|
|
NICOLA POUSSIN
Αυτός που με τους Πίνακές του ύμνησε την Αρκαδία
Η Έκθεση των έργων του Νικολά Πουσέν στην Ιστοσελίδα μας
υποδέχτηκε μέχρι τώρα
επισκέπτες |
Τον Μάρτιο του 1997 στην Αγγλία ο Εκδοτικός Οίκος
Pallas Athena
(=Παλλάς Αθηνά)
κυκλοφόρησε το λεύκωμα
«POUSSIN
Paintings»
που επιμελήθηκε ο Λονδρέζος
Ιστορικός Τέχνης
Christopher Wright.
Από τις 12 Φεβρουαρίου μέχρι τις 11 Μαΐου 2007
τa
ιδρύματα
«Florence
Gould»
και
«Isaacson
- Draper»
σε συνεργασία με το
«Metropolitan
Museum of Art»
της Νέας Υόρκης και με το
«Museo
de Bellas Artes»
του Bilbao
οργάνωσαν
«Έκτακτη
Έκθεση»
με τίτλο
«Πουσέν
και Φύση: Το Αρκαδικό Όραμα».
Η Ιστοσελίδα μας παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον
αυτές τις εκδηλώσεις σε Ευρώπη και Αμερική
προς τιμήν του Πουσέν. Του Καλλιτέχνη που αγάπησε και ύμνησε την
Αρκαδία με τα έργα του. Και σκεφτήκαμε να
«μεταφέρουμε»
το
«Αρκαδικό
Όραμα»
από τη Νέα
Υόρκη στην Ελλάδα. Για να γνωρίσουμε τον Καλλιτέχνη - Φιλόσοφο - Ελληνιστή Πουσέν και να
θαυμάσουμε κι' εμείς ωραίους πίνακές του μια και δεν
μπορούμε να πάμε στην Αμερική όπου εκτίθενται.
ΛΙΓΑ
ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΠΟΥΣΕΝ
Ο
Νικολά Πουσέν είναι ο
καλλιτέχνης που από πολλούς θεωρείται ο πιο σημαντικός
κλασικιστής ζωγράφος. Γεννήθηκε
το 1594 στο
Les-Andelys της
Νορμανδίας. Γιος του Ζαν Πουσέν και της Μαρί. Ο πατέρας του φαίνεται ότι είχε πτωχεύσει. Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής
ο Νικολά τα διδάχτηκε στην
πατρίδα του και στην Ρουέν. (ίσως κοντά στον περίφημο
ζωγράφο Κετέν Βαρόν.
Το 1612 βρέθηκε στο Παρίσι, στο εργαστήριο του μανιερίστα
ζωγράφου J. Lallemald. Παράλληλα
παρακολούθησε μαθήματα Ιταλικής Τέχνης.
Την δεκαετία 1612 - 1623 καλείται να
διακοσμήσει
στο Παρίσι τα Ανάκτορα του Λουξεμβούργου και πολλές εκκλησίες.
Έργα του αυτής της περιόδου είναι
«ο
Ευαγγελισμός»,
«η
Μεταμόρφωση
του
Οβίδιου»
και
«η
Κοίμησις της Θεοτόκου».
(Δυστυχώς μόνο
η Μεταμόρφωση του Οβίδιου σώζεται).
Το 1623
ήλθε στην Βενετία
όπου διεύρυνε τις γνωριμίες του με μεγάλους Ιταλούς
καλλιτέχνες και ήλθε σε επαφή με τη Βενετσιάνικη
Τεχνοτροπία. Το 1624 ήλθε στη Ρώμη όπου έμεινε όλο το
υπόλοιπο της ζωής του (εκτός από ένα ταξίδι - αστραπή το 1640 στο Παρίσι).Γνωρίστηκε με τους κύκλους των λογίων.
Απέκτησε πολλές γνώσεις - σπούδασε Κλασική Αρχαιολογία και
Ελληνική Φιλοσοφία.
|
Το 1628 δόθηκε ευκαιρία στον Πουσέν
να φιλοτεχνήσει σε
παρεκκλήσι του Καθεδρικού Ναού Αγίου Πέτρου Ρώμης,
τον ωραιότατο πίνακα
«Μαρτύριο
του Αγίου
Εράσμου».Ο πίνακας αυτός είναι επηρεασμένος από τον Μανιερισμό -
που μεσουρανούσε εκείνη την εποχή στην Ρώμη. Τόσο το θέμα όσο
και η τεχνοτροπία του Πίνακα δείχνουν ότι ο Πουσέν είχε
μελετήσει έργα του
Michelangelo Buonarotti.
Στον
κύκλο γνωριμιών του συγκαταλέγονταν
ισχυροί παράγοντες
του Παπικού
Θρόνου
και ιδίως ο Maffeo Barberini
από τη
Φλορεντία
που αγαπούσε την
Ελληνική Τέχνη.
O
Maffeo Barberini
έγινε Πάπας με όνομα Ουρβανός Η΄(6 Αυγούστου 1623 - 29
Ιουλίου 1644). Με δική του
παρέμβαση η καταδίκη του Γκαλιλέι μετατράπηκε από
«φυλάκιση»
σε
«κατ'
οίκον περιορισμό».
______________________________
N. Poussin
:
Μαρτύριο Αγίου Εράσμου
(Αγ. Πέτρος Ρώμη 1628)
|
Τον
Ρυθμό του Μπαρόκ τον γνώρισε ο Πουσέν μέσα από τα γλυπτά και
τις τοιχογραφίες της
«Αντιμεταρρύθμησης».
