Ιστοσελίδα της Λυσσαρέας Αρκαδίας

Home Δημοτικό Τραγούδι Αρχαία Ηραία Μαθητικό Βήμα Παραδοσιακή Μαγειρική Συνδέσεις

 





ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ GREGORY MARKOPOULOS
Το  Άξιο Τέκνο της Λυσσαρέας - Προσφορά του στην Τέχνη

 Απόδοση στα Ελληνικά : Γιώργος Ιωαννίδης
 


 


Στίς ἀρχές τοῦ 20οῦ αι. ὁ Λυσσαρεώτης Γιάννης Μαρκόπουλος καί ἡ σύζυγός του Μαρία ἀπ'τήν Τρίπολη, μετανάστευσαν  στό Ὀχάιο  τῶν  Ἡνωμένων  Πολιτειῶν.  Ἐκεῖ  γεννήθηκε, στίς 12  Μαρτίου 1928, ὁ Γρηγόριος Μαρκόπουλος,  γνωστός ὡς Gregory  J. Markopoulos Σέ μικρή   ἡλικία,  τόν μικρό Gregory εντυπωσίαζε  ἡ κινηματογραφική μηχανή 8mm μέ τήν ὁποία ἀποθανάτιζε οἰκογενειακές στιγμές (μέ τούς γονεῖς και τά ἀδέλφια του, Ἀνδρέα καί Ἑλένη).Ἐγγράφηκε στό τμῆμα κινηματογραφίας τοῦ Πανεπιστήμιο τῆς Νότιας Καλλιφόρνια, ὅπου γνωρίστηκε μέ τόν καθηγητή σκηνοθεσίας Josef von Sternberg τοῦ ὁποίου ἡ τεχνική, ἐπηρέασε τό μετέπειτα έργο του. Ἡ Ἀρχαία Ἑλληνική Μυθολογία επηρέασε πολύ τό σκηνοθετικό του έργο. Οἱ ταινίες Twice a man (1963) καί The Illias Passion (1964-1967) φέρουν πολλά στοιχεῖα ἀπ'αὐτή τήν ἐπιρροή.
ΤΑΙΝΙΕΣ  ΠΟΥ  ΚΑΘΙΕΡΩΣΑΝ ΤΟΝ Gr. MARKOPOULOS    1.  Twice a man    2.  The Illias  Passioon 


"ΤΕΜΕΝΟΣ"  και  "ΕΝΙΑΙΟN"
Απόδοση στα Ελληνικά : Γιώργος Ιωαννίδης

Temenos, Inc.ἱδρύθηκε τό 1994 ὡς «μή Κρατικό - μή κερδοσκοπικό σωματεῖο» μέ σκοπό«τήν ἀξιοποίηση και προβολή τῶν ταινιῶν πού δημιούργησε ὁ Gregory J.   Markopoulos σέ συνεργασία μέ τόν παραγωγό Robert Beavers».  Τά γραφεῖα του Σωματείου βρίσκονται στή Νέα Ὑόρκη. Ἡ ὀνομασία τοῦ Σωματείου σχετίζεται     μέ τό χῶρο ὅπου ὁ Μαρκόπουλος ἐμπνεύστηκε τό ἔργο του(μία ἀμφιθεατρική θέση στήΦούσια έξω ἀπ' τή Λυσσαρέα). Τό 1999 ἱδρύθηκε  ὁ Σύλλογος («association Temenos») στή Ζυρίχη  γιά ὑποστήριξη αὐτῆς   τῆς  προσπάθειας.    
Πολλές ἀπ' τίς ταινίες πού γύρισε ὁ Μαρκόπουλος, δέν προβλήθηκαν ὅσο αὐτός ζοῦσε. (κυρίως ἡ μνημιώδης σειρά ταινιῶν «Ἑνιαῖος»). Στή Ζυρίχη, διατηρεῖται ἑνιαῖο ἀρχεῖο τῶν ἀνέκδοτων ταινιῶν, παράλληλα ταξινομεῖ τά γραπτά τοῦ Μαρκόπουλου τοῦ συνεργάτη του R. Beavers, καί κάθε τί πού ἀναφέρεται στή δουλειά τους.
Οἱ εἴκοσι - δύο (22) ταινίες πού ἀποτελοὺν τόν κύκλο «Ἑνιαῖος», που ὁ Γ. Ι.  Μαρκόπουλος ἤθελε νά προβληθοῦν στή Λυσσαρέα Ἀρκαδίας εἷναι  μονταρισμένες  καί  ἕτοιμες νά προβληθοῦν.

Ἡ προσφορά τοῦ Γ. Μαρκόπουλου άρχίζει τό 1940, συνεχίζεται στά ἑπόμενα χρόνια καί κορυφώνεται μέ τή Συλλογή Ἑνιαῖος στά τελευταῖα χρόνια τῆς ζωῆς του.Ἡ καινοτομία πού εἰσήγαγε στήν Τέχνη τοῦ Κινηματογράφου, ἥταν ἡ διασκευή μικρῶν ἀρθρωτῶν ἑνοτήτων ἑνός  πλάνου, ὅπου συνυπάρχει ἀφήγηση γιά τό παρελθόν, τό παρόν καί τό μέλλον, μέ μοναδική χρήση χρωμάτων. Τό ἔργο τοῦ Μαρκόπουλου, πρωτοπορεῖ στό χώρο τῆς τέχνης.
Τό Σωματεῖο ΤΕΜΕΝΟΣ διαφυλάσσει αὐτόν τόν πλοῦτο καί νά τόν ἀξιοποιήσει. Ἐπίσης ὑποστήριξε τό ὅραμα τοῦ Μαρκόπουλου καί τόν   βοήθησε νά ὑπομείμει τή μοναξιά - ἀπαραίτητη γιά τή δημιουργία τῆς σειράς ταινιῶν Ἑνιαῖος.  Οἱ κίνδυνοι ἀπ αὐτό τό ὅραμα, ἥταν, ὅτι ὅλο αὐτό τό ἔργο, μποροῦσε νά χαθεῖ πρίν κἄν ἐκδοθεῖ.


An article taken from Harvard University Film

GREGORY J.  MARKOPOULOS :  TOWARD THE "TEMENOS"

One of the key figures in the evolution of the New American Cinema of the 1960s, Gregory J. Markopoulos (1928–1992) developed unique forms of camera work and editing that created ravishing imagery and complex patterns of what he termed "thought-images." With their reliance on mythic and poetic texts and complex themes, his films defy easy description, a situation that was exacerbated by Markopoulos’s decision in 1967 to leave this country for Greece (the birthplace of both his parents) and to place restrictions on the screening of his work. While he continued his ambitious work in Europe, including plans to construct an archive and film theater in Lyssaraia, Greece - The Temenos - his films went virtually unseen here for three decades. Fortunately his partner, the filmmaker Robert Beavers, has continued work on The Temenos and on preserving Markopoulos’s films. This series, which presents newly remastered prints, includes the artist’s important early works, his experimental features, and the series of portrait films he made in Europe.

Special thanks to Robert Beavers for making this series possible. This program is dedicated to the memory of Kirk Winslow. The HFA also thanks the generous assistance of the the Kokkalis Program at Harvard University and Temenos, Inc.

Summer Presentations in Arcadia, June 25th - 27th, 2004

The proposed screenings will premiere the first cycles of ENIAIOS in June 2004.This event is site-specific on several levels. The original meaning of the term 'Temenos' is 'a piece of land set apart.' Markopoulos chose a specific site in Arcadia not only because of his family's origins, but because it is an ideal site for the spectator's aesthetic quest. Markopoulos's film work is deeply imbued with Hellenic culture, and the films thus gain a most powerful meaning if they can be shown in this setting.

