Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων Γ' Γυμνασίου

 

ΕΝOΤΗΤΑ 4η

Η πολιτική και οι πολιτικοί



πίσω de

 

 


Στην ενότητα αυτή ο Σωκράτης συνομιλεί με τον Γλαύκωνα, πρεσβύτερο αδελφό του Πλάτωνα, για την πολιτική σε σχέση με τη διακυβέρνηση της πολιτείας. Εδώ θα γνωρίσουμε τις απόψεις του Πλάτωνα σχετικά με δύο βασικά ερωτήματα της πολιτικής φιλοσοφίας: α) Ποια είναι τα κίνητρα της ενασχόλησης με την πολιτική; β) Ποιο είναι το έργο και ο σκοπός της πολιτικής; Παράλληλα, ο Πλάτων καθορίζει ποιοι πολίτες οφείλουν να κυβερνούν την πόλη. Θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τις πλατωνικές αντιλήψεις σε σχἐση με τη ζωή και την εποχή του φιλοσόφου και θα συζητήσουμε για τη σημασία και την αξία των απόψεών του στην εποχή μας.

 


KEIMENO

 

Η διακυβέρνηση της πολιτείας υποχρέωση των άξιων πολιτών

 

[Σωκράτης:] Γι' αυτόν λοιπόν, τον λόγο, είπα εγώ1, οι άξιοι άνθρωποι2 δεν επιδιώκουν την εξουσία3 ούτε για τα χρήματα ούτε για τη δόξα4· γιατί ούτε πληρωμένοι θέλουν να χαρακτηριστούν, εισπράττοντας φανερά μισθό για το αξίωμά τους, ούτε κλέφτες, αποκομίζοντας κρυφά κέρδος από αυτό. Ούτε πάλι για τη δόξα· γιατί δεν είναι φιλόδοξοι. Πρέπει λοιπόν να υπάρχει κάποιος αναγκασμός γι' αυτούς και κάποια τιμωρία προκειμένου να θελήσουν να ασκήσουν εξουσία – έτσι που σχεδόν να θεωρείται ντροπή να αναλάβει κανείς με τη θέλησή του κυβερνητικό αξίωμα προτού να εξαναγκαστεί να το πράξει5 – κι η πιο μεγάλη τιμωρία εδώ είναι να τον εξουσιάζει κάποιος χειρότερός του6, αφού ο ίδιος δε θα έχει τη διάθεση να κυβερνά. Από φόβο γι' αυτήν ακριβώς την τιμωρία7 δέχονται κατά τη γνώμη μου να ασκήσουν εξουσία οι άξιοι άνθρωποι, όταν καμιά φορά συμβεί να πάρουν εξουσία στα χέρια τους, και αναλαμβάνουν τότε να κυβερνήσουν όχι με την ιδέα ότι τους περιμένει εκεί κάτι καλό ή ότι θα καλοπεράσουν αλλά σαν να προχωρούν σε κάτι που είναι ανάγκη να το πράξουν και που δεν έχουν κάποιους καλύτερούς τους ή έστω όμοιούς τους για να τους το αναθέσουν.

 

(Πλάτων, Πολιτεία, Α, 347 b-d)

 

ΠΡΑΓΜΑTOΛOΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥTΙΚΑ ΣΧOΛΙΑ

  1. Γι' αυτόν τον λόγο, είπα εγώ: ο Σωκράτης και οι συνομιλητές του –εδώ o σοφιστής Θρασύμαχος και ο Γλαύκων συνεχίζουν τη συζήτηση για τη δικαιοσύνη και την αδικία στη ζωή της πόλης και του ατόμου (βλ. ενότητα 2η). Εδώ ο Σωκράτης αναφέρεται στα κίνητρα της ενασχόλησης με την πολιτική και στους σκοπούς της δραστηριότητας. Λίγο πιο πριν ο Σωκράτης σκέπτεται αναλογικά και συγκρίνει τη δεξιότητα της διακυβέρνησης με τις τέχνες της ιατρικής, της πλοήγησης και της εκπαίδευσης των αλόγων. Παρατηρεί ότι οι διάφορες τέχνες που υπάρχουν στην κοινωνία, όπως είναι η ιατρική ή η ναυτική, παρέχουν στους ανθρώπους κάποια ιδιαίτερη κοινή ωφέλεια, π.χ. την υγεία ή την ασφάλεια στα ταξίδια. Επομένως, αν η πολιτική διακυβέρνηση είναι μια τέχνη, σύμφωνα με την οποία ένα πρόσωπο κυβερνά άλλα πρόσωπα, ο πολιτικός πρέπει να υπηρετεί εκείνους που κυβερνά και να τους ωφελεί.

