φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

διαγώνισμα Ιουνίου

 

Α΄ ΟΜΑΔΑ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

 

ΘΕΜΑ 1Ο

1. Αντιγράψτε στην κόλλα σας τα στοιχεία της άσκησης και  επιλέξετε τη σωστή απάντηση:

 

Α. Ελληνίζω σημαίνει:

  1. Μιμούμαι τον ελληνικό τρόπο ζωής.

  2. Μεταφράζω στα ελληνικά

  3. Ιδρύω ελληνιστικό βασίλειο

  4. Διαδίδω την ελληνική θρησκεία

 

Β. Γυμνασιαρχία ήταν

  1. Φάση της σχολικής ζωής.

  2. Η υποχρέωση των πολιτών της αρχαίας Ελλάδας να γυμνάζονται

  3. Μια από τις λειτουργίες της αρχαίας Αθήνας

  4. Η διεύθυνση του γυμναστηρίου σε μια πόλη της αρχαίας Ελλάδας.

 

Γ. Τις ανασκαφές στις Μυκήνες έκανε ο:

  1. M. Ventris

  2. J. Chadwick

  3. J. Champollion

  4. Ερρίκος Σλήμαν

 

Δ. Τα στοιχεία είναι έργο του:

  1. Ευκλείδη

  2. Αρχιμήδη

  3. Αρίσταρχου

  4. Γαληνού

 

Ε. Σε ποια τέχνη ανήκει το παρακάτω αγαλματίδιο:

  1. Αρχαϊκή τέχνη

  2. Κυκλαδική τέχνη

  3. Γεωμετρική τέχνη

  4. Κλασική τέχνη

 

μονάδες 10

 

 2. Να εξηγήσετε σύντομα τους παρακάτω ιστορικούς όρους: (στην απάντησή σας να προσδιορίσετε και τη εποχή στην οποία αναφέρονται):

θρησκευτικός συγκρητισμός, χορηγία, γεωμετρική τέχνη

μονάδες 15

  

ΘΕΜΑ 2Ο

 

1. Αντιγράψτε στην κόλλα σας τα στοιχεία της άσκησης και χαρακτηρίστε τις προτάσεις σωστό ή λάθος.

  1. Κατά την ελληνιστική περίοδο δημιουργήθηκαν τράπεζες και χρησιμοποιήθηκαν επιταγές.

  2. Κατά τη μυκηναϊκή εποχή, στην κοινωνική ιεραρχία ιδιαίτερη θέση κατείχαν οι ιερείς και ο στρατός.

  3. Η σύναψη της Ανταλκιδείου ή Βασιλείου ειρήνης έγινε μεταξύ Αθηναίων και Περσών.

  4. Το σύστημα διακυβέρνησης στα ελληνιστικά βασίλεια ήταν η Δημοκρατία.

  5. Το αλφάβητο μεταδόθηκε στους Έλληνες από τους Φοίνικες.

μονάδες 10

 

2.  Ποιος συγκάλεσε το συνέδριο της Κορίνθου το 337 π.Χ., ποιες πόλεις συμμετείχαν  και ποιες αποφάσεις  πάρθηκαν;

                                                                                                                                μονάδες 15

 

 

Β΄ ΟΜΑΔΑ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

 

 

ΘΕΜΑ 1Ο: Με βάση το παρακάτω παράθεμα και τις ιστορικές σας γνώσεις : α) να  εντοπίσετε τις συνέπειες του Πελοποννησιακού πολέμου και β) να εκθέσετε τις αιτίες της αντιπαράθεσης των δυο αντιπάλων

 

Συνοπτικός απολογισμός των καταστροφών του Πελοποννησιακού πολέμου

 

