ΗΙΤ 1-LEKTION 6 ? Grammatik

ΗΙΤ 1-LEKTION 6 – Grammatik

 

LEKTION 6

KΤΗΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

 

Προσωπική αντωνυμία

Kτητικό άρθρο

Έχω κάτι ή κάποιον.  Είναι «κτή-
μα» μου και εγώ είμαι «κτήτορας»
Όταν το «κτήμα» έχει αρσενικό
άρθρο, δεν βάζουμε στο κτητικό
άρθρο κατάληξη,  Αν έχει θηλυκό
άρθρο ή είναι σε πληθυντικό αριθ-
μό βάζουμε κατάληξη –e. Στην
αιτιατική αρσενικού βάζουμε κα-
τάληξη –en. To euer όταν πάρει
κατάληξη χάνει το e του θέματος
(eure, euren)
ich mein (μου)
du dein(σου)
er sein(του)
sie ihr(της)
es sein(του)
wir unser(μας)
ihr euer(σας)
sie ihr(τους )
  • http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Ο Στέφανος και ο πατέρας του –> Stefan und sein Vater
  • http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Ο Στέφανος και η μητέρα του –>  Stefan und seine Mutter
  • http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Εγώ βλέπω το Στέφανο και τον πατέρα του –>  Ich sehe
    Stefan und seinenVater.
  • http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Εγώ βλέπω το Στέφανο και τη μητέρα του  –>  Ich sehe
    Stefan und seineMutter.
  • http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Εγώ βλέπω τη Στεφανία και τον πατέρα της  –>  Ich sehe
    Stefanie und ihrenVater.

Εφαρμογή 1

Das ist Katrin. ________ Familienname ist Arenz. _________
Hobby ist Tanzen. ________ Lieblingsfreundin  heißt Stefanie.
Sie hat zwei Katzen.  _______ Katzen heißen Muschi und Nuscha.

Das ist Johannes. ________  Familienname ist Arenz. _________
Hobby ist Basketball. ________ Lieblingsfreund  heißt Stefan.  Er
hat zwei Katzen.  _______ Katzen heißen Muschi und Nuscha

Das sind Katrin und Johannes. ________  Familienname ist Arenz.
_________ Hobby ist Schwimmen. ________ Lieblingsfreundin
  heißt Stefanie und ______ Lieblingsfreund  heißt Stefan.  Sie
haben zwei Katzen.  _______ Katzen heißen Muschi und Nuscha.

SCHULGEBÄUDE

Was macht der Schüler-die Schülerin-der Lehrer-die Lehrerin wo?

WAS

WO

essen

Kantine

korrigieren

 

lesen

 

sprechen

 

Experimentieren

 

Theater spielen

 

Aufgaben machen

 

Unterricht haben

 

turnen

 

lesen

 

ΚΟΜPOSITA

Τα σύνθετα ουσιαστικά παίρνουν το άρθρο του τελευταίου
τους συνθετικού

Mittwochnachmittag: der Tag  –>  der Mittwochnachmittag

IMPERATIV (ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ)

Χρησιμοποιείται για έκφραση  παράκλησης, πρασταγής ή
συμβουλής.

 

Σχηματισμός της Προστακτικής

·         Β’ πρόσωπο Ενικού:  2o ενικό χωρίς την προσωπική αντω-
νυμία du και χωρίς την κατάληξη  st
gehen  –>   du gehst    –>    Geh!

·         Β’ πρόσωπο Πληθυντικού:  τύπος του Ενεστώτα χωρίς την
αντωνυμία  ihr
gehen   –>   Geht!                         Steht auf

·         Τύπος ευγένειας:  τύπος του Ενεστώτα  και μετάθεση της
αντωνυμίας  Sie μετά το ρήμα
gehen   –>   Sie gehen   –>   Gehen Sie!       

v  Τα χωριζόμενα ρήματα χωρίζονται στην Προστακτική.
mitkommen  –>  Komm mit!  Kommt ihr!  Kommen Sie!

v  Τα ρήματα με αλλαγή φωνήεντος  από e σε i   ή  ie  στον Ενεστώτα
τηνδιατηρούν στην προστακτική (στο β’ πρόσωπο ενικού):

lesen  –>  du liest  –>   Lies!  Lest!  Lesen Sie!
sprechen  –> 
 du sprichst  –>  Sprich!  Sprecht!  Sprechen Sie!

v  Τα «μεγάλα» πολυσύλλαβα ρήματα (3 ή περισσότερες συλλαβές
–  παίρνουν e στο β’ πρόσωπο ενικού:  
Wiederhole bitte!   Korrigiere den Fehler!

v  Σε πολλές περιπτώσεις, στα ρήματα που δεν χρησιμοποιούνται
πάρα πολύ στην Προστακτική, βάζουμε το  -e[1] στο Β’ πρόσωπο
Ενικού, όταν το ρήμα δεν συνοδεύεται από αντικείμενο και το α
φαιρούμε όταν ακολουθεί αντικείμενο:
lernen  –>   Lerne!  Lern den Wortschatz!

