Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:
"Νερό, δώρο Θεού"
Δ1 τάξη


Εργαστήρια Δεξιοτήτων, Θεματική «Φροντίζω το Περιβάλλον», εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη διαχείριση και εξοικονόμηση του νερού. Απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων. Εγώ το δούλεψα ως πρόγραμμα περιβαλλοντικής, αλλά μπορείτε εδώ να βρείτε και να επιλέξετε ανάμεσα σε πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες. 

Στόχοι του Προγράμματος:

  • Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σπουδαιότητα του νερού στη ζωή μας.  

  • Να συνειδητοποιήσουν τις πολύπλευρες χρήσεις του νερού.    

  • Να εντοπίσουν τα αίτια και τις συνέπειες της ρύπανσης του νερού.    

  • Να καλλιεργηθεί η περιβαλλοντική τους συνείδηση και να μάθουν να σέβονται τον υδάτινο κόσμο και το φυσικό περιβάλλον. 

  • Να κατανοήσουν ότι η ποσότητα του πόσιμου νερού λιγοστεύει και ότι ο περιορισμός της κατασπατάλησής του είναι επιτακτικός.

  • Να εκφράσουν τις απόψεις τους, να εμπλακούν και να συμμετέχουν ενεργά σε βιωματικές ομαδικές δραστηριότητες.

  • Να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά είδη λόγου. 

  • Να ερευνήσουν και να δημιουργήσουν.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα «Νερό, θείο δώρο» είναι βασισμένο στο Εκπαιδευτικό πακέτο «Εξοικονόμηση νερού» του Δικτύου ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS.

2η ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Εγώ το δούλεψα ως περιβαλλοντικό πρόγραμμα μιας ολόκληρης χρονιάς, γι΄αυτό έχει πάρα πολλές δραστηριότητες. Εσείς επιλέξτε αυτές που ταιριάζουν σε εσάς και τους μαθητές σας.


Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα "Νερό, θείο δώρο"

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετείχαν οι 19 μαθητές της Δ1 τάξης του 60ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας. Μέσα στην τάξη δούλεψαν άλλοτε χωρισμένοι στις 4 ομάδες ΠΥΡΑΥΛΟΙ, ΤΙΓΡΑΚΙΑ, ΣΦΕΝΤΟΝΕΣ, ΣΑΪΝΙΑ, άλλοτε σε ζευγάρια και άλλοτε σαν μία ομάδα.

Χαρτογράφηση του Προγράμματος

Εισαγωγή: Προβληματισμός, αρχική αξιολόγηση

  • 1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Εξάτμιση - συμπύκνωση
    1. Οι ιδιότητες και οι φυσικές καταστάσεις του νερού (Έρευνα, Πειράματα, Καταγραφή και εντοπισμός του νερού)
    2. Πειράματα για την εξάτμιση του νερού (Πειράματα, Ζωγραφική)
    3. Πειράματα για τη συμπύκνωση του νερού (Πειράματα, Ζωγραφική)

  • 2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Κύκλος νερού
    1. Ο κύκλος του νερού (Προβολή βίντεο και εξαγωγή συμπερασμάτων).
    2. Δραματοποίηση του κύκλου του νερού (Ανάγνωση παραμυθιού, Δραματοποίηση)
    3. Αnimation για τον κύκλο του νερού, ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ: Η πολύχρωμη βροχή

  • 3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Νερό και φύση
    1. Η ζωή στο νερό (Προβολή παρουσίασης, Κολλάζ, Συγγραφή παραμυθιού- Εναλλακτικά Lapbook)
    2. Νερό και κλίμα (Προβολή παρουσίασης, Αφίσες)
    3. Το νερό στο σώμα μας (Έρευνα, προβολή παρουσίασης, Lapbook), ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ: Ένα διαφορετικό φλαμίνγκο. 

  • 4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Νερό και πολιτισμός
    1. Νερό και πολιτισμός (Προβολή παρουσίασης και βίντεο, Έθιμα-εκφράσεις-παροιμίες, Παιχνίδια, ΤΠΕ, Lapbook)
    2. Το νερό στην τέχνη (Προβολή παρουσίασης και βίντεο, Επίσκεψη στο Σπίτι του Νερού)
    3. Νερό και επαγγέλματα (Προβολή παρουσίασης και βίντεο, Παιχνίδια, Lapbook, Συνέντευξη, Επίσκεψη στις Αλυκές Μεσολογγίου)

  • 5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Το νερό στη ζωή μας
    1. Νερό και συγκρούσεις (Σενάρια, Προβολές παρουσιάσεων)
    2. Το νερό στην πόλη (Προβολές παρουσιάσεων, Lapbook, Ζωγραφική, Κολλάζ, ΤΠΕ, Σενάρια)
    3. Το νερό στο σπίτι μας (Προβολή παρουσίασης, Παραγωγή γραπτού λόγου, Έρευνα, Συνέντευξη)

  • 6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Το κόστος του νερού
    1. Ο λογαριασμός του νερού (Προβολή παρουσίασης, Επίσκεψη στον υδρομετρητή, Λογαριασμός, Μαθηματικά)
    2. Το πρόβλημα της ρύπανσης του νερού (Προβολή παρουσίασης, Σενάριο)
    3. Το εμφιαλωμένο νερό (Προβολή παρουσίασης και βίντεο, ΤΠΕ, Αφίσες, Κατασκευές)

  • 7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Εξοικονόμηση νερού
    1. Εξοικονόμηση νερού στο σπίτι (Έρευνα, Παιχνίδι, Αφίσες)
    2. Επαναχρησιμοποίηση του νερού (Παιχνίδι, Φυλλάδιο, ΤΠΕ, Κατασκευές)
    3. Αξιολόγηση και παρουσίαση (Κουίζ, επιτραπέζιο, αφίσα, Τελική αξιολόγηση, Παρουσίαση)

 

Εισαγωγή

Προβληματισμός μέσα από τα μαθήματα της γλώσσας για την αξία του νερού.

Αρχική αξιολόγηση: Μοιράστηκαν ερωτηματολόγια στους μαθητές για να γίνει μια αρχική διαγνωστική αξιολόγηση σχετικά με τις γνώσεις και τις πεποιθήσεις των μαθητών. Μπορείτε να το κατεβάσετε από ΕΔΩ.

Η αποδελτίωση των ερωτηματολογίων έδειξε ότι οι γνώσεις των παιδιών σχετικά με τις μορφές του νερού ήταν αρκετές, δεν γνώριζαν αν το νερό ανακυκλώνεται, ούτε τι είναι το φαινόμενο του θερμοκηπίου, μπορούσαν όμως να διακρίνουν τα είδη των πλασμάτων που ζουν σε έναν υγρότοπο. Επίσης όλα συμφωνούσαν ότι το νερό είναι ένα αγαθό που πρέπει να το απολαμβάνουν όλοι οι άνθρωποι. Τα μισά μάλιστα πίστευαν ότι όλο το νερό που υπάρχει στη Γη είναι πόσιμο.

Το 73,5% πίστευε ότι οι άνθρωποι δεν μπορούν να κερδίσουν χρήματα από το νερό.

