Α.
Κείμενο
Ἀλλ’ ἐπεί τῶν πολεμίων ὁ στόλος τῇ Ἀττικῇ κατὰ τὸ Φαληρικὸν
προσφερόμενος τοὺς πέριξ ἀπέκρυψεν αἰγιαλούς, πάλιν ἐπάπταινον οἱ
Πελοποννήσιοι πρὸς τὸν Ἰσθμόν. Ἔνθα δὴ ὁ Θεμιστοκλῆς ἐβουλεύετο καὶ
συνετίθει τὴν περὶ τὸν Σίκιννον πραγματείαν. Ἦν δὲ τῷ μὲν γένει Πέρσης ὁ
Σίκιννος, αἰχμάλωτος, εὔνους δὲ τῷ Θεμιστοκλεῖ καὶ τῶν τέκνων αὐτοῦ
παιδαγωγός. Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξέρξην κρύφα, κελεύσας λέγειν ὅτι
Θεμιστοκλῆς ὁ τῶν Ἀθηναίων στρατηγὸς αἱρούμενος τὰ βασιλέως ἐξαγγέλλει
πρῶτος αὐτῷ τοὺς Ἕλληνας ἀποδιδράσκοντας, καὶ διακελεύεται ἐν ᾧ ταράττονται
τῶν πεζῶν χωρὶς ὄντες ἐπιθέσθαι καὶ διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν. Ταῦτα
δ’ ὁ Ξέρξης ὡς ἀπ’ εὐνοίας λελεγμένα δε-ξάμενος, ἥσθη καὶ εὐθὺς ἐξέφερε πρὸς
τοὺς ἡγεμόνας τῶν νεῶν διακοσίαις ναυσὶν ἀναχθέντας ἤδη διαζῶσαι τάς νήσους,
ὅπως ἐκφύγοι μηδεὶς τῶν πολεμίων.
Β. Ερωτήσεις
Α 1. Ποιον έστειλε ο Θεμιστοκλής, σε ποιον τον έστειλε και ποιο το μήνυμα που έπρεπε να πει;
Α 2. Πώς αντέδρασε αυτός που άκουσε το μήνυμα;
Β. 1. Να χωρίσετε τις παρακάτω λέξεις της αρχαίας ελληνικής στα συνθετικά τους μέρη:
σύμμαχος |
|
|
αγγειοπλάστης | | |
φιλόψυχος | | |
ὑπερίπταμαι | | |
Β. 2. Να σχηματίσετε ομόρριζα επίθετα της νέας ελληνικής από τα παρακάτω ουσιαστικά:
λογοτεχνία |
|
ῥήτορας | |
ετυμολογία | |
αναλογία | |
Γ. 1. Να βρείτε το υποκείμενο, τα αντικείμενα ή τα κατηγορούμενα, των παρακάτω ρημάτων του κειμένου:
πρόταση | υποκείμενο | αντ/κτγ |
ὁ
Θεμιστοκλῆς συνετίθει τὴν περὶ τὸν Σίκιννον πραγματείαν |
|
|
(ὁ Θεμιστοκλῆς)
τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξερξην κρύφα |
|
|
(ὁ Θεμιστοκλῆς)
διακελεύεται ἐπιθέσθαι καὶ διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν |
|
|
Ἦν δὲ τῷ μὲν
γένει Πέρσης ὁ Σίκιννος |
|
|
Γ 2. Να γραφούν τα ουσιαστικά στις πτώσεις που ζητιούνται:
ὁ αὐχήν | γενική ενικού |
| γενική πληθ. | |
ἡ χελιδών |
δοτική ενικού |
| δοτική πληθ. | |
ἡ θυρίς |
αιτιατική ενικού |
| αιτιατική πληθ. | |
ὁ φύλαξ |
γενική ενικού |
| γενική πληθ. | |