KΤΗΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ
|
Προσωπική αντωνυμία
|
Kτητικό άρθρο
|
Έχω κάτι ή κάποιον. Είναι «κτή- μα» μου και εγώ είμαι «κτήτορας» Όταν το «κτήμα» έχει αρσενικό άρθρο, δεν βάζουμε στο κτητικό άρθρο κατάληξη, Αν έχει θηλυκό άρθρο ή είναι σε πληθυντικό αριθ- μό βάζουμε κατάληξη –e. Στην αιτιατική αρσενικού βάζουμε κα- τάληξη –en. To euer όταν πάρει κατάληξη χάνει το e του θέματος (eure, euren) |
| ich |
mein (μου) |
| du |
dein(σου) |
| er |
sein(του) |
| sie |
ihr(της) |
| es |
sein(του) |
| wir |
unser(μας) |
| ihr |
euer(σας) |
| sie |
ihr(τους ) |
- http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Ο Στέφανος και ο πατέρας του –> Stefan und sein Vater
- http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Ο Στέφανος και η μητέρα του –> Stefan und seine Mutter
- http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Εγώ βλέπω το Στέφανο και τον πατέρα του –> Ich sehe
Stefan und seinenVater.
- http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Εγώ βλέπω το Στέφανο και τη μητέρα του –> Ich sehe
Stefan und seineMutter.
- http://blogs.sch.gr/alexmakri/wp-content/themes/garland/images/menu-leaf.gif); background: transparent;">Εγώ βλέπω τη Στεφανία και τον πατέρα της –> Ich sehe
Stefanie und ihrenVater.
Εφαρμογή 1
Das ist Katrin. ________ Familienname ist Arenz. _________
Hobby ist Tanzen. ________ Lieblingsfreundin heißt Stefanie.
Sie hat zwei Katzen. _______ Katzen heißen Muschi und Nuscha.
Das ist Johannes. ________ Familienname ist Arenz. _________
Hobby ist Basketball. ________ Lieblingsfreund heißt Stefan. Er
hat zwei Katzen. _______ Katzen heißen Muschi und Nuscha
Das sind Katrin und Johannes. ________ Familienname ist Arenz.
_________ Hobby ist Schwimmen. ________ Lieblingsfreundin
heißt Stefanie und ______ Lieblingsfreund heißt Stefan. Sie
haben zwei Katzen. _______ Katzen heißen Muschi und Nuscha.
SCHULGEBÄUDE
Was macht der Schüler-die Schülerin-der Lehrer-die Lehrerin wo?
ΚΟΜPOSITA
Τα σύνθετα ουσιαστικά παίρνουν το άρθρο του τελευταίου
τους συνθετικού
Mittwochnachmittag: der Tag –> der Mittwochnachmittag
IMPERATIV (ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ)
Χρησιμοποιείται για έκφραση παράκλησης, πρασταγής ή
συμβουλής.
Σχηματισμός της Προστακτικής
· Β’ πρόσωπο Ενικού: 2o ενικό χωρίς την προσωπική αντω-
νυμία du και χωρίς την κατάληξη st
gehen –> du gehst –> Geh!
· Β’ πρόσωπο Πληθυντικού: τύπος του Ενεστώτα χωρίς την
αντωνυμία ihr
gehen –> Geht! Steht auf
· Τύπος ευγένειας: τύπος του Ενεστώτα και μετάθεση της
αντωνυμίας Sie μετά το ρήμα
gehen –> Sie gehen –> Gehen Sie!
v Τα χωριζόμενα ρήματα χωρίζονται στην Προστακτική.
mitkommen –> Komm mit! Kommt ihr! Kommen Sie!
v Τα ρήματα με αλλαγή φωνήεντος από e σε i ή ie στον Ενεστώτα
τηνδιατηρούν στην προστακτική (στο β’ πρόσωπο ενικού):
lesen –> du liest –> Lies! Lest! Lesen Sie!
sprechen –> du sprichst –> Sprich! Sprecht! Sprechen Sie!
v Τα «μεγάλα» πολυσύλλαβα ρήματα (3 ή περισσότερες συλλαβές
– παίρνουν –e στο β’ πρόσωπο ενικού:
Wiederhole bitte! Korrigiere den Fehler!
v Σε πολλές περιπτώσεις, στα ρήματα που δεν χρησιμοποιούνται
πάρα πολύ στην Προστακτική, βάζουμε το -e[1] στο Β’ πρόσωπο
Ενικού, όταν το ρήμα δεν συνοδεύεται από αντικείμενο και το α
φαιρούμε όταν ακολουθεί αντικείμενο:
lernen –> Lerne! Lern den Wortschatz!
