Αρχική


Oδηγός εννοιών για την επιμόρφωση Β επιπέδου
   
Β
ασίζεται στο επιμορφωτικό υλικό του ΕΑΙΤΥ για τους επιμορφούμενους Β-επιπέδου  

Γενικό μέρος (2)

Η έννοια της κοινότητας

Κοινωνικό κεφάλαιο

Κατανεμημένη γνώση

Οι ψηφιακές κοινότητες-online  κοινότητες

Δυνατότητες των ψηφιακών κοινοτήτων

 

Το Web2

Ποιες είναι οι τάσεις του Web2

Ιστολόγια (blogs)- Προσωπική δημοσιογραφία

Wikis

Podcasts και Vodcasts

Εικονικοί κόσμοι

RSS

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Η έννοια της κοινότητας

 Είναι ένα σύνολο ανθρώπων, που ο καθένας συμμετέχει (έστω και παθητικά) με σκοπό να να δημιουργηθεί (και να αναπτυχθεί σταδιακά και αναπροσαρμοστικά) μια κοινή ορολογία, ενδεχομένως κοινές απόψεις για ορισμένα θέματα ή ακόμη για κοινές αξίες , νοοτροπίες και πρακτικές

 

πάνω

Κοινωνικό κεφάλαιο

Μια κοινότητα απαρτίζεται συνήθως από ανθρώπους που έχουν κοινά χαρακτηριστικά. Τα μέλη της κοινότητας αναπτύσσουν συνήθως δεσμούς μεταξύ τους. Εκτός από αυτό όμως συγκροτούν ένα κοινωνικό ιστό , ένα είδος δικτύου , οπότε αν ένα μέλος (είτε δραστήριο είτε όχι) υποβάλλει ένα ερώτημα , τότε τα μέλη της κοινότητας θα επιχειρήσουν να το λύσουν, ανεξάρτητα αν δεν είναι εκ των προτέρων γνωστό το άτομο αυτό.
Δημιουργείται έτσι μία άλλη σχέση ένα είδος κοινωνικού κεφαλαίου

πάνω

 

Κατανεμημένη γνώση

Μαζί με τη σχέση του κοινωνικού κεφαλαίου αναπτύσσεται και το γνωσιακό κεφάλαιο της κατανεμημένης γνώσης. Είναι δηλαδή η διεσπαρμένη  επιθυμία για επίλυση προβλημάτων των μελών της κοινότητας, οι απαντήσεις και τα ερωτήματα που τίθενται εμπλουτίζουν τόσο το ατομικό γνωστικό απόθεμα των μελών όσο και το κοινό της αποθεματικό

 

πάνω

 

Οι ψηφιακές κοινότητες-online  κοινότητες

Είναι οι κοινότητες που στηρίζονται στο δίκτυα Η-Υ, δηλαδή στην ψηφιακά διαμεσολαβημένη επικοινωνία
Η ύπαρξη ων Η-Υ αλλάζει το τοπίο της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, δηλαδή αλλάζει
η συμμετοχή ,η οργάνωση, η ιεραρχία, η διαμοίραση γνώσεων-πληροφοριών.
Απο το "ανήκειν" περνάμε στο "συνανήκειν"
Έρχονται νέοι ρόλοι όπως του κατόχου, του διαμεσολαβητή, του διαχειριστή κλπ.

πάνω

 

 

 

Δυνατότητες των ψηφιακών κοινοτήτων

α)Δυνατότητα επικοινωνίας χωρίς όρια χρονικά ή γεωγραφικά. Η επικοινωνία μπορεί να είναι σύγχρονη ή ασύγχρονη, με κείμενο ή ήχο ή και με video. Μπορεί να αφορά μόνο με δύο άτομα, ή ολόκληρη ομάδα, να είναι ένας προς ένα , ένας προς πολλούς, ή πολλοί προς πολλούς
β)
δυνατότητα πληροφόρησης και μάλιστα στοχευόμενης, ανάλογα με τη φύση της κοινότητας (π.χ. άλλη ομάδα για την πραγματική ανάλυση, άλλη για την Τοπολογία )
γ)Δυνατότητα διαμοίρασης και συνεργατικής αξιοποίησης ψηφιακού υλικού
δ) Σχεδίαση και υλοποίηση ομαδοσυνεργατικών
projects για εκπαιδευτικούς σκοπούς
Μερικά από τα γνωστά ψηφιακά περιβάλλοντα:
skype.com,
msn.com,
elluminate.com
facebook.com
tweeter.com
twitter.com
myspace.com
Η σημασία τους είναι πολύ μεγάλη, ώστε σήμερα να γίνεται αναφορά σε Κοινωνική δικτύωση

