Κατέβασε όλο το κείμενο της τραγωδίας
Κατέβασε σχέδιο μαθήματος 1425-1499 © Οικονόμου Ευαγγελία
Απάντησε σε ερωτήσεις κατανόησης
Δες τη μετάφραση με το αρχαίο κείμενο
Ακουστικό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου το 1977 στην Επίδαυρο
Β' Στάσιμο, 1425-1499
«Γέλασεν δὲ θεὰ δέξατό τ' ἐς χέρας βαρύβρομον αὐλὸν»
Από την ανατροπή στην αποκατάσταση της ισορροπίας
σελ. 104-105
Α' ΣΤΡΟΦΗ:H Περιπλανηση τησ Θεασ σε Αναζητηση τησ Χαμενησ Κορησ
1425 ΧΟΡ: Κάποτε η Μάνα των θεών
1
χύθηκε απάνω στα βουνά,
σε λόγγους δασοσκέπαστους,
σε ποταμών νεροσυρμές● Πού περιπλανιέται η θεά;
● Ποια είναι η στάση των θεών απέναντί της;
και πολυβούιστους γιαλούς,
1430 γυρεύοντας ολούθε τη χαμένη
κόρη της με το ιερό
2
κι ανείπωτο όνομα. Τριγύρω
τα κρόταλα βροντολογούσαν,
3
σέρναν τ' αμάξι της θεριά
1435 κι εκείνη ακούραστα ζητούσε
τη θυγατέρα που 'χαν κλέψει
απ' τους κυκλόσυρτους χορούς
των κοριτσιών. Μαζί της
ακράτητες σαν άνεμος ορμήσαν
1440 η Άρτεμη βαστώντας τόξα
κι η Αθηνά με τη βαριά της λόγχη.
4
Όμως ο Δίας από ψηλά
στους λαμπερούς ουράνιους θρόνους
αλλιώς κανόνιζε τη μοίρα.
Α' ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ Οι Ολεθριεσ Συνεπειεσ τησ Θλιψησ τησ Θεασ
1445 Κι όταν τον πολυπλάνητο
δρόμο της έπαψε η θεά,
ζητώντας ανωφέλευτα την κόρη● Πώς επηρέασε ο καημός της θεάς τη φύση, τους ανθρώπους και τους θεούς;
που δολερά είχαν κλέψει,
στα χιονοσκέπαστα της Ίδης
1450 έφτασε κορφοβούνια,
τις βίγλες των Νυμφών· απλώθη
τότες η θλίψη της στα βράχια
τα χιονισμένα και στα δάση·
τους κάμπους άφησε της γης
1455 δίχως χορτάρι, τις σπορές
δίχως καρπούς κι αφάνιζε
το γένος των ανθρώπων·
απόμειναν τα βοσκοτόπια
κατάξερα κι από τις πόλεις
1460 λιγόστεψε η ζωή· θυσίες
δε γίνονταν για τους θεούς
ούτε οι βωμοί είχαν προσφορές·
στέρεψε τις ολόδροσες
πηγές απ' την αγιάτρευτη
1465 θλίψη της κόρης που 'χασε.
Ασ γινουμε θεατεσ
Oι γυναίκες του Xορού απλώνονται και πάλι στην ορχήστρα κι αρχίζουν να «ορχούνται» και να «άδουν» το τραγούδι τους.
Για τη μουσική (το μέλοςΜέλος:
Ένα από τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας. Η μουσική των λυρικών, των αδόμενων μερών της τραγωδίας. Δε μας έχει σωθεί η μουσική από τις τραγωδίες· σύμφωνα όμως με τον Αριστοτέλη, έπρεπε οι τραγικοί ποιητές να τη χρησιμοποιούν, ώστε να είναι πιο έντονα τα συναισθήματα που θα ένιωθαν οι θεατές.) της αρχαίας παράστασης δυστυχώς δε γνωρίζουμε πολλά.
Mε βάση τα συγκεκριμένα μουσικά όργανα που αναφέρονται και το διαφορετικό κλίμα σε κάθε στροφικό ζεύγος, ας «ακούσουμε» τη μουσική υπόκρουση στα διάφορα μέρη του Στασίμου.
Ποιο σύγχρονο είδος μουσικής σου θυμίζει;
Στη β' αντιστροφή ο Xορός αναφέρεται σε θρησκευτικές τελετές προς τιμήν του Διονύσου και θεών της Ανατολής.
Με βάση τις εικόνες των σελίδων 103-107, ας φανταστούμε και ας καταγράψουμε με τη μορφή οδηγιών τη χορογραφία της β' αντιστροφής.
