Βλάστος Αιμίλιος Μαθηματικός |
aistos
άτ sch.gr
emil άτ windowslive.com |
|
Ενδιαφέρουσες εξηγήσεις από τον ευρύτερο χώρο των Μαθηματικών, διάφορα
Μάντεψε την ζαριά
Βάλε ένα γνωστό σου να ρίξει 2 ζάρια χωρίς να βλέπεις. Πες του να
διπλασιάσει τον αριθμό του ενός ζαριού, να προσθέσει το 5,επι 5, να
προσθέσει τον αριθμό του άλλου ζαριού, να αφαιρέσει το 25 και να σου
πεί το αποτέλεσμα.Αυτό μαρτυρά τους 2 αριθμούς π.χ 46 θα είναι ζαριές 4
και 6εξήγηση: χ, 2χ, 2χ+5, 10χ+25, 10χ+25+y, 10χ+y που είναι δεκαδικό ανάπτυγμα. |
Μάντεψε δύο αριθμούς Πες ένα γνωστό σου να διπλασιάσει τον ένα αριθμό , να προσθέσει το
5,επι 5, να προσθέσει τον άλλο αριθμό,, να αφαιρέσει το 4
και να σου πεί το αποτέλεσμα.Εσύ μυστικά θα αφαιρέσεις το 21 και τώρα το αποτέλεσμα μαρτυρά τους 2 αριθμούς
εξήγηση: Η ίδια με το προηγούμενο |
Βρες γρήγορα το άθροισμα
Θα πρέπει να έχεις ένα πίνακα αριθμών απο το 1-100 περισσότερα |
Ορθογώνια και συναισθήματα Αρχιτεκτονική και συναίσθημα Ερευνητές κατέληξαν ότι ορισμένα είδη ορθογωνίων επηρεάζουν το συναίσθημα Η αφαίρεση οδηγεί πάντα στο 6174 Αν το κάνεις αυτό συνεχώς θα βρείς σίγουρα 6174 δες τον αλγόριθμο |
Μπορείς να βρείς εύκολα απο μνήμης τετράγωνα αριθμών που το τελευταίο ψηφίο είναι το 5 περισσότερα |
Μάντεψε ένα αριθμό απο 1 έως 1023 Μπορείς να
μαντέψεις ένα αριθμό απο 1 έως
1023 μέσα σε 10 το πολύ προσπάθειες
|
Μάντεψε 4 ημερομηνίες Αρκεί να δοθεί το άθροισμά τους και οι ημερομηνίες στο ημερολόγιο να σχηματίζουν τετράγωνο περισσότερα |
Παιχνίδι με την ηλικία Γράψε
ένα αριθμό από 1-9. Διαδοχικά: |
Κλωνοποίηση ενός τριψήφιου Γράψτε ένα τριψήφιο, πολλαπλασιάστε τον διαδοχικά με 7 , 11 , 13. πχ. ο 234 θα γίνει 234234 γιατί; περισσότερα |
Μαθηματικό παιγνίδι |
Μαθηματικό παιγνίδι με 4
αγνώστους. |
Πολ/σμός. πώς γίνεται η
δοκιμή; Πως εξηγείται;
|
Πολ/σμός του
δημοτικού Πολ/σμός. Γιατί στον παραδοσιακό τρόπο πολ/σμού που μαθαίνουμε στο Δημοτικό όταν πολ/ζουμε στην δεύτερη και μετά σειρά που προσθέτουμε , αφήνουμε ένα κενό και μετά γράφουμε... Η εξήγηση με την επιμεριστική ιδιότητα |
Πολλαπλασιασμός αλά Ρώσικα. Στα χωριά της Ρωσίας χρησιμοποιείται αυτή η μέθοδος πολ/σμού, η οποία αξίζει να αναφερθεί ότι δεν απαιτεί την προπαίδεια, παρά μόνο αυτή του 2. H μέθοδος αυτή είναι πρόγονος του Αιγυπτιακού πολ/σμού. περισσότερα |
Κλασσικό πρόβλημα που ρωτούν
συχνά οι μαθητές: Μια παρέα 3 ατόμων έδωσε για ένα γεύμα στον σερβιτόρο
30 Ευρώ. Τους επιστράφηκαν όμως 5 Ευρώ. γιατί είχε γίνει λάθος στον
λογαριασμό. Ένας της παρέας πρότεινε να πάρει ο κάθε ένας από 1
Ευρώ. και τα 2 να τα δώσουν στον σερβιτόρο ,έτσι και έγινε. Ο σερβιτόρος
ακόμα και τώρα έχει την απορία: ο κάθε ένας τους πλήρωσε
10-1 =9 . Ευρώ.άρα 27 όλοι μαζί, και 2 Ευρώ. που πήρα εγώ 29.
