Κατέβασε όλο το κείμενο της τραγωδίας
Κατέβασε σχέδιο μαθήματος © Οικονόμου Ευαγγελία
Ακουστικό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου το 1977 στην Επίδαυρο
ΠPOΛOΓOΣ, στ. 1-82 «Kαὶ δοκεῖ μ' ἔχειν, κενὴν δόκησιν, οὐκ ἔχων»
Η Ελένη και το είδωλό της
σελ. 10-11
Να ο Νείλος με τις όμορφες νεράιδες,
1
O Τοπος και οι Ανθρωποι
που αυτός κι όχι βροχή του Δία μουσκεύει
τους κάμπους της Αιγύπτου, όταν τα χιόνια
2
▪ Πού βρίσκεται η Ελένη;
▪ Ποιοι είναι οι άρχοντες του τόπου;
λιώνουν. Εδώ βασίλευε ο Πρωτέας
3
5 της χώρας κυβερνήτης, όσο ζούσε,
στο νησί Φάρο κατοικώντας. Πήρε
4
γυναίκα μια Νηρηίδα, την Ψαμάθη,
5
που άντρα τον Αιακό πρωτύτερα είχε.
Mες στα
παλάτια αυτά γεννάει δύο τέκνα,
10 το Θεοκλύμενο, γιατί σεβόταν
6
στη ζωή του
τους θεούς, κι ένα κορίτσι
ευγενικό, καμάρι
της μητέρας,
που Ειδώ την έλεγαν, μικρή όταν ήταν·
7
στην ώρα όμως σαν έφτασε για γάμο,
15
την είπαν Θεονόη, γιατί τα θεία,
8
μελλούμενα και τωρινά, τα ήξερε όλα·
μια τέτοια έλαβε χάρη απ' τον Νηρέα
τον πρόγονό της. Ο δικός μου τόποςΗ Ταυτοτητα της Ηρωιδασ
η ξακουστή 'ναι Σπάρτη και πατέρας
20
ο Τυνδάρεως· μια φήμη ωστόσο λέει▪ Ποια είναι η καταγωγή της;
πως παίρνοντας ο Δίας θωριά κύκνου,
πέταξε προς τη μάνα μου, τη Λήδα,
κάποιον αϊτό για να ξεφύγει τάχα,
κι έτσι μαζί της δολερά έχει σμίξει,
25 αν είναι αλήθεια. Ελένη τ' όνομά μου.
9
10
Ασ γινουμε θεατεσ
H παράσταση αρχίζει... Οι Αθηναίοι έχουν ανηφορίσει στο θέατρο του Διονύσου, για να παρακολουθήσουν την Ελένη του Ευριπίδη. Περιμένουν γεμάτοι προσμονή. Η φήμη που απλώθηκε στην πόλη από όλους όσοι παρακολούθησαν τον προάγωνα είναι πως θα βρεθούν μπροστά σε μια διαφορετική Ελένη.
Το μουρμουρητό καταλαγιάζει…
Mια γυναίκα εμφανίζεται μόνη της σε έναν άγνωστο για μας τόπο. Ως θεατές χρειαζόμαστε στοιχεία, για να αναγνωρίσουμε την ηρωίδα, να καταλάβουμε πού βρίσκεται και τι της συμβαίνει. Ποια είναι αυτά τα στοιχεία; Από πού τα αντλούμε;
Πριν από την παράσταση
H παράσταση αρχίζει
H Eλένη (Tζένη Γαϊτανοπούλου, Θεατρικός Oργανισμός Kύπρου, 1993, σκην. N. Xαραλάμπους)
Ας Εμβαθυνουμε
Βρισκόμαστε στο πρώτο μέρος του Προλόγου. Ο Πρόλογος αποτελεί ένα, το πρώτο, από τα κατὰ ποσὸν μέρη της τραγωδίας και εισάγει το θεατή στο έργο.
Aς διερευνήσουμε τη λειτουργία του ως προς την ενημέρωση του θεατή για:
α) την προϊστορία της δράσης, β) τον τόπο, γ) τα πρόσωπα.
Αξίζει να σταθούμε σε δύο από τα πρόσωπα, στα οποία αναφέρεται η ηρωίδα: το Θεοκλύμενο και τη Θεονόη. Τα δύο παιδιά του Πρωτέα, ο Θεοκλύμενος και η Θεονόη, είναι επινοήσεις του Ευριπίδη. O ποιητής διαχειρίζεται τη μυθική παράδοση όπως τον εξυπηρετεί καλύτερα στην κατασκευή της δικής του «ιστορίας».
Ποιες προσδοκίες σού δημιουργούνται για τη δράση αυτών των ηρώων στο δράμα, με βάση και την ετυμολογία των ονομάτων τους;
Παραλληλο Κειμενο 1
Ο Προλογος Ενος Συγχρονου Θεατρικου Εργου
Με το άνοιγμα της αυλαίας, βρίσκονται στη σκηνή η Μήδεια κι η Παραμάνα ακουμπισμένες καταγής, μπροστά σε μια χειράμαξα-σπίτι. Από μακριά, ανεπαίσθητες μουσικές και τραγούδια. Κι οι δυο τους ακούνε.
ΜΗΔ.Την ακούς;
ΠΑΡ.Ποια;
ΜΗΔ.Την ευτυχία. Αλητεύει.
ΠΑΡ.Τραγουδάνε στο χωριό. Μπορεί να 'χουνε γιορτή στα σπίτια τους, σήμερα.
ΜΗΔ.Μισώ τις γιορτές τους. Μισώ τη χαρά τους.
ΠΑΡ. Δεν είμαστ' από δω. (Μικρή σιγή) Στα δικά μας τα μέρη, γιορτάζουμε νωρίτερα. […] Τι όμορφα που είν' τα παλικάρια της Κολχίδας όταν παλεύουν!
ΜΗΔ. Σώπα. […]
ΠΑΡ. Α! εγώ είμαι γριά κι είναι πολύ μακρύς ο δρόμος… Γιατί; Γιατί φύγαμε, Μήδεια;
ΜΗΔ. (Κραυγάζει) Φύγαμε, γιατί αγαπούσα τον Ιάσονα, γιατί για χάρη του έκλεψα τον πατέρα μου, γιατί για χάρη του σκότωσα τον αδερφό μου! Σώπα καλή γυναίκα, σώπα! Νομίζεις πως είν'ωραίο να λέμε πάντα τα ίδια;
ΠΑΡ. Ζούσες σ' ένα ολόχρυσο παλάτι και τώρα καθόμαστ' εδώ, γερμένες στο χώμα σα δυο ζητιάνες, μπρος σ' αυτή τη φωτιά που σβήνει διαρκώς.
Z. Ανούιγ, Μήδεια (μτφρ. Φ. Kονδύλης)
(Aπό το Z. Ανούιγ, Μήδεια – Iεζάβελ, Bιβλιοπωλείον «Δωδώνη»)
σελ. 12-13
Tα βάσανά μου θα σας ιστορήσω.
Tα Βασανα τησ Ελενησ στο Παρελθον
Oι τρεις θεές, η Κύπριδα κι η Ήρα
11
κι η Αθηνά, του Δία η θυγατέρα,▪ Πώς άρχισαν τα βάσανά της;
▪ Πώς αντέδρασε η Ήρα στην κρίση του Πάρη;
▪ Πώς βρέθηκε η Eλένη στην Aίγυπτο;
σε μια βραχοσπηλιά πήγαν της Ίδης 12
30 την πιο όμορφη να κρίνει ο Πάρης. Όμως
την ομορφιά μου τάζοντάς του η Κύπρη
13
–αν όμορφο λογιέται ό,τι σου φέρνει 14
τη δυστυχία– και ταίρι του πως θα 'μαι,
κερδίζει το βραβείο. Και της Ίδης
35
αφήνοντας τις στάνες φτάνει ο Πάρης
γοργά στη Σπάρτη, για να με κερδίσει.
Οργίστηκ' η ΄Ηρα που έτσι τη νικήσαν
κι εμπόδισε τον γάμο μου μ' εκείνον.
Στου
Πρίαμου τον γιο δε δίνει εμένα,
40
παρά το είδωλό μου, φτιάχνοντάς
το
σαν πλάσμα ζωντανό από τον αιθέρα
κι
αυτός θαρρεί πως μ' έχει –κούφια ιδέα
15
ενώ δε μ' έχει καν. Έπειτα
οι γνώμες
του Δία στα πάθη αυτά σωριάσαν κι άλλα·
16
45
γιατί σήκωσε πόλεμο αναμέσο
στη χώρα των Ελλήνων και στους δόλιους
τους
Τρωαδίτες, για να ξαλαφρώσει
τη μάνα γη απ'
το πλήθος των ανθρώπων
κι ο πιο μεγάλος άντρας της Ελλάδας
17
50 να γίνει ξακουστός. Εγώ βραβείο
18
παλικαριάς στους Έλληνες και Τρώες
ποτέ
δεν ήμουν, ήταν τ' όνομά μου.
Mε πήρε στις
πτυχές ο Ερμής του αιθέρα
και σκεπασμένη σε θαμπή νεφέλη
55
–δε μ' άφησε χωρίς φροντίδα ο
Δίας–
μ' έφερε στου Πρωτέα εδώ τα σπίτια,
κρίνοντας πως αυτός απ' όλους ήταν
πιο γνωστικός κι αγνό τον γάμο μου έτσι
για τον
Μενέλαο θα κρατούσα. Τώρα
Ασ γινουμε θεατεσ
Ο υποκριτής που υποδύεται την Ελένη με την έναρξη του δράματος καλείται να αποδώσει έναν εκτενή μονόλογο, που θεωρείται στατικός και αντιθεατρικός, εφόσον χαρακτηριστικό γνώρισμα κάθε θεατρικού έργου είναι η δράση και όχι η απαγγελία (βλ. και ορισμό της τραγωδίας από τον Αριστοτέλη: δρώντων καὶ οὐ δι' ἀπαγγελίας).
Με ποιους τρόπους φαντάζεσαι ότι ο υποκριτής θα προσπαθούσε να κινήσει το ενδιαφέρον των θεατών;
Eλένη (A. Λαδικού, K.Θ.B.E., 1982, σκην. A. Bουτσινάς)
Ασ εμβαθυνουμε
Τι να την κάνω/τη ζωή πια; αναρωτιέται η Ελένη.
Ποιοι λόγοι, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει, την οδήγησαν σε αυτή την τραγική παραίτηση;
Ως θεατής/αναγνώστης της τραγωδίας πώς αισθάνεται κανείς ακούγοντάς την; Πιστεύεις πως αρχίζει να βιώνει ό,τι ο Αριστοτέλης ονόμαζε ἔλεο και φόβο;
Την εποχή του Ευριπίδη οι άνθρωποι, ζώντας σε καιρούς αναστάτωσης και πολέμου, μεταβολών αιφνίδιων και απρόσμενων, αισθάνονται ότι δεν ελέγχουν τη μοίρα τους, δεν επικρατεί πάντα το δίκαιο, δεν αμείβονται πάντα οι καλοί ούτε τιμωρούνται πάντα οι κακοί.
Πιστεύεις ότι η αντίληψη αυτή περνάει και στην ιστορία της Ελένης, όπως αρχίζει σιγά σιγά να τη στήνει ο τραγικός ποιητής;
Θα μπορούσε μια τέτοια αντίληψη να μας συγκινήσει ακόμα και σήμερα;
Eλένη (A. Λαδικού, K.Θ.B.E., 1982, σκην. A. Bουτσινάς)
Παραλληλο Κειμενο 2
Η Ενοχη Ελενη
O Πάρης παίρνει την Eλένη. Aνάμεσά τους ο Έρωτας (ερυθρόμορφος σκύφος του Μάκρωνα, περίπου 490-480 π.X.)
Αριστοφάνης «Θεσμοφοριάζουσες» 846-870: Ο πρόλογος της «Ελένης» παρωδείται με κωμικό αποτέλεσμα
Η Ελένη ως ποιητικό σύμβολο
ΑΝΤΡΟΜΑΧΗ. Ω του Τυνδάρεου
βλαστάρι, κόρη εσύ του Δία δεν είσαι,
από πολλούς θα φύτρωσες πατέρες,
απ' τον
Αλάστορα, ύστερ' απ' το Φθόνο,
το Φόνο και το Θάνατο κι απ' όσα
η γη θρέφει κακά· δε θα πιστέψω
ποτέ πως σ' έχει κάμει ο Δίας, εσένα,
λάμια τόσων Ελλήνων και βαρβάρων.
Α να χαθείς! Απ' τα όμορφά σου μάτια
βγήκε η φριχτή καταστροφή, η ρημάχτρα
των ξακουσμένων κάμπων της Φρυγίας.
Ευριπίδης, Τρωαδίτισσες, στ. 766-773 (μτφρ. Θ. Σταύρου)
(Από το Tραγωδίες του Eυριπίδη, Bιβλιοπωλείον της «Eστίας»
σελ. 14-15
60 βρίσκομαι εδώ κι ο δόλιος μου άντρας πήγεΤα Βασανα τησ Ελενησ στο Παρον
μαζεύοντας στρατό, στης Τροίας τα κάστρα
ζητώντας να με πάρει πίσω. Κι έχουν
στου Σκάμαντρου χαθεί το ρέμα πλήθος
19 ▪ Σε ποια κατάσταση βρίσκεται τώρα η Ελένη;
▪ Ποια είναι η μοναδική της ελπίδα;
▪ Tι απειλεί τώρα την Eλένη και πώς εκείνη το αντιμετωπίζει;
ψυχές για μένα· κι ενώ τόσα πάθη
65
τράβηξα, από παντού ακούω κατάρες,
20
προδότρα με λογιάζουνε του αντρός μου
κι
αιτία για να μπλέξουνε σε μέγα
πόλεμο οι
Έλληνες. Τι να την κάνω
τη ζωή πια; Ο Ερμής αυτόν τον λόγο
21
70
μου είπε· στη δοξασμένη εγώ τη Σπάρτη
θα
ζήσω με τον άντρα μου και πάλι,
που θα το
μάθει πως ποτέ δεν πήγα
στην Τροία στο
κρεβάτι κάποιου ξένου.
Κι όσο ο Πρωτέας
έβλεπε τον ήλιο,
75
κανείς για γάμο δε μιλούσε· μα
όταν
μπήκε στη σκοτεινιά της γης εκείνος
γυναίκα με ζητά ολοένα ο γιος του.
Τον άντρα
μου τιμώντας, στου Πρωτέα
22
το μνήμα ετούτο ικέτισσα προσπέφτω,
80
καθάρια να κρατήσει την τιμή
μου.
Γιατί, αν κακό όνομα έχω στην Ελλάδα,
το σώμα μου η ντροπή να μη μολύνει.
Ασ γινουμε θεατεσ
Το κείμενο που μελετάμε γράφτηκε για να παρασταθεί, οπότε ενσωματώνονται σε αυτό και σκηνογραφικές πληροφορίες.
