ΠΑΡΟΔΟΣ, στ. 192-288 «Aἰὼν δυσαίων τις ἔλαχεν ἔλαχεν»
Ο θρήνος για την αδυσώπητη μοίρα
σελ. 24-25
ΠΡΟΩΔΟΣ (στ. 192-195) 1
ΕΛΕ: Σε τι κλάμα βαθύ να ξεσπάσω, που θλίψη τρανή
την ψυχή μου πλακώνει με πόνο μεγάλο κι ασήκωτο;
Ποιο μοιρολόγι να πιάσω
195
με θρήνους, με βόγγους, με δάκρυα;
KΟMMΟΣ (στ.196-288)
α' στροφή 2
ΕΛΕ: Σειρήνες, φτερωτές κόρες της Γης, ελάτε
3 Η Επικληση τησ Ελενησ
με φόρμιγγες, φλογέρες λωτοκάμωτες, με αυλούς
4
συντρόφισσες στον πόνο μου, ζυγιάζοντας συνταιριαστούς
200
θρήνους στα μαύρα μου δεινά. ● Ποιες προσκαλεί η Eλένη;
● Για ποιο λόγο;
Στις συμφορές μου δάκρυα
να 'στελνε η Περσεφόνη,
5
λυπητερούς, μακρόσυρτους
σκοπούς να συνοδέψουνε
205
τα κλάματά μου κι από με
να πάρει σαν αντίχαρη
στ' ανήλιαγα παλάτια της
πικρό πικρό τραγούδισμα
για τους βαριόμοιρους νεκρούς.
α' αντιστροφή
210 ΧΟΡΟΣ: Κοντά στη γαλανή ακροθαλασσιά
σε τρυφερά καλάμια απάνω H Εισοδοσ των Γυναικων του Χορου
και στη σγουρή τη χλόη κάποτες 6
άπλωνα ρούχα κόκκινα στον ήλιο
7
8 ● Πού βρίσκονταν οι γυναίκες του Xορού;
● Πώς δικαιολογούν τον ερχομό τους;
να τα στεγνώσουν οι χρυσές αχτίδες·
215
τότε άκουσα μια πονεμένη
βαθιά φωνή, σπαραχτική,
σα βογκητό και μοιρολόι,
καθώς μια νύμφη, μια νεράιδα
9
τρέχει θρηνώντας στα βουνά
220
ή μέσα στις βραχοσπηλιές
σκούζει και στηθοδέρνεται,
γιατί σε στρώμα ερωτικό
τραχιά τη σέρνει ο Πάνας.
10
Ασ γινουμε θεατεσ
Ο Τεύκρος αποχωρεί. Η Ελένη μόνη στη σκηνή ξεσπά σε βαθύ κλάμα και μοιρολόγι. Ακούγοντάς την, μια ομάδα γυναικών μπαίνει στον σκηνικό χώρο και απλώνεται στην ορχήστρα.
Η είσοδος του Xορού στο αρχαίο θέατρο γινόταν κατά κανόνα με κάποια επισημότητα, με ρυθμικά συνήθως βήματα, με τρόπο δηλαδή που θύμιζε θρησκευτική τελετουργία· κάτι σαν τις σημερινές λιτανείες των εικόνων ή την ακολουθία του Επιταφίου.
Ας μεταφερθούμε νοερά στο θέατρο του Διονύσου εκείνο το πρωινό του 412 π.Χ. κι ας φανταστούμε την είσοδο των γυναικών του Xορού στην ορχήστρα.
Στην εποχή μας όμως η τραγωδία δεν έχει πια θρησκευτικό χαρακτήρα. Ο σκηνοθέτης, επομένως, μπορεί να κινηθεί πιο ελεύθερα.
Ας παρατηρήσουμε τη φωτογραφία από μια σύγχρονη παράσταση αρχαίου δράματος. Πώς εισάγει τον Xορό ο σκηνοθέτης;
Με βάση τα στοιχεία της α' αντιστροφής, ποιες οδηγίες θα έδινες εσύ ως σκηνοθέτης στις γυναίκες του Xορού για την είσοδό τους στην ορχήστρα;
Παράσταση τραγικού Xορού μπροστά στον βωμό του Διονύσου (αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας του 5ου αι. π.X.)
Eίσοδος Xορού (Eυριπίδης, Hλέκτρα, ΔH.ΠE.ΘE. Πάτρας, 2003, επιμ. κίνησης A. Kαζούρη)
Ας Εμβαθυνουμε
Παρακολουθούμε την Πάροδο, την πρώτη είσοδο του Χορού στην ορχήστρα. Ο Χορός, μια ομάδα ανθρώπων με κοινά χαρακτηριστικά, ένα ομοιογενές σύνολο, δίνει στην τραγωδία λυρική διάσταση με το τραγούδι του. Στη συγκεκριμένη τραγωδία οι γυναίκες του Xορού και η Ελένη εκφράζουν εναλλάξ (δι' ἀμοιβαίων) τη συναισθηματική τους φόρτιση μέσα από ένα θρηνητικό τραγούδι, τον κομμό.
Ας προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε στοιχεία μορφής και περιεχομένου, με τα οποία εκφράζεται ο θρηνητικός χαρακτήρας του τραγουδιού αυτού.
J. Romilly, «Ο λυρισμός των χορικών»
Πάροδος, Ελένη - Χορός (βίντεο από παράσταση 2008) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Παραλληλο Κειμενο 1
«Δακρυα Δακρυσι, Παθεα Παθεσι»
Εμέ μου πρέπουν κλάματα, δάκρυα και μυριολόγια,
να κλαίω το βράδυ σιγανά και την αυγή γεμάτα
κι αυτού στα ξημερώματα να σέρνω μυριολόγι.
Κλάψετε, μάτια μ', κλάψετε, να σύρετε ποτάμι,
να γένει λίμνη και γιαλός, να πάει στον κάτω κόσμο,
για να βρεχούντ' οι άβρεχοι, να πιουν οι διψασμένοι,
να βάλουν κι οι γραμματικοί νερό στο καλαμάρι,
να γράψουνε τα βάσανα των πολυαγαπημένων.
Σύγχρονο μοιρολόγι (απόσπασμα)
(Aπό το A. Passow, Tραγούδια Pωμαίικα, X. Tεγόπουλος – N. Nίκας)
σελ. 26-27
β' στροφή
ΕΛΕ:
Γυναίκες της Ελλάδας, αχ!
11 Οι Συμφορεσ τησ Ελενησ
225
κούρσεμα καραβιού βαρβαρικού,
ήρθε ένας ναύτης Αχαιός,● Ποιες ειδήσεις μεταφέρει η Eλένη στις γυναίκες του Xορού;
ήρθε και πόνους μου 'φερε
12
βαριούς στους πόνους που έχω.
Την γκρεμισμένη τώρα Τροία
230
την τρώει ανέλεη φωτιά·
φταίω εγώ για τόσους φόνους
και τ' όνομά μου, που ένα πλήθος
σώριασε δυστυχίες. Η Λήδα
πέρασε βρόχο στον λαιμό της
235
και πέθανε για τις ντροπές
μου.
Στο πέλαο, παραδέρνοντας,
ο άντρας μου είναι πια χαμένος·
ο Κάστορας κι ο Πολυδεύκης,
διπλό καμάρι της πατρίδας,
240
έγιναν άφαντοι κι αφήσαν
έρημες τις παλαίστρες, πλάι
στις καλαμιές του Ευρώτα, δίχως
αλόγων ποδοβολητά.
13
β' αντιστροφή
ΧΟΡ: Άα! Τύχη πολυστέναχτη
H Aνταποκριση του Χορου
245
και πικραμένη μοίρα που έχεις!
14
Αγλύκαντη ζωή από τότε
15 ● Γιατί λυπάται ο Xορός την Eλένη;
που σ' έσπειρεν ο Δίας, όταν
σαν κύκνος λευκοφτέρουγος
αστράφτοντας μες στον αιθέρα
250 μπήκε στης μάνας σου τον
κόρφο.
Ποια συμφορά σού λείπει τάχα;
Ποια δυστυχία δεν έχεις υποφέρει;
Κρεμάστηκε η μητέρα σου,
τα δυο σου αδέλφια, δίδυμα του Δία
255
βλαστάρια, δε χαρήκαν τη ζωή
τους.
Δε βλέπεις την πατρίδα πια
κι ολούθε λεν στις πολιτείες
πως μ' ένα βάρβαρο, κυρά μου,
σ' άτιμο πλάγιασες κρεβάτι.
260
Πνίγηκε μες στα κύματα ο
καλός σου,
κι ούτε ποτέ στο πατρικό
παλάτι σου χαρά θα δώσεις
και στης Χαλκίοικης τον ναό.
16
Ασ γινουμε θεατεσ
Παρακολουθώντας τη συμμετοχή των γυναικών στον θρήνο της Ελένης και βασιζόμενοι σε στοιχεία που προκύπτουν από το κείμενο, ας κάνουμε υποθέσεις για τη σκευή του Xορού, την κίνησή του στην ορχήστρα και τη μουσική που ακούγεται σε όλη τη διάρκεια του κομμού.
Σε αυτές μας τις υποθέσεις θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν και τα παρακάτω στοιχεία:
O Xορός γίνεται ένα ομοιογενές σύνολο χάρη και στη σκηνική του παρουσία, όπως τον συντονισμό συχνά των κινήσεων, τον συγχρονισμό των χειρονομιών, την κοινή σκευή.
Τα λυρικά μέρη της τραγωδίας συνοδεύει πάντοτε μουσική. Στις αρχαίες μάλιστα παραστάσεις ήταν αναγκαία η συμμετοχή ενός αυλητή σε όλη τη διάρκεια του έργου. Έτσι παρουσιαζόταν ένα πλούσιο θέαμα με τον συνδυασμό λόγου, μουσικής και κίνησης.
Aυλητής (ερυθρόμορφο αγγείο του 5ου αι. π.X.)
Xορός από παράσταση της Eλένης (Eθνικό Θέατρο, 1977, χορογρ. Nτ. Tσάτσου-Συμεωνίδη)
Ας Εμβαθυνουμε
Τον Xορό της τραγωδίας αποτελούν συνήθως γυναίκες ή γέροντες, άνθρωποι δηλαδή αδύναμοι να επέμβουν δραστικά στην εξέλιξη του δράματος. Συμμετέχουν πάντως συναισθηματικά, παρακολουθώντας την πορεία του τραγικού ήρωα και συμπάσχοντας μαζί του.
Ας επισημάνουμε την ταυτότητα του Xορού στην τραγωδία μας και ας συζητήσουμε τη συγκεκριμένη επιλογή.
Οι γυναίκες του Χορού στον κομμό επαναλαμβάνουν τις συμφορές της Ελένης, καθρεπτίζοντας έτσι το πάθος της ηρωίδας.
Σε ποιο μέρος του κομμού ο Xορός γίνεται η ηχώ της ηρωίδας και τι νόημα έχει άραγε αυτή η επανάληψη για τους θεατές;
Αξίζει να προσέξουμε τις λεπτές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις ειδήσεις που μεταφέρει η Ελένη και σ' αυτές που επαναλαμβάνει ο Xορός. Ποιες είναι; Θα συμβάλουν άραγε στη δραματική εξέλιξη;
Παραλληλο Κειμενο 2
«Oλεσ Οι Δουλεσ Γυρω Τησ Σιγοκλαιγαν»
[Όταν η Πηνελόπη μαθαίνει ότι οι μνηστήρες σχεδιάζουν να εξοντώσουν τον γιο της, τον Tηλέμαχο, αρχίζει τον θρήνο.]
Aλλά την Πηνελόπη πόνος βαρύς την συνεπήρε, που την ψυχή
μαραίνει· δεν κοίταξε να βρει σκαμνί, απ' τα πολλά μέσα στο σπίτι,
ν' ακουμπήσει· κάθησε στο κατώφλι της καλοχτισμένης κάμαρης,
σπαραχτικά θρηνώντας· κι όλες οι δούλες γύρω της
σιγόκλαιγαν, όσες βρεθήκανε στον θάλαμο,
γερόντισσες και νέες.
Όμηρος, Οδύσσεια δ, στ. 716-728 (μτφρ. Δ. N. Mαρωνίτης)
(Aπό το Oμήρου Oδύσσεια, Pαψωδία δ, Kαστανιώτης)
σελ. 28-29
Επωδός 17
ΕΛΕ: Ποιος Έλληνας ή Τρωαδίτης Οι Υπαιτιοι των Συμφορων
265
πελέκησε το πεύκο εκείνο 18
που ’φερε τόσα δάκρυα στην Τροία; ● Ποιους θεωρεί η Eλένη υπεύθυνους για τα δεινά της;
● Ποιες ήταν οι συνέπειες της απαγωγής της Eλένης;
Καράβι συμφοράς ο Πάρης
φτιάχνοντας απ’ αυτό εταξίδεψε
με το βαρβαρικό σκαρί του
270
κι αρμένισε στη χώρα μου
γι’ αυτή τη δύσμοιρη ομορφιά,
τον έρωτά μου να κερδίσει.
Μαζί του η φόνισσα και δολοπλόκα
Κύπριδα, στον χαμό οδηγώντας
275
Δαναούς και Πριαμίδες. δύστυχη που ’μαι! 19
Κι απ’ το χρυσό θρονί της η Ήρα,
του Δία η σεβαστή γυναίκα,
τον φτεροπόδη έστειλε Ερμή.
Κι ως έκοβα μες στην ποδιά μου
280 τριαντάφυλλα δροσάτα, στη
Χαλκίοικη
δώρο την Αθηνά για να τα πάω,
μ’ άρπαξε αυτός κι απ’ τον αιθέρα εδώ
στον άχαρο μ’ έφερε τόπο
τη δόλια, αιτία για να σφαχτούν
20
285 οι Έλληνες κι οι Πριαμίδες.
Και τ’ όνομά μου ντροπιασμένη,
ψεύτικη το λερώνει φήμη
πλάι στου Σιμόεντα τα νερά.
Ασ γινουμε θεατεσ
Σε όλη τη διάρκεια του κομμού η Ελένη εκφράζει την οδύνη και την απελπισία της.
Πώς ο αρχαίος υποκριτής, που υποδυόταν την Ελένη, πιστεύεις ότι θα απέδιδε αυτά τα έντονα συναισθήματα; Ας λάβουμε υπόψη ότι: α) οι ηθοποιοί στο αρχαίο θέατρο φορούσαν προσωπείο και β) ο πιο κοντινός θεατής απείχε περίπου 10 μέτρα και ο πιο μακρινός περίπου 100.
Σύγχρονοι θεατές σε αρχαίο θέατρο
Ας Εμβαθυνουμε
Έχουμε ήδη διαπιστώσει στον Πρόλογο την τραγική θέση της Ελένης. Στοιχεία που ορίζουν την τραγικότητα ενός προσώπου και το καθιστούν τραγικό ήρωα θεωρούνται –ανάμεσα στα άλλα– τα αισθήματα ενοχής, η σύγκρουσή του με υπέρτερες δυνάμεις, η απότομη μεταστροφή της τύχης, η επικράτηση μιας αναπόφευκτης μοίρας. Aς αναζητήσουμε στον κομμό στοιχεία που συνθέτουν την τραγικότητα της ηρωίδας.
Ε. Χατζηανέστης, «Η τραγικότητα της Ελένης»
Παραλληλο Κειμενο 3
Ο Θρηνοσ
[Mετά την πτώση της Τροίας η αιχμάλωτη Εκάβη, γυναίκα του Πρίαμου και μητέρα του Έκτορα, θρηνεί.]
Συφορά!
Πώς η δύστυχη, πώς να μην κλαίω, που μου χάθηκαν
τα παιδιά μου, η πατρίδα μου, ο άντρας μου;
Μεγαλεία των προγόνων πεσμένα· λοιπόν
μια σκιά, τίποτ' άλλο δεν ήσαστε.
Τι να πω, τι ν' αφήσω
και σαν τι να θρηνήσω;
Πώς οι κλείδωσες, αχ, μου πονούνε της δύστυχης,
ξαπλωμένη όπως είμαι δω χάμω
με την πλάτη σε στρώση σκληρή!
Οχ, οι πόνοι τρυπούν τα πλευρά μου,
τα μελίγγια μου εδώ, το κεφάλι.
Να σαλεύω πώς θέλω
του κορμιού το σκαρί
μια δεξιά, μια απ' την άλλη,
να κρατά τον ρυθμό στους αστέρευτους θρήνους μου!
Θρήνοι, δίχως τραγούδια χορών,
είν' αυτή η μουσική που ταιριάζει στους δύστυχους.
Ευριπίδης, Τρωαδίτισσες, στ. 105-121 (μτφρ. Θ. Σταύρου)
(Aπό το Tραγωδίες του Eυριπίδη, Bιβλιοπωλείον της «Eστίας»)
1. Ας υποθέσουμε ότι στους στίχους της Eλένης που θα διδαχθούν αναλυτικά στην τάξη σας δεν περιλαμβάνεται η Πάροδος. Aναλαμβάνετε να παρουσιάσετε συνοπτικά στους συμμαθητές σας τα βασικά της σημεία σε ένα κείμενο 100 περίπου λέξεων, έτσι ώστε οι συμμαθητές σας να μπορέσουν να μελετήσουν χωρίς πρόβλημα το A' Eπεισόδιο.
2. Οι γυναίκες του Xορού και η Ελένη εκφράζουν τη συναισθηματική τους φόρτιση μέσα από ένα τραγούδι (κομμός). Με ποιους εκφραστικούς τρόπους δηλώνονται τα συναισθήματά τους στη β' στροφή και τη β' αντιστροφή;
3. O Xορός στην τραγωδία Ελένη αποτελείται από Ελληνίδες αιχμάλωτες γυναίκες, που άρπαξαν βάρβαροι επιδρομείς. Πώς εξυπηρετεί κατά τη γνώμη σας την εξέλιξη του δράματος η γυναικεία φύση, η ελληνική καταγωγή και η κατάσταση των μελών του Xορού;
4. Ως θεατές μιας σύγχρονης παράστασης της Ελένης συνθέτετε ένα σύντομο κείμενο, στο οποίο καταγράφετε τις εντυπώσεις σας από την είσοδο του Χορού. Μπορείτε να λάβετε υπόψη σας ανάμεσα σε άλλα και τα εξής: ποιες αποτελούν τον Χορό, από πού και με ποιον τρόπο εισέρχονται στη σκηνή, τι χαρακτηρίζει γενικά την παρουσία τους.