 Απ’ όλα τα προηγούμενα πολεμικά γεγονότα, το μεγαλύτερο ήταν ο Περσικός πόλεμος, ο οποίος τερματίστηκε με δυο ναυμαχίες και δυο μάχες, ενώ ο σημερινός κράτησε πόλεμος πάρα πολλά  χρόνια και προκάλεσε τόσες συμφορές στην Ελλάδα, όσες δεν είχε ποτέ πάθει σε ανάλογο χρονικό διάστημα. Ποτέ  άλλοτε δεν κυριεύτηκαν και δεν καταστράφηκαν τόσες πολιτείες είτε από βαρβάρους είτε από Έλληνες που πολεμούσαν μεταξύ τους. Σε πολλές, μάλιστα, πολιτείες, αφού καταστράφηκαν, εγκαταστάθηκε καινούριος πληθυσμός. Ποτέ άλλοτε δεν έγιναν τόσες εξορίες και δεν σκοτώθηκαν τόσοι άνθρωποι, είτε στον πόλεμο είτε σ΄ εμφυλίους σπαραγμούς.  Εκτός απ’ αυτό πολλά από το όσα αναφέρονται σε παλιές διηγήσεις, τα οποία όμως σπάνια επαληθεύονταν, έγιναν πιστευτά. Γιατί έγιναν πολλοί  και καταστρεπτικοί σεισμοί και εκλείψεις ηλίου πολύ συχνότερες από όσες μπορούσαν να μνημονευτούν για τις παλιές εποχές. Μεγάλες ξηρασίες σημειώθηκαν σε πολλά μέρη και προκάλεσαν λιμούς και τέλος η φοβερή επιδημία, που προξένησε μεγάλες βλάβες και καταστροφή. Όλα αυτά έγιναν κατά τη διάρκεια του πολέμου. Τον άρχισαν οι Αθηναίοι και οι Πελοποννήσιοι  καταγγέλλοντας τις τριαντάχρονες σπονδές τις οποίες είχαν κάνει μετά την επανάσταση της Εύβοιας. Θα εκθέσω πρώτα ποιοι ήσαν οι λόγοι και οι διαφορές που οδήγησαν στον πόλεμο για να μην κανείς αναρωτιέται αργότερα για ποια αιτία ήταν, καθώς νομίζω, το ότι η μεγάλη ανάπτυξη της Αθήνας φόβισε τους Λακεδαιμόνιους και τους ανάγκασε να πολεμήσουν.

Θουκυδίδης, Α 23, μετάφραση Άγγελου Βλάχου

 

 

ΘΕΜΑ 2Ο:

 

Α) Σε ποιο μεγάλο πόλεμο αναφέρεται το παρακάτω κείμενο που δόθηκε ως απάντηση από τους Αθηναίους στους απεσταλμένους της Σπάρτης; δικαιολογήστε την απάντησή σας με στοιχεία του κειμένου

Β) Ποιες αξίες προβάλλουν οι Αθηναίοι στην απάντηση αυτή;

 

Είναι ανθρώπινο οι Λακεδαιμόνιοι να φοβήθηκαν μήπως συμβιβαστούμε με το βάρβαρο. Αλλά είναι άσχημο να έρχεστε εδώ με φόβο για το φρόνημα των Αθηναίων, αφού ξέρετε ότι ούτε χρυσάφι υπάρχει πουθενά στη γη τόσο πολύ, ούτε τόπος ανώτερος από το δικό μας σε κάλλος και αρετή, ώστε να τα δεχθούμε και να θελήσουμε, μηδίζοντας, να υποδουλώσουμε την Ελλάδα. Ακόμα και αν το θέλαμε, υπάρχουν πολλά και σπουδαία που θα μας εμπόδιζαν να το κάνουμε. Πρώτο και κυριότερο τα αγάλματα και οι ναοί των θεών μας που έχουν καεί και γκρεμιστεί και μας καλούν να τιμωρήσουμε όσο μπορούμε τον αίτιο παρά να συμβιβαστούμε μαζί του. Αλλά υπαρχει και το ελληνικό έθνος από το ίδιο αίμα και με την ίδια γλώσσα με εμας, με το οποίο έχουμε κοινά ιερά, των θεών και κοινές θυσίες και ήθη κοινά και δε θα ήταν σωστό οι Αθηναίοι να γίνουν προδότες. Μάθετε λοιπόν τα εξής, αν δεν ξέρατε πριν ότι έστω και ένας μόνο Αθηναίος αν μείνει, ποτέ δε θα συμβιβαστεί με τον Ξέρξη.

Ηρόδοτος Η, 114, μετάφραση Άγγελου Βλάχου

 

 επιμέλεια: Κιοσσέ Ελένη, Παπαγγελή Χριστίνα, Συμεωνίδης Βασίλης

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Τετάρτη, 06. Ιουνίου 2007

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο