Πλάτωνας, Γοργίας 483b-c


 

 

Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: αντικείμενο σύστοιχο, προτάσεις (αναφορικές 3, ειδικές 2).

Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.


Κατέβασε το αρχείο σε doc, για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ' αυτές που παρατίθενται παρακάτω.

 

Καλή προσπάθεια.

Για τον Πλάτωνα

 

Βικιπαίδεια , Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
Ο λόγος: Απολογία , perseus
Περισσότερα κείμενα στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα πύλη

 

Για το κείμενο

 

Στον λόγο του Πλάτωνα  Γοργίας (ή περί ρητορικής· ανατρεπτικός = που αναιρεί τους λόγους των άλλων) το θέμα που συζητείται είναι η σύγκρουση της φιλοσοφικής ηθικής με τη ρητορική και νικήτρια αναδεικνύεται η πρώτη. Στο τέλος της συζήτησης γίνεται αποδεκτό ότι είναι προτιμότερο να αδικείται κανείς παρά να αδικεί, ότι η δίκαιη τιμωρία είναι καλύτερη από την ατιμωρησία και ότι πρέπει να είναι κανείς και όχι να φαίνεται δίκαιος. Η ρητορική οφείλει να υπηρετεί το δίκαιο. Το άδικο δεν υπερισχύει του δικαίου. Το θέμα θα ξανασυζητηθεί στην Πολιτεία.

 

Το κείμενο

 

[483β] οὐδὲ γὰρ ἀνδρὸς τοῦτό γ᾽ ἐστὶν τὸ πάθημα, τὸ ἀδικεῖσθαι, ἀλλ᾽ ἀνδραπόδου τινὸς ᾧ κρεῖττόν ἐστιν τεθνάναι ἢ ζῆν, ὅστις ἀδικούμενος καὶ προπηλακιζόμενος μὴ οἷός τέ ἐστιν αὐτὸς αὑτῷ βοηθεῖν μηδὲ ἄλλῳ οὗ ἂν κήδηται. ἀλλ᾽ οἶμαι οἱ τιθέμενοι τοὺς νόμους οἱ ἀσθενεῖς ἄνθρωποί εἰσιν καὶ οἱ πολλοί. πρὸς αὑτοὺς οὖν καὶ τὸ αὑτοῖς συμφέρον τούς τε νόμους τίθενται καὶ τοὺς ἐπαίνους ἐπαινοῦσιν καὶ τοὺς [483γ] ψόγους ψέγουσιν· ἐκφοβοῦντες τοὺς ἐρρωμενεστέρους τῶν ἀνθρώπων καὶ δυνατοὺς ὄντας πλέον ἔχειν, ἵνα μὴ αὐτῶν πλέον ἔχωσιν, λέγουσιν ὡς αἰσχρὸν καὶ ἄδικον τὸ πλεονεκτεῖν, καὶ τοῦτό ἐστιν τὸ ἀδικεῖν, τὸ πλέον τῶν ἄλλων ζητεῖν ἔχειν· ἀγαπῶσι γὰρ οἶμαι αὐτοὶ ἂν τὸ ἴσον ἔχωσιν φαυλότεροι ὄντες

 

Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu

 

[483b] οὐδὲ γὰρ ἀνδρὸς τοῦτό γ᾽ ἐστὶν τὸ πάθημα, τὸ ἀδικεῖσθαι, ἀλλ᾽ ἀνδραπόδου τινὸς κρεῖττόν ἐστιν τεθνάναι ζῆν, ὅστις ἀδικούμενος καὶ προπηλακιζόμενος μὴ οἷός τέ ἐστιν αὐτὸς αὑτῷ βοηθεῖν μηδὲ ἄλλῳ οὗ ἂν κήδηται. ἀλλ᾽ οἶμαι οἱ τιθέμενοι τοὺς νόμους οἱ ἀσθενεῖς ἄνθρωποί εἰσιν καὶ οἱ πολλοί. πρὸς αὑτοὺς οὖν καὶ τὸ αὑτοῖς συμφέρον τούς τε νόμους τίθενται καὶ τοὺς ἐπαίνους ἐπαινοῦσιν καὶ τοὺς [483c] ψόγους ψέγουσιν· ἐκφοβοῦντες τοὺς ἐρρωμενεστέρους τῶν ἀνθρώπων καὶ δυνατοὺς ὄντας πλέον ἔχειν, ἵνα μὴ αὐτῶν πλέον ἔχωσιν, λέγουσιν ὡς αἰσχρὸν καὶ ἄδικον τὸ πλεονεκτεῖν, καὶ τοῦτό ἐστιν τὸ ἀδικεῖν, τὸ πλέον τῶν ἄλλων ζητεῖν ἔχειν· ἀγαπῶσι γὰρ οἶμαι αὐτοὶ ἂν τὸ ἴσον ἔχωσιν φαυλότεροι ὄντες

 



Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 

 

οὐδὲ γὰρ ἀνδρὸς

α-κύρια

τοῦτό γ᾽ ἐστὶν τὸ πάθημα,

 

τὸ ἀδικεῖσθαι,

 

ἀλλ᾽ ἀνδραπόδου τινὸς

 

κρεῖττόν ἐστιν

αναφ. προσδ.

τεθνάναι ζῆν,

 

ὅστις ἀδικούμενος

αναφ. υποθ.

