Στη σελίδα αυτή παρουσιάζονται κάποιες αξιολογήσεις -συνοπτικές- κόμβων και εκπαιδευτικού λογισμικού, που έγιναν στα πλαίσια του προγράμματος της ενδοσχολικής επιμόρφωσης.

       Η αξιολόγηση λογισμικού πρέπει να είναι μια αυστηρά επιστημονική διαδικασία, που στηρίζεται σε συγκεκριμένους άξονες και λεπτομερή κριτήρια.

     Με αυτή τη λογική, οι αξιολογήσεις που βρίσκονται εδώ θα πρέπει να αντιμετωπιστούν περισσότερο ως μία παρουσίαση, που μπορεί σε γενικές γραμμές να παράσχει τις βασικές πληροφορίες.

     Το περιεχόμενο της σελίδας αυτής θα ανανεώνεται και εμπλουτίζεται συνεχώς

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΚΟΜΒΩΝ

 

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ  ΚΟΜΒΟΥ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η ιστορία στο Διαδίκτυο

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ: ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

URL : http://www.ime.gr

ΓΛΩΣΣΑ:Ελληνική, Αγγλική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Στο ευρύ κοινό, ιδιαίτερα δε σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, από τον μαθητή μέχρι τον ακαδημαϊκό

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Ελληνική Ιστορία και πολιτισμός.

 

Πρόκειται για την πιο πλούσια σε επιστημονικό υλικό πηγή για την ελληνική ιστορία  στο διαδίκτυο. Δυνατά σημεία του κόμβου, αποτελούν η ποικιλία των θεμάτων και των τρόπων παρουσίασής τους καθώς  και ο πλούτος των πληροφοριών, που διακρίνονται για την ακρίβεια και την επιστημονική τεκμηρίωση. Το ευρύ χρονολογικό φάσμα, που καλύπτει σε 14 ενότητες ιστορικές περιόδους από την εποχή του Λίθου έως την Ελλάδα του Μεσοπολέμου και του β΄Παγκοσμίου, καθιστά τον κόμβο ένα πολύτιμο εργαλείο στη διάθεση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Είναι σε γενικές γραμμές φιλική για το μέσο χρήστη. Η ποικιλία των διακλαδώσεων και η εναλλακτικότητα στους τρόπους πρόσβασης στο υλικό αποτελούν θετικά σημεία, είναι όμως δυνατό να προκαλέσουν σύγχυση σε συγκεκριμένες φάσεις της περιήγησης στον μη εξοικειωμένο χρήστη. Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στην οργάνωση του υλικού, που κρίνεται ικανοποιητική, αφού παρέχει τη δυνατότητα στο χρήστη να επιλέγει τις πηγές με βάση τη χρονολογική διάταξη, τις θεματικές ενότητες, το είδος των γεγονότων αλλά και του ψηφιακού υλικού.

 Η ποιότητα των γραφικών είναι υψηλή, το ίδιο και η γενικότερη αισθητική αντίληψη στο σχεδιασμό της ιστοσελίδας.

Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στο πλούσιο φωτογραφικό υλικό, που εύκολα μπορεί να διαχειριστεί ο χρήστης, ενώ υπάρχουν επίσης –αν και όχι σε ικανοποιητικό βαθμό,- κινούμενες εικόνες, animation, και ήχος.

 

 

Αν και η κατασκευή του κόμβου δεν φαίνεται να έχει βασιστεί σε κάποιο συγκεκριμένο παιδαγωγικό σχεδιασμό, η ευρύτητα του περιεχομένου και η ποικιλία του ψηφιακού υλικού παρέχουν τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό, της δευτεροβάθμιας κυρίως εκπαίδευσης του σχεδιασμού ατομικών και συνεργατικών δραστηριοτήτων στα πλαίσια της τάξης. Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αναφορά σε τέτοιες δραστηριότητες, ούτε παραδείγματα παιδαγωγικής αξιοποίησης, απουσιάζουν δε εντελώς, ασκήσεις δεξιοτήτων ερωτηματολόγια, η «παιχνίδια» γνώσεων, ώστε να μην μπορεί να μιλά κανείς για διαδραστικότητα. Όμως ο κόμβος ανταποκρίνεται πλήρως σε αυτό για το οποίο φτιάχτηκε.

Να είναι δηλαδή ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού για την άντληση πληροφοριών και την «εκμετάλλευση» του πιο πλούσιου ψηφιακού υλικού, που υπάρχει αυτή τη στιγμή μεταξύ των ελληνικών δικτυακών τόπων για την Ελληνική Ιστορία.  

 

 

Ηλεκτρονικός κόμβος για την υποστήριξη των διδασκόντων την ελληνική γλώσσα

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας

URL : http://www.komvos.edu.gr

ΓΛΩΣΣΑ:Ελληνική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Διδάσκοντες την ελληνική γλώσσα

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Λεξικά ελληνικής γλώσσας, θεωρία και ασκήσεις για τη διδασκαλία της, διδακτικές προτάσεις για τις λυκειακές τάξεις και γενικότερα ηλεκτρονικά εργαλεία για την υποστήριξη του έργου των διδασκόντων

 

Παρά τις προφανείς αδυναμίες στην παρουσίαση, ο πλούτος του υλικού και η δυνατότητα ταξινόμησης σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες που θα μπορούσε ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει στην τάξη, καθιστούν τον κόμβο ένα πολύτιμο και αναγκαίο εργαλείο. Ακόμη και αν αποφασίσει κανείς να χρησιμοποιήσει μόνο τα on line λεξικά, είναι σχεδόν αυτονόητη η παιδαγωγική διάσταση που μπορεί να αποκτήσει αυτή η χρήση. Σημαντική είναι επίσης η δυνατότητα που παρέχεται για αναζήτηση λέξεων σε σώματα κειμένων ώστε να γίνει αντιληπτή η εννοιολογική τους διάσταση σε σχέση με το περικείμενο. Η ενότητα «διδακτικές δοκιμές»,  οι οποίες είναι ταξινομημένες κατά τάξη και κατά κεφάλαιο και αφορούν στο μάθημα "Έκθεση - Έκφραση", αποτελούν διδακτικές προτάσεις, που δίνουν στους διδάσκοντες ερεθίσματα για διδακτικό προβληματισμό. Θετική είναι ακόμη η ύπαρξη ενός forum συζητήσεων, καθώς και της δυνατότητας κατάθεσης εναλλακτικών διδακτικών προτάσεων από τους εκπαιδευτικούς.

 

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Αν και δεν διακρίνεται για την ποικιλία των τρόπων πλοήγησης, ούτε για την πρωτοτυπία των διακλαδώσεων, είναι σε συγκεκριμένα επίπεδα αρκετά δύσχρηστος για το μέσο χρήστη, που όχι μόνο θα πρέπει να διαθέσει αρκετό χρόνο για να μελετήσει το μάλλον ελλιπές εγχειρίδιο οδηγιών, αλλά και αρκετό χρόνο για να πειραματιστεί με τις επιλογές αναζήτησης και τη λειτουργία των εργαλείων.(Σύνθετη χρήση Λεξικών, Εργαλείο Νεοελληνικής.) Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι ενώ στο σχεδιασμό του κόμβου είναι σαφής η πρόθεση των δημιουργών να δώσουν στον εκπαιδευτικό όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες, επιλογές και ιδέες παιδαγωγικής αξιοποίησης του, πρακτικά αυτό δεν επιτυγχάνεται πλήρως, αφού στα σημεία αυτά είναι δύσχρηστος.

Τεχνικά, οι αδυναμίες είναι εμφανείς. (Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο πέρασμα στη σελίδα του εργαλείου, φόντο είναι η σελίδα «action cancelled», ενώ χρειάζεται συνέχεια ο χρήστης να αλλάζει από τα αγγλικά στα ελληνικά.)

Χαρακτηριστική είναι επίσης η απουσία πολυμεσικών εργαλείων

 

Ο κόμβος μπορεί με ποικίλους τρόπους να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό στην τάξη. Η παιδαγωγική του αξιοποίηση στο μάθημα της «’Εκθεσης – ‘Εκφρασης» όλων των τάξεων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ήταν και ο βασικός στόχος των δημιουργών του επιτυγχάνεται τόσο μέσα από την απλή χρήση των λεξικών (αναζήτηση καταλήξεων, προθεμάτων κ.λ.π.) όσο και μέσα από τη σύνθετη αναζήτηση και τη χρήση του εργαλείου Νεοελληνικής. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί  στο σχεδιασμό διδακτικών προτάσεων και δραστηριοτήτων καθώς και στη δυνατότητα κατασκευής ασκήσεων – φύλλων δραστηριοτήτων όπου και υπάρχει πλούσιο υλικό σε παραδείγματα και προτάσεις. Είναι όμως αναγκαίο να υπάρξει μια αναβάθμιση για τη βελτίωση της ευχρηστίας, τον εμπλουτισμό σε σώματα κειμένων  και γενικότερα στην παρουσίαση του υλικού για να γίνει ένα λειτουργικό ηλεκτρονικό εργαλείο στη διάθεση κάθε φιλολόγου.

 

Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

URL : http://www.snhell.gr

ΓΛΩΣΣΑ:Ελληνική, Αγγλική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Εκπαιδευτικοί, μαθητές και σε όλους όσους ενδιαφέρονται για τη Νεοελληνική Λογοτεχνία και την ιστορία της.

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Ηλεκτρονικό ανθολόγιο κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Αρχείο Καβάφη, Κατάλογος σχετικών συνδέσεων

 

Το πλούσιο υλικό του κόμβου σε ότι αφορά κυρίως στο έργο του Καβάφη τον καθιστά ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού που θα αναζητήσει και θα βρει πληροφορίες έγκυρες και αντικειμενικές.

Αρκετά χρήσιμος είναι ο κατάλογος βιβλίων – φυλλαδίων από το αρχείο των Δημαρά – Σαββίδη, καθώς και η σχετική με τον Καβάφη, βιβλιογραφία – δικογραφία. Προκαλεί εντύπωση και είναι αξιοποιήσιμο στην τάξη το πλούσιο ανθολόγιο αναγνώσεων και οι φωνοληψίες ποιητών που απαγγέλουν έργα τους και που σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν ιστορικά ντοκουμέντα. Τέλος ο κατάλογος συνδέσεων με άλλες ψηφιακές βιβλιοθήκες, σελίδες για την Ελληνική λογοτεχνία, εκπαιδευτικά ιδρύματα και ηλεκτρονικά περιοδικά είναι από τους πιο πλήρεις και χρήσιμους για το συγκεκριμένο αντικείμενο

 

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Είναι αρκετά εύκολη και δεν θα δημιουργήσει προβλήματα ακόμη και στον αρχάριο χρήστη. Η οργάνωση του υλικού είναι απλή και η απουσία σύνθετων διακλαδώσεων συντελεί στην δημιουργία ενός φιλικού περιβάλλοντος. Απουσιάζει το πολυμεσικό υλικό, αν εξαιρέσουμε το ανθολόγιο αναγνώσεων που απαιτεί για να ακουστεί, πρόγραμμα ανάγνωσης αρχείων MP3, που διατίθεται από τον κόμβο. Σε αργές όμως συνδέσεις θα δημιουργηθούν προβλήματα από την καθυστέρηση στη φόρτωσή τους

Ο κόμβος μπορεί να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά μόνο με τον τρόπο  που προηγούμενα αναφέρθηκε, δηλαδή ως τόπος άντλησης πληροφοριών κύρια για το έργο του Καβάφη. Δεν προκύπτει από κάπου ότι υπήρξε διαφορετική πρόθεση των δημιουργών από το να  λειτουργήσει ο κόμβος εγκυκλοπαιδικά και ειδικότερα όπως αναφέρθηκε για  φιλολόγους. Απουσιάζουν λοιπόν διαδραστικές λειτουργίες, ασκήσεις ή προτάσεις αξιοποίησης.

Ανεξάρτητα από αυτό όμως ο κόμβος αποτελεί έτσι κι αλλιώς μια συστηματική, αντικειμενική και έγκυρη καταγραφή που θα φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στον εκπαιδευτικό που θα  θελήσει να τον χρησιμοποιήσει.

 

Pagina philologiae

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ: Μουλιώτσος Χρήστος

URL http://www.philology.gr

ΓΛΩΣΣΑ:Ελληνική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Στους Έλληνες φοιτητές και καθηγητές Φιλολογίας

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Φιλολογικά άρθρα, βιβλιογραφία, εκδόσεις, παρουσιάσεις φιλολογικών λογισμικών και δικτυακών τόπων, μαθήματα εξοικείωσης φιλολόγων με τις Ν.Τ., συνδέσεις.

 