Όμως μου δώσανε 30 Ευρώ. Που πήγε το 1 Ευρώ; |
Το
πρόβλημα με το θησαυρό Απο τον συνάδελφο Θεοφάνη Καρούτη |
Τι είναι το
RSS. Το Διαδίκτυο περιέχει τέτοιο πλούτο πληροφοριών που είναι σχεδόν αδύνατο για τον οποιονδήποτε να μπορεί να παρακολουθεί διαρκώς ότι νεότερο συμβαίνει στον κόσμο ή στο αντικείμενο που τον ενδιαφέρει. Εδώ έρχεται να δώσει τη λύση το RSS. Μπορείτε να λαμβάνετε κατευθείαν στον υπολογιστή σας τους τίτλους των τελευταίων ειδήσεων και των άρθρων που επιθυμείτε (ή ακόμα και εικόνων ή βίντεο) αμέσως μόλις αυτά γίνουν διαθέσιμα χωρίς να είναι απαραίτητο να επισκέπτεστε καθημερινά τους αντίστοιχους δικτυακούς τόπους. more... |
Πώς να
κάνετε animation |
Η ιστορία των αριθμών, μια ενδιαφέρουσα άποψη
|
Μαθηματικά
-Αρχιτεκτονική-συναίσθημα Κάθε λόγος στην αρχιτεκτονική μπορεί να περιγραφεί από ένα συναίσθημα. Ένα μόνο είναι αυτό που δημιουργεί το συναίσθημα του τέλειου το ΧΡΥΣΟ ορθογώνιο αυτό δηλαδή που ο λόγος των πλευρών του είναι Φ. σχήματα , δες και στο geogebra περισσότερα για το φ |
|
Κλασσικό πρόβλημα που ρωτούν συχνά οι μαθητές: Μια παρέα 3 ατόμων έδωσε για ένα γεύμα στον σερβιτόρο 30 Ευρώ. Τους επιστράφηκαν όμως 5 Ευρώ. γιατί είχε γίνει λάθος στον λογαριασμό. Ένας της παρέας πρότεινε να πάρει ο κάθε ένας από 1 Ευρώ. και τα 2 να τα δώσουν στον σερβιτόρο ,έτσι και έγινε. Ο σερβιτόρος ακόμα και τώρα έχει την απορία: ο κάθε ένας τους πλήρωσε 10-1 =9 . Ευρώ. άρα 27 όλοι μαζί, και 2 Ευρώ. που πήρα εγώ 29.Όμως μου δώσανε 30 Ευρώ Που πήγε το 1 Ευρώ; |
9+9+ 9=27 Ευρώ προστέθηκαν και δόθηκαν για το γεύμα > Τα 2 Ευρώ επιστράφηκαν οπότε δεν έχει νόημα να τα προσθέσουμε και να πούμε 27+2=29Ευρώ αλλά να τα αφαιρέσουμε δηλαδή 27-2=25 όσο κόστισε το γεύμα 30-25=25 Ευρώ
|
Δυνατό λ=3/4 | υπεροπτικό λ=1/2 | Υπερήφανο λ=2/3 |
Σταθερό λ=1 | υπεροπτικό λ=2/3 | Ταπεινό λ=2 |
Ησυχο λ=5/4 | Αρμονικό λ= 1,62 |
25.12=300
ακέραια διαίρεση με 2 | Επί 2 |
Τον αριθμότης α' στήλης τον διαιρώ δια 2
μέχρι να φτάσουμε στο 1. Τον άλλο αριθμό
τον διπλασιάζουμε συνεχώς.. Προσθέσαμε
τα γραμμοσκιασμένα μόνο, γιατί αυτά
αντιστοιχούν σε περιττούς της διπλανής
στήλης. Έτσι ο πολ/σμός έχει αναχθεί σε
πρόσθεση. |
25 | 12 | |
12 | 24 | |
6 | 48 | |
3 | 96 | |
1 | 192 | |
Προσθέτω τα σκιασμένα | 300 |
ακέραια διαίρεση με 2 | Επί 2 |
