Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων Γ' Γυμνασίου

 

ΕΝOΤΗΤΑ 3η

H ηθική των Στωικών: απάθεια και αταραξία



πίσω de

 

 


Στην ενότητα αυτή θα γνωρίσουμε τις ηθικές απόψεις του Επίκτητου, δούλου που είχε αποκτήσει την ελευθερία του και δίδασκε στη Pώμη, και του Pωμαίου φιλοσόφου-αυτοκράτορα Μάρκου Aυρηλίου, στωικών φιλοσόφων που έζησαν την τρίτη περίοδο του Στωικισμού, δηλ. στους δύο πρώτους αιώνες της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Θα δούμε πώς προσπάθησαν να απαντήσουν σε βασικά ερωτήματα της ηθικής φιλοσοφίας, όπως «τι άνθρωπος πρέπει να είμαι;» ή «με ποιο τρόπο ζωής μπορεί να επιτευχθεί η ευδαιμονία;». Θα εκτιμήσουμε τον στοχασμό τους τόσο ως απάντηση στα προβλήματα της εποχής τους όσο και στη διαχρονική αξία του.
Στωικισμός Στωική φιλοσοφία

 


KEIMENO

 

Το ιδεώδες του στωικού σοφού1

 

Για καθετί που είναι να κάνεις, εξέτασε αυτά που προέχουν2 και τις συνέπειες του πράγματος3, και μετά να το επιχειρήσεις. Αλλιώς στην αρχή θα το κάνεις με ενθουσιασμό, επειδή τίποτα δεν αναλογίστηκες από αυτά που θα ακολουθήσουν, και μετά, όταν εμφανιστούν κάποιες δυσκολίες, θα τα παρατήσεις ντροπιασμένος […] Άνθρωπε, πρώτα εξέτασε τη φύση του πράγματος· μάθε μετά και τη δική σου φύση4, αν δηλαδή μπορείς να το αντέξεις, θέλεις να αγωνιστείς στο πένταθλο να γίνεις παλαιστής; Κοίταξε τα χέρια σου, τους μηρούς, δοκίμασε τη μέση σου. Γιατί, άλλος γεννήθηκε για το ένα, άλλος για το άλλο πράγμα. Νομίζεις ότι, κάνοντάς τα αυτά, μπορείς να τρως με τον ίδιο τρόπο, να πίνεις με τον ίδιο τρόπο, να επιθυμείς και να αποστρέφεσαι το ίδιο; Πρέπει να ξαγρυπνήσεις, να κοπιάσεις, να εγκαταλείψεις τους δικούς σου […] Εξέτασέ τα αυτά, και δες αν, με τούτα, θέλεις να ανταλλάξεις την απάθεια, την ελευθερία, την αταραξία5 αλλιώς μην πλησιάζεις· όχι όπως τα παιδιά – τώρα φιλόσοφος, αργότερα φοροεισπράκτορας, έπειτα ρήτορας και μετά επίτροπος του Kαίσαρα. Aυτά τα πράγματα δε συμφωνούν μεταξύ τους. Ένας άνθρωπος πρέπει να είναι είτε καλός είτε κακός· ή το κυρίαρχο μέρος σου της ψυχής6 πρέπει να καλλιεργείς ή τα εξωτερικά πράγματα· ή για τα μέσα να δουλεύεις ή για τα έξω7· πράγμα που σημαίνει ή του φιλοσόφου τη θέση να κρατάς8 ή αυτή ενός κοινού ανθρώπου.

 

(Ἐπίκτητος, Ἐγχειρίδιον, 29)

 

ΠΡΑΓΜΑTOΛOΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥTΙΚΑ ΣΧOΛΙΑ

  1. Ο Επίκτητος (50/55-130/135 μ.Χ.), ο οποίος γεννήθηκε στην Iεράπολη της Φρυγίας, ήταν δούλος στη Pώμη, όπου ως απελεύθερος δίδασκε αρχικά και αργότερα στη Νικόπολη της Ηπείρου. Oι διδασκαλίες του έχουν καταγραφεί και συγκεντρωθεί από τον μαθητή του Αρριανό στο σύντομο Εγχειρίδιον, οδηγό ήθους, που περιέχει επιλογή σκέψεών του από το μεγαλύτερο έργο του, τις Διατριβές (από το οποίο σώζονται 4 βιβλία από τα 8 που είχε γράψει).

