Μια φορά κι έναν καιρό - Συγγραφή παραμυθιού
Παραγωγή γραπτού λόγου, Β΄ τάξη


Πρόκειται για την άσκηση 10 του κεφ. "Πώς λέμε ΟΧΙ" της 7ης ενότητας του Τετραδίου Εργασιών της Γλώσσας Β΄ δημοτικού. Βασικοί στόχοι: η γραφή μικρού παραμυθιού με τίτλο και τρεις παραγράφους και η αυτοαξιολόγηση. 

Προσυγγραφικό στάδιο: Το παραμύθι γράφτηκε αφού είχε διδαχτεί πρώτα η άσκηση 8 (Ο ψεύτης βοσκός) του Β.Μ. και αφού είχε γραφτεί το συλλογικό παραμύθι (ΕΔΩ).

Ξεκίνησα διδάσκοντας την άσκηση 11 του Τ.Ε. Μέχρι εδώ τα παιδιά είχαν καταλάβει πλήρως ότι ένα παραμύθι έχει τίτλο, αρχή, μέση και τέλος. Έτσι προχωρήσαμε στην άσκηση 10 του Τ.Ε. όπου οι μαθητές έπρεπε να γράψουν το δικό τους παραμύθι ο καθένας.

Πριν ξεκινήσει η συγγραφή του παραμυθιού, συμφωνήσαμε όλοι ότι το παραμύθι τους θα έχει έναν ήρωα και αυτός θα είναι άνθρωπος. Ο καθένας διάλεξε τον δικό του ήρωα και του έδωσε ένα όνομα.

Συγγραφικό στάδιο: Ζήτησα από τα παιδιά να βάλουν ως τίτλο το όνομα του ήρωά τους. Και ύστερα προτείναμε διάφορες "αρχές" σύμφωνα με τα όσα είχαμε μάθει μέχρι τώρα. Αποφασίσαμε ότι στην αρχή του παραμυθιού τους θα βάλουν τον γνωστό χρόνο "Μια φορά κι έναν καιρό", τον ήρωα (φύλο και όνομα), τον τόπο που ζει ο ήρωας και την περιγραφή του. Έτσι ο καθένας έγραψε την αρχή του.

Έδωσα εύλογο χρόνο για να τελειώσουν όλοι και ύστερα έβαλα μερικούς μαθητές να διαβάσουν την "αρχή" τους.

Για τη μέση του παραμυθιού τους ζήτησα απλώς να ξεκινήσουν όλοι με τη φράση "Μια μέρα" και τους άφησα ελεύθερους να γράψει ο καθένας με τη φαντασία του. Καθώς έγραφαν περνούσα πάνω από τα κεφάλια τους προσέχοντας κανένας να μην ξεχάσει να βάλει "δαχτυλάκι". Δεν έβαλα κανέναν μαθητή να διαβάσει τη "μέση" του, γιατί δεν ήθελα να επηρεαστούν οι υπόλοιποι.

Για το τέλος του παραμυθιού τους ζήτησα απλώς να ξεκινήσουν  με τη φράση "Από τότε" και τους άφησα ελεύθερους να τελειώσουν με τη φαντασία του ο καθένας.

Όταν τελείωσαν τη συγγραφή του παραμυθιού, τους ζήτησαν να εμπλουτίσουν τον τίτλο του σύμφωνα με αυτά που έγραψαν. Ύστερα τους ζήτησα να ζωγραφίσουν μία σχετική εικόνα. Την αντιγραφή την έκαναν στο σπίτι.

 

Μετασυγγραφικό στάδιο: Την επόμενη ημέρα μοίρασα στους μαθητές την παρακάτω φωτοτυπία. Το αρχείο ΕΔΩ. Διαβάσαμε μαζί το παραμυθάκι, το αξιολογήσαμε και το διορθώσαμε ως προς τα δομικά του στοιχεία. Στόχος ήταν να καταλάβουν πώς θα έκαναν αργότερα την αξιολόγηση του δικού τους παραμυθιού.  Ύστερα παρότρυνα τα παιδιά να το διαβάσουν σιωπηρά και να εντοπίσουν ορθογραφικά λάθη. Ύστερα τα συγκεντρώσαμε, τα επισήμανε και δικαιολογήσαμε τον σωστό τρόπο γραφής τους (επανάληψη βασικών ορθογραφικών κανόνων).

Τέλος διάβασαν το γραπτό τους και αυτοαξιολογήθηκαν. To αρχείο ΕΔΩ.

Διαβάσαμε στον κύκλο όλα τα παραμύθια επαινώντας όλους τους συγγραφείς.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Επειδή είναι δευτεράκια και φυσικό είναι να κάνουν μπόλικα ορθογραφικά λάθη, επειδή ήταν η πρώτη παραγωγή κειμένου για φέτος και επειδή δεν ήθελα με τίποτα να απογοητευτούν, ελάχιστα ορθογραφικά λάθη διόρθωσα. Έμεινα κυρίως στα δομικά στοιχεία του παραμυθιού και στις παραγράφους.

Χρόνοι: Απαιτήθηκαν 4 διδακτικές ώρες και κάτι. Σχολ. έτος 2021-2022

Διαβάστε ΕΔΩ για το παραμύθι στη Γ΄ δημοτικού.

Διαβάστε ΕΔΩ για το παραμύθι στη Β΄ δημοτικού.

Διαβάστε ΕΔΩ για το παραμύθι στη Δ΄ δημοτικού.

Διαβάστε ΕΔΩ για το εικονογραφημένο παραμύθι.

Διαβάστε ΕΔΩ για το εικονογραφημένο παραμύθι ως ανακεφαλαίωση του μαθήματος της Ιστορίας.

 

Δημιουργός Copyright © 2021-2022,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 21/11/2023

counter free