Αν ήσουν σκηνογράφος, ποια στοιχεία θα αντλούσες και πώς θα τα αξιοποιούσες, για να σχεδιάσεις το σκηνικό της παράστασης;
Aς μην ξεχνάμε όμως ότι οι σκηνογράφοι πολλές φορές δεν ακολουθούν πιστά τις «οδηγίες» του κειμένου. Φαίνεται κάτι τέτοιο στις διπλανές φωτογραφίες;
Σκηνικό για παράσταση της Eλένης (K.Θ.B.E., 1982, σκηνογρ. Δ. Φωτόπουλος)
Ασ εμβαθυνουμε
Στον κόσμο της Ελένης θα διαπιστώσουμε σιγά σιγά ότι τίποτε δεν είναι όπως αρχικά φαίνεται και όλοι σχεδόν οι ήρωες βιώνουν λιγότερο ή περισσότερο τις συνέπειες κάποιας πλάνης. Στο πρώτο μέρος του Προλόγου κυρίαρχη είναι η αντίθεση ανάμεσα στην πραγματική Ελένη (είναι), που βρίσκεται στην Αίγυπτο, και το είδωλό της (φαίνεσθαι), που βρέθηκε στην Τροία. Η αντίθεση ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι, που απηχεί προβληματισμούς της εποχής, είναι καθοριστική για τη ζωή της Ελένης και θα ρυθμίσει, ως ένα βαθμό, την εξέλιξη του έργου.
Ας εντοπίσουμε σημεία του κειμένου, στα οποία γίνεται σαφής αυτή η αντίθεση.
Ο μονόλογος της Ελένης τελειώνει με μια αντίθεση: από τη μια η προσδοκία ότι θα ζήσει ευτυχισμένη με το Μενέλαο, όπως διαβεβαίωσε ο Ερμής, και από την άλλη ο φόβος ότι θα εξαναγκαστεί να παντρευτεί το Θεοκλύμενο.
Tι νιώθεις να βαραίνει περισσότερο; H ελπίδα ή ο φόβος;
Παραλληλο Κειμενο 3
H Mατια Μιασ Συγχρονησ Ηθοποιου
Ελένη (Λ. Τασοπούλου, Αμφιθέατρο, 1999, σκην. Σ. Ευαγγελάτος)
Από την πλευρά μου καθορίζω την ερμηνεία ήδη από τον πρόλογο, έναν πρόλογο με ξεχωριστό ενδιαφέρον, που αναφέρει γύρω στις 17 φορές τη λέξη «εγώ». Και είναι μια πρόκληση αυτή η μελέτη του εγώ, της ταυτότητάς μου ως Ελένης. Διότι εκείνη που βγαίνει και παίζει δεν είναι το είδωλο, το σύννεφο, το αέρινο κατασκεύασμα της Ήρας. Κάνει ένα παιχνίδι: θέλει η ίδια να τοποθετήσει τον εαυτό της ενώπιον του κοινού. Και τα κάτοπτρα του σκηνικού συμβάλλουν σε αυτό το παιχνίδι της: η Ελένη της σάρκας και των οστών, η Ελένη του ειδώλου.
Λήδα Τασοπούλου (η Ελένη στην παράσταση του Αμφιθεάτρου), σε συνέντευξή της στον ημερήσιο Tύπο (Tο Bήμα, 18/07/1999
1. Τα βάσανά μου θα σας ιστορήσω (στ. 26), λέει η Ελένη κι αρχίζει να αναφέρεται στην αιτία των κακών. Προσπαθήστε να αποδώσετε περιληπτικά σε 10 γραμμές τα γεγονότα που αποτέλεσαν την αρχή των κακών.
2. Ωραία Ελένη, Πηνελόπη, Οδυσσέας: Με ποιον ή ποιους από αυτούς τους ήρωες της μυθικής παράδοσης έχει, κατά τη γνώμη σας, κοινά στοιχεία η Ελένη του Ευριπίδη;
Διάβασε για την Ελένη στην Αριάδνη
3. «Η γενιά του Ευριπίδη διερωτάται και χειραφετείται»(Jacqueline de Romilly): Αναζητήστε στον μονόλογο της Eλένης στοιχεία που θα μπορούσαν να στηρίξουν αυτή την άποψη.