Το 79% πίστευε ότι το νερό δεν μπορεί να είναι η αιτία τσακωμού μεταξύ των ανθρώπων.

Το 79% πίστευε ότι το νερό που φτάνει στο σπίτι τους προέρχεται από κάποια πηγή.

Το 97% πίστευε ότι πάντα πρέπει να κάνουμε οικονομία στο νερό.

Το 55% πίστευε ότι πρέπει να πίνουμε εμφιαλωμένο νερό όταν της βρύσης δεν είναι καθαρό και το υπόλοιπο 45% πίστευε ότι έτσι κι αλλιώς πρέπει να πίνουμε εμφιαλωμένο.

Το 90% γνώριζε ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι τρεχούμενο νερό στο σπίτι τους.

Το 42% πίστευε οτι το νερό μολύνεται από τα σκουπίδια που ρίχνουν οι άνθρωποι σε ποτάμια, λίμνες, θάλασσες.

Το 10% δήλωσε ότι το νερό το μολύνουν τα ζώα και το 48% ότι δεν ήξερε πώς μολύνεται το νερό.

Το 42% πίστευε ότι το πλυντήριο ρούχων καταναλώνει το περισσότερο νερό στο σπίτι και το 36% πίστευε ότι το περισσότερο νερό καταναλώνεται όταν οι άνθρωποι κάνουν μπάνιο.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Εξάτμιση - συμπύκνωση

1. Οι ιδιότητες και οι φυσικές καταστάσεις του νερού

Έρευνα: Οι μαθητές ερεύνησαν και προσπάθησαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τις ιδιότητες του νερού: Έχει σχήμα το νερό; Έχει χρώμα και μυρωδιά; Συμπιέζεται; Οι ομάδες κατέληξαν στα γνωστά συμπεράσματα.

Πειράματα: Οι μαθητές πειραματίστηκαν σχετικά με τις μορφές του νερού. Απάντησαν σε ερωτήσεις όπως: Μπορούμε να μετατρέψουμε το νερό σε πάγο και το αντίθετο; Μπορούμε να μετατρέψουμε το νερό σε υδρατμό και το αντίθετο; Πόσες μορφές του νερού μπορούμε να βρούμε; Ποιες είναι αυτές;

Καταγραφή και εντοπισμός του νερού: Κατέγραψαν το νερό όπου μπορούσαν να το σκεφτούν και σε όποια μορφή. Στο διάλειμμα το εντόπισαν στο γύρω περιβάλλον τους.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

2. Πειράματα για την εξάτμιση του νερού

Πειράματα: Με πινέλα και νερό έγραψαν στο πάτωμα διάφορες φράσεις. Ύστερα τέθηκαν τα ερωτήματα: Πού πήγε το νερό μετά από λίγη ώρα; Τι έπαθε; Πότε στεγνώνει η μπουγάδα γρηγορότερα, το καλοκαίρι ή το χειμώνα;

Δημιουργήσαμε στο πάτωμα μια μικρή κηλίδα νερού και μια μεγάλη και τα παιδιά ξεκίνησαν την παρατήρηση. Τέθηκαν τα ερωτήματα: Ποια κηλίδα εξατμίστηκε γρηγορότερα; Γιατί;

Ένας μαθητής έβρεξε τα χέρια του και αφέθηκε έτσι να στεγνώσει. Ένας δεύτερος έβρεξε τα χέρια του και μια συμμαθήτριά του τα φυσούσε με πιστολάκι μαλλιών. Τέθηκαν τα ερωτήματα: Ποιανού τα χέρια στέγνωσαν γρηγορότερα; Γιατί; Τα λουσμένα μαλλιά μας πότε στεγνώνουν γρηγορότερα;

Βράσαμε νερό στο μπρίκι και οι μαθητές παρατήρησαν. Τέθηκαν τα ερωτήματα: Πού πήγε το νερό που ήταν μέσα στο μπρίκι; Πότε είναι εντονότερη η εξάτμιση;

Τα παιδιά οδηγήθηκαν στα γνωστά βασικά συμπεράσματα: Το νερό εξατμίζεται. Η εξάτμιση εξαρτάται από την επιφάνεια, τον αέρα, τη θερμότητα.

Ζωγραφίζοντας την εξάτμιση: Τα παιδιά ζωγράφισαν τις σκέψεις των υδρατμών. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

3. Πειράματα για τη συμπύκνωση του νερού

Πειράματα: Βράσαμε στο μπρίκι νερό και από πάνω βάλαμε γυάλινο μπολάκι. Οι ομάδες παρατήρησαν. Τέθηκαν τα ερωτήματα: Τι είναι τα σύννεφα που βγαίνουν από το μπρίκι; Πού βρέθηκε το νερό πάνω στο μπολάκι; Πού αλλού το έχετε δει αυτό το φαινόμενο;

Τοποθετήσαμε μέσα σε ένα ποτήρι με νερό παγάκια και οι ομάδες παρατήρησαν το φαινόμενο. Τέθηκαν τα ερωτήματα: Γιατί ίδρωσε απ΄έξω το ποτήρι; Γιατί θαμπώνουν τα τζάμια το χειμώνα;

Τα παιδιά οδηγήθηκαν στα γνωστά βασικά συμπεράσματα: Όταν θερμαίνεται το νερό εξατμίζεται και δημιουργούνται υδρατμοί. Οι υδρατμοί όταν ακουμπούν σε κρύα επιφάνεια υγροποιούνται. Έτσι δημιουργείται ο ιδρώτας στην επιφάνεια του ποτηριού και της κρύας μπύρας, έτσι δημιουργείται η βροχή....

Ζωγραφίζοντας τη συμπύκνωση: Τα παιδιά ζωγράφισαν τις σκέψεις των σταγόνων. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Κύκλος νερού

1. Ο κύκλος του νερού

Προβολή: Προβλήθηκαν στους μαθητές τα δύο παρακάτω σχετικά βίντεο και ακολούθησε σχετική συζήτηση:

 

 

Τα παιδιά έμαθαν για τον αιώνιο κύκλο του νερού και οι ομάδες κατέληξαν στα γνωστά συμπεράσματα.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

2. Δραματοποίηση του κύκλου του νερού

Ανάγνωση παραμυθιού: Διαβάσαμε το παραμύθι των αδερφών Γκριμ «Ο βασιλιάς βάτραχος» ή «Ο σιδερένιος Ερρίκος». Συζητήθηκαν θέματα όπως:

  • Μπορούν να είναι φίλοι οι άνθρωποι με τα πλάσματα του νερού;

  • Είναι απαραίτητο να τηρούμε πάντα τον λόγο μας;

  • Πρέπει να ανταποδίδουμε το καλό που μας κάνουν;

  • Πώς πρέπει να φερόμαστε σε εκείνους που έχουν ανάγκη τη βοήθεια μας;

  • Πονάμε όταν πονάνε οι φίλοι μας και χαιρόμαστε μαζί τους.

 

Δραματοποίηση: Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής τα παιδιά δραματοποίησαν τον κύκλο του νερού.

