Άρθρα και Απόψεις |
Πειραματική Ιστοσελίδα Άγγελου Λιβαθινού, Καθηγ. Μαθηματικών
|
Άρθρα Κοινωνικού, Πολιτιστικού και Πολιτικού Προβληματισμού, τού Άγγελου Λιβαθινού, δημοσιευθέντα σε Επαρχιακές και Αθηναϊκές Εφημερίδες. efkardamas@in.gr, 697-8197763 |
Η αντιδραστικοποίηση τών κρατικών μηχανισμών στην Μέση Εκπαίδευση και οι Εκλογές για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια τών Καθηγητών (*) |
|
Για μία ακόμη φορά καλούνται όλοι οι Καθηγητές Μέσης Εκπαίδευσης, για να εκλέξουν τους εκπροσώπους τους στα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Όμως, αυτές οι Εκλογές έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που τις κάνουν να ξεχωρίζουν από τις αντίστοιχες τών τελευταίων 20 ετών. Γίνονται με φόντο την βαθειά αντιδραστικοποίηση τών μηχανισμών χειραγώγησης και πειθαναγκασμού τών Καθηγητών, που έχει θέσει προ πολλού ήδη σε κίνηση η Κυβέρνηση, βοηθούμενη με το αζημίωτο από τους κατά τόπους υπηρέτες της. Η επαναθεσμοθέτηση τών Εκπαιδευτικών Περιφερειών και η στελέχωσή τους με πρόσωπα καθαρώς και αυστηρώς τής κομματικής νομενκλατούρας τού Κυβερνητικού Κόμματος αποδεικνύει, ότι δεν έχουμε απλά την επαναφορά τού θεσμού τών Ανώτερων Εκπαιδευτικών Περιφερειών, που λειτουργούσαν επί τή βάσει τών διατάξεων τού Νόμου 309/1976, αλλά ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια σχεδιαζομένη ολοκλήρωση τού ασφυκτικώς συντηρητικού πλαισίου λειτουργίας τής Μέσης Εκπαίδευσης. Πρόκειται, δηλαδή, για επαναφορά ενός θεσμού, όχι για να βοηθήσει στην βελτίωση τής Εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά για να ισχυροποιήσει μελετημένα τους μηχανισμούς ελέγχου τών βασικών συντελεστών τής διδακτικής και παιδαγωγικής πράξης, δηλαδή τών Καθηγητών, με κριτήρια καθαρώς πολιτικά και κομματικά.
Εάν κάνει τον κόπο κανείς να μελετήσει τις διατάξεις τού πρόσφατου Νόμου για την επανίδρυση τών Εκπαιδευτικών Περιφερειών, θα διαπιστώσει, ότι αυτός βρίσκεται πολύ πίσω ακόμη και από τον ήδη καταργημένο Νόμο 309/76, και ότι οι αντίστοιχες διατάξεις τού Ν.309/76, μοιάζουν σήμερα προοδευτικές και επαναστατικές εν πολλοίς έναντι τού νέου Νόμου! Στα πλαίσια αύτά, επανέρχεται σε χειρότερη έκδοση το παληό ΑΠΥΣΜΕ (Ανώτερο Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Μέσης Εκπαίδευσης) με νέα ονομασία (ΑΠΥΣΔΕ), εις το οποίο καλούμεθα να στείλουμε, με την ψήφο μας, εκπροσώπους μας, όπως και για το τοπικό ΠΥΣΔΕ και το κεντρικό ΚΥΣΔΕ.(1) Οι πρόσφατες, εξ άλλου, κρίσεις και επιλογές τών Διευθυντών Γυμνασίων και Λυκείων τής Χώρας έδειξαν, στις πραγματικές διαστάσεις τους, τις κομματικές στοχεύσεις τών Κυβερνώντων στον χώρο τής Εκπαίδευσης, αλλά και τις επαίσχυντες συναλλαγές πολλών «εκπροσώπων» μας με την Διοίκηση.(2) Το σκηνικό, που έχει στήσει η Κυβέρνηση και το Κόμμα που κυβερνά, ολοκληρώνεται με τους σχεδιασμούς, για να «αξιολογησούν» τα πάντα! Η Κυβέρνηση, το κόμμα της, η κυβερνητική παράταξη στον χώρο τών Καθηγητών και οι κολαούζοι-συνεργαζόμενοι με αυτούς, όταν λένε «αξιολόγηση» εννοούν ακριβώς αυτό το όνειδος που βίωσε ο κλάδος στις «κρίσεις-αξιολογήσεις» τών Διευθυντών προσφάτως.