1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Στ' Δημοτικού

Ενότητα 6

H ζωή σε άλλους τόπους


ΣΕΛ. 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 43 44 45 46 47 48 49 50

 

Η ενότητα αρχίζει με ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη με τίτλο Ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά παιδιά. Ενδεικτικές ασκήσεις επεξεργασίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν οι παρακάτω:

 

Tα Ποιήματα με ζωγραφιές του Σεφέρη είναι όμοια με τα λίμερικ, που είναι αγγλικά ποιηματάκια «χωρίς νόημα» με πέντε στίχους και έχουν αστείο περιεχόμενο. Mπορείτε και εσείς να φτιάξετε λίμερικ. Eμείς, σας δίνουμε την αρχή.

«Ήτανε μια κοπέλα από τη Γαλλία….»

«Mια ξανθομαλλούσα από τη Nορβηγία…»

«Ένα ψηλό αγόρι από την Iσπανία…»

«Ένας γέροντας από την Iνδία…»

 

Ο στόχος στη συγκεκριμένη ενότητα είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τις ιδιαιτερότητες της δομής επιχειρηματολογικών κειμένων.

Στόχος είναι, επίσης, η επιλογή και η χρήση των κατάλληλων γλωσσικών μέσων για την παραγωγή των συγκεκριμένων κειμένων σε διαφορετικό επικοινωνιακό πλαίσιο κάθε φορά, έτσι ώστε ο μαθητής να εμπεδώσει τα γραμματικά φαινόμενα που έχει ήδη διδαχθεί και επισημαίνονται στη συγκεκριμένη ενότητα:

• τις αιτιολογικές προτάσεις

• τους τοπικούς προσδιορισμούς

• τους χρόνους του ρήματος

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• επιχειρηματολογική επιστολή (Σπίτι μας είναι η γη). Για την κατανόηση του περιεχομένου του κειμένου, δίνεται ως αφόρμηση σύντομο πληροφοριακό κείμενο με σχετικά ιστορικά στοιχεία (Αυτόχθονες λαοί)

• λογοτεχνική αφήγηση (Αιολική γη)

• περιγραφές μέσα από πληροφοριακά κείμενα και εγκυκλοπαίδειες (Πορτογαλία)

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, ο μαθητής διαπιστώνει και συνειδητοποιεί τη λειτουργία των τοπικών προσδιορισμών και του ενεστώτα στα περιγραφικά κείμενα και των αιτιολογικών προτάσεων στα επιχειρηματολογικά κείμενα.

 

Στις περιπτώσεις που για την επίτευξη κάποιου στόχου δίνονται περισσότερες από μία ασκήσεις, υπάρχει διαβάθμιση δυσκολίας. Για παράδειγμα, στο κείμενο Σπίτι μας είναι η γη η άσκηση 5 είναι λιγότερο απαιτητική από την 6, που έχει παρόμοιο στόχο.

 

Προτείνονται ευρύτερες δραστηριότητες με οριζόντιους στόχους (διαθεματικές), οι οποίες συνδέονται με: Ιστορία, Γεωγραφία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή.

 

 



79

 

 

eik

 

 

80

 

eik

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Με ποιον τρόπο προσπαθούμε να πείσουμε κάποιον ότι η άποψή μας είναι σωστή
  • Με τις αιτιολογικές προτάσεις

 

 

Αυτόχθονες λαοί

Όταν τον 15ο αιώνα ξεκίνησαν τα ταξίδια τους οι μεγάλοι εξερευνητές, ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με νέους, αυτόχθονες λαούς. Αυτόχθονα λέμε αυτόν που κατοικεί στη γη των προγόνων του. Σημαίνει, δηλαδή, ιθαγενής ή ντόπιος.

 

Οι εξερευνητές, που ήταν τεχνολογικά πιο εξελιγμένοι, τους εξόντωσαν, έκλεψαν χρυσό και ασήμι, καταπάτησαν τη γη τους, εξαφάνισαν τους πολιτισμούς τους. Οι «πολιτισμένοι» λαοί τούς θεώρησαν «πρωτόγονους» και συχνά τούς φέρονταν σαν να ήταν ζώα, γι' αυτό τους μετέτρεψαν σε σκλάβους.

 

Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να εξαφανιστούν πολλοί λαοί, κάποιοι άλλοι να χάσουν την πολιτισμική τους ταυτότητα και μερικοί να εγκαταλείψουν τη γη τους. Όμως σε πολλές γωνιές του πλανήτη μας υπάρχουν αυτόχθονες που διατηρούν ακόμη τον παραδοσιακό τρόπο ζωής τους.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

eik

 

Φινμαρκσβίντα, Nορβηγία 1968, George E. Mobley, εκδ. National Geographic

 

δεσμός Αυτόχθονες πληθυσμοί

 

81

 

1. Ποιους λαούς λέμε αυτόχθονες; Γιατί στις μέρες μας έχουν απομείνει λίγοι;

 

 

2. Οι «πολιτισμένοι» λαοί τούς θεώρησαν «πρωτόγονους»: γιατί οι λέξεις είναι μέσα σε εισαγωγικά;

 

 

3. Στη φωτογραφία βλέπουμε μια οικογένεια Λαπώνων. Τι μπορούμε να καταλάβουμε για τον τρόπο ζωής τους;

 

Ποιους άλλους αυτόχθονες/ιθαγενείς λαούς γνωρίζετε; Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και εικόνες από τη ζωή και τον πολιτισμό των ιθαγενών πληθυσμών στην εγκυκλοπαίδεια και στο διαδίκτυο (π.χ. national geographic). Σε ποιες περιοχές του πλανήτη ζουν; Πώς είναι οι κατοικίες τους; Ποιες είναι οι συνήθειες και ο καθημερινός τρόπος ζωής τους; Κάντε μια περίληψη των πληροφοριών που βρήκατε με 150 ως 200 λέξεις, δώστε τίτλο στο κείμενό σας και γράψτε μόνο τα κύρια σημεία αυτών που διαβάσατε.