Το μοναδικό έργο που δέχτηκε να ζωγραφίσει σε στυλ Μπαρόκ
ήταν ο
πίνακας
«Εμφάνιση
της Θεοτόκου στον Άγιο Ιωάννη τον Μέγα»
που προοριζόταν για τα Paises Bajos
Espanoles
(που μέχρι τότε τα κυβερνούσε η Οικογένεια
των Αψβούργων). Ο πίνακας αυτός περιήλθε στην συλλογή του
Καρδιναλίου Ρισελιέ. Φαίνεται ότι κάποια στιγμή ο Βασιλιάς
Λουδοβίκος 13ος ζήτησε τον Πίνακα να τον τοποθετήσει στο
παλάτι του. Σήμερα εκτίθεται στο Λούβρο.
Όμως το
Μπαρόκ ποτέ δεν ενθουσίασε τον Πουσέν.
______________________________
Nicola
Poussin
(1630)
Η
Θεοτόκος εμφανίζεται στον Ιωάννη τον Μέγα
|
Ο ΠΟΥΣΕΝ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΟΝ ΜΑΝΙΕΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ
ΜΠΑΡΟΚ
Ο
Καρδινάλιος Ρισελιέ ζήτησε από τον Πουσέν να διακοσμήσει την
κατοικία του με θέματα παρμένα από την Μυθολογία και από την
Αττική Τραγωδία. Με παρόμοια θέματα ο κλήθηκε να
διακοσμήσει και τα Ανάκτορα του
Λούβρου Λέγεται ότι τότε για πρώτη φορά ο Πουσέν
χρησιμοποίησε έτοιμα εκμαγεία από κερί τα οποία
τοποθετούσε
κατάλληλα στο χώρο ως πρότυπα για την σύνθεση που ζωγράφιζε.
Με
κάρβουνο έκανε αδρές γραμμές στον καμβά και κατόπιν άρχιζε
να ζωγραφίζει. Τόσο η τεχνική του
Πουσέν
όσο και τα θέματα που επέλεγε τον έκαναν
διάσημο. Μπορούμε πια να μιλάμε για την εισαγωγή του
Κλασικισμού στην Ευρώπη.
Ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ επιχειρεί λεπτομερή ανάλυση του
έργου του Πουσέν - μια από τις σοβαρότερες που
γνώρισαν οι Εικαστικές Τέχνες - και τον αναγνωρίζει
«κύριο
εκφραστή του Γαλλικού Κλασικισμού».
________________________________________
Nicola Poussin: Θρίαμβος Ποσειδώνα και Αμφιτρίτης
(1634)
Philadelphia Musevm of Art
|
Μεταξύ
1631 - 1633 φιλοτεχνήθηκε από τον Πουσέν
ο
«Παρνασσός»
(ελαιογραφία σε
καμβά 75,5x53,5
ίντσες).Σήμερα
ο πίνακας εκτίθεται στο
Prado Museum
της
Μαδρίτης.
Κάποιοι Ιστορικοί Τέχνης θεωρούν ότι με τον
πίνακα αυτόν ο Πουσέν μιμείται την τεχνική του
Rafael
(από τις περίφημες νωπογραφίες στο Βατικανό). Η
αλήθεια είναι ότι ενώ ο
Rafael
εκπροσωπεί το Μπαρόκ, ο
«Παρνασσός»
μαζί με την σύνθεση
«Ενδημίων»
είναι από τα πρώτα
δείγματα του Κλασικισμού στην ζωγραφική.
|
ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΠΟΥΣΕΝ
ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ |
Nicola Poussin
(1658)
"
Ο τυφλός Ορίων"
New York , Metropolitan Museum of Art
Nicola Poussin
(1637) "ΧορόςΜουσών"
Συλλογή του Δούκα του Sutherland Loan
Εδιμβούργο Nat. Gallery of Scotland
|
Nicola Poussin
(1625)
Μίδας και Βάκχος
Πινακοθήκη Μονάχου
Nicola Poussin
(1625)
Απόλλων και Δάφνη
Πινακοθήκη Μονάχου
|
N. Poussin
(1624)
Αφροδίτη θρηνούσα τον Άδωνι
Λάδι σε καμβά 98,5x134,6
cm
Kimbell Art Museum - Texas
N. Poussin
(1627) Μήδας λουόμενος στον Πακτωλό
Λάδι σε καμβά
Μητροπολιτικό Μουσείο
Ν.
Υόρκης
|
N. Poussin
(1625)
"
Νύμφες και Σάτυροι"
Μουσείο Τέχνης - Κλήβελαντ - USA
N. Poussin
(1630) "
Άρτεμις και Ενδημίων"
Λάδι σε καμβά
Ινστιτούτο Τεχνών - Ντιτρόιτ
Usa
|
N.
Poussin
(1637)
"Βουκολικό" Τοπίο
N. Poussin
Κηδεία του Φωκίωνος
Μουσείο
Wales Μεγ Βρετανία
|
N.
Poussin
(1660) Η
Αφροδίτη και η Πηγή
Με καφέ μελάνη και κονδύλι,
Διαστάσεις 25,6x23,2cm
Στο πίσω μέρος υπάρχει
σημείωμα προς τον Πουσέν
από την
Stella - Antoine Bouzonnet
N. Poussin
(1648)Ο Διογένης
160x221cm
Μουσείο
Λούβρου
|
N.
Poussin
(1660) Η
Αφροδίτη και η Πηγή
Με καφέ μελάνη και κονδύλι,
Διαστάσεις 25,6x23,2cm
Στο πίσω μέρος υπάρχει
σημείωμα προς τον Πουσέναπό
την Stella - Antoine Bouzonnet
N. Poussin
(1648)Ορφέας και Ευρυδίκη
120,7x179,7cm
Λάδι σε καμβά
Metropolitan Musium of Art N.Y.
|
| | | |