|
|
ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ
GREGORY MARKOPOULOS
Το
Άξιο Τέκνο της Λυσσαρέας - Προσφορά του στην Τέχνη
Απόδοση στα Ελληνικά : Γιώργος
Ιωαννίδης
|
Στίς
ἀρχές τοῦ
20οῦ αι. ὁ Λυσσαρεώτης
Γιάννης Μαρκόπουλος καί ἡ σύζυγός του Μαρία ἀπ'τήν Τρίπολη,
μετανάστευσαν στό
Ὀχάιο τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν. Ἐκεῖ
γεννήθηκε, στίς 12 Μαρτίου
1928, ὁ Γρηγόριος Μαρκόπουλος,
γνωστός
ὡς Gregory
J. Markopoulos
Σέ μικρή ἡλικία, τόν μικρό
Gregory
εντυπωσίαζε ἡ
κινηματογραφική μηχανή 8mm
μέ τήν ὁποία ἀποθανάτιζε οἰκογενειακές στιγμές (μέ τούς γονεῖς και
τά ἀδέλφια του, Ἀνδρέα καί Ἑλένη).Ἐγγράφηκε στό τμῆμα
κινηματογραφίας τοῦ Πανεπιστήμιο τῆς Νότιας Καλλιφόρνια, ὅπου
γνωρίστηκε μέ τόν καθηγητή σκηνοθεσίας
Josef von Sternberg τοῦ ὁποίου ἡ τεχνική, ἐπηρέασε τό
μετέπειτα έργο του. Ἡ Ἀρχαία Ἑλληνική Μυθολογία επηρέασε πολύ τό
σκηνοθετικό του έργο. Οἱ ταινίες Twice a man (1963)
καί
The Illias Passion (1964-1967) φέρουν πολλά στοιχεῖα ἀπ'αὐτή τήν ἐπιρροή.
ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΚΑΘΙΕΡΩΣΑΝ ΤΟΝ
Gr. MARKOPOULOS
1.
Twice a man 2. The Illias Passioon |
"ΤΕΜΕΝΟΣ" και "ΕΝΙΑΙΟN"
Απόδοση στα
Ελληνικά : Γιώργος Ιωαννίδης |
Ἡ
Temenos, Inc.ἱδρύθηκε
τό 1994 ὡς «μή Κρατικό - μή κερδοσκοπικό σωματεῖο» μέ
σκοπό«τήν ἀξιοποίηση και
προβολή τῶν ταινιῶν πού δημιούργησε ὁ Gregory J.
Markopoulos σέ συνεργασία μέ τόν παραγωγό
Robert Beavers».
Τά γραφεῖα του Σωματείου
βρίσκονται στή Νέα Ὑόρκη. Ἡ ὀνομασία τοῦ Σωματείου σχετίζεται
μέ τό χῶρο ὅπου ὁ Μαρκόπουλος ἐμπνεύστηκε τό ἔργο του(μία ἀμφιθεατρική
θέση στήΦούσια έξω ἀπ' τή Λυσσαρέα). Τό 1999 ἱδρύθηκε ὁ
Σύλλογος («association
Temenos») στή
Ζυρίχη γιά ὑποστήριξη αὐτῆς
τῆς προσπάθειας.
Πολλές ἀπ' τίς ταινίες
πού γύρισε ὁ Μαρκόπουλος, δέν προβλήθηκαν ὅσο αὐτός ζοῦσε. (κυρίως ἡ
μνημιώδης σειρά ταινιῶν «Ἑνιαῖος»). Στή Ζυρίχη, διατηρεῖται ἑνιαῖο
ἀρχεῖο τῶν ἀνέκδοτων ταινιῶν, παράλληλα ταξινομεῖ τά γραπτά
τοῦ Μαρκόπουλου τοῦ συνεργάτη του
R. Beavers, καί κάθε τί πού ἀναφέρεται στή
δουλειά τους.
Οἱ εἴκοσι - δύο (22) ταινίες πού ἀποτελοὺν τόν κύκλο «Ἑνιαῖος»,
που ὁ Γ. Ι. Μαρκόπουλος ἤθελε νά προβληθοῦν στή Λυσσαρέα Ἀρκαδίας
εἷναι μονταρισμένες καί ἕτοιμες νά προβληθοῦν.
Ἡ προσφορά τοῦ Γ.
Μαρκόπουλου άρχίζει τό 1940, συνεχίζεται στά ἑπόμενα χρόνια καί
κορυφώνεται μέ τή Συλλογή Ἑνιαῖος στά τελευταῖα χρόνια τῆς ζωῆς
του.Ἡ καινοτομία πού εἰσήγαγε στήν Τέχνη τοῦ Κινηματογράφου, ἥταν ἡ
διασκευή μικρῶν ἀρθρωτῶν ἑνοτήτων ἑνός πλάνου, ὅπου συνυπάρχει
ἀφήγηση γιά τό παρελθόν, τό παρόν καί τό μέλλον, μέ μοναδική χρήση
χρωμάτων. Τό ἔργο τοῦ Μαρκόπουλου, πρωτοπορεῖ στό χώρο τῆς τέχνης.
Τό Σωματεῖο ΤΕΜΕΝΟΣ διαφυλάσσει αὐτόν τόν πλοῦτο καί νά τόν
ἀξιοποιήσει. Ἐπίσης ὑποστήριξε τό ὅραμα τοῦ Μαρκόπουλου καί τόν
βοήθησε νά ὑπομείμει τή μοναξιά -
ἀπαραίτητη γιά τή δημιουργία τῆς σειράς ταινιῶν Ἑνιαῖος.
Οἱ κίνδυνοι ἀπ αὐτό τό ὅραμα, ἥταν, ὅτι ὅλο αὐτό τό ἔργο, μποροῦσε νά
χαθεῖ πρίν κἄν ἐκδοθεῖ. |
An article taken from Harvard
University Film
|
GREGORY J. MARKOPOULOS : TOWARD THE
"TEMENOS"
One of the key
figures in the evolution of the New American Cinema of
the 1960s, Gregory J. Markopoulos (1928–1992)
developed unique forms of camera work and editing that
created ravishing imagery and complex patterns of what
he termed "thought-images." With their reliance on
mythic and poetic texts and complex themes, his films
defy easy description, a situation that was
exacerbated by Markopoulos’s decision in 1967 to leave
this country for Greece (the birthplace of both his
parents) and to place restrictions on the screening of
his work. While he continued his ambitious work in
Europe, including plans to construct an archive and
film theater in Lyssaraia, Greece - The Temenos - his
films went virtually unseen here for three decades.
Fortunately his partner, the filmmaker Robert Beavers,
has continued work on The Temenos and on preserving
Markopoulos’s films. This series, which presents newly
remastered prints, includes the artist’s important
early works, his experimental features, and the series
of portrait films he made in Europe.
Special thanks to Robert Beavers for making this
series possible. This program is dedicated to the
memory of Kirk Winslow. The HFA also thanks the
generous assistance of the the Kokkalis Program at
Harvard University and Temenos, Inc. Summer Presentations in Arcadia, June 25th - 27th,
2004
The proposed screenings will premiere the first cycles of ENIAIOS in
June 2004.This event is site-specific on several levels. The original
meaning of the term 'Temenos' is 'a piece of land set apart.'
Markopoulos chose a specific site in Arcadia not only because of his
family's origins, but because it is an ideal site for the spectator's
aesthetic quest. Markopoulos's film work is deeply imbued with Hellenic
culture, and the films thus gain a most powerful meaning if they can be
shown in this setting.
ENIAIOS investigates themes of Greek mythology and place. Already Markopoulos's very first film presented the myth of Psyche (1947), and
he remained faithful to this source of inspiration whether he produced
films of other mythic themes (such as Prometheus in The Illiac Passion,
Hippolytos in Twice A Man), filmed portraits of prominent Greek,
European, or American artists, or made films with ancient archeological
sites (such as Pyra Heracleos, the Aesclepion of Cos, Olympia, Dodona,
Bassae etc.) or film portraits of interiors.( such as the houseof
Wagner, the apartment of Colette ).
When Markopoulos and Beavers organized screenings in the Peloponnese
during the 1980's, the films and setting combined to elevate the
spectators' sense of time while emotionally and physically connecting
them to the mythic themes. The Temenos screenings create a viewing
environment in which the viewer can absorb the epic images of the films
and create an order in the emotions that Markopoulos associated with the
tradition of Asclepius, the ancient Greek god of medicine. The premiere
screenings planned for June, 2004 will be held from 10 p.m. in the
evening until 4 a.m. in the morning on three consecutive evenings. The
weather in June is the most clear and comfortable at this altitude (900 m.a.s.). in Arcadia. The unusual timing and setting for the screenings
will produce an event that the spectator should retain in memory for a
lifetime, the very opposite of mass media.
Since Lyssaraia is in a region that is not developed, arrangements
will be made for viewers to reside in the area. There are hotels in
Dimitsana, Vitina, and Stemnitsa. A few monasteries, such as Pro Dromo,
and the possibility to rent private rooms in the surrounding villages of Lyssaraia, Paloumba, Sarakini, and Loutra Ireas. Provisions will also be
made for sleeping at the site and for a simple buffet. The screenings
will require the construction of temporary seating for approximately 250
viewers, a projection apparatus with a screen that is 20 feet high by 27
feet wide, and a generator. This facility will be maintained over the
next years for the later premieres of ENIAIOS as the following cycles
are restored and printed.
ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ
TOY Gr. MARKOPOULOS |
Τή δεκαετία τοῦ
1990, τό ἔργο τοῦ Γ. Μαρκόπουλου ἔτυχε μεγάλης ἀποδοχῆς τοῦ κοινοῦ.
Οἱ ταινίες του μέ κύριο θέμα τήν Ἀρκαδία ἀνεβάστηκαν στό Φεστιβάλ Ν.
Ὑόρκης (1997), στό Διεθνές Φεστιβάλ τοῦ Ρόττερνταμ (1999), στή
Διεθνή
Biennale Κωνσταντινούπολης
(1999), στό Λοῦβρο (1998, 2000, 2002) καί στό
Whitney
Museum of American Art
(1996,
1999, and 2000).
Τό 1980, ὁ Γ.
Μαρκόπουλος μαζί μέ
τό συνεργάτη του,
Robert
Beavers
παρουσίασαν γιά
πρώτη φορά
στόν ὑπαίθριο
ἀμφιθεατρικό χῶρο στή θέση Φούσια ἔξω
ἀπ'τή Λυσσαρέα σκηνές ἀπ τή σειρά
Ἑνιαῖος. Ἐπιθυμία τους ἥταν νά
παρουσιάσουν τή δουλειά τους στό φυσικό περιβάλλον πού τούς
ἐνέπνευσε.
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ |
Temenos, Inc
association Temenos
Αρχείο Ταινειών Harvard
Gregory Markopoulos Biography
Gregory J. Markopoulos
Film Festival
UBU WEB Film
Gregory J. Markopoulos
Gregory Markopoulos
Εφημερίδα ΑΥΓΗ
Η Καθημερινή
Το ΒΗΜΑ |
Idyll Worship:Gr Markopoulos's Eniaios
Supreme Cinematic Poet of Isolation
Whitney Museum of American Art
My Hand Outstretched: Films
Avant-Garde
Films
Repatriated
At Last
Gesprächt mit Gregory Markopoulos.
G Markopoulos:
A Poet of the Cinema, I. Zoumboulakis
Gr
Markopoulos "returns" to Arcadia, by K.
Terzes
The Myth of a Pioneer Filmmaker
Fields of Vision, by Angelike Contis.
Cinema Arcadia
Βικιπαίδεια
Αρκάδες Εσμέν |
|
|
| | | |