Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων Γ' Γυμνασίου

 

ΕΝOΤΗΤΑ 4η

Η πόλη είναι η υψηλότερη μορφή κοινωνίας



πίσω de

 

 


Στην ενότητα αυτή θα μελετήσουμε τη θεωρία του Αριστοτέλη για την πόλη. Η πόλη αποτελεί την υψηλότερη μορφή κοινωνίας και έχει ως στόχο την ευδαιμονία. Θα εξετάσουμε τις θέσεις του για την προέλευση και σύσταση της πολιτικής κοινωνίας, καθώς και τις αντίστοιχες για την οικία και την κώμη και τη σημασία τους για την ανθρώπινη ζωή. Θα γνωρίσουμε πώς δημιουργήθηκε η πόλη και γιατί αποτελεί την τελειότερη μορφή κοινωνικής συμβίωσης.

 


KEIMENO

 

Η πόλη είναι η πιο σημαντική κοινωνία που περιέχει όλες τις άλλες1

 

Επειδή βλέπουμε2 ότι κάθε πόλη3 αποτελεί μια μορφή κοινωνίας4 και ότι κάθε κοινωνία έχει συσταθεί αποσκοπώντας σε κάποιο αγαθό (διότι όλοι οι άνθρωποι ό,τι κάνουν το κάνουν για να κατακτήσουν αυτό που τους φαίνεται αγαθό), είναι φανερό ότι όλες οι κοινωνίες αποσκοπούν βεβαίως σε κάποιο αγαθό5, η κοινωνία όμως που είναι η πιο σημαντική απ' όλες και που εμπεριέχει όλες τις άλλες6 είναι αυτό που κατεξοχήν επιδιώκει το αγαθό, και μάλιστα το πιο σημαντικό. Και αυτή είναι η καλούμενη πόλη και πολιτική κοινωνία […] Η πόλη δεν είναι λοιπόν τίποτε άλλο παρά η τέλεια κοινωνία που αποτελείται από περισσότερες κώμες και διαθέτει, μπορούμε να πούμε, τη μέγιστη δυνατή αυτάρκεια7· συγκροτήθηκε βεβαίως για την εξασφάλιση των αναγκαίων για τη ζωή προϋποθέσεων, όμως υπάρχει χάριν της ευδαιμονίας. Γι' αυτό κάθε πόλη είναι μια φυσική πραγματικότητα8, εφόσον αυτό ισχύει και για τις πρώτες μορφές κοινωνίας9. Διότι αυτή συνιστά γι' αυτές το σκοπό τους και η φύση είναι σκοπός10. ∆ιότι ό,τι είναι το κάθε πράγμα, αφού ολοκληρωθεί η ανάπτυξή του, αυτό λέμε ότι είναι η φύση του, πως π.χ. του ανθρώπου, του ίππου, της οικίας11.

 

(Ἀριστοτέλης, Πολιτικά, Α, 1252a 1-7 και Α, 1252b 27-34)

 

ΠΡΑΓΜΑTOΛOΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥTΙΚΑ ΣΧOΛΙΑ

  1. Τα Πολιτικά του Αριστοτέλη αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα κοινωνικής και πολιτικής φιλοσοφίας. Στο Α' βιβλίο των Πολιτικών ο Αριστοτέλης παρουσιάζει την άποψή του ότι η πόλη αποτελεί την υψηλότερη μορφή κοινωνίας και, ειδικότερα, εκθέτει την άποψή του για την οικία. Αναφέρει, επίσης, πώς δημιουργήθηκε η πόλη και γιατί αυτή αποτελεί μια φυσική πραγματικότητα και, ακόμη, ότι ο άνθρωπος είναι από τη φύση κοινωνικό και πολιτικό ζώο.

  2. Επειδή βλέπουμε… σημαντικό: πρόκειται για την εναρκτική πρόταση των Πολιτικών, όπου παρουσιάζεται η κεντρική ιδέα όλης της πραγματείας, σύμφωνα με την οποία η πόλη αποτελεί την υπέρτατη μορφή κοινωνίας, η οποία εμπεριέχει όλες τις άλλες και είναι αυτή που, κατεξοχήν, επιδιώκει το αγαθό, και μάλιστα το πιο σημαντικό.

  3. Πόλη: η οργανωμένη πολιτική κοινωνία. Ο όρος πόλις είναι εδώ νοηματικά ισοδύναμος με το κράτος. Η παραδοσιακή πόλη-κράτος της αρχαιότητας, πριν από την εκστρατεία του Μ. Αλέξανδρου, είχε μικρή έκταση.

  4. Κοινωνία: ο όρος κοινωνία χρησιμοποιείται με διαφορετικές σημασίες. Εδώ σημαίνει την κοινότητα, την πολιτική κοινωνία. Αναφέρεται στην κοινωνική συμβίωση των ανθρώπων, του οίκου και της κώμης, που αποτελούν φυσικές κοινότητες.

  5. Σε κάποιο αγαθό: το αγαθό είναι η ευδαιμονία της πόλης αλλά και του κάθε πολίτη χωριστά.

  6. Η κοινωνία… εμπεριέχει όλες τις άλλες: εννοεί την πόλη, που είναι η τελειότερη συμβιωτική κοινότητα και εμπερικλείει όλες τις άλλες συμβιώσεις. Παρέχει το θεσμικό πλαίσιο και ένα πλέγμα σχέσεων και προϋποθέσεων, για να πραγματώσει ο άνθρωπος τις ηθικές και πνευματικές του δυνάμεις. Αποτελεί την προέκταση μικρότερων και ατελέστερων μορφών κοινωνικής συμβίωσης, όπως οι οικογένειες ή άλλες βασικές σχέσεις (λ.χ. άντρα –γυναίκα).