| απαρέμφατο |
β` ενικό πρόσωπο |
β` πληθ. πρόσωπο |
Πληθ. Ευγεν. |
| in die Schulegehen |
(du gehst in die Schule) Geh in die Schule! |
(ihr geht in die Schule)Geht in die Schule! |
(Sie gehen in die Schule) Gehen Sie in die Schule! |
| machen |
__________________ |
__________________ |
______________ |
| kommen |
___________________ |
__________________ |
________________ |
| laut sprechen |
(du sprichst laut) Sprich laut! |
(ihr sprecht laut)Sprecht……………..! |
_____________
|
| Platz nehmen |
|
|
|
| lesen |
(Du liest laut) Lies laut! |
|
|
| essen |
(Du isst) |
|
|
| wechseln |
(Du wechselst) wechsle! |
|
|
| ändern |
(Du änderst)änd(e)re |
|
|
| seinwerdenhaben |
Sei!Werde!Hab(e)! |
Seid!Werdet!Habt! |
Seien Sie!Werden SieHaben Sie |
| mitkommen |
Komm mit!Komm doch bitte mal mit! |
|
|
Προστακτική με την προσθήκη doch bitte mal
Όταν χρησιμοποιούμε το mal σε πρόταση στη προστακτική θεωρούμε συνήθως,ότι η προτροπή μας είναι εύκολο να γίνει και δεν είναι απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια.
Mach mal die Tür zu!
Όταν χρησιμοποιούμε το doch σε πρόταση στην προστακτική θεωρούμε, ότι η προτροπή μας αφορά κάτι αυτονόητο
Iss doch etwas ! Φάε κάτι (επιτέλους)
Και οι δύο περιπτώσεις αφορούν εντολές που είναι πιο προσωπικές
Χρησιμοποιούμε το bitte όταν θέλουμε να κάνουμε την προτροπή μας πιο φιλική και ευγενική στον συνομιλητή μας.
Komm bitte mit ! Έλα παρακαλώ μαζί
Σε κάθε περίπτωση όμως ιδιαίτερη σημασία στην χρήση της προστακτικής έχει το ύφος, ο τόνος και η ένταση της φωνής !
Ασκήσεις
KONJUGATION
Ομαλά ρήματα
| Aπαρέμφατο |
ich |
du |
er, sie, es |
wir |
ihr |
sie, Sie |
|
| kommen |
komme |
kommst |
kommt |
kommen |
kommt |
kommen |
έρχομαι |
| 1a.arbeiten |
arbeite |
arbeitest |
arbeitet |
arbeiten |
arbeitet |
arbeiten |
δουλεύω |
| 1b. rechnen |
rechne |
rechnest |
rechnet |
rechnen |
rechnet |
rechnen |
λογαριάζω |
| 2. sitzen |
sitze |
sitzt |
sitzt |
sitzen |
sitzt |
sitzen |
κάθομαι |
| 3.angeln |
angle |
angelst |
angelt |
angeln |
angelt |
angeln |
ψαρεύω |
1a. Αν ο χαρακτήρας (τελευταίο γράμμα του θέματος) είναι –t-, -d-, τότε στο β”, γ” ενικό και στο β” πληθυντικό βάζουμε -e-πριν την κατάληξη
b . Αν ο χαρακτήρας (τελευταίο γράμμα του θέματος) είναι –l-, -r-, αλλά προηγείται σύμφωνο διαφορετικό των -m- ,-n–à β”, γ” ενικό και β” πληθυντικό παίρνουν -e-πριν την κατάληξη
2 Χαρακτήρας –s-,-ss-,-x-,-tz-, ß-, χάνει το -s- της κατάληξης στο β” ενικό
3 –eln, -ern: Aφαιρούμε μόνο το –n- και προσθέτουμε τις καταλήξεις
Ανώμαλα ρήματα απαρέμφατο |
ich |
du |
er, sie, es |
wir |
ihr |
sie, Sie |
|
| sein |
bin |
bist |
ist |
sind |
seid |
sind |
είμαι |
| haben |
habe |
hast |
hat |
haben |
habt |
haben |
έχω |
| fahren |
fahre |
fährst |
fährt |
fahren |
fahrt |
fahren |
ταξιδεύω |
| sehen |
sehe |
siehst |
sieht |
sehen |
seht |
sehen |
βλέπω |
| sprechen |
sprechen |
sprichst |
spricht |
sprechen |
sprecht |
sprechen |
μιλώ |
Ø Όπως fahren κλίνονται τα: fallen, fangen, lassen, laufen, schlafen, tragen
Ø Όπως sehen κλίνονται τα: lesen[2], stehlen
Ø Όπως sprechen κλίνονται τα: brechen, essen[3], geben, helfen, nehmen[4], treffen, vergessen, werfen
Τα ανώμαλα ρήματα χρειάζονται προσοχή στο β΄ και γ΄ ενικό.
