Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων Γ' Γυμνασίου

 

ΕΝOΤΗΤΑ 5η

Η θέση των γυναικών στην «ιδανική» πολιτεία1



πίσω de

 

 


Στην ενότητα αυτή θα γνωρίσουμε τις αντιλήψεις του Πλάτωνα για τη συμμετοχή των γυναικών στη διακυβέρνηση της πολιτείας, για τις σχέσεις των δύο φύλων και για την ισοτιμία ανάμεσα στα φύλα, όπως παρουσιάζονται στο 5ο βιβλίο της Πολιτείας. Θα δούμε για ποιο λόγο ο Πλάτων υποστήριζε ότι οι γυναίκες είναι ίσες με τους άντρες στην αρετή και γιατί θεωρούσε ότι τα δύο φύλα πρέπει να ακολουθούν στην εκπαίδευση τον ίδιο τρόπο ζωής. Θα δούμε, επίσης, με ποιον τρόπο διεξάγεται ο διάλογος και πώς ο Πλάτων διαφοροποιείται από το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της εποχής του.

 


KEIMENO

 

Ισοτιμία των φύλων στη συμμετοχή στην εξουσία

 

[Σωκράτης:] Επομένως, φίλε μου, δεν υπάρχει έργο (επιτήδευμα) σχετικά με τη διοίκηση της πολιτείας το οποίο να προσιδιάζει στη γυναίκα ως γυναίκα2, ούτε στον άνδρα ως άνδρα, αλλά οι φυσικές ικανότητες είναι κατά τρόπο όμοιο διάσπαρτες και στα δύο φύλα, κι είναι σύμφωνο με τη φύση να συμμετέχει η γυναίκα σε όλα τα έργα, το ίδιο και ο άνδρας, γενικώς όμως η γυναίκα είναι πιο αδύναμη από τον άνδρα3.
[Γλαύκων:] Βεβαίως.
[Σωκράτης:] Θα τα αναθέσουμε λοιπόν όλα στους άνδρες, και στις γυναίκες τίποτα;
[Γλαύκων:] Αυτό δε γίνεται.
[Σωκράτης:] Θα πούμε, φαντάζομαι, ότι μια γυναίκα είναι από τη φύση της κατάλληλη για το επάγγελμα του γιατρού κι η άλλη όχι, επίσης ότι η μια έχει καλλιτεχνική προδιάθεση κι η άλλη όχι.
[Γλαύκων:] Ασφαλώς.
[Σωκράτης:] Δεν υπάρχει επίσης γυναίκα με φυσική προδιάθεση για τη γυμναστική και για την πολεμική τέχνη κι από την άλλη γυναίκα ακατάλληλη για πόλεμο και χωρίς κλίση στη γυμναστική;
[Γλαύκων:] Κατά τη γνώμη μου, ναι.
[Σωκράτης:] Το ίδιο και γυναίκα με φυσική προδιάθεση για τη σοφία κι άλλη που μισεί τη γνώση; Επίσης άλλη που να 'ναι ψυχωμένη κι άλλη ξέψυχη;
[Γλαύκων:] Και αυτά.
[Σωκράτης:] Επομένως υπάρχει και γυναίκα κατάλληλη για το έργο του φύλακα και άλλη που δεν είναι κατάλληλη γι' αυτό. Ή μήπως και τους άνδρες που τους προορίζαμε για το έργο του φύλακα δεν τους επιλέξαμε με βάση αυτά τα φυσικά προσόντα
4;
[Γλαύκων:] Ναι, με αυτά.
[Σωκράτης:] Συνεπώς η φυσική καταλληλότητα για το έργο του φύλακα είναι η ίδια και στη γυναίκα και στον άνδρα, με μόνη διαφορά ότι στη μια περίπτωση είναι πιο αδύναμη
5, ενώ στην άλλη πιο ισχυρή.

 

(Πλάτων, Πολιτεία, Ε, 455d-456c)

 

ΠΡΑΓΜΑTOΛOΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥTΙΚΑ ΣΧOΛΙΑ

  1. Στο 5ο βιβλίο της Πολιτείας (Πολιτεία, Ε, 449a-471c), ο Πλάτων υποστηρίζει πως οι φυσικές δυνάμεις και ικανότητες έχουν κατανεμηθεί εξίσου στα δύο φύλα. H μόνη εκ φύσεως διαφορά μεταξύ ανδρών και γυναικών είναι αυτή που αφορά στη διαδικασία της αναπαραγωγής, η οποία όμως δε θέτει φραγμό στις γυναίκες για ίση συμμετοχή στις υψηλότερες θέσεις μέσα στην «ιδανική» πολιτεία. Κατά τον Πλάτωνα, το φύλο δεν έχει καμία σχέση με τη διανοητική ανάπτυξη και τις ατομικές ικανότητες των προσώπων.