απαρέμφατο β` ενικό πρόσωπο β` πληθ. πρόσωπο Πληθ. Ευγεν.
in die Schulegehen (du gehst in die Schule) Geh in die Schule! (ihr geht in die Schule)Geht in die Schule! (Sie gehen in die Schule) Gehen Sie in die Schule!
machen __________________ __________________ ______________
kommen ___________________ __________________ ________________
laut sprechen (du sprichst laut) Sprich laut! (ihr sprecht laut)Sprecht……………..!

_____________

Platz nehmen      
lesen (Du liest laut) Lies laut!    
essen (Du isst)    
wechseln (Du wechselst) wechsle!    
ändern (Du änderst)änd(e)re    
seinwerdenhaben Sei!Werde!Hab(e)! Seid!Werdet!Habt! Seien Sie!Werden SieHaben Sie
mitkommen Komm mit!Komm doch bitte mal mit!    

 

Προστακτική με την προσθήκη doch bitte mal

Όταν χρησιμοποιούμε το mal  σε πρόταση στη προστακτική θεωρούμε συνήθως,ότι η προτροπή μας είναι εύκολο να γίνει και δεν είναι απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια.

Mach mal die Tür  zu!

Όταν χρησιμοποιούμε το doch σε πρόταση στην προστακτική θεωρούμε, ότι η προτροπή μας αφορά κάτι αυτονόητο

Iss doch etwas ! Φάε κάτι (επιτέλους)

Και οι δύο περιπτώσεις αφορούν εντολές που είναι πιο προσωπικές

Χρησιμοποιούμε το bitte όταν θέλουμε να κάνουμε την προτροπή μας πιο φιλική και ευγενική στον συνομιλητή μας.

Komm bitte mit ! Έλα παρακαλώ μαζί

Σε κάθε περίπτωση όμως ιδιαίτερη σημασία στην χρήση της προστακτικής έχει το ύφος, ο τόνος και η ένταση της φωνής !

Ασκήσεις

 

KONJUGATION

Ομαλά ρήματα

Aπαρέμφατο ich du er, sie, es wir ihr sie, Sie  
kommen komme kommst kommt kommen kommt kommen έρχομαι
1a.arbeiten arbeite arbeitest arbeitet arbeiten arbeitet arbeiten δουλεύω
1b. rechnen rechne rechnest rechnet rechnen rechnet rechnen λογαριάζω
2. sitzen sitze sitzt sitzt sitzen sitzt sitzen κάθομαι
3.angeln angle angelst angelt angeln angelt angeln ψαρεύω

 

1a. Αν ο χαρακτήρας (τελευταίο γράμμα του θέματος) είναι –t-, -d-, τότε στο β”, γ” ενικό και στο β” πληθυντικό βάζουμε -e-πριν την κατάληξη

b . Αν ο χαρακτήρας (τελευταίο γράμμα του θέματος) είναι –l-, -r-, αλλά προηγείται σύμφωνο διαφορετικό των -m- ,-n–à β”, γ” ενικό και β” πληθυντικό παίρνουν -e-πριν την κατάληξη

2 Χαρακτήρας –s-,-ss-,-x-,-tz-, ß-, χάνει το -s- της κατάληξης στο β” ενικό

3 –eln, -ern: Aφαιρούμε μόνο το –n- και προσθέτουμε τις καταλήξεις

Ανώμαλα ρήματα
απαρέμφατο
ich du er, sie, es wir ihr sie, Sie  
sein bin bist ist sind seid sind είμαι
haben habe hast hat haben habt haben έχω
fahren fahre fährst fährt fahren fahrt fahren ταξιδεύω
sehen sehe siehst sieht sehen seht sehen βλέπω
sprechen sprechen sprichst spricht sprechen sprecht sprechen μιλώ

Ø  Όπως fahren κλίνονται τα: fallen, fangen, lassen, laufen, schlafen, tragen

Ø  Όπως sehen κλίνονται τα: lesen[2], stehlen

Ø  Όπως sprechen κλίνονται τα: brechen, essen[3], geben, helfen, nehmen[4], treffen, vergessen, werfen

Τα ανώμαλα ρήματα χρειάζονται προσοχή στο β΄ και γ΄ ενικό.