 

 

3. Αnimation για τον κύκλο του νερού

Οι μαθητές δημιούργησαν ένα animation για τον κύκλο του νερού. Δείτε παρακάτω πώς:

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ

ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ: Η πολύχρωμη βροχή

Διαβάσαμε το παραμύθι «Η πολύχρωμη βροχή». Ύστερα τα παιδιά ζωγράφισαν πώς θα ήταν ο κόσμος αν έβρεχε διαφορετικά!

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Νερό και φύση

1. Η ζωή στο νερό

Προβολή παρουσίασης: Συζήτηση για την αξία του νερού ως βασικό συστατικό ζωής για όλες τις ΅ορφές ζωής και όχι ΅όνο για τον άνθρωπο. Τονίστηκε η αξία των υδάτινων οικοσυστη΅άτων, οι συνέπειες της καταστροφής τους, η σημασία της συνθήκης Ramsar.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Κολλάζ: Οι μαθητές ανέφεραν έντο΅α, ερπετά, α΅φίβια, ψάρια, θηλαστικά και πουλιά που ζουν σε υγρότοπους. Δημιούργησαν ΅ια λί΅νη σε ένα ΅εγάλο χαρτί και κόλλησαν το κάθε ζώο εκεί που πίστευαν ότι ζει. Κατεβάστε το αρχείο με τα ζώα από ΕΔΩ.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Γραφή παραμυθιού: Αρχικά έμαθαν να ζωγραφίζουν φλαμίνγκο. Δείτε ΕΔΩ πώς μπορείτε να το ζωγραφίσετε και εσείς.

Ύστερα έγραψαν ένα ομαδικό εικονογραφημένο παραμύθι με τίτλο «Δύο διαφορετικά φλαμίνγκο». Μάθετε περισσότερα ΕΔΩ για τη συγγραφή ομαδικού εικονογραφημένου παραμυθιού.

 
 

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ

Lapbook: Οι υγρότοποι της χώρας μας: Αναζήτησαν πληροφορίες για τους υγρότοπους της χώρας ΅ας, που προστατεύονται σύ΅φωνα ΅ε τη συνθήκη Ramsar και τους εντόπισαν στο χάρτη της Ελλάδας. Παρουσίασαν τις εργασίες τους στην τάξη.

Γραφή παραμυθιού

Αρχικά έμαθαν να ζωγραφίζουν φλαμίνγκο. Δείτε ΕΔΩ πώς μπορείτε να το ζωγραφίσετε και εσείς.

Ύστερα έγραψαν ένα ομαδικό εικονογραφημένο παραμύθι με τίτλο «Δύο διαφορετικά φλαμίνγκο». Μάθετε περισσότερα ΕΔΩ για τη συγγραφή ομαδικού εικονογραφημένου παραμυθιού.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

2. Νερό και κλίμα

Προβολή παρουσίασης: Προβλήθηκε στους μαθητές η παρουσίαση «Νερό και κλίμα» και έγινε εκτενής συζήτηση με σκοπό να κατανοήσουν οι ΅αθητές τι είναι το «φαινό΅ενο του θερ΅οκηπίου» και πώς αυτό επηρεάζει τη ζωή του πλανήτη. Επίσης η συζήτηση είχε σκοπό να καταλάβουν τα παιδιά ότι το φαινό΅ενο του θερ΅οκηπίου συνδέεται ΅ε ση΅αντικές περιβαλλοντικές αλλαγές που αφορούν τον υδρολογικό κύκλο του νερού, να συνειδητοποιήσουν ποια είναι τα πραγματικά αίτια της υπερθέμανσης του πλανήτη, ποιες οι επιπτώσεις και ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη να προστατεύσουμε τη Γη εδώ και τώρα.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Αφίσες: Οι μαθητές κατέληξαν στα αναμενόμενα συμπεράσματα και δημιούργησαν σχετικές αφίσες.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

3. Το νερό στο σώμα μας

ΕΡΕΥΝΑ: Πριν ασχοληθούν οι μαθητές με το θέμα κλήθηκαν να καταμετρήσουν για τρεις ημέρες την ποσότητα του νερού που πίνουν. Μετά την καταμέτρηση μοιράστηκε ερωτηματολόγιο στα παιδιά της τάξης με σκοπό να φανεί πόσο νερό πίνουν τα ίδια και αν γνωρίζουν την πραγματική ανάγκη του ανθρώπινου οργανισμού για νερό. Kατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

Τα ερωτηματολόγια έδειξαν ότι τα περισσότερα παιδιά πίνουν αρκετό νερό και γνωρίζουν ότι χωρίς αυτό ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να επιβιώσει. Δεν ξέρουν όμως πόση ακριβώς ποσότητα θα πρέπει να πίνουν και η κατανάλωσή του είναι αυθόρμητη.

Πιο συγκεκριμένα: Πίνουν νερό το πρωί το 52% των μαθητών. Το 42% των μαθητών πίνουν λιγότερα από 5 ποτήρια νερό ημερησίως. Το 31% πίνει 5-8 ποτήρια. Το 27% πίνει από 9 ποτήρια νερό και πάνω ημερησίως. Σχεδόν όλα τα παιδιά πίνουν νερό μετά τη γυμναστική και λίγο κάθε φορά που μπαίνουν στην τάξη μετά το διάλειμμα. Το 36% πιστεύει ότι θα πρέπει οι άνθρωποι να πίνουν 5-8 ποτήρια την ημέρα. Το 36% πιστεύει ότι πρέπει να πίνουμε 9-10 ποτήρια και το 28% ότι θα πρέπει να πίνουμε 11-30 ποτήρια νερό ημερησίως! Με το φαγητό τους πίνουν νερό το 57% των παιδιών, μόνο χυμό-αναψυκτικό το 21% και νερό και πορτοκαλάδα το 22%.

ΠΡΟΒΟΛΗ της παρουσίασης «Το νερό στο σώμα μας» .

Σκοπός της παρουσίασης ήταν να κατανοήσουν • Πόσο σημαντικό είναι το νερό για την υγεία μας και την επιβίωσή μας. • Πώς λειτουργεί το νερό στο ανθρώπινο σώ΅α και σε τι ακριβώς συμβάλλει. • Πόσο σοβαρές είναι οι επιπτώσεις στον ανθρώπινο οργανισμό από την έλλειψη καθαρού πόσι΅ου νερού.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Τα παιδιά κατέληξαν στα αναμενόμενα συμπεράσματα:

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Νερό και πολιτισμός

1. Νερό και πολιτισμός

Προβολή παρουσίασης: «Νερό και πολιτισμός»  με σκοπό: Να διαπιστώσουν οι μαθητές ότι οι αρχαίοι πολιτισμοί δημιουργήθηκαν και αναπτύχθηκαν κοντά στο νερό και πόσο πολύ το σέβονταν οι άνθρωποι, να διαπιστώσουν ότι και οι καινούριοι πολιτισμοί έχουν αναπτυχθεί γύρω από το νερό, να διαπιστώσουν ότι όλοι οι λαοί γνωρίζοντας την αξία του νερού το ενσωμάτωσαν στους μύθους τους και στις θρησκείες τους, ότι το νερό ήταν εκείνο που έκανε τους πολιτισμούς να επικοινωνήσουν και να γνωριστούν οι άνθρωπου μεταξύ τους και ότι όλοι οι καλλιτέχνες έχουν εμπνευστεί από το νερό σε όλες τις μορφές του.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Ρωσικά Θεοφάνεια

 

Αναζήτηση και συλλογή παροιμιών, εκφράσεων, εθίμων: Οι μαθητές βγήκαν στη γειτονιά του σχολείου, ρώτησαν τον κόσμο και κατέγραψαν φράσεις και παροιμίες για το νερό. Αργότερα στην τάξη τις εικονογράφησαν.

