Εικονικοί Κόσμοι και Εκπαίδευση

Αρχική

Καλώς Ήλθατε

η σελίδα αυτή γράφτηκε στο πλαίσιο μιας Εργασίας του Γενικού Μέρους της Επιμόρφωσης στο ΠΑΚΕ Πατρών και εστιάζει το ενδιαφέρον της στην εκπαιδευτική αξιοποίηση των Εικονικών Κόσμων. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως δε φιλοδοξεί να αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσπάθεια ανάδειξης του συνόλου των θεμάτων που προκύπτουν από τη χρήση των εικονικών κόσμων σε εκπαιδευτικές διαδικασίες. Κάτι τέτοιο βρίσκεται έξω από τα όρια δυνατοτήτων του δημιουργού της και μακριά από τα τωρινά του ενδιαφέροντα. Περισσότερο δημιουργήθηκε από την ανάγκη να θυμηθούμε την παλιά, καλή HTML και παράλληλα ν' αναφερθούμε επιγραμματικά στη χρήση Course Μanagement Systems (Moodle και Sloodle) στην Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Μάθηση σε περιβάλλον Εικονικών Κόσμων (Second Life). Παρά το γεγονός ότι το Second Life δεν έχει τη δυναμική που διέθετε πριν από δυο-τρία χρόνια, θεωρούμε ότι αποτελεί εξαιρετική επιλογή για εκπαιδευτική χρήση.

Αν η σελίδα αυτή φανεί χρήσιμη (έστω και ως ερέθισμα) σε κάποιον, ο δημιουργός της θα αισθάνεται ιδιαιτέρως ευτυχής.

Οι βασικές συνιστώσες

Εικονικοί Κόσμοι

Εικονικοί Κόσμοι

Παρά τον σκεπτικισμό με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν αρχικά -κυρίως ως προς τη σκοπιμότητα υποκατάστασης της προσωπικής επαφής και της αλληλεπίδρασης- οι εικονικοί κόσμοι θεωρούνται ισχυρά νέα εκπαιδευτικά μέσα που διευκολύνουν τη συνεργατική μάθηση...

Sloodle: Απόπειρα ενοποίησης δυο κόσμων

Sloodle

Ο όρος mashup εισέβαλε στο "διαδικτυακή" lingua franca ως ένα ακόμη buzzword από τα πολλά που συνόδευσαν την εμφάνιση και την καθιέρωση του Web 2.0. O όρος αποδίδει εννοιολογικά μια υβριδική διαδικτυακή εφαρμογή που συνδυάζει τα δεδομένα και τη λειτουργικότητα από δυο ή περισσότερες εφαρμογές και τις ενσωματώνει σε ένα ενιαίο περιβάλλον.

Το Sloodle αποτελεί ένα mashup που επιχειρεί να εκμεταλλευτεί λειτουργίες του CMS Moodle και το πολυσυμμετοχικό εικονικό περιβάλλον του Second Life, επιτρέποντας στους χρήστες να επικοινωνούν και να μεταφέρουν δεδομένα από τo ένα περιβάλλον στο άλλο και vice versa.

Οι δυνατότητές του προσελκύουν το ενδιαφέρον μιας ιδιαίτερα δραστήριας κοινότητας εκπαιδευτικών.

Συναισθηματική Μάθηση

Συναισθηματική Μάθηση

Έρευνες προβάλλουν τη σημασία του συναισθήματος για τη μάθηση, τη δημιουργικότητα κλπ. Είναι ανάγκη να διερευνηθεί περαιτέρω αυτή η διάσταση ώστε ν' αποκατασταθεί η ισορροπία ανάμεσα στη γνωστική και τη συναισθηματική διάσταση της γνώσης.

Second Life

Second Life

Το Second Life δεν είναι ο πρώτος και ασφαλώς ούτε ο μόνος εικονικός κόσμος. Αυτό που τον κάνει μοναδικό είναι το γεγονός ότι σχεδόν όλο το περιεχόμενό του δημιουργείται από τους ίδιους τους χρήστες του...

