ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:

Μέσα από το σενάριο επιδιώκεται το μοντέλο της ενεργητικής βιωματικής μάθησης, που σε ένα βαθμό επιτυγχάνεται από την ανάθεση ρόλων στις ομάδες των μαθητών. Η ανταπόκριση των μαθητών στη συγκεκριμένη αποστολή που κάθε ομάδα αναλαμβάνει, ενισχύεται από την αυθεντική επικοινωνιακή περίσταση που το σενάριο δημιουργεί.

Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι η ιδέα του σεναρίου, -ανταλλαγή επισκέψεων, φιλοξενία και ξενάγηση, μεταξύ σχολείων που προέρχονται από τις περιοχές όπου κύρια αναπτύχθηκαν οι δύο πολιτισμοί-, μπορεί να κινητοποιήσει τους μαθητές, όχι μόνον στο να ανταποκριθούν στους συγκεκριμένους ρόλους, αλλά και να αξιοποιήσουν τη συνεργατική μάθηση όχι μόνον μεταξύ των μελών της ομάδας, αλλά και μεταξύ των ομάδων, αφού ο στόχος είναι σύνθεση των κειμένων που κάθε ομάδα θα παράξει, σε ένα τελικό προϊόν που θα αναδείξει το τμήμα συνολικά ίσως και το σχολείο.

Μέσα από το ίδιο σενάριο όπως θα δειχθεί στην περιγραφή του, υπάρχει και διαθεματική προσέγγιση.

Η διδασκαλία της ιστορίας, εμπλέκεται με αυτή της Νεοελληνικής Γλώσσας, καθώς σε κάθε φύλλο εργασίας τελικό ζητούμενο είναι η παραγωγή γραπτού λόγου, μέσα από το μετασχηματισμό ενός είδους κειμένου σε ένα άλλο, που εντάσσεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.

Στη διδασκαλία εμπλέκεται και το μάθημα της Γεωγραφίας καθώς οι μαθητές καλούνται να εντοπίσουν στο χάρτη της Κρήτης περιοχές όπου αναπτύχθηκαν πολιτιστικές και οικονομικές δραστηριότητες- κύρια στη διάρκεια της πρωτομινωικής και μεσομινωικής περιόδου.

Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί πώς μια τέτοια δραστηριότητα πέρα από την  όποια διαθεματικότητα  μπορεί να επιτυγχάνει, συμβάλλει ουσιαστικά στο να δώσει προσωπικό νόημα στην αναζήτηση της γνώσης και να ενεργοποιήσει σε ένα βαθμό, τη βιωματική μάθηση.

 

 

ΣΤΟΧΟΙ:

                              I.      ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ

  1. Να αφομοιώσουν την ύλη του βιβλίου, που αφορά τον μινωικό και τον μυκηναϊκό πολιτισμό.(σελ.42 – 71)
  2. Με τη συγκριτική εξέταση των δύο πολιτισμών, να εξοικειωθούν με τη θεμελιώδη για την ιστορική επιστήμη έννοια της εξέλιξης και τους ιστορικούς παράγοντες που σχετίζονται με αυτή.
  3. Να επισημάνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές, να τις εντάξουν στο χώρο και το χρόνο, να τις αιτιολογήσουν.
  4. Να επισημάνουν τη σημασία της τέχνης ως πηγής για την ιστορική έρευνα και γνώση και να τη συνδέσουν με τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές δομές.
  5. Να εξοικειωθούν με την παρατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων και την άντληση πληροφοριών από αυτά.

Ειδικότερα:

·        Να αποκτήσουν συνείδηση της ιστορικής συνέχειας, μέσα από τον εντοπισμό και την αξιολόγηση στοιχείων του μινωικού πολιτισμού, που διασώζονται στο παρόν.

·        Να τα αισθητοποιήσουν και να τα προσεγγίσουν βιωματικά, ώστε να αντιληφθούν τη συνέχεια της πολιτιστικής παράδοσης.

·        Να συσχετίσουν την ορολογία που χρησιμοποιείται κύρια για τη μινωική τέχνη και θρησκεία, με αναπαραστάσεις αρχαιολογικών ευρημάτων που θα συναντήσουν στην περιήγησή τους στο διαδίκτυο και το λογισμικό.

·         Να αξιοποιηθούν τα βιώματα των μαθητών και στην παραγωγή λόγου.

·        Να συνδέσουν το λόγο με τη λειτουργικότητα που μπορεί να έχει σε συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση.

·        Να συνειδητοποιήσουν το ρόλο και τη δομή της παραγράφου στο κείμενο.

·        Να εντοπίσουν  κέντρα ανάπτυξης του μινωικού πολιτισμού καθώς και συγκεκριμένους τόπους λατρείας στο χάρτη της Κρήτης ώστε να αποκωδικοποιήσουν τοπωνύμια και να τα συσχετίσουν με γνωστές περιοχές, αλλά και να συνειδητοποιήσουν ότι ο μινωικός πολιτισμός, δεν εξαντλείται στην Κνωσό.

 

                                     II.      ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ

1.             Να εξοικειωθούν με ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης.

2.           Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία διερεύνησης και τα στάδια της.

3.           Να καλλιεργήσουν την ικανότητα να αξιολογούν πληροφορίες ως προς τη χρησιμότητα τους.

4.           Να αναπτύξουν αυτενέργεια και να μάθουν να οικοδομούν μόνοι τους τη γνώση.

5.           Να κινητοποιήσουν τη σκέψη και τη φαντασία τους.

6.           Να αξιοποιήσουν την ομαδική συνεργασία

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΟΜΑΔΑ 1η

ΟΜΑΔΑ 2η

ΟΜΑΔΑ 3η

ΟΜΑΔΑ 4η