ταύρο. Ας δούμε τώρα μερικά στοιχεία γι' αυτά τα σκυλιά.

Τα μπουλντόγκ είναι ήρεμα και ευγενικά σκυλιά που έχουν καλή σχέση με τον καθένα. Είναι υπομονετικά και αγαπάνε τα παιδιά, παρ' όλο που δεν παίζουν μαζί τους με τις ώρες. Επίσης, τα μπουλντόγκ τα πηγαίνουν καλά με τα άλλα ζώα, και με τις γάτες ακόμη. Είναι περισσότερο παρατηρητές παρά προστάτες της περιουσίας. Πρέπει η εκπαίδευσή τους να γίνεται από νωρίς.

Το τρίχωμά τους είναι κοντό και απαλό. Το συναντάμε σε όλα τα χρώματα και τους συνδυασμούς, εκτός του μαύρου. Τα πιο συνηθισμένα χρώματα είναι το καστανοκόκκινο, το πυρρόξανθο και το σταχτί.

Τα μπουλντόγκ έχουν ανάγκη μόνο από ένα γρήγορο βούρτσισμα μία φορά την εβδομάδα. Οι ζάρες στο πρόσωπο και τη μύτη, καθώς επίσης στην περιοχή γύρω από τη μουσούδα, χρειάζονται καθάρισμα συχνά. Τους αρέσει η καθιστική ζωή. Οπότε, μία βόλτα τη μέρα γύρω από το τετράγωνο θεωρείται αρκετή άσκηση για εκείνα.

 

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

αρσενικόθηλυκόουδέτερο
ήρεμοςήρεμηήρεμο
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

57

 

3. Θυμάστε πώς κλίνονται τα επίθετα σε -ής που δηλώνουν χρώμα, όπως σταχτής; Συμπληρώστε ό,τι λείπει:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 Eνικός αριθμόςΠληθυντικός αριθμός
Ονομαστική(ο) σταχτής(οι) 
Γενική(του) σταχτή / σταχτιού(των) 
Αιτιατική(τον) (τους) σταχτιούς
Κλητικήσταχτήσταχτιοί
 
 Eνικός αριθμόςΠληθυντικός αριθμός
Ονομαστική(η)  (οι) 
Γενική(της)  (των) σταχτιών
Αιτιατική(τη) σταχτιά(τις) 
Κλητικήσταχτιάσταχτιές
 
 Eνικός αριθμόςΠληθυντικός αριθμός
Ονομαστική(το)  (τα) σταχτιά
Γενική(του) σταχτιού(των) 
Αιτιατική(το)  (τα) σταχτιά
Κλητικήσταχτίσταχτιά

 

Πολλές φορές, όταν μιλάμε, χρησιμοποιούμε αυτά τα επίθετα σαν να ήταν άκλιτα, με κατάληξη σε-ί, π.χ. ο θαλασσί φιόγκος, του θαλασσί φιόγκου, οι θαλασσί φιόγκοι, η θαλασσί φούστα, της θαλασσί φούστας, τη θαλασσί φούστα, οι θαλασσί φούστες κτλ. Αυτό συμβαίνει γιατί χρησιμοποιούμε συχνά το επίθετο σε -ί ως ουσιαστικό για να δηλώσουμε το χρώμα, π.χ. το θαλασσί σού πάει πολύ.

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 100-101: κλίση των επιθέτων σε -ής, -ιά, -ί

 

Για την κλίση των επιθέτων σε -ής, -ιά, -ί μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

eikeik3. Ξεκινώντας από την απλή πρόταση «O σκύλος παίζει με το γατάκι.» φτιάξτε μια αστεία ιστοριούλα στο τετράδιό σας με όσο πιο πολλά επίθετα σε -ής μπορείτε:  

 

Ο κανελ __ σκύλος παίζει με το σταχτ__ γατάκι πάνω στην κεραμιδ__ σκεπή. Το γατάκι φοράει έναν βυσσιν__ φιόγκο.

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 186: απλές και επαυξημένες προτάσεις

58

 

«Αγάπες... με ουρά»

Η μαμά μου είναι γατόφιλη, δηλαδή ανήκει σ' εκείνη την τάξη των ανθρώπων που προτιμούν τις γάτες από τους σκύλους. Εμένα, αν με ρωτήσεις, μ' αρέσουν περισσότερο οι σκύλοι. Όταν αγριεύουν, σου δίνουν μια ντόμπρα δαγκωνιά κι όχι εκείνες τις ύπουλες γατίσιες νυχιές, που δεν αποκλείεται να συνοδεύονται ΚΑΙ από δαγκωνιά! Διότι, βεβαίως, άλλη χάρη έχει του σκύλου. Η δαγκωνιά λέω. Πάει και τελείωσε. 

 

Η μαμά, όμως, από τότε που έχασε το σκυλί ΤΗΣ –και πάνε πάρα πολλά χρόνια από τότε, γιατί το έχασε όταν ήταν δώδεκα χρονώ–, από τότε, λέω, δεν εννοεί να αγαπήσει άλλο σκυλί, και όλη την αγάπη της τη δίνει στις γάτες. Και όχι σε όλες, παρακαλώ, αλλά ΣΤΗ γάτα, που είναι κάθε φορά, βέβαια, η γάτα ΤΗΣ.  