Στα υπόλοιπα πρόσωπα κλίνονται κανονικά.

Trennbare Verben (Χωριζόμενα ρήματα):

Στα χωριζόμενα ρήματα το πρόθεμα μπαίνει στο τέλος της πρότασης

aufstehen àIch stehe um 6:oo Uhr auf.

einkaufenà Ich kaufe heute ein.

                        Όμοια: mitspielen, mitkommen, mitnehmen, anfangen…

Ich nehme meine Katze mit. Du nimmst deinen Hund mit.

 Τα προθέματα         be-, zer-, ver-, ent-, ge–         –>  δε χωρίζονται ποτέ

Modalverben

ich

du

er,sie,es

wir

ihr

sie, Sie

 

darf

darfst

darf

dürfen

dürft

dürfen

έχω άδεια, (δεν) επιτρέπεται, (απαγορεύται)

muss

musst

muss

müssen

müsst

müssen

πρέπει,  (δεν) είναι ανάγκη

kann

kannst

kann

können

könnt

können

(δε) μπορώ, έχω άδεια

möchte

möchtest

möchte

möchten

möchtet

möchten

θα ‘θελα

will

willst

will

wollen

wollt

wollen

θέλω

mag

magst

mag

mögen

mögt

mögen

συμπαθώ

Το Modalverb
μπαίνει συνήθως στη 2η θέση της πρότασης 
(μπαίνει πάντα θέση κλινόμενου ρήματος),
το απαρέμφατο στο πληθυντικό έλος της πρότασης

Ø  Herr Alexiou kann den Hund nicht zum Tierarzt bringen.   Wannwill Eleni kochen?

Ø  Andreas möchte Tee trinken.  Will Carmen mit Stefan ins Kinogehen?

 

Εφαρμογή 2

Ergänze die Modalverben in der richtigen Form

 

  1. -Ich ………………….  meine Freundin bald wiedersehen!  ……………… wir nicht in den Ferien zu ihr nach Spanien fahren?
  2. -Nein, in den Sommerferien ………………….  wir nicht nach Spanien fahren. Ihr wisst doch: Eure Oma hat am 15. August Namenstag! Da ……………. wir unbedingt nach Paros fahren und ihr …………… nicht fehlen

Τύπος ευγενείας

Στα γερμανικά,  όταν απευθυνόμαστε σε πρόσωπα, στα οποία στα ελληνικά μιλάμε με το «σεις και με το σας», χρησιμοποιούμε το 3ο πρόσωπο πληθυντικού. Γράφουμε τις σχετικές αντωνυμίες με κεφαλαίο αρχικό.

Τι ταιριάζει; Αντιστοίχησε!

     a.ich, – b.du, – c.Nikos,  – d.wir, – e.ihr, – f.sie, – g.Sie

 

1.      … spreche Englisch und Französisch2.      … schreiben eine Klassenarbeit3.      … habt jetzt Mathe.4.      … liest die E-Mail von Tina.5.      … schreibst gern E-Mails6.      … kommen heute. 7.      … macht Hausaufgaben.8.      … hast zwei Stunden Musik.9.      … lest nicht Französisch.10.  … spricht gut Deutsch11.  … möchte in Ruhe Musik hören.12.  … sprichst gut Russisch

 

UHRZEIT ανεπίσημη – καθημερινή

Wie spät ist es jetzt? Es ist ……

Um wie viel Uhr beginnt die Party?   Um ……….

8.00: acht Uhr8.05: fünf nach acht8.10 zehn nach acht8.15: Viertel nach acht8.20: zwanzig nach acht8.25: fünf vor halb neun 8.30: halb neun8.35: fünf nach halb neun8.40: zwanzig vor neun8.45: Viertel vor neun8.50: zehn vor neun8.55: fünf vor neun

!!!Es ist eins. = Es ist ein Uhr.

 

Εφαρμογή 3

Ergänze die Tabelle

9:00   9:30  
9:05   9:35  
9:10   9:40  
9:15   9:45  
9:20   9:50  
9:25   9:55  

[1] παλιός τύπος

[2] du liest

[3] du isst

[4] du nimmst, er nimmt