Το έβδομο κείμενο της 2ης ενότητας της Γλώσσας Α΄ δημοτικού "Η παρέα".
Στόχοι της διδασκαλίας: η καλλιέργεια του προφορικού λόγου, η επεξεργασία του γράμματος Ο,
ο, η επαφή με το κείμενο και η εκφραστική ανάγνωση, η εξάσκηση στη
χρήση του τόνου.
ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
Γράφουν στο τετράδιο της
ορθογραφίας την ημερομηνία με κόκκινο στυλό. Εκφωνώ την ορθογραφία
και τη γράφουν κάτω από την ημερομηνία με μολύβι. Όταν τελειώσουν τη
γράφω στον πίνακα ή βάζω κάποιο παιδί να τη γράψει. Οι υπόλοιποι
αυτοδιορθώνονται. Ρωτώ αν είχαν ένα ή δύο ή τρία λάθη... Ωστόσο κατά
τη γραφή έχω περάσει πάνω από τα κεφάλια τους και έχω δει τι έχει
καταφέρει το καθένα.
Η
διδασκαλία ξεκινά από την εικόνα που παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και
υποστηρίζει το κείμενο, που έτσι κι αλλιώς σε αυτό το στάδιο τα
παιδιά δεν είναι σε θέση να το διαβάσουν όλο. Απευθύνουμε ερωτήσεις
στους μαθητές:
Πού
ήταν την προηγούμενη φορά τα παιδιά;
Πού
βρίσκονται τώρα;
Τίνος
είναι ο κήπος και το σπίτι;
Τι
υπάρχει στον κήπο; (Με την απάντηση γράφουμε τη λέξη "σάκος"
στον πίνακα).
Τι
άλλο να έχει ο σάκος;
Γιατί
τα παιδιά κατέβηκαν στον κήπο; Πρέπει να μπουν μέσα; Γιατί;
Εσείς
τι πιστεύετε ότι θα κάνουν τελικά τα παιδιά; Εσείς τι θα κάνατε;
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Οι μαθητές πρέπει να εξασκηθούν να απαντούν στις ερωτήσεις
ολοκληρωμένα. Περισσότερα για τον προφορικό λόγοΕΔΩ.
Ανάλυση
και σύνθεση της λέξης "σάκος". Υποδεικνύουμε το "όχι" και
το μαθαίνουν ολικά.
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Πάμε στο κείμενο, το οποίο ή το προβάλλουμε ή το έχουμε
γράψει από πριν στον πίνακα. Υπενθυμίζουμε την παύλα.
Τους
ζητούμε να διαβάσουν τις λέξεις που γνωρίζουν σημαδεύοντας τις
μικρές λέξεις μαζί με τις μεγάλες και σιγά σιγά με τη βοήθεια της
δασκάλας διαβάζουμε όλο το κείμενο. Η δασκάλα διαβάζει ξανά
εκφραστικά το μάθημα δείχνοντας συγχρόνως τις λέξεις στον πίνακα και
λέγοντας κομμάτι κομμάτι το οποίο τα παιδιά επαναλαμβάνουν το ίδιο
εκφραστικά. Υποβάλλει ερωτήσεις:
Ξέρουν τα παιδιά τι έχει μέσα ο σάκος;
Τι
πιστεύει ο Ορφέας ότι έχει;
Τι
πιστεύει η Μαρίνα;
Ποια
είναι η γνώμη του Άρη;
Πώς
μπορούν να μάθουν τελικά τι άλλο έχει μέσα ο σάκος;
Όμως
είναι σωστό να μπουν στον κήπο; Τι πιστεύετε ότι θα κάνουν
τελικά;
Διαβάζουμε ξανά το μάθημα εκφραστικά 3-4 φορές, δείχνοντας τις λέξεις
και τα παιδιά επαναλαμβάνουν.
Το
διαβάζουμε και από το βιβλίο και τα παιδιά δείχνουν τις λέξεις με τα
δαχτυλάκια τους. Περνάμε πάνω από τα κεφάλια τους και βοηθάμε να
βρίσκουν τις λέξεις εκείνα που έχουν μία δυσκολία. Επιμένουμε στην
εκφραστική ανάγνωση. Ευχαριστεί, διασκεδάζει και περνάει στα παιδιά
τα συναισθήματα των ηρώων. Ανάμεσα στις αναγνώσεις ζητάμε να δείξουν πού λέει
«σάκος», πού λέει «όχι», «κότες», «μέσα».