 

 

Σπίτι μας είναι η γη

Στη Βόρεια Αμερική κατοικούσαν κυρίως Ινδιάνοι. Στα μέσα του 19ου αιώνα, οι λευκοί έποικοι έδιωξαν τους Ινδιάνους από τα εδάφη τους, άλλοτε ειρηνικά κι άλλοτε βίαια. Ο δρόμος που ακολούθησαν οι Ινδιάνοι ονομάστηκε «μονοπάτι των δακρύων».

 

Το παρακάτω κείμενο είναι απόσπασμα της απάντησης που έστειλε το 1855 ο αρχηγός των Ινδιάνων στον Πρόεδρο των ΗΠΑ, ο οποίος είχε ζητήσει να αγοράσει ένα τμήμα της γης τους.

 

Πώς μπορείτε να αγοράσετε ή να πουλήσετε τον ουρανό ή τη ζεστασιά της γης; Η ιδέα μάς φαίνεται περίεργη. Επειδή ακριβώς δεν μας ανήκουν η δροσιά του αέρα και η διαύγεια του νερού, πώς είναι δυνατόν να τα αγοράσετε; Κάθε κομματάκι αυτής της γης είναι ιερό για τον λαό μου. Κάθε βελόνα του λαμπερού πεύκου, κάθε αμμουδερή κοίτη ποταμού, κάθε κομματάκι ομίχλης μέσα στα σκοτεινά δάση, κάθε ξέφωτο και κάθε βούισμα εντόμου είναι ιερό στη μνήμη και στην εμπειρία του λαού μου.

 

Είμαστε ένα μέρος της γης, κι αυτή, πάλι, ένα κομμάτι από εμάς. Τα ευωδιαστά λουλούδια είναι οι αδερφές μας. Το ελάφι, το άλογο, ο μεγάλος αετός είναι οι αδερφοί μας. Τα βράχια στους λόφους, το πράσινο χρώμα των λιβαδιών, η ζεστασιά του πόνεϊ και ο άνθρωπος, όλα ανήκουν στην ίδια οικογένεια. Γι' αυτό και όταν ο Μεγάλος Αρχηγός στην Ουάσιγκτον μας παραγγέλνει ότι θέλει να αγοράσει τη γη μας ζητάει πολλά από εμάς. Ο Μεγάλος Αρχηγός μάς παραγγέλνει ότι θα μας εξασφαλίσει ένα μέρος έτσι που να μπορούμε να ζήσουμε άνετα μεταξύ μας. Θα σκεφτούμε, λοιπόν, την προσφορά του για ν' αγοράσει τη γη μας. Αλλά δεν θα είναι κι εύκολο. Γιατί αυτή η γη είναι για μας ιερή.  

82

 

Ξέρουμε ότι ο λευκός άνθρωπος δεν καταλαβαίνει τα ήθη μας. Ένα κομμάτι γης μοιάζει γι' αυτόν μ' ένα οποιοδήποτε άλλο κομμάτι, γιατί είναι ένας ξένος που έρχεται μες στη νύχτα και παίρνει από τη γη αυτό που έχει ανάγκη. Η γη δεν είναι ο αδερφός του, αλλά ο εχθρός του, και μόλις την κυριεύσει πηγαίνει μακρύτερα.

 

Συμπεριφέρεται στη μητέρα του, τη γη, και στον αδερφό του, τον ουρανό, σαν να ήταν πράγματα που αγοράζονται, που λεηλατούνται, που πουλιούνται, όπως τα πρόβατα ή τα λαμπερά μαργαριτάρια. Η απληστία του θα καταβροχθίσει τη γη και δεν θ' αφήσει πίσω της παρά μια έρημο.

 

eik

 Παλαιότερα οι Ινδιάνοι κατοικούσαν σε σκηνές, όπως στη φωτογραφία. Σήμερα έφτασαν να αποτελούν
μειονότητες, που ζουν σε καταυλισμούς ανάμεσα στα βιομηχανικά μεγαθήρια-πόλεις των ΗΠΑ.

83

 

Ξέρουμε τουλάχιστον αυτό: η γη δεν ανήκει στον άνθρωπο, ο άνθρωπος ανήκει στη γη. Αυτό το ξέρουμε. Όλα τα πράγματα είναι αλληλένδετα, όπως το αίμα ενώνει μια οικογένεια. Όλα τα πράγματα είναι αλληλένδετα.    

 

Ένα πράγμα που ξέρουμε εμείς –και που ο λευκός άνθρωπος θα ανακαλύψει ίσως κάποτε– είναι ότι ο Θεός μας είναι ο ίδιος Θεός. Ίσως να σκέφτεστε να τον αποκτήσετε τώρα, όπως θέλετε να αποκτήσετε τη γη μας, αλλά δεν μπορείτε. Είναι ο Θεός του ανθρώπου, και το έλεός του είναι το ίδιο και για το λευκό και για τον ερυθρόδερμο άνθρωπο. Αυτή η γη είναι πολύτιμη για τον άνθρωπο, και όταν τη βλάπτει είναι σαν να δείχνει περιφρόνηση στον Δημιουργό.

 

Πού είναι ο αετός; Xαιρετισμός στη γη, εκδ. KOAN, Aθήνα, 1997 (διασκευή)

 

δεσμός Ινδιάνος Σιάτλ, «Ένα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο» [Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Γυμνασίου]

«Όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι: Η Παγκόσμια Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, με εικόνες» (κείμενο και ανάγνωση) [πηγή: Μικρός Αναγνώστης] (σημείωση: η εφαρμογή δεν υποστηρίζεται)

 

 

1. α. Ο αρχηγός των Ινδιάνων λέει ότι η φύση είναι το σπίτι τους. Τι εννοεί;

 

β. Πώς βλέπει ο λευκός τη φύση, σύμφωνα με τον Ινδιάνο;

 

 

2. α. Οι λευκοί πρότειναν στους Ινδιάνους να αγοράσουν τη γη τους. Ο αρχηγός των Ινδιάνων από την αρχή κιόλας του κειμένου τονίζει:

 

Η ιδέα (ν' αγοράσετε ή να πουλήσετε τον ουρανό ή τη ζεστασιά της γης) μάς φαίνεται παράξενη.

