Aφήγηση από την πλευρά του άλλου -
Το χαρούμενο λιβάδι

Παραγωγή γραπτού λόγου-Γ΄ τάξη


Πρόκειται για την άσκηση 4 του κεφ. "To χαρούμενο λιβάδι" της 9ης ενότητας του βιβλίου της Γλώσσας Γ΄ δημοτικού "Έλα στην παρέα μας". Βασικοί στόχοι: η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο και από την πλευρά του άλλου. Επιμέρους στόχοι: η χρήση συναισθημάτων και τουλάχιστον μίας ερωτηματικής πρότασης μέσα στην αφήγηση καθώς και η χρήση συμπεράσματος στον επίλογο.

Aφήγηση από την πλευρά του άλλου - Το χαρούμενο λιβάδι

Προσυγγραφικό στάδιο: Οι μαθητές αφού διδάχτηκαν το χαρούμενο λιβάδι, μία αφήγηση σε τρίτο πρόσωπο, επικεντρώθηκαν στα δομικά στοιχεία της αφήγησης και συζήτησαν για τα θέματα-παράγραφους με τα οποία θα έπρεπε να καταπιαστούν, καθώς και τη χρήση του α΄ προσώπου. Υπενθυμίσαμε τις ερωτηματικές προτάσεις που είχαμε συναντήσει στο προηγούμενο κεφάλαιο "Από το ημερολόγιο του Ελτόν" και βάλαμε στόχο τη χρήση τουλάχιστον μιας.

Οι μαθητές κατέθεσαν τις ιδέες τους και δόθηκαν μπόλικα παραδείγματα σχετικά με τη χρήση του α΄ προσώπου, των ερωτηματικών προτάσεων και των συναισθημάτων (τα παρότρυνα να χρησιμοποιήσουν τον δίσκο των συναισθημάτων).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όταν τα παιδιά δεν έχουν εξασκηθεί αρκετά στον προφορικό λόγο στη χρήση του α΄ προσώπου, συχνά ξεχνιούνται στην πορεία και ασυνείδητα χρησιμοποιούν το γ΄ πρόσωπο. Καλό είναι να εξασκούνται συχνά στον προφορικό λόγο στη χρήση διαφορετικών προσώπων, βλ. Καλλιεργώντας τον προφορικό τους λόγο

Συγγραφικό στάδιο: Όταν τα παιδιά ετοιμάστηκαν συναισθηματικά και ψυχολογικά προχωρήσαμε στη συγγραφή.

 

 

Μετασυγγραφικό στάδιο: Διάβασαν το γραπτό τους και αυτοαξιολογήθηκαν. Σημείωσαν αν δημιούργησαν τις παραγράφους που απαιτούνταν, αν έγραψαν σε α΄ πρόσωπο, αν χρησιμοποίησαν αρκετά συναισθήματα και τουλάχιστον μία ερωτηματική πρόταση, εάν έφτασαν σε συμπέρασμα. Όσοι μαθητές πρόλαβαν προσπάθησαν να βελτιώσουν, αν και σε αυτήν την ηλικία είναι λίγο δύσκολο να πειθαρχήσουν, να γυρίσουν πίσω και να συμπληρώσουν ότι τους λείπει ή να επανορθώσουν.

Ακολούθησε διόρθωση και αξιολόγηση από μένα. Την επόμενη μέρα τους ζήτησα να διορθώσουν βασικά λάθη, να σβήσουν ότι δεν χρειαζόταν, να συμπληρώσουν συναισθήματα και επίθετα. Συζήτησα με το κάθε παιδί διεξοδικά τα προβλήματα του γραπτού του και βοήθησα περισσότερο εκείνα που είχαν εκφραστικά προβλήματα.

Όποιο παιδί διόρθωνε ξεκινούσε την αντιγραφή (όσοι δεν πρόλαβαν ολοκλήρωσαν στο σπίτι). Στον πίνακα τους έδειξα πώς να ζωγραφίζουν μία παπαρούνα. Η ζωγραφική τους αρέσει και τα χαλαρώνει μετά από μία σύνθετη ή βαρετή δραστηριότητα. Ζωγράφισαν την παπαρούνα τους σε ένα μικρό χαρτί  για να διακοσμήσουν με αυτή το γραπτό τους. Η δραστηριότητα αυτή δεν κράτησε πάνω από 7 λεπτά.

Διάβασα στην τάξη όλα τα γραπτά σχολιάζοντας με τα παιδιά εάν ο συγγραφέας είχε ακολουθήσει τις οδηγίες και εστιάσαμε κυρίως στην ερωτηματική πρόταση και στο συμπέρασμα. Φυσικά επαινέθηκαν όλα τα κείμενά τους.

Παρατήρησα τα εξής: Όλα τα παιδιά κατάφεραν να γράψουν την αφήγηση σε α΄ πρόσωπο. Κάποια έχουν ακόμα πρόβλημα στη χρήση των συναισθημάτων εφαρμοσμένα σε όλο το κείμενο. Κάποιο δε χρησιμοποίησε ερωτηματική πρόταση.

Για εμπέδωση των επιμέρους στόχων δόθηκε στους μαθητές το παρακάτω φύλλο εργασίας.

 

Απαιτήθηκαν 4 διδακτικές ώρες. Σχολ. έτος 2018-2019

 

Δημιουργός Copyright © 2018-2019,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 05/04/2024

counter free