 

πάνω

Το Web2

Είναι η νεότερη γενιά διαδικτυακών τόπων, εργαλείων και υπηρεσιών
Το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι είναι ανοικτά στην πρόσβαση.
Οι χρήστες δεν επισκέπτονται και διαβάζουν παθητικά ιστοσελίδες, αλλά σχολιάζουν, κατασκευάζουν δικές τους ιστοσελίδες και δημιουργούν το δικό τους περιεχόμενο.
Επίσης μπορούν να αξιολογήσουν το περιεχόμενο του διαδικτύου,  μοιράζονται ψηφιακούς πόρους, δημιουργούν και συντηρούν
online κοινότητες
Π.χ το ΜΙΤ παρέχει τα μαθήματά του
online
Η ΕΡΤ ψηφιοποιεί τα αρχεία της και και τα παρέχει ελεύθερα
Ένα σημαντικό σχόλιο για το
Web2
Όταν ξεκίνησαν τεχνολογικές ανακαλύψεις όπως ηλεκτρισμός, αυτοκίνητο, τυπογραφία κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί και  να εκτιμήσει τη χρήση και την ανάπτυξή τους. Έτσι και τώρα με τοWeb2, όταν αυτό γίνει πιο φθηνό(οι Η-Υ, τα κόστη σύνδεσης)και πιο διαδεδομένο και προσβάσιμο (περισσότερα σημεία πρόσβασης), θα έχει μια άλλη ωριμότητα που η χρήση του δεν μπορεί να προβλεφθεί
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ρόλος του σχολείου και της εκπαίδευσης ίσως θα πρέπει να είναι πιο σημαντικός και να επαναπροσδιοριστεί.

πάνω

 

Ποιες είναι οι τάσεις του Web2

α) Η φορητή ταυτότητα, δηλαδή η διασύνδεση των ιστοχώρων κοινωνικής δικτύωσης έτσι ώστε τα στοιχεία που έχει ένας χρήστης σε μια υπηρεσία να είναι τα ίδια και σε άλλη υπηρεσία
β)
Οι φορητές συσκευές (κινητά τλφ, i-pods, netbooks ) αναμένεται να "υποκαθιστούν" τον Η-Υ σε πολλές λειτουργίες
άλλες πρόοδοι που αναμένονται είναι σε τομείς όπως:
εκπαιδευτικά παιγνίδια
νέες αρχιτεκτονικές των ψηφιακών συστημάτων
το
cloud computing ( για τη διαχείριση και αποθήκευση δεδομένων, όπως το Hotmail ή το Gmail για ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή το Flickr για φωτογραφίες.το Skydrive. Google apps for education)
η βιοπληροφορική

 

πάνω

 

 

Ιστολόγια (blogs)- Προσωπική δημοσιογραφία
 

Επιτρέπουν την ανάρτηση ανακοινώσεων-ειδήσεων σε αντίστροφη χρονολογική σειρά(φθίνουσα) και την δυνατότητα αναγραφής σχολίων απο τους επισκέπτες (η δυνατότητα καθορίζεται από τον δημιουργό του ιστολογίου)
Πάροχοι υπηρεσιών ιστολογίου είναι η
Google  η Wordpress.com και με βάση αυτή στήθηκε η υπηρεσία κατασκευής ιστολογίων του Πανελλήνιου σχολικού δικτύου http://blogs.sch.gr
Σήμερα υπάρχει ιδιαίτερη άνθηση στη δημιουργία ιστολογίων.
Τίθενται βέβαια θέματα όπως
Οικονομικά (ανταγωνισμός-υποκατάσταση εφημερίδων)
Δεοντολογίας και επαγγελματισμού (αξιοπιστία άρθρων)
Ηθικά (ποιο το περιεχόμενο και αν προσβάλει)
Πνευματικής ιδιοκτησίας(κυριότητα άρθρων)

Στον ιστοχώρο  http://about.digg.com οτιδήποτε δημοσιοποιείται περνάει πρώτα απο ψηφοφορία απο τους αναγνώστες και αν λάβει πολλούς ψήφους τότε δημοσιεύεται

Στα σχολικά
blogs οι ρόλοι μπορεί να είναι:

  • Διαχειριστής: (Administrator) – Πλήρης πρόσβαση σε όλες τις ενέργειες διαχείρισης του ιστολογίου

  • Αρχισυντάκτης: (Editor) – Πρόσβαση στην συγγραφή, διαχείριση δημοσιεύσεων, σελίδων, τόσο σε δικές του όσο και σε άλλων χρηστών

  • Συντάκτης: (Author) – Μπορεί μόνο να δημοσιεύει και να διαχειρίζεται δικές του δημοσιεύσεις