  2. Οι άξιοι άνθρωποι: όσοι έχουν ηθικό φρόνημα και χαρακτήρα, οι ενάρετοι, οι αγαθοί, οι άριστοι.
    Ισοκράτης, «Αρεοπαγιτικός» 7.20–27: Κριτήρια αξιοκρατικής επιλογής των αρχόντων (παράλληλο κείμενο)

  3. Εξουσία: πολιτική εξουσία, διακυβέρνηση.

  4. Ούτε για τα χρήματα ούτε για τη δόξα: σε αρκετά έργα του ο Πλάτων αναφέρεται στη φιλοτιμία (φιλοδοξία), τη φιλοχρηματία (φιλαργυρία) και τη φιλοσοφία (επιδίωξη της γνώσης), που τις θεωρεί βασικές τάσεις του ανθρώπινου χαρακτήρα ή κύρια κίνητρα της ανθρώπινης δράσης. Εδώ η φιλοδοξία και η φιλαργυρία χαρακτηρίζονται ως ηθικά ελαττώματα, συνεπώς αποδοκιμάζονται ως κίνητρα για την ενασχόληση με την πολιτική.

  5. Εξαναγκαστεί να το πράξει: η ασχολία των ενάρετων ανθρώπων με την πολιτική δεν είναι θέμα επιθυμίας ή προσπόρισης ατομικής ωφέλειας, αλλά υπαγορεύεται από το καθήκον, είναι απότοκος της ανάγκης να εξασφαλίζεται η ορθή άσκηση της πολιτικής εξουσίας.

  6. Εξουσιάζει κάποιος χειρότερος: ο Σωκράτης παραδέχεται πως οι αγαθοί άνθρωποι δέχονται να αναλάβουν τις ευθύνες της πολιτικής εξουσίας, για να αποτρέψουν τις επιζήμιες για την κοινωνία συνέπειες, εξαιτίας κακού χειρισμού της από ανάξια πρόσωπα.

  7. Από φόβο γι' αυτήν ακριβώς την τιμωρία: η πολιτική δεν πρέπει να ασκείται με σκοπό την ιδιοτελή εκμετάλλευση, για να αποκτήσουν κάτι οι ίδιοι οι πολιτικοί, αλλά να ασκείται ως φροντίδα για την ευημερία του κοινωνικού συνόλου.

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

 

Η πολιτική ως τέχνη

 

 

[Ξένος:] Ας πούμε, τότε, πως αυτό είναι το τέλος (ο τελικός σκοπός) του υφάσματος της πολιτικής πράξης, η άμεση ύφανση του χαρακτήρα των γενναίων και συνετών ανθρώπων· όταν με την ομόνοια και τη φιλία η βασιλική τέχνη τούς συγκεντρώσει σε μια κοινή ζωή και κατασκευάσει, έτσι, το μεγαλοπρεπέστερο και πιο υπέροχο ύφασμα, τυλίγει όλους τους άλλους μέσα στις πόλεις, άδουλους και ελεύθερους, και τους συνέχει με αυτό το υφαντό και, χωρίς να παραλείψει κάτι από κείνα που ανήκουν σε μια ευτυχισμένη πόλη, κυβερνά και επιβλέπει.

[Σωκράτης:] Με τον καλύτερο τρόπο, ξένε, μας σκιαγράφησες και τον βασιλικό και τον πολιτικό άνδρα.