Kρόταλα, τύμπανο
Η μουσική στην δραματική ποίηση της κλασικής εποχής [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]
Μουσικά όργανα στον Ευριπίδη: U. Albini «Προς Διόνυσον»
Xορογραφικές σημειώσεις της Z. Nικολούδη για τους Όρνιθες του Aριστοφάνη
Ας Εμβαθυνουμε
Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πώς έφτασαν στα χέρια μας τα αρχαία κείμενα και ποιες δυσκολίες παρουσιάζει η ανάγνωσή τους; Πάπυροι, περγαμηνές, βυζαντινοί μοναχοί, αντιγραφείς, καταστροφές… Ας μην ξεχνάμε το μακρύ ταξίδι των αρχαίων κειμένων μέσα στον χρόνο... Μέσα από μια τέτοια πορεία έφτασε σ' εμάς και η Ελένη, σε λίγα χειρόγραφα με αρκετά αντιγραφικά λάθη και στίχους ακρωτηριασμένους.
Στο Β' Στάσιμο, κυρίως στη β' αντιστροφή, τα χειρόγραφα είναι πολύ φθαρμένα και οι μελετητές, στην προσπάθειά τους να αποκαταστήσουν το κείμενο, έχουν προτείνει διαφορετικές γραφές, που οδηγούν και σε διαφορετικές μεταφράσεις.
Aς δούμε, για παράδειγμα, στο Παράλληλο Kείμενο της επόμενης σελίδας τη μετάφραση της β' αντιστροφής από έναν άλλο μεταφραστή (E. Xατζηανέστη) και ας επισημάνουμε τις βασικές της διαφορές από τη μετάφραση του βιβλίου μας.
Παραλληλο Κειμενο 1
Aποκριες
[...] στα χωριά ο αγρότης, ακόμα και μέσα στα γέλια και φαγοπότια της Αποκριάς, έχει την αίσθηση της μεταβολής που συμβαίνει την εποχή αυτή στη φύση και θέλει με πράξεις και ενέργειες, που ανάγονται σε παλαιές μαγικές συνήθειες, να υποβοηθήσει τον ερχομό της άνοιξης, να εξασφαλίσει τη βλάστηση και ευφορία των αγρών. [...]
H αποκριά μπαίνει με τα ταμπούρλα· την ημέρα του Αγίου Αντωνίου [17 Ιανουαρίου] αρχίζουν και βαράνε τα ταμπούρλα σ' όλες τις γειτονιές και γίνεται μεγάλος αλαλαγμός. [...] φορούν περικεφαλαία από δέρμα λύκου ή αλεπούς, η οποία είναι κωνική και έχει στην κορυφή της μία ή δύο ουρές αυτών των ζώων. Στους ώμους και στα στήθη από πάνω έχουν ράψει δέρματα ζαρκαδιών, ενώ οι μηροί καλύπτονται με δέρματα τράγων. Τη στολή αυτή συμπληρώνουν: 1) το προσωπείο, που αποτελείται από δέρμα ζαρκαδιού ή τράγου και έχει τρύπες στο ύψος των ματιών και στο στόμα και 2) θορυβώδη κουδούνια κρεμασμένα σε δερμάτινη ζώνη.
Γ. A. Mέγας
(Aπό το Γ. A. Mέγας, Eλληνικές γιορτές και έθιμα της λαϊκής λατρείας, Oδυσσέας)
Aπό καρναβαλικές γιορτές στη Σκύρο
σελ. 106-107
Β' ΣΤΡΟΦΗ H Συμφιλιωση
Όταν ανθρώπων και θεών
σταμάτησαν τα φαγοπότια, ● Πώς ο Δίας γιάτρεψε το πένθος της θεάς;
για να γλυκάνει ο Δίας 5
της Μάνας τον πικρό θυμό,
1470 στις Χάριτες μιλάει. «Εμπρός,
6
καλές μου, εσείς πηγαίντε
και με φωνές ολόχαρες
της Δήμητρας σκορπίστε την οργή·
κι εσείς οι Μούσες με χορούς
1475 και με πασίχαρα τραγούδια».
Η Κύπριδα η πεντάμορφη
πρωτόπιασε ένα τύμπανο
κι ένα βαθύλαλο χαλκό·
7
γέλασε τότες η θεά
1480 κι απ’ τους αχούς χαρούμενη
την ηχερή στα χέρια της
πήρε βαριά φλογέρα.
