Δημοσθένης, Περὶ τῆς ἀτελείας πρὸς Λεπτίνην, 93-94


 

 

Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: γενική, αιτιατική, προσδιορισμοί επιρρηματικοί, προσδιορισμοί εμπρόθετοι, επιθετικοί - κατηγορηματικοί, προτάσεις: (τελικές 5).

Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.


Κατέβασε το αρχείο σε doc, για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ' αυτές που παρατίθενται παρακάτω.

 

Καλή προσπάθεια.

Για τον Δημοσθένη

 

Βικιπαίδεια , Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας

Περὶ τῆς ἀτελείας πρὸς Λεπτίνην: το κείμενο Βικηθήκη, το απόσπασμα: perseus

Κείμενα του Δημοσθένη: στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα Πύλη, στις Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα Ψηφίδες

 

Για το κείμενο

 

Ο Κτήσιππος ήταν γιος του Χαβρία, τριήραρχου που σκοτώθηκε κοντά στη Χίο το 357 π.Χ. Ο Δημοσθένης, ως συνήγορος του Κτήσιππου, αντίκειται με τον λόγο του αυτόν σε νόμο του Λεπτίνη, που προέβλεπε την κατάργηση της ἀτελείας , δηλαδή της απαλλαγής των ευεργετών της Αθήνας από τους φόρους, νόμο με τον οποίον ο Λεπτίνης, σε μια εποχή οικονομικής στενότητας για την πόλη, προσπάθησε να αυξήσει τις πηγές των εσόδων της (354 π.Χ.).

Πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα

 

Το κείμενο

 

[93] συνίεθ᾽ ὃν τρόπον, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, ὁ Σόλων τοὺς νόμους ὡς καλῶς κελεύει τιθέναι, πρῶτον μὲν παρ᾽ ὑμῖν, ἐν τοῖς ὀμωμοκόσιν, παρ᾽ οἷσπερ καὶ τἄλλα κυροῦται, ἔπειτα λύοντα τοὺς ἐναντίους, ἵν᾽ εἷς ᾖ περὶ τῶν ὄντων ἑκάστου νόμος, καὶ μὴ τοὺς ἰδιώτας αὐτὸ τοῦτο ταράττῃ καὶ ποιῇ τῶν ἅπαντας εἰδότων τοὺς νόμους ἔλαττον ἔχειν, ἀλλὰ πᾶσιν ᾖ ταὔτ᾽ ἀναγνῶναι καὶ μαθεῖν ἁπλᾶ καὶ σαφῆ τὰ δίκαια. [94] καὶ πρὸ τούτων γ᾽ ἐπέταξεν ἐκθεῖναι πρόσθε τῶν ἐπωνύμων καὶ τῷ γραμματεῖ παραδοῦναι, τοῦτον δ᾽ ἐν ταῖς ἐκκλησίαις ἀναγιγνώσκειν, ἵν᾽ ἕκαστος ὑμῶν ἀκούσας πολλάκις καὶ κατὰ σχολὴν σκεψάμενος, ἃν ᾖ καὶ δίκαια καὶ συμφέροντα, ταῦτα νομοθετῇ. τούτων τοίνυν τοσούτων ὄντων δικαίων τὸ πλῆθος, οὑτοσὶ μὲν οὐδ᾽ ὁτιοῦν ἐποίησε Λεπτίνης· οὐδὲ γὰρ ἂν ὑμεῖς ποτ᾽ ἐπείσθητε, ὡς ἐγὼ νομίζω, θέσθαι τὸν νόμον· ἡμεῖς δ᾽, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, πάντα, καὶ παρεισφέρομεν πολλῷ καὶ κρείττω καὶ δικαιότερον τοῦ τούτου νόμον.