 

(Πλάτων, Πολιτικός, 311 b-c)

 

 

 

EPΩTHΣEIΣ – EPΓAΣIEΣ

 

  1. Ποια κίνητρα και ποιες σκοπιμότητες ωθούν συνήθως τους ανθρώπους στην πολιτική δράση, σύμφωνα με το κείμενο;

  2. Γιατί οι ενάρετοι ή άξιοι άνθρωποι είναι, γενικά, απρόθυμοι και δεν επιθυμούν να ασχοληθούν με την πολιτική, κατά τον Πλάτωνα;

  3. Ποιο είναι, κατά τον Πλάτωνα, το μόνο ηθικά αποδεκτό κίνητρο του πολιτικού άνδρα; Σε ποιο συλλογισμό στηρίζει την άποψή του;

  4. Κι η πιο μεγάλη τιμωρία εδώ είναι να τον εξουσιάζει κάποιος χειρότερός του, αφού ο ίδιος δε θα έχει τη διάθεση να κυβερνά. Συμφωνείτε με αυτήν την άποψη που βρίσκεται στο κείμενό σας; Ποιες υποχρεώσεις συνεπάγεται η αποδοχή της για τον κοινό πολίτη;

  5. Αν συμφωνείτε με τις απόψεις του Σωκράτη και του Πλάτωνα για τα κίνητρα της πολιτικής δράσης, με ποια κριτήρια μπορείτε να αξιολογήσετε τη δράση των πολιτικών προσώπων;

 

ΘEMAΤΑ ΓIA ΣYZHTHΣH Ή ΓPAΠTH EPΓAΣIA

 

  1. Στο παράλληλο κείμενο (1) ο Πλάτων επιχειρεί να προσδιορίσει το έργο και το σκοπό της πολιτικής χρησιμοποιώντας την αναλογία της πολιτικής προς μια συγκεκριμένη τέχνη.
    α. Mε ποια τέχνη παρομοιάζεται η πολιτική, ως προς το έργο και τον σκοπό της;
    β. Σε μια παράγραφο προσπαθήστε να δώσετε και εσείς την αναλογία της πολιτικής προς κάποια «τέχνη», σύγχρονη ή παλιά (π.χ. ναυπηγική, μαγειρική, δραματική, πολεμική, αρχιτεκτονική κ.λπ.)

  2. Σχολιάστε το κείμενο που ακολουθεί συγκριτικά με γεγονότα από βιβλία της ιστορίας σας ή από τη σύγχρονη πραγματικότητα:

    «H πολιτική δεν περιορίζεται στην άσκηση εξουσίας και τα κίνητρα που κάνουν τους ανθρώπους να μάχονται για κοινωνική αλλαγή ή για τη διατήρηση των αξιών μιας κοινωνίας είναι πολύ βαθύτερα από την έλξη της προσωπικής φιλοδοξίας. Eδώ ιστορία και θεωρία –η δύναμη των ιδεών– παίζουν καθοριστικό ρόλο στην πολιτική».

    (Σ. Γκόλντχιλ, Έρωτας και τραγωδία, μτφρ. K. Tριανταφυλλόπουλου, εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 2004, σελ. 222)
    o χαρακτήρας του Θεμιστοκλή Η έκρηξη και η εξέλιξη της γαλλικής επανάστασης (κείμενο) Η ελληνική επανάσταση του 1821 (κείμενο)

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

Τα περισσότερα έργα του Πλάτωνα είναι διάλογοι με κύριο ομιλητή τον Σωκράτη. Γιατί ο Πλάτων επέλεξε αυτή τη μορφή γραπτού λόγου; Συζητήστε το θέμα κατά πόσο αυτός εκφράζει τις δικές του αντιλήψεις ή τον Σωκράτη στα έργα του. Αναζητήστε και καταγράψτε παραδείγματα λογοτεχνικών έργων ή άλλων μορφών τέχνης που έχουν τη μορφή διαλόγου τόσο κατά την αρχαιότητα όσο και στη σύγχρονη εποχή και αναφερθείτε στην επίδραση που ασκούν αυτά στο ευρύτερο κοινό.
νεανικές φιλοδοξίες και απογοητεύσεις του Πλάτωνα

 

 

 

Περικλήςφακός

 

ΠΕΡΙΚΛΗΣ


Mαρμάρινη προτομή του Περικλή, του σημαντικότερου πολιτικού της Aθήνας του 5ου αι. π.X. (2ος αι. μ.X., από αντίγραφο του 430 π.X., Λονδίνο, Bρετανικό Mουσείο)

Ισοκράτηςφακός

ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ


(436-338 π.Χ.)
Περίφημος Αττικός ρήτορας, μαθητής των σοφιστών Πρόδικου, Γοργία και Τεισία αλλά και του Σωκράτη. Ίδρυσε ρητορική σχολή, όπου οι μαθητές διδάσκονταν την ευρυθμία των λόγων, τη σύνθεση των περιόδων και τα πολιτικά. Στην πολιτική προτιμούσε τη δημοκρατία από την ολιγαρχία, επαινούσε τον Πλάτωνα, θαύμαζε όμως και τον Σόλωνα.
Ρωμαϊκό αντίγραφο προτομής του Ισοκράτη (Νάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο).