  7. Η πόλη… αυτάρκεια: η πόλη είναι μια τέλεια κοινωνία η οποία διαθέτει επάρκεια υλικών, σωματικών και ψυχικών αγαθών, που είναι απαραίτητα για την ευδαιμονία. Πλήρης αυτάρκεια εξασφαλίζεται μόνο μέσα στην κοινωνία της πόλης.
    Η ανάγκη συγκρότησης οργανωμένων κοινωνιών

  8. Κάθε πόλη είναι μια φυσική πραγματικότητα: ο Αριστοτέλης υπογραμμίζει εδώ πως το κράτος οφείλει τη δημιουργία του στην ανθρώπινη φύση.

  9. Για τις πρώτες μορφές κοινωνίας: ο Αριστοτέλης εννοεί εδώ την οικία και την κώμη (το χωριό, την κωμόπολη). Η πόλη δημιουργήθηκε σταδιακά μέσα από την εξέλιξη αυτών.

  10. Διότι αυτή συνιστά… σκοπός: εδώ είναι φανερός ο τελεολογικός χαρακτήρας της αριστοτελικής πολιτικής φιλοσοφίας, δηλ. η αναζήτηση τελικού ή τελικών αιτίων ή σκοπών για την εξήγηση των πραγμάτων (των φαινομένων, των πράξεων, των όντων), όπως ακριβώς είδαμε στην εναρκτική πρόταση των Ηθικών Νικομαχείων στην 1η ενότητα  του κεφαλαίου. Ενώ όμως η ηθική αποβλέπει στο αγαθό του ατόμου, η πολιτική στοχεύει στο κοινό αγαθό, στο αγαθό της πόλης.

  11. Διότι… της οικίας: η ερμηνεία των όντων πρέπει να αναζητείται στην τελική μορφή που αυτά λαμβάνουν και όχι στην αρχή της ανάπτυξής τους, αφού η φύση τους προκύπτει από τον προορισμό και όχι από την προέλευσή τους.

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

 

 1  Η συγκρότηση της πόλης

 

 

Η κοινωνία λοιπόν που συγκροτήθηκε κατά έναν φυσικό τρόπο για να καλύπτει τις καθημερινές βιοτικές ανάγκες του ανθρώπου είναι η οικογένεια. Τα μέλη αυτής της οικογένειας ο Χαρώνδας τα ονομάζει ομόσιτα, ενώ ο Επιμενίδης ο Κρητικός ομοτράπεζα. Η μορφή κοινωνίας που πρώτη συγκροτήθηκε από τη συνένωση περισσότερων οικογενειών για να καλύψει υπερκαθημερινές ανάγκες του ανθρώπου είναι η κώμη. Ο φυσικός χαρακτήρας της κώμης φαίνεται να έγκειται κατεξοχήν στο γεγονός ότι αποτελεί προέκταση της οικογένειας. Και γι' αυτό ορισμένοι ονομάζουν τα μέλη της κώμης ομογάλακτα, παιδιά και παιδιά των παιδιών.

 

(Ἀριστοτέλης, Πολιτικά, Α, 1252b 9-18)

 

 

 2  Η πόλη υπάρχει όταν υπάρχει επικοινωνία

 

 

Γίνεται σαφές, λοιπόν, ότι η πόλη δεν προϋποθέτει απλώς συγκατοίκηση στον ίδιο τόπο και δεν έγινε με σκοπό μόνο να μην αδικούνται οι άνθρωποι μεταξύ τους και να εξυπηρετούνται με αμοιβαίες παροχές. Όλα αυτά είναι απαραίτητα για τη σύσταση της πόλης, αλλά και πάλι η ύπαρξη όλων αυτών δε συνεπάγεται ακόμη την ύπαρξη πόλης. Αντίθετα πόλη είναι οι σχέσεις συνύπαρξης των οικογενειών και των γενών με σκοπό το ευ ζην, προκειμένου να επιτευχθεί τέλεια και αυτάρκης ζωή. Αυτό όμως δεν είναι εφικτό, αν οι πολίτες δεν κατοικούν στον ίδιο τόπο και δε συνάπτουν γάμους μεταξύ τους. Έτσι καθιερώθηκαν συγγένειες εξ αγχιστείας στις πόλεις, ενώσεις γενών σε φατρίες, κοινές γιορτές με θυσίες και κοινές διασκεδάσεις. Κάτι τέτοιο όμως είναι έργο φιλίας, γιατί φιλία είναι η συμβίωση ως ελεύθερη επιλογή.

 

(Ἀριστοτέλης, Πολιτικά, Γ, 1280b 29-34)

 

 

 3  Είναι η φιλία που ενώνει τις πόλεις

 

 

Φαίνεται επίσης ότι η φιλία συνέχει και τις πόλεις, και οι νομοθέτες νοιάζονται πιο πολύ γι' αυτήν παρά για τη δικαιοσύνη (πολύ φυσικό, αφού η ομόνοια φαίνεται πως είναι κάτι παρόμοιο με τη φιλία): αυτήν επιθυμούν κατά κύριο λόγο, και κοιτάζουν κατά κύριο λόγο να διώξουν από την πόλη τη διχόνοια, που τι άλλο είναι παρά μίσος και έχθρα; Αν οι άνθρωποι είναι φίλοι μεταξύ τους, δεν την έχουν ανάγκη τη δικαιοσύνη, ενώ αν είναι δίκαιοι, χρειάζονται επιπλέον και τη φιλία, και η πιο γνήσια μορφή δικαιοσύνης θεωρείται πως έχει όλα τα χαρακτηριστικά της φιλίας.

 

(Ἀριστοτέλης, Ἠθικά Νικομάχεια, Θ, 1155a 22-31)

 

 

 4  Η ομόνοια είναι πολιτική φιλία

 

 

Ομόνοια σε μια πόλη υπάρχει όταν οι πολίτες της αποφασίζουν όλοι μαζί τα αξιώματα να μοιράζονται με διαδικασίες εκλογής ή να συνάψουν συμμαχία με τους Λακεδαιμόνιους ή ο κυβερνήτης τους να είναι ο Πιττακός σε διάστημα χρόνου κατά το οποίο θα το ήθελε και ο ίδιος. Όταν όμως ο καθένας από τους δύο θέλει (όπως στις «Φοίνισσες») την εξουσία για τον εαυτό του, τότε υπάρχει εμφύλια αναταραχή: ομόνοια δεν είναι να έχουν και ο ένας και ο άλλος το ίδιο πράγμα στο νου τους, ό,τι και αν είναι αυτό, αλλά και ο ένας και ο άλλος να έχουν στο νου τους το ίδιο πράγμα για το ίδιο πρόσωπο, όταν λ.χ. και ο λαός και οι ευγενείς θέλουν την εξουσία να την έχουν οι «άριστοι»· γιατί έτσι όλοι έχουν αυτό που θέλουν. Η ομόνοια λοιπόν φαίνεται να είναι πολιτική φιλία, και αυτό ακριβώς λένε όλοι ότι είναι· σχετίζεται, πράγματι, με το δημόσιο συμφέρον και με όλα αυτά που ρυθμίζουν και διαμορφώνουν τη ζωή μας.

 

(Ἀριστοτέλης, Ἠθικά Νικομάχεια Ι, 1167a 28-1167b 2)

 

 

 

EPΩTHΣEIΣ – EPΓAΣIEΣ

 

  1. Τι εννοεί ο Αριστοτέλης με τον όρο «κοινωνία»; Διαφέρει ο όρος αυτός από τον τρόπο που τον χρησιμοποιούμε εμείς σήμερα;

  2. Ποιος είναι ο σκοπός της κοινωνίας; Ταυτίζεται ή όχι με τον σκοπό του ατόμου; Πώς συνδέεται η τελεολογική αντίληψη του Αριστοτέλη με τη θεωρία του για την πόλη;

  3. Τι εννοεί ο Αριστοτέλης όταν αναφέρει στο κείμενο ότι η πόλη «συγκροτήθηκε βεβαίως για την εξασφάλιση των αναγκαίων για τη ζωή προϋποθέσεων, όμως υπάρχει χάριν της ευδαιμονίας»; Σχολιάστε σε μια παράγραφο.

  4. Στο κείμενο και στα παράλληλα κείμενα (1) και (2), ο Αριστοτέλης θεωρεί ότι η οικία (η οικογένεια) αποτελεί τη θεμελιώδη μορφή της πολιτικής κοινωνίας, αφού η πόλη δημιουργείται, όταν οι οικίες συνενώνονται. Συμφωνείτε με την άποψη αυτή; Θεωρείτε ότι η άποψη αυτή μπορεί να συμβιβαστεί με τον ατομικισμό που επικρατεί στην εποχή μας;

 

ΘEMAΤΑ ΓIA ΣYZHTHΣH Ή ΓPAΠTH EPΓAΣIA

 

  1. Ο Αριστοτέλης λέει στα Πολιτικά ότι «η κοινωνία όμως που είναι η πιο σημαντική απ' όλες και που εμπεριέχει όλες τις άλλες είναι αυτή που κατεξοχήν επιδιώκει το αγαθό, και μάλιστα το πιο σημαντικό». Κατ' ανάλογο τρόπο, στα Ηθικά Νικομάχεια λέει ότι «κάθε τέχνη και κάθε έρευνα, κάθε πράξη και επιλογή φαίνεται να αποσκοπεί σε κάποιο αγαθό». Ποιες ομοιότητες βρίσκετε ανάμεσα στις δύο αυτές προτάσεις; Σε τι διαφέρει η ηθική από την πολιτική επιστήμη, κατά τον Αριστοτέλη; (Βλ. σχόλιο 10).

  2. Πώς ορίζει ο Αριστοτέλης την ομόνοια στα παράλληλα κείμενα (3) και (4); Τι είναι αυτό που προσφέρει η ομόνοια στην πόλη; Στη σημερινή εποχή, με ποιο τρόπο εξασφαλίζεται η ομόνοια στα δημοκρατικά κράτη;

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

«Όπως και σε άλλες περιπτώσεις διαιρούμε το σύνθετο μέχρι να φθάσουμε στα απλά και αδιαίρετα στοιχεία του… έτσι θα εξετάσουμε και την πόλη, για να δούμε από ποια μέρη αποτελείται» (Αριστοτέλης, Πολιτικά, 1252a 18-21). Στην αρχή των Πολιτικών o Αριστοτέλης δηλώνει πως θα ακολουθήσει την αναλυτική μέθοδο έρευνας της πόλης, δηλ. τη μέθοδο του επιστημονικού συλλογισμού. Ποια πορεία μελέτης και έρευνας ακολουθεί κανείς στην αναλυτική μέθοδο, σε ποιες άλλες επιστήμες αναφέρεται ο Αριστοτέλης, οι οποίες εφαρμόζουν αυτή τη μέθοδο και ποια είναι η μέθοδος που ακολουθεί αντίστροφη πορεία έρευνας;
Αναλυτική και συνθετική μέθοδος του Αριστοτέλη  Η αριστοτελική επαγωγή [πηγή: Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα]

 

 

 

 

 

υδριαφόροιφακός

 

Ο Αριστοτέλης υποστηρίζει στα Πολιτικά ότι η κοινωνία είναι μια ομάδα συνεργαζόμενων ατόμων για την επίτευξη ενός κοινού αγαθού. Εδώ ανάγλυφο από τη βόρεια πλευρά του Παρθενώνα, παράσταση της πομπής των Παναθηναίων, όπου εικονίζονται τρεις άνδρες που κρατούν υδρίες με νερό για τη θυσία (Αθήνα, Μουσείο Ακρόπολης).

 

Reginaldus

 

Η ιδεώδης Αθήνα σε μικρογραφία (1500 μ.Χ.) για τα Ηθικά Νικομάχεια από το βιβλίο του Reginaldus Piramus Monopolitanus.

 

χειρόγραφο

 

Αριστοτελικό χειρόγραφο σε πάπυρο για το πολίτευμα των Αθηναίων (Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο).

 

Αριστοτέληςφακός

 

Ο Αριστοτέλης ως αναγεννησιακός σοφός σε χαλκογραφία.

 

χειρόγραφο

 

Βυζαντινό χειρόγραφο των Πολιτικών του Αριστοτέλη (Νάπολη Ιταλίας, Εθνική Βιβλιοθήκη).

 

Ομόνοιαφακός

 

Η Ομόνοια, αδελφή της Αρετής, ήταν στους αρχαίους η προσωποποίηση της σύμπνοιας των πολιτών προς αποφυγή εμφύλιων έριδων και πολέμων. Οι Έλληνες την τιμούσαν από αρχαιοτάτων χρόνων και αναφέρεται ότι οι Αργοναύτες ίδρυσαν βωμό προς τιμήν της. Παραστάσεις της Ομόνοιας σώθηκαν και σε νομίσματα από το 400 π.Χ. μέχρι το 400 μ.Χ. Εδώ, ο ναός της Ομόνοιας στον Ακράγαντα (ανατολική πρόσοψη, περ. 430 π.Χ.)

 

ΓΛΩΣΣAΡΙO

ΑΥΤΑΡΚΕΙΑ:

η επάρκεια των αγαθών που είναι απαραίτητα για την ευδαιμονία.

ΠΟΛΗ:

η οργανωμένη πολιτική κοινωνία, το κράτος.

 

χειρόγραφο

 

Οι τέσσερις μεγάλοι φιλόσοφοι. Ιταλικό χειρόγραφο του Μεσαίωνα, όπου εικονίζονται οι τέσσερις φιλόσοφοι που έχαιραν μεγάλης εκτίμησης την εποχή εκείνη. Επάνω αριστερά ο Αριστοτέλης και δεξιά ο Πλάτων. Κάτω αριστερά ο Σωκράτης και δεξιά ο Ρωμαίος φιλόσοφος Σενέκας (Ρώμη, Μουσείο Βατικανού).

 

Όμηρος, Αριστοτέλης, Γαληνός, Σίβυλλα.φακός

 

Όμηρος, Αριστοτέλης, Γαληνός, Σίβυλλα. Τοιχογραφία στη Μονή Αγίας Λαύρας του Αγίου Όρους (1522-1530).

 


 


1. Να επισημανθεί ότι ο Αριστοτέλης προσπαθεί στα Πολιτικά να προσεγγίσει την έννοια της πολιτικά οργανωμένης κοινότητας, αναφερόμενος σε ατελέστερες μορφές κοινωνικής συμβίωσης, και να προσδιορίσει τους σκοπούς της. Υποστηρίζει πως η πολιτικά οργανωμένη κοινωνία, η πόλη, είναι κάτι φυσικό, έχει τις ρίζες της στη φύση και όχι στην ανθρώπινη ιδιοτροπία και επιδιώκει το ύψιστο ανθρώπινο αγαθό, την ευδαιμονία. Στο Α βιβλίο των Πολιτικών ο Αριστοτέλης αναφέρεται στις δύο θεμελιώδεις μορφές του κοινωνικού βίου των ανθρώπων, στον οίκο, δηλ. την οικογένεια, και στην πόλη, δηλ. στο κράτος-πόλη, την πολιτεία. Αναφέρεται επίσης στις σχέσεις ιεραρχίας και εξουσίας εντός του οίκου αλλά και στις σχέσεις δεσπότη και δούλου, κυρίως όμως αναφέρεται στην πολιτική φύση του ανθρώπου και στην πόλη ως την τελειότερη μορφή κοινωνικής συμβίωσης. Μέσα σ' αυτή δίνονται οι δυνατότητες να εξασφαλισθεί το υπέρτατο αγαθό που είναι και ο τελικός σκοπός του ανθρώπου και της πόλης, δηλ. η ευδαιμονία.

2. Στην ενότητα αυτή προσεγγίζεται η εναρκτήρια πρόταση των Πολιτικών, όπου παρουσιάζεται η κεντρική ιδέα όλης της πραγματείας, σύμφωνα με την οποία η πόλη αποτελεί την υπέρτατη μορφή κοινωνίας, η οποία εμπεριέχει όλες τις άλλες και είναι αυτή που κατεξοχήν επιδιώκει το αγαθό, και μάλιστα το υπέρτατο αγαθό, την ευδαιμονία. Το υπέρτατο αγαθό ταυτίζεται με την ευδαιμονία, όπως στην Ενότητα 1η του κεφαλαίου, αλλά η ευδαιμονία εδώ είναι συλλογική, αναφέρεται στην ευδαιμονία της πόλης που αφορά το σύνολο των πολιτών. Ανακαλούμε την προηγούμενη γνώση ερωτώντας τι είναι, κατά τον Αριστοτέλη, το αγαθό και η ευδαιμονία (λ.χ. κάθε τέχνη και κάθε έρευνα, κάθε πράξη και επιλογή φαίνεται να αποσκοπεί σε κάποιο αγαθό και γι' αυτόν τον λόγο το αγαθό έχει ορισθεί ως αυτό στο οποίο τα πάντα αποσκοπούν) που έχει αναλυθεί στην ενότητα 1η του κεφαλαίου και επισημαίνεται η ομοιότητα που παρουσιάζει η μέθοδος του Αριστοτέλη και στις δύο εναρκτήριες προτάσεις των Ηθικών Νικομαχείων και των Πολιτικών, αντιστοίχως. Επισημαίνεται η κοινή τελεολογική προσέγγιση και τονίζεται ότι αυτή διατρέχει όλα τα έργα του Αριστοτέλη.

3. Οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν γιατί η πόλη αποτελεί την υψηλότερη μορφή κοινωνίας και να εξηγήσουν τον συλλογισμό που αυτός παρουσιάζει για να υποστηρίξει τη θέση του αυτή. Να εξηγηθεί επίσης η έννοια της αυτάρκειας και να συνδεθεί αυτή όχι μόνο με την πόλη αλλά και με την ανθρώπινη ζωή εν γένει. Να επισημανθεί επίσης ότι ο Αριστοτέλης παρουσιάζει δύο διαφορετικά μεθοδολογικά επιχειρήματα για το πώς δημιουργήθηκε η πόλη, ένα αναλυτικό στην πρώτη παράγραφο των Πολιτικών και ένα ιστορικό - γενετικό στη δεύτερη παράγραφο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το ένα αναιρεί το άλλο.

 

πάνω

 


1 Τα Πολιτικά του Αριστοτέλη

Τα Πολιτικά του Αριστοτέλη ασχολούνται όσο κανένα άλλο αρχαίο ή σύγχρονο κείμενο με κεντρικά θέματα που αφορούν στο σύνολο της πολιτικής φιλοσοφίας. Το αριστοτελικό κείμενο θέτει με σαφήνεια, όσο κανένα άλλο ίσως κείμενο, μερικά από τα πιο βασικά θέματα που καθένας από εμάς αντιμετωπίζει, όταν ασχολείται με τον τρόπο που οι ανθρώπινες κοινωνίες έχουν οργανωθεί, καθώς και με τον τρόπο διακυβέρνησής τους. Τα θέματα αυτά είναι εξίσου επίκαιρα σήμερα, όσο ήταν και τον 4ο αι. π.Χ., όταν ο Αριστοτέλης έγραψε τα Πολιτικά. Όμως, παρόλο που τα θέματα που ο Αριστοτέλης πραγματεύεται έχουν ενδιαφέρον και σήμερα, χρειάζεται εντούτοις να επισημανθεί ότι αυτά συνδέονται άμεσα με προβλήματα της εποχής του και ότι υφίστανται τους περιορισμούς αυτής. Χρειάζεται, επομένως, να έχουμε υπόψη μας ότι, όταν μελετούμε τα Πολιτικά του Αριστοτέλη, είναι ανάγκη να μην τα θεωρούμε ανεξάρτητα από το ιστορικό υπόβαθρο του ελληνικού κόσμου του 4ου αι., το οποίο ήταν συνυφασμένο με την ελληνική πόλη - κράτος και όχι με το σύγχρονο έθνος - κράτος.

2 Η σημασία και η επίδραση των Πολιτικών

Τα Πολιτικά του Αριστοτέλη έχουν αποτελέσει ένα από τα πιο κεντρικά κείμενα στη πολιτική συζήτηση της σύγχρονης πολιτικής φιλοσοφίας σχετικά με τον βαθμό και τα όρια της ενότητας της κοινωνίας και της ελευθερίας στο κράτος. Τα θέματα που πραγματεύεται ο Αριστοτέλης σε αυτά είναι πάρα πολλά και ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, αν και η δυσκολία του αριστοτελικού κειμένου αναφορικά με το ύφος, το λεξιλόγιο, τη δομή και την οργάνωση, αποτελεί πρόβλημα που, ως γνωστόν, έχει απασχολήσει εκτενώς τη φιλολογική και τη φιλοσοφική έρευνα. Στα Πολιτικά, αλλά και στα Ηθικά Νικομάχεια και τα Ηθικά Ευδήμια, ο Αριστοτέλης διατυπώνει ορισμένες σημαντικές θέσεις αναφορικά με την πόλη, την κοινωνία, την ευδαιμονία, την ανθρώπινη φύση, τη δικαιοσύνη, την ισότητα, και τα πολιτεύματα, και πάρα πολλά άλλα, που μόνο ενδεικτικά είναι δυνατόν να αναφερθούν εδώ. Οι αντιλήψεις αυτές διαμορφώνουν τη πολιτική θεωρία του Αριστοτέλη και έχουν επηρεάσει με ποικίλους τρόπους τη νεότερη και τη σύγχρονη πολιτική σκέψη. Η σημασία, ωστόσο, των Πολιτικών του Αριστοτέλη για τη μελέτη της πολιτικής φιλοσοφίας είναι διττή: παρουσιάζει αφενός ενδιαφέρον για τη μελέτη της ιστορίας της πολιτικής φιλοσοφίας, αφού το αριστοτελικό κείμενο εκτός του ότι έχει αξία αυτό καθ' εαυτό, έχει επηρεάσει την ιστορία της πολιτικής φιλοσοφίας, και αφετέρου η πολιτική φιλοσοφία του Αριστοτέλη έχει επιδράσει καθοριστικά στη σύγχρονη αναλυτική πολιτική φιλοσοφία υπό την έννοια ότι έχει θεωρηθεί ως ο κυριότερος αντίποδας στην πολιτική θεωρία του φιλελευθερισμού.

3 Η σχέση των Πολιτικών με τα Ηθικά

Κατά τον Αριστοτέλη, πολιτική είναι η επιστήμη που εξετάζει το σύνολο των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στην πόλη. Επειδή η πόλη είναι «πολιτική κοινωνία», η μορφή ή ο «βίος» της είναι το πολίτευμα το οποίο καθορίζει το «κύριον της πόλεως». Η πολιτική συνεπώς είναι επίσης η επιστήμη που εξετάζει το πολίτευμα και το «κύριον της πόλεως». Ηθική είναι η επιστήμη που αναφέρεται στους επαίνους και τους ψόγους ορισμένων πράξεων. Οι έπαινοι ή οι ψόγοι θεμελιώνονται στην ποιότητα της «προαιρέσεως» και στον σκοπό των πράξεων. Να γίνει σύνδεση των προηγούμενων ενοτήτων που αφορούσαν στα ηθικά έργα του Αριστοτέλη με την πραγματεία του για τα Πολιτικά και τη θεωρία του για την πολιτική κοινωνία. Αφόρμηση μπορεί να αποτελέσει το ακόλουθο απόσπασμα από τον Jonathan Barnes: «Η διανοητική δραστηριότητα δεν είναι αρκετή. Οι άνθρωποι δεν είναι μεμονωμένα άτομα και οι ανθρώπινες αρετές δεν είναι δυνατόν να εξασκούνται από ερημίτες. "Οι άνθρωποι", λέει ο Αριστοτέλης, "είναι από τη φύση τους πολιτικά ζώα" (Πολιτικά, Ι', 1, 1253a 2). Αυτή η παρατήρηση δεν αποτελεί έναν τυχαίο αφορισμό, αλλά κομμάτι της βιολογικής του θεωρίας. "Κοινωνικά ζώα είναι εκείνα που έχουν κάποια κοινή δραστηριότητα, πράγμα που δεν ισχύει για όλα τα αγελαία. Τέτοια είναι ο άνθρωπος, η μέλισσα, η σφίγγα και ο γερανός" (Περί ζώων ιστορίη, 488a 8-10). "Τούτο δε είναι και το αποκλειστικώς ιδιαίτερο από τα υπόλοιπα όντα γνώρισμα του ανθρώπου, το να έχει μόνος αυτός αντίληψη του αγαθού και του κακού και του δίκαιου και του άδικου και άλλων τέτοιων παρόμοιων - και αυτοί ακριβώς συνενούμενοι δημιουργούν την οικογένεια και την πόλη" (Πολιτικά, 1253a 15-18). Η κοινωνία και η πόλη δεν αποτελούν τεχνητά κατασκευάσματα που επιβάλλονται πάνω στον φυσικό κόσμο: αποτελούν εκφράσεις της ίδιας της ανθρώπινης φύσης» (J., Barnes, Αριστοτέλης, μτφρ. Ε.Γ. Λεοντσίνη, Oxford University Press-Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2006).

4 Η πολιτική κοινωνία

Ο Αριστοτέλης αρχίζει την ανάλυση της πολιτικής επιστήμης στα Πολιτικά με τον ισχυρισμό ότι κάθε πόλη είναι ένα είδος κοινωνίας (πάσαν πόλιν ὁρῶμεν κοινωνίαν τινα οὗσαν). Η πόλη περιγράφεται ως κοινωνία, ως μία ένωση δηλαδή κάποιας μορφής, αυτό που με τη σύγχρονη ορολογία θα ονομάζαμε κοινότητα. Η έννοια της κοινωνίας παίζει σημαντικό ρόλο στην πολιτική θεωρία του Αριστοτέλη, μια και η πόλη (η οργανωμένη πολιτική κοινωνία, δηλ. το κράτος) θεωρείται ως μία κοινή δραστηριότητα όλων των πολιτών. Ο πρωταρχικός σκοπός (τέλος) της πόλης είναι αυτός του ανθρώπινου αγαθού, της ευδαιμονίας. Ο Αριστοτέλης αρχίζει την επιχειρηματολογία του στα Πολιτικά υποστηρίζοντας ότι η πόλη έχει ως στόχο της την επιδίωξη του αγαθού που είναι το κυριότερο από όλα τα άλλα αγαθά. Το συμπέρασμα αυτό στηρίζεται στις εξής τρεις προκείμενες: (1) η πόλη είναι ένα είδος κοινότητας ή συνεταιρισμού (κοινωνία), (2) όλες οι κοινωνίες δημιουργούνται με στόχο την απόκτηση κάποιου αγαθού, και (3) η πόλη είναι η κυριότερη όλων των άλλων κοινωνιών και περιλαμβάνει όλες τις άλλες. Η πόλη έχει, επομένως, έναν σκοπό, ένα τέλος. Το τέλος της πόλης είναι το ανθρώπινο αγαθό, η αγαθή ζωή, η ευδαιμονία. Ο Αριστοτέλης επιχειρηματολογεί υπέρ της άποψης αυτής δύο φορές στα Πολιτικά, αρχικώς στο Α' βιβλίο, όπου χρησιμοποιεί ιστορική μέθοδο και, στη συνέχεια, στο Γ' βιβλίο όπου χρησιμοποιεί αναλυτική μέθοδο. Μία κοινότητα (κοινωνία) αποτελεί, κατά τον Αριστοτέλη, μία ομάδα, η οποία συνεργάζεται για χάρη κάποιου κοινού αγαθού. Το κοινό αυτό αγαθό είναι δυνατόν να ποικίλλει από την ιδιοκτησία μέχρι την ευδαιμονία (Πολιτικά, 1328a26-b1). Αυτή η έννοια του κοινού αγαθού, το οποίο συγκρατεί την πόλη ενωμένη και την καθιστά κοινωνία, εντοπίζεται επίσης στο 1252b29 των Πολιτικών, όπου ο Αριστοτέλης αναφέρει ότι η πόλη δημιουργείται χάρη της επιβίωσης, αλλά υπάρχει με σκοπό την ευδαιμονία: γινομένη μὲν τοῦ ζῆν ἕνεκεν, οὗσαν δὲ τοῦ εὖ ζῆν.

5 Αναλυτική μέθοδος και ιστορική-γενετική μέθοδος στα Πολιτικά

Στο πρώτο κεφάλαιο του Α' βιβλίου των Πολιτικών, «ο Αριστοτέλης προκρίνει την αναλυτική μέθοδο ως την πιο κατάλληλη για την καλύτερη προσέγγιση της πόλεως. Πρέπει, λέει, να αναλύσουμε τη σύνθετη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα της πόλεως, για να φτάσουμε στα έσχατα συστατικά της στοιχεία και κατόπιν να τα μελετήσουμε συγκριτικά, ώστε να μπορέσουμε να συναγάγουμε χρήσιμα επιστημονικά συμπεράσματα. Χαρακτηριστική είναι στην προκειμένη περίπτωση η θέση που διατυπώνει στα Φυσικά του (187b 12-13), σύμφωνα με την οποία, για να γνωρίσουμε ένα σύνθετο πράγμα, πρέπει προηγουμένως να γνωρίσουμε από πόσα και ποια μέρη αποτελείται. Τη μέθοδο αυτή βλέπουμε να τη χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης στο Γ' βιβλίο των Πολιτικών του, όπου, για να αναχθεί στην έννοια της πόλεως, αρχίζει με την εξέταση της έννοιας της ευδαιμονίας, στην οποία ανάγεται μέσα από την ανάλυση των στοιχείων που τη συγκροτούν (βλ. Ηθ. Νικ. Α', 1-12 και Κ, 7-9), καθώς επίσης και στην εξέταση της έννοιας της ψυχής, στην οποία ανάγεται μέσα από την ανάλυση των διαφόρων δυνάμεων-μερών της (βλ. Περί Ψυχής, Β ', 2-5 και Γ', 3-5)». (Βλ. Αριστοτέλης, Πολιτικά, Βιβλία Α' και Γ', μτφρ. Δ. Παπαδής, εκδ. Ζήτρος, Θεσσαλονίκη 2006, σελ. 469) Αμέσως μετά, στο δεύτερο κεφάλαιο του Α βιβλίου των Πολιτικών, «ο Αριστοτέλης προτείνει την ιστορική-γενετική μέθοδο έρευνας των πολιτικών πραγμάτων, και πιο συγκεκριμένα της πόλης, που είναι μέθοδος συνθετική. Στο προηγούμενο κεφάλαιο πρότεινε την αναλυτική. Αυτό δε σημαίνει καθόλου ότι αντιφάσκει. Τις δύο αυτές μεθόδους τις βλέπει αλληλοσυμπληρωματικά, διότι τα έσχατα συστατικά στοιχεία της πόλεως που προκύπτουν με τη χρήση της αναλυτικής μεθόδου τα εξετάζουμε στη συνέχεια ιστορικο-γενετικά και παρακολουθούμε την πορεία τους. Παρακολουθούμε δηλαδή τη γένεση και την ανάπτυξη της πρώτης φυσικής κοινωνίας που είναι η κοινωνία άντρα και γυναίκας, και στη συνέχεια τη γένεση της κοινωνίας δεσπότη και δούλου και βλέπουμε πως από τη συνένωση των οικογενειών, που συνιστούν μια σύνθεση των δύο αυτών κοινωνιών, δημιουργούνται οι κώμες, από τη συνένωση και σύνθεση των οποίων δημιουργούνται οι τέλειες κοινωνίες των πόλεων» (Αριστοτέλης, Πολιτικά, Βιβλία Α' και Γ', μτφρ. Δ. Παπαδής, εκδ. Ζήτρος, Θεσσαλονίκη 2006, σελ. 469-470).

6 Αυτάρκεια

Η αυτάρκεια συνίσταται στην επάρκεια των εξωτερικών, σωματικών και ψυχικών αγαθών, που είναι απαραίτητα για την ευδαιμονία. Πλήρης αυτάρκεια εξασφαλίζεται μόνο μέσα στην κοινωνία της πόλης. Μία πόλη οφείλει να είναι αυτάρκης και πρέπει να επιτυγχάνει το στόχο ή το τέλος για το οποίο οι πόλεις υπάρχουν. Η αυτάρκεια αποτελεί θεμελιώδες χαρακτηριστικό γνώρισμα της πόλεως και βασικό σκοπό της. Με την αυτάρκεια δηλώνεται η επάρκεια των αγαθών, τα οποία είναι απαραίτητα για την ευδαιμονία. Πλήρη αυτάρκεια εξασφαλίζει στον άνθρωπο μόνο η κοινωνία της πόλεως (Πολιτικά, 1252b 27-29). Η αυτάρκεια της κώμης είναι περιορισμένη. Και αυτό ισχύει, και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό, και για την οικογένεια. Όταν μιλάει ο Αριστοτέλης για αυτάρκεια, δεν αναφέρεται αποκλειστικά στα υλικά αγαθά, αλλά σε όλα τα είδη των αγαθών που αποτελούν προϋποθέσεις, μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας, για την κατάκτηση της ευδαιμονίας, την οποία οφείλει να διασφαλίσει για τα μέλη της η πόλη, αφού αυτός είναι ο σκοπός της ύπαρξής της σύμφωνα με τον ορισμό της (Πολιτικά, 1252b 27-30). Όλα τα είδη των αγαθών που συγκροτούν την αυτάρκεια τα παραθέτει ο Αριστοτέλης στα κεφ. Α', 8 και Α', 9 των Ηθ. Νικ. είναι αγαθά εξωτερικά, σωματικά και ψυχικά. Η αυτάρκεια συνάπτεται αναλογικά με την τελειότητα. Γι' αυτό και η πόλη έχει τη μεγαλύτερη δυνατή αυτάρκεια, επειδή είναι η τελειότερη μορφή κοινωνίας και το τελειότερο αγαθό, η ευδαιμονία χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη δυνατή αυτάρκεια (Ηθ. Νικ. 1097b 6-21). Ο άνθρωπος έξω από την πολιτική κοινωνία δεν είναι αυτάρκης. Η αυτάρκειά του διασφαλίζεται διά και εντός της πόλεως. Αυτός που έχει αυτάρκεια από μόνος του, εκτός δηλ. της πολιτικής κοινωνίας είναι κάτι περισσότερο από άνθρωπος, είναι θεός (Πολιτικά, 1253a 28-29. Πβ. Πλάτων, Πολιτεία, 369b 5). (Βλ. Αριστοτέλης, Πολιτικά, Βιβλία Α' και Γ', μτφρ. Δ. Παπαδής, εκδ. Ζή-τρος, Θεσ/νίκη 2006, σελ. 473-474).

7 Η φιλία δημιουργεί ομόνοια στην πόλη

Στο μεγαλύτερο μέρος τους οι πολιτικοί στοχαστές της περιόδου του 5ου και του 4ου αι. π. Χ. θεωρούσαν τις έννοιες της δικαιοσύνης, της ομόνοιας, της φιλίας και της ισότητας αλληλένδετες, αν όχι ταυτόσημες, και συνεπώς απαραίτητες για την τήρηση της πολιτικής τάξης και αρμονίας (W. K. C. Guthrie, Οι σοφιστές, μτφρ. Δ. Τσεκουράκης, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα 1989, σελ. 189). Ο Ευριπίδης στις Φοίνισσες θεωρεί την ισότητα δεσμό που ενώνει φίλο με φίλο, πόλη με πόλη, σύμμαχο με σύμμαχο. Κατά τον Πρωταγόρα, η δικαιοσύνη «φέρνει την τάξη στις πόλεις μας και δημιουργεί έναν δεσμό φιλίας και ενότητας» (Πλάτων, Πρωταγόρας, 322c). Επίσης, σύμφωνα με τον Ξενοφώντα (Απομνημονεύματα, 4, 4, 16), ο Σωκράτης, προσπαθώντας να αποδείξει ότι το δίκαιο ταυτίζεται με το νόμιμο, υποστηρίζει ότι η ομόνοια στοχεύει στην εξασφάλιση της υπακοής στους νόμους, είναι το μεγαλύτερο αγαθό που μπορεί να έχει μία πόλη και ότι, όταν αυτή υπάρχει στην πόλη, τότε οι νόμοι τηρούνται και η πόλη είναι, συνεπώς, καλή πόλη. Επίσης, σύμφωνα με τον Πλάτωνα (Πολιτεία, 351d), η επιδίωξη της δικαιοσύνης οδηγεί στην ομοδοξία (ομοφροσύνη), την ομόνοια και τη φιλία. Γενικότερα, δηλαδή, παρατηρούμε απόπειρα σύνδεσης της δικαιοσύνης με τις έννοιες της φιλίας και της ομόνοιας. Ο Αριστοτέλης αναφέρεται επίσης στην ομόνοια στην εκτενή συζήτησή του για τη φιλία στα Ηθικά Νικομάχεια και τα Ηθικά Ευδήμια (βλ. επόμενη ενότητα).

 

πάνω