Κ. Γεωργουσόπουλος «Ο Λοξίας Ευριπίδης»
4. Κύρια λειτουργία του προλόγου στο αρχαίο δράμα θεωρείται η ενημέρωση των θεατών για τον τόπο, τον χρόνο, τα βασικά πρόσωπα, την προϊστορία της δράσης και το κεντρικό νήμα της υπόθεσης. Ποια στοιχεία του Προλόγου επιτελούν την παραπάνω λειτουργία της Ελένης του Ευριπίδη;
Η σημασία προλόγου στην «άλλη Ελένη» του Ευριπίδη
Η λειτουργία του β΄ μέρους του προλόγου
5. Σύμφωνα με κάποιους μελετητές, ο Tεύκρος βρίσκεται σε τραγική θέση. Συμμερίζεστε την άποψή τους; Να στηρίξετε την απάντησή σας σε όλες τις πληροφορίες που μας δίνει για τον εαυτό του ο Τεύκρος και στη συμπεριφορά του απέναντι στην Ελένη.
6. O Tεύκρος φτάνοντας στην Kύπρο αφηγείται τη συνάντηση με την Eλένη σε έναν παλιό συμπολεμιστή του...
Ας υποθέσουμε ότι η τάξη σας αποφάσισε να ανεβάσει την Ελένη. Ένας από τους τομείς, με τους οποίους έχετε να ασχοληθείτε, είναι και το σκηνικό. Μπορείτε, λοιπόν, να σχεδιάσετε το σκηνικό που εσείς προτείνετε. Iδέες μπορείτε να πάρετε από τα σκηνικά που απεικονίζονται στο βιβλίο σας (σελ. 9-21) και τη μακέτα που σχεδίασε ο Γιάννης Τσαρούχης για μια παράσταση της Ελένης(σελ. 35).
Σκηνικά (φωτογραφίες από την παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Μακέτες (φωτογραφίες από την παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Nα μελετήσετε ορισμένους Προλόγους και να διερευνήσετε τη λειτουργία τους. Δείτε για παράδειγμα: α) τον Πρόλογο από ορισμένα διηγήματα, που περιλαμβάνονται στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της τάξης σας, β) τον Πρόλογο από ένα σύγχρονο θεατρικό έργο, που μπορείτε να αναζητήσετε στη βιβλιοθήκη του σχολείου σας, γ) τον Πρόλογο από το βιβλίο της Φυσικής ή των Μαθηματικών.
Γ. Βιζυηνός, «Στο χαρέμι»
Β. Κορνάρος, «Ερωτόκριτος (Α΄)»
Αρκετά είναι τα θέματα που θα μας απασχολήσουν στην Ελένη. Τα θέματα αυτά χτίζονται σταδιακά στο έργο. Για να καταφέρετε λοιπόν να διαμορφώσετε μια ολοκληρωμένη εικόνα τους, χρειάζεται να εντοπίζετε τα σχετικά στοιχεία και στη συνέχεια να τα καταγράφετε. Κάποια στιγμή, που θα ολοκληρώνεται ένα θέμα, μπορείτε να παρουσιάζετε στην τάξη τα αποτελέσματα της έρευνάς σας.
Για το σκοπό αυτό θα βοηθήσει να χωριστείτε σε ομάδες των 2-3 ατόμων και να καταγράφετε τα στοιχεία του θέματος που έχετε αναλάβει σε ένα ξεχωριστό μέρος του τετραδίου σας ή σε μικρά χαρτάκια, τα δελτία.
Ας αρχίσουμε την αποδελτίωση από τα εξής θέματα:
1) πόλεμος, 2) η αντίθεση «είναι – φαίνεσθαι», 3) οι θεοί, 4) γνώση – άγνοια.
Εθνικό Θέατρο, παράσταση Ελένης 1962 1977
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράσταση Ελένης 1982, 2008
Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, παράσταση Ελένης 1991/2
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1962 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1977 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού.
Από την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας το 1982 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.