 

Αυτή είναι η θέση του, η άποψή του. Σκοπός του είναι να πείσει λογικά. Για τον σκοπό αυτό, την άποψή του την αιτιολογεί λέγοντας:

 

Επειδή ακριβώς δεν μας ανήκουν η δροσιά του αέρα και η διαύγεια του νερού...

 

Στη συνέχεια, σε όλο το κείμενο, δίνει και άλλους λόγους για τους οποίους, κατά τη γνώμη του, η γη και ο ουρανός δεν μπορούν να πουληθούν. Βρείτε άλλους δύο λόγους με τους οποίους προσπαθεί να πείσει λογικά και χρησιμοποιήστε σε μια φράση τον καθένα, όπως στο παράδειγμα:

 

Δεν μπορούμε να αγοράσουμε ή να πουλήσουμε τη γη, επειδή η γη δεν ανήκει στον άνθρωπο, ο άνθρωπος ανήκει στη γη.

 

β. Ο Ινδιάνος, για να πείσει τον «λευκό αρχηγό», χρησιμοποιεί φράσεις που δείχνουν τα συναισθήματα των Ινδιάνων απέναντι στη φύση και μπορούν να συγκινήσουν. Για παράδειγμα, προσπαθεί να προκαλέσει τον φόβο για τη συμπεριφορά του λευκού απέναντι στη φύση, λέγοντας:

 

Η απληστία του λευκού θα καταβροχθίσει τη γη και δεν θ' αφήσει πίσω της παρά μια έρημο.

 

Βρείτε παρόμοιες φράσεις του Ινδιάνου και πείτε ποιο συναίσθημα σας προκαλούν (συγκίνηση, φόβο, χαρά, λύπη).

 

84

 

 

3 Σε αρκετά σημεία της επιστολής του, ο αρχηγός τονίζει την άποψη των Ινδιάνων με συγκεκριμένες φράσεις, π.χ. ξέρουμε ότι ο λευκός άνθρωπος...

 

Με ποιες άλλες φράσεις δηλώνουμε την άποψή μας για ένα θέμα;

 

→ πιστεύω πως...

→ κατά τη γνώμη μου...

→ _

→ _

 

 

Όταν εκφράζουμε μια άποψη, μια θέση, χρειάζεται συχνά να την αιτιολογήσουμε. Αυτό γίνεται κυρίως με κάποιες εξαρτημένες προτάσεις που εισάγονται (ξεκινούν) με συνδέσμους ή με λέξεις και εκφράσεις που φανερώνουν αιτία, όπως:

 

γιατί, επειδή, διότι, αφού, καθώς, μια και, μια που

 

Οι προτάσεις αυτές, όπως ξέρουμε, ονομάζονται αιτιολογικές.

 

Για τις αιτιολογικές προτάσεις μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

eikeik4. Στηρίξτε τις παρακάτω απόψεις χρησιμοποιώντας δικές σας αιτιολογικές προτάσεις:

 

• Οι Ινδιάνοι δεν ήθελαν να εγκαταλείψουν τη γη τους.

_

 

• Οι ώρες κοινής ησυχίας, παντού στον κόσμο, πρέπει να γίνονται σεβαστές από όλους.

_

 

• Η ανακάλυψη μιας αρχαίας κατοικίας είναι σπουδαίο αρχαιολογικό εύρημα.

_

 

• Οι αυτόχθονες λαοί έχουν σχεδόν εξαφανιστεί.

_

 

 

eik5. Κοντά στην περιοχή σας έχει δημιουργηθεί ένας καταυλισμός όπου φιλοξενούνται πρόσφυγες διωγμένοι από διάφορες χώρες. Όμως κάποιοι θέλουν να τους διώξουν.

 

Η τάξη σας, λοιπόν, αποφασίζει να ζητήσει από τον δήμαρχο να συνεχίσουν οι πρόσφυγες να φιλοξενούνται στον καταυλισμό και να τους βοηθήσει να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τις συνθήκες ζωής τους. Ετοιμάστε την επιστολή που ακολουθεί, με σκοπό να πείσετε λογικά αλλά και να συγκινήσετε τον δήμαρχο.

85

 

Mην ξεχάσετε:

 

Στην επιστολή χρειάζεται να πείτε τις απόψεις σας και να τις αιτιολογήσετε:

 

bullet

πώς ζουν τώρα οι πρόσφυγες στον καταυλισμό

bullet

γιατί δεν πρέπει να τους διώξουν

bullet

γιατί είναι σωστό να τους βοηθήσουμε να φτιάξουν τη ζωή τους.

 

Φροντίστε να χρησιμοποιήσετε:

 

bullet

αιτιολογικές προτάσεις

bullet

σκέψεις και φράσεις που θα συγκινήσουν τον δήμαρχο

bullet

ρήματα και φράσεις που φανερώνουν την άποψή σας

bullet

λέξεις όπως βέβαια, φυσικά, λοιπόν, τελικά

 

εικ

Kόπσα Mίκα, Pουμανία 1990, James Nachtwey, εκδ. National Geographic

 

Κύριε δήμαρχε,

 

Είμαστε _

 

και αποφασίσαμε να _

 

Το πρόβλημα που μας απασχολεί είναι _

 

Οι άνθρωποι αυτοί, φυσικά, _

 

Μας στενοχωρεί πολύ το γεγονός ότι _

 

Νομίζουμε ότι οι ταλαιπωρημένοι αυτοί πρόσφυγες _

 

Ακόμα, πιστεύουμε πως _

 

διότι _

 

Μπορούμε να αδιαφορούμε για _;

 

Γι' αυτό, λοιπόν, θα ήταν πολύ σημαντικό κατά τη γνώμη μας να _

 

Ελπίζουμε η επιστολή μας να _

 

Με τιμή

 

 