 

Εδώ θα πρέπει να πω πως δεν μπορείς να θεωρείς εσύ μια γάτα για δικιά σου, γιατί γενικά αυτά τα πλάσματα είναι μονόχνοτα κι ανεξάρτητα, και δεν θέλουν ν' ανήκουν σε κανέναν παρά στον εαυτό τους. Μόνο μερικές φορές –κι αυτό σπάνια– συμβαίνει να δεθούν με κάποιον άνθρωπο, αλλά και τότε είναι γιατί τον διάλεξαν αποκλειστικά εκείνες.

 

Βούλα Μάστορη, Αγάπες... με ουρά, εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 1999

 

eik

Οι δύο φίλοι

Ο σκύλος λέει της γάτας:

Τα νύχια σου ετοιμάζεις,

φυσάς και καμπουριάζεις.

Μα τι έχεις και θυμώνεις;

Ως πότε οι τσακωμοί;

Κι εκείνη: Μη ζυγώνεις,

Σε σκίζω στη στιγμή.

 

Για στάσου, λέει ο σκύλος,

δεν θέλεις να είμαι φίλος;

και κούναε την ουρά…

Τρωγόμαστε βδομάδες

παίρνεις και δίνεις ξύλο.

Ας πάψουν οι καβγάδες

και δέξου με για φίλο.

Δεν σκέφτηκες κομμάτι

πως απ' την γκρίνια αυτή

θα μείνω μ' ένα μάτι

θα μείνεις μ' ένα αυτί;

Η γάτα με ησυχία

το πόδι κατεβάζει,

του σκύλου η ομιλία

σε συλλογή τη βάζει.

 

Ήταν εχθροί, φιλιώσαν.

Ξεχάσαν τι είχε γίνει

Συντρόφεψαν. Ειρήνη.

 

Βλέπω καλά; Έχει χάζι,

το αφεντικό φωνάζει.

Ποιοι να 'ναι οι δυο κει κάτω

που τρώνε στο ίδιο πιάτο;

 

Ζαχαρίας Παπαντωνίου

 

 

 

59

 

eik1. Στα δύο παραπάνω κείμενα βρείτε τις προτάσεις που αναφέρουν τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του σκύλου και της γάτας (τον «χαρακτήρα» τους και τη συμπεριφορά τους) και τις σχέσεις μεταξύ τους.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

σκύλοιγάτες
Όταν αγριεύουν, σου δίνουν μια ντόμπρα δαγκωνιά.Όταν αγριεύουν, σου δίνουν ύπουλες νυχιές.
  
  
  
  
  

 

 

eik2. Διαβάστε μεγαλόφωνα το ποίημα με διαφορετικό χρωματισμό κάθε φορά, πότε χαρούμενο,πότε λυπημένο, πότε σοβαρό, πότε αστείο κτλ.

 

 

eik3. Φανταστείτε και γράψτε έναν διάλογο μεταξύ ενός σκύλου και μιας γάτας, όπως αυτός που διαβάσατε στο ποίημα. Μπορείτε να βρείτε λέξεις με ομοιοκαταληξία;

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΣκύλοςΜε τα νύχια σου το χαλί κουρελιάζεις,
Τι έχεις και νευριάζεις;
Γάτα 
Σκύλος 
Γάτα 
Σκύλος 
Γάτα 

 

60

 

eik4. Θυμάστε πώς κλίνονται τα επίθετα σε -ύς, όπως μακρύς; Συμπληρώστε ό,τι λείπει:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 Eνικός αριθμόςΠληθυντικός αριθμός
Ονομαστική(ο) μακρύς(οι) μακριοί
Γενική(του)  (των) 
Αιτιατική(τον)  (τους) 
Κλητικήμακρύμακριοί
 
 Eνικός αριθμόςΠληθυντικός αριθμός
Ονομαστική(η)  (οι) μακριές
Γενική(της) μακριάς(των) μακριών
Αιτιατική(τη)  (τις) 
Κλητικήμακριάμακριές
 
 Eνικός αριθμόςΠληθυντικός αριθμός
Ονομαστική(το)  (τα) μακριά
Γενική(του)  (των) 
Αιτιατική(το)  (τα) 
Κλητικήμακρύμακριά

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 99-100: κλίση των επιθέτων σε –ύς, -ιά, -ύ

Για την κλίση των επιθέτων σε -ύς, -ιά, -ύ μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

Xρησιμοποιήστε το επίθετο αυτό (και όσα άλλα νομίζετε ότι ταιριάζουν) για να μεγαλώσετε την παρακάτω πρόταση:

 

H γάτα κούναγε την ουρά.

 

H γάτα κούναγε τη μακριά ουρά της.

 

H __ γάτα κούναγε με __ χάρη τη μακριά και __ ουρά της.

