Ιστοσελίδα της Λυσσαρέας Αρκαδίας

Home Δημοτικό Τραγούδι Αρχαία Ηραία Μαθητικό Βήμα Παραδοσιακή Μαγειρική Συνδέσεις

 





NICOLA  POUSSIN  
Αυτός που με τους Πίνακές του ύμνησε την Αρκαδία
Η Έκθεση των έργων του Νικολά Πουσέν στην Ιστοσελίδα μας
υποδέχτηκε μέχρι τώρα    επισκέπτες


Τον Μάρτιο του 1997 στην Αγγλία ο Εκδοτικός Οίκος Pallas Athena (=Παλλάς Αθηνά) κυκλοφόρησε το λεύκωμα «POUSSIN Paintings» που επιμελήθηκε ο  Λονδρέζος Ιστορικός Τέχνης Christopher Wright.  
Από τις 12 Φεβρουαρίου μέχρι τις 11 Μαΐου 2007
τa ιδρύματα «Florence
Gould» και «Isaacson - Draper» σε συνεργασία με το «Metropolitan Museum of Art» της Νέας Υόρκης και με το «Museo de Bellas Artes» του Bilbao οργάνωσαν «Έκτακτη Έκθεση» με τίτλο  «Πουσέν και Φύση: Το Αρκαδικό Όραμα». Η Ιστοσελίδα μας παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον αυτές τις εκδηλώσεις σε Ευρώπη και Αμερική προς τιμήν του Πουσέν. Του Καλλιτέχνη που αγάπησε και ύμνησε την Αρκαδία με τα έργα του. Και σκεφτήκαμε να «μεταφέρουμε» το «Αρκαδικό Όραμα» από τη Νέα Υόρκη στην Ελλάδα. Για να γνωρίσουμε τον Καλλιτέχνη - Φιλόσοφο - Ελληνιστή Πουσέν και να θαυμάσουμε κι' εμείς  ωραίους πίνακές του μια και δεν μπορούμε να πάμε στην Αμερική όπου εκτίθενται.


ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΠΟΥΣΕΝ

Ο
Νικολά Πουσέν είναι ο καλλιτέχνης που από πολλούς θεωρείται ο πιο σημαντικός κλασικιστής ζωγράφος. Γεννήθηκε το 1594 στο Les-Andelys της Νορμανδίας. Γιος του Ζαν Πουσέν και της Μαρί. Ο πατέρας του φαίνεται ότι είχε πτωχεύσει. Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής ο Νικολά τα διδάχτηκε στην πατρίδα του και στην Ρουέν. (ίσως κοντά στον περίφημο ζωγράφο Κετέν Βαρόν. Το 1612 βρέθηκε στο Παρίσι, στο εργαστήριο του μανιερίστα ζωγράφου J. Lallemald.Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα Ιταλικής Τέχνης.  Την δεκαετία  1612 - 1623  καλείται να  διακοσμήσει στο Παρίσι  τα  Ανάκτορα του Λουξεμβούργου και πολλές εκκλησίες.  Έργα του αυτής της περιόδου είναι «ο Ευαγγελισμός», «η Μεταμόρφωση του Οβίδιου» και «η Κοίμησις της Θεοτόκου». (Δυστυχώς μόνο η Μεταμόρφωση του Οβίδιου σώζεται). 
Το 1623 ήλθε στην Βενετία όπου διεύρυνε τις γνωριμίες του με μεγάλους Ιταλούς καλλιτέχνες και ήλθε σε επαφή με τη Βενετσιάνικη Τεχνοτροπία.  Το 1624 ήλθε στη Ρώμη όπου έμεινε όλο το υπόλοιπο της ζωής του (εκτός από ένα ταξίδι - αστραπή το 1640 στο Παρίσι).Γνωρίστηκε με τους κύκλους των λογίων. Απέκτησε πολλές γνώσεις - σπούδασε Κλασική Αρχαιολογία και Ελληνική Φιλοσοφία.


Το 1628 δόθηκε ευκαιρία στον Πουσέν να φιλοτεχνήσει σε παρεκκλήσι του Καθεδρικού Ναού Αγίου Πέτρου Ρώμης, τον ωραιότατο πίνακα «Μαρτύριο του Αγίου Εράσμου».Ο πίνακας αυτός είναι επηρεασμένος από τον Μανιερισμό - που μεσουρανούσε εκείνη την εποχή στην Ρώμη. Τόσο το θέμα όσο και η τεχνοτροπία του Πίνακα δείχνουν ότι ο Πουσέν είχε μελετήσει έργα του Michelangelo Buonarotti. Στον κύκλο γνωριμιών του συγκαταλέγονταν ισχυροί παράγοντες του Παπικού Θρόνου και ιδίως ο Maffeo Barberini από τη Φλορεντία που αγαπούσε την Ελληνική Τέχνη.
O Maffeo Barberini έγινε Πάπας με όνομα Ουρβανός Η΄(6 Αυγούστου 1623 - 29 Ιουλίου 1644). Με δική του παρέμβαση η καταδίκη του Γκαλιλέι μετατράπηκε από
«φυλάκιση» σε «κατ' οίκον περιορισμό».
______________________________

N. Poussin : Μαρτύριο Αγίου Εράσμου
 (Αγ. Πέτρος Ρώμη 1628)
                                  


Τον Ρυθμό του Μπαρόκ τον γνώρισε ο Πουσέν μέσα από τα γλυπτά και τις τοιχογραφίες της «Αντιμεταρρύθμησης». Το μοναδικό έργο που δέχτηκε να ζωγραφίσει σε στυλ Μπαρόκ ήταν ο πίνακας «Εμφάνιση της Θεοτόκου στον Άγιο Ιωάννη τον Μέγα» που προοριζόταν για τα Paises Bajos Espanoles (που μέχρι τότε τα κυβερνούσε η Οικογένεια των Αψβούργων). Ο πίνακας αυτός περιήλθε στην συλλογή του Καρδιναλίου Ρισελιέ. Φαίνεται ότι κάποια στιγμή ο Βασιλιάς Λουδοβίκος 13ος ζήτησε τον Πίνακα να τον τοποθετήσει στο παλάτι του. Σήμερα εκτίθεται στο Λούβρο. Όμως το Μπαρόκ ποτέ δεν ενθουσίασε τον Πουσέν.                                        ______________________________
                                                N
icola Poussin
 (1630)
                                               Η Θεοτόκος εμφανίζεται στον Ιωάννη τον Μέγα



Ο ΠΟΥΣΕΝ  ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΟΝ ΜΑΝΙΕΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΠΑΡΟΚ

Ο Καρδινάλιος Ρισελιέ ζήτησε από τον Πουσέν να διακοσμήσει την κατοικία του με θέματα παρμένα από την Μυθολογία και από την Αττική Τραγωδία. Με παρόμοια θέματα ο κλήθηκε να διακοσμήσει και τα Ανάκτορα του Λούβρου Λέγεται ότι τότε για πρώτη φορά ο Πουσέν χρησιμοποίησε έτοιμα εκμαγεία από κερί τα οποία τοποθετούσε κατάλληλα στο χώρο ως πρότυπα για την σύνθεση που ζωγράφιζε. Με κάρβουνο έκανε αδρές γραμμές στον καμβά και κατόπιν άρχιζε να ζωγραφίζει.  Τόσο η τεχνική του
Πουσέν όσο και τα θέματα που επέλεγε τον έκαναν διάσημο. Μπορούμε πια να μιλάμε για την εισαγωγή του Κλασικισμού στην Ευρώπη. 
Ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ επιχειρεί λεπτομερή ανάλυση του έργου του Πουσέν - μια από τις σοβαρότερες που γνώρισαν οι Εικαστικές Τέχνες - και τον αναγνωρίζει «κύριο εκφραστή του Γαλλικού Κλασικισμού».

  ________________________________________
Nicola  Poussin:  Θρίαμβος Ποσειδώνα και Αμφιτρίτης (1634)  
Philadelphia Musevm  of Art

 


Μεταξύ 1631 - 1633 φιλοτεχνήθηκε από τον Πουσέν ο «Παρνασσός» (ελαιογραφία σε καμβά 75,5x53,5 ίντσες).Σήμερα ο πίνακας εκτίθεται στο Prado Museum της Μαδρίτης. Κάποιοι Ιστορικοί Τέχνης θεωρούν ότι με τον πίνακα αυτόν ο Πουσέν μιμείται την τεχνική του Rafael (από τις περίφημες νωπογραφίες στο Βατικανό). Η αλήθεια είναι ότι ενώ ο Rafael εκπροσωπεί το Μπαρόκ, ο «Παρνασσός» μαζί με την σύνθεση «Ενδημίων» είναι από τα πρώτα δείγματα του Κλασικισμού στην ζωγραφική.   
 