ENIAIOS investigates themes of Greek mythology and place. Already Markopoulos's very first film presented the myth of Psyche (1947), and he remained faithful to this source of inspiration whether he produced films of other mythic themes (such as Prometheus in The Illiac Passion, Hippolytos in Twice A Man), filmed portraits of prominent Greek, European, or American artists, or made films with ancient archeological sites (such as Pyra Heracleos, the Aesclepion of Cos, Olympia, Dodona, Bassae etc.) or film portraits of interiors.( such as the houseof Wagner, the apartment of Colette ).

When Markopoulos and Beavers organized screenings in the Peloponnese during the 1980's, the films and setting combined to elevate the spectators' sense of time while emotionally and physically connecting them to the mythic themes. The Temenos screenings create a viewing environment in which the viewer can absorb the epic images of the films and create an order in the emotions that Markopoulos associated with the tradition of Asclepius, the ancient Greek god of medicine. The premiere screenings planned for June, 2004 will be held from 10 p.m. in the evening until 4 a.m. in the morning on three consecutive evenings. The weather in June is the most clear and comfortable at this altitude (900 m.a.s.). in Arcadia. The unusual timing and setting for the screenings will produce an event that the spectator should retain in memory for a lifetime, the very opposite of mass media.
Since Lyssaraia is in a region that is not developed, arrangements will be made for viewers to reside in the area. There are hotels in Dimitsana, Vitina, and Stemnitsa. A few monasteries, such as Pro Dromo, and the possibility to rent private rooms in the surrounding villages of Lyssaraia, Paloumba, Sarakini, and Loutra Ireas. Provisions will also be made for sleeping at the site and for a simple buffet. The screenings will require the construction of temporary seating for approximately 250 viewers, a projection apparatus with a screen that is 20 feet high by 27 feet wide, and a generator. This facility will be maintained over the next years for the later premieres of ENIAIOS as the following cycles are restored and printed.


 ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ TOY  Gr. MARKOPOULOS

Τή δεκαετία τοῦ 1990, τό ἔργο τοῦ Γ. Μαρκόπουλου ἔτυχε μεγάλης ἀποδοχῆς τοῦ κοινοῦ. Οἱ ταινίες του μέ κύριο θέμα τήν Ἀρκαδία ἀνεβάστηκαν στό Φεστιβάλ Ν. Ὑόρκης (1997), στό Διεθνές Φεστιβάλ τοῦ Ρόττερνταμ (1999), στή Διεθνή Biennale Κωνσταντινούπολης (1999), στό Λοῦβρο (1998, 2000, 2002) καί στό Whitney Museum of American Art (1996, 1999, and 2000).
Τό  1980,  ὁ Γ.  Μαρκόπουλος μαζί μέ  τό συνεργάτη του,
 Robert  Beavers  παρουσίασαν  γιά  πρώτη  φορά     στόν  ὑπαίθριο ἀμφιθεατρικό χῶρο στή θέση Φούσια ἔξω ἀπ'τή Λυσσαρέα σκηνές ἀπ τή σειρά
Ἑνιαῖος. Ἐπιθυμία τους ἥταν νά παρουσιάσουν τή δουλειά τους στό φυσικό περιβάλλον πού τούς ἐνέπνευσε.

ΧΡΗΣΙΜΕΣ  ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

Temenos, Inc
association Temenos
Αρχείο Ταινειών Harvard
Gregory Markopoulos Biography
Gregory J. Markopoulos
Film Festival
UBU WEB Film
Gregory J. Markopoulos
Gregory Markopoulos
Εφημερίδα ΑΥΓΗ
Η Καθημερινή
Το ΒΗΜΑ

Idyll Worship:Gr Markopoulos's Eniaios
Supreme Cinematic Poet of Isolation
Whitney Museum of American Art
My Hand Outstretched: Films

Avant-Garde Films Repatriated At Last
Gesprächt mit Gregory Markopoulos.
G Markopoulos: A Poet of the Cinema, I. Zoumboulakis
Gr Markopoulos "returns" to Arcadia, by K. Terzes
The Myth of a Pioneer Filmmaker
Fields of Vision, by Angelike Contis
.
Cinema Arcadia

Βικιπαίδεια
Αρκάδες Εσμέν