Αναπαράσταση εικόνων στον υπολογιστή

Pixel Art Κωδικοποίηση

Στόχοι δραστηριότητας:
Οι μαθητές να κατανοήσουν και να γνωρίσουν πώς αναπαρίσταται μια εικόνα σε ένα ψηφιακό μέσο
Οι μαθητές να κατανοήσουν τι είναι το εικονοστοιχείο- pixel
Οι μαθητές να γνωρίσουν ένα είδος κωδικοποίησης της εικόνας στο ψηφιακό μέσο
Οι μαθητές να είναι ικανοί να δημιουργούν την εικόνα δοσμένου ενός κώδικα και το αντίστροφο•
Οι μαθητές να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν ιδέες
Οι μαθητές να έρθουν σε μια επαφή με τον κώδικα και την υπολογιστική σκέψη
Εισαγωγή:
Μια ψηφιακή εικόνα είναι μια εικόνα που είναι αποθηκευμένη σε έναν υπολογιστή. Έχει ψηφιοποιηθεί, πράγμα που σημαίνει ότι έχει μετατραπεί σε μια ακολουθία αριθμών που μπορούν να κατανοήσουν οι υπολογιστές. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να δημιουργήσετε μια ψηφιακή εικόνα. Θα μπορούσατε να τη δημιουργήσετε σε ένα λογισμικό σχεδιασμού (όπως το Paint ή το Photoshop), να την τραβήξετε με μια ψηφιακή κάμερα ή να τη σαρώσετε χρησιμοποιώντας ένα σαρωτή. Εμείς όμως θα δημιουργήσουμε τις δικές μας ψηφιακές εικόνες! Ας ξεκινήσουμε μαθαίνοντας τι είναι τα pixel και πώς μπορούμε να φτιάξουμε με αυτά μια εικόνα.

Τι είναι ένα pixel;
Ένα «pixel» είναι ένα μικρό τετράγωνο χρώματος. Πολλά από αυτά τα pixel μαζί μπορούν να σχηματίσουν μια ψηφιακή εικόνα. Κάθε pixel έχει έναν συγκεκριμένο αριθμό και αυτός ο αριθμός λέει στον υπολογιστή ποιο χρώμα πρέπει να είναι το pixel. Η διαδικασία ψηφιοποίησης παίρνει μια εικόνα και τη μετατρέπει σε ένα σύνολο pixel.
Παράδειγμα:
Φανταστείτε μια εικόνα ενός ψαριού. εικόνα_2023-12-08_111244688Τοποθετήστε ένα τετράγωνο πλέγμα πάνω του. Κάθε ένα από τα τετράγωνα είναι ένα pixel. Για να αποθηκεύσετε την εικόνα, ο υπολογιστής καταγράφει απλώς έναν αριθμό για να αντιπροσωπεύσει το χρώμα κάθε τετραγώνου. Όσο περισσότερα τετράγωνα στο πλέγμα, τόσο καλύτερες θα φαίνονται οι εικόνες. Λειτουργεί λίγο σαν ψηφιακό χρώμα με αριθμούς.

Δείτε εδώ την Ανάλυση μιας εικόνας σε εικονοστοιχεία (Πηγή: Φωτόδεντρο)

Δραστηριότητες Pixel Art Κωδικοποίησης: 

Οδηγίες για τις δραστηριότητες: Στον παρακάτω πίνακα που αποτελείται από μικρά κουτάκια χρωματίστε σύμφωνα με τον δοσμένο κώδικα, χρησιμοποιώντας  μαρκαδόρο ή ξυλομπογιά.

Για να λύσετε τον κώδικα πρέπει να κάνετε τα εξής:
Για κάθε γραμμή, δίνεται από τον κώδικα πόσα στη σειρά κουτάκια πρέπει να χρωματίσετε σε συγκεκριμένο χρώμα.

ΑΣΚΗΣΗ 1: Αποκρυπτογραφήστε τον κώδικα και βρείτε την κρυμμένη εικόνα.  

  • στη γραμμή 1 θα πρέπει να έχετε 4 άσπρα, 2 κίτρινα και 4 άσπρα
  • στη γραμμή 2 να έχετε 4 άσπρα ,1 μπλε 1 πράσινο και 4 άσπρα

o

 

dendro

 


 Πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί για να ανακαλύψετε το κρυμμένο σχέδιο!  :-)  😆  😳  :roll: 

ΑΣΚΗΣΗ 2 : Χρωμάτισε κάθε γραμμή σύμφωνα με τις οδηγίες


1spiti
2 spiti

 

 

ΑΣΚΗΣΗ 3. Χρωματίστε κάθε γραμμή σύμφωνα με τις παρακάτω οδηγίες.

ΑΣΚΗΣΗ 4 : Χρωματίστε σύμφωνα με τις οδηγίες:

  • 1η γραμμή: 1 λευκό 1 κόκκινο 1 λευκό 1 κόκκινο 1 λευκό
  • 2η γραμμή: 5 κόκκινο
  • 3η γραμμή: 5 κόκκινο
  • 4η γραμμή: 1 λευκό 3 κόκκινο 1 λευκό
  • 5η γραμμή: 2 λευκό 1 κόκκινο 2 λευκό

ΑΣΚΗΣΗ 5 : Χρωματίστε σύμφωνα με τις οδηγίες:

  • 1η γραμμή: 4 πράσινο 1 λευκό
  • 2η γραμμή: 3 λευκό 1 πράσινο 1 λευκό 
  • 3η γραμμή:4 πράσινο 1 λευκό 
  • 4η γραμμή:  3 λευκό 1 πράσινο 1 λευκό 
  • 5η γραμμή: 4 πράσινο 1 λευκό

ΑΣΚΗΣΗ 6 : Ο κώδικας της κρυμμένης εικόνας που δίνεται στους μαθητές

Το πλέγμα που θα χρωματίσουν οι μαθητές (ΓΕΩΡΓΙΤΖΙΚΗ Ν.)

Η εικόνα όπως θα εμφανιστεί μετά το χρωμάτισμα από τους μαθητές
ΑΣΚΗΣΗ 7ΚΑΡΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑ 1 ΚΑΡΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Ψηφιοποίηση της εικόνας (Pixel art) – Δημιουργώ και ανακαλύπτω τον κώδικα
Είναι μια δραστηριότητα στην οποία δε χρειάζεται υπολογιστής ή κάποιο προγραμματιστικό περιβάλλον. Οι μαθητές/τριες ακολουθώντας πολύ προσεκτικά συγκεκριμένα βήματα – εντολές ανακαλύπτουν μια ψηφιοποιημένη εικόνα.
Πάμε να δούμε τι ονομάζουμε pixel και τι είναι η ψηφιακή εικόνα.
Η ψηφιακή εικόνα αποτελείται από τετραγωνάκια που το καθένα μπορεί να έχει ένα συγκεκριμένο χρώμα από 32 εκατομμύρια αποχρώσεις. Είναι τόσο μικρά που αν κοιτάξουμε την οθόνη του υπολογιστή μας, είναι μάλλον αδύνατο να τα ξεχωρίσουμε. Τα τετραγωνάκια αυτά ονομάζονται εικονοστοιχεία ή αλλιώς στα αγγλικά pixels. Η λέξη pixel προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων «PICTure» που σημαίνει εικόνα και «ELement» που σημαίνει στοιχείο.
​Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά χρωματίζουν τα κουτάκια τους (pixel) ανάλογα με το χρώμα και τη θέση που δίνεται από τον κώδικα αλλά ταυτόχρονα δημιουργούν και δικό τους κώδικα. Με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν τόσο την κωδικοποίηση όσο και την αποκωδικοποίηση.

.
Παραδείγματα:
Δοκιμάστε το κι εσείς!
Δείτε προσεχτικά τους παρακάτω κώδικες και προσπαθήστε να κατασκευάσετε την εικόνα. Πρέπει να χρωματίσετε κάθε κουτάκι του άδειου πλέγματος με το κατάλληλο χρώμα, όπως περιγράφεται στον σχετικό κώδικα.
Δείτε όλη τη δραστηριότητα εδώ (από την εκπαιδευτικό Ναταλία Γεωργιτζίκη). Μπορείτε να εκτυπώσετε τις σελίδες που σας ενδιαφέρουν ή να φτιάξετε εσείς το άδειο πλέγμα σε λευκό χαρτί.Πειραματιστείτε με μερικές ακόμα δραστηριότητες:

  1. Εικόνα φτιαγμένη από «Ψηφία»
  2. Αναπαράσταση ασπρόμαυρης ψηφιακής εικόνας στον υπολογιστή
  3. Online εργαλείο για δημιουργία Pixel Art και μετατροπή του σε κώδικα: Zaply Code
  4. Βίντεο με οδηγίες χρήσης εδώ
  5. Για να το χρησιμοποιήσετε, πρέπει να κάνετε εγγραφή μαζί με κάποιον μεγαλύτερο.

Πώς δημιουργούνται οι εικόνες σε μια ψηφιακή οθόνη; Μια ψηφιακή οθόνη χωρίζεται σε μικρές ορθογώνιες περιοχές που ονομάζονται Εικονοστοιχεία (στα αγγλικά λέγονται Pixel, διαβάζεται πίχελ) και σε κάθε ένα από αυτά εμφανίζεται ένα μόνο χρώμα. Τα εικονοστοιχεία  είναι οργανωμένα σε οριζόντιες γραμμές και κάθετες στήλες και όλα μαζί συνθέτουν την εικόνα που βλέπουμε. Άρα, μια εικόνα σε μια ψηφιακή οθόνη (είτε είναι οθόνη υπολογιστή, τηλεόραση, τάμπλετ, κινητό κ.α.) δημιουργείται από μικρά χρωματιστά τετραγωνάκια. Αν πάμε πολύ κοντά σε μια ψηφιακή οθόνη (π.χ. της τηλεόρασης) μπορούμε να δούμε τα μικρά εικονοστοιχεία.

Αναπαράσταση εικόνων στον υπολογιστή
Μπορείτε να κάνετε τις δραστηριότητές σε ένα χαρτί ή στο Υπολογιστικό Φύλλο Ιστού (Πηγή: Φωτόδεντρο).