καὶ προπηλακιζόμενος

 

αὐτὸς αὑτῷ βοηθεῖν

 

μηδὲ ἄλλῳ

 

οὗ ἂν κήδηται. (οὗτος)

αναφ. υποθ.

 

 

ἀλλ᾽ οἶμαι (ἐγώ)

β-κύρια

οἱ τιθέμενοι τοὺς νόμους

γ-κύρια

οἱ ἀσθενεῖς ἄνθρωποί

 

εἰσιν

 

καὶ οἱ πολλοί.

 

 

 

πρὸς αὑτοὺς οὖν

δ-κύρια

καὶ τὸ αὑτοῖς συμφέρον

 

τούς τε νόμους

 

τίθενται (οὗτοι)

 

καὶ τοὺς ἐπαίνους

ε-κύρια

ἐπαινοῦσιν (οὗτοι)

 

καὶ τοὺς ψόγους

 

ψέγουσιν· (οὗτοι)

 

 

 

ἐκφοβοῦντες τοὺς ἐρρωμενεστέρους τῶν ἀνθρώπων

ζ-κύρια

καὶ δυνατοὺς ὄντας

 

πλέον ἔχειν,

 

ἵνα μὴ αὐτῶν πλέον ἔχωσιν, (οὗτοι)

τελική

λέγουσιν (οὗτοι)

 

ὡς αἰσχρὸν καὶ ἄδικον (ἐστί)

ειδική

τὸ πλεονεκτεῖν,

 

καὶ τοῦτό ἐστιν

ειδική

τὸ ἀδικεῖν,

 

τὸ πλέον τῶν ἄλλων ζητεῖν

 

ἔχειν·

 

 

 

ἀγαπῶσι γὰρ

η-κύρια

οἶμαι  (ἐγώ)

κύρια παρενθ.

αὐτοὶ

 

ἂν τὸ ἴσον ἔχωσιν (οὗτοι)

αιτιολογική υποθ.

φαυλότεροι ὄντες.

 

 

Υπόμνημα: υποκείμενο, ρήμα, μετοχή, απαρέμφατο, προσδιορισμός

 

 

 

 

 

 

Λεξιλογικά

 

ἀνδράποδον: δούλος, κάποιος που αιχμαλωτίστηκε στον πόλεμο και πουλήθηκε ως δούλος, αιχμάλωτος ψηφίδες

προ-πηλακίζω: εξυβρίζω καποιον, συμπεριφέρομαι υβριστικά, προσβάλλω ψηφίδες

κήδομαι: θλίβομαι ή στεναχωριέμαι για τους άλλους ψηφίδες

ἐρρωμένος: μτχ. παθ. παρακ. του ῥώννυμι: αυτός που βρίσκεται σε καλή σωματική κατάσταση, δυνατός, σφριγηλός, ρωμαλέος, εύρωστος ψηφίδες

φαῦλος: ασήμαντος, μηδαμινός, μικρός, αξιολύπητος, ανάξιος ψηφίδες

 

Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις ψηφίδες

 

Σύνταξη - Μετάφραση

 

Για τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, για υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη για οθόνη αφής.
Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό. Για όλη τη μετάφραση πάτα

 

ἀλλ᾽ οἶμαι

καὶ τοὺς [483γ] ψόγους ψέγουσιν·

 

Μτφρ. Σ. Τζουμελέας. [1939] χ.χ. Πλάτων. Γοργίας. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια. Αθήνα: Ζαχαρόπουλος.



 

1. 1. Να γίνει εγκλητική αντικατάσταση των ρημάτων: κήδηται, τίθενται, ἀγαπῶσι

 

οριστικήυποτακτικήευκτικήπροστακτική
κήδεταικήδηταικήδοιτοκηδέσθω
τίθενταιτιθῶνταιτιθεῖντοτιθέσθων / τιθέσθωσαν
ἀγαπῶσιἀγαπῶσιἀγαπῷενἀγαπάτωσαν / ἀγαπώντων

 

 

2.: Να γραφτεί η γενική και η δοτική ενικού και πληθυντικού του θηλυκού γένους των παρακάτω μετοχών: ἀδικούμενος, τιθέμενοι, ἐκφοβοῦντες, ὄντες

τῆς ἀδικουμένης, τῇ ἀδικουμένῃ, τῶν ἀδικουμένων, ταῖς ἀδικουμέναις

τῆς τιθεμένης, τῇ τιθεμένῃ, τῶν τιθεμένων, ταῖς τιθεμέναις

τῆς ἐκφοβούσης, τῇ ἐκφοβούσῃ, τῶν ἐκφοβουσῶν, ταῖς ἐκφοβούσαις

τῆς οὔσης, τῇ οὔσῃ, τῶν οὐσῶν, ταῖς οὔσαις

 



 

1. Να βρεθεί το είδος των προτάσεων και να δικαιολογηθεί ο τρόπος εκφοράς τους: α) ἵνα μὴ αὐτῶν πλέον ἔχωσιν, β) ὡς αἰσχρὸν καὶ ἄδικον τὸ πλεονεκτεῖν

α). ἵνα μὴ αὐτῶν πλέον ἔχωσιν: δ. τελική, εκφέρεται με υποτακτική γιατί είναι πρόταση επιθυμίας

β) ὡς αἰσχρὸν καὶ ἄδικον τὸ πλεονεκτεῖν: δ. ειδική, εκφέρεται με οριστική, γιατί δείχνει το πραγματικό