Δραματοποίηση:
Αρέσει πολύ στα μικρούλια. Μπορούν να παίξουν τους ρόλους τους με
ότι λόγια θυμούνται, αλλά και μπορούν να τα "διαβάσουν" από τον
πίνακα ή το βιβλίο.
Ανακεφαλαίωση: Τι συζητούν τα παιδιά; Ποιο είναι το πρόβλημά
τους; (απαντούν
ολοκληρωμένα)
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΑΘΗΤΗ
Τους ανακοινώνουμε ότι το
κεφαλαίο Ο είναι από πάνω μέχρι κάτω. Κάνουμε τις εργασίες. Στην
πρώτη ψάχνουν να βρουν "ο". Στη δεύτερη τους διαβάζουμε το λάχνισμα
και τους το βάζουμε να το δουν ή ακούσουν.
ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Περιγράφουν τις τρεις εικόνες και κυκλώνουν Ο και ο.
Φωνολογικές ασκήσεις:
Λέμε λέξεις που αρχίζουν από
Ο, ο. Τα βάζουμε να χωρίσουν συλλαβές και εστιάζουμε στην πρώτη φωνή
ως εξής: "ομπρέλα".
Χωρίζουμε
βγάζοντας δάχτυλα: ο-μπρέ-λα.
Πόσες;
Τρεις συλλαβές.
Πρώτη φωνούλα; ο
Επειδή το
γράμμα είναι ήδη πολύ γνωστό δε θεωρώ ότι χρειάζονται παραπάνω
φωνολογικές ασκήσεις για την εκμάθησή του.
Άσκηση 1: Υπενθυμίζουμε ότι το κεφαλαίο Ο πρέπει να γράφεται από
πάνω μέχρι κάτω. Το δείχνουμε στον πίνακα γραμμένο σε γραμμές και τα
βάζουμε να το γράψουν και στο βιβλίο. Δε θεωρώ ότι χρειάζεται
μεγαλύτερη εξάσκηση.
Κάνουμε
τις ασκήσεις 2, 3, 4 και 5.
Με αφορμή
την άσκηση 3 συζητάμε για τις εμπειρίες τους σχετικά με το φαγητό σε
εστιατόριο. Τι παραγγέλνουν συνήθως τα ίδια; Πώς πρέπει να
συμπεριφερόμαστε σε ένα εστιατόριο; Τι πρέπει να προσέχουμε τώρα με
τον κορωνοϊό;
Με αφορμή
την άσκηση 4 συζητάμε για την επαφή τους με διάφορα είδη
προσκλήσεων. Έχουν φτιάξει ποτέ καμία; Τους έχει δώσει ποτέ κάποιος;
Τι είναι εκείνο που τους αρέσει σε μία πρόσκληση; Πώς αισθάνονται
όταν δίνουν ή παίρνουν πρόσκληση; Τους ζητάμε την επόμενη ημέρα να
φέρουν μια πρόσκληση που έχουν λάβει στο σχολείο.
Ορθογραφία: κότα.
Τέλος για
ένα διάλειμμα μπορούμε να τους δείξουμε το σχετικό γράμμα από τη
σειρά "Ένα γράμμα μια ιστορία".
ΕΞΑΣΚΗΣΗ
Εξασκούμε τους μαθητές στη
γραφή συλλαβών, λέξεων και προτάσεων με τα ήδη γνωστά γράμματα και
λέξεις.
Το ίδιο κάνουμε και για την
ανάγνωση.
Για το σπίτι έδωσα την
παρακάτω φωτό.Κατεβάστε το αρχείο από
ΕΔΩ.
ΑΠΟΦΟΡΤΙΣΗ
Για ένα μικρό διάλειμμα τους
έδειξα πώς να ζωγραφίζουν ομπρέλες. Δείτε τις οδηγίες και τα έργα
τουςΕΔΩ.
Σε δεύτερο χρόνο έδωσα και την
παρακάτω φωτό για επανάληψη. Κατεβάστε το αρχείο από
ΕΔΩ.
Διάρκεια διδασκαλίας περίπου τρεις
διδακτικές ώρες.