(2) Αυτήν την «αξιολόγηση» για τον Καθηγητή θέλουν όλοι αυτοί! Έτσι την εννοούν.(2) Η πείρα που διαθέτουμε από την μέχρι τώρα λειτουργία τών Υπηρεσιακών Συμβουλίων στον χώρο τής Μέσης Εκπαίδευσης δεν μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε. Τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, όπως τα γνωρίσαμε κατά την τελευταία 20ετία, και κυρίως κατά την τελευταία 10ετία, με ευθύνη και σύμπραξη πολλές φορές και τών «εκπροσώπων» μας, έχουν μετατραπεί σε ιμάντες βιαίας μεταφοράς και εφαρμογής τής βαθειά συντηρητικής και δεξιάς πολιτικής τών κυβερνώντων. Οι δε οιονεί «εκπρόσωποί» μας, στην συντριπτική πλειοψηφία τους, έχουν μεταλλαχθεί στην καλλίτερη περίπτωση σε παραγοντίσκους τού χειρίστου είδους. Χρειάζεται να καταβάλει κανείς μεγάλες προσπάθειες, για να διακρίνει κάποιον εκπρόσωπό μας σε Υπηρεσιακό Συμβούλιο, που να τολμά είτε να έλθει σε ρήξη με την πλειοψηφία τών υπηρεσιακών παραγόντων μέσα σ' αυτό, είτε να δημοσιοποιεί, όπως οφείλει, τα στοιχεία όλων όσοι διεκδικούν κάποια υπηρεσιακή μεταβολή ή κάποια θέση στελέχους τής Εκπαίδευσης.(3)
Οι εκλογές, λοιπόν, της 19ης Φεβρουαρίου, για την ανάδειξη αιρετών εκπροσώπων τών Καθηγητών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια και τών τριών επιπέδων ( τοπικό ΠΥΣΔΕ, περιφερειακό ΑΠΥΣΔΕ και κεντρικό ΚΥΣΔΕ ) αποκτούν εκ τών πραγμάτων έναν ιδιαίτερα ξεχωριστό χαρακτήρα. Κρίνεται απαραίτητο, πριν διαπιστώσουμε ότι είναι αργά πλέον, στις εκλογές αυτές να προκριθούν, ως εκπρόσωποι τών Καθηγητών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, συνάδελφοι και ψηφοδέλτια, που θα είναι αποφασισμένοι να συγκρούονται με όλες εκείνες τις επιλογές τής Διοίκησης, οι οποίες οδηγούν στον ευτελισμό τής προσωπικότητας τών συναδέλφων, στην καλλιέργεια εξαρτημένων συνειδήσεων στον χώρο τών Καθηγητών, στις αυθαιρεσίες και στους αποκλεισμούς για πολιτικούς και κομματικούς λόγους. Από την άλλη μεριά, οι εκπρόσωποι τών Καθηγητών στα Συμβούλια αυτά πρέπει να υπερασπίζονται καθημερινά τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα τής Μέσης Εκπαίδευσης, όχι γενικά και αφηρημένα, ερωτοτροπώντας πολλές φορές με την ιδιωτική Εκπαίδευση (είτε επίσημη είτε φροντιστηριακή), αλλά έμπρακτα, με την δημοσίως εκπεφρασμένη εντός τού Υπηρεσιακού Συμβουλίου αντίθεσή τους στην υλοποίηση κάθε «εκπαιδευτικού» μέτρου, που κατηγοριοποιεί τους μαθητές και στην πράξη οδηγεί βιαίως τα παιδιά τών κοινωνικοοικονομικά ασθενέστερων στρωμμάτων τής Ελλπνικής Κοινωνίας σε «σχολεία» δεύτερης κατηγορίας. Οι θέσεις τού Αιρετού, είτε στο τοπικό ΠΥΣΔΕ, είτε στο περιφερειακό ΑΠΥΣΔΕ, είτε και στο κεντρικό ΚΥΣΔΕ, θέσεις τόσον εκπαιδευτικές, όσον και θέσεις επί της πολιτικής στην Εκπαίδευση, πρέπει να είναι διαυγείς και χωρίς προσποιητά φτιασιδώματα. Η πολιτική θολούρα, που τα τελευταία χρόνια επιχειρεί συστηματικά και με την συνδρομή κυβερνητικών κέντρων να διεμβολίσει τον χώρο τής Μέσης Εκπαίδευσης, μόνο ζημιά προκαλεί και στους εργαζόμενους και στην Εκπαίδευση, αλλά και στην Κοινωνία, και γι' αυτό πρέπει να περιθωριοποιηθεί. Οι Αιρετοί δεν μπορούν να