Παιχνίδι: Στην τάξη έπαιξαν το «ΒΡΕΣ ΠΟΙΟΣ ΕΙΣΑΙ» με λέξεις που έχουν σχέση με το νερό. Το παιδί με το στέμμα έκανε ερωτήσεις στους συμμαθητές του μέχρι να βρει ποια λέξη είχε στο κεφάλι του.

ΤΠΕ: Aναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του νερού για όλους τους λαούς, στην αίθουσα των υπολογιστών και χωρισμένα σε ζευγάρια, έμαθαν να χειρίζονται τον μεταφραστή της GOOGLE και βρήκαν πώς λέγεται το ΝΕΡΟ στις γλώσσες του κόσμου.

Lapbook: Τα παιδιά απέδωσαν με τον δικό τους τρόπο πολλούς γνωστούς μύθους και μυθικά πρόσωπα, αλλά και θρησκευτικές συνήθειες που σχετίζονται με το νερό.

Θεατρικό παιχνίδι: Έχοντας πληροφορηθεί τα παιδιά από την παρουσίαση ήδη σχετικά με το χορό της βροχής και τι αντιπροσώπευε αυτός, διδάχτηκαν την κατασκευή του ινδιάνιου φτερού. Το καθένα έφτιαξε το δικό του φτερό και ύστερα όλα μαζί χόρεψαν το χορό της βροχής.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

2. Το νερό στην τέχνη

Προβολή παρουσίασης: «Νερό και πολιτισμός»  με σκοπό να διαπιστώσουν ότι όλοι οι καλλιτέχνες έχουν εμπνευστεί από το νερό σε όλες τις μορφές του.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Ο ωραίος γαλάζιος Δούναβης

 

Μουσική με ποτηρόφωνο

 

Τραγούδι για το νερό

 

Μπαλέτο: Η λίμνη των κύκνων

 

Ζωγραφική πάνω στο νερό

 

Τα 10 πιο διάσημα σιντριβάνια του κόσμου

 

Σταγόνες

 

Επίσκεψη στο σπίτι του νερού: Το «Σπίτι του Νερού» (WaterHouse) – “Κέντρο Πληροφόρησης για την εξοικονόμηση του νερού” λειτουργεί στο κτίριο της Δεξαμενής του και  δημιουργήθηκε από την ΑΔΕΠ Α.Ε. στο πλαίσιο του έργου “Water SavingfortheDevelopment – Εξοικονόμηση νερού για την ανάπτυξη” του Διασυνοριακού Προγράμματος Ελλάδα - Ιταλία 2007-2013. Στο πλαίσιο του έργου έγινε πλήρης ανακατασκευή του κτιρίου, εγκαταστάθηκε καινούργιος ηλεκτρονικός εξοπλισμός (οθόνες προβολής, διαδραστικές οθόνες, προβολείς, κάμερες, ηχητικός εξοπλισμός, υπολογιστές), δημιουργήθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων Υγροτόπων (ΕΚΒΥ) – Μουσείο σύγχρονο εκθεσιακό υλικό και μέσα ερμηνείας περιβάλλοντος (Πολυθέαμα, Βίντεο, εκθεματικές επιφάνειες) και δημιουργήθηκε πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τους επισκέπτες και μαθητές.

Τα στελέχη του Τμήματος Περιβάλλοντος της ΑΔΕΠ μας υποδέχτηκαν με μεγάλη χαρά και τα παιδιά παρακολούθησαν ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με στόχο να ενημερωθούν σχετικά με τη βιώσιμη διαχείριση του νερού και να ευαισθητοποιηθούν περιβαλλοντικά.   

 

 

3. Νερό και επαγγέλματα

Παρουσίαση: "Νερό και επαγγέλματα"  με σκοπό να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν: ότι το νερό είναι απαραίτητο σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες, ότι η υπερβολική χρήση του νερού στη γεωργία, στη βιομηχανία ή στον τουρισμό έχουν σοβαρές οικολογικές επιπτώσεις, ότι απαιτείται προσεκτικότερη χρήση και κατανάλωση του νερού στις διάφορες οικονομικές δραστηριότητες

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Πότισμα με κανόνι

 

Πότισμα με σταγονίδια

 

Παιχνίδι ερωτήσεων με στόχο να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι δεν υπάρχει κάτι που να ΅η χρειάζεται το ΝΕΡΟ. Στην πραγματικότητα δεν έπρεπε να τσεκάρουν καμία απάντηση, γιατί όλα τα αντικείμενα σε κάποιο στάδιό τους χρειάστηκαν το νερό. Στην αξιολόγηση των απαντήσεών τους πρέπει να τις δικαιολογήσουν και εσείς να τα διαφωτίσετε. Π.χ. στο σιδερένιο σκαμπό έχει χρησιμοποιηθεί νερό κατά τη διαδικασία παραγωγής του χάλυβα ή του σιδήρου, κατά την κοπή του ή τη διαμόρφωσή του, αλλά και κατά τον καθαρισμό και τη βαφή του ως μέρος των χρωμάτων. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

Παιχνίδι εύρεσης επαγγελμάτων με σκοπό να συνειδητοποιήσουν ότι το ΝΕΡΟ είναι απαραίτητο για όλους. Κάθε ομάδα συγκέντρωσε επαγγέλματα που έχουν σχέση με το νερό. Kάθε επάγγελμα κέρδιζε έναν πόντο.

Δημιουργία Lapbook με θέμα "Επαγγέλματα νερού"

 

Συνέντευξη από συγγενείς τους αγρότες με σκοπό να μάθουν σχετικά με την άρδευση των χωραφιών της περιοχής.

Eπίσκεψη στις Αλυκές Μεσολογγίου: Πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΠΕ Μεσολογγίου και στις αλυκές με σκοπό οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τη χλωρίδα και τη πανίδα της περιοχής, με τις ανθρώπινες παρεμβάσεις που αλλοίωσαν τον περιβάλλον, αλλά και να γνωρίσουν πώς παράγεται το αλάτι και πώς ωφελούνται από αυτό οι άνθρωποι.