Εξήγηση Ο αριθμός 25 σε δυαδική μορφή: 10011= 20+2+22+23+24 Ας δούμε το άθροισμα: 12+24+48+96+192= 12 .( 20+2+22+23+24 ) =12.25 =300 | |
25 | υ=1 | 12 | |
12 | υ=0 | 24 | |
6 | υ=0 | 48 | |
3 | υ=1 | 96 | |
1 | υ=1 | 192 | |
Προσθέτω τα σκιασμένα | 300 |
Το γινόμενο 19.21 |
Αιγυπτιακός πολλαπλασιασμός |
|
1* |
21* |
Στον διπλανό πίνακα, στην πρώτη στήλη
αρχίζουμε να γράφουμε όλους τους όρους της γεωμετρικής προόδου1,2,4,8,16,
βάζουμε ένα διακριτικό σημάδι (πχ ένα αστερίσκο) στους όρους που αθροιζόμενοι
δίνουν τον 19. Στη δεύτερη στήλη γράφουμε τον 21 και συνεχώς τον
διπλασιάζουμε. Οι αντίστοιχοι αριθμοί της δεύτερης στήλης δίνουν σαν άθροισμα
το γινόμενο 19.21 |
2* |
42* |
|
4 |
84 |
|
8 |
168 |
|
16* |
336* |
|
1+2+16=19 |
21+42+336=399 |
Μαθηματικό παιγνίδι με 4
αγνώστους. Δείτε την παράσταση:
(((2χ+5)5+10+ψ)10+z)10+ω+35 που αν
κάνουμε τις πράξεις
καταλήγουμε σε 1000χ+100ψ+10z +ω +3535. Αν
αφαιρέσουμε το 3535 τότε βρίσκουμε 1000χ+100ψ+10z
+ω
που είναι η αναπτυγμένη μορφή ενός
τετραψήφιοι αριθμοί . Έτσι μπορούμε να δώσουμε
ένα παιγνίδι με 4 διαφορετικούς αγνώστους.
να δώσουμε με βήματα τις πράξεις που πρέπει
να γίνουν , να μας δοθεί το αποτέλεσμα , να
αφαιρέσουμε το 3535
οπότε αν βρούμε πχ. 9235, τότε μπορούμε να "μαντέψουμε"
ότι οι 4 αριθμοί είναι: 9, 2, 3,
5,
Για να είναι εντυπωσιακό το παιγνίδι
μπορούμε να πούμε :
βάλτε ένα αριθμό απο 1-9 ( χ ο αριθμός )
διπλασιάστε τον, προσθέστε 5, επί 5,
προσθέστε 10.
Τον αριθμό αυτό γράψτε τον πάνω σε ένα
δαχτυλίδι ,
αν το φορέσεις στο δεξί χέρι τότε +1 αν στο
αριστερό +2 (ψ το είδος του χεριού δηλ 1 ή 2),
Επί 10, φορέστε το τώρα σε ένα από τα 5 δάχτυλα
του χεριού σας, αν στο 1ο χέρι τότε +1, αν στο 2ο
τότε +2 κλπ.
(z ο αριθμός του δάχτυλου)
Επί 10 , τοποθετήστε το τώρα σε φάλαγγα, αν
στην 1η φάλαγγα, τότε +1, αν στη 2η τότε +2 κλπ. (ω
ο αριθμός της φάλαγγας δηλ 1 ή 2 ή 3 ή 4 ή 5)
Προσθέστε το 35 και δώστε μου το αποτέλεσμα.
Τα ψηφία του αποτελέσματος είναι οι
άγνωστοι χ, ψ,z, ω.
ΠΑΙΞΤΕ ΤΟ ΚΑΙ ΕΞΗΓΗΣΤΕ ΤΟ
ΕΙΝΑΙ
ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ (για
Β,
Γ Γυμνασίου - Λύκειο)
Μαθηματικό παιγνίδι με
εναλλαγή των ψηφίων του. Γράψτε ένα τριψήφιο
αριθμό όπου το ψηφίο των μονάδων
να είναι μικρότερο από αυτό των εκατοντάδων.