Ουτοπία, Τόμας Μουρφακός

Ξυλογραφία από την πρώτη έκδοση του έργου του διακεκριμένου Άγγλου συγγραφέα και πολιτικού Tόμας Mορ, Oυτοπία, (1516), το οποίο είναι εμπνευσμένο από την Πολιτεία του Πλάτωνα.

 

Kαταδίκη του λαϊκισμού και της δημαγωγίας

 

«Kαι έχω αποφασίσει να λέγω αυτά όχι για να γίνω σε κάποιους απο σας μισητός έτσι άσκοπα· γιατί εγώ δεν είμαι τόσο ανόητος ούτε άμοιρος, ώστε να θέλω να γίνομαι μισητός χωρίς να νομίζω ότι προσφέρω κανένα όφελος· θεωρώ όμως ίδιο του δίκαιου πολίτη να προτιμά τη σωτηρία των υποθέσεων της πόλης αντί της εύνοιας που αποκτά με τα λόγια του».
(Δημοσθένης, Oλυνθιακός Γ΄ 21, στο Περί της πολιτικής…, μτφρ. K.I. Δεσποτόπουλος, εκδ. MIET, 2004, σελ. 251)

Όπλα Αχιλλέαφακός

Η δημοκρατική διαδικασία της ψήφου έχει τεθεί εδώ για να αποφασισθεί αν ο Αίας ή ο Οδυσσέας θα πάρουν τα όπλα του νεκρού Αχιλλέα.
Αττική ερυθρόμορφη κύλικα του Ζωγράφου του Βρύγου, περ. 490-480 π.Χ.

 

ΓΛΩΣΣAΡΙO

ΟΥΤΟΠΙΑ (λατ. utopia, οὐ + τόπος):

Συνήθως η λέξη σημαίνει «αυτό που δεν έχει τόπο», το φανταστικό.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ:

1. το σύνολο των θεμάτων που έχουν σχέση με τα κοινά, 2. η τέχνη και η πρακτική της διακυβέρνησης.

ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ:

1. αυτός που σχετίζεται με τον πολίτη, 2. πρόσωπο που συμμετέχει ενεργά στην πολιτική.

αργαλειόςφακός

H ρόκα (ἠλακάτη) και ο αργαλειός ήταν από τις συνηθισμένες γυναικείες απασχολήσεις της αρχαϊκής και της κλασικής εποχής. Σκηνή από μελανόμορφη λήκυθο του Ζωγράφου του Άμαση που απεικονίζει γυναίκες που κλώθουν και υφαίνουν ύφασμα σε πρωτόγονο αργαλειό, 6ος αι. π.X. (N. Yόρκη, Mητροπολιτικό Mουσείο Tέχνης, 31.11.10)

Αξία

Ποιος είναι ο αρμόδιος να κυβερνά; Από την εποχή του Πλάτωνα, κάποιοι φιλόσοφοι έχουν θεωρήσει ότι βασικό έργο της πολιτικής φιλοσοφίας είναι ο προσδιορισμός του δίκαιου ηγεμόνα. Ο de Porter παρουσιάζει αλληγορικά το θέμα σε αυτόν τον πίνακα (1635) όπου η Αξία αναλαμβάνει την Επίγεια Εξουσία.

Προπύλαιαφακός

H είσοδος στην Ακρόπολη την εποχή του Περικλή (αναπαράσταση).

Πνύκαφακός

Η Πνύκα βρισκόταν μεταξύ του Λόφου των Νυμφών (Aστεροσκοπείου) και εκείνου των Μουσών (Φιλοπάππου). Εδώ συγκεντρωνόταν τέσσερις φορές το μήνα η Εκκλησία του Δήμου από τον 5ο αι. π.Χ. Oι ρήτορες αγόρευαν στο διαμορφωμένο στον βράχο βήμα, ενώ το πλήθος στεκόταν στην ημικυκλική κατηφορική πλατεία.

Αρμόδιος-Αριστογείτωνφακός

Μελανόμορφος αμφορέας της Ομάδας Kuban, περίπου 425-400π.Χ. που απεικονίζει τη θεά Αθηνά να κρατά την ασπίδα της, όπου απεικονίζονται ο Αρμόδιος και ο Αριστογείτων οι οποίοι θεωρούνταν ήρωες της αθηναϊκής δημοκρατίας, επειδή φόνευσαν τον γιο του τυράννου Πεισίστρατου τον 6ο αι. π.Χ.
Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, 1866,0415.246


 


1 Γι' αυτόν τον λόγο, είπα εγώ

Στον Πρωταγόρα, στον Γοργία, στην Πολιτεία, στον Πολιτικό και στους Νόμους ο Πλάτων πραγματεύεται θεμελιακά ερωτήματα της πολιτικής θεωρίας. Ξεκινώντας από πρακτικά - ηθικά προβλήματα, με οδηγό την παιδαγωγική θεωρία, οδηγείται στη διερεύνηση πολιτικών και νομικών ζητημάτων για τα οποία οι γνώμες διχάζονται ακόμη και σήμερα: Ποιο είναι το λιγότερο ατελές πολίτευμα; Είναι καλύτερη για την ανθρωπότητα η «προσωποπαγής» διακυβέρνηση ή η ισχύς του νόμου και η απρόσωπη «συνταγματικότητα»; Είναι προτιμότερη η αρχή των «ολίγων» ή η αρχή του «πλήθους»; Ποιες είναι οι εγγενείς αδυναμίες των διάφορων μορφών πολιτικής διακυβέρνησης που τις οδηγούν σε εκφυλισμό; Σε ποια συμπεράσματα μας οδηγεί η μελέτη -ιστορική και συγχρονική- των κατά τόπους γνωστών τύπων πολιτευμάτων, όπως για παράδειγμα της Σπάρτης, της Κρήτης, της Περσίας και της Καρχηδόνας; Η πολιτική είναι τέχνη ή γνώση; Ποιο είναι το έργο του καλού πολιτικού και συνετού κυβερνήτη; Ποιος είναι ο πολιτικός ρόλος της παιδείας;

Όσον αφορά στο ερώτημα για το λιγότερο ατελές πολίτευμα, η άποψη του Πλάτωνα είναι και εδώ η διαλεκτική γεφύρωση του μεικτού τρόπου. Εάν υπάρχουν καλοί νόμοι, τότε καλύτερο πολίτευμα είναι η μοναρχία, δηλαδή η διακυβέρνηση από ένα πρόσωπο, αρκεί αυτό να πειθαρχεί αυστηρά σε καλή νομοθεσία, διαφορετικά το πολίτευμα εκφυλίζεται σε τυραννία (ιστορικό παράδειγμα αποτελεί ο δεσποτισμός της Περσίας). Αντίθετα, αν επικρατεί αυθαιρεσία, τότε η δημοκρατία είναι το ελάχιστα κακό πολίτευμα, γιατί είναι πιθανότερο μέσα στο πλήθος να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη ελάχιστη σύνεση και ανθρωπιά, από ό,τι σε μια μικρή κλίμακα ή σε ένα πρόσωπο (ιστορικό παράδειγμα αποτελεί η Αθήνα, όπου η κυριαρχία του πλήθους των αμαθών και η «θεατροκρατία» διέλυσαν τον σεβασμό της προσωπικής ακεραιότητας και του προσωπικού κύρους). Επομένως, βασική αρχή είναι ότι ένα υγιές πολίτευμα πρέπει να συνδυάζει και τα δύο, τόσο την προσωπική όσο και τη «λαϊκή» εξουσία, χωρίς να εκφυλίζεται ούτε σε καταναγκασμό ούτε σε αναρχία.

2 Ούτε για τα χρήματα ούτε για τη δόξα

Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, ο πολιτικός είναι επιστήμονας, κατέχει δηλαδή την ειδική γνώση της τέχνης του, της πολιτικής, που είναι η πρακτική τέχνη της διακυβέρνησης. Επειδή όμως αυτή η γνώση είναι σπάνια, στις πόλεις κυριαρχούν οι απομιμήσεις της, οι αμαθείς κόλακες, οι δημαγωγοί και οι δεσποτικοί τύραννοι. Πραγματικοί πολιτικοί, όμως, κατάλληλοι διεκδικητές του τίτλου του δημόσιου άνδρα, είναι αυτοί που ελέγχουν και συντονίζουν με επιτυχία τις δραστηριότητες των άλλων βοηθητικών επαγγελμάτων, των άλλων εξουσιών, όπως θα λέγαμε σήμερα: των στρατιωτικών, των δικαστών και των δασκάλων της αρετής. H πολιτική είναι όπως η υφαντική τέχνη κατά τον Πλάτωνα. Στην άσκηση της πολιτικής, όπως το «υφαντικό» έργο, ο πολιτικός πρέπει να συνδυάζει με επιτυχία τους τολμηρούς με τους συνετούς χαρακτήρες, ώστε το πολίτευμα να μην πάσχει ούτε από φιλοπόλεμη επιθετικότητα ούτε από ηττοπάθεια και εφησυχασμό. Και επειδή η ευημερία της πόλης εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από τους χαρακτήρες των πολιτών, από τα πιο υπεύθυνα αξιώματα μέσα στην πόλη είναι αυτά των επιτηρητών της παιδείας, που καθορίζουν την ποιότητα της παιδείας των νέων. Σκοπός της πολιτικής δράσης, όπως και κάθε πρακτικής τέχνης, είναι βέβαια το συμφέρον και η ωφέλεια του κοινωνικού συνόλου, της πόλης. Επειδή όμως η πολιτική φιλοσοφία του Πλάτωνα έχει ηθικό και παιδαγωγικό υπόβαθρο, ένας από τους κύριους σκοπούς της νομοθετικής και πολιτικής δράσης του πολιτικού είναι η βελτίωση των πολιτών, όπως φαίνεται στην παρακάτω κριτική της ρητορικής στον Γοργία: «Σωκράτης: Τι όμως είναι κατά τη γνώμη μας, τέλος πάντων, η ρητορική ενώπιον του δήμου των Αθηναίων και των άλλων δήμων των πόλεων, οι οποίοι αποτελούνται από ελεύθερους άνδρες; Ποιο απ' τα δύο, οι ρήτορες σου δίνουν την εντύπωση πως μιλούν κάθε φορά αποβλέποντας στο καλύτερο, εξετάζοντας τούτο, πώς θα γίνουν οι πολίτες όσο το δυνατόν καλύτεροι εξαιτίας των δικών τους αγορεύσεων, ή μήπως και τούτοι κατευθυνόμενοι στο να ευχαριστούν τους πολίτες και, εξαιτίας του προσωπικού τους συμφέροντος αδιάφοροι για το κοινό, απευθύνονται στον λαό σαν σε παιδιά, προσπαθώντας απλώς να τον ευχαριστούν και χωρίς καθόλου να μεριμνούν αν από τα λόγια τους θα βελτιωθεί ή θα χειροτερέψει; Καλλικλής: Δεν είναι απλό αυτό που με ρωτάς, γιατί υπάρχουν αυτοί που μεριμνώντας για τους πολίτες λένε όσα λένε, υπάρχουν όμως κι εκείνοι που λες εσύ».

(Πλάτων, Γοργίας, 502 e)

3 Η αναλογία της πολιτικής με τις τέχνες και τις επιστήμες

Η αρχαία λέξη τέχνη σημαίνει την τεχνική, μια συγκεκριμένη επιδεξιότητα και μαστοριά, το οργανωμένο σύνολο γνώσεων για τον τρόπο επίτευξης κάποιου σκοπού. Στον Γοργία η τέχνη αντιδιαστέλλεται με την απλή εμπειρική τριβή, που υστερεί στο νοητικό στοιχείο, αφού μόνο ο τεχνίτης ξέρει τι κάνει, όπως ξέρει και το πώς και γιατί το κάνει. Αυτή η σιγουριά του τεχνίτη, σε αντίθεση με τον επισφαλή χαρακτήρα της γνώσης σε άλλους τομείς, εντυπωσίαζε τον Σωκράτη, ενώ η αναλογία της αρετής με την τέχνη ήταν προσφιλής στον Πλάτωνα. Ο Αριστοτέλης, από τη δική του σκοπιά, επισήμανε πως οι τέχνες είναι το πρώτο βήμα για τη γνώση, εφόσον ο τεχνίτης ασχολείται με τα γενικά γνωρίσματα των επιμέρους περιπτώσεων με τις οποίες καταπιάνεται, και γι' αυτόν τον λόγο μπορεί να διδάξει την τέχνη του σε μαθητευόμενους. Οι λέξεις τέχνη και επιστήμη χρησιμοποιούνται από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη συχνά χωρίς σημασιολογική διάκριση, αφού στην έννοια της τέχνης υπάρχει το στοιχείο της αποκτημένης γνώσης και στην έννοια της επιστήμης η πρακτική κατεύθυνση, δηλαδή η γνώση του πώς να κάνεις κάτι.

 

πάνω

 


Η πολιτική ως τέχνη

Το παράλληλο κείμενο είναι από τον διάλογο Πολιτικός που αποτελεί συνέχεια του Σοφιστή. Ο διάλογος αρχίζει (257a- 267c) με μια προσπάθεια χαρακτηρισμού της τέχνης ή επιστήμης του πολιτικού και του βασιλιά. Η τέχνη του πολιτικού συνίσταται αποκλειστικά σε διανοητικές λειτουργίες και κατατάσσεται στις καθαρώς γνωστικές επιστήμες. Όσες επιστήμες αφορούν στη σύλληψη αληθών προτάσεων μπορούμε να τις ονομάζουμε κριτικές (λ.χ. η αριθμητική), ενώ όσες αφορούν στην έκδοση οδηγιών ή διαταγών για τη σωστή εκτέλεση διαφόρων πράξεων μπορούμε να τις ονομάζουμε προστακτικές. Ο Πλάτων ταυτίζει τον άρχοντα με τον ποιμένα μιας ανθρώπινης αγέλης, όπως ο βουκόλος ή ο χοιροβοσκός, με μόνη διαφορά ότι το κοπάδι του πολιτικού αποτελείται από ζώα ιδιαίτερα δυσκολομεταχείριστα, και την πολιτική τέχνη τη βλέπει αναλογικά προς την υφαντική τέχνη. Για το τελευταίο, βλ. σχετικά το παράθεμα που ακολουθεί: «Όπως το ύφασμα γίνεται με το πλέξιμο των σκληρότερων ινών του στημονιού και των μαλακότερων ινών του υφαδιού, έτσι και η υφή του εθνικού βίου ή χαρακτήρα αποτελείται από αντίστοιχες συνιστώσες. Ως υλικό υπάρχουν ιδιοσυγκρασίες σκληρότερες, ανθεκτικότερες, και ιδιοσυγκρασίες μαλακότερες, ηπιότερες. Γενικά, απαντούν δυο κύριοι τύποι ιδιοσυγκρασιών: αφενός οι τυχοδιωκτικές, ορμητικές και αρρενωπές, αφετέρου οι ήρεμες και πράες. Οι βασικές "αρετές" που χαρακτηρίζουν τους δύο αυτούς τύπους είναι, κατά κάποιον τρόπο, αντίθετες [...] Έργο του γνήσιου δημόσιου άνδρα είναι η καλή και επιδέξια συνύφανση των δύο αυτών αντίθετων τάσεων. Ο πραγματικός πολιτικός πρέπει να ξεκινήσει εξετάζοντας προσεκτικά τις ιδιοσυγκρασίες που υπάρχουν στην πολιτεία. Στη συνέχεια, πρέπει να απαιτήσει από τον δάσκαλο να μορφώσει τους χαρακτήρες των νέων έτσι ώστε να τους καταστήσει υλικό κατάλληλο για την ύφανση ενός σωστού δημόσιου βίου, [...] δηλαδή χαρακτήρες εκπαιδευμένους στον συνδυασμό τόλμης και σωφροσύνης. Ως νήμα του στημονιού παίρνει τις ιδιοσυγκρασίες που τείνουν βασικά προς τη δράση και την περιπέτεια, ως νήμα του υφαδιού τις ηπιότερες και ημερότερες».

Η πολιτική παρομοιάζεται με την υφαντική τέχνη, επειδή όπως αυτή συνδυάζει διάφορες τεχνικές για να υφανθεί το ύφασμα· κατά ανάλογο τρόπο και η πολιτική χρειάζεται διάφορους τύπους ανθρώπων (νομοθέτες, δικαστές, στρατιωτικούς), οι οποίοι με τόλμη και φρόνηση θα συμβάλουν στην ολοκλήρωση της πολιτικής.

 

πάνω