Στα υπόλοιπα πρόσωπα κλίνονται κανονικά.
Trennbare Verben (Χωριζόμενα ρήματα):
Στα χωριζόμενα ρήματα το πρόθεμα μπαίνει στο τέλος της πρότασης
aufstehen àIch stehe um 6:oo Uhr auf.
einkaufenà Ich kaufe heute ein.
Όμοια: mitspielen, mitkommen, mitnehmen, anfangen…
Ich nehme meine Katze mit. Du nimmst deinen Hund mit.
Τα προθέματα be-, zer-, ver-, ent-, ge– –> δε χωρίζονται ποτέ
Modalverben
|
ich
|
du
|
er,sie,es
|
wir
|
ihr
|
sie, Sie
|
|
|
darf
|
darfst
|
darf
|
dürfen
|
dürft
|
dürfen
|
έχω άδεια, (δεν) επιτρέπεται, (απαγορεύται)
|
|
muss
|
musst
|
muss
|
müssen
|
müsst
|
müssen
|
πρέπει, (δεν) είναι ανάγκη
|
|
kann
|
kannst
|
kann
|
können
|
könnt
|
können
|
(δε) μπορώ, έχω άδεια
|
|
möchte
|
möchtest
|
möchte
|
möchten
|
möchtet
|
möchten
|
θα ‘θελα
|
|
will
|
willst
|
will
|
wollen
|
wollt
|
wollen
|
θέλω
|
|
mag
|
magst
|
mag
|
mögen
|
mögt
|
mögen
|
συμπαθώ
|
Το Modalverb
μπαίνει συνήθως στη 2η θέση της πρότασης (μπαίνει πάντα θέση κλινόμενου ρήματος),
το απαρέμφατο στο πληθυντικό έλος της πρότασης
Ø Herr Alexiou kann den Hund nicht zum Tierarzt bringen. Wannwill Eleni kochen?
Ø Andreas möchte Tee trinken. Will Carmen mit Stefan ins Kinogehen?
Εφαρμογή 2
Ergänze die Modalverben in der richtigen Form
- -Ich …………………. meine Freundin bald wiedersehen! ……………… wir nicht in den Ferien zu ihr nach Spanien fahren?
- -Nein, in den Sommerferien …………………. wir nicht nach Spanien fahren. Ihr wisst doch: Eure Oma hat am 15. August Namenstag! Da ……………. wir unbedingt nach Paros fahren und ihr …………… nicht fehlen
Τύπος ευγενείας
Στα γερμανικά, όταν απευθυνόμαστε σε πρόσωπα, στα οποία στα ελληνικά μιλάμε με το «σεις και με το σας», χρησιμοποιούμε το 3ο πρόσωπο πληθυντικού. Γράφουμε τις σχετικές αντωνυμίες με κεφαλαίο αρχικό.
Τι ταιριάζει; Αντιστοίχησε!
a.ich, – b.du, – c.Nikos, – d.wir, – e.ihr, – f.sie, – g.Sie
| 1. … spreche Englisch und Französisch2. … schreiben eine Klassenarbeit3. … habt jetzt Mathe.4. … liest die E-Mail von Tina.5. … schreibst gern E-Mails6. … kommen heute. |
7. … macht Hausaufgaben.8. … hast zwei Stunden Musik.9. … lest nicht Französisch.10. … spricht gut Deutsch11. … möchte in Ruhe Musik hören.12. … sprichst gut Russisch |
UHRZEIT ανεπίσημη – καθημερινή
Wie spät ist es jetzt? Es ist ……
Um wie viel Uhr beginnt die Party? Um ……….
| 8.00: acht Uhr8.05: fünf nach acht8.10 zehn nach acht8.15: Viertel nach acht8.20: zwanzig nach acht8.25: fünf vor halb neun |
8.30: halb neun8.35: fünf nach halb neun8.40: zwanzig vor neun8.45: Viertel vor neun8.50: zehn vor neun8.55: fünf vor neun |
!!!Es ist eins. = Es ist ein Uhr.
Εφαρμογή 3
Ergänze die Tabelle
| 9:00 |
|
9:30 |
|
| 9:05 |
|
9:35 |
|
| 9:10 |
|
9:40 |
|
| 9:15 |
|
9:45 |
|
| 9:20 |
|
9:50 |
|
| 9:25 |
|
9:55 |
|