Ο κόμβος διαθέτει πλούσιο υλικό χρήσιμο για κάθε φιλόλογο και κατάλογο συνδέσεων αρκετά ενημερωμένο. Πρέπει να σημειωθεί ότι στον κόμβο ο φιλόλογος θα βρει μια ενημερωμένη, και αρκετά επιτυχή στην ταξινόμησή της βιβλιογραφία, για τα γνωστικά αντικείμενα του ενδιαφέροντος του, μολονότι οι κατάλογοι αποτελούν μια απλή καταγραφή τίτλων. Πολύ χρήσιμος επίσης είναι και ο κατάλογος εκδόσεων όπου ο χρήστης θα βρει κατά κανόνα μια σύνοψη περιεχομένου του βιβλίου, το εξώφυλλο και την αντίστοιχη βιβλιοκριτική από τον τύπο –αν υπάρχει- ή συνέντευξη του συγγραφέα. Στον κατάλογο των φιλολογικών περιοδικών υπάρχει μια συνοπτική παρουσίασή τους, ενώ για περισσότερα (άρθρα, δημοσιεύσεις κ.λ.π.) ο χρήστης παραπέμπεται στο site «σύγχρονη ελληνική ποίηση», που επίσης διακρίνεται για την πληρότητα του υλικού. Σχετικά φτωχή είναι η παρουσίαση εκπαιδευτικού λογισμικού το ίδιο και τα «μαθήματα η.υ.» που σκοπό έχουν την εξοικείωση του φιλολόγου με τις Ν.Τ.

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Είναι αρκετά εύκολη και σε καμία περίπτωση δεν προκαλεί σύγχυση αφού η οργάνωση του υλικού είναι γραμμική, απουσιάζουν διακλαδώσεις και σε κάθε σχεδόν σελίδα ο χρήστης έχει μπροστά του το «απλό» site map. Αυτό βέβαια συμβαίνει και επειδή το υλικό είναι πολύ συγκεκριμένο.

Από τον κόμβο απουσιάζουν εντελώς τα πολυμεσικά εργαλεία καθώς και οι εικόνες. Γενικά θα λέγαμε ότι ο κόμβος ως προσωπική περισσότερο και όχι ως επαγγελματική δουλειά δεν διακρίνεται για την αισθητική ή την τεχνική του αρτιότητα. Είναι όμως αρκετά φιλικός και ιδιαίτερα λειτουργικός όταν προσεγγίζεται από το μέσο χρήστη.

 

Ο κόμβος μπορεί να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά, αλλά στον τομέα αυτό η πρωτοβουλία και η ιδέα μιας τέτοιας αξιοποίησης πρέπει να εκπορεύονται από τον φιλόλογο – χρήστη μια και απουσιάζουν εντελώς οι υποδείξεις – προτάσεις σε αυτή την κατεύθυνση. Ακόμα και η απόπειρα να παρασχεθούν κάποιες διευκολύνσεις από τον κόμβο στην κατεύθυνση της εξοικείωσης με τις Ν.Τ. ή στην παρουσίαση εκπαιδευτικού λογισμικού φιλολογικού ενδιαφέροντος, κρίνονται ελλιπείς και αποτυχημένες.

Ανταποκρίνεται όμως στους σκοπούς του δημιουργού του να αποτελέσει ένα χρήσιμο σταθμό στην περιήγηση του έλληνα  φιλολόγου στο διαδίκτυο.

 

e –πύλη πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Ο κόμβος μπορεί να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά, αλλά στον τομέα αυτό η πρωτοβουλία και η ιδέα μιας τέτοιας αξιοποίησης πρέπει να εκπορεύονται από τον φιλόλογο – χρήστη μια και απουσιάζουν εντελώς οι υποδείξεις – προτάσεις σε αυτή την κατεύθυνση. Ακόμα και η απόπειρα να παρασχεθούν κάποιες διευκολύνσεις από τον κόμβο στην κατεύθυνση της εξοικείωσης με τις Ν.Τ. ή στην παρουσίαση εκπαιδευτικού λογισμικού φιλολογικού ενδιαφέροντος, κρίνονται ελλιπείς και αποτυχημένες.

Ανταποκρίνεται όμως στους σκοπούς του δημιουργού του να αποτελέσει ένα χρήσιμο σταθμό στην περιήγηση του έλληνα  φιλολόγου στο διαδίκτυο.

e –πύλη πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: Βασίλης Μπούσιος - Δημήτρης Λέκκας - Ζωή Αμπράζη

URL http://www.pe.sch.gr/pe/

ΓΛΩΣΣΑ:Ελληνική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: δασκαλους - μαθητες - γονεις - φοιτητες παιδαγωγικων τμηματων

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Πύλη για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με ενημερωτικό και πληροφοριακό υλικό, συνδέσεις, τράπεζες πληροφοριών, που αφορούν στη συγκεκριμένη βαθμίδα εκπαίδευσης πανελλαδικά.