Κάντε εναλλαγή τα ακραία ψηφία και δώστε το
τελευταίο ψηφίο του αποτελέσματος.
Εμείς τώρα είμαστε σε θέση να βρούμε τα άλλα
δύο ψηφία.
Δηλαδή το μεσαίο είναι πάντα 9, και το πρώτο
είναι 9 μείον το τελευταίο.
Π.χ. 672===>276, 672-276=396 μας λένε το 6 ,
μεσαίο είναι το 9 και πρώτο είναι 9-6=3
Εξήγηση
Το μεσαίο είναι 9 γιατί τα μεσαία
ψηφία είναι ίδια και πάντα από πριν έχουμε
κρατούμενο
Έστω χ, ψ, ω τα ψηφία του αρχικού αριθμού
με ω<χ
Ο πρώτος αριθμός ισούται με 100χ+10ψ+ω
με την εναλλαγή έχουμε 100ω+10ψ+χ,
μετά την αφαίρεση
100(χ-ω)+(ω-χ) = 100(χ-ω)+100-100+(ω-χ)
= με (ω-χ)<0
(χ-ω-1)100+90 +10+ω-χ=
(χ-ω-1)100+9.10 +10+ω-χ του
οποίου τα ψηφία είναι
(χ-ω-1), 9 , 10+ω-χ
Αν μας δώσουν το
10+ω-χ τότε 9-(10+ω-χ)=χ-ω-1 που
είναι το πρώτο ψηφίο
.
Αν θέλετε τροποποιείστε το και ζητείστε να προσθέσουν τον αρχικό και τον τελικό αριθμό,
το άθροισμα είναι πάντα 1089
Πολ/σμός. Γιατί στον
παραδοσιακό τρόπο πολ/σμού που μαθαίνουμε
στο Δημοτικό ,
αφήνουμε ένα κενό και μετά γράφουμε τα
αθροίσματα... Η εξήγηση με την επιμεριστική
ιδιότητα
2 | 5 | ΕπιμεριστικήΙδιότητα 25.13=25.(3+10)=25.3+25.10= 75+250=325 Επομένως στην θέση του κενού εννοείται το μηδέν |
||
χ | 1 | 3 | ||
7 | 5 | |||
2 | 5 | ; | ||
3 | 2 | 5 |
2 | 5 | Την θυμάστε; πρέπει τα δύο τελευταία ψηφία (πράσινα) να είναι ίδια
|
||||||
χ | 1 | 3 | ||||||
7 | 5 | |||||||
2 | 5 | |||||||
3 | 2 | 5 |
Εξήγηση (για διψήφιο)
Έστω χ,ψ τα ψηφία του α αριθμού τότε α=10χ+ψ .
Στην πρώτη θέση έχουμε χ+ψ
Έστω κ,λ τα ψηφία του β αριθμού τότε β=10κ+λ
Στην δεύτερη θέση έχουμε κ+λ
Στην τρίτη θέση έχουμε (χ+ψ)
.(κ+λ) = χκ+χλ+ψκ+ψλ
Στηντέταρτη θέσηέχουμεα.β=(10χ+ψ).(10κ+λ)=100χκ+10(χλ+ψκ)+ψλ
ο οποίος αφού είναι σε αναπτυγμένη μορφή
έχει
ψηφία: χκ, (χλ+ψκ), ψλ που το άθροισμά τους
είναι χκ+χλ+ψκ+ψλ
Παιχνίδι με την ηλικία
Γράψε ένα αριθμό από
1-9.
Διαδοχικά:
πολλαπλασίασέ επί 2
, πρόσθεσε 5,
πολλαπλασίασέ
επί 50,
Αν τα γενέθλιά σου αυτή τη χρονιά πέρασαν , πρόσθεσε 1760, αλλιώς το
1759,
Πρόσθεσε πόσα χρόνια πέρασαν από το 2010 μέχρι εφέτος
Αφαίρεσε την
χρονιά που γεννήθηκες.
Γράψε τον τριψήφιο που βρήκες στο παρακάτω κουτί
:
|
|
|
Έκπληξη!