πατάνε σε δύο βάρκες. Ή θα είναι με τους εργαζόμενους Καθηγητές, ή θα είναι με την κυβερνητική πολιτική και με την δική τους κενόδοξη προσπάθεια να μετατραπούν σε γραφικούς παραγοντίσκους. Αυτήν την τελευταία ιδιότητα τούς την παραχωρεί απλόχερα η Κυβέρνηση, αρκεί να υποκλίνονται αμέσως ή μεθοδευμένα και καλυμμένα στις κομματικές στοχεύσεις της. Τότε, στην τελευταία περίπτωση, είναι βέβαιον ότι η Κυβέρνηση τούς έχει έτοιμες και δοτές θέσεις. Τί δουλειά έχουν, όμως, οι μοχθούντες Καθηγητές με όλα αυτά; Στον χώρο τής Μέσης Εκπαίδευσης υπάρχουν δυνάμεις και πρόσωπα με πολύμορφη και πολύπλευρη δράση , με ανιδιοτελή και επί πολλά έτη ενασχόληση με τα Εκπαιδευτικά πράγματα, που νομιμοποιούνται ηθικά, κοιτώντας στα μάτια όλους τους συναδέλφους τους, για να ζητήσουν την ψήφο τους. Είναι αυτοί, που μπορούν να ισχυροποιήσουν και να παλλαπλασιάσουν τις ανυπότακτες και αταλάντευτες φωνές μέσα στα Υπηρεσιακά Συμβούλια! Είναι αυτοί, που δεν έχουν καμμία σχέση με δοτές θέσεις, που απλόχερα μοιράζει στους οσφυοκάμπτες η κομματική νομενκλατούρα τής Κυβέρνησης και οι κατά τόπους πολιτευτάδες τής οκάς! Είναι αυτοί που εκφράζονται μέσα από την Αριστερά τών καθημερινών αγώνων, και που αρνούνται να παρακολουθήσουν τα πολιτικά "σαλιαρίσματα" των "αριστερών" τού καναπέ με την νεοδεξιά σοσιαλδημοκρατία στην χώρα μας. Στις σημερινές δύσκολες συνθήκες, η Μέση Εκπαίδευση έχει ανάγκη από δυνάμεις μέσα στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, που θα επιστρέφουν καθημερινά διπλή και τριπλή στους συναδέλφους την ψήφο που λαμβάνουν από αυτούς που τους τίμησαν. Αυτό το κέρδος πρέπει να είναι βέβαιο ότι θα προκύπτει καθημερινά από την αταλάντευτη και ανεπιτήδευτη στάση τών αιρετών μέσα στα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Από την στάση εκείνη, που όλοι γνωρίζουμε, και η οποία έχει μάθει να υπερασπίζεται την αξιοπρέπεια τών συναδέλφων, γνωρίζει να μένει σταθερά ασυμβίβαστη και αξιόπιστη, στάση που γνωρίζει να έρχεται σε ρήξη με κάθε τι το αντιδραστικό, το πελατειακό, και το ευτελιστικό για την αξιοπρέπεια των εργαζομένων συναδέλφων μας, όποια θέση και αν κατέχουν. Όσο περισσότεροι Καθηγητές κατανοήσουν αυτήν την αναγκαιότητα, τόσο το καλλίτερο για τα συμφέροντα όλων τών καθηγητών, τών μαθητών και τής Κοινωνίας, και τόσο το χειρότερο για τους καλφάδες και τους επιτήδειους κολαούζους τής νεοδεξιάς κυβερνητικής πολιτικής.-
------------------------------- (1) Στα πρώτα χρόνια τής δεκαετίας τού '80 το παρόν Κυβερνητικό κόμμα, προκειμένου να αλώσει κομματικώς την Μέση Εκπαίδευση ( όπως και την υπόλοιπη Δημόσια Διοίκηση), διέλυσε Θεσμούς, Ιεραρχίες και Συλλογικά Όργανα, και μετά από 20 σχεδόν χρόνια έρχεται να τα επανασυστήσει όλα αυτά, σε χειρότερη μάλιστα έκδοση, με τους δικούς της πελάτες! Έτσι, επί παραδείγματι, στην Εκπαιδευτική Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος έχουμε Προϊστάμενο όχι κάποιον Σύμβουλο Μέσης Εκπαίδευσης ( όπως είχαμε, με τον 309/76, τον Επόπτη Μέσης Εκπαίδευσης, που ήτο και Επιθεωρη τής Μέσης Εκπαίδευσης, δηλαδή Καθηγητής), αλλά τα θέματα τής Μέσης Eκπαiδευσης