 

 

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Το νερό στη ζωή μας

1. Νερό και συγκρούσεις

Με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές ότι η έλλειψη νερού, εκτός από όλα τα υπόλοιπα προβλήματα που προκαλεί, οδηγεί και σε κοινωνικές συγκρούσεις πραγματοποιήθηκαν στην τάξη οι εξής δραστηριότητες:

Σενάριο α΄: "Είστε τέσσερις φίλοι και πάτε για μπάνιο σε μια ερημική παραλία. Η ώρα προχωρά, ο ήλιος καίει όλο και πιο πολύ, το νερό σας λιγοστεύει.". Οι μαθητές δραματοποίησαν το παραπάνω σενάριο και το εξέλιξαν. Το αποτέλεσμα ήταν τελικά αναμενόμενο; Μπορείτε να δείτε το βίντεο εδώ:

 

Σενάριο β΄: "Μένετε σε ένα χωριό άνυδρο, το Ανυδροχώρι. Δεν έχετε νερό να ποτίσετε τα χωράφια σας. Δεν έχετε νερό στις βρύσες σας να πιείτε. Έχετε ένα μεγάλο πρόβλημα. Πώς είναι η ζωή σας στο χωριό αυτό; Τι μπορείτε να κάνετε για να λύσετε το πρόβλημά σας; Κοντά στο χωριό σας υπάρχει άλλο ένα χωριό που έχει πολλά υπόγεια νερά. Οι κάτοικοί του έχουν άφθονο γλυκό νερό. Σας ενδιαφέρει αυτό εσάς;". Στο σενάριο αυτό εργάστηκαν οι άλλες μισές ομάδες της τάξης.

Σενάριο γ΄: "Μένετε σε ένα χωριό, στο Νεροχώρι, που έχει πολλά υπόγεια νερά. Έχετε άφθονο νερό στις βρύσες σας. Έχετε άφθονο νερό για να ποτίζετε τα χωράφια σας κλπ. Πώς είναι η ζωή σας σ' αυτό το χωριό; Κοντά στο χωριό σας είναι άλλο ένα χωριό, το Ανυδροχώρι. Οι κάτοικοί του δεν έχουν καθόλου νερό. Σας νοιάζει εσάς αυτό;".

Οι απαντήσεις που έδωσαν οι ομάδες ήταν ενδιαφέρουσες. Μέσα από εκτενή συζήτηση κατανόησαν ότι η έλλειψη νερού οδηγεί σε συγκρούσεις και σε ακραίες πράξεις. Επίσης κατανόησαν ότι το νερό είναι κοινό αγαθό και όλοι οι άνθρωποι αξίζουν να το έχουν.

Προβολή παρουσίασης με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές τα αίτια των κοινωνικών συγκρούσεων, που προκύπτουν από τη διαχείριση του νερού σε τοπικό και παγκόσ΅ιο επίπεδο. Συζητήθηκαν θέματα όπως: Η άνιση κατανομή του νερού στον πλανήτη, ο πόλεμος του νερού στη Βολιβία, ο πόλεμος του νερού στη Μέση Ανατολή.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

Προβλήματα λειψυδρίας στην Ελλάδα: Προβλήθηκε η παρακάτω παρουσίαση και έγινε συζήτηση για την άνιση κατανομή του νερού στην ίδια χώρα, τα προβλήματα υδροδότησης των νησιών μας, προσπάθειες, αστοχίες, συγκρούσεις με το κράτος, λύσεις.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Υποθετικό σενάριο: Οι ομάδας συσκέφτηκαν και απάντησαν σύμφωνα με όσα είχαν μάθει. Kατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

 

2. Το νερό στην πόλη

Προβολή της παρουσίασης «Το ταξίδι του νερού στην πόλη μας» με στόχο να συνειδητοποιήσουν τη διαδρο΅ή του νερού από τα ποτάμια και τις πηγές στην πόλη τους και στις βρύσες των σπιτιών τους και τη διαδρο΅ή του χρησιμοποιημένου νερού ΅ετά την απόρριψή του από τα σπίτια ΅ας. Καταγραφή της διαδρομής που κάνει το νερό στην πόλη τους.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Δημιουργία Lapbook με θέμα τη διαδρομή του νερού: Τα παιδιά, εμπεδώνοντας τις γνώσεις που έλαβαν σχετικά με τη συγκέντρωση, την αποστείρωση, το διαμοίρασμα του πόσιμου νερού και τη διαδρομή και τον καθαρισμό του χρησιμοποιημένου νερού, κατέγραψαν τις σημαντικότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδρομή που κάνει το νερό στην Πάτρα.

 

Ζωγραφική και κολλάζ: ζωγράφισαν τη διαδρομή του νερού στην Πάτρα και συζήτησαν για τη λειτουργία της ΔΕΥΑΠ και την πληρωμή των λογαρισμών.

Μαθηματικά: Τα παιδιά επίσης έγραψαν και έλυσαν σχετικά μαθηματικά προβλήματα:

ΤΠΕ: Στην ώρα της Πληροφορικής δούλεψαν το παρακάτω φύλλο εργασίας. Διδάχτηκαν πώς να βρίσκουν μια τοποθεσία στο GOOGLE MAPS, να πλησιάζουν και να απομακρύνονται, να ακολουθούν μια διαδρομή, να βλέπουν το μέρος της επιλογής τους σε προβολή χάρτη και σε προβολή δορυφόρου, να βρίσκουν σχετικές φωτογραφίες.

 

Προβολή παρουσίασης «Από πού έρχεται το νερό της Αθήνας;»: Στόχοι ήταν να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν οι ΅αθητές:

  • Πώς οδηγηθήκαμε στο πρόβλημα ύδρευσης της πρωτεύουσας

  • Την ανάγκη κατασκευής έργων, τη διαδρο΅ή του νερού μέχρι να φτάσει στην πρωτεύουσα και την ανάγκη να μεταφέρεται

  • Τη διαδρομή που κάνει το χρησιμοποιημένο νερό

  • Το πρόβλημα του ότι χάθηκαν οι δρόμοι του νερού στις πόλεις μας από την τσιμεντοποίησή τους

  • Το πρόβλημα των πλημμύρων μέσα στις μεγάλες πόλεις

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Το νερό στην Αθήνα: Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της παρουσίασης σημείωναν σε χάρτη τη διαδρομή του νερού προς την Αθήνα. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

ΤΠΕ: Στο Google Maps βρήκαν τα μέρη από όπου παίρνει νερό η Αθήνα.