  2. Αυτά που προέχουν: όσα προηγούνται και προαπαιτούνται, όταν πρέπει να κάνουμε μια επιλογή ή να πάρουμε μια απόφαση. O Eπίκτητος διαχωρίζει, επίσης, αυτά που είναι στο χέρι μας από αυτά που δεν είναι στο χέρι μας να κάνουμε ή να αποφύγουμε (τὰ ἐφ' ἡμῖν από τὰ οὐκ ἐφ' ἡμῖν) και θεωρεί πως η διάκριση αυτή μας καθιστά ελεύθερους και ευδαίμονες.

  3. Tις συνέπειες του πράγματος: τα επακόλουθα των προσωπικών επιλογών στη συμπεριφορά και τη ζωή μας. Οι Στωικοί θεωρούν πως η λογική σκέψη και η προσεκτική εξέταση των καταστάσεων μας οδηγούν σε αποφάσεις συνειδητές και έλλογες με στόχο την ενάρετη συμπεριφορά.

  4. Tη φύση: η πραγματική «φύση» του ανθρώπου συνίσταται στη λογικότητά του, η οποία του επιβάλλει έναν τρόπο κατάλληλης συμπεριφοράς από την οποία απορρέει η ευδαιμονία του. Bάση της ηθικής των Στωικών είναι να φροντίζει κάποιος τον εαυτό του και να ζει σε εσωτερική αρμονία με τον κόσμο.

  5. Aπάθεια, ελευθερία, αταραξία: απαλλαγή από τα πάθη είναι η κατάσταση, όπου τα συναισθήματα (πάθη, όπως ηδονή, λύπη, επιθυμία, φόβος) δεν ταράσσουν υπερβολικά την ψυχή (ἀταραξία). Η απάθεια των Στωικών στόχευε στην εὐπάθεια, δηλαδή σε ευχάριστη ψυχική κατάσταση και θετική διάθεση της ψυχής.
    Τέλος εποχής; [πηγή: Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα]

  6. Tο κυρίαρχο μέρος της ψυχής: το ἡγεμονικόν, δηλαδή ο νους και η λογική ικανότητα που οδηγούν στην αρετή.

  7. Tα μέσα… τα έξω: θεμέλιο της στωικής ηθικής ήταν η απόλυτη διάκριση ανάμεσα «στα μέσα» και «στα έξω». Τα πρώτα είναι τα πράγματα που εξαρτώνται από τον ίδιο τον άνθρωπο (όπως η σωστή κρίση, η συνείδηση και η βούληση)· τα δεύτερα είναι όσα δεν εξαρτώνται από αυτόν (όπως η υγεία, ο πλούτος, η δόξα και η κοινωνική θέση). Η στωική στάση ζωής ήταν επίμονη φροντίδα για «τα μέσα», διαρκής επιστροφή και αναδίπλωση στον εαυτό (Μάρκος Αυρήλιος: ἔνδον σκάπτε), με παράλληλη αδιαφορία ή, τουλάχιστον, ανοχή για τα συμβάντα της εξωτερικής πραγματικότητας.
    Πλάτων, «Απολογία Σωκράτους», 29d-30a-b: αυτογνωσία και ψυχής επιμέλεια (παράλληλο κείμενο)

  8. Του φιλοσόφου τη θέση: στην προσπάθεια του ανθρώπου για ενάρετη συμπεριφορά, ο «σοφός» αποτελεί πρότυπο και ιδεώδες. Ο στωικός σοφός μπορεί να είναι ένα ανέφικτο ιδεώδες για τους συνηθισμένους ανθρώπους, δείχνει όμως το ενδιαφέρον της αρχαίας ηθικής για το τι είδους άνθρωποι πρέπει να είμαστε. Για τον Στωικό ο σκοπός της ζωής ταυτίζεται με τον ενάρετο βίο και το ηθικό αγαθό είναι το μόνο πράγμα που αξίζει.

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

 

 1  Ένας δρόμος που οδηγεί στην ελευθερία

 

 

Ο ανεμπόδιστος άνθρωπος, αυτός, στον οποίο τα πράγματα έρχονται όπως θέλει, είναι ελεύθερος. Αυτός, όμως, που μπορεί ή να τον ανακόψουν ή να τον εξαναγκάσουν ή να τον εμποδίσουν ή, παρά τη θέλησή του, να τον μπλέξουν σε κάτι, είναι δούλος. Και ποιος είναι ακώλυτος; Αυτός που δεν επιθυμεί τίποτε από τα ξένα. Και ποια πράγματα είναι ξένα; Αυτά που δεν εξαρτάται από εμάς ούτε να τα έχουμε ούτε να μην τα έχουμε· ούτε να τα έχουμε σε μια ορισμένη κατάσταση με έναν ορισμένο τρόπο. Επομένως, το σώμα είναι ξένο, τα μέρη του είναι ξένα, η περιουσία είναι ξένο πράγμα. Αν, λοιπόν, πάσχεις για κάτι από αυτά σαν να είναι δικό σου, θα τιμωρηθείς όπως αξίζει σε αυτόν που επιθυμεί ξένα πράγματα. Αυτός ο δρόμος οδηγεί στην ελευθερία, αυτή μόνο είναι η απαλλαγή από τη δουλεία, να μπορείς κάποτε με όλη σου την ψυχή να πεις το: οδήγησέ με Δία, και συ Πεπρωμένο, εκεί που από παλιά με έχετε ορίσει.

 

(Ἐπίκτητος, Δ΄ Διατριβή, α΄ «Περὶ ἐλευθερίας», § 128-131)

 

 

 2   Στροφή στον εαυτό και ανεκτικότητα απέναντι στους άλλους

 

 

Μοναξιές γυρεύουν οι άνθρωποι, εξοχές και παραθαλάσσια και βουνά· και συ πολλάκις τυχαίνει να τα λαχταράς. Όλ' αυτά όμως είναι καλά για τους απαίδευτους, αφού μπορείς, όποια στιγμή θελήσεις, ν' αποτραβηχθείς στον εαυτό σου. Γιατί πουθενά ησυχότερα κι αμεριμνότερα δεν αποτραβιέται ο άνθρωπος παρά μέσα στην ψυχή του, και μάλιστα εκείνος που έχει τακτοποιημένα τα εσωτερικά του έτσι που, όταν τα βλέπει, καταλαμβάνεται από τέλεια καλή διάθεση. Και καλή διάθεση εννοώ την αρμονική διάθεση. Συχνά λοιπόν δίνε του εαυτού σου του είδους τούτου απομόνωση και ανανέωνέ τον. Σύντομες να είναι και βασικές οι αρχές εκείνες που, άμα τις συλλογισθείς, αρκούν για να σου πλύνουν την ψυχή και να σε στείλουν πίσω τέτοιον που να μην αγανακτείς μ' εκείνα στα οποία επιστρέφεις. Ας δούμε όμως με τι αγανακτείς. Με την κακία των ανθρώπων; Ξανασκέψου την αρχή ότι τα λογικά ζώα έγιναν το ένα χάριν του άλλου και ότι η ανεκτικότης είναι μέρος της δικαιοσύνης και ότι άθελα αμαρτάνουν οι άνθρωποι και ότι τόσους που εχθρεύθηκαν, υποπτεύθηκαν, μίσησαν, τους πήρε ο χάρος κι έγιναν στάχτη και τότε παύσε ν' αγανακτείς.

 

(Μάρκος Αὐρήλιος, Tὰ εἰς ἑαυτόν, Δ, 3)
To φιλοσοφικό έργο του Μάρκου Αυρήλιου

 

 

 

EPΩTHΣEIΣ – EPΓAΣIEΣ

 

  1. Ποια συμβουλή δίνει ο Επίκτητος στους ανθρώπους, όταν πρόκειται να κάνουν επιλογή για τις πράξεις τους και τον τρόπο ζωής τους; Ποιες δυσκολίες νομίζετε ότι θα αντιμετωπίζατε, ενδεχομένως, αν ακολουθούσατε τη συμβουλή του;

  2. Ο Επίκτητος αντιδιαστέλλει δυο τρόπους ζωής. Ποιοι είναι αυτοί; Υπάρχουν στην εποχή μας ανάλογοι τρόποι ζωής που έρχονται σε σύγκρουση;

  3. Στο παράλληλο κείμενο (1) ο Επίκτητος, δούλος που απέκτησε την ελευθερία του ο ίδιος, δίνει την άποψή του για την πραγματική ελευθερία. Σε ποια βασική παραδοχή στηρίζεται ο συλλογισμός του; Συμφωνείτε με την άποψή του;

  4. Στο παράλληλο κείμενο (2) ο Μάρκος Αυρήλιος, Pωμαίος αυτοκράτορας, υποστηρίζει ότι η στροφή προς τον εαυτό μας και η ενδοσκόπηση, που χαρίζει αρμονική διάθεση, μας οπλίζει με την ανεκτικότητα απέναντι στην κακία των άλλων ανθρώπων. Μπορείτε να σκεφτείτε περιπτώσεις της καθημερινής ζωής σας που θα ήταν ίσως ωφέλιμο να τις αντιμετωπίζετε με λιγότερη αγανάκτηση και με περισσότερη ανεκτικότητα, δηλαδή με «στωικότητα»;

  5. Γιατί, κατά τη γνώμη σας, οι άνθρωποι στην ελληνιστική εποχή και στους πρώτους αυτοκρατορικούς ρωμαϊκούς χρόνους αναζητούσαν τόσο εναγώνια έναν νέο τρόπο ζωής; Συμβαίνει κάτι ανάλογο στις μέρες μας;
    Η κοινωνία της ελληνιστικής εποχής  Ρωμαιοκρατία

 

ΘEMAΤΑ ΓIA ΣYZHTHΣH Ή ΓPAΠTH EPΓAΣIA

 

Να επιλέξετε για συζήτηση ένα από τα παρακάτω σημεία στα οποία επικεντρώνεται η κριτική που ασκείται στον στωικό τρόπο ζωής:

 

(α) Το ιδεώδες της απάθειας και της αταραξίας αποκλείει από τη συμπεριφορά μας εκδηλώσεις συμπάθειας για τους ανθρώπους και τα βάσανά τους.

 

(β) Η αναδίπλωση στον εαυτό, η μοναξιά και η ενδοσκόπηση (ἔνδον σκάπτε) δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της ζωής.

 

(γ) Σε κάποιες περιπτώσεις, η ανεκτικότητα και η υποχώρηση από τη δράση είναι δείγματα δειλίας και παθητικότητας, αφού μπορεί να οδηγήσουν σε έμμεση αποδοχή ακόμη και της δουλείας.

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

Να αναζητήσετε αρετές της χριστιανικής ηθικής (π.χ. αγάπη, ταπεινότητα, φιλανθρωπία, καρτερία), που σας είναι ήδη γνωστές από το μάθημα των Θρησκευτικών της B' και Γ' Γυμνασίου, και να τις συγκρίνετε με τις αρχές ή τις αρετές της στωικής ηθικής που γνωρίσατε σε αυτήν την ενότητα.

 

 

 

 

Ζήνωνφακός

O Zήνων, ιδρυτής του Στωικισμού. (Xάλκινη προτομή, 2ος αι. μ.X., Nάπολη, Eθνικό Mουσείο).

 

«Εσύ, όμως, αν και δεν είσαι ακόμη Σωκράτης, οφείλεις να ζήσεις σαν να θέλεις να είσαι Σωκράτης».

 

«σὺ δέ εἰ καὶ μήπω εἶ Σωκράτης, ὡς Σωκράτης γε εἶναι βουλόμενος ὀφείλεις βιοῦν».

(Eπίκτητος, Eγχειρίδιον, 51)

 

 

ΓΛΩΣΣAΡΙO

ΑΠΑΘΕΙΑ (α στερ. + πάθος):

ελευθερία από τα πάθη, αναστολή των παθών που είναι κακά.

ΑΤΑΡΑΞΙΑ (α στερ. + ταράσσω, ταραχή):

ανενόχλητη και γαλήνια κατάσταση της ψυχής.

ΒΟΥΛΗΣΗ:

η έλλογη επιθυμία, σε αντίθεση με τις άλογες παρορμήσεις και ορέξεις.

ΕΥΠΑΘΕΙΑ:

καλά συναισθήματα.

ΛΟΓΟΣ:

λεκτική έκφραση και λογική σκέψη.

ΠΡΟΑΙΡΕΣΗ:

η ικανότητα επιλογής και η προσωπική έλλογη επιλογή.

ΣΤΩΙΚΟΣ:

αυτός που ανήκει στη Στοά, μεταγενέστερα ο καρτερικός, ο υπομονετικός, αυτός που με «στωικότητα» υπομένει τον πόνο και τα πλήγματα της μοίρας, που αίρεται υπεράνω των συγκυριών.

 

Στοάφακός

 

H Στοά του Aττάλου. Χτίστηκε από τον βασιλιά της Περγάμου Άτταλο B' μεταξύ του 159-132 π.X. και αναστηλώθηκε μεταξύ 1952-1956 (Aθήνα). H στοά, γενικά, είναι ένας σκεπαστός χώρος περιπάτου που βρίσκεται σε κλασικά θρησκευτικά κτίρια και μεγάλους δημόσιους χώρους. H πιο γνωστή στην αρχαιότητα ήταν η Ποικίλη Στοά (που χρησίμευε για Πινακοθήκη έργων μεγάλων καλλιτεχνών της κλασικής εποχής) όπου δίδασκαν οι Στωικοί.

 

«Μη ζητείς αυτά που συμβαίνουν να γίνονται όπως θέλεις, αλλά να θέλεις αυτά που συμβαίνουν, όπως συμβαίνουν, και θα είσαι ευτυχής»

(Επίκτητος, Εγχειρίδιον, 8)

 

«Μη συζητείς πια για το πώς πρέπει να είναι ο καλός άνθρωπος, αλλά να είσαι καλός».

(Μάρκος Αυρήλιος, Tὰ εἰς ἑαυτόν, Ι)

 

«Μέσα σου σκάβε, μέσα η πηγή του καλού και πάντα μπορεί να αναβρύει, φθάνει πάντα να σκάβεις».

(Μάρκος Αυρήλιος, Tὰ εἰς ἑαυτόν, Z, 59)

 

Κλεάνθηςφακός

 

O Kλεάνθης (331-232 π.X.), μαθητής και διάδοχος του Zήνωνα στη διεύθυνση της Aρχαίας Στοάς από την Άσσο της Tρωάδας. Xάλκινο αγαλματίδιο του φιλοσόφου (2ος μ.X. αι. Λονδίνο, Bρετανικό Mουσείο).

 

Χρύσιππος

 

O Xρύσιππος (281-208 π.X.), από τους Σόλους Kιλικίας, από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της στωικής φιλοσοφίας. Aντίγραφο ανδριάντα του φιλοσόφου (2ος π.X. αι., Παρίσι, Mουσείο Λούβρου).

 

χρύσιπποςφακός

 


 


Εισαγωγικά, χρειάζεται να δοθούν ορισμένες βασικές πληροφορίες σχετικά με τα πρόσωπα (Επίκτητος και Μάρκος Αυρήλιος) και, κυρίως, σχετικά με το ιστορικό πλαίσιο. Επειδή η δραστηριότητα της Στοάς καλύπτει σχεδόν πέντε αιώνες (3ος αι. π.Χ. - 2ος αι. μ.Χ.) και τα κείμενα που ανθολογούνται ανήκουν στην Ύστερη Στοά (1ος και 2ος αι. μ.Χ.), είναι σημαντικό να έχουν κατά νου οι μαθητές αφενός τη χρονική διάρκεια του Στωικισμού και, αφετέρου, αδρομερώς τουλάχιστον, ορισμένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνιστικής εποχής και των αυτοκρατορικών ρωμαϊκών χρόνων. Οι πληροφορίες αυτές θα τους βοηθήσουν να κατανοήσουν τα κείμενα κάτω από το πρίσμα της εναγώνιας αναζήτησης ενός «τρόπου ζωής» σε μια κοινωνική πραγματικότητα ταραγμένη και να προεκτείνουν τον προβληματισμό τους στη σημερινή εποχή.

Ειδικότερα, πρέπει να επισημανθεί ότι στην εποχή αυτή η φιλοσοφία προσπαθεί να υποδείξει ορθούς κανόνες ζωής και στο πλαίσιο της ατομικής ευδαιμονίας, γι' αυτό και υποδεικνύονται η αταραξία και η λύτρωση από τα πάθη. Συγκεκριμένα, πρέπει να τονισθεί: α) Η στροφή από τη μελέτη των όντων (Πλάτων) στη μέριμνα για την ασφάλεια του ατόμου μέσα στα αχανή κράτη και η συνακόλουθη στροφή από την πολιτική στην ατομική ελευθερία. β) Το έντονο ενδιαφέρον για τις ηθικές αξίες και τον πρακτικό προσανατολισμό της φιλοσοφίας. γ) Η καθιέρωση της φιλοσοφίας, ως θεσμού πρακτικά συνώνυμου με την ανώτερη μόρφωση, που είχε ως αποτέλεσμα την εκλαΐκευση της φιλοσοφίας και την ίδρυση πολλών φιλοσοφικών σχολών.

 

πάνω

 


1 Αυτά που προέχουν (τα προηγμένα) και οι συνέπειες

Η στωική λογική στηρίζεται στην έννοια της «συνέπειας» ή του «τι συνεπάγεται από κάτι». Ο υποθετικός συλλογισμός αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της απόδειξης (Αν ο Σωκράτης είναι άνθρωπος, είναι θνητός). Έτσι, οι φιλόσοφοι προσπαθούν να βρουν τις σχέσεις και τους νόμους ανάμεσα στα πράγματα ή τα συμβάντα και, ως ηθικοί φιλόσοφοι, παρατηρούν τις επιπτώσεις της δράσης στην ανθρώπινη ευδαιμονία και συμπεριφορά.

2 Η Φύση, ο Λόγος και ο άνθρωπος

Βασική αρχή των Στωικών, όπως και των Κυνικών, είναι ότι ο άνθρωπος πρέπει να ζει σύμφωνα με τη φύση (ὁμολογουμένως τῇ φύσει ζῆν) η οποία αποτελεί τον κόσμο, μέρος του οποίου είναι και ο ίδιος. Γι' αυτόν τον λόγο, σε διάφορα σημεία των έργων τους, τονίζουν την κοινή καταγωγή όλων των ανθρώπων και, συνεπώς, την οικουμενική αδελφοσύνη τους, την εκ φύσεως αμοιβαία αγάπη και αλληλεξάρτησή τους (θεωρία της ομοιώσεως όλων των ανθρώπων). Ο άνθρωπος κατασκευάστηκε από τη φύση του συμφιλιωμένος με τον εαυτό του (οἰκείωση) και με την ικανότητα να έχει συνείδηση του τι είναι. Και είναι φυσικό να τον απωθεί ό,τι τον ενοχλεί (αλλοτρίωση) και να έλκεται από εκείνο που τον ευνοεί (Arnim, I, 197: Οἰκειώσεως πάσης καὶ ἀλλοτριώσεως ἀρχὴ τὸ αἰσθάνεσθαι. Ἡ γὰρ οἰκείωσις αἴσθησις ἔοικε τοῦ οἰκείου καὶ ἀντίληψις εἶναι).

Για την ανθρώπινη «φύση», ειδικότερα, η θεωρία των Στωικών τονίζει την πρωταρχική παρόρμηση για αρετή και λογικότητα, που διακρίνουν τον άνθρωπο. Η πρώτη, με την προσθήκη της δεύτερης, τον οδηγεί από την αυτοσυντήρηση προς μια ηθική ζωή και ενάρετη συμπεριφορά.

Η αρετή, λ.χ. για τον Ζήνωνα, είναι το μοναδικό αγαθό που προσφέρει ευδαιμονία και επειδή στηρίζεται στον Λόγο, είναι διδακτή. Υπέρτατη αρετή γι' αυτόν και τους άλλους Στωικούς είναι η φρόνηση, από την οποία εκπορεύονται οι άλλες αρετές.

3 Η ηθική αρετή και τα «καθήκοντα» απέναντι στον εαυτό

Κατά τους Στωικούς, ο λόγος υπαγορεύει και επιβάλλει έναν τρόπο αρμόζουσας και κατάλληλης συμπεριφοράς (καθήκον), από την οποία απορρέει η ευδαιμονία του. Το να ζεις σύμφωνα με τη φύση σημαίνει να ζεις σύμφωνα με την αρετή. Μόνο η αρετή είναι το αγαθό· η υγεία, ο πλούτος και η επιτυχία είναι ξένα και ἀδιάφορα από ηθική άποψη (μολονότι «προτιμητέα αδιάφορα»), όπως επίσης αδιάφορα είναι και η αρρώστια και η φτώχεια (που είναι «μη προτιμώμενα αδιάφορα»). Επομένως, το ιδεώδες πρότυπο για τον άνθρωπο είναι η τελειοποίηση του εαυτού του μέσα από μια διαδικασία διά βίου μαθητείας και αυτομόρφωσης, η ηθική εξέλιξη και η συνειδητή ηθική ανάπτυξη, τελικά η επιδίωξη της σοφίας (A.A Long, H ελληνιστική φιλοσοφία. Στωικοί, Επικούρειοι, Σκεπτικοί, μτφρ. Σ. Δημόπουλος-M. Δραγώνα, Αθήνα 1987, σελ. 316).

4 Τα μέσα... τα έξω (Η στωική ηθική)

Θεμέλιο της στωικής ηθικής είναι η διαρκής επιστροφή στον εαυτό. Και, όπως όλες οι ηθικές των αρχαίων, κύρια επιδίωξη της στωικής ηθικής είναι η αναζήτηση της ευδαιμονίας, της ευτυχίας. Για τους Στωικούς, η ευδαιμονία θεωρήθηκε ως εὔροια βίου, δηλ. μια κανονική και φυσική ροή των πραγμάτων, μια πορεία του ανθρώπου και του κόσμου χωρίς υπερβολές και ελλείψεις. Παράλληλα, όμως, η ευδαιμονία είναι μια «τέχνη βίου», μια βαθιά γνώση της ανθρώπινης φύσης.

5 Του φιλοσόφου τη θέση (η στωική τέχνη του βίου: απάθεια, ελευθερία)

«απάθεια σημαίνει ότι ο σοφός δεν επιτρέπει να μεγεθύνονται οι εφήμερες αντιδράσεις και να γίνονται πάθη και σταθερές έξεις, ακριβώς όπως δεν του αρκεί απλώς να τις μετριάζει... Ο οίκτος, για παράδειγμα, είναι ένα πάθος που βλάπτει και αυτόν που τον αισθάνεται και αυτόν που υποφέρει. Όμως η συμπάθεια, όπως και η φιλανθρωπία, είναι καλά συναισθήματα. Το ζητούμενο δεν είναι η «απάθεια», αλλά ―για να χρησιμοποιήσουμε την ορολογία της Στοάς― η «ευπάθεια» (το καλό συναίσθημα). Αντί για ηδονή, φόβο, και επιθυμία, ο σοφός θα επιζητήσει τη χαρά, την προσοχή (ευλάβεια) και την ορθή βούληση. Για τον σοφό τίποτα δεν έχει σημασία εκτός από την ηρεμία, την ελευθερία του νου και την εσωτερική γαλήνη» (Edelstein, ό.π., σελ. 20).

 

πάνω

 


1

Κατά τον Επίκτητο, η ελευθερία και η ευτυχία αρχίζουν όταν αντιληφθεί κάποιος ότι μερικά πράγματα βρίσκονται στην εξουσία του και άλλα όχι. Με το να εξουσιάζει κανείς τα πάθη του αποκτά μια εσωτερικών διαστάσεων ελευθερία και ψυχική γαλήνη. Οι στίχοι είναι από τον Ύμνο του Κλεάνθη (Von Arnim, Stoicorum Veterum Fragmenta, 527).

2 Στροφή στον εαυτό και ανεκτικότητα

Το θέμα της αυτοσυνειδησίας, της στροφής του ανθρώπου προς τον εαυτό του, έχει ήδη προσεγγισθεί στην ενότητα για τους Κυνικούς αλλά και στο τρίτο κεφάλαιο, στην ενότητα 1η για τον Σωκράτη. O στωικός τρόπος ζωής σε σχέση με το εγώ και αναφορικά προς τους άλλους είναι θέματα ιδιαίτερης σημασίας στη στωική ηθική: «Η ζωή ως μια επιστροφή στον εαυτό: να ποιο θα μπορούσε να είναι το θεμελιώδες έμβλημα του Στωικισμού» (Jose Ferrater Mora, «Κυνικοί και Στωικοί», στο Επίκτητος, Διατριβή Γ', μτφρ. Ι.Σ. Χριστοδούλου, εκδ. Ζήτρος, Θεσσαλονίκη 1997).

 

πάνω