 

Η Πύλη αποτελεί μια φιλόδοξη και αρκετά επιτυχημένη για το μικρό χρονικό διάστημα που βρίσκεται ζωντανή στο διαδίκτυο, προσπάθεια καταγραφής, συστηματοποίησης, και ταξινόμησης του υλικού που αφορά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση  και στους εμπλεκόμενους σε αυτή.(Εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, σχετικούς φορείς και συλλόγους.) Στην προσπάθεια αυτή πρωτεύοντα ρόλο φαίνεται να έχει για τους δημιουργούς η ενημέρωση των χρηστών μελών σχετικά με τις εξελίξεις διοικητικές, παιδαγωγικές στο συγκεκριμένο χώρο. (Άμεση  και  άρτια είναι η ενημέρωση των μελών της σχετικής λίστας). Στην πύλη μπορεί επίσης κανείς να βρει χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό,(βοηθήματα εμπέδωσης – υλικό εξάσκησης, καταλόγους και ιστοσελίδες σχολείων και εκπαιδευτικών, άρθρα και εργασίες εκπαιδευτικών, εκπαιδευτική νομοθεσία, μαθητικές δημοσιεύσεις, σχολικές πινακοθήκες και βιβλιοθήκες, παιχνίδια για μαθητές, υλικό για σχολικές γιορτές ακόμη και απόπειρες σχεδιασμού μαθημάτων με  η.υ. για μαθητές όλων των τάξεων του δημοτικού. Επίσης χρήσιμες συνδέσεις και υλικό σχετικά με την Κ.Τ.Π. ακόμη και μαθήματα οριζόντιας επιμόρφωσης για τη διευκόλυνση των επιμορφούμενων. ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Η σχεδίαση και η κατασκευή του κόμβου διακρίνονται από επαγγελματισμό. Η αισθητική αντίληψη είναι ικανοποιητική, ενώ η οργάνωση της ύλης δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να πλοηγηθεί  στον κόμβο χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, αν και η ποικιλία των διακλαδώσεων και οι εναλλακτικοί τρόποι πρόσβασης στο υλικό, μπορεί να οδηγήσουν πολλές φορές στο άνοιγμα της ίδιας σελίδας. Μειονέκτημα η απουσία ενός site map, όπως και το γεγονός ότι πολλές από τις συνδέσεις δεν λειτουργούν. Πολυμεσικές εφαρμογές μπορεί κανείς να βρει στο υλικό που παρέχεται για αξιοποίηση από τον εκπαιδευτικό.(Σχολικές γιορτές, τραγούδια midi files, κ.λ.π.) Μάλλον αποτυχημένη η μουσική επένδυση της αρχικής σελίδας από την οποία για να απαλλαγεί κανείς πρέπει να κλείσει το σχετικό παράθυρο, που ανοίγει αυτόματα με την εμφάνιση της. Είναι προφανές ότι η βασική φιλοδοξία μιας τέτοιας πύλης δεν  μπορεί να  είναι η παιδαγωγική αξιοποίηση του υλικού της. Ως δευτερεύων όμως στόχος υπάρχει στην e-πύλη έστω  και αν οι διδακτικές προτάσεις κρίνονται ανεπαρκείς και πρόχειρες. Υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης στην κατεύθυνση αυτή, όπως και γενικότερα στη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ευχρηστίας. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι το πλούσιο υλικό που ήδη υπάρχει στην πύλη είναι αξιοποιήσιμο για το δάσκαλο που θα θελήσει να προβληματιστεί και να διερευνήσει λίγο παραπάνω, αντλώντας ιδέες ακόμη και από τον ενημερωμένο κατάλογο ιστοσελίδων δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων. Σίγουρα η προσπάθεια είναι αξιόλογη, και με την ενίσχυσή της μπορεί να καλυφθεί ένα κενό που υπάρχει σήμερα στο συγκεκριμένο χώρο

NETKIDS

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: NOΥΣ Α.Ε.

URL: http://www.netkids.gr

ΓΛΩΣΣΑ: Ελληνική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Παιδιά και γονείς

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ:

Θεματική πύλη για παιδιά κύρια του δημοτικού, και για γονείς με θέματα ενημερωτικού – εκπαιδευτικού και ιδιαίτερα ψυχαγωγικού χαρακτήρα

 
Το υλικό είναι πλούσιο δοσμένο με απλό και εύληπτο τρόπο. Η περιήγηση σε όλες τις σελίδες της πύλης θα απαιτήσει να αφιερωθούν αρκετές ώρες. Πολύ σημαντικό είναι ότι η ενημέρωση του υλικού είναι αρκετά συχνή. Η ποικιλία των θεμάτων είναι μεγάλη και αφήνει να διαφανεί η φιλοδοξία των δημιουργών να προσεγγίσουν όλους τους τομείς ενδιαφερόντων των παιδιών αυτών των ηλικιών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι εκτός από θέματα ενημερωτικού χαρακτήρα, στον κόμβο θα βρει κανείς ακόμη, αφιερώματα με ευρύ θεματικό περιεχόμενο, συνδέσεις με ιστοσελίδες σχολείων, παιχνίδια και κουίζ γνώσεων, ασκήσεις δεξιοτήτων για παιδιά μικρότερης ηλικίας, on line διαγωνισμούς, wallpapers,μουσική και τραγούδια κ.λπ.