 

61

 

εικ

Τα ζώα της εξοχής

 

eik 1. Στο κείμενο που ακολουθεί να βάλετε τις παραγράφους στη σωστή τους σειρά, συμπληρώνοντας στο κενό κουτάκι τον αριθμό που πρέπει. Υπογραμμίστε τις λέξεις που σας βοήθησαν να βρείτε τη σωστή σειρά.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

_Όλη την ώρα που τρώγαμε το βραδινό μας, αυτό βέλαζε, κι ο πατέρας μου αγρίευε.
_– Αύριο θα πάει στον χασάπη! είπε θυμωμένος. Δεν πρόκειται να μας αφήσει να κλείσουμε μάτι όλη τη νύχτα!
_Έπειτα το βάλαμε στην πίσω αυλή. Μόλις το αφήναμε μόνο του, βέλαζε συνέχεια και σου έκαιγε την καρδιά. Μόνο όταν το χάιδευες και το έπαιρνες αγκαλιά σταματούσε.
_– Θέλει να αισθάνεται τη ζεστασιά σου, νομίζει πως είναι η μάνα του, είπε η μητέρα μου. Πέρασα όλη τη μέρα μαζί του. Έλα όμως που ήρθε και η νύχτα...
_Εκείνο το βράδυ δεν μπορούσα να ηρεμήσω. Σηκώθηκα, και στις μύτες των ποδιών κατέβηκα τη σκάλα. Βγήκα απ' την κουζίνα στην πίσω αυλή. Πήρα το κατσικάκι, άνοιξα την πόρτα του αυτοκινήτου, το έβαλα μέσα, μπήκα κι εγώ. Το αγκάλιασα και κοιμηθήκαμε εκεί, μαζί, όλη τη νύχτα.
1Παραμονές του Πάσχα μάς φέρανε δώρο από ένα χωριό ένα υπέροχο μικρό κατσικάκι.
_– Τι θα το κάνουμε τώρα αυτό; έλεγε απελπισμένη η μαμά μου.
_Ο πατέρας μου είχε καλή καρδιά. Έτσι, το σπίτι μας απέκτησε τώρα ένα κατσικάκι. Όταν, πολύ σπάνια, πηγαίναμε καμιά εκδρομή όλοι μαζί, εγώ καθόμουνα πίσω στο αυτοκίνητο με το κατσικάκι μου αγκαλιά, σαν να 'τανε σκυλάκι. «Είμαστε η ποιμενική ασυμφωνία» έλεγε ο πατέρας μου.

62

 

 

Διαβάστε το παρακάτω κείμενο παρατηρώντας προσεκτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις και τις εικόνες:

 

 

Η φίλη μου η Βασιλική  συχνά πηγαίνει στο χωριό της. Εκεί μένει η γιαγιά της, σ' ένα σπίτι με μεγάλο περιβόλι γύρω του. Στο περιβόλι υπάρχουν πολλών ειδών ζώα, γάτες, σκύλοι, κατσίκες και κότες. Της Βασιλικής τής αρέσει να τα φροντίζει και να παίζει μαζί τους. Πιο πολύ όμως τρελαίνεται για το καφετί σκυλάκι, τον Φοξ,  τον φύλακα άγγελο του αγροκτήματος της γιαγιάς της. Ο Φοξ, μόλις βλέπει τη Βασιλική, κουνάει την ουρά του και τρέχει κοντά της. Χοροπηδάει γύρω της και της γλείφει τα παπούτσια της. Όσο καιρό μένει εκεί, κοιμάται έξω από το παραθύρι της. Αχ! Πόσο θα ήθελα να έχω κι εγώ ένα σκυλάκι  που να το αγαπάω και να με αγαπάει.

 

 

Καταλαβαίνετε τη διαφορά ανάμεσα στις φράσεις;

η φίλη μου η Βασιλική

το καφετί σκυλάκι

ένα σκυλάκι

 

Τα η, το είναι οριστικά άρθρα.

Το ένα είναι αόριστο άρθρο.

 

 

 

Το οριστικό άρθρο το χρησιμοποιούμε για να μιλήσουμε για κάτι συγκεκριμένο, που είναι γνωστό, ενώ το αόριστο το χρησιμοποιούμε όταν δεν είναι ακόμα γνωστό. Προσέξτε τη διαφορά: Είδα ένα σκυλάκι (κάποιο σκυλάκι, άγνωστο, που δεν το γνώριζα από πριν) στον δρόμο. Το σκυλάκι αυτό (που τώρα είναι συγκεκριμένο, γνωστό) ...

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 60-62: τα άρθρα

Για το οριστικό και το αόριστο άρθρο μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

 

eik2. Στο αγρόκτημα τα ζώα έχουν έναν μεγάλο εχθρό, τον λύκο. Διαβάστε το παρακάτω κείμενο και συμπληρώστε τα κενά με το οριστικό ή το αόριστο άρθρο που ταιριάζει:

 

__ κατσίκα απομακρύνθηκε __ μέρα από το κοπάδι της, χωρίς να το καταλάβει, και βρέθηκε ανάμεσα σε μερικούς θάμνους. Ξαφνικά, μέσα από __ θάμνο ξεφυτρώνει __. λύκος.

__ κατσίκα τρόμαξε τόσο πολύ, που έμεινε ακίνητη, γιατί είχαν παραλύσει __ πόδια της. Φοβήθηκε πως ήρθε __ τελευταία της στιγμή. __ λύκος θα έπεφτε πάνω της και...

Όμως __ λύκος δεν κουνήθηκε από τη θέση του…

 

Αισώπου Μύθοι

63

 

eik3. Γράψτε στο τετράδιό σας τη δική σας συνέχεια στον μύθο, βάζοντας να παίρνουν μέρος στην ιστορία και οι άνθρωποι του αγροκτήματος, που θα προσπαθούν να βοηθήσουν την κατσίκα να γλιτώσει από τον λύκο.

 

 

eik4. Στο επόμενο τεύχος της εφημερίδας του σχολείου θα υπάρχει αφιέρωμα στη ζωή στο αγρόκτημα.

 

Ας πούμε ότι αποφασίζετε με τους συμμαθητές σας να επισκεφτείτε ένα αγρόκτημα και να συλλέξετε πληροφορίες για την εφημερίδα σας. Από πριν χωρίζεστε σε τρεις ομάδες, που η καθεμιά θα έχει τον δικό της ρόλο.

 

Ομάδα Α: Συζητάτε με τους ανθρώπους του αγροκτήματος και συλλέγετε πληροφορίες για την κοινή ζωή ανθρώπων – ζώων. Με την επιστροφή σας στο σχολείο, ως νέοι δημοσιογράφοι γράφετε και δημοσιεύετε στην εφημερίδα του σχολείου σας ένα άρθρο με τίτλο: Μια διαφορετική ζωή για τα κατοικίδια.

 

Ομάδα Β: Ο άνθρωπος που φροντίζει τα ζώα στο αγρόκτημα κάνει μια πολύ δύσκολη και κουραστική δουλειά. Παίρνετε συνέντευξη από αυτόν. Γράψτε τις ερωτήσεις που θα θέλατε να του κάνετε. Εσείς τι κρίνετε σημαντικό και ενδιαφέρον να τον ρωτήσετε; Για παράδειγμα:

 

  • Πώς είναι η ζωή στο αγρόκτημα;

  • Τι ώρα πρέπει να ξυπνήσετε για να αρχίσετε τις δουλειές;

  • Γιατί λένε ότι η ζωή του αγρότη είναι δύσκολη;

 

Ομάδα Γ: Πηγαίνοντας στο αγρόκτημα, βλέπετε τα ζώα που ζουν εκεί και παρατηρείτε την καθημερινή ζωή τους αλλά και τη συμπεριφορά τους. Επιστρέφοντας γράψτε μια φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστή ένα ζώο του αγροκτήματος που σας κίνησε πιο πολύ το ενδιαφέρον. Με αυτή την ιστορία θα κλείσετε το αφιέρωμα της εφημερίδας σας για το αγρόκτημα.

Επίθετα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε:

 

 

αγελαδινός, ανθεκτικός, γαλακτοκομικός, δυνατός, εξημερωμένος, επιθετικός, ζωηρός, ήρεμος, θηλυκός, θρεπτικός, κατσικίσιος, κουραστικός, νόστιμος, παραγωγικός, πρόβειος, υγιεινός, χοιρινός κ.ά.

 

 

64

 

Μαθαίνω περισσότερα για τα ζώα που ζουν κοντά μας

Δημόπουλος Ντίνος, Ο Βάνκα και τα αδέσποτα, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 2000.

«Ζώα», Ερευνώ και ανακαλύπτω, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999.

Ζώα του χωριού, εκδ. Στρατίκη, Aθήνα, χ.χ.

Κέστνερ Έριχ, Η συνέλευση των ζώων, μετάφρ. Ε. Τορόση, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2002.

Langley Andrew – Sterry Paul, Ρωτώ και μαθαίνω για φυτά και ζώα, μετάφρ. Α. Εμμανουηλίδου, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 2002.

Οι φίλοι μας τα ζώα, σειρά βιβλίων από τις εκδ. Καστανιώτη.

Παμπούδη Παυλίνα, 15 και ½ κάπως περίεργα παραμύθια, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1999.

Πλασσαρά Κατερίνα, Τα ελληνικά ζώα που χάνονται – άλογα, σκύλοι, αγροτικά, εκδ. Ζήτρος, Αθήνα, 2004.

Φίλντιση Σοφία, Ο Αράπης, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2000.

 

Ανθολόγιο:

Τζ. Λόντον, Ένας σκύλος σωτήρας, σελ. 40

Ρ. Νταλ, Η καρδιά ενός ποντικού, σελ. 85

E. Tριβιζάς, H θλιμμένη αγελάδα, σελ. 273

 

Διορθώνω το γραπτό μου

 

 

Κάθε φορά που γράφω ένα κείμενο το ξαναδιαβάζω. Προσέχω όλα τα παρακάτω και διορθώνω όσα χρειάζεται. (Μπορεί να χρειαστεί να ξαναγράψω κάποια μέρη του κειμένου μου.)