 

Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu

 

[93] συνίεθ᾽ ὃν τρόπον, ἄνδρες Ἀθηναῖοι, Σόλων τοὺς νόμους ὡς καλῶς κελεύει τιθέναι, πρῶτον μὲν παρ᾽ ὑμῖν, ἐν τοῖς ὀμωμοκόσιν, παρ᾽ οἷσπερ καὶ τἄλλα κυροῦται, ἔπειτα λύοντα τοὺς ἐναντίους, ἵν᾽ εἷς περὶ τῶν ὄντων ἑκάστου νόμος, καὶ μὴ τοὺς ἰδιώτας αὐτὸ τοῦτο ταράττῃ καὶ ποιῇ τῶν ἅπαντας εἰδότων τοὺς νόμους ἔλαττον ἔχειν, ἀλλὰ πᾶσιν ταὔτ᾽ ἀναγνῶναι καὶ μαθεῖν ἁπλᾶ καὶ σαφῆ τὰ δίκαια.  [94] καὶ πρὸ τούτων γ᾽ ἐπέταξεν ἐκθεῖναι πρόσθε τῶν ἐπωνύμων καὶ τῷ γραμματεῖ παραδοῦναι, τοῦτον δ᾽ ἐν ταῖς ἐκκλησίαις ἀναγιγνώσκειν, ἵν᾽ ἕκαστος ὑμῶν ἀκούσας πολλάκις καὶ κατὰ σχολὴν σκεψάμενος, ἃν καὶ δίκαια καὶ συμφέροντα, ταῦτα νομοθετῇ. τούτων τοίνυν τοσούτων ὄντων δικαίων τὸ πλῆθος, οὑτοσὶ μὲν οὐδ᾽ ὁτιοῦν ἐποίησε Λεπτίνης· οὐδὲ γὰρ ἂν ὑμεῖς ποτ᾽ ἐπείσθητε, ὡς ἐγὼ νομίζω, θέσθαι τὸν νόμον· ἡμεῖς δ᾽, ἄνδρες Ἀθηναῖοι, πάντα, καὶ παρεισφέρομεν πολλῷ καὶ κρείττω καὶ δικαιότερον τοῦ τούτου νόμον.

 


 

συνίεθ᾽ (ὑμεῖς) ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι,

α-κύρια

 

 

ὃν τρόπον, ὁ Σόλων τοὺς νόμους

πλ. ερωτ.

ὡς καλῶς κελεύει

 

τιθέναι (τινὰ),

 

πρῶτον μὲν παρ᾽ ὑμῖν, ἐν τοῖς ὀμωμοκόσιν,

 

παρ᾽ οἷσπερ καὶ τἄλλα κυροῦται,

αναφορική

ἔπειτα λύοντα τοὺς ἐναντίους

 

 

 

ἵν᾽ εἷς

τελική

περὶ τῶν ὄντων ἑκάστου νόμος,

 

 

 

καὶ μὴ ταράττῃ

τελική

τοὺς ἰδιώτας αὐτὸ

 

 

 

καὶ ποιῇ (τοῦτο αὐτοὺς)

τελική

τῶν ἅπαντας εἰδότων τοὺς νόμους

 

ἔλαττον ἔχειν,

 

 

 

ἀλλὰ πᾶσιν ταὔτ᾽

τελική

ἀναγνῶναι καὶ μαθεῖν

 

ἁπλᾶ καὶ σαφῆ τὰ δίκαια.

 

 

 

καὶ πρὸ τούτων γ᾽ ἐπέταξεν (ὁ Σόλων αὐτοὺς)

β-κύρια

ἐκθεῖναι πρόσθε τῶν ἐπωνύμων

 

καὶ τῷ γραμματεῖ παραδοῦναι,

 

τοῦτον δ ἐν ταῖς ἐκκλησίαις ἀναγιγνώσκειν,

 

 

 

ἵν᾽ ἕκαστος ὑμῶν ταῦτα νομοθετῇ

τελική

ἀκούσας (αὐτοῦ) πολλάκις

 

καὶ κατὰ σχολὴν σκεψάμενος, (τοῦτον),

 

 

 

ἃν () καὶ δίκαια καὶ συμφέροντα.

αναφ-υποθ.

 

 

τούτων τοίνυν τοσούτων ὄντων δικαίων τὸ πλῆθος,

γ-κύρια

οὑτοσὶ μὲν οὐδ᾽ ὁτιοῦν ἐποίησε Λεπτίνης·

 

 

 

οὐδὲ γὰρ ἂν ὑμεῖς ποτ᾽ ἐπείσθητε,

δ-κύρια

θέσθαι τὸν νόμον·

 

 

 

ὡς ἐγὼ νομίζω,

αναφορική

 

 

ἡμεῖς δ᾽, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, πάντα ποιούμεν,

 

 

 

 

 

καὶ παρεισφέρομεν (ἡμεῖς)

στ-κύρια

πολλῷ καὶ κρείττω καὶ δικαιότερον τοῦ (νόμου) τούτου νόμον.

 

 

Υπόμνημα: υποκείμενο, ρήμα, μετοχή, απαρέμφατο, προσδιορισμός

 

 

 

Λεξιλογικά

 

συνίημι: αντιλαμβάνομαι, καταλαβαίνω, εννοώ ψηφίδες

τίθημι νόμον: νομοθετώ ψηφίδες

ὀμωμοκόσιν: του ὄμνυμι: ορκίζομαι για κάτι, επιβεβαιώνω ή επικυρώνω με όρκο ψηφίδες

ἰδιώτης: κοινός άνθρωπος του λαού, ανίδεος ψηφίδες

ἔλαττον ἔχειν: είμαι σε χειρότερη μοίρα ψηφίδες

τὰ δίκαια: τα πρέποντα, οι υποχρεώσεις ψηφίδες

κατὰ σχολὴν: ελεύθερος χρόνος, αργία ψηφίδες

παρεισφέρω νόμον: ισάγω νέο νόμο για να αντικαταστήσει τον παλιό ψηφίδες

 

Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις ψηφίδες

 

Σύνταξη - Μετάφραση

 

Για τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, για υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη, για οθόνη αφής.
Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό. Για όλη τη μετάφραση πάτα

 



 

1. κυροῦται, ταράττῃ, ἐπέταξεν, νομοθετῇ: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση και να γραφτεί το απαρέμφατο και η μετοχή.

 

οριστικήυποτακτικήευκτικήπροστακτικήαπαρέμφατομετοχή
κυροῦταικυρῶταικυροῖτοκυρούσθωκυροῦσθαικυρούμενος, -μένη, -μενον
ταράττειταράττῃταράττοιταραττέτωταράττεινταράττων, -ουσα, -ον
ἐπέταξενἐπιτάξῃἐπιτάξειενἐπιταξάτωἐπιτάξαιἐπιτάξας, -ξασα, -ξαν
νομοθετῇνομοθετῇνομοθετοίη, -τοῖνομοθετείτωνομοθετεῖννομοθετῶν, -τοῦσα, -τοῦν

 

 

2. τιθέναι, παραδοῦναι να γραφτούν τα απαρέμφατα και οι μετοχές όλων των χρόνων της ίδιας φωνής.

 

ενεστώταςμέλλονταςαόριστοςπαρακείμενος
τιθέναιθήσεινθεῖναιτεθεικέναι
παραδιδόναιπαραδώσεινπαραδοῦναιπαραδεδωκέναι

 

ενεστώταςμέλλονταςαόριστοςπαρακείμενος
τιθείς
τιθεῖσα
τιθέν
θήσων
θήσουσα
θῆσον
θείς
θεῖσα
θέν
τεθεικώς
τεθεικυῖα
τεθεικός
παραδιδούς
παραδιδοῦσα
παραδιδόν
παραδώσων
παραδώσουσα
παραδῶσον
παραδούς
παραδοῦσα
παραδόν
παραδεδωκώς
παραδεδωκυῖα
παραδεδωκός

 

 

 

 

 

 



 

1. καὶ πρὸ τούτων γ᾽ ἐπέταξεν ἐκθεῖναι πρόσθε τῶν ἐπωνύμων καὶ τῷ γραμματεῖ παραδοῦναι, τοῦτον δ᾽ ἐν ταῖς ἐκκλησίαις ἀναγιγνώσκειν ο πλάγιος λόγος να μετατραπεί σε ευθύ.

 

Απάντηση:

 

καὶ πρὸ τούτων ἔκθετε πρόσθε τῶν ἐπωνύμων καὶ τῷ γραμματεῖ παράδοτε, οὗτος δ᾽ ἐν ταῖς ἐκκλησίαις ἀναγιγνωσκέτω.