ΠΛΟΗΓΗΣΗ:

 Ο κόμβος χαρακτηρίζεται από την ευχρηστία και ανταποκρίνεται αισθητικά και τεχνικά σε αυτό που θα περίμενε κανείς από μια πύλη για παιδιά. (Γραφικά, χρώματα σκίτσα animation, ήχοι και τραγούδια που συνοδεύουν σχεδόν όλες τις οθόνες) Το εύκολο στην ανάγνωση του site map μπορεί εύκολα να ανακληθεί από κάθε οθόνη και να κατευθύνει σωστά το χρήστη. Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί, ότι τόσο ο χάρτης όσο και τα εργαλεία πλοήγησης έχουν σχεδιαστεί κατάλληλα για χρήση από τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Τα πρωτότυπα στοιχεία που ενσωματώνει ο κόμβος τον καθιστούν ελκυστικό και κεντρίζουν το ενδιαφέρον – όχι μόνον των μικρών – ώστε θα μπορούσε κανείς να πει ότι στο συγκεκριμένο επίπεδο κινείται κοντά στην αρτιότητα.

 
Είναι πολύ σημαντικό ότι ο τρόπος με τον οποίο δίνονται οι πληροφορίες συνδυάζεται κατά κανόνα με ψυχαγωγικά μέσα πράγμα που βοηθάει το μαθητή να προσεγγίσει μα μεγαλύτερη ευκολία το υλικό του κόμβου, ακόμη και εκείνο που αποβλέπει στηνη ενημέρωση και τον εμπλουτισμό των γνώσεων σε αντικείμενα που σε άλλη περίπτωση θα τον άφηναν αδιάφορο. Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε   ότι ο κόμβος από μόνος του  αξιοποιεί παιδαγωγικά το περιεχόμενο του, απευθυνόμενος έτσι  χωρίς τη μεσολάβηση των γονέων, κατευθείαν στο κοινό του που είναι τα ίδια τα παιδιά  

Ο Μακρυγιάννης στο Internet

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: Νίκος Κυριαζίδης -  Compulink Network A.E.

URL: http://www.makriyannis.gr

ΓΛΩΣΣΑ:Ελληνική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Μαθητές Εκπαιδευτικοί, μελετητές του έργου του

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Νεοελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία σε σχέση με το έργο του Μακρυγιάννη.

 
Το πλούσιο υλικό του κόμβου περιλαμβάνει ολόκληρο το κείμενο των Απομνημονευμάτων του Μακρυγιάννη, δυνατότητα αναζήτησης λέξεων στο έργο του, 32 συνολικά ζωγραφικούς πίνακες που φιλοτεχνήθηκαν με την καθοδήγησή του ,αποκρυπτογραφημένη χειρόγραφη σελίδα του  Μακρυγιάννη το κείμενο της οποίας είναι γραμμένο με το δικό του ιδιότυπο αλφάβητο, στατιστικούς πίνακες στοιχείων και λεξιλογίων, συνολικά και κατά γραμματικό είδος. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στη συγκεκριμένη στατιστική επεξεργασία που παρέχει τη δυνατότητα εξαγωγής χρήσιμων συμπερασμάτων στον μελετητή του έργου του Μακρυγιάννη

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Είναι ευχάριστη και εύκολη, δεν δημιουργεί προβλήματα στο μέσο χρήστη. Το συνοδευτικό σε όλες τις σελίδες site map συμβάλλει ιδιαίτερα σε αυτό, το ίδιο και τα κατατοπιστικά κείμενα που προηγούνται των συνδέσμων σε κάθε ενότητα. Επίσης ιδιαίτερα χρήσιμη αποδεικνύεται κατά τη διάρκεια της πλοήγησης η δυνατότητα αναζήτησης συγκεκριμένων λέξεων και σελίδων. Η αισθητική του κόμβου είναι υψηλή και ανταποκρίνεται στους φιλόδοξους στόχους των δημιουργών του. Εντυπωσιακή είναι η δυνατότητα να επεξεργαστεί ο χρήστης την πολύτιμη συλλογή φωτογραφικών αντιγράφων των πινάκων του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και της Γενναδείου Βιβλιοθήκης.