  2. Έργο που προσιδιάζει στη γυναίκα: η θέση της γυναίκας στην αρχαία Eλλάδα ήταν δυσμενής. Iδιαίτερα στην Αθήνα, υπήρχαν πολλές διακρίσεις σε βάρος των γυναικών. Οι Αθηναίες όλων των κοινωνικών τάξεων δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα και ζούσαν μια ζωή περιορισμένη στο σπίτι.
    Η θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα

  3. Πιο αδύναμη από τον άνδρα: ο Πλάτων ενδιαφέρεται για την αγωγή, η οποία πρέπει να παρέχεται στην «ιδανική» πολιτεία, προσφέροντας σ' όλους τους πολίτες ίσες ευκαιρίες. Oι προτάσεις του για την ισότητα των φύλων, μολονότι «επαναστατικές», αποβλέπουν στο συμφέρον της πόλης και μετριάζονται από την παραδοχή ότι οι γυναίκες είναι πιο αδύναμες από τους άνδρες.

  4. Eπιλέξαμε με βάση τα φυσικά προσόντα: ο Πλάτων είναι ο πρώτος, και ο μόνος από τους συγχρόνους του, που ασκεί κριτική στο κοινωνικό σύστημα αναγνωρίζοντας τη σπατάλη των γυναικείων δυνατοτήτων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη της πολιτικής κοινωνίας. (Λέει χαρακτηριστικά ότι «μια πόλη που δε χρησιμοποιεί τις γυναίκες εξίσου όπως τους άνδρες είναι μία πόλη μισή· είναι όπως ένας άνθρωπος που δε χρησιμοποιεί και τα δύο του χέρια»).

  5. Φυσική καταλληλότητα και φύλα: εδώ ο Πλάτων εκφράζει την άποψη ότι οι γυναίκες δεν εμποδίζονται λόγω του φύλου τους να συμμετάσχουν στις αρμοδιότητες της πολιτείας. Έχει υπάρξει μεγάλη διαφωνία σχετικά με το κατά πόσο ο Πλάτων ήταν «φεμινιστής». Οπωσδήποτε, η ιδέα που υποστήριξε στην αρχή του κειμένου, ότι οι γυναίκες μπορούν να συμμετέχουν στη διοίκηση της πολιτείας, ήταν ιδιαίτερα πρωτοποριακή και επαναστατική για την εποχή του. Όμως, ορισμένοι έχουν παρατηρήσει ότι σε άλλα χωρία των διαλόγων του εκφράζεται υποτιμητικά για τις γυναίκες και ότι, στην πραγματικότητα, αυτό που επιθυμεί είναι να χρησιμοποιήσει προς όφελος της ιδανικής πολιτείας όσο το δυνατόν περισσότερο τις γυναίκες και όχι να τις χειραφετήσει.

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

 

 

 1  Η αρετή είναι η ίδια για τον άνδρα και για τη γυναίκα

 

 

[Σωκράτης:] Μόνο για την αρετή έχεις αυτή την ιδέα, Μένων, ότι άλλη είναι η αρετή του άνδρα και άλλη της γυναίκας και ούτω καθεξής ή πιστεύεις τα ίδια και για την υγεία και για το μέγεθος και για τη δύναμη; Άλλη νομίζεις ότι είναι η υγεία του άντρα και άλλη της γυναίκας; Ή είναι παντού το ίδιο πράγμα, όταν είναι υγεία, είτε υπάρχει στον άντρα είτε και σε οποιονδήποτε άλλο;
[Μένων:] Μου φαίνεται ότι η υγεία είναι η ίδια και στον άντρα και στη γυναίκα.
[Σωκράτης:] Τότε λοιπόν και το μέγεθος και η δύναμη; Εάν μία γυναίκα είναι δυνατή, θα είναι δυνατή επειδή θα έχει τις ίδιες ιδιότητες και την ίδια δύναμη με τον δυνατό άνδρα; Με «την ίδια», εννοώ το εξής: η δύναμη δε διαφέρει καθόλου ως προς το ότι είναι δύναμη εάν βρίσκεται στον άνδρα ή στη γυναίκα, ή μήπως νομίζεις ότι διαφέρει;
[Μένων:] Όχι, καθόλου.
[Σωκράτης:] Η αρετή, λοιπόν, θα διαφέρει καθόλου, ως προς το ότι είναι αρετή, αν βρίσκεται στο παιδί ή στον γέροντα, τη γυναίκα ή τον άνδρα;
[Μένων:] Κάπως, μου φαίνεται, Σωκράτη, αυτό δεν είναι το ίδιο.
[Σωκράτης:] Γιατί όχι; Δεν υποστήριζες προηγουμένως ότι η αρετή του άνδρα είναι να διοικεί καλά την πολιτεία και της γυναίκας να διοικεί το σπίτι της;
[Μένων:] Μάλιστα.
[Σωκράτης:] Είναι όμως άραγε δυνατόν να διοικήσει κανείς καλά ή την πολιτεία ή το σπίτι ή οτιδήποτε άλλο, αν δεν τα διοικεί φρόνιμα και δίκαια;
[Μένων:] Όχι, βέβαια.
[Σωκράτης:] Αν τα διοικούν λοιπόν φρόνιμα και δίκαια, θα τα διοικούν με σωφροσύνη και δικαιοσύνη;
[Μένων:] Αναγκαστικά.
[Σωκράτης:] Τα ίδια πράγματα λοιπόν χρειάζονται και οι δύο, και ο άνδρας και η γυναίκα, αν πρόκειται να είναι ενάρετοι, σωφροσύνη και δικαιοσύνη.