6. Μετά από λίγες μέρες βλέπετε ότι δεν έχει γίνει τίποτα ακόμα για να βοηθηθεί ο καταυλισμός των προσφύγων. Αποφασίζετε, λοιπόν, να στείλετε μια επιστολή στην εφημερίδα, για να πληροφορηθούν περισσότεροι άνθρωποι το πρόβλημα αυτό και να βρεθεί μια λύση. Μπορείτε στην επιστολή σας να ακολουθήσετε τις οδηγίες που δόθηκαν για την προηγούμενη επιστολή. Θυμηθείτε μόνο ότι τώρα γράφετε προς τον διευθυντή της εφημερίδας.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

 

86

 

eik

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Με τους τοπικούς προσδιορισμούς

 

Αιολική γη

Η «Αιολική γη» μάς μεταφέρει στα Κιμιντένια, βουνά της Μικράς Ασίας, όπου ζει η οικογένεια του μικρού Πέτρου με αρχηγό τον παππού. Ο Πέτρος με την Άρτεμη, την πιο αγαπημένη από τις τέσσερις αδερφές του, ζουν τα παιδικά τους χρόνια και τα όνειρα στον τόπο όπου γεννήθηκαν. Σιγά σιγά ο μαγικός τους κόσμος γκρεμίζεται, όταν έρχονται αντιμέτωποι με τον πόλεμο και αναγκάζονται να ζήσουν τον ξεριζωμό απ' τον τόπο και τη γη τους.

 

Τα άστρα όλα έχουν βγει. Ταξιδεύουν στο Αιγαίο τα παιδικά μας όνειρα. Το κύμα χτυπά τη μάσκα του καϊκιού μας και τα κοιμίζει. Κοιμηθείτε, όνειρά μας. Στην ξένη χώρα που πάμε, πρόσφυγες, τι άραγες να μας περιμένει, τι μέρες να είναι ν' ανατείλουν;

[…] Ταξιδεύουν στο Αιγαίο τα όνειρά μας.

εικ

Η γιαγιά μας κουράστηκε. Θέλει να γείρει το κεφάλι της στα στήθια του παππού, που έχει καρφωμένα πίσω τα μάτια του μπας και ξεχωρίσει τίποτα από τη στεριά, τίποτα απ' τα Κιμιντένια. Μα πια δεν φαίνεται τίποτα. Η νύχτα ρούφηξε μέσα της τα σχήματα και τους όγκους.

Η γιαγιά γέρνει το κεφάλι της να το ακουμπήσει στα στήθια που την προστατέψανε όλες τις μέρες της ζωής της. Κάτι την μποδίζει και δεν μπορεί να βρει το κεφάλι ησυχία. Σαν ένας βόλος να είναι κάτω από το πουκάμισο του γέροντα.

– Τι είναι αυτό εδώ; ρωτά σχεδόν αδιάφορα.

Ο παππούς φέρνει το χέρι του. Το χώνει κάτω απ' το ρούχο, βρίσκει το μικρό ξένο σώμα που ακουμπά στο κορμί του και που ακούει τους χτύπους της καρδιάς του.

– Τι είναι;

– Δεν είναι τίποτα, λέει δειλά ο παππούς, σαν παιδί που έφταιξε. Δεν είναι τίποτα. Λίγο χώμα είναι.

– Χώμα!

Ναι, λίγο χώμα απ' τη γη τους. Για να φυτέψουν ένα βασιλικό, της λέει, στον ξένο τόπο που πάνε. Για να θυμούνται.

Αργά τα δάχτυλα του γέροντα ανοίγουν το μαντίλι όπου είναι φυλαγμένο το χώμα. Ψάχνουν κει μέσα, ψάχνουν και τα δάχτυλα της γιαγιάς, σαν να το χαϊδεύουν. Tα μάτια τους, δακρυσμένα, στέκουν εκεί.

– Δεν είναι τίποτα λέω. Λίγο χώμα. Γη, Αιολική Γη, Γη του τόπου μου.

 

Ηλίας Βενέζης, Αιολική γη, εκδ. Εστία, Αθήνα, 1992

 

87

 

eik1. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο αφηγητής του αποσπάσματος που διαβάσατε; Γιατί;

 

 

2. Ποια είναι τα συναισθήματα των προσφύγων όταν ταξιδεύουν για άλλον άγνωστο τόπο; Σε ποια σημεία του αποσπάσματος φαίνονται αυτά;

 

 

3. Συζητήστε μεταξύ σας τι σημαίνουν οι φράσεις του συγγραφέα «Κοιμηθείτε, όνειρά μας» και «Γη, Αιολική Γη, Γη του τόπου μου».

 

 

εικ

Στη Μικρά Ασία ζούσαν για πολλούς αιώνες Έλληνες που ασχολούνταν κυρίως με το εμπόριο. Είχαν επίσης σημειώσει μεγάλη πρόοδο σε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής. Με τον Μικρασιατικό Πόλεμο και την Καταστροφή του 1922 έγιναν ειδικές συνθήκες ανταλλαγής πληθυσμών, με αποτέλεσμα τον ξεριζωμό των Ελλήνων από τον τόπο τους.

 

 

eik 4. Διοργανώστε μια εκδήλωση αφιερωμένη στο δραματικό αυτό γεγονός της ιστορίας μας. Βρείτε πληροφορίες για τη Μικρασιατική Καταστροφή από εγκυκλοπαίδειες, ιστορικά βιβλία και άλλες ιστορικές πηγές. Κρατήστε σημειώσεις από τις πληροφορίες που θα βρείτε και φτιάξτε ένα κείμενο που θα εκφωνήσετε στην εκδήλωσή σας. Συγκεντρώστε επίσης φωτογραφικό υλικό που θα εκθέσετε στην εκδήλωση.

 

 

5. Όπως γνωρίζετε και από το βιβλίο της Ιστορίας, οι Έλληνες Μικρασιάτες, αναγκασμένοι να εγκαταλείψουν τον τόπο τους, εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα ως πρόσφυγες. Πάρτε συνέντευξη από όσους έχουν καταγωγή από τη Μικρά Ασία (από γονείς ή παππούδες). Ρωτήστε τους ποιος ήταν ο τόπος προέλευσής τους και τι γνωρίζουν από τους συγγενείς τους για τις συνθήκες διαβίωσης εκεί, πριν από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ζητήστε τους να σας περιγράψουν το χρονικό της καταστροφής και της εγκατάλειψης της πατρίδας τους. Επίσης, ζητήστε τους φωτογραφίες που πιθανό να έχουν από εκείνη την εποχή. Τέλος, διαβάστε αυτές τις μαρτυρίες στην εκδήλωση που θα διοργανώσετε γι' αυτό το γεγονός. Συζητήστε μεταξύ σας τι σημαίνουν οι φράσεις του συγγραφέα «Κοιμηθείτε, όνειρά μας» και «Γη, Αιολική Γη, Γη του τόπου μου».