Απουσιάζει κατά τα άλλα το πολυμεσικό υλικό.

Στα θετικά του κόμβου η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων στα οποία έχει δυνατότητα εύκολης πρόσβασης ο χρήστης.

 

Το υλικό του κόμβου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διαθεματικά  όχι μόνο ως προς τη μελέτη της γλώσσας του Μακρυγιάννη, αλλά και στο μάθημα της ιστορίας. Μια άλλη ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι η παρουσίαση του αρχείου πινάκων,  που μπορεί να αξιοποιηθεί στην τάξη.

Από τον κόμβο απουσιάζουν οι διδακτικές προτάσεις, οι ασκήσεις δεξιοτήτων ή «παιχνίδια».

 

Μουσείο Μπενάκη

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: Moυσείο Μπενάκη

URL: http://www.benaki.gr

ΓΛΩΣΣΑ:Ελληνική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Το ευρύτερο κοινό

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Ιστορία του μουσείου, περιήγηση στους χώρους του, στα αρχεία στις εκδόσεις και στα εκπαιδευτικά του προγράμματα

 
Το υλικό του κόμβου είναι πλούσιο και επαρκές για εκείνον που θέλει να ενημερωθεί για την ιστορία του Μουσείου, το χώρο, τα εκθέματα και τις δραστηριότητες του. Η εικονική επίσκεψη είναι πολύ καλή το ίδιο και η αναφορά στις συλλογές.(Ελληνικά έργα, έργα Χατζηκυριάκου–Γκίκα, παιδικά παιχνίδια, Κοπτική, Κινεζική, Ισλαμική τέχνη). Υπάρχει πλήθος φωτογραφιών έργων και αντικειμένων, που δεν προβληματίζουν με το κατέβασμά τους,

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Η οργάνωση του υλικού, αλλά και η γενικότερη ποιότητα στην κατασκευή του κόμβου είναι τέτοια ώστε παρά την ποικιλία του υλικού η πλοήγηση είναι ευχάριστη και ίσως μια από τις πιο ενδιαφέρουσες στο ελληνικό διαδίκτυο. Η ευρεία χρήση πολυμεσικών παρουσιάσεων συμβάλλει ιδιαίτερα σε αυτό. Η ταχύτητα που διακρίνει τον κόμβο στο κατέβασμα εικόνων, βίντεο, τρισδιάστατων αναπαραστάσεων, δημιουργεί μια ευχάριστη αίσθηση στο χρήστη και συμβάλλει στην διατήρηση μιας αντίληψης «συνέχειας» κατά την περιήγηση στους χώρους του Μουσείου.

 

Ο κύριος τρόπος με τον οποίο μπορεί ο εκπαιδευτικός να αξιοποιήσει παιδαγωγικά τον κόμβο, είναι η οργάνωση κάποιας εκπαιδευτικής επίσκεψης στις μόνιμες ή τρέχουσες εκθέσεις του Μουσείου. Είναι επίσης δυνατή η χρήση του κόμβου για ενημέρωση του εκπαιδευτικού για αρχεία,   εκδόσεις και άλλο υλικό του μουσείου, που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει στην τάξη.

Ο κόμβος δεν παρέχει ασκήσεις δεξιοτήτων – παιχνίδια που θα συνέβαλαν στην εκπαιδευτική χρήση

 

Προσωκρατικοί φιλόσοφοι

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: Ομάδα συντακτών (Σταματέλλος, Καραχάλιος, Παρθένης, Φίσερ

URL: http://www.forthnet.gr/presocratics

ΓΛΩΣΣΑ: Ελληνική - Αγγλική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Μαθητές Εκπαιδευτικοί και όσοι ενδιαφέρονται για τις επιστήμες

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Γενική εισαγωγή στη Προσωκρατική Φιλοσοφία

 

Η ταξινόμηση του υλικού σε φιλοσοφικές σχολές και περιόδους είναι χρήσιμη, αφού με τον τρόπο αυτό η αναζήτηση συγκεκριμένης πληροφορίας γίνεται εύκολη. Η προσέγγιση φιλοσοφικών εννοιών γίνεται με συστηματικό τρόπο και μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να προσεγγίσουν εννοιες όπως του απείρου, του είναι, του γίγνεσθαι, που συνήθως με δυσκολία προσεγγίζονται στην τάξη.