 

  1. Ποιος ήταν ο σκοπός μου; Τον πέτυχα; (Συμβουλευτείτε τα σημεία που προτείνονται για ανάπτυξη στην εκφώνηση της εργασίας παραγωγής γραπτού λόγου.)

  2. Τι μου άρεσε περισσότερο απ' όσα έγραψα;

  3. Τι θα μπορούσα να έχω γράψει καλύτερα; Πώς μπορώ να το γράψω τώρα;

  4. Τι θα μπορούσα να γράψω ακόμα;

  5. Θα καταλάβουν το κείμενο οι συμμαθητές μου;

  6. Ποια σημεία θα τους αρέσουν περισσότερο και ποια λιγότερο;

  7. Οργάνωσα το γραπτό μου σε παραγράφους;

  8. Πώς είναι η ορθογραφία; Χρησιμοποίησα το λεξικό μου;

  9. Χρησιμοποίησα σωστά τις τελείες και τα κόμματα;

  10. Χρησιμοποίησα πολλές διαφορετικές λέξεις ή χρησιμοποίησα πολλές φορές τις ίδιες λέξεις;

  11. Πώς είναι η εμφάνιση του γραπτού μου; Μπορεί να το διαβάσει κανείς εύκολα;

 

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

29

 

eik

εικ

 

 

Ο Λευτέρης, ένα μικρό σκανταλιάρικο αγόρι, έχει πιστό φίλο τον σκύλο του τον Άργο. Μαζί κάνουν καθημερινά βόλτες και συχνά μπλέκονται σε περιπέτειες, άλλοτε ευχάριστες και άλλοτε όχι. Θέλετε να τους ακολουθήσουμε;

 

30

 

eik1. Σε μια από τις καθημερινές βόλτες με τον σκύλο του, ο Λευτέρης συναντάει δυο φίλους του από τη γειτονιά, που έχουν κοντά τους ένα μικρό σκυλάκι. Του διηγούνται την ιστορία του μικρού τους φίλου. Θα θέλατε να τη μάθετε κι εσείς; Δεν έχει όμως λόγια. Παρατηρήστε καλά την εικονογραφημένη ιστορία και γράψτε τη με λόγια. Σας δίνεται η αρχή.

 

eik

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Είναι ένα χειμωνιάτικο απόγευμα. Τα δυο αδέρφια περνούν μέσα από το πάρκο της γειτονιάς, καθώς επιστρέφουν στο σπίτι τους μετά το μάθημα των αγγλικών. Ξαφνικά

 

31

 

eik2. Ο Λευτέρης συζητάει με τους φίλους του την πιθανότητα το μικρό σκυλάκι να έχει φύγει από κάποιο σπίτι. Τους προτείνει να αγοράσουν μια εφημερίδα και να διαβάσουν τις μικρές αγγελίες. Να μερικές:

 

 

εικ

Χαρίζονται δυο καθαρόαιμα γατάκια Σιάμ, ο Κλείτος (5 ετών) και η Μίλλυ (2 ετών). Περιμένουν μια οικογένεια να τα υιοθετήσει και τα δυο μαζί, γιατί είναι αχώριστοι φίλοι. Είναι πανέμορφα, πάρα πολύ ήρεμα και καλόβολα. Tηλ. 6978292..., κ. Αλέκα, Φιλοζωικός Σύλλογος Χολαργού.

 

16/12/2003

 

 

Στην παραπάνω αγγελία οι προτάσεις έχουν πολλές πληροφορίες για τα δυο γατάκια. Θα μπορούσαν, βέβαια, να είναι μικρότερες ή και μεγαλύτερες. Κοιτάξτε το παράδειγμα:

 

1. Χαρίζονται δυο γατάκια.

2. Χαρίζονται δυο γατάκια Σιάμ.

3. Χαρίζονται δυο καθαρόαιμα γατάκια Σιάμ.

4. Χαρίζονται δυο καθαρόαιμα γατάκια Σιάμ, ο Κλείτος και η Μίλλυ.

5. Χαρίζονται δυο καθαρόαιμα γατάκια Σιάμ, ο Κλείτος 5 ετών και η Μίλλυ 2 ετών.

 

 

Η βασική πληροφορία της αγγελίας είναι ότι χαρίζονται δυο γατάκια. Στη δεύτερη και στην τρίτη πρόταση μαθαίνουμε ότι είναι ράτσας Σιάμ, και μάλιστα καθαρόαιμα. Στην τέταρτη μπαίνουν και τα ονόματά τους, ενώ στην τελευταία μαθαίνουμε την ηλικία τους.

 

Έτσι, έχουμε όλες τις πληροφορίες που θέλουμε.