 

δεσμός Μικρασιάτες πρόσφυγες στην Ελλάδα

 

88

 

 

6. Και στις μέρες μας όμως δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις λαών που εξαναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον τόπο τους και τα σπίτια τους. Στις φωτογραφίες βλέπετε πρόσφυγες από την Αφρική που προσπαθούν να ξεφύγουν από την πείνα και τον πόλεμο. Περιγράψτε στους συμμαθητές σας τις φωτογραφίες και μιλήστε για τα συναισθήματα που σας δημιουργούν.

 

δεσμός Πρόσφυγες σε όλο τον κόσμο

 

εικ
Nεαροί Aφρικανοί Πρόσφυγες: Xτίζοντας το μέλλον,
Ύπατη Aρμοστεία του OHE για τους Πρόσφυγες
εικ

eik 7. Συμπληρώστε το κείμενο με τον τοπικό προσδιορισμό που ταιριάζει.

 

απ' τη μεγάλη πόρτα, στο πρόσωπο, στο αγρόκτημα, μες στην αυλή, στα τριγύρω μέρη, απ' τα καράβια, απ' τις περιπολίες, μες στο πρόσωπό του

 

Ο ήλιος χαμήλωνε. Η μέρα μας _ πέρασε φοβερά ανήσυχη. Δεν ξεμυτίσαμε _. Οι ζευγάδες τριγυρίζουν _, κάνουν παρέες παρέες, κουβεντιάζουν σιγανά. Σκοτεινό σύννεφο πέφτει _ του παππού. Του φέρνουν τα νέα πότε _, πότε _ που τους στέλνει να κάνουν _. Στέκομαι από μακριά και τον κοιτάζω άφωνος, προσπαθώντας να διαβάσω _

 

Ηλίας Βενέζης, Αιολική γη, εκδ. Εστία, Αθήνα, 1992 (διασκευή)

 

89

 

eik

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς δίνουμε πληροφορίες για μια χώρα
  • Ποιος είναι ο ρόλος του ενεστώτα σε ένα κείμενο που πληροφορεί / περιγράφει

eik

 

90

 

eik

 

δεσμός Εθνομουσικολογία (Μουσικές διάφορων περιοχών του κόσμου μέσα από κείμενα και ηχητικά αρχεία) [πηγή: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»

 

91

 

 

eik1. Διαβάστε τις πληροφορίες για την Πορτογαλία και συμπληρώστε τον πίνακα που ακολουθεί:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

πληθυσμόςγλώσσαθρησκείακλίμαπολιτική κατάσταση

 

 

 

eikeik2. Στα σημεία του κειμένου που μιλούν για το κλίμα και την εκπαίδευση στην Πορτογαλία παρατηρούμε ότι τα περισσότερα ρήματα είναι σε ενεστώτα. Νομίζετε ότι θα μπορούσαν να βρίσκονται σε άλλο χρόνο (του παρελθόντος ή του μέλλοντος); Aν όχι, γιατί;

 

 

eik3. α. Εργαστείτε ομαδικά και διαλέξτε μια χώρα για να την παρουσιάσετε στην τάξη.

 

Για μεγαλύτερη ευκολία, μπορείτε να συμπληρώσετε έναν πίνακα όπως ο παραπάνω με τα αντίστοιχα στοιχεία περιληπτικά. (Αν την έχετε επισκεφτεί, μιλήστε και για την εμπειρία σας εκεί. Κοιτάξτε πρώτα στο βιβλίο σας, σελ. 93.)

 

Μπορείτε ακόμα να φωτοτυπήσετε τη σελίδα με τον πίνακα και να τη μοιράσετε στους συμμαθητές σας για να έχουν ένα σχεδιάγραμμα όσων θα τους πείτε. Μην ξεχάσετε να έχετε μαζί σας μια φωτογραφία κι έναν χάρτη της χώρας αυτής.

 

β. Στο κείμενο αναφέρεται ως νόμισμα της Πορτογαλίας το εσκούδο. Γνωρίζετε ποιο είναι το νόμισμά της σήμερα; Πότε έγινε η αλλαγή;

 

Με την ευκαιρία αυτή μπορείτε να συζητήσετε στην τάξη τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, από πόσες χώρες αποτελείται καθώς και πότε εντάχθηκε η Πορτογαλία αλλά και η χώρα μας σε αυτή.

 

92

 

 

eik4. Στο δεύτερο κείμενο διαβάζουμε για μερικές από τις θρησκείες του κόσμου. Στην εφημερίδα του σχολείου σας γίνεται ένα αφιέρωμα με τίτλο «Θρησκείες στον κόσμο». Χωρίζεστε σε ομάδες, κάθε ομάδα συγκεντρώνει στοιχεία για διαφορετική θρησκεία και τα παρουσιάζει στην τάξη.

 

Mην ξεχάσετε να πείτε:

 

πότε αναπτύχθηκε η θρησκεία

πώς ονομάζονται οι πιστοί της

σε ποια θεϊκή δύναμη πιστεύουν

τι πρέπει να κάνουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους

 

 

 

eik5. Ο διπλανός σας σας υπαγορεύει τις παρακάτω φράσεις από το κείμενο για να δει αν θυμάστε πώς γράφεται η κατάληξη στα ρήματα (-ετε ή -εται). Διαλέξτε το ρήμα με τη σωστή κατάληξη:

 

• Η πορτογαλική κοινωνία ενσωματώνεται / ενσωματώνετε γοργά στην υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη.

• Δωρεάν κρατική εκπαίδευση παρέχεται / παρέχετε σε όλους τους μαθητές από 3 έως 15 ετών.