Υποθέσεις: Χωρισμένοι σε δύο ομάδες απάντησαν σε υποθετικά σενάρια. Οι δύο ομάδες τοποθετήθηκαν στη θέση των Αθηναίων και απάντησαν στο εξής σενάριο:

«Είστε οι κάτοικοι της Αθήνας και έχετε πει το νερό νεράκι. Οι υπεύθυνοι σας λένε ότι ο μόνος τρόπος να βρεθεί νερό είναι να το μεταφέρουν από τον Μόρνο και τον Εύηνο που βρίσκονται στο Ν. Αιτωλοακαρνανίας. Παρουσιάστε τις σκέψεις, τα συναισθή΅ατά σας. Έχετε δικαίωμα να αντλείτε το νερό από τόσο μακριά; Κι αν οι κάτοικοι της Αιτωλοακαρνανίας δε θέλουν να μοιραστούν το νερό τους; Έχουν δικαίωμα να μην το μοιράζονται;»

Οι άλλες δύο ομάδες τοποθετήθηκαν στη θέση των κατοίκων της Αιτωλοακαρνανίας και απάντησαν στο εξής σενάριο:

«Είστε οι κάτοικοι της Αιτωλοακαρνανίας και οι υπεύθυνοι σας λένε ότι πρέπει να μεταφέρουν νερό του ποταμού σας στην Αθήνα για να έχουν να πιουν και οι Αθηναίοι. Παρουσιάστε τις σκέψεις, τα συναισθή΅ατά σας. Έχετε το δικαίωμα να μη μοιράζεστε το νερό σας; Οι Αθηναίοι έχουν δικαίωμα να αντλούν το νερό από τόσο μακριά;»

 

3. Το νερό στο σπίτι μας

Προβολή παρουσίασης «Το νερό στο σπίτι μας». Στόχοι: Οι μαθητές να μάθουν

  • Πώς ακριβώς χρησιμοποιούμε το πόσιμο νερό στο σπίτι και σε τι ποσότητες
  • Από πού έπαιρναν τα νοικοκυριά το νερό τους τον παλιό καιρό και από πού τώρα
  • Σε τι βαθμό σπαταλάμε το νερό και γιατί
  • Πώς προμηθεύονται νερό τα νοικοκυριά στις αναπτυσσόμενες χώρες

Κατά τη διάρκεια της προβολής τα παιδιά έκαναν συγκρίσεις και νοητικούς λογαριασμούς.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Μια μέρα χωρίς τρεχούμενο νερό: Ζητήθηκε από τους μαθητές να φανταστούν ότι ζουν σε μέρος που δεν έχουν τρεχούμενο νερό στο σπίτι τους και να περιγράψουν μια μέρα από τη ζωή τους.

NEΡΟΔΟΚΙΜΑΣΙΑ: Συμπλήρωσαν τη ΝΕΡΟΔΟΚΙΜΑΣΙΑ του τετραδίου εργασιών της Μελέτης Περιβάλλοντος, σελ. 28. Η αποδελτίωση έδειξε ότι:

3 από τα 19 (15,7%) παιδιά εάν έβλεπαν να τρέχει νερό στο δρόμο θα σκέφτονταν ότι κάποιος πλένει το αυτοκίνητό του. 15 από τα 19 (78,9%) θα σκέφτονταν ότι έσπασε κάποιος σωλήνας 1 από τα 19 (5,2%) θα σκεφτόταν ότι απλώς θα ξεπλυθεί ο δρόμος.

12 από τα 19 (63,1%) παιδιά αν έπρεπε να βάλουν την κατσαρόλα στον νεροχύτη απλώς θα την ακουμπούσαν εκεί. 7 από τα 19 (36,8%) θα τη γέμιζαν με νερό μέχρι πάνω.

12 από τα 19 (63,1%) παιδιά μετά το μπάνιο κλείνουν καλά τη βρύση. 1 από τα 19 (5,2%) κλείνει τη βρύση απαλά για να μη χαλάσει. 6 από τα 19 (31,5%) κλείνουν τη βρύση καλά και παρακολουθούν για λίγο μήπως στάζει.

4 από τα 19 (21%) παιδιά προτείνουν το σαπουνόνερο από το πλύσιμο των ρούχων να ριχτεί στην μπανιέρα. 9 από τα 19 (47,3%) προτείνουν να ριχτεί στην τουαλέτα όταν χρειαστεί. 6 από τα 19 (31,5%) προτείνουν να πλυθεί με αυτό το μπαλκόνι ή η αυλή.

13 από τα 19 (68,4%) παιδιά πίνουν νερό από συγκεκριμένο ποτήρι γιατί έτσι δεν χρειάζεται να το πλένουμε συνέχεια. 5 από τα 19 (26,3%) πίνουν νερό από συγκεκριμένο ποτήρι γιατί έτσι δεν κολλάνε μικρόβια από άλλους. 1 από τα 19 (5,2%) πίνει από συγκεκριμένο ποτήρι για να μην ανοιγοκλείνει συνέχεια το ντουλάπι.

Αν και τα παιδιά βρίσκονται σε καλό δρόμο, παρατηρούμε ότι ακόμα δεν έχει γίνει συνείδησή τους η εξοικονόμηση και προστασία του νερού σε όλες τις περιπτώσεις.

Συνέντευξη: Ζητήθηκε από τους μαθητές να πάρουν συνέντευξη από ηλικιωμένα μέλη της οικογένειάς τους που κάποτε ζούσαν χωρίς τρεχούμενο νερό και αναγκάζονταν να το μεταφέρουν εκείνοι στο σπίτι τους.

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Το κόστος του νερού

1. Ο λογαριασμός του νερού

Προβολή παρουσίασης με τίτλο «Το κόστος του νερού». Στόχοι της παρουσίασης ήταν να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές

  • ότι το νερό που χρησιμοποιούμε στο σπίτι μας κοστίζει χρήματα

  • ότι το νερό πρέπει να είναι φτηνό για να μπορούν να το αγοράζουν όλοι

  • ότι το μεγαλύτερο κόστος στους λογαριασμούς της ΔΕΥΑΠ είναι οι φόροι και όχι το ίδιο το νερό

  • ότι πληρώνουμε για το νερό είτε με τους λογαριασμούς είτε με τους φόρους

  • ότι όσο λιγότερο νερό καταναλώνουμε τόσο λιγότερα χρήματα πληρώνουμε

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Ο υδρομετρητής του σχολείου: Οι μαθητές για να κατανοήσουν την αναγκαιότητα και λειτουργία του υδρομετρητή επισκέφτηκαν με τη βοήθεια του διευθυντή αυτόν του σχολείου.

To κόστος του νερού του σχολείου μας: Συγχρόνως συμπλήρωσαν το παρακάτω φύλλο εργασίας. Μπορείτε να το κατεβάσετε από ΕΔΩ.

Το κόστος του νερού στο σπίτι μας: Παρόμοιο φύλλο εργασίας δόθηκε και στο σπίτι, για να δουν με τα μάτια τους τον δικό τους υδρομετρητή. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

Ο λογαριασμός του νερού: Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον λογαριασμό του νερού και έκαναν συγκρίσεις συμπληρώνοντας το παρακάτω φύλλο εργασίας. Μπορείτε να το κατεβάσετε από ΕΔΩ.

Mαθηματικά προβλήματα: Οι μαθητές σε ομάδες στην ώρα των μαθηματικών έλυσαν προβλήματα σχετικά με την κατανάλωση του νερού. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

 

2. Το πρόβλημα της ρύπανσης του νερού

Προβολή παρουσίασης με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές

  • Το μεγάλο πρόβλημα της ρύπανσης του νερού και τις επιπτώσεις που έχει στην υγεία και το περιβάλλον.

  • Να μάθουν τις κυριότερες πηγές ρύπανσης του νερού.