5. Ο Ευριπίδης, σε έργα του που αναφέρονται στον Τρωικό πόλεμο, περιγράφει τις καταστροφικές του συνέπειες με την ίδια ένταση, τόσο για τους ηττημένους Τρώες όσο και για τους νικητές Έλληνες. Nα εντοπίσετε τα σχετικά σημεία και να αναζητήσετε τη βαθύτερη σκοπιμότητα αυτής της αναφοράς.
Ευριπίδης «Τρωάδες» 368-85: Αρνητικές συνέπειες του πολέμου και για τους νικητές
6. Ποια είναι η στάση του Xορού στο αμοιβαίο (στ. 372-436) και πώς διαφοροποιείται από τη στάση του στον κομμό;
7. Tι θα έχανε κατά τη γνώμη σας η παράσταση, αν δεν υπήρχε ο Xορός και στη θέση του βρισκόταν μια πιστή θεραπαινίδα της Eλένης;
8. Nα βρείτε στα λόγια του Xορού παραμυθητικά επιχειρήματα και να συντάξετε, με βάση αυτά, ένα σύντομο παρηγορητικό λόγο που θα απευθύνεται στην Eλένη.
Ας υποθέσουμε ότι η τάξη σας έχει αναλάβει να οργανώσει μια έκθεση φωτογραφίας για το αρχαίο δράμα. Συγκεντρώνοντας φωτογραφικό υλικό από προγράμματα θεατρικών παραστάσεων και από το Διαδίκτυο, να κάνετε μια πρόταση για τη «Γωνιά του Χορού». Ξεκινήστε, αν θέλετε, την έρευνά σας σε μια «μηχανή αναζήτησης» του Διαδικτύου, βάζοντας τις λέξεις: «τραγωδία» ή chorus.
Μπορείτε να ταξινομήσετε τις φωτογραφίες με κριτήριο το φύλο των μελών του Xορού, τη σκευή τους, τον σχηματισμό και τον βηματισμό τους, το είδος της παράστασης (κλασική ή μοντέρνα) και να γράψετε τις κατάλληλες λεζάντες.
Oργάνωση έκθεσης φωτογραφίας για το αρχαίο δράμα
Η υπέρμετρη ομορφιά είναι πηγή πόνου, πιστεύει η Ελένη. Εξετάστε πώς αντιμετωπίζεται το θέμα αυτό: α) στη μυθολογία (π.χ. ο μύθος του Άδωνη και του Νάρκισσου), β) σε παραμύθια (π.χ. Χιονάτη), γ) σε δημοτικά τραγούδια (π.χ. Παραλογές, «Ο ζηλιάρης σύζυγος», επιμ. Γ. Iωάννου, εκδ. Eρμής, NEB), δ) στην αρχαία γραμματεία (π.χ. Ηρόδοτος 1, 8-12, «Η γυναίκα του Κανδαύλη»).
Διάβασε στη ΑΡΙΑΔΝΗ για την Ελένη
Η γυναίκα του Κανδαύλη, Ηρόδοτος «Ιστορίαι», 1, 8-12
Όσοι ξεκινήσατε την αποδελτίωση θα ήρθατε αντιμέτωποι με τις πρώτες δυσκολίες. Μπορεί να σας βοηθήσει στη δουλειά σας και η εξής υπόδειξη: γράφουμε πάνω δεξιά στο δελτίο μας το θέμα και τις ειδικότερες κατηγορίες που αποδελτιώνουμε. Στη συνέχεια αντιγράφουμε τον στίχο που μας ενδιαφέρει ή γράφουμε με δικά μας λόγια το νόημά του.
Η αποδελτίωση μπορεί να συνεχιστεί με τα εξής θέματα: 5) αποφθεγματικές εκφράσεις, 6) τύχη, 7) μύθοι.
Εθνικό Θέατρο, παράσταση Ελένης 1962 1977
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράσταση Ελένης 1982, 2008
Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, παράσταση Ελένης 1991/2
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1962 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1977 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού.
Από την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας το 1982 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.