όλης τής Δυτικής Ελλάδος τα χειρίζεται τώρα Δάσκαλος ! (2) Εφθάσαμε εις το σημείο να καρατομούνται και να καθαιρούνται συνάδελψοι Διευθυντές και Υποψήφιοι Διευθυντές, για καθαρά πολιτιικούς λόγους, γεγονότα που είχαμε να θυμηθούμε από την εποχή τής Χούντας! Και εδώ έχουν τεράστιες ευθύνες πολλοί από τους Αιρετούς, που συμπεριφέρθηκαν όχι ως εκπρόσωποι τών καθηγητών αλλά σαν ιμάντες μεταfοράς τής πιό αντιδραστικής και βαθειά δεξιάς πολιτικής που γνώρισε η Μέση Εκπαίδευση από την Μεταπολίτευση και δώθε! Ο ευτελισμός εις τον οποίον οδηγήθηκαν πολλοί συνάδελφοι μέσα από την διαδικασία τής «αξιολόγησης δια της συνέντευξης» και με την σύμπραξη τών «εκπροσώπων» μας είναι απίστευτος ανά την Χώρα ολόκληρη! Συνάδελψοι, που με τα μετρήσιμα κριτήρια και τα επιστημονικά προσόντα τους κατελάμβαναν τις πρώτες θέσεις στους Πίνακες, οδηγήθηκαν στον πυθμένα τών Πινάκων μετά από την «συνέντευξη», καθώς υπηρεσιακοί παράγοντες, αλλά και «εκπρόσωποί» μας, τους εβαθμολογούσαν με 8 και 10 στην εικοσάβαθμη κλίμακα! Για να φέρουν, με 19άρια και 20άρια, στην επιφάνεια άτομα τής κομματικής στοάς τού Κυβερνητικού κόμματος ή τών μονίμως συνεργαζομένων με αυτό, ρυμουλκώντας τα έτσι στην κορυιρή, από τον βυθό τών τυπικών, επιστημοvικών και διοικητικών προσόντων! Οδηγηθήκαμε εις το σημείο, να ακούμε «εκπροσώπους» μας να δικαιολογούνται για αυτήν την επαίσχυντη στάση τους, με το επιxείρημα, ότι είχαν δήθεν τις «πληραφορίες» τους για τους διάφορους υποψήφιους Διευθυντές! Και εμείς οι αφελείς νομίζαμε μέχρι τώρα, ότι οι «εξωθεσμικές πληροφορίες» ήταν προνομιακό πεδίο και έργο μόνον τής Ασφάλειας και τών συνεργατών της! Αυτοί οι κύριοι, λοιπόν, ξαναδιεκδικούν την ψήψο τών συναδέλφων ! (3) Και το πράττουν αυτό, αυτοί οι οιονεί «εκπρόσωποί» μας, να αρνούνται δηλαδή την δημοσιοποίηση τέτοιων στοιχείων έτσι που να μην μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να προσφύγει με τεκμήρια σε πιθανή ένσταση, επικαλoύμενοι ανερυθριάστως την «προστασία προσωπικώνδεδομένων» (!), ενώ γνωρίζουν πολύ καλά, ότι : όταν κάποιος διεκδικεί μία δημόσια θέση, τα προσόντα του πρέπει να είναι στην διάθεση ουδήποτε τών συνδιεκδικητών τής επίμαχης θέσης .- -------------------------------- Ο Άγγελος Λιβαθινός είναι Καθηγητής Μαθηματικών τού Πειραματικού Λυκείου Πατρών, Λυκειάρχης Πρώην Πρόεδρος ( επί σειράν ετών) και Γ. Γραμματέας τής ΕΛΜΕ Ηλείας, Πρώην Γ. Γραμματέας και μέλος τού Δ.Σ. τής ΕΛΜΕ Βάδης-Βυρτεμβέργης Γερμανίας. Στις εκλογές τής 19ης Φεβρ.2003 είναι ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΓΙΑ: ΠΥΣΔΕ ΑΧΑίΑΣ, ΑΠΥΣΔΕ Δυτ. Ελλάδος, και ΚΥΣΔΕ με το Ψηφοδέλτιο τής ΕΣΑΚ-ΔΕΕ, το αριστερό Ψηφοδέλτιο στην Μέση Εκπαίδευση --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (*) Το άρθρο αυτό γράφθηκε με αφορμή τις Εκλογές τής 19ης Φεβρουαρίου 2003, για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια τών Καθηγητών στην Μέση Εκπαίδευση. Δημοσιεύθηκε, δε, στην Εφημερίδα: « Το Ελεύθερο ΒΗΜΑ τής Ηλείας» ( 17.02.2003)
|
(C): Περιεχόμενο και Κατασκευή Ιστοσελίδας: Άγγελος Λιβαθινός, Μαθηματικός, 697-8197763, efkardamas@in.gr |