• Kοιτάζοντας τον χάρτη, βρίσκεται / βρίσκετε την Πορτογαλία στο άκρο της Iβηρικής Xερσονήσου.

• Η Πορτογαλία έχει ήπιο μεσογειακό κλίμα, το οποίο μετριάζετε / μετριάζεται από τα ρεύματα του Ατλαντικού.

• Η εβραϊκή γιορτή του Πάσχα γιορτάζετε / γιορτάζεται την άνοιξη.

• Βράχμα ονομάζετε / ονομάζεται μια μεγάλη θεϊκή δύναμη στην οποία πιστεύουν οι ινδουιστές

• Ένας πιστός μουσουλμάνος προσεύχετε / προσεύχεται πέντε φορές την ημέρα.

 

 

93

 

 

Επαναληπτικοί πίνακες της ενότητας για να διορθώσω το γραπτό μου

 

(κοίταξε πρώτα στη σελίδα 22 τον πίνακα: Διορθώνω το γραπτό μου)

 

Σημειώνω στη δεξιά στήλη του πίνακα ένα + για όσα νομίζω ότι έχω γράψει και ένα - για όσα δεν έχω γράψει. Στη συνέχεια συμπληρώνω όλα όσα λείπουν για να είναι το γραπτό μου πλήρες.

1. Με ποιον τρόπο προσπαθούμε να πείσουμε κάποιον ότι η άποψή μας είναι σωστή

Χρησιμοποιούμε:

 

• Eπιχειρήματα (φράσεις που στηρίζουν λογικά τις απόψεις μας).

• Φράσεις που δείχνουν τα συναισθήματά μας ή προκαλούν συναισθήματα σε αυτόν που μας ακούει.

• Λέξεις που δηλώνουν την άποψή μας (π.χ. νομίζω, πιστεύω).

• Aιτιολογικές προτάσεις για να δικαιολογήσουμε όσα λέμε.

2.α. Πώς δίνουμε πληροφορίες για μια χώρα

Γράφουμε:

 

• Ποιο είναι το όνομά της.

• Πού βρίσκεται.

• Στοιχεία για τη ζωή εκεί (π.χ. πληθυσμό, γλώσσα, θρησκεύματα, κλίμα κτλ.).

 

Χρησιμοποιούμε:

 

• Συνήθως χρόνο ενεστώτα.

• Επίθετα και επιθετικούς προσδιορισμούς.

• Τοπικούς προσδιορισμούς.

2.β. Πώς δίνουμε πληροφορίες για έναν τόπο που έχουμε επισκεφτεί

Aναφέρουμε:

 

• Πότε και πώς (και για ποιο λόγο) πρωτοπήγαμε εκεί.

• Γενική εντύπωση (τι βλέπει κανείς με μια πρώτη ματιά, τι του κάνει εντύπωση).

• Περιγραφή του τόπου (περιγράφουμε ό,τι είδαμε με τη σειρά).

• Τι κάναμε σε αυτόν τον τόπο.

• Περιστατικά σχετικά με αυτόν.

• Συναισθήματα και σκέψεις για όλα τα παραπάνω.

 

 

94

 

εικόνα

Mπορείτε να διαβάσετε από το Aνθολόγιο:

Διδώ Σωτηρίου, [Oι πρόσφυγες] (σελ. 206)

Διαβάστε

Προσφυγική Eλλάδα, φωτογραφίες από το Kέντρο Mικρασιατικών Σπουδών

Kουτσοθανάσης Bασίλης, Λαϊκά παραδοσιακά τραγούδια της Σμύρνης, εκδ. Bασιλόπουλος Στ., 1990

Λοΐζου Mάρω, Tο τελευταίο ινδιάνικο καλοκαίρι, εκδ. Kέδρος, Αθήνα, 1984

Πέτροβιτς-Aνδρουτσοπούλου Λότη, Παραμύθια από την Aφρική, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1995

Σκαλιώρα Kατερίνα, Ένα αλλιώτικο ταξίδι, εκδ. Kέδρος, Αθήνα,1988

Ψαραύτη Λίτσα, Ένα καλοκαίρι στη σκιά του Bούδα, εκδ. Kέδρος, Αθήνα, 1986

 

εικόνα

Δείτε

Άγνωστοι πολιτισμοί, ντοκιμαντέρ γαλλικής παραγωγής, 1996

Ένα ταξί, μια πόλη, ντοκιμαντέρ αγγλικής παραγωγής, 1999

Iμαλάια, Eρίκ Bαλί, 1999

O Kιρικού και η μάγισσα, Mισέλ Oσελό, 1998

Περίοδος συγκομιδής, Mαρίνα Pαζμπέκινα, 2003

 

εικόνα

Aκούστε

δεσμός H νήσος των Aζορών, στίχοι Mποστ, μουσική M. Θεοδωράκης

δεσμός Aχ Παπουαλίλη, στίχοι M. Kριεζή, μουσική N. Kυπουργός

δεσμός H χώρα των Mπεμπάντων, στίχοι M. Kριεζή, μουσική N. Kυπουργός

δεσμός Mια βραδιά στο Πόρτο Λίλι, στίχοι M. Kριεζή, μουσική N. Kυπουργός

εικόνα

Επισκεφτείτε - Hλεκτρονικές διευθύνσεις

ert.gr/ErtWorld

national geographic

 

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

 

43

 

 

 

eikeik1. Ευκαιρία να γνωρίσετε δυο παιδιά της ηλικίας σας που ζουν σε εντελώς διαφορετικές γωνιές του πλανήτη. Αφού διαβάσετε τι λέει το καθένα για τη ζωή του, διαλέξτε σε ποιον από τους δυο τόπους θα θέλατε να φιλοξενηθείτε και δικαιολογήστε την απάντησή σας χρησιμοποιώντας αιτιολογικές προτάσεις και παρόμοιες εκφράσεις.