ΟΙ ΒΟΣΚΟΙ ΤΗΣ  ΑΡΚΑΔΙΑΣ ΚΑΙ Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΑΡΚΑΔΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ

Ο πολυσυζητημένος πίνακας «Οι Βοσκοί της Αρκαδίας» (γνωστό ως «Et in Arcadia ego», ελαιογραφία σε καμβά με διαστάσεις 
331/2 x 475/8 ίντσες) σήμερα είναι περιουσία του Μουσείου του Λούβρου.

Σύμφωνα με τον Τζιοβάνι
Πιέτρο Μπελόρι που έγραψε Βιογραφία του Νικολά Πουσέν, η ιδέα για τον πίνακα  ήταν του Επισκόπου - Καρδιναλίου Giulio Rospigliosi από την Τοσκάνη και αποτελεί το πρώτο μέρος μιας «τριλογίας». Το δεύτερο θέμα της Τριλογίας ήταν «Οι Ώρες σώζουν την Αλήθεια» και το τρίτο μέρος ήταν «Ο χορός των Ωρών».
Οι τρεις αυτοί πίνακες φιλοτεχνήθηκαν με χρήματα της Βασιλίσσης Χριστίνας της Σουηδίας για λογαριασμό της Academi degli Arcadi .

Rospigliosi το 1667 εξελέγη Πάπας  με το όνομα Κλήμης Θ΄ και υποστήριξε με όλες του τις δυνάμεις τις Τέχνες και τα Γράμματα. Με την υποστήριξή του και με χρήματα της Βασίλισσας της Σουηδίας Χριστίνας
, ιδρύθηκε στη Ρώμη η «Ακαδημία της Αρκαδίας» απέναντι στον Άγιο Αυγουστίνο κοντά στην Plaza Navona  Ιδρυτικά μέλη υπήρξαν ο Νικολά Πουσέν, ο λόγιος Καρδινάλιος Φρανζέσκο Μπαρμπερίνι, ο Καρδινάλιος Μαφφέο Μπαρμπερίνι που αργότερα έγινε Πάπας κ.ά.).
 


ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΠΟΥΣΕΝ
ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ




Nicola Poussin
(1658) " Ο τυφλός Ορίων" 
New York , Metropolitan Museum of Art

 


Nicola Poussin
 (1637)  "Χορός
Μουσών"
Συλλογή του Δούκα του Sutherland Loan
 Εδιμβούργο Nat. Gallery of Scotland

 



Nicola Poussin
(1625) 
Μίδας και Βάκχος
Πινακοθήκη Μονάχου


 



Nicola Poussin
(1625)
Απόλλων και Δάφνη
Πινακοθήκη Μονάχου


 


N. Poussin (1624) Αφροδίτη θρηνούσα τον Άδωνι
Λάδι σε καμβά 98,5
x134,6 cm
Kimbell Art Museum - Texas

 

N. Poussin (1627) Μήδας λουόμενος στον Πακτωλό
Λάδι σε καμβά
Μητροπολιτικό Μουσείο
Ν. Υόρκης



 


N. Poussin (1625) " Νύμφες και Σάτυροι" 
Μουσείο Τέχνης - Κλήβελαντ - USA




N. Poussin  (1630)  " Άρτεμις και Ενδημίων"
Λάδι σε καμβά
 Ινστιτούτο Τεχνών - Ντιτρόιτ
Usa
 



N. Poussin (1637) "Βουκολικό" Τοπίο



 

N. Poussin Κηδεία του Φωκίωνος
Μουσείο
Wales  Μεγ Βρετανία


N. Poussin (1660) Η Αφροδίτη και η Πηγή
Με καφέ μελάνη και κονδύλι,
Διαστάσεις 25,6
x23,2cm
Στο πίσω μέρος υπάρχει σημείωμα προς τον Πουσέν 
από την Stella - Antoine Bouzonnet



N. Poussin
(1648)Ο Διογένης 160x221cm

Μουσείο
Λούβρου


 


N. Poussin (1660) Η Αφροδίτη και η Πηγή
Με καφέ μελάνη και κονδύλι,
Διαστάσεις 25,6
x23,2cm
Στο πίσω μέρος υπάρχει σημείωμα προς τον Πουσέν
από την Stella - Antoine Bouzonnet 


N. Poussin (1648)Ορφέας και Ευρυδίκη
120,7x179,7cm
Λάδι σε καμβά
Metropolitan Musium of Art N.Y.