  • Να συνειδητοποιήσουν ότι η ρύπανση δεν είναι πάντα ορατή με γυμνό μάτι.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Σενάριο: Σ' ένα νησί του Αιγαίου οι κάτοικοι είναι πολύ αναστατω΅ένοι. Οι τοπικές εφη΅ερίδες γράφουν ότι στις επτά από τις εννιά γεωτρήσεις του νησιού τους ΅ετρήθηκαν τι΅ές υδραργύρου άνω του επιτρεπό΅ενου ορίου. Δηλαδή στα υπόγεια νερά τους από τα οποία υδροδοτείται όλη η περιοχή βρέθηκε ένα πολύ επικίνδυνο συστατικό, ο υδράργυρος. Ε

Σαΐνια, είστε οι αρχισυντάκτες των εφημερίδων. Φτάξτε τα εξώφυλλα των εφημερίδων. (Η ομάδα δούλεψε ανά ζεύγη)

Τιγράκια, είστε οι κάτοικοι του νησιού και ανησυχείτε. Σκεφτείτε τους λόγους που μολύνθηκαν τα υπόγεια νερά σας.

Σφεντόνες, είστε οι υπεύθυνοι. Σκεφτείτε τρόπους με τους οποίους θα σταματήσουν να μολύνονται τα υπόγεια νερά του νησιού και δε θα κινδυνεύουν πια οι κάτοικοι.

Πύραυλοι, είστε οι ΅αθητές σε αυτό το νησί. Σκεφτείτε κάποιες ενέργειες, που θα κάνατε για να να ενη΅ερώσετε τους συ΅΅αθητές σας και να κινητοποιηθείτε όλοι ΅αζί στην προστασία του πολύτι΅ου νερού που έχει το νησί σας…

’σκηση για το σπίτι: Οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες για περιοχές, όπου υπάρχει ση΅αντική ρύπανση των νερών ή που έγιναν γνωστές εξαιτίας κάποιου περιστατικού σοβαρής ρύπανσης των νερών.

 

3. Το εμφιαλωμένο νερό

Προβολή παρουσίασης με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές

  • την ύπαρξη διαφορετικών ειδών εμφιαλωμένων νερών, από πού προέρχονται και πού εμφιαλώνονται,
  • την ανάγκη να μάθουν να διαβάζουν την ετικέτα του εμφιαλωμένου νερού
  • την ανάγκη ύπαρξης ειδικών κανόνων συντήρησης και φύλαξης του εμφιαλωμένου νερού
  • το κόστος του εμφιαλωμένου νερού
  • το πρόβλημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος από τα μπουκάλια των εμφιαλωμένων νερών

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

 

 

ΤΠΕ: Οι μαθητές δούλεψαν στους υπολογιστές με το φύλλο εργασίας που υπάρχει ΕΔΩ και παρήγαγαν τις δικές τους ακροστιχίδες.

Δημιουργία αφισών: Οι μαθητές αναγνωρίζοντας το πρόβλημα των μπουκαλιών του εμφιαλωμένου νερού δημιούργησαν σχετικές αφίσες.

Κατασκευή κάδων ανακύκλωσης πλαστικών μπουκαλιών: Κατασκεύασαν τους δικούς τους κάδους ανακύκλωσης μπουκαλιών, που τους τοποθέτησαν σε στρατηγικά σημεία του σχολείου.  Κατασκευάστηκαν 5, ένας υπ΄ευθύνη κάθε ομάδας, που στολίστηκαν με τις αφίσες για την ανακύκλωση μπουκαλιών. Τα παιδιά έμαθαν να ανακυκλώνουν σωστά τα μπουκάλια, δηλ. να βγάζουν τα καπάκια και να τα τοποθετούν σε άλλο κάδο, γιατί στο σχολείο τα ανακυκλώνουμε χώρια, και να «λιώνουν» τα μπουκαλάκια πατώντας τα, για να μην πιάνουν πολύ χώρο. Οργάνωσαν επίσης ομάδες συχνού αδειάσματος των κάδων.

Κατασκευή διακοσμητικών πινάκων από πλαστικά καπάκια.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Εξοικονόμηση νερού

1. Εξοικονόμηση νερού στο σπίτι

Με στόχο οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι η κατανάλωση νερού στο σπίτι περιλαμβάνει παντού και πάντα καθαρό και πόσιμο νερό, να υιοθετήσουν συνήθειες εξοικονό΅ησης νερού, να πετύχουν μείωση στην κατανάλωση του νερού στο σπίτι τους ΅ε απλούς τρόπους και να ευαισθητοποιήσουν και την υπόλοιπη οικογένειά τους, πραγματοποιήθηκαν οι εξής δραστηριότητες:

Ερωτηματολόγιο για την κατανάλωση του νερού στο σπίτι. Αφού το απάντησαν οι μαθητές έγινε συζήτηση για το σωστό και το λάθος της κάθε περίπτωσης. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

Έρευνα για το νερό που χρησιμοποιούν στο σπίτι τους. Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

Εξοικονόμηση νερού: Παροτρύνθηκαν να εφαρμόσουν στο σπίτι το εξής: "Κάθε φορά που τραβάς το καζανάκι της τουαλέτας ξοδεύεις περίπου 9 λίτρα καθαρού πόσιμου νερού! Δεν είναι κρίμα τη στιγμή που άλλοι άνθρωποι δεν έχουν καν πρόσβαση σε πόσιμο νερό; Να κάτι έξυπνο: Γέμισε ένα μικρό μπουκαλάκι με νερό και βίδωσέ το πολύ καλά. Μετά τον μπαμπά ή τη μαμά σου τοποθετήστε το μέσα στο καζανάκι σε σημείο που δεν εμποδίζει. Έτσι θα γλιτώνετε τουλάχιστον μισό λίτρο νερό κάθε φορά που θα τραβάτε το καζανάκι! Πόσα λίτρα θα εξοικονομείτε σε μία μέρα; Σε μία εβδομάδα; Σε έναν μήνα; Σε έναν χρόνο;" Κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ.

Παιχνίδι: Έπαιξαν παιχνιδάκια πόντων με θέμα «Με ποιους τρόπους ΅πορού΅ε να εξοικονο΅ήσου΅ε νερό στο ΅πάνιο, στην κουζίνα, στον κήπο;». Ύστερα εικονογράφησαν με στόχο να δημιουργηθεί ένα κολλάζ τοίχου ή και ένα σχετικό φυλλάδιο.

Δημιουργία αφίσεων με θέμα την εξοικονόμηση του νερού.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

2. Επαναχρησιμοποίηση του νερού

Παιχνίδι: Αφού από τις προηγούμενες δραστηριότητες κατανόησαν ότι μεγάλη ποσότητα καθαρού νερού χρησιμοποιείται σε σημεία που πραγματικά σπαταλιέται άδικα όπως το καζανάκι, και με στόχο να σκεφτούν από μόνα τους και να καταγράψουν απλούς τρόπους επαναχρησιμοποίησης νερού στο σπίτι, έπαιξαν το παιχνίδι πόντων «Σε ποιες δουλειές μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το ίδιο νερό;». Ύστερα εικονογράφησαν.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Φυλλάδιο: Από τα προηγούμενα παιχνίδια και με σκοπό να ευαισθητοποιήσουν μεγάλους και παιδιά δημιουργήθηκε κολλάζ και σχετικό φυλλάδιο που το μοίρασαν σε συμμαθητές και γονείς. Το φυλλάδιο κυκλοφόρησε ως ένθετο του 6ου φύλλου της εφημερίδας τους «Η ΣΦΕΝΤΟΝΑ».