8
Β' ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ H Ενοχη(;) τησ Eλενησ κι ο Ρολοσ των Λατρευτικων Τελετων
Ελένη, όσα δεν έπρεπε
9
ν’ αγγίζεις, πράγματα ιερά,
1485 δοκίμασες στο σπίτι σου
κι οργίστηκε η θεά Μητέρα ● Σε τι έφταιξε η Eλένη;
● Ποια σύμβολα χρησιμοποιούνται
στα θεϊκά μυστήρια;
που δε σεβάστηκες τις άγιες
θυσίες της. Δύναμη τρανή
τα παρδαλόχρωμα κατέχουν
1490 ελαφοτόμαρα κι ο θύρσος,
10
11
στεφανωμένος με κισσό,
κι ο μαγικός ο δίσκος, όταν 12
γοργόδρομα στριφογυρνάει
μες στον αιθέρα, τα μαλλιά
1495 που ορθοσηκώνονται, τιμή
στον Διόνυσο, κι οι τελετές
οι ολονύχτιες της θεάς.
13
Πάνω απ’ το μέτρο η ομορφιά σου,
μα όλα καλά να σου έρθουν τώρα. 14
Ας Εμβαθυνουμε
Mελετώντας το Στάσιμο αυτό προκύπτει ένα ακόμα ερώτημα: είναι το Στάσιμο εμβόλιμο ή συνδέεται, έστω και έμμεσα, με το δράμα; Σε αυτό μας τον προβληματισμό θα βοηθούσε και η απάντηση στα παρακάτω ερωτήματα:
Ο Χορός αναφέρεται στην περιπέτεια της Κόρης (= Περσεφόνης)· ποια κοινά στοιχεία μπορεί να έχει η Περσεφόνη με την Ελένη και τις περιπέτειές της;
Tο Στάσιμο παρακολουθούν οι τσακισμένοι από την ήττα στη Σικελία Aθηναίοι. Bρίσκουν σε αυτό στοιχεία παρηγοριάς και ελπίδας;
Mαινάδα, αγγείο, 490 π.X.
Ας θυμηθούμε την προέλευση της τραγωδίας. Η αρχή της εντοπίζεται στις συμβολικές τελετουργικές πράξεις, με τις οποίες οι πιστοί λάτρευαν τον Διόνυσο. Η παρουσία του Xορού, με το τραγούδι και την όρχηση, θεωρείται ότι συνδέει την τραγωδία με τις ρίζες της και φανερώνει το θρησκευτικό της χαρακτήρα.
Ας αναζητήσουμε στο συγκεκριμένο Στάσιμο στοιχεία που φανερώνουν αυτόν της το χαρακτήρα.
Θρησκευτική φύση τραγωδίας [πηγή: Α΄ Β΄ Γ΄ Γυμνασίου, Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, Ψηφιακό Σχολείο]
Διόνυσος [πηγή: Δ. Μήττα, Μακεδονία εν μύθοις φθεγγομένη – Κόμβος για την Ελληνική Γλώσσα]
Xορός (Ά. Σακελλαρίου – K. Tαχτσόγλου, Eυριπίδης, Bάκχες, Άττις, 1987, σκην. Θ. Tερζόπουλος)
Παραλληλο Κειμενο 2
Μια Αλλη Μεταφραση τησ Β΄ Αντιστροφησ
Xορός σε σύγχρονη παράσταση (Aμφιθέατρο)
Στους ναούς των θεών
θυσίες, παιδί μου, έχεις κάψει
που ούτε ο νόμος θεών
ούτε ο νόμος ανθρώπων ζητάει,
κι έτσι έπεσε πάνω σου
της Μεγάλης Θεάς η οργή,
γιατί δεν εσεβάστηκες
τις θυσίες που ορίζει.
Ιερή έχει δύναμη ο πλουμισμένος χιτώνας
από δέρμα μικρού ελαφιού
κι ο κισσός χλοερός που τον άγιο
στεφανώνει τον θύρσο,
και του ρόμβου το σείσμα που ολοένα γυρίζει
στον αιθέρα βουίζει,
τα μαλλιά π' ανεμίζουν την ώρα
που λατρεύουν τον Βάκχο,
της θεάς οι ολονύχτιες αγρύπνιες
.......................................................
.......................................................
Μόνο για την ομορφιά σου καυχιόσουν.
(μτφρ. E. Xατζηανέστης)
(Aπό το Eυριπίδης, Eλένη, I. Zαχαρόπουλος)
1. Προκειμένου να βοηθήσετε τους συμμαθητές σας να κατανοήσουν το περιεχόμενο του Στασίμου, αφηγηθείτε σε ένα σύντομο κείμενο το μυθικό επεισόδιο στο οποίο αναφέρεται (α' στροφή – α' αντιστροφή – β' στροφή).
