Πρόκειται για την άσκηση 5 του Τ.Ε. της 10ης
ενότητας "ΠΡΟΣΟΧΗ! Τι λέει εκεί;" της Γλώσσας Β΄ δημοτικού. Βασικοί στόχοι:
η γραφή φανταστικής ιστορίας με τίτλο και τρεις παραγράφους, η χρήση αρσενικών
ουσιαστικών σε -ης, η χρήση της λέξης "που" και η γραφή λεζάντας.
Προσυγγραφικό στάδιο:
Πριν ξεκινήσει η
συγγραφή της αφήγησης τους παρουσίασα τις λέξεις που έπρεπε να
χρησιμοποιήσουν και τα παρότρυνα να βρουν ταιριαστά επίθετα που θα μπορούσαν να
χρησιμοποιήσουν μαζί με αυτές. Τους εξήγησα ότι δεν χρειαζόταν να τις
χρησιμοποιήσουν όλες, αλλά περίπου τέσσερις ήταν αρκετές. Το κάθε παιδί διάλεξε τον δικό του ήρωα και του
έδωσε ένα όνομα. Ακολούθησε καταιγισμός ιδεών ανά παράγραφο.
Συγγραφικό
στάδιο:
Ζήτησα από τους μαθητές να αφήσουν τον
τίτλο για το τέλος και να θυμηθούν να χρησιμοποιήσουν ένα ή δύο "που".
Επειδή για πολλά παιδιά αυτής
της ηλικίας είναι δύσκολο να ξεκινήσουν και να γράψουν πράγματα της φαντασίας
και για να τα βοηθήσω να χρησιμοποιήσουν κάποιες από τις λέξεις, στην πρώτη
παράγραφο έβαλα τη φράση κλειδί "Ποιο ήταν το όνειρό του ήρωα". Αμέσως τότε όλα
ξεκίνησαν να σκέφτονται και να δημιουργούν ιστορίες πιο εύκολα.
Για τη μέση του παραμυθιού τους ζήτησα
απλώς να ξεκινήσουν όλοι με τη φράση "Μια μέρα του Φλεβάρη" (ήταν αυτό
μια έξτρα βοήθεια) και τους άφησα ελεύθερους να
ακολουθήσει ο καθένας τη φαντασία του. Καθώς έγραφαν περνούσα πάνω από τα κεφάλια
τους προσέχοντας κανένας να μην ξεχάσει να βάλει "δαχτυλάκι" και
βοηθούσα όποιον ζητούσε τη βοήθεια μου.
Για το τέλος του παραμυθιού τους ζήτησα
απλώς να ξεκινήσουν με τη φράση "Από τότε" και τους άφησα ελεύθερους να
τελειώσουν με τη φαντασία του ο καθένας.
Όταν τελείωσαν τη συγγραφή του
παραμυθιού, τους ζήτησα να γράψουν έναν όμορφο τίτλο σύμφωνα με αυτά που
έγραψαν. Καθώς κάθε παιδί τελείωνε, σημείωνα στο γραπτό του τα πιο σημαντικά
καταληκτικά λάθη, και κυρίως τα αρσενικά σε -ης και του ζητούσα να διορθώσει.
Κατεβάστε το αρχείο της αυτοαξιολόγησης
από
ΕΔΩ.
Μετασυγγραφικό στάδιο:
Επειδή στην προηγούμενη συγγραφή έκαναν την αυτοαξιολόγησή τους,
χωρίς να διαβάσουν το κείμενό τους και βαθμολόγησαν τον εαυτό τους με ΜΠΡΑΒΟ
χωρίς καμία σκέψη, αμέσως μετά το τέλος της συγγραφής, αξιολογήσαμε για μια
ακόμη φορά μια δική μου ιστορία. Συζητήσαμε αναλυτικά ότι μια σωστή αξιολόγηση
γίνεται αφού διαβάσουμε το κείμενό μας. Και αφού εντοπίσουμε ότι κάτι μας λείπει
το ξαναδιαβάζουμε για να συμπληρώσουμε ή να διορθώσουμε. Πραγματικά αυτή τη φορά
αρκετά παιδιά εντόπισαν τις ελλείψεις τους, προσπάθησαν να βελτιώσουν το γραπτό
τους και κάποια που δυσκολεύονταν να εντάξουν στο κείμενό τους παρομοίωση
ζήτησαν τη βοήθειά μου. Κατεβάστε το αρχείο από
ΕΔΩ.
Όταν τελείωσαν τη
βελτίωση του γραπτού τους, ζωγράφισαν δύο σχετικές εικόνες και πρόσθεσαν
λεζάντες.
Όποιο παιδί τελείωνε
ξεκινούσε την αντιγραφή. Όσοι δεν πρόλαβαν να αντιγράψουν στο σχολείο,
ολοκλήρωσαν στο σπίτι.
Επίσης έδωσα την
παρακάτω εργασία για εξάσκηση.
Κατεβάστε το αρχείο από
ΕΔΩ.
Τις επόμενες μέρες
διαβάζαμε τις ιστορίες τους σε κάθε μικρό κενό που παρουσιαζόταν και επαινούσαμε
τους μικρούς συγγραφείς.
Χρόνοι:
Απαιτήθηκαν 4 διδακτικές ώρες. Σχολ. έτος
2021-2022
Δείτε
τις δύο προηγούμενες αφηγήσεις που γράψαμε στη Β΄ τάξη μέχρι τώρα
ΕΔΩ
και
ΕΔΩ.