  • Συνεργάτης: (Contributor) – Μπορεί να γράψει δημοσιεύσεις άλλα αυτές πρέπει να εγκριθούν από τον διαχειριστή ή αρχισυντάκτη πριν την προβολή τους στο ιστολόγιο

  • πάνω

     Τι είναι RSS

     Το Διαδίκτυο περιέχει τέτοιο πλούτο πληροφοριών που είναι σχεδόν αδύνατο για τον οποιονδήποτε να μπορεί να παρακολουθεί διαρκώς ότι νεότερο συμβαίνει στον κόσμο ή στο αντικείμενο που τον ενδιαφέρει. Εδώ έρχεται να δώσει τη λύση το RSS.  Μπορείτε να λαμβάνετε κατευθείαν στον υπολογιστή σας τους τίτλους των τελευταίων ειδήσεων και των άρθρων που επιθυμείτε (ή ακόμα και εικόνων ή βίντεο) αμέσως μόλις αυτά γίνουν διαθέσιμα χωρίς να είναι απαραίτητο να επισκέπτεστε καθημερινά τους αντίστοιχους δικτυακούς τόπους.Οι τίτλοι είναι ταυτόχρονα και σύνδεσμοι ώστε να μπορείτε να μεταβείτε στην ιστοσελίδα για πλήρες διάβασμα της είδησης

    Για να μπορέσετε να κάνετε χρήση του RSS θα πρέπει να προμηθευτείτε ένα πρόγραμμα ανάγνωσης ειδήσεων (RSS reader). Το πρόγραμμα αυτό είναι ένα ειδικό
     λογισμικόhttp://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png στο οποίο προσθέτετε τις σελίδες RSS που σας ενδιαφέρουν και αυτό με τη σειρά του ελέγχει τις σελίδες αυτές και σας ενημερώνει διαρκώς για οτιδήποτε νέο. Αφού επιλέξετε πρόγραμμα ανάγνωσης (δείτε παρακάτω), θα πρέπει να αποφασίσετε ποιο περιεχόμενο θέλετε να λαμβάνετε. Αναζητήστε στο Διαδίκτυο και στους αγαπημένους σας δικτυακούς τόπους τις σελίδες RSS που σας ενδιαφέρουν και γραφτείτε συνδρομητές.

    Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα προγράμματα στο Διαδίκτυο από τα οποία μπορείτε να επιλέξετε αυτό που σας ταιριάζει περισσότερο.  Μερικά προγράμματα είναι τα εξής:

    Freewarehttp://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png (Δωρεάνhttp://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png προγράμματα)
    FeedReader
     Windows
    FeedExplorer
     Windows
    Active Web Reader
     Windows
    The Big Feed
     Windows
    BottomFeeder
     Windows | Mac | Unix | Linux

    ΟΔΗΓΙΕΣ για το
     FeedReader
    α) Κάντε
     Download Installer και εγκαταστήστε το πρόγραμμα στο  Η-Υ σας
    β) Επισκεφθείτε έναν αγαπημένο σας δικτυακό τρόπο π.χ. το Υπουργείο Παιδείαςhttp://www.minedu.gov.gr/
     και βρείτε το σημείο που αναφέρει το Rss. Στον σύνδεσμο αυτό κάντε δεξί κλίκ και επιλέξτε  Αντιγραφή τοποθεσίας του δεσμού.
    γ) Ανοίξτε  το FeedExplorer και File/
    New feed. στην συνέχεια πατήστε Οκ



    πάνω









    Ο όρος "podcast" είναι παράγωγος του iPod, φορητής συσκευής μουσικής της Apple και του broadcast
    Vodcast: το ανάλογο για Video


    πάνω

    Ένα Wiki είναι συνήθως μία ιστοσελίδα που επιτρέπει στους χρήστες της να προσθέσουν, να αφαιρέσουν, ή να επεξεργαστούν το περιεχόμενό της, πολύ γρήγορα και εύκολα, χωρίς να έχουν κάνει υποχρεωτικά εγγραφή. Έτσι, διευκολύνεται η συνεργασία πολλών ατόμων για τη συγγραφή ενός έργου.


    πάνω

    Ο ορισμός του Jaron Lanier (1989), για την εικονική πραγματικότητα: "Ένα αλληλεπίδραστικό, τρισδιάστατο περιβάλλον, φτιαγμένο από υπολογιστή, στο οποίο μπορεί κάποιος να εμβυθιστεί", μπορεί να περιγράψει ακόμη και σήμερα υπολογιστικά περιβάλλοντα, τα οποία προσφέρουν στους χρήστες τους εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας, όπως οι εικονικοί κόσμοι.