 

32

 

Δείτε τώρα μια άλλη αγγελία για ένα σκυλάκι που χάθηκε και το αναζητούν:

 

 

εικ

Χάθηκε σκυλάκι, μικρόσωμο, αρσενικό, ολόλευκο, με μαύρη «στάμπα» στο αριστερό του μάτι, στην περιοχή της Κοκκινιάς Πειραιά (σύνορα Αγ. Ι. Ρέντη), τη Δευτέρα το μεσημέρι (3.11.03). Το όνομά του είναι Μόντυ, είναι 2 ετών και φορούσε περιλαίμιο με τα στοιχεία του ιδιοκτήτη. Η απουσία του μας έχει στενοχωρήσει πάρα πολύ. Παρακαλείται όποιος το βρει να μας το παραδώσει. Δίνεται γενναιόδωρη αμοιβή.

 

Πληροφορίες: Γιώργος Ν., τηλ. 6989 123456.

 

 

Ας δούμε τις πρώτες πληροφορίες που μας δίνει αυτή η μικρή αγγελία:

 

Χάθηκε σκυλάκι, μικρόσωμο, αρσενικό, ολόλευκο, με μαύρη «στάμπα» στο αριστερό του μάτι, στην περιοχή της Κοκκινιάς Πειραιά (σύνορα Αγ. Ι. Ρέντη), τη Δευτέρα το μεσημέρι (3.11.03).

 

Η απλή πρόταση θα ήταν: Χάθηκε σκυλάκι.

 

Βρείτε τα υπόλοιπα στοιχεία:

 

Χαρακτηριστικό: __

Φύλο: __

Χρώμα: __

Πού χάθηκε: __

Πότε χάθηκε: __

 

Στην ίδια εφημερίδα διαβάζουμε:

 

 

Βρέθηκε σκυλάκι, αρσενικό, μικρόσωμο, ημίαιμο, με πολύ και καλό τρίχωμα, περίπου 2 χρονών. Φωτογραφία δεν έχω, αν όμως κάποιος νομίζει ότι μπορεί να είναι το δικό του ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΛΕΙ ΠΙΣΩ, παρακαλώ πολύ να επικοινωνήσει μαζί μου: κ. Βαρβάρα, τηλ. 210 1234567.

 

33

 

Βρείτε την απλή πρόταση σε αυτή τη μικρή αγγελία και ξαναγράψτε την πέντε φορές, προσθέτοντας κάθε φορά και ένα επιπλέον στοιχείο από αυτά που δίνονται.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Απλή πρόταση:

 

 

eik3. O καιρός περνούσε και κανείς δεν ενδιαφέρθηκε για το μικρό όμορφο κουταβάκι, τον τετράποδο Οδυσσέα. Έτσι, ο Άργος απέκτησε έναν καινούριο φίλο. Πήγαιναν συχνά και οι τρεις βόλτα στο γειτονικό παρκάκι, έτρεχαν και έπαιζαν. Μετά από μια τέτοια απογευματινή βόλτα, ο Λευτέρης κάθισε να διαβάσει για την επόμενη μέρα. Στην παρακάτω άσκηση συνάντησε κάποια δυσκολία. Για να δούμε τι λέει η άσκηση!

 

Διαβάστε το παρακάτω κείμενο και συμπληρώστε τα κενά με το οριστικό άρθρο (ο, η, το) ή το αόριστο (ένας, μία, ένα) που ταιριάζει:

 

Ο Λευτέρης όμως προβληματίζεται πότε χρησιμοποιούμε το ένα είδος και πότε το άλλο.

 

eik

 

 

Προσέξτε!

Ο σκύλος του Λευτέρη είναι συγκεκριμένος, έχει όνομα (ο Άργος).

 

Το σκυλάκι που βρήκε ο Λευτέρης στο δάσος είναι κάποιο σκυλάκι που δεν το γνωρίζουμε (ένα σκυλάκι).

 

 

34

 

 

Κι εγώ είχα __ τύχη να περάσουν πολλά ζωντανά από __ παιδικά μου χέρια. Θυμάμαι ..... πρώτο μου καναρίνι, __ μαυριδερό πουλάκι, που μπήκε στο σπίτι μας φευγάτο από κάπου αλλού και το πιάσαμε με __ βρεμένη πετσέτα.

Αλλά __ πρώτο ονειρευτό για μένα πουλί ήταν __ καρδερίνα, με __ πολύχρωμα φτερά της και __ μαύρη προσωπίδα, που την έβλεπα στα δέντρα __ κήπου μας και συχνότερα σε κλουβιά κρεμασμένα έξω από καφενεία και κουρεία! Πώς ήθελα να αποκτήσω κι εγώ __ δική μου καρδερίνα! Και το κατόρθωσα. Με __ ανταλλαγή μερικών γυάλινων βόλων, την πήρα από __ συμμαθητή μου και την κρέμασα μέσα σ’ __ αδειανό κλουβί, που βρέθηκε στο σπίτι μας.

Σκυλιά δεν έλειψαν ποτέ από __ σπίτι μας. Συνομήλική μου ήταν __ Κίρκη, __ ασπρόμαυρη σκυλίτσα με μακριά σγουρά μαλλιά και κρεμαστά αυτιά. Συντρόφισσα __ παιχνιδιών μου, μεγαλώσαμε μαζί και γέρασε με τα δικά της όρια ηλικίας, για να πεθάνει όταν εγώ δεν ήμουν ακόμα δεκαπέντε χρονών.

