Στην ενότητα αυτή θα γνωρίσουμε την ηθική διδασκαλία του Επίκουρου1 η οποία ονομάζεται ηθικός ηδονισμός, επειδή στηρίζεται στην έννοια της ηδονής, που θεωρείται κυρίαρχο συστατικό της ευτυχισμένης ζωής. Η διάκριση των επιθυμιών και των ηδονών και η εξάλειψη κάθε πόνου και φόβου είναι, για τον Επίκουρο, προϋπόθεση της ευδαιμονίας. Θα δούμε, επίσης, ότι αυτός πρότεινε την απλή και μετρημένη ζωή και θεωρούσε ως ιδανικό της ζωής την ψυχική γαλήνη, την αταραξία.
KEIMENO
Ευδαιμονία, επιθυμία και ηδονή
Ας αναλογιστούμε ότι από τις επιθυμίες άλλες είναι φυσικές κι άλλες χωρίς ουσία2, και ότι από τις φυσικές επιθυμίες άλλες είναι αναγκαίες κι άλλες απλώς φυσικές· από τις αναγκαίες, τέλος, επιθυμίες άλλες είναι αναγκαίες για την ευδαιμονία, άλλες για την αποφυγή σωματικών ενοχλήσεων και άλλες για την ίδια τη ζωή3. Η σωστή θεώρηση αυτών των πραγμάτων4 ξέρει να ανάγει καθετί που επιλέγουμε και καθετί που αποφεύγουμε στην υγεία του σώματος και την ηρεμία της ψυχής, αφού σε τούτο συνίσταται ο σκοπός της ευτυχισμένης ζωής. Για χάρη αυτού του στόχου κάνουμε ό,τι κάνουμε: για να μην αισθανόμαστε πόνο και να μη μας κυριεύει ο φόβος […] Την ηδονή5, βλέπεις, τη χρειαζόμαστε, όταν η στέρησή της μας προξενεί πόνο· όταν δεν αισθανόμαστε πόνο, δε χρειαζόμαστε πια την ηδονή. Και για τούτο η ηδονή είναι αρχή και τέλος της ευτυχισμένης ζωής6. Γιατί έχουμε διαγνώσει ότι είναι το πρώτο και σύμφυτο αγαθό μέσα μας7.
(Ἐπίκουρος, Ἐπιστολή πρὸς Μενοικέα, 127, 128 και 129)
ΠΡΑΓΜΑTOΛOΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥTΙΚΑ ΣΧOΛΙΑ
Ο Επίκουρος (Σάμος 341-Aθήνα 270 π.Χ.) έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Αθήνα, όπου ίδρυσε τον Kήπο, χώρο διδασκαλίας και διαβίωσης. Από το πλούσιο έργο του σώζονται μόνο τρεις επιστολές και μια συλλογή με σαράντα γνωμικά ή αξιώματα με τίτλο Κύριαι δόξαι, που μας παραδίδει ο Διογένης Λαέρτιος, καθώς και μια συλλογή 81 ηθικών αφορισμών με τίτλο Eπικούρου προσφώνησις. Στην Επιστολή προς Μενοικέα, από όπου είναι το κείμενο, ο Επίκουρος προτρέπει να μελετάμε και να επιλέγουμε όσα προκαλούν την ευδαιμονία.
Eπιθυμίες: ο Επίκουρος διακρίνει δύο είδη επιθυμιών, τις φυσικές και τις κενές (μάταιες, χωρίς ουσία, ανόητες, κενές περιεχομένου). Tις φυσικές επιθυμίες διακρίνει σε τρία είδη: α) φυσικές και αναγκαίες (λ.χ. η επιθυμία για νερό), β) φυσικές αλλά όχι αναγκαίες (λ.χ. η επιθυμία για εκλεκτά φαγητά) και γ) μη φυσικές και μη αναγκαίες, δηλ. αυτές που προέρχονται από την ανθρώπινη κενοδοξία/ματαιοδοξία (λ.χ. η επιθυμία για κοινωνική άνοδο).
Aναγκαίες επιθυμίες: αναγκαίες επιθυμίες είναι για τον Επίκουρο εκείνες που, αν δεν ικανοποιηθούν, οδηγούν στην αύξηση του πόνου ή στον θάνατο. Στις αναγκαίες επιθυμίες συγκαταλέγεται η υγεία (αποφυγή της ασθένειας και του πόνου) και αυτές που συμβάλλουν στη διατήρηση της ζωής (διατροφή, έρωτας, φιλία, ασφάλεια κ.ά.).
Σωστή θεώρηση των πραγμάτων: ο Επίκουρος έδινε πρακτικές οδηγίες για το τι πρέπει να επιλέγουμε και τι να αποφεύγουμε, προκειμένου να εξασφαλίσουμε υγιή ζωή και αταραξία της ψυχής.
Hδονή: για τον Επίκουρο υπάρχουν δύο είδη ηδονών: οι ηδονές των αισθήσεων, όπως όταν τρώω και απομακρύνεται ο πόνος της έλλειψης, και οι ψυχικές ή στατικές ηδονές, όπως, όταν έχω φάει, οπότε το αίσθημα πληρότητας δίνει μια σταθερή ηδονή.
Hδονή ως σκοπός της ευτυχισμένης ζωής: κατά τον Επίκουρο, ο πόνος και η χαρά, η λύπη και η ηδονή, δηλαδή η ευχαρίστηση, είναι αντίθετες καταστάσεις. Οι άνθρωποι προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν τις πρώτες και να μεγιστοποιήσουν τις δεύτερες. Η ηδονή ως εσωτερική τέρψη είναι σκοπός της ευτυχισμένης ζωής, γιατί είναι η αιτία και το κίνητρο κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας.
Hδονή, το πρώτο και σύμφυτο αγαθό: η ηδονή είναι αγαθό που επιδιώκουν από τη φύση τους όλα τα έμψυχα όντα. Για να είναι κανείς ευτυχισμένος και να αποφύγει το άγχος, πρέπει να δεχθεί, κατά τον Eπίκουρο, τέσσερις αλήθειες. Αυτή είναι η περίφημη Επικούρεια Τετραφάρμακος:
Ο θεός δεν εμπνέει φόβο, ο θάνατος δε φέρνει ταραχή, το αγαθό αποκτιέται εύκολα και το κακό υποφέρεται εύκολα. |
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος, καὶ τἀγαθόν μὲν εὔκτητον. τὸ δὲ δεινόν εὐεκκαρτέρητον. |
(Φιλόδημος, Προς σοφιστάς, IV 10-14) |
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
1 Ηδονή και φρόνηση
Όταν λοιπόν υποστηρίζουμε ότι ο τελικός σκοπός είναι η ηδονή, δεν εννοούμε τις ηδονές των ασώτων κι αυτές που συνίστανται στην αισθησιακή απόλαυση, όπως ορισμένοι νομίζουν –από άγνοια κι επειδή διαφωνούν με εμάς παίρνουν στραβά τα λόγια μας– αλλά εννοούμε το να μην έχει κανείς σωματικό πόνο και ταραχή ψυχική. Γιατί τη γλύκα στη ζωή δεν τη φέρνουν τα απανωτά φαγοπότια και τα γλέντια […] ούτε τα ψάρια και τα άλλα εδέσματα που προσφέρονται σ' ένα πολυδάπανο τραπέζι, αλλά ο νηφάλιος στοχασμός, αυτός που διερευνά τους λόγους για τους οποίους προτιμάμε αποφεύγουμε καθετί και αποδιώχνει τις δοξασίες που με τόση ταραχή γεμίζουν την ψυχή μας. Αφετηρία για όλα αυτά και συνάμα το υπέρτατο αγαθό είναι η φρόνηση. Για τούτο κι από τη φιλοσοφία προτιμότερη είναι η φρόνηση, από την οποία απορρέουν όλες οι αρετές: η φρόνηση που μας διδάσκει ότι δεν είναι δυνατόν να ζει κανείς χαρούμενα, αν η ζωή του δεν έχει γνώση, ομορφιά και δικαιοσύνη κι ούτε πάλι μπορεί να 'χει η ζωή του γνώση, ομορφιά και δικαιοσύνη, αν δεν έχει και χαρά.
(Ἐπίκουρος, Ἐπιστολή πρὸς Μενοικέα, 131-132)
2 Σοφία και φιλία
(α) Ο ευγενικός άνθρωπος ενδιαφέρεται, πάνω απ' όλα, για τη σοφία και τη φιλία από αυτό το ένα είναι θνητό αγαθό, το άλλο αθάνατο.
(Ἐπικούρου προσφώνησις, 78)
(β) Aπό όσα παρέχει η σοφία για την ευτυχία της ζωής συνολικά, το κατά πολύ πιο σημαντικό είναι η απόκτηση φίλων.
(Ἐπίκουρος, Kύριαι δόξαι, 27)
(γ) H φιλία σέρνει τον χορό ολόγυρα στην οικουμένη, καλώντας μας όλους να σηκωθούμε για τον ύμνο [της ευτυχίας].
(Ἐπικούρου προσφώνησις, 52)
3 Aπελευθέρωση της ψυχής
Δεν ελευθερώνουν την ψυχή από την ταραχή και δε φέρνουν την αληθινή χαρά τα αμέτρητα πλούτη ούτε η τιμή κι ο θαυμασμός του κόσμου ούτε οποιοδήποτε άλλο πράγμα απ' όσα ανάγονται σε απροσδιόριστα αίτια.
(Ἐπικούρου προσφώνησις, 81)
4 Για τη φιλοσοφία
O Eπίκουρος έλεγε ότι φιλοσοφία είναι η δραστηριότητα που με λόγους και συλλογισμούς κάνει τη ζωή ευτυχισμένη.
(Σέξτος Ἐμπειρικός, Πρὸς ἠθικούς, XI, 170)
EPΩTHΣEIΣ – EPΓAΣIEΣ
Nα καταγράψετε σε διάγραμμα την ταξινόμηση των επιθυμιών, σύμφωνα με τον Eπίκουρο, και να αναφέρετε ένα παράδειγμα για καθεμιά κατηγορία. Συμφωνείτε με την επικούρεια ανάλυση των επιθυμιών;
Σε τι συνίσταται η ευτυχισμένη ζωή, σύμφωνα με τον Eπίκουρο; Πώς σχετίζεται με τις επιθυμίες και τις ηδονές; Βλ. και παράλληλο κείμενο (1).
Ποιες ηδονές θα επιζητούσατε και ποιες θα αποφεύγατε, αν θα θέλατε να ζήσετε σαν επικούρειος; Με ποιον τρόπο χρησιμοποιούμε σήμερα τις λέξεις ηδονισμός και επικούρειος;
Tι είναι η φιλοσοφία σύμφωνα με τον Eπίκουρο; Βλ. παράλληλο κείμενο (4).
Αφού διαβάσετε τα παράλληλα κείμενα (1) και (2), να υπογραμμίσετε και να σχολιάσετε τις αρετές που ο Επίκουρος θεωρεί απαραίτητες (αναγκαίες) για την ευτυχισμένη ζωή.
ΘEMAΤΑ ΓIA ΣYZHTHΣH Ή ΓPAΠTH EPΓAΣIA
Αφού μελετήσετε τα αποσπάσματα που σας δίνονται παρακάτω, να γράψετε σε μια παράγραφο ποια αρετή υποδεικνύει εδώ ο Επίκουρος, κάνοντας σύγκριση με τα πρότυπα της εποχής μας.
α) Θεωρούμε ότι η αυτάρκεια είναι μέγιστο αγαθό, όχι για να μένουμε ευχαριστημένοι πάντοτε με τα λίγα, αλλά για να μπορούμε, όταν δεν έχουμε πολλά, να αρκούμαστε στα λίγα.
(Ἐπίκουρος, Ἐπιστολή πρὸς Μενοικέα, 130) β)
Ένας κηπάκος, σύκα, λίγο τυρί και τρεις τέσσερις καλοί φίλοι – να ποια ήταν η τρυφή για τον Επίκουρο.
(Φρειδ. Νίτσε, «Ο οδοιπόρος και η σκιά του», αφορισμός 192 στο Ν. Σκουτερόπουλος, Επίκουρος, εκδ. Στιγμή, 2006, σελ. 108)
Ποιο πρότυπο βίου προτείνουν οι Eπικούρειοι; Ποια κριτική έχουν ασκήσει σ' αυτούς οι επικριτές τους;
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συγκρίνετε όσα περιέχονται στην περίφημη Tετραφάρμακο του Φιλόδημου, μαθητή του Eπίκουρου, στη σελ. 119 και τα λόγια του Eπίκουρου (παράπλευρο κείμενο) με την ομιλία του Aποστόλου Παύλου στον Άρειο Πάγο (Πράξ., 17, 22-31, βλ. Θρησκευτικά Γ' Γυμνασίου, σελ. 35) και επισημάνετε τις ομοιότητες και διαφορές.
Σύμφωνα με τους διδακτικούς στόχους (γνωστικούς, νοητικούς, συναισθηματικούς) οι μαθητές μπορούν να αφορμηθούν από τη σύγχρονη χρήση των όρων επικούρειος, ηδονισμός και στη συνέχεια, με βάση τα κείμενα, να εντοπίσουν τη σημασία τού να είσαι επικούρειος για τον Επίκουρο, για τον οποίο σκοπός της φιλοσοφίας είναι να ελευθερώσει τον άνθρωπο από τα πάθη της ψυχής και να κάνει τη ζωή του ευτυχισμένη θέτοντας την ερώτηση: Με ποιο κριτήριο επιτυγχάνεται η ευτυχισμένη ζωή; Συνδέουμε τις απόψεις των παιδιών με τη διδασκαλία του Επίκουρου, επισημαίνοντας ότι, κατά τον Επίκουρο, η απαλλαγή από τον πόνο, η κατάσταση της αταραξίας και ο ορθολογικός τρόπος ζωής συνιστούν το μέσο που οδηγεί στην ευτυχισμένη ζωή και στις ηδονές που παρέχει η γαλήνια κατάσταση της ψυχής.
Ο Επίκουρος ίδρυσε τον Κήπο, τόπο όπου η φιλοσοφική παιδεία (αγωγή) συμβάδιζε με τον τρόπο ζωής (διαγωγή). O Κήπος δεν είχε έναν τυπικό κύκλο μαθημάτων, όπως η Ακαδημία, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως τυπική εκπαίδευση. Η εκπαίδευση που εξασφαλιζόταν εκεί αφορούσε μια σειρά μαθημάτων και αυτοί που τα παρακολουθούσαν ήταν κυρίως άντρες, αλλά και γυναίκες και δούλοι, όλοι αφιερωμένοι σε έναν ορισμένο τρόπο ζωής. Οι μαθητές του ονομάζονταν απλώς φίλοι. Ο Κήπος ήταν μια κοινωνία φίλων, εξελίχτηκε σε ειρηνική κοινότητα, όπου καλλιεργήθηκε ιδιαίτερα η φιλία. Η φιλοσοφία του Επίκουρου, o οποίος ασχολήθηκε κυρίως με την ηθική, απευθυνόταν στον κάθε πολίτη και όχι σε λίγους εκλεκτούς. Διαδόθηκε ευρύτατα και διήρκεσε έξι αιώνες. Στο φιλοσοφικό ποίημα Περί φύσεως των πραγμάτων (De rerum natura) του Ρωμαίου επικούρειου ποιητή Λουκρητίου (περ. 97-55 π.Χ.) περιέχονται οι διδασκαλίες του Επίκουρου που διαδόθηκαν στη Ρώμη, δύο αιώνες μετά τον θάνατό του.
Ο Επίκουρος ήταν γόνιμος συγγραφέας. Ο Διογένης Λαέρτιος αναφέρει 41 τίτλους των «καλύτερων βιβλίων» του. Τα περισσότερα έχουν χαθεί. Τα πιο σημαντικά έργα του ήταν η σειρά των 37 βιβλίων Περί φύσεως, μια πραγματεία Περὶ κριτηρίου ἤ Κανών, και μια συλλογή ηθικών βιβλίων, όπου περιλαμβάνονταν τα Περὶ βίων, Περὶ τέλους, Περὶ αἱρέσεων και φυγῶν. Έγραψε πολλές επιστολές, από τις οποίες έχουν σωθεί τρεις: Πρὸς Ἡρόδοτον (όπου δίδεται μια περίληψη των βασικών αρχών της ατομικής φυσικής φιλοσοφίας), Πρὸς Πυθοκλέα (ασχολείται με τα αστρονομικά φαινόμενα) και Πρὸς Μενοικέα (όπου παρουσιάζεται η επικούρεια ηθική θεωρία). Μαζί με τις επιστολές του ο Διογένης Λαέρτιος στο 10' βιβλίο της Φιλοσόφων βίων καὶ δογμάτων συναγωγῆς, που είναι αφιερωμένο στον Επίκουρο, δίνει μια συλλογή 40 «Βασικών δογμάτων» (Κύριαι δόξαι). Η συλλογή επίσης που τιτλοφορείται Ἐπικούρου προσφώνησις, γνωστή ως Gnomologium Vaticanum Epicureum, που βρέθηκε στον Βατικανό Κώδικα gr. 1950 και εκδόθηκε το 1881 από τον C. Wotke, περιέχει 81 ηθικούς αφορισμούς.
Η επιθυμία της τροφής και της ενδυμασίας είναι αναγκαία, η ερωτική επιθυμία είναι φυσική, όχι όμως αναγκαία. Η επιθυμία ενός ορισμένου φαγητού ή μιας ορισμένης ενδυμασίας ούτε φυσική είναι ούτε αναγκαία.
Η ηθική θεωρία του Επίκουρου ονομάζεται μέτριος ηδονισμός, για να διακριθεί από τον ηδονισμό του Κυρηναϊκού φιλοσόφου Αρίστιππου (περ. 435-356 π.Χ.), μαθητή του Σωκράτη, ο οποίος ισχυριζόταν ότι η ηδονή είναι ο σκοπός της ζωής. Η έννοια της ηδονής έχει άμεση σχέση με την ανάλυση της επιθυμίας. Πρόδρομος του Επικουρισμού ο Αρίστιππος, χρησιμοποιούσε τον όρο ηδονή σε σχέση με τη σωματική ικανοποίηση. Οι Κυρηναϊκοί φιλόσοφοι, σε αντίθεση προς τον Επίκουρο, θεωρούσαν τα ευχάριστα σωματικά αισθήματα ανώτερα από τις ηδονές του νου. Αντίθετα, ο Επίκουρος διακρίνει τις σωματικές από τις πνευματικές ηδονές και θεωρεί τις δεύτερες ανώτερες και υψηλότερες. Η ύψιστη πνευματική ηδονή είναι κατ' αυτόν η αταραξία της ψυχής, η ψυχική ηρεμία που αποκτάται, όταν ο άνθρωπος έχει υπερνικήσει τους φόβους και όσα του προκαλούν θλίψη, ψυχική αναστάτωση και πόνο. Αντίθετα με τον Αρίστιππο, που θεωρούσε την απουσία πόνου μέση κατάσταση, ο Επίκουρος υποστήριζε πως η εξάλειψη κάθε πόνου προσδιορίζει το μέγεθος της ηδονής.
Ο Επίκουρος συνδέει την ηδονή και την αταραξία της ψυχής με την ευδαιμονία και πιθανότατα να έχει επηρεαστεί από τον Δημόκριτο, ο οποίος θεωρούσε ότι η ευδαιμονία είναι πάνω από όλα η γαλήνη του νου (Διογ. Λαέρτιος 9, 45). Αν για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη βασικό συστατικό της ευδαιμονίας είναι η αρετή, η ψυχική ανωτερότητα, για τον Επίκουρο η σύνδεση της ηδονής με την αρετή είναι απαραίτητη για την ευδαιμονία ως μέσο για την κατάκτησή της και όχι ως ουσιώδες συστατικό στοιχείο, όπως αυτό είναι φανερό στο τέλος του κειμένου μας: «Λέμε ότι η ηδονή είναι η αφετηρία και ο σκοπός του μακαρίως ζῆν. Γιατί την ηδονή τη θεωρούμε πρωταρχικό και έμφυτο αγαθό. Από την ηδονή ξεκινάμε, όταν επιλέγουμε ή αποφεύγουμε κάτι, και στην ηδονή επιστρέφουμε χρησιμοποιώντας ως κριτήριο για κάθε αγαθό τη δική μας εμπειρία της ηδονής» (Ἐπιστολή πρὸς Μενοικέα, 128-9).
Για τον Επίκουρο η ηδονή είναι το «πρωταρχικό και έμφυτο αγαθό». Η εκ μέρους του χρήση της λέξης «ηδονή» περιγράφει μια καλή φυσική και πνευματική κατάσταση υγείας, κατάσταση σωματικής και πνευματικής ευεξίας. Στον ηδονισμό του η ηδονή και ο πόνος είναι όχι αντίθετα, αλλά αντιφατικά.
Συμπυκνώνει όλη τη φιλοσοφία του Επίκουρου και των Επικουρείων και αυτή θεωρείται ως «φυλακτό αδιαφορίας», ένα ευεργετικό φάρμακο που προστατεύει τον καθένα από τα πάθη της ψυχής. Εδώ βλέπουμε την αναλογία της φιλοσοφίας προς την ιατρική, όπως και στους Σοφιστές. Η ελληνιστική φιλοσοφία στο σύνολό της, παρά τις διαφορετικές θεωρίες των σχολών της εποχής αυτής, κατέληξε, άλλωστε, να θεωρείται πάνω από όλα οδηγός ζωής και πηγή ανακούφισης. Όπως έγραφε ο Πορφύριος (Πρὸς Μαρκέλλαν, 32): «Κενές είναι οι λέξεις εκείνου του φιλοσόφου που δεν προσφέρει θεραπεία στον ανθρώπινο πόνο. Γιατί, ακριβώς, όπως η ιατρική ειδικότητα είναι άχρηστη όταν δεν προσφέρει θεραπεία στις ασθένειες του σώματος, έτσι και η φιλοσοφία είναι άχρηστη, όταν δεν αποβάλλει τον πόνο από την ψυχή».
Στο παράλληλο κείμενο (1) βλέπουμε ότι ο Επίκουρος υποστηρίζει ότι, αν η απαλλαγή από τον πόνο είναι η μεγαλύτερη ηδονή, τότε θα πρέπει να ικανοποιούμε τις επιθυμίες μας όχι για τα απλά ευχάριστα αισθήματα που τις συνοδεύουν αλλά για την κατάσταση ευεξίας που ακολουθεί. Παράλληλα, θεωρούσε τις αρετές μέσα και όχι σκοπούς, γι' αυτό και υποστήριζε ότι είναι αναγκαίες για την ευδαιμονία και απαραίτητο στοιχείο για το ἡδέως ζῆν. H φρόνηση θεωρείται από αυτόν αναγκαία για την επίτευξη της ηδονής, αφού λαμβάνεται ως ικανότητα για να ελέγχουμε τις επιθυμίες.
Στα παράλληλα κείμενα (2α, β, γ) η σοφία, που είναι η σημαντικότερη αρετή, συνδέεται με τη φιλία, η οποία έχει ιδιαίτερη ηθική σημασία στον Επικουρισμό. Ο Κήπος εξασφάλιζε το πλαίσιο για την πραγματοποίησή της, αφού όχι μόνο οι άντρες αλλά και οι γυναίκες και οι δούλοι ήταν στη σχολή αυτή αποδεκτοί. Ο ίδιος ο Επίκουρος, που διακρινόταν για τη φιλανθρωπία του, εκφράζει βαθιά στοργή για φίλους και οπαδούς στην αλληλογραφία του. Η φιλία γι' αυτόν είναι η πραγματική πρακτική βοήθεια που οι φίλοι προσφέρουν ο ένας στον άλλο, αλλά και αναγκαία για την ευτυχία της κοινωνίας και γενικότερα της οικουμένης με την έννοια της ομόνοιας και της συναδέλφωσης.
Στο παράλληλο κείμενο (3) η συμβουλή του Επίκουρου είναι να απαλλαγεί κανείς από λανθασμένες ιδέες και επιθυμίες, που συνήθως δημιουργούν προβλήματα και ταράσσουν την ψυχή. Προτρέπει στην υιοθέτηση μιας στάσης ζωής όπου κυριαρχεί η ηθική ελευθερία. Το αιτηματικό γνωμικό «λάθε βιώσας» (ζήσε στην αφάνεια) ήταν προτροπή για τη κατάκτηση της γαλήνης παρά καταγγελία της σύγχρονης αυτού κοινωνίας και των ταραγμένων και ασταθών καταστάσεων της εποχής αυτής. Ήταν μια προτροπή πολύ σημαντική το να μην επιδιώκει κανείς τη δημόσια προβολή, δόξες και τιμές, αν λάβουμε υπόψη ότι ο Επίκουρος έζησε σε μια εποχή που ο πλούτος, η κοινωνική θέση, τα φυσικά χαρίσματα και η πολιτική δύναμη θεωρούνταν τα μεγαλύτερα αγαθά για τον άνθρωπο.
Το παράλληλο κείμενο (4) αναφέρεται στον ρόλο της φιλοσοφίας και μπορεί να αξιοποιηθεί σε σχέση με φράσεις του Επίκουρου που υπάρχουν στο περιθώριο του Βιβλίου του μαθητή.