Με λένε Γιουσούφ και ζω στο Μαρόκο. ΄Oταν δεν έχω σχολείο,
περνάω τις περισσότερες ώρες παίζοντας στον δρόμο. Μένω
κοντά στο μεγάλο παζάρι, όπου μαζεύονται χιλιάδες
μικροπωλητές. Συχνά βοηθάω τον πατέρα μου, που έχει ένα
μαγαζί με χαλιά. Πηγαίνουμε και πολλές εκδρομές στην έρημο
ή στη θάλασσα. Οι καλύτεροι φίλοι μου είναι τα ζώα, όπως η
αγαπημένη μου σαύρα, που δεν την αποχωρίζομαι ποτέ.
εικ

 

44

 

Με λένε Μάριο και ζω στην Ιταλία. Μένω σε ένα διαμέρισμα
στο κέντρο της Ρώμης. Τις περισσότερες ώρες τις περνάω στο
σπίτι. Διαβάζω για το σχολείο και τον υπόλοιπο χρόνο μου
παίζω παιχνίδια στον υπολογιστή μου. ΄Eχω μια μεγάλη
συλλογή από παιχνίδια δράσης που μου αρέσουν πολύ. Καμιά
φορά το Σάββατο πηγαίνω κινηματογράφο.
εικ

 

Θα ήθελα να φιλοξενηθώ από

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

45

 

Kατοικώντας στους ουρανούς

eik2. Η Μισούκο, η μικρή φίλη σας από την Ιαπωνία με την οποία αλληλογραφείτε εδώ και καιρό, πρόκειται να μετακομίσει σε έναν ουρανοξύστη στο Τόκιο και σας γράφει πόσο απογοητευμένη αισθάνεται.

 

Ας δούμε πόσα πράγματα αλλάζουν με τους ουρανοξύστες:

• σπίτια χωρίς μπαλκόνια

• απομάκρυνση από τη φύση

• πολλοί ένοικοι – άγνωστοι μεταξύ τους

• ανεπαρκής αερισμός

• οι ένοικοι είναι υποχρεωμένοι να καλούν τον θυρωρό ώστε να μάθουν τι καιρό κάνει... στο έδαφος

 

Σκεφτείτε κι άλλα πράγματα που αλλάζουν στην καθημερινή ζωή ενός ενοίκου του ουρανοξύστη και συμπληρώστε το γράμμα της Μισούκο:

 

Δεν είναι κι εύκολο πράγμα να ζεις στον ουρανοξύστη! Υπάρχουν πολλά προβλήματα. Το πιο απλό: δεν μπορείς να βγεις στο μπαλκόνι σου, γιατί τα σπίτια δεν έχουν μπαλκόνια!

Ακόμα, 
Επίσης
Ένα ακόμη μειονέκτημα της ζωής στον ουρανοξύστη είναι
Εκείνο που με ενοχλεί πολύ
Το πιο φοβερό όμως από όλα

46

 

Προσπαθήστε τώρα να παρηγορήσετε τη φίλη σας και να την πείσετε με επιχειρήματα ότι η ζωή στον ουρανοξύστη δεν είναι και τόσο άσχημη τελικά.

 

Ας δούμε πόσα πλεονεκτήματα έχει όποιος μένει εκεί:

• καλύτερη θέα

• μεγαλύτερη αίσθηση ηρεμίας και ελευθερίας

• περισσότερες ανέσεις (στο κτίριο υπάρχουν γραφεία, κινηματογράφοι, καταστήματα)

• ζει πάνω από… τα σύννεφα

 

Σκεφτείτε κι άλλα πράγματα που αλλάζουν στην καθημερινή ζωή ενός ενοίκου του ουρανοξύστη και συμπληρώστε το γράμμα που στέλνετε στη Μισούκο:

 

Δεν πρέπει να στενοχωριέσαι. Eγώ σε ζηλεύω! Eίναι θαύμα να ζεις σε ουρανοξύστη! Πρώτα απ’ όλα η θέα είναι μαγευτική,
Επίσης
Σκέψου ακόμη ότι
Δε βρίσκεις ότι είναι πολύ ξεχωριστό να
Tο πιο εντυπωσιακό βέβαια είναι

 

47

 

eikeik3. Μια οικογένεια αποφάσισε να μετακομίσει σε ένα καινούριο σπίτι σε άλλη πόλη. Δεν ήταν όμως εύκολο. Γιατί συνάντησαν δυσκολίες; Θα το βρείτε αν συνδυάσετε τις προτάσεις της στήλης Α με αυτές της στήλης Β, με τη βοήθεια λέξεων και φράσεων που φανερώνουν αιτία.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Α   Β
1. Το σπίτι ήταν άνω κάτωγιατί

επειδή

διότι

αφού

καθώς

μια και

μια που
α. η δουλειά τους ήταν στην κεντρική
πλατεία.
2. Δεν μπορούσαν να βρουν σπίτι
που να τους χωράει
β. τα υδραυλικά της κουζίνας
παρουσίαζαν συνέχεια
προβλήματα.
3. Οι τιμές των ενοικίων είχαν
ανέβει πολύ στην περιοχή
γ. δεν μπορούσες να δεις από τις
κεραίες των τηλεοράσεων.
4. Ήταν απαραίτητο να φωνάξουν
έναν τεχνίτη
δ. οι προηγούμενοι ένοικοι είχαν κάνει
πολλές ζημιές.
5. Η θέα από τη βεράντα του ήταν
απαράδεκτη
ε. κατασκευαζόταν σταθμός του
μετρό.
6. Αποφάσισαν να μείνουν κοντά
στο κέντρο
στ. είναι πολυμελής οικογένεια.

 

Χρησιμοποιήστε τώρα τις προτάσεις του πίνακα με τη σωστή σειρά και κάντε όσες αλλαγές χρειάζονται για να γράψετε ένα κείμενο με τίτλο «Η οικογένεια Σπιτόγατου ψάχνει νέο σπίτι».

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

48

 

eikeik4. Στο παρακάτω κείμενο λείπουν λέξεις που προσδιορίζουν τον τόπο. Μπορείτε να τις συμπληρώσετε με τις κατάλληλες από τον πίνακα;

 

Όταν βγήκα από τον επαρχιακό σιδηροδρομικό σταθμό, βρέθηκα _σε ένα μοναδικό θέαμα: ο δρόμος ήταν πλημμυρισμένος από κάθε λογής άμαξες και ανθρώπους. Η κίνηση ήταν τόση, που δεν μπορούσα να περάσω _ Αφού άφησα τον σταθμό _ μου, προχώρησα _ την αγορά που βρισκόταν λίγα τετράγωνα _ Μπήκα στο πρώτο μαγαζί που βρήκα _ μου και ρώτησα τον δρόμο για το πανηγύρι. Μου απάντησαν ότι, όποιον δρόμο και να ακολουθούσα, είτε _ είτε δεξιά, είτε _ από το πάρκο είτε γύρω από αυτό, όλοι οι δρόμοι οδηγούσαν _

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

προς
ποτέ
απέναντι
πάντα
αριστερά
αργότερα
μέσα
έπειτα
εκεί
πριν
μπροστά
τότε
πίσω
μακριά
ποτέ
νωρίς

 

49

 

eik5. Τι φοράνε στις διάφορες χώρες; Τι τρώνε; Πού μένουν; Με τι ασχολούνται; Συμπληρώστε τα κενά με τις κατάλληλες λέξεις από το συννεφάκι.

 

ιγκλού, σκηνή, κελεμπία, σομπρέρο, γούνα,
ψάρεμα, σάμπα, δέρματα ζώων,
σήματα καπνού, σοκολάτες, ποδόσφαιρο

 

Όλος ο πλανήτης μας είναι σαν ένα μεγάλο πολύχρωμο χωριό, όμως κάθε λαός έχει τις δικές του συνήθειες. Αν είσαι Εσκιμώος, ζεις σε _, φοράς _ και ασχολείσαι κυρίως με το _. Αντίθετα, αν ζεις σε ζεστές χώρες όπου ο ήλιος καίει, μπορεί να φοράς στο κεφάλι ένα μεξικάνικο _ ή να ντύνεσαι όπως οι Άραβες με μια φαρδιά _Αν, πάλι, είσαι Ινδιάνος, φοράς _, η κατοικία σου είναι μια _ και επικοινωνείς με _ στις απέραντες εκτάσεις. Με λίγα λόγια, σε κάθε τόπο μπορείς να περάσεις όμορφα: στη Βραζιλία μπορείς να παίζεις _ στην παραλία ή να χορεύεις _, ενώ στην Ελβετία μπορείς να απολαύσεις τις καλύτερες _!

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

50

 

eik6. Έξι ΄Eλληνες ορειβάτες έκαναν πρόσφατα ένα δύσκολο ταξίδι στην Ανταρκτική. Ο ένας κράτησε ημερολόγιο, αλλά οι σελίδες μπλέχτηκαν. Βοηθήστε τον βάζοντας τις παραγράφους στη σωστή σειρά (σημειώστε τον αριθμό τους στο αριστερό μέρος).

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Το άλλο πρωί, καθώς ο καιρός είναι καλός, αποφασίζουμε να τον εκμεταλλευτούμε.
Αναχωρούμε για μια εξερεύνηση στον ορεινό όγκο του Βίνσον, εφοδιασμένοι με
χιονοπέδιλα. Η πορεία μας είναι ομαλή αλλά δύσκολη. Κάποιες ρωγμές στον πάγο
μας υπενθυμίζουν τους κινδύνους που υπάρχουν. Καθώς ανεβαίνουμε, κοιτάζω
προς τα πίσω μου και αντικρίζω ένα τοπίο αλησμόνητο.
Αυτό που ξέραμε πριν ξεκινήσουμε, από προηγούμενους εξερευνητές, ήταν ότι η
Ανταρκτική είναι μια λευκή παγωμένη έρημος χωρίς ίχνος ανθρώπινης ζωής,
εκτός από τους πιγκουίνους, τις φώκιες και τις φάλαινες. ΄Eνας τόπος με
απέραντους παγετώνες και θερμοκρασίες που φτάνουν τους -80 βαθμούς Κελσίου.
Το απόγευμα φτάνουμε με καθυστέρηση και αρκετά κουρασμένοι σε ένα πλάτωμα
και ετοιμαζόμαστε να κατασκηνώσουμε. Μεταφέρουμε σκηνές και τρόφιμα και
στήνουμε τον καταυλισμό μας. ΄Eπειτα, ετοιμάζουμε το βραδινό μας γεύμα και
τρώμε καθώς η νύχτα απλώνεται και ενώ ο καιρός φαίνεται να χειροτερεύει.
Πλησιάζοντας τις ακτές της Ανταρκτικής, τα σύννεφα διαλύονται και το θέαμα που
αποκαλύπτεται είναι εκπληκτικό: τεράστιες θαλάσσιες εκτάσεις με επιπλέοντα
παγόβουνα ως εκεί που φτάνει το μάτι. Μπροστά μας ο ήλιος είναι εκτυφλωτικός
και με δυσκολία διακρίνουμε τον μπλε πάγο του αεροδιαδρόμου όπου θα
προσγειωθούμε.
Η νύχτα αποδείχτηκε ιδιαίτερα κρύα. Το επόμενο πρωί, βλέποντας την ομίχλη να
μας καλύπτει και τη μεγάλη πτώση της θερμοκρασίας, αποφασίζουμε να
ξεκινήσουμε την κατάβαση. Φτάνουμε στην κατασκήνωση αργά το βράδυ,
κουρασμένοι αλλά ευτυχισμένοι που κάναμε τα πρώτα ελληνικά βήματα στην
Ανταρκτική.
Βγαίνουμε από το αεροπλάνο και προχωράμε με τα πόδια ως τον καταυλισμό:
μερικά μεγάλα αντίσκηνα δημιουργούν ένα μικρό χωριό. Ο καταυλισμός λειτουργεί
κάθε χρόνο από τον Νοέμβριο ως τον Ιανουάριο για να υποδέχεται επισκέπτες που
θέλουν να εξερευνήσουν την Ανταρκτική. Είμαστε κατάκοποι και πέφτουμε αμέσως
για ύπνο.

 

περιοδικό Γαιόραμα, τεύχος 177, Iούλ.-Aύγ. 2000