 

Γεώργιος Δροσίνης, Σκόρπια φύλλα της ζωής μου, εκδ. I. N. Σιδέρης, Aθήνα, 1940 (διασκευή)

 

Μια είδηση στην εφημερίδα:

Δεν καταδικάστηκε ο φιλόζωος που τάιζε τα αδέσποτα

 

Πριν μερικές ημέρες έγινε στην Πάτρα η δίκη του 76χρονου φιλόζωου κ. Γ. Καρούσου. Είχε συλληφθεί από όργανα της ΕΛ.ΑΣ. στις 16/7/2003 την ώρα που φρόντιζε μερικά αδέσποτα σκυλιά στο έλος της Αγυιάς. Τον κατηγόρησαν για «σύσταση κυνοκομείου» σε δημόσιο χώρο χωρίς άδεια και για υγειονομικές παραβάσεις, ότι δηλαδή το φαγητό που πρόσφερε στα ζώα ήταν εστία μόλυνσης. Το δικαστήριο, με ομόφωνη απόφαση του Προέδρου και της Εισαγγελέα, αθώωσε τον κ. Καρούσο, κάτω από τα ενθουσιώδη χειροκροτήματα των δεκάδων παρευρισκόμενων φιλόζωων και φίλων του.

 

 

35

 

eik4. Στο άρθρο βρίσκουμε τη λέξη «κυνοκομείο». Έχει σχηματιστεί από την αρχαία λέξη κύων, που σήμαινε «σκύλος», και το -κομείο, που προέρχεται από την αρχαία λέξη κομέω, που σήμαινε «περιποιούμαι, φροντίζω». Άρα, καταλαβαίνουμε ότι το κυνοκομείο είναι ένα μέρος όπου περιποιούνται και φροντίζουν σκύλους. Βρείτε στο λεξικό και άλλες λέξεις που έχουν σχηματιστεί με παρόμοιο τρόπο και σημειώστε τη σημασία τους.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω κενές σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

α΄ συνθετικόβ΄ συνθετικόσημασία
κυνο--κομείο 
νοσο--κομείο 
   
   
   
   
   

 

36

 

εικ

eik5. Γράψτε στο τετράδιό σας ένα κείμενο για την αφίσα για τα αδέσποτα ζώα.

 

 

 

eik6. Διαβάστε το παρακάτω κείμενο. Γράψτε πάλι αυτές τις συμβουλές εξηγώντας γιατί πρέπει να συμπεριφερόμαστε έτσι για να είμαστε καλά αφεντικά:

 

Πώς θα γίνετε καλό αφεντικό

 

1. Πριν υιοθετήσετε έναν σκύλο ή μια γάτα, σκεφτείτε το καλά. Η ευθύνη είναι μεγάλη και πρέπει να είστε απολύτως σίγουρος ότι είστε διατεθειμένος να την αναλάβετε. Τα ζώα δεν είναι διακοσμητικά στοιχεία ή αξεσουάρ.

εικ

2. Και η γάτα και ο σκύλος έχουν ανάγκη την παρουσία σας, μην τα αφήνετε πολλές ώρες μόνα τους. Εσείς έχετε τη δουλειά σας, τους φίλους σας, ενώ αυτά έχουν μόνο εσάς.

3. Μην τα αφήνετε συνέχεια στη βεράντα ή στην ταράτσα το καλοκαίρι. Μπορεί να πάθουν θερμοπληξία.

4. Μην τα αναγκάζετε να υπακούουν σε άλλους προκειμένου να αποδείξουν την εξυπνάδα τους και μην τα ταπεινώνετε μπροστά τους. Μπορεί να μην καταλαβαίνουν όλα αυτά που τους λέτε, αλλά γνωρίζουν τη φωνή σας και τις αποχρώσεις της πολύ καλά.

5. Να τα περιορίζετε τις ώρες κοινής ησυχίας. Η φασαρία που μπορεί να κάνουν ενοχλεί τους γείτονες.

6. Εκπαιδεύστε τα ζώα σας στα βασικά από την αρχή. Η βασική αυτή εκπαίδευση θα κάνει εσάς αλλά και το σκυλί σας πιο ευτυχισμένους.