 

Moodle, Second Life και Sloodle: Μια πρώτη προσέγγιση

Το Moodle είναι ίσως το πιο γνωστό Course Management System (CMS). Ακρωνύμιο των λέξεων Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment το Moodle είναι ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο λογισμικό που σχεδιάστηκε για την πολύμορφη υποστήριξη της συνεργατικής μάθησης. Εξαιρετικά ευέλικτο και ασφαλές επιτρέπει σε διδάσκοντες (ακόμη και με μικρή εξοικείωση με τις ΤΠΕ) να δημιουργήσουν εύκολα τα δικά τους μαθήματα, να τα παραμετροποιήσουν, να εγγράψουν μαθητές, να αναθέσουν ρόλους, να σχεδιάσουν και να αναρτήσουν το μαθησιακό υλικό και την αξιολόγηση για κάθε μάθημα χωριστά, να ενθαρρύνουν τους μαθητές να δημιουργήσουν το διαδικτυακό τους προφίλ και να επικοινωνήσουν άμεσα κάνοντας χρήση των ενσωματωμένων δυνατοτήτων της ασύγχρονης (forum) και της σύγχρονης (chat) συζήτησης. To Moodle μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας για να εμπλουτίσουν το καθημερινό μάθημά τους, να το κάνουν πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές τους βοηθώντας τους ταυτόχρονα στη χρήση των ΤΠΕ.

Moodle&SL=Sloodle

Από την άλλη πλευρά το Second Life είναι μια εξελισσόμενη και δυναμική πραγματικότητα(;) με επιδράσεις σε ένα πλατύ φάσμα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Καθώς δεν οχυρώνεται πίσω από a priori δοσμένους κανόνες και στόχους που πρέπει να εκπληρωθούν, αναπαριστά, στο μέτρο του δυνατού, μια νέα εικονική πραγματικότητα στην οποία ο καθένας μπορεί να είναι το είδωλό του (avatar), χωρίς τους περιορισμούς που θέτει η πραγματική ζωή. Η ευελιξία της εικονικής πραγματικότητας, οι δυνατότητες άμεσης επικοινωνίας και πολύμορφης αλληλεπίδρασης μεταξύ των εποίκων του (residents) και ασφαλώς η πρωτοφανής μαζικοποίησή του τράβηξαν το ενδιαφέρον όχι μόνο των επιχειρήσεων που έσπευσαν στο νέο Ελντοράντο αλλά και Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων από όλο τον κόσμο που δοκιμάζουν στο έδαφος της εικονικής πραγματικότητας την οικοδόμηση εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών που εμφατικά τονίζουν τη σημασία της "παρουσίας" και της πολύπλευρης όσμωσης μεταξύ εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτών στην κατασκευή νέας γνώσης.

Ας φανταστούμε τώρα ένα περιβάλλον που "παντρεύει" τις δυνατότητες του Moodle και του Second Life. Ένα περιβάλλον που θα μας έδινε τη δυνατότητα στο πλαίσιο ενός διαδικτυακού υβριδίου να αγγίξουμε, να περπατήσουμε και να πετάξουμε ανάμεσα στο μαθησιακό υλικό που δημιουργούμε στο Moodle. Ας φανταστούμε, επίσης, τη δυνατότητα τα αρχεία καταγραφής των σύγχρονων συζητήσεων στο Second Life, τα αντικείμενά του καθώς και τα στιγμιότυπα της κοινωνικής ζωής των "εποίκων" του, να μετατρέπονται σε υλικό της εικονικής τάξης του Moodle.

Το Sloodle προσφέρει αυτή ακριβώς τη δυνατότητα. Αποτελώντας μια υβριδική εφαρμογή που βοηθά τις δυο εφαρμογές να επικοινωνούν μεταξύ τους, δίνει τη δυνατότητα στους προγραμματιστές και τους εκπαιδευτικούς δυο εντελώς διαφορετικών μεταξύ τους κοινοτήτων να συγκλίνουν και να δημιουργήσουν εντελώς νέα εκπαιδευτικά εργαλεία που συμβάλλουν στην υποκίνηση της μαθησιακής διεργασίας. Αυτές ακριβώς οι νέες δυνατότητες διευρύνουν τα όρια των δυο κοινοτήτων και εξηγούν γιατί το Sloodle συναντιέται με τα ενδιαφέροντα, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις μιας ολοένα και μεγαλύτερης κοινότητας εκπαιδευτικών από όλο τον κόσμο.

Εικονικοί Κόσμοι και Εκπαίδευση © 2011 Νίκος Κακλαμάνος