Σκηνή μάχης με θεατές την Αθηνά και τον Ερμή, Ζωγράφος του Ανδοκίδη, Παρίσι, Λούβρο
Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με βάση το
περιεχόμενό τους ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ), λαμβάνοντας υπόψη σας
και το α.ε. κείμενο της Ενότητας.
Σε περιόδους ειρήνης οι Αθηναίοι πραγματοποιούσαν με δημόσια δαπάνη
μεγαλοπρεπή τελετή προς τιμήν των νεκρών πολεμιστών.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Στην τελετή προς τιμήν των νεκρών πολεμιστών συνήθως κάποιος απλός πολίτης
εκφωνούσε έναν επιτάφιο λόγο.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Το α.ε. κείμενο της Ενότητας είναι ένας επιτάφιος λόγος που συντέθηκε
πιθανότατα από τον Λυσία προς τιμήν των νεκρών του Μακεδονικού πολέμου.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Στον Μακεδονικό πόλεμο (395-387 π.Χ.) αναμετρήθηκαν οι Σπαρτιάτες, οι Φωκείς
και οι Ορχομένιοι από τη μια πλευρά και ο συνασπισμός Αθηναίων, Θηβαίων,
Κορινθίων, Αργείων από την άλλη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Κορινθιακός πόλεμος υποκινήθηκε από τον Πέρση βασιλιά Αρταξέρξη, γιατί ο
βασιλιάς των Σπαρτιατών Αγησίλαος, που βρισκόταν με τον στρατό του στη Μ.
Ασία, σημείωνε απανωτές νίκες εναντίον των Περσών.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Αγησίλαος το 394 π.Χ. έχασε στην Κορώνεια από τον αντίπαλο συνασπισμό.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Το 386 π.Χ. υπογράφτηκε η Ανταλκίδειος ειρήνη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Λυσίας ήταν ένας από τους πιο γνωστούς ρήτορες της αρχαιότητας.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Λυσίας θεωρεί ευτυχισμένους αυτούς που πολέμησαν για την πατρίδα τους και
έχασαν τη ζωή τους για να υπερασπιστούν τα πιο ευγενή ιδανικά.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Σύμφωνα με τον Λυσία καλότυχοι είναι εκείνοι που περιμένουν τον φυσικό
θάνατο ή που αφήνουν τους εαυτούς τους στην τύχη για το πώς θα πεθάνουν.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Η ανάμνηση όσων πολέμησαν και θυσιάστηκαν με γενναιότητα για την πατρίδα
τους είναι αιώνια και οι τιμές τους αξιοζήλευτες.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Τα μέγιστα και ευγενέστερα ιδανικά, για τα οποία έπεσαν οι ένδοξοι νεκροί
της πόλης, είναι το μεγαλείο και η τιμή της πατρίδας, που εμπνέουν
διαχρονικά τους πολεμιστές στα πεδία των μαχών.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Μέσα στο α.ε. κείμενο επικρατεί η άποψη πως οι γενναίοι νεκροί υπερασπιστές
της πόλης θα πρέπει να τιμούνται όπως και οι αθάνατοι.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Η πολιτεία για τους νεκρούς ήρωες πολεμιστές της αρκούνταν μόνο στις
επικήδειες τελετές με δημοσία δαπάνη και στην εκφώνηση επιταφίου λόγου.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Η πολιτεία δεν διοργάνωνε προς τιμήν των νεκρών αθλητικούς, μουσικούς και
ιππικούς αγώνες.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Μέσω των μουσικών αγώνων οι ευπορότεροι πολίτες επιδείκνυαν τον πλούτο τους.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Η συνήθεια να τελούνται αθλητικοί αγώνες προς τιμήν νεκρών επιφανών
πολεμιστών είναι πολύ παλιά, καθώς και στην Ἰλιάδα συμβαίνει κάτι αντίστοιχο
με την ταφή του Πατρόκλου.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Λυσίας καλοτυχίζει και ζηλεύει τους γενναίους πεσόντες και θεωρεί πως μόνο
αυτοί άξιζαν να ζήσουν, γιατί αν και ήταν θνητοί, άφησαν πίσω τους αθάνατη
μνήμη χάρη στο απαράμιλλο ήθος τους.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο συγκεκριμένος επιτάφιος λόγος του Λυσία είναι ένας επικήδειος λόγος με
εγκωμιαστικό περιεχόμενο που παρ’ όλες προσπάθειες του ρήτορα ο στόχος του
δεν επιτυγχάνεται και το ακροατήριο δεν συγκινείται.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Στη σύγχρονη εποχή δεν γίνεται καμία εκδήλωση προς τιμήν των ενδόξων πεσόντων
που υπερασπίστηκαν με αυταπάρνηση και σθένος τη χώρα μας.