 

περιοδικό «ΟΙΚΟ», H Kαθημερινή, Nοέμβριος 2003

 

37

 

Πριν υιοθετήσετε έναν σκύλο ή μια γάτα, σκεφτείτε το καλά, γιατί η ευθύνη είναι μεγάλη και πρέπει να είστε απολύτως σίγουρος ότι είστε διατεθειμένος να την αναλάβετε. Τα ζώα δεν είναι διακοσμητικά στοιχεία ή αξεσουάρ.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

 

7. Για να μάθετε την περιπέτεια που έζησε ένα βράδυ ο Λευτέρης και ο πιστός του φίλος ο Άργος, διαβάστε το παρακάτω κείμενο. Αντικαταστήστε τις μαυρισμένες μετοχές με μια αιτιολογική πρόταση:

38

 

 

 

Ένα βράδυ, καθώς γυρνούσα στο σπίτι μου, άκουσα γατάκια να νιαουρίζουν. Τα νιαουρίσματα ερχόντουσαν από το διπλανό ακατοίκητο σπίτι. Μην αντέχοντας τα νιαουρίσματά τους, αποφάσισα να ψάξω να τα βρω. Μπήκα στο παλιό σπίτι και, μη βλέποντας τίποτα μέσα στο σκοτάδι, φοβήθηκα πολύ. Περπατούσα σιγά σιγά. Ξέροντας ότι ήταν πολύ δύσκολο να τα βρω, σκέφτηκα να πάω να φέρω έναν φακό. Έτρεξα γρήγορα στο σπίτι μου, πήρα έναν φακό και ξαναπήγα στο ακατοίκητο σπίτι. Όταν μπήκα και πάλι μέσα, δεν ακουγόταν τίποτα. Σκέφτηκα να φύγω, νομίζοντας ότι τα γατάκια κάπου είχαν κρυφτεί και δεν θα τα έβρισκα. Αλλά να, εκεί σε μια γωνιά ήταν τέσσερα γατάκια, που με κοιτούσαν με μάτια φοβισμένα. Πιστεύοντας ότι οι γονείς μου δεν θα είχαν αντίρρηση να τα κρατήσουμε για λίγες μέρες, τα έβαλα σε ένα χαρτόκουτο και τα έφερα στο σπίτι μου. Τελικά, όλοι συμφωνήσαμε να τα κρατήσουμε, και έτσι κι έγινε.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Ένα βράδυ, καθώς γυρνούσα στο σπίτι μου, άκουσα γατάκια να νιαουρίζουν. Τα νιαουρίσματα ερχόντουσαν από το διπλανό ακατοίκητο σπίτι. Επειδή δεν άντεχα τα νιαουρίσματά τους, αποφάσισα να ψάξω να τα βρω

 

 

 

 7. Θα σας φανεί περίεργο, αλλά ο Άργος, εκτός από τον Οδυσσέα, έχει κι έναν άλλο φίλο, τον Αράπη τον γάτο! Εδώ η έκφραση «σαν τον σκύλο με τη γάτα» δεν ισχύει. Διαβάστε το παρακάτω κείμενο για να μάθετε την ιστορία του Αράπη. Προσπαθήστε να μεγαλώσετε τις προτάσεις, δίνοντας έτσι περισσότερες πληροφορίες για τον γάτο, συμπληρώνοντας τα κενά με τις λέξεις/φράσεις που βρίσκονται στο σύννεφο:

 

eik

39

 

Ένας γάτος που έζησε στα μέσα του προηγούμενου αιώνα έχει πολλά να πει: για τους ανθρώπους που τον φιλοξένησαν, τη ζωή τους, για τον κόσμο που άλλαξε.

Ο Αράπης είναι ένας γάτος.

Γεννήθηκε σε μια πόλη.

Η πόλη ήταν __, με  __, με  __ και  __.

Ταξίδεψε στην πρωτεύουσα.

Στην πρωτεύουσα γνώρισε  __ και  __ .

 

9. Ο Άργος είχε πολύ καιρό να συναντήσει τον φίλο του τον Οδυσσέα και τον είχε πολύ πεθυμήσει. Κάποια μέρα βρήκε την πόρτα ανοιχτή και αποφάσισε να πάει να τον επισκεφτεί. Στον δρόμο κάτι βρήκε και σκέφτηκε να το πάει δώρο στον φίλο του.

Συμπληρώστε τα κενά στο παρακάτω κείμενο με το οριστικό άρθρο ο, η, το ή το αόριστο άρθρο ένας, μια, ένα, στην κατάλληλη πτώση:

 

Αυτή τη φορά βρήκε στις πλαστικές σακούλες των σκουπιδιών __ κομμάτι πίτσα, __ μισοφαγωμένο κομμάτι κοτόπουλου κι __ κομμάτι ξερό ψωμί...

Για να λέμε __ αλήθεια, __ πρώτη σκέψη του ήταν να κάτσει εκεί, πλάι στην πλαστική σακούλα, και να τα φάει και __δυο.

__ ψωμί ήταν σκληρό: Δεν θα το ’τρωγε, έτσι κι αλλιώς..

Αναστέναξε βαθιά, έκοψε __ γωνιά από __ πίτσα και την έφαγε. __ δικό του μερίδιο το έφαγε εκεί, σιγά σιγά, για να χαρεί __ γλύκα του, κι ύστερα φορτώθηκε __ μερίδιο __ σκύλου.

 

Γαλάτεια Γρηγοριάδου-Σουρέλη, Σκύλος με σπίτι, εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 1998

40

 

eik10. Σ’ αυτό το κρυπτόλεξο υπάρχουν 10 ζώα που ζουν στο αγρόκτημα. Προσπαθήστε να τα βρείτε:

Για να λύσεις το κρυπτόλεξο, πάτα εδώ.

 

eik