2. Να διακρίνετε τη διαφορά του συναισθηματικού κλίματος που επικρατεί ανάμεσα στα δύο στροφικά ζεύγη του Στασίμου. Να στηρίξετε την απάντησή σας με συγκεκριμένες αναφορές στο κείμενο.
3. «Mέσα από την ανατροπή η αποκατάσταση της ισορροπίας» τιτλοφορείται το B' Στάσιμο. Ποια στοιχεία του κειμένου θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν αυτό τον τίτλο;
4. Συνοψίστε σε ένα κείμενο τα επιχειρήματα που στηρίζουν:
• την άποψη ότι πρόκειται για ένα εμβόλιμο Στάσιμο,
• την άποψη ότι το Στάσιμο συνδέεται με το δράμα.
5. Να εντοπίσετε τα κοινά λατρευτικά στοιχεία της Κυβέλης που υπάρχουν:
• στο B' Στάσιμο,
• στην παράπλευρη εικόνα της θεάς και
• στον Ομηρικό Ύμνο «Στη Mητέρα των Θεών».
«Eξύμνησέ μου τη μητέρα των θεών και των ανθρώπων όλων
ω Mούσα λυγερόφωνη, του Δία του μεγάλου θυγατέρα,
που των κροτάλων και τύμπανων η ιαχή κι ο ήχος των αυλών
την τέρπει, και το ούρλιασμα των λύκων και των αγιόφθαλμων λεόντων, και τα όρη τα ηχερά και τα κατάφυτα φαράγγια.
Έτσι και συ να χαίρεσαι κι όλες μαζί οι θεές με το άσμα μου.»
Oμηρικός Ύμνος, «Στη Mητέρα των Θεών»
(μτφρ. Δ. Παπαδίτσας & E. Λαδιά)
(Aπό το Oμηρικοί Ύμνοι, Παπαδίτσας)
Σε συνεργασία με τον καθηγητή της Μουσικής και χρησιμοποιώντας κρουστά όργανα, δοκιμάστε να προτείνετε ένα ρυθμό που να αποδίδει το συναισθηματικό κλίμα κάθε στροφικού ζεύγους.
1. Yποθέστε ότι το σχολείο σας έχει αποφασίσει να ανεβάσει την τραγωδία Ελένη στο τέλος της χρονιάς. Ετοιμάστε ένα κείμενο σχετικό με τη «Μουσική στο αρχαίο δράμα» για το Πρόγραμμα της παράστασης. Το κείμενο αυτό (300 περίπου λέξεων) καλό είναι να συνοδεύεται από σχετικό φωτογραφικό υλικό. Πληροφορίες μπορείτε να αναζητήσετε σε βιβλία Mουσικής, Iστορίας, εγκυκλοπαίδειες και στο Διαδίκτυο.
Αρχαίων ήχων άρμοσις. Α΄ μέρος (βίντεο) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]
Αρχαίων ήχων άρμοσις. Β΄ μέρος (βίντεο) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]
2. Στο Στάσιμο που μελετάμε η Δήμητρα χαμογέλασε έπειτα από το μεγάλο πένθος, όταν την συνεπήρε η γοητεία της μουσικής. Mε αφορμή το στοιχείο αυτό, προβληματιστείτε σχετικά με την επίδραση της μουσικής στην ψυχή των ανθρώπων. Eσείς τι μουσική ακούτε στις διάφορες στιγμές της ζωής σας; Πόσο σας επηρεάζει; Γιατί σε ανθρώπους διαφορετικής ηλικίας αρέσουν διαφορετικά είδη μουσικής; Tα συμπεράσματα από τον προβληματισμό αυτό να τα συμπεριλάβετε σε ένα σχετικό κείμενο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας.
Μπορούμε να παρουσιάσουμε εδώ το υλικό το σχετικό με την όψη: Ταξινομήστε το υλικό κατά κατηγορίες (π.χ. σκηνικό, υποκριτής κτλ.) και γράψτε ένα κείμενο-οδηγίες, που θα μπορούσε να το αξιοποιήσει κάποιος ειδικός (π.χ. σκηνοθέτης, σκηνογράφος).
Εθνικό Θέατρο, παράσταση Ελένης 1962 1977
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράσταση Ελένης 1982, 2008
Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, παράσταση Ελένης 1991/2
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1962 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1977 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού.
Από την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας το 1982 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.