 

(Πλάτων, Μένων, 72d-73b)

 

 

 

 2  Ο ριζοσπαστισμός και η πρωτοτυπία του Πλάτωνα

 

 

[…] ο ριζοσπαστισμός και η πρωτοτυπία του Πλάτωνα συνίστανται στη στάση που κρατά απέναντι στις γυναίκες. Αποτελεί εκπληκτική καινοτομία να πιστεύει κανείς ότι οι κοινωνικοί ρόλοι των γυναικών δεν είναι φύσει, αλλά ότι οι γυναίκες μπορούν να κάνουν ό,τι κάνουν και οι άνδρες.

 

 

(Julia Αnnas, Πλάτων: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε, μτφρ. Ε. Λεοντσίνη, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2006, σελ. 62-63)

 

 

 

 3  Η διάκριση των φύλων

 

 

Η διάκριση των φύλων, όπως ερμηνεύεται συνήθως, χρησιμοποιεί το φύλο αυθαίρετα ή παράλογα ως κριτήριο για την απονομή οφελών ή θέσεων. Σύμφωνα με αυτήν την άποψη, οι πλέον κραυγαλέες μορφές διάκρισης των φύλων είναι εκείνες όπου, για παράδειγμα, κάποιος αρνείται να προσλάβει μία γυναίκα στη δούλεψή του, παρά το γεγονός ότι το φύλο ουδεμία ορθολογική σχέση έχει με την επιτέλεση του συγκεκριμένου έργου. Η MacKinnon το κατονομάζει αυτό «προσέγγιση της διαφοράς» στη διάκριση των φύλων, διότι θεωρεί ότι πρόκειται για μεροληπτική ή άνιση αντιμετώπιση που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με βάση κάποια διαφορά ανάμεσα στα φύλα.

(Will Kymlicka, Η πολιτική φιλοσοφία της εποχής μας, εισ.–μτφρ. Γρ. Μολύβας, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2005, σελ. 505)

 

 

EPΩTHΣEIΣ – EPΓAΣIEΣ

 

  1. Ποια επαγγέλματα ή δραστηριότητες αναφέρει ο Πλάτων τα οποία μπορούν να ασκήσουν οι γυναίκες της «ιδανικής» πολιτείας;

  2. Γιατί η αρετή δεν είναι προνόμιο ορισμένου φύλου σύμφωνα με τον Πλάτωνα;

  3. Νομίζετε ότι ο ρόλος που δίνει στις γυναίκες ο Πλάτων είναι κάτι νέο και επαναστατικό ή συνδέεται με τις παραδόσεις και τις συνήθειες των Αθηναίων της εποχής;

  4. Ποιες αρετές αποδίδει ο Πλάτων εξίσου και στα δύο φύλα στο παράλληλο κείμενο (1); Παρατηρείται διαφοροποίηση στη σκέψη του σε σχέση με όσα αναφέρει στο απόσπασμα της Πολιτείας που μελετήσατε;

  5. Σκεφτείτε παραδείγματα από την καθημερινή χρήση της γλώσσας στα οποία γίνεται αποκλειστική χρήση του αρσενικού γένους για να δηλωθεί το σύνολο των ανθρώπων ή περιπτώσεις όπου το αρσενικό γένος χρησιμοποιείται για να δηλώσει και το θηλυκό. Κατά τη γνώμη σας, είναι αυτό σωστό;
    χρήση αρσενικού γένους

 

ΘEMAΤΑ ΓIA ΣYZHTHΣH Ή ΓPAΠTH EPΓAΣIA

 

  1. Αναζητήστε γυναικεία ιστορικά πρόσωπα που διακρίθηκαν κατά την ελληνική αρχαιότητα και προσπαθήστε να αναφέρετε όσο το δυνατόν περισσότερα ονόματα. Στη συνέχεια, επιλέξτε μία από αυτές τις γυναίκες και αναφερθείτε σύντομα στον βίο και τη δραστηριότητά της.
    Διακεκριμένες γυναίκες της αρχαιότητας

  2. Αναζητήστε γυναικεία μυθικά πρόσωπα που έχουν εμπνεύσει τους ποιητές της αρχαιότητας από τον Όμηρο μέχρι τον Ευριπίδη. Στη συνέχεια, αφού χωριστείτε σε ομάδες, να αναφερθείτε σύντομα στους αρχαίους μύθους που αφορούν γυναίκες και στον τρόπο που παρουσιάζεται ο χαρακτήρας τους.

  3. Με ποιον τρόπο συσχετίζονται οι απόψεις του Πλάτωνα για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και το κράτος με την άποψη που εκφράζει ο Κρέων, στο παράπλευρο κείμενο με τον τίτλο: «Υποτίμηση της γυναίκας»; O Kρέων ως βασιλιάς της Θήβας, συγκρούστηκε με την ανιψιά του Aντιγόνη, που ήθελε να θάψει τον αδελφό της Πολυνείκη, παρόλο που είχε πολεμήσει εναντίον της πόλης των Θηβών διεκδικώντας την εξουσία από τον δίδυμο αδελφό του Eτεοκλή. Ο ίδιος ο βασιλιάς υποστήριζε ότι πρωταρχικό καθήκον είναι η υπακοή και η πειθαρχία στον άρχοντα και τους νόμους της πατρίδας της.

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

 

O Περικλής αναφέρει στον Eπιτάφιο λόγο του (Θουκυδίδης, Iστορίαι, Bιβλίο II, 45, 2, μτφρ. I.Θ. Kακριδής, Bιβλιοπωλείο της Eστίας, Aθήνα 1984): «Kι αν ακόμα πρέπει να πω κάτι και για των γυναικών την αρετή, όσες θ' απομείνουν τώρα χήρες, φτάνει μια σύντομη παραίνεση, για να δείξω ό,τι χρειάζεται· να μη φανείτε κατώτερες από τη γυναικεία φύση σας, μεγάλη σε σας η δόξα, το ίδιο και σε όποια το όνομά της θα ακουστεί όσο γίνεται πιο λίγο μέσα στους άνδρες, είτε για καλό είτε για κακό». Σχολιάστε την άποψη αυτή του Περικλή και συγκρίνατέ την με την άποψη του Πλούταρχου για τις Σπαρτιάτισσες που βρίσκεται στη σελ. 79 (στο περιθώριο).

Ανατρέχοντας στα βιβλία της Αρχαίας Ιστορίας σας, σε άλλα βιβλία Iστορίας και στις απεικονίσεις του κεφαλαίου, σκιαγραφήστε την καθημερινή ζωή των γυναικών στην αρχαία Αθήνα της εποχής του Περικλή κάνοντας ειδική αναφορά στην προσωπικότητα της Ασπασίας, της συντρόφου του σημαντικού αυτού Aθηναίου πολιτικού. Επίσης, να συγκρίνετε τη ζωή των γυναικών της Αθήνας με την αντίστοιχη των γυναικών της Σπάρτης (Συμβουλευτείτε και το Ανθολόγιο της B' Γυμνασίου: Aρχαία Eλλάδα: O τόπος και οι άνθρωποι).

 

 

 

 

γυναίκα που διαβάζειφακός

 

Γυναίκα που διαβάζει πάπυρο μαζί με τρεις φίλες της. Ασυνήθιστη σκηνή για την πραγματικότητα της εποχής.

 

αθηνάφακός

 

Αττική ερυθρόμορφη υδρία, περίπου 450 π.X. H Αθηνά αποθέτει την ασπίδα της και σημειώνει σε πινάκιο.

 

γυναίκεςφακός

 

Απεικόνιση γυναικών από έπαυλη της Πομπηίας. Οι γυναίκες αυτές ασκούνται στη μουσική.

 

Σαπφώφακός

 

Περίφημη γυναικεία μορφή από την Πομπηία που απεικονίζει γυναίκα που σκέπτεται, την επονομαζόμενη Σαπφώ.

 

Πομπηία

 

Τοιχογραφία του 1ου αι. μ.Χ., από την Πομπηία, που απεικονίζει συζήτηση τριών γυναικών κάτω από ένα προστέγασμα. Πιθανότατα από ένα πρωτότυπο έργο.

 

Αθηνάφακός

 

Παράσταση της Αθηνάς, καθώς φιλοτεχνεί πήλινο άγαλμα. Αττική οινοχόη, περ. 470 π.Χ. (Βερολίνο, Κρατικά Μουσεία).

 

Η σιγή των γυναικών

«Καθετί σχεδόν που γνωρίζουμε για τις Eλληνίδες προέρχεται τελικά από ανδρική πηγή από αυτά που οι άνδρες έλεγαν για τις γυναίκες, από τις γυναικείες μορφές που δημιουργούσαν στη λογοτεχνία και στην τέχνη, και από ανεπίσημους νόμους και νομικές ρυθμίσεις που κατασκεύαζαν για να συναλλάσσονται με τις γυναίκες. Τόσο ως ομάδες όσο και ως άτομα οι γυναίκες στην αρχαία Ελλάδα είναι σε μεγάλη έκταση πλάσματα που επινοήθηκαν από άνδρες».

(S. Blundell, Η γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα, μτφρ. Λ.Ι. Χατζηφώτη, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2004, σελ. 15)

 

Μήδειαφακός

 

O Kρατήρας της Mήδειας. Λουκανικός καλυκωτός κρατήρας του Ζωγράφου του Πολύχωρου, περίπου 400 π.Χ. (Kλήβελαντ, Mουσείο Tέχνης).

herculaneumφακός

Καλλωπισμός νεαρής κοπέλας, αρχές του 1ου αι. μ.Χ.. Tοιχογραφία από το Ερκολάνο (Νάπολη, Εθνικό Μουσείο).

Σπαρτιάτισσαφακός

Xάλκινο αγαλματίδιο νεαρής Σπαρτιάτισσας αθλήτριας, σε φάση δρόμου ταχύτητας, της αρχαϊκής εποχής, από το ιερό του Διός στη Δωδώνη, περίπου 550-540 π.Χ. (Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Mουσείο, KAΡ. 24).

 

«— Γιατί εσείς οι Σπαρτιάτισσες είστε οι μόνες που εξουσιάζετε τους άνδρες;

— Γιατί είμαστε οι μόνες που γεννάμε άνδρες».

(Πλούταρχος, Αποφθέγματα Λακωνικά, 227e)

 

Ασπασία 1φακός

 

Ασπασία 1φακός

 

H Ασπασία, από τη Μίλητο, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 455 π.Χ. Ως σύντροφος του Περικλή άσκησε μεγάλη επίδραση σ' αυτόν με τη μόρφωση, την ευφυΐα της και την πολιτική της σκέψη. Στο σπίτι τους σύχναζαν ο Αναξαγόρας, ο Πρωταγόρας, ο Ζήνων, ο Φειδίας, ο Σοφοκλής και ο νεαρός τότε Σωκράτης. Λεπτομέρεια από άγαλμα του Κάλλωνα, που είχε κατασκευασθεί το 460 περίπου, που απεικονίζει γυναικεία μορφή την επονομαζόμενη Ασπασία.

Περσέας-Ανδρομέδαφακός

O Περσέας και η Ανδρομέδα.
Τοιχογραφία από την Πομπηία που απεικονίζει τον γνωστό μύθο σύμφωνα με τον οποίο ο Περσέας, ήρωας του Άργους, έσωσε την Aνδρομέδα στην Aιθιοπία από το κήτος που την απειλούσε.

 

Υποτίμηση της γυναίκας

 

Κρέων: Κακό μεγαλύτερο από την αναρχία δεν υπάρχει. Αυτή καταστρέφει πόλεις, αυτή αναστατώνει οικογένειες, αυτή διασπάει προς τη φυγή τις τάξεις των συμμαχικών δοράτων, ενώ η πειθαρχία σώζει τα πλήθη όσων μένουν στη θέση τους. Έτσι πρέπει να υπερασπιζόμαστε την έννομη τάξη, και με κανένα τρόπο να μη νικιόμαστε από γυναίκα· γιατί, αν πρέπει, καλύτερα να εκθρονιστούμε από άνδρα, και τότε δεν θα πουν για μας πως είμαστε κατώτεροι από γυναίκες.
(Σοφοκλέους, Αντιγόνη, στ. 672-680, στο Περί της πολιτικής, επιλογή κειμένων - μτφρ. K.I. Δεσποτόπουλος, εκδ. MIET, Aθήνα 2004)

 

Μήδειαφακός

 

Παράσταση της Mήδειας που σκοτώνει τα παιδιά της.
Ερυθρόμορφος καμπανικός αμφορέας με λαιμό του Ζωγράφου του Ιξίωνα, περίπου 330 π.X. (Παρίσι, Mουσείο του Λούβρου, K 300).


 


Ο καθορισμός του θέματος γίνεται με συζήτηση που κεντρίζει την περιέργεια των μαθητών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με αναφορά στη σύγχρονη πραγματικότητα και πιο συγκεκριμένα με αναζήτηση παραδειγμάτων γυναικών που μετέχουν στην πολιτική ζωή ως ηγετικά πρόσωπα. Με ερωτήσεις γίνεται αναζήτηση των προσόντων που αναδεικνύουν τα πρόσωπα σε ηγετικές θέσεις. Αναζητούνται στο κείμενο και προσδιορίζονται επίσης οι ιδιότητες ως προς τις οποίες υπάρχει η ισοτιμία των φύλων στην Πολιτεία του Πλάτωνα και γίνεται συζήτηση για τη μέθοδο διεξαγωγής της συζήτησης (μαιευτική - ζητητική). Οι μαθητές μπορούν να ανακαλέσουν και να εφαρμόσουν στο κείμενο και στο παράλληλο κείμενο (1) τις γνώσεις τους για τη σωκρατική μέθοδο (Βιβλίο μαθητή, Εισαγωγή, σελ. 56-57), και για τη μορφή των πλατωνικών διαλόγων.

Επισημαίνουμε πως οι απόψεις του Πλάτωνα για τις γυναίκες και την οικογένεια παρουσιάζονται, κατά κύριο λόγο, στην Πολιτεία (V 449a-471c) αλλά και σε άλλους διαλόγους, όπως λ.χ. τον Μένωνα. Στον Πολιτικό o Πλάτων διαφοροποιεί τη θέση του αναφορικά με την οικογένεια και υιοθετεί μια θέση που βρίσκεται περισσότερο σύμφωνη με τις απόψεις της εποχής του.

 

πάνω

 


1 Έργο που προσιδιάζει στη γυναίκα

Μπορεί να λεχθεί πως πριν από τον 4ο αιώνα π.Χ. τα θέματα των δύο φύλων δεν είχαν προκαλέσει το ενδιαφέρον των Ελλήνων φιλοσόφων. Την αντίθεση μεταξύ ανδρών και γυναικών χρησιμοποιούν κατά τον 6ο και τον 5ο αιώνα π.Χ. οι φιλόσοφοι, όπως οι Πυθαγόρειοι, που περιλαμβάνουν στον κατάλογο των αντιθέτων τις κατηγορίες άνδρες - γυναίκες, δεξιό - αριστερό, περιορισμένο - απεριόριστο, φως - σκοτάδι, καλό - κακό (Αριστοτέλης, Μετά τα φυσικά, 986a). Στο β' μισό του 5ου αιώνα π.Χ. οι Σοφιστές υποστηρίζουν ότι αξίες και θεσμοί, που υποτίθεται πως βασίζονται στη «φύση», ήσαν στην πραγματικότητα κοινωνικές κατασκευές, προσέγγιση που ενδεχομένως επηρέασε τους δραματικούς ποιητές. Ωστόσο, δεν ενδιαφέρονται οι φιλόσοφοι για τη διάκριση αρσενικού - θηλυκού, και μόνο στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη βρίσκουμε συζητήσεις για τις σχέσεις των φύλων. Ειδικότερα, στην πλατωνική Πολιτεία, διάλογο που πιθανότατα ολοκληρώθηκε το 380 π.Χ., περιγράφεται από τον Πλάτωνα μια ιδανική πολιτεία, τελείως ιεραρχική στην οποία τα καθήκοντα μοιράζονται με ένα αυστηρά ταξικό σύστημα, όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενη ενότητα. Πιστεύοντας ότι η μόνη εγγενής διαφορά μεταξύ ανδρών και γυναικών είναι η διαδικασία της αναπαραγωγής και ότι καμία λειτουργία στην πολιτεία δεν είναι προνόμιο των ανδρών ή των γυναικών, ο Πλάτων υποστηρίζει πως και τα δύο φύλα είναι εξ ίσου κατάλληλα για να επιλεγούν ως φύλακες. Μολονότι φαίνεται να αποδέχεται την ανδρική φυσική υπεροχή, θεωρεί πως οι γυναίκες, όπως και οι άνδρες, μπορούν να κάνουν τα πάντα, μόνο όμως που οι γυναίκες σε κάθε περιοχή (ιατρική, αθλητισμό, στρατιωτικά, φιλοσοφία) θα είναι σε μικρότερο ποσοστό σε σχέση με τους άνδρες, γι' αυτό και μέσα στην τάξη των φυλάκων οι άνδρες θα υπερτερούν αριθμητικά (455e-456a και 375a-376c). Παράλληλα, δίνει ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση και για τα δύο φύλα. Οι γυναίκες θα έχουν και φυσική αγωγή και πνευματική παιδεία, θα γυμνάζονται γυμνές στα γυμναστήρια παράλληλα με τους άνδρες και θα κάνουν στρατιωτική εξάσκηση. Στον τομέα της εργασίας, επίσης, δε θα γίνονται διακρίσεις ανδρών και γυναικών και οι γυναίκες θα αναλαμβάνουν τα ίδια καθήκοντα με τους άνδρες, περιλαμβανομένου και του πολέμου, αν και σε αυτόν τον τομέα, επειδή είναι ασθενέστερες από φυσική άποψη, θα έχουν μικρότερο ποσοστό σε καθήκοντα (456b-457b). Παράλληλα, ο Πλάτων αναφέρεται σε θέματα γάμου και οικογενειακής ζωής (457c-462e) και προτείνει να μην υπάρχει οικογένεια αλλά να ζουν, να τρέφονται και να εκπαιδεύονται από κοινού, να ενώνονται ερωτικά αδιακρίτως και τα παιδιά που θα προκύπτουν από την συνεύρεση, να ανατρέφονται από τροφούς που θα προέρχονται από την τάξη των φυλάκων. Το νέο καθεστώς θεωρεί πως απαλλάσσει τους ανθρώπους από την πολιτική διχόνοια και η απελευθέρωση των γυναικών κάνει τις γυναίκες να ασχολούνται αποκλειστικά με τα συμφέροντα της πολιτείας. Στο σχέδιο του Πλάτωνα άνδρες και γυναίκες έχουν τα ίδια ερωτικά και περιουσιακά δικαιώματα, αποκλείεται όμως η ερωτική ελευθερία και καταλύεται το δικαίωμα της προσωπικής ελευθερίας, πράγμα που δεν υπάρχει στις σημερινές δυτικές κοινωνίες. Μόνο από την ηλικία των σαράντα οι γυναίκες έχουν το δικαίωμα επιλογής του συντρόφου τους.

Παρόμοιο πρόγραμμα παρουσιάζει το 392 π.Χ. και ο Αριστοφάνης στην κωμωδία Εκκλησιάζουσες, όπου η διακυβέρνηση των Αθηνών παραδίδεται στις γυναίκες και εισάγεται το μέτρο της κοινοκτημοσύνης περιουσίας, συζύγων και τέκνων. Και στις δύο κωμωδίες που αναφέρονται στις γυναίκες (η δεύτερη είναι η Λυσιστράτη), ο Αριστοφάνης διακωμωδούσε κυρίως τις απόψεις του Πλάτωνα για την ισοτιμία των γυναικών, οι οποίες ήταν βέβαια ιδιαίτερα ριζοσπαστικές για την εποχή του, τόσο που ορισμένοι μελετητές του έχουν παρατηρήσει ότι και ο ίδιος ίσως δεν τις έπαιρνε στα σοβαρά, αλλά τις τοποθέτησε στην Πολιτεία για να τονίσει το ουτοπικό στοιχείο του ιδανικού πολιτεύματος που πρότεινε.

Οι απόψεις του Πλάτωνα, όπως εκφράζονται στην Πολιτεία, έχουν δεχθεί την κριτική του Popper που κατηγορεί τον Πλάτωνα εχθρό της ανοικτής κοινωνίας και εκφραστή ενός ολοκληρωτισμού.

2 Επιλογή με βάση τα φυσικά δικαιώματα

Την ισότητα ανδρών και γυναικών στον πληθυσμό της πολιτείας έχει υποστηρίξει και ο Σωκράτης που επικαλείται παραδείγματα γυναικών ιατρών (Πολιτεία, 454δ 2), ενώ αναφέρεται (Διογένης Λαέρτιος, IV, 2) πως στην πλατωνική Ακαδημία φοιτούσαν και γυναίκες μαθήτριες. Κατά την παράδοση, υπήρχαν δύο γυναίκες μαθήτριες στην Ακαδημία, η Λασθήνια και η Αξιοθέα, οι οποίες εμφανίστηκαν στη σχολή μεταμφιεσμένες ως άνδρες επειδή διάβασαν την Πολιτεία. Όπως αναφέρει η Julia Annas η ιστορία αυτή, ενδεχομένως, να αποτελεί αποκύημα της φαντασίας που πηγάζει από την Πολιτεία, ασχέτως αν είναι αληθινή ή όχι. Η επίδραση του Πλάτωνα σε νεότερους στοχαστές, που ίδρυσαν ουτοπικές πολιτείες στην Αναγέννηση και στους νεότερους χρόνους, υπήρξε μεγάλη. Η Julia Annas τονίζει πως ο Πλάτων ήταν κατά της ισότητας, όπως φαίνεται και με τη διαστρωμάτωση της ιδανικής πολιτείας. Παράλληλα, επισημαίνει και την εμμονή του στην μέγιστη δυνατή ανισότητα ως προς την εξουσία. Βασικά θεωρεί ότι ο Πλάτων θυσιάζει τις ανάγκες και τα συμφέροντα των πραγματικών ανθρώπων στις ανάγκες και τα συμφέροντα των ιδεωδών ανθρώπων της θεωρίας του για την ανθρώπινη φύση. Όπως επισημαίνει η J. Annas, στην πραγματικότητα ο Πλάτων δεν ενδιαφέρεται ούτε για τα δικαιώματα ούτε για τις προτιμήσεις των γυναικών, αλλά για την προαγωγή του κοινού καλού και για ένα κράτος όπου όλοι θα συνεισφέρουν ανάλογα με τις δυνάμεις τους (Βλ. Julia Annas, Εισαγωγή στην Πολιτεία του Πλάτωνα, μτφρ. Χρυσούλα Γραμμένου, επιμ. X. Ζαφειρόπουλος, Πάρις Μπουρλάκης, εκδ. Κλέντης, Aθήνα 2006, σελ. 221-237).

3 Φυσική καταλληλότητα και φύλα: Γυναίκες στην Αθήνα

«Οι γυναίκες που είχαν καλές αρχές στην Αθήνα ζούσαν έγκλειστες σχεδόν στο σπίτι, αφιερωμένες στα παιδιά και την επίβλεψη των δούλων. Όμοιες απολύτως με τους σκλάβους, δεν είχαν νομικά και πολιτικά δικαιώματα και δε συμμετείχαν στα κοινωνικά δρώμενα παρά μόνο σε αυτά που είχαν θρησκευτικό χαρακτήρα, όπως π.χ. στα Θεσμοφόρια, γιορτές αποκλειστικά αφιερωμένες στις έγγαμες ή στα Παναθήναια. Ο βασικός σκοπός του γάμου ήταν να εξασφαλίσει τους διαδόχους του συζύγου, τον οποίο δεν είχαν ωστόσο κανένα δικαίωμα να επιλέξουν από μόνες τους, αφού τον διάλεγαν για λογαριασμό τους οι πατεράδες τους».

H Σπάρτη και η Γόρτυνα Κρήτης είναι οι μόνες ελληνικές πόλεις, εκτός από την Aθήνα, για τις οποίες έχουμε λεπτομερείς πληροφορίες για τον ρόλο των γυναικών στην κοινωνία, από την αρχαϊκή μέχρι και την ελληνιστική εποχή. Και στις δύο πολιτείες η ζωή των γυναικών διαφέρει ριζικά από αυτή των γυναικών της Αθήνας, αφού σε αυτές οι συνθήκες δεν ήταν καταπιεστικές. Ωστόσο, το σπαρτιατικό σύστημα έχει προκαλέσει συμπάθειες και αντιπάθειες από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα. Για τη ζωή των κοριτσιών στη Σπάρτη, που περνούσαν μεγάλο μέρος της ημέρας έξω από το σπίτι, γυμνάζονταν ημίγυμνες και φημίζονταν για την ομορφιά και την καλή φυσική κατάσταση, αλλά και για τη συμπεριφορά τους προς τα παιδιά τα οποία ανατρέφονταν με αυστηρότητα και πατριωτισμό, ενώ από την ηλικία των επτά ετών τα αγόρια απομακρύνονταν από το σπίτι τους και ανατρέφονταν με στρατιωτική άσκηση, εκστρατείες, κυνήγι και σίτιση σε κοινά συσσίτια, βλ. Sue Blundell, ό.π., σελ. 231-246. Για την ομορφιά και τη φυσική κατάσταση των γυναικών, βλ. τους στίχους 78-82, Αριστοφάνης, Λυσιστράτη.

 

πάνω

 


1

Το θέμα των δικαιωμάτων συνδέεται με κάθε φεμινιστική και πολιτική θεωρία. Ωστόσο στο 5ο βιβλίο της Πολιτείας τα δικαιώματα δεν έχουν καμία θέση, αφού οι φύλακες δεν ιδιωτεύουν (416d), ούτε μπορούν να είναι ευτυχείς με τη δουλειά τους (420b, 421b) ούτε να χαίρονται την ατομική τους ελευθερία (557b). Για τον λόγο αυτό, ο Πλάτων δεν αναφέρεται και σε δικαιώματα των γυναικών. Παράλληλα, σε άλλα έργα του Πλάτωνα βλέπουμε αντιφεμινιστικές κρίσεις και μισογυνισμό, όπως λ.χ. στην Απολογία, όπου ο Σωκράτης θεωρεί αυτούς που ικετεύουν για τη ζωή τους «όχι καλύτερους από γυναίκες» (35b), ή στον Φαίδρο, όπου μιλάει για τους γυναικείους θρήνους (117d). Στον Τίμαιο πάλι οι άνδρες προειδοποιούνται πως, αν δε ζήσουν ηθικό βίο, θα μετενσαρκωθούν σε γυναίκες (42c, 76d e). Αυτές και άλλες παρόμοιες εικόνες των γυναικών απηχούν τις προκαταλήψεις της εποχής, όμως παρά τον οποιονδήποτε «μισογυνισμό» του, οι θέσεις του σε άλλα έργα, κυρίως στην Πολιτεία φανερώνουν τον ριζοσπαστισμό του.

Το φεμινιστικό κίνημα ασκεί στην εποχή μας κριτική σε θεωρίες που σχετίζονται με τη διάκριση του αρσενικού - θηλυκού ή με τη σύνδεση της λογικής με τους άνδρες και των παθών με τις γυναίκες, δηλ. ασκεί κριτική στο πρότυπο της ανδρικής επικυριαρχίας.

2

Στην Πολιτεία εμφανίζεται, για πρώτη φορά, το αίτημα για μια γλώσσα που να είναι διαφυλικά ουδέτερη, να μην κάνει, δηλαδή, διακρίσεις ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό γένος, να μην είναι «σεξιστική». Αυτό αποτελεί πάγιο αίτημα της σύγχρονης φεμινιστικής θεωρίας που σε χώρες, όπως οι Η.Π.Α. και η Μεγάλη Βρετανία, εφαρμόζεται στην πράξη. Όταν ο Γλαύκων συγχαίρει τον Σωκράτη λέγοντας ότι «Πανέμορφους... τους έχεις σμιλέψει... τους άρχοντες», ο Σωκράτης απαντά: «Και τις αρχόντισσες (τὰς ἀρχοὐσας) βέβαια, Γλαύκων... μη φαντάζεσαι πως έστω κάτι από όσα έχω πει, το είπα πιο πολύ για τους άνδρες παρά για τις γυναίκες...» (540c). Όπως παρατηρεί ο N. Pappas (ό.π., σελ. 116117), «με την επιμονή του να χρησιμοποιεί τη μετοχή θηλυκού γένους, ο Σωκράτης, με σχολαστικότητα, προειδοποιεί τον Γλαύκωνα ότι η γλώσσα που χρησιμοποιεί πάντα το αρσενικό γένος, για να αναφερθεί σε όλους τους ανθρώπους, είναι δυνατόν να κάνει κάποιον να λησμονήσει ότι εκτός από τους άνδρες υπάρχουν και γυναίκες».

 

πάνω