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

ΤΠΕ: Οι μαθητές ασχολήθηκαν με το παρακάτω φύλλο εργασίας και ανά ζευγάρι έφτιαξαν κόμικ ενός κάδρου σχετικά με το νερό στην εφαρμογή http://writecomics.com , η οποία τότε δεν απαιτούσε εγγραφή. Όποιο ζευγαράκι ήθελε μπορούσε να φτιάξει το κόμικ του στα Αγγλικά. Επειδή τους άρεσε πολύ η ενασχόληση αυτή,  δημιούργησαν κόμικ τριών σκηνών σχετικό με τα μέρη της πόλης τους που τους άρεσαν.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Κατασκευές: Τελειώνοντας το πρόγραμμα τα παιδιά κατασκεύασαν ένα κρεμαστό διακοσμητικό από πλαστικά κύπελλα.

Lets do it Greece: Στα πλαίσια του προγράμματος και με στόχο το χτίσιμο περιβαλλοντικής συνείδησης η τάξη συμμετείχε στο πρόγραμμα Lets do it Greece. Τα παιδιά καθάρισαν, έτριψαν, χρωμάτισαν, σκάλισαν, φύτεψαν, πότισαν, φρόντισαν τους χώρους της τάξης και του σχολείου και η δασκάλα κατασκεύασε ένα πηγάδι στο παρτέρι της αυλής από ανακυκλώσιμα υλικά.

 

3. Αξιολόγηση και παρουσίαση

Κουίζ ΕΔΩ, ΕΔΩ, ΕΔΩ, ΕΔΩ, ΕΔΩ, ΕΔΩ,

Επιτραπέζιο παιχνίδι: έπαιξαν επιτραπέζιο παιχνίδι μέσα από το οποίο έμαθαν πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στο περιβάλλον και πώς να προστατεύουν το πολύτιμο νερό.

Δημιουργία σταγονόδεντρου: έφτιαξαν ομαδικά μια πρωτότυπη αφίσα με μηνύματα για το νερό.

Ερωτηματολόγια: Οι μαθητές απάντησαν σε ερωτηματολόγια από τα οποία βγήκαν τα παρακάτω συμπεράσματα. Μπορείτε να κατεβάσετε το αρχείο από ΕΔΩ.

  • Το 100% πίστευε ότι οι άνθρωποι μπορούν να κερδίσουν χρήματα από το νερό.
  • Το 97% πίστευε ότι το νερό μπορεί να είναι η αιτία τσακωμού μεταξύ των ανθρώπων.
  • Το 100% πίστευε ότι το νερό που φτάνει στο σπίτι τους προέρχεται από τον ποταμό Γλαύκο.
  • Το 100% πίστευε ότι πάντα πρέπει να κάνουμε οικονομία στο νερό.
  • Το 94% πίστευε ότι πρέπει να πίνουμε εμφιαλωμένο νερό όταν της βρύσης δεν είναι καθαρό και το υπόλοιπο 6% πίστευε ότι έτσι κι αλλιώς πρέπει να πίνουμε εμφιαλωμένο.
  • Το 100% γνώριζε ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι τρεχούμενο νερό στο σπίτι τους.
  • Το 97% πίστευε ότι το νερό μολύνεται από τα σκουπίδια που ρίχνουν οι άνθρωποι σε ποτάμια, λίμνες, θάλασσες. Το 3% δήλωσε ότι το νερό το μολύνουν και τα ζώα.
  • Το 82% πίστευε ότι το καζανάκι καταναλώνει το περισσότερο νερό στο σπίτι και το 18% πίστευε ότι το περισσότερο νερό καταναλώνεται από το πλύσιμο στο χέρι.
  • Το 100% των μαθητών δήλωσαν ότι ήταν ευχαριστημένοι από το Πρόγραμμα που δουλέψαμε και από τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν.
  • Οι δραστηριότητες που άρεσαν περισσότερο στους μαθητές ήταν τα πειράματα, οι παρουσιάσεις, οι εκπαιδευτικές επισκέψεις, τα ομαδικά παιχνίδια, η ανάγνωση παραμυθιών.

  • Το 89% δήλωσαν ότι έμαθαν αρκετά πράγματα για το νερό, ενώ το 11% ότι θα ήθελαν να μάθουν ακόμα περισσότερα.

  • Το 100% δήλωσαν ότι αυτά που έμαθαν για το νερό άλλαξαν τη συμπεριφορά τους απέναντί του.

  • Το 79% δήλωσαν ότι σταμάτησαν να αφήνουν τη βρύση ανοιχτή όταν πλένουν τα χέρια και τα δόντια.

  • Το 23% των παιδιών άρχισαν να χρησιμοποιούν αποκλειστικά δικό τους ποτήρι για να πίνουν νερό στο σπίτι, ώστε να μη γίνεται μεγαλύτερη σπατάλη στο πλύσιμο.

  • Το 88% δήλωσαν ότι θα ήθελαν στο σπίτι, στη γειτονιά, στο σχολείο οι άνθρωποι να μη σπαταλούν άσκοπα το νερό.

  • Το 89% δήλωσαν ότι έμειναν πολύ ευχαριστημένα από τη συνεργασία τους με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας τους.

  • Τέλος το 100% δήλωσαν ότι η συνεργασία τους με τη δασκάλα και η προσπάθειά της για το πρόγραμμα ήταν πολύ καλή.

Παρουσίαση: Οι δραστηριότητες του Προγράμματος παρουσιάστηκαν στην ιστοσελίδα του Σχολείου, στην ιστοσελίδα της δασκάλας και σε δύο φύλλα της σχολικής εφημερίδας «ΣΦΕΝΤΟΝΑ» (στο 4ο και στο 5ο). Οι δραστηριότητες του Προγράμματος αναρτήθηκαν και σε τοίχο του σχολείου.

Επίσης το Πρόγραμμα παρουσιάστηκε σε γονείς και παιδιά στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Οι μαθητές παρουσίασαν σχετικό χορευτικό στην Τελετή Λήξης του Σχολικού Έτους.

Συνοπτικά: Κατά τη διάρκεια του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν 2 εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρήχθησαν 12 σχετικές παρουσιάσεις, 10 λαπμπουκ, 114 παιδικές ζωγραφιές, 5 βίντεο, 1 animation, 4 κολλάζ, 40 αφίσες, 10 μικρά ηλεκτρονικά κόμικ, 1 εικονογραφημένο παραμύθι, 7 κατασκευές, 1 φυλλάδιο εξοικονόμησης νερού.

 

Δημιουργός Copyright © 2015-2016,
Μυλωνάκη Δήμητρα
,
δασκάλα
All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 22/12/2024

counter free