Θα έλεγε κανείς ότι στο βασικό του μέρος ο κόμβος έχει το ρόλο ενός καλογραμμένου, συστηματικού και φιλικού στους μαθητές σχολικού εγχειριδίου. Απουσιάζουν εντελώς, τα γραφικά, οι χάρτες και βέβαια το πολυμεσικό υλικό. Αρνητικό επίσης του κόμβου ότι σε πολλά σημεία είναι ημιτελής. 

 

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Η απλή δομή της ύλης και το αρκετά συγκεκριμένο υλικό καθιστούν τον κόμβο αρκετά εύχρηστο και για τον αρχάριο χρήστη. Απουσιάζουν τα site maps και τα βασικά εργαλεία πλοήγησης, αυτό όμως όπως αναφέρθηκε δεν αποτελεί πρόβλημα αφού η οργάνωση της ύλης είναι τέτοια ώστε οι απλοί υπερσύνδεσμοι πάνω στα ονόματα των φιλοσόφων αρκούν για την παρουσίαση του εύληπτου αλλά περιορισμένου σε έκταση υλικού. Αισθητικά δεν έχει να παρουσιάσει κάτι ιδιαίτερο, μάλλον η σε πολλές σελίδες παράθεση μεγάλων κειμένων κουράζει το χρήστη.

 

Ο κόμβος χρησιμεύει ως πηγή άντλησης αξιόπιστων και έγκυρων πληροφοριών για το μαθητή και το δάσκαλο, πράγμα που φαίνεται να υπήρξε η βασική και αρχική επιδίωξη των δημιουργών του. Δεν υπάρχει διαδραστικότητα, ασκήσεις  ή παιχνίδια, ούτε σύνδεση των ενοτήτων μεταξύ τους.

Παρόλ’ αυτά με τη σωστή καθοδήγηση μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο στην προσπάθεια των μαθητών να κατανοήσουν τα δημιουργήματα αυτής της φιλοσοφικής σκέψης.

 

Νίκος Καζαντζάκης

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών

URL: http://www.historical-museum.gr/kazantzakis

ΓΛΩΣΣΑ: Ελληνική - Αγγλική

ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Στους μελετητές και τους αναγνώστες της Ελληνικής λογοτεχνίας αλλά και στον επισκέπτη του Ιστορικού Μουσείου, ο οποίος θα θελήσει να περιηγηθεί τις εκθέσεις

ΣΥΝΟΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Νεοελληνική Λογοτεχνία

 

Φωτογραφίες εκτιθέμενων αντικειμένων στις αίθουσες Νίκου Καζαντζάκη του Ιστορικού Μουσείου της Κρήτης (προσωπικά αντικείμενα, εξώφυλλα των πρώτων του εκδόσεων κ.α.), πλούσιο βιγραφικό υλικό (αναλυτικό χρονολόγιο, σημαντικός αριθμός φωτογραφιών, αλληλογραφία του που διαθέτει το ιστορικό Μουσείο στο αρχείο του, αποσπάσματα από συνέντευξη του λογοτέχνη στη Γαλλική Ραδιοφωνία το 1955 με ηχητικά ντοκουμέντα), πλήρης εργογραφία, βιβλιογραφία, μελετήματα και άρθρα εφημερίδων για το έργο του.

ΠΛΟΗΓΗΣΗ: Η απουσία του χάρτη πλοήγησης κάνει σε πολλές περιπτώσεις δύσκολη την πορεία στον κόμβο. Η δυσκολία γίνεται εντονότερη με την ταυτόχρονη απουσία βασικών εργαλείων πλοήγησης σε σελίδες στις οποίες μπορεί να οδηγηθεί ο χρήστης από διαφορετικές θεματικές ενότητες. Το υλικό των εικόνων που κατεβαίνουν σχετικά γρήγορα, είναι πλούσιο, ενώ αξιόλογα είναι και τα ηχητικά ντοκουμέντα από τη συνέντευξη του Καζαντζάκη στη Γαλλική Ραδιοφωνία. 

 

Ο κόμβος που παρέχει πλούσιο υλικό, λειτουργεί περισσότερο ως πηγή άντλησης έγκυρων και αντικειμενικών πληροφοριών , για την προσωπικότητα, τη ζωή και το έργο του Ν. Καζαντζάκη. Είναι λογικό λοιπόν να απουσιάζουν οποιεσδήποτε προτάσεις παιδαγωγικής αξιοποίησης όπως και ασκήσεις ή διαδραστικές εφαρμογές. Μπορεί όμως να αξιοποιηθεί από τον διδάσκοντα και να συνεισφέρει έτσι   στην κατανόηση  της πολύπλευρης προσωπικότητας του λογοτέχνη και στην εμβάθυνση στο έργο του.