Ανδρέας Λασκαράτος, Προβόδισμα
... Σύρτε, λοιπόν, σύρτε στίχοι μου. Μπορεί να μην είστε ποίησες, αλλά θέλ' είσθ' ελπίζω κατιτί καλύτερο από ποίησες· θέλ' είσθε, σήμερα κεντιστήρι για το κοιμώμενο ελληνικό πνεύμα, και αύριο μεθαύριο μαρτυρίες του σήμερα...
Σύρτε, στίχοι μου, σύρτε τυπωθείτε Δεν είναι πουλιό στον κόσμο αφορεστάδες Βουβοί, σβησμένοι, πάν' οι υποκριτάδες Και σεις μπορείτε τώρα να φανείτε. Λεύθεροι στίχοι, ελεύθερα μιλείτε. Στηλιτέψετε ολούθε τσι ασχημάδες Παρόμοια σε λαϊκούς ή σε παπάδες· Εμπαίξετ' τες όπου τες ιδείτε. Στην Αίγυφτό σας ως και σεις κρυμμένοι, Άγγελος και σ' εσάς φέρνει την είδηση· «Ελάτε», σας φωνάζει, «είν' πεθαμένοι Οι ζητούντες να πνίξουν τη συνείδηση». Σύρτε, στίχοι μου, εβγήτε παρρησία και φωνάξετε: Ζήτω Ελευθερία. |
1. Το παραπάνω ποίημα, μαζί με έναν πεζό πρόλογο, προτάσσεται στη συλλογή Στιχουργήματα διάφορα (1872) που εξέδωσε ο ποιητής, όταν είχαν κοπάσει πια οι διώξεις εναντίον του εξαιτίας του αφορισμού.
προβόδισμα: κατευόδιο, προπομπή.
πουλιό: (επίρρ.) πλέον, πιο.
αφορεστάδες: εννοεί το δεσπότη και τη Σύνοδο που τον είχαν αφορίσει.
φανείτε: δημοσιευθείτε.
στηλιτεύω: στιγματίζω δημόσια, κατακρίνω με δριμύτητα.
ασχημάδες: ηθικές ασχήμιες, διαφθορά.
εμπαίζω: ειρωνεύομαι, κοροϊδεύω.
παρρησία: θάρρος, ελευθερία εκφράσεως.
Κ. Παλαμάς, «Σατιρικά Γυμνάσματα. 18»
Χειρόγραφο Α. Λασκαράτου (Συλλογή Μ. Χαριτάτου)
Ανδρέας Λασκαράτος
1. Εργοβιογραφικά στοιχεία
Ο Ανδρέας Λασκαράτος, γιος του Γεράσιμου Τυπάλδου-Λασκαράτου και της Στυλιανής Μάνεση, γεννήθηκε την 1η Μαΐου 1811 στο Ληξούρι της Κεφαλλονιάς. Μαθήτευσε στη σχολή του Κάστρου με δάσκαλο τον Νεόφυτο Βάμβα. Το 1827 πήγε στην Κέρκυρα και γράφτηκε στην Ιόνιο Ακαδημία, όπου είχε δάσκαλο τον Ανδρέα Κάλβο και τον Ιταλό πρόσφυγα Vincenzo Nannucci. Εργάστηκε ως δικηγόρος στο Αργοστόλι και ως δικαστικός Πάρεδρος μέχρι το 1843, οπότε παραιτήθηκε από το δικηγορικό επάγγελμα. Από το 1854 εγκαταστάθηκε στο Αργοστόλι όπου έζησε, με μικρές διακοπές, το υπόλοιπο της ζωής του. Τον Φεβρουάριο του 1856 εξέδωσε το έργο Τα Μυστήρια της Κεφαλονιάς ή σκέψεις απάνου στην οικογένεια, στη θρησκεία και στην πολιτική εις Κεφαλονιά, βιβλίο που θα γίνει αφορμή να αφοριστεί από τον μητροπολίτη Κεφαλληνίας και να αναγκαστεί να καταφύγει στη Ζάκυνθο (αλλά και ο εκεί μητροπολίτης τον αφόρισε). Κατέφυγε για λίγο καιρό στο Λονδίνο. Από τον Ιανουάριο του 1857 εγκαταστάθηκε στη Ζάκυνθο και άρχισε την έκδοση μιας εφημερίδας με το όνομα Ο Λύχνος, που πολύ γρήγορα θεωρήθηκε προτεσταντική και αντιχριστιανική. Το 1863 δημοσίευσε το βιβλίο Η καταδρομές μου εξαιτίας του Λύχνου. Το 1868 εκδίδει βιβλίο με τίτλο Απόκριση εις τον Αφορεσμόν του Κλήρου της Κεφαλονιάς των 1856. Αυτό θα γίνει αιτία να στραφεί δικαστικά η Εκκλησία εναντίον του. Αθωώνεται και εκδίδει το Η δίκη μου με τη Σύνοδο. Σε όλη του την υπόλοιπη ζωή αρθρογραφεί σε λογοτεχνικά περιοδικά ή δημοσιεύει αφηγήματα, γράφει βιβλία, επιστολές και συγκρούεται με όποιον τον ενοχλεί πολιτικά ή κοινωνικά. Το 1901 πεθαίνει. Την προηγούμενη χρονιά είχε αρθεί ο αφορισμός του και έτσι κηδεύτηκε με όλες τις τιμές.
Έργα του: Το Ληξούρι εις στους 1836, ποίημα αστείον (1845), Τα Μυστήρια της Κεφαλονιάς ή Σκέψεις απάνου στην οικογένεια, στη θρησκεία και στην πολιτική εις Κεφαλονιά (1856), Ο Λύχνος, εφημερίδα οικογενειακή (1859-1863, 1868, 1894 και 1896), Η Καταδρομές μου εξαιτίας του Λύχνου (1862), Αφορισμός των Μυστηρίων της Κεφαλονιάς και του συγγραφέως των (1865), Στιχουργική της Γρεκικής γλώσσας (1865), Βίος του Ιωάννου του Χρυσοστόμου, μεταφρασθείς από το Αγγλικόν (1866), Απόκριση εις τον Αφορεσμόν του Κλήρου της Κεφαλονιάς των 1856, Η δίκη μου με τη Σύνοδο (1869), Στιχουργήματα διάφορα (1872), Ιδού ο άνθρωπος [στο εσώφυλλο: Ανθρώπινοι χαραχτήρες ή Ο άνθρωπος], Στοχασμοί (1921), Ήθη, έθιμα, και δοξασίες της Κεφαλονιάς (1924), Αυτοβιογραφία (1927), Τέχνη του δημηγορείν και συγγράφειν (1954).
Όπως γράφει ο κατεξοχήν μελετητής του Γ. Αλισανδράτος (1996: 256), «ο Ανδρέας Λασκαράτος είναι ποιητής σατιρικός και πεζογράφος πολυμερής αλλά και πάλι σατιρικός. Η πεζογραφία του, αρκετά εκτεταμένη, είναι πέντε ειδών: αγωνιστική, στοχαστική, αφηγηματική, τεχνολογική (σε θέματα ποιητικής και λογοτεχνίας), και αυτοβιογραφική.»
2. Η κριτική για το έργο του
«Για να ... "προβοδίσει" μιαν έκδοση ποιημάτων του έγραψε: "Αγαπητά μου Ποιήματα. Σας λέω ