φιλολογικές σελίδες

[αρχική]  [αρχαία ελληνικά]  [έκθεση - έκφραση]  [λογοτεχνία]  [ιστορία]  [διάφορα]  [σύνδεσμοι]

Ποδοσφαιρικό υστερόγραφο
διασκευασμένο κείμενο του Παύλου Τσίμα στα ΝΕΑ, 02/04/2005.
 

Αν για να επιτευχθεί η διεξαγωγή ενός απλού ποδοσφαιρικού αγώνα, σε επίπεδο εθνικών ομάδων μάλιστα, χρειάζεται να κινητοποιηθούν περισσότεροι άνδρες των δυνάμεων ασφαλείας, από εκείνους που διαθέτει το ΝΑΤΟ στην Μιτροβίτσα του Κοσσυφοπεδίου. Αν για να μην προκληθούν επεισόδια πρέπει να αποκλειστούν οι αντίπαλοι οπαδοί, με μεθόδους απαρτχάιντ στα εκδοτήρια εισιτηρίων. Κι αν, εν τέλει, παρά το διήμερο κατηχητικό από τα Μέσα, ο εθνικός ύμνος των κατ' ευφημισμόν «φιλοξενουμένων» δεν γλιτώσει το γιούχα. Τότε είναι φανερό: υπάρχει πρόβλημα.

Έχουμε πρόβλημα ειδικά με τους Αλβανούς; Έχουμε. Δεν τους συγχωρούμε ότι μας κέρδισαν τον Σεπτέμβριο στα Τίρανα και πανηγύρισαν κι από πάνω, προσγειώνοντάς μας απότομα από τα ευρωπαϊκά ουράνια στη Βαλκανική πραγματικότητα. Δεν τους συγχωρούμε που μας μοιάζουν τόσο πολύ και είναι ταυτόχρονα τόσο διαφορετικοί - για να μας θυμίζουν τον εαυτό μας, όπως ήταν σε σχετικά πρόσφατο ιστορικό χρόνο. Δεν τους συγχωρούμε που, κυκλοφορώντας ανάμεσά μας, γκρεμίζουν τον μύθο της ανωτερότητάς μας και μας αναγκάζουν να υποστούμε την διάψευση του στερεότυπου «οι Έλληνες δεν είναι ρατσιστές».

Αλλά το πρόβλημα δεν είναι - ή δεν είναι μόνον - οι Αλβανοί. Σε μια εβδομάδα, στο ντέρμπι Ολυμπιακού - Παναθηναϊκού, πάλι θα κινητοποιηθούν διμοιρίες MAT, πάλι θα παραλύσει το κέντρο της πόλης, και πάλι το γήπεδο θα γεμίσουν οι οπαδοί της μιας μόνον ομάδας. Αδύνατον να συνυπάρξουν στις κερκίδες των ελληνικών γηπέδων αντίπαλοι - κι ας μην έχουν Αλβανούς στην σύνθεσή τους, ούτε ο Ολυμπιακός ούτε ο Παναθηναϊκός. Οι δικοί τους «γκασταρμπάιτερ», Βραζιλιάνοι και Αργεντίνοι, είναι αντικείμενα λατρείας, όχι περιφρόνησης...

Ίσως είναι ένα πρόβλημα πολιτισμού του δημόσιου χώρου, γενικότερα. Θυμηθείτε πώς γιουχάραμε τους ανυποψίαστους αθλητές του τελικού των 200 μέτρων, στους Ολυμπιακούς Αγώνες του καλοκαιριού, για να διαμαρτυρηθούμε που η συνωμοσία ιμπεριαλιστικών κύκλων είχε αποκλείσει από την κούρσα τον δικό μας Κεντέρη. Προσέξτε πώς μιλούν μεταξύ τους οι καλεσμένοι στα παράθυρα των τηλεοπτικών δελτίων και εκπομπών και θα μαντέψετε ότι το πρόβλημα δεν είναι του ποδοσφαιρικού γηπέδου μόνον.

Αλλά είναι σίγουρα και του ποδοσφαιρικού γηπέδου. Εδώ και χρόνια αυτό το μεγάλο κοινωνικό δράμα, που είναι το ποδόσφαιρο, αφέθηκε να γλιστρήσει σε μια κατάσταση όπου το παιχνίδι εντός γηπέδου το κυβερνά ο νόμος της μαφίας, στις κερκίδες κυριαρχεί ο νόμος του Λιντς και στα καφενεία και τις εφημερίδες των φιλάθλων ο νόμος ενός τυφλού, χολερικού οπαδισμού.

Κατά κάποιο τρόπο, η μοίρα του ποδοσφαίρου συμπυκνώνει το «ελληνικό παράδοξο» της τελευταίας δεκαετίας. Όπως η χώρα, έτσι και το ποδόσφαιρό μας υπέστη έναν γρήγορο εξευρωπαϊσμό, απέκτησε ομάδες ικανές να φτάνουν ψηλά στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις, κατέκτησε το δικαίωμα να εκπροσωπείται με τρεις ομάδες στην ελίτ του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου και το αντιπροσωπευτικό της συγκρότημα - αντιπροσωπευτικό του ταλέντου των ποδοσφαιριστών, διόλου αντιπροσωπευτικό της ποιότητας του πρωταθλήματός μας - κατέκτησε το καλοκαίρι το βαρύτιμο ευρω-κύπελλο. Μα, ταυτόχρονα, όπως για την χώρα, έτσι και για το ποδόσφαιρο, αυτός ο λαμπρός «εξευρωπαϊσμός» δεν εισήχθη, δεν εσωτερικεύθηκε, δεν άλλαξε διόλου ούτε τους θεσμούς που κυβερνούν το ποδόσφαιρο, ούτε τους ανθρώπους που το διαφεντεύουν, τις νοοτροπίες που το καθηλώνουν και τον πολιτισμό της οπαδικής εξέδρας. Έξω πάμε καλά. Μέσα αντιστεκόμαστε στις μεταρρυθμίσεις και τις ματαιώνουμε. Όπως στην ποδοσφαιρική, έτσι και στην πολιτική και κοινωνική ζωή.

Αυτό το παράδοξο, αυτή η αντίφαση - Ελλάδα του ευρώ, πολιτικά κόμματα της δραχμής, Ελλάδα στον σκληρό πυρήνα της ευρωζώνης, κοινωνία στον αστερισμό του τριτοκοσμισμού, Εθνική ομάδα του Γιούρο, πρωτάθλημα της παράγκας - αργά ή γρήγορα λύνεται. Και, δυστυχώς, τόσο στο ποδόσφαιρο όσο και στην πολιτική μοιάζει να λύνεται με την όπισθεν. Ολοταχώς!
 

Θέματα.

  1. Να συντάξετε περίληψη εκατό (100) περίπου λέξεων για να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου.

  2. Απάντησε τεκμηριωμένα σχετικά με την πρώτη παράγραφο («Αν για να … φανερό: υπάρχει πρόβλημα.») Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο συλλογισμός; Σε ποια κατηγορία ανήκει με βάση το κριτήριο του είδους των προκειμένων προτάσεων;

  3. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται η δεύτερη παράγραφος; («Έχουμε πρόβλημα ειδικά … του στερεότυπου «οι Έλληνες δεν είναι ρατσιστές».)

  4. Να ερμηνεύσετε τη σημασία των παρακάτω μεταφορικών φράσεων του κειμένου: x] παρά το διήμερο κατηχητικό από τα Μέσα, α] προσγειώνοντάς μας απότομα από τα ευρωπαϊκά ουράνια,  β] αφέθηκε να γλιστρήσει σε μια κατάσταση, γ] Ελλάδα του ευρώ, πολιτικά κόμματα της δραχμής, δ] μοιάζει να λύνεται με την όπισθεν.
    Παράδειγμα: x]  κατήχηση: εννοείται η προσπάθεια μύησης, πειθούς.

  5. Με αφορμή το κείμενο που διάβασες, γράφεις ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σου σχετικά με την πολιτισμένη και απολίτιστη συμπεριφορά. Στο άρθρο σου αυτό: α) Αναφέρεις συγκεκριμένα παραδείγματα και τα σχολιάζεις και β) Διατυπώνεις τις απόψεις σου για το πώς αντιλαμβάνεσαι στο σχολείο μια πολιτισμένη συμπεριφορά των μαθητών.

επιμέλεια: Συμεωνίδης Βασίλης

Ημερομηνία τελευταίας επεξεργασίας: Πέμπτη, 03. Μαΐου 2007

συνεργατικός δικτυακός τόπος με εκπαιδευτικό σκοπό και περιεχόμενο