Το πρώτο ψηφίο είναι ο
πρώτος αριθμός σου, τα 2 άλλα ψηφία είναι η ηλικία σου.
Η εξήγηση είναι:
x ,
2x
,
2x+5,
(2x+5).50=100x+250,
100x+250+1760=100x+2010
100x+2010 +τρέχον έτος -2010=100x +τρέχον έτος
100x
+τρέχον έτος-έτος γέννησης=100x+ηλικία σου
το 100x είναι
τριψήφιος με πρώτο ψηφίο αυτό που έβαλες στην αρχή , τα άλλα είναι 0 και
0
η ηλικία σου είναι διψήφιος (περιορισμός:το παιχνίδι εφαρμόζεται στους κάτω
ων 100 ετών)
οπότε ο τελικόςτριψήφιος έχει πρώτο ψηφίο αυτό που έβαλες στην
αρχή ΄
και τα άλλα δύο είναι η ηλικία
σου
Τι είναι το RSS.
Το Διαδίκτυο περιέχει
τέτοιο πλούτο πληροφοριών που είναι
σχεδόν αδύνατο για τον οποιονδήποτε να
μπορεί να παρακολουθεί διαρκώς ότι
νεότερο συμβαίνει στον κόσμο ή στο
αντικείμενο που τον ενδιαφέρει. Εδώ
έρχεται να δώσει τη λύση το RSS.
Μπορείτε να λαμβάνετε κατευθείαν στον
υπολογιστή σας τους τίτλους των
τελευταίων ειδήσεων και των άρθρων που
επιθυμείτε (ή ακόμα και εικόνων ή
βίντεο) αμέσως μόλις αυτά γίνουν
διαθέσιμα χωρίς να είναι
απαραίτητο να επισκέπτεστε καθημερινά
τους αντίστοιχους δικτυακούς τόπους.Οι
τίτλοι είναι ταυτόχρονα και σύνδεσμοι
ώστε να μπορείτε να μεταβείτε στην
ιστοσελίδα για πλήρες διάβασμα της
είδησης Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα προγράμματα στο Διαδίκτυο από τα οποία μπορείτε να επιλέξετε αυτό που σας ταιριάζει περισσότερο. Μερικά προγράμματα είναι τα εξής: Freeware (Δωρεάν προγράμματα) |
Πώς
να κάνετε animation Την επεξεργαζόμαστε με ένα πρόγραμμα π.χ. Ζωγραφική , Ms picture manager, και την χωρίζουμε σε 4 μέρη Τις αποθηκεύουμε κάθε μία χωριστά και χρησιμοποιούμε πρόγραμμα animator ή επισκεπτόμαστε μια ιστοσελίδα π.χ. http://picasion.com/ για τα υπόλοιπα
Κλωνοποίηση ενός τριψήφιου Γράψτε ένα τριψήφιο, πολλαπλασιάστε τον διαδοχικά με 7 , 11 , 13. Πχ. ο 234 θα γίνει 234234 γιατί;
234
επί 7 επί 11 επί 13 = =234 επί 1000+ 234 επί 1= 234000+234=234234
|
Μάντεψε ένα αριθμό απο 1 έως 1023
22-1= 3 αριθμοί
|
| |||||||
23-1=7 αριθμοί
|
Ρωτάμε αν ζητούμενος είναι ο διάμεσος 4 (1η
προσπάθεια), | |||||||
... |
... | |||||||
210-1=1023
|
εδώ είναι πιο δύσκολα, π.χ για τη 10 η προσπάθεια (τελευταία) στον προηγούμενο θα προσθέσουμε η θα αφαιρέσουμε το 210-10 =1 δείτε το σαν εφαρμογή (απαιτείται η java να είναι εγκατεστημένη , αλλιώς εγκαταστείστε τη)
|
Μπορείς να βρείς εύκολα απο μνήμης τετράγωνα αριθμών που το τελευταίο
ψηφίο είναι το 5. Απλά να θυμάσαι τα 2 τελευταία ψηφία είναι 25,
ενω τα πρώτα είναι το γινόμενο δύο διαδοχικών αριθμών, όπου ο πρώτος είναι
το ή τα ψηφία που προηγούνται του 5 στον αρχικό αριθμό.
Η εξήγηση: |