Ανακεφαλαίωση
Στο κεφάλαιο αυτό:
Γνωρίσαμε την προσωπικότητα και τη φιλοσοφική δραστηριότητα του Αριστοτέλη, τις μεθόδους που ακολουθούσε στην ανάπτυξη των επιχειρημάτων του και ορισμένες ηθικές, κοινωνικές και πολιτικές θεωρίες του.
Μελετήσαμε κείμενα μέσα από τα σημαντικότερα συγγράμματά του, όπως τα Ηθικά Νικομάχεια, τα Ηθικά Ευδήμια, τα Πολιτικά και τη Ρητορική, που αναφέρονται σε θέματα ηθικής, κοινωνικής και πολιτικής φιλοσοφίας. Συγκεκριμένα, μελετήσαμε τις απόψεις του για την ευδαιμονία, το αγαθό, την αρετή, τη φιλία, την κοινωνία και την πολιτική και κοινωνική φύση του ανθρώπου.
Γνωρίσαμε, επίσης, συγγένειες και διαφοροποιήσεις της αριστοτελικής φιλοσοφίας από και προς τους προγενέστερους φιλοσόφους, καθώς και την κριτική που έχει ασκηθεί στην πολιτική θεωρία του από νεότερους φιλοσόφους.
Στην 1η ενότητα:
Μέσα από τα Ηθικά Νικομάχεια, το σημαντικότερο κείμενο ηθικής φιλοσοφίας του Αριστοτέλη, γνωρίσαμε τη θεωρία του για το «υπέρτατο αγαθό» και για την «ευδαιμονία». Εξετάσαμε την άποψή του ότι η ευδαιμονία είναι το ύψιστο αγαθό, το οποίο αποτελεί τον στόχο, δηλαδή το «τέλος» όλων των πραγμάτων, το οποίο επιδιώκουμε γι’ αυτό το ίδιο και όχι για να αποκτήσουμε άλλα αγαθά.
Στη 2η ενότητα:
Εξετάσαμε τη θεωρία του για την αρετή ως μεσότητα ανάμεσα σε δύο άκρα, την έλλειψη και την υπερβολή, καθώς και τον ορισμό της αρετής ως έξης προαιρετικής και ως τελειότητας του χαρακτήρα, όπως παρουσιάζεται στα Ηθικά Νικομάχεια και τα Ηθικά Ευδήμια και επισημάναμε τον κεντρικό ρόλο που κατέχει στην ηθική θεωρία του.
Στην 3η ενότητα:
Μελετήσαμε τις απόψεις του για τη φιλία που θεωρείται εντελώς απαραίτητη στη ζωή. Εξετάσαμε τον ορισμό της φιλίας, όπως αυτός δίδεται στη Ρητορική και συζητήσαμε τα τρία είδη φιλίας που ο Αριστοτέλης θεωρεί ότι αναπτύσσονται ανάμεσα στους ανθρώπους, όπως παρουσιάζονται στα βιβλία του Ηθικά Νικομάχεια και Ηθικά Ευδήμια.
Στην 4η ενότητα:
Διερευνήσαμε τη θεωρία του για την πόλη και για το πώς αυτή δημιουργήθηκε και είδαμε ότι αποτελεί την υψηλότερη μορφή κοινωνίας, επειδή έχει ως στόχο της την ευδαιμονία. Εξετάσαμε τα επιχειρήματά του για την προέλευση και σύσταση της πολιτικής κοινωνίας, για την οικία και την κώμη, καθώς και τη σημασία της συμβίωσης με συνθήκες φιλίας και ομόνοιας.
Στην 5η ενότητα:
Αναλύσαμε τα επιχειρήματά του, όπως παρουσιάζονται στα Πολιτικά, σύμφωνα με τα οποία η πόλη είναι μία φυσική πραγματικότητα, ο άνθρωπος είναι φύσει πολιτικόν ζώον και αυτός που ζει εκτός πολιτικής κοινωνίας πρέπει να είναι είτε θηρίο είτε θεός. Επίσης, διαπιστώσαμε ότι ο Αριστοτέλης θεωρεί πως η φύση του ανθρώπου είναι τέτοια, ώστε μόνο στην οργανωμένη κοινωνία μιας πόλης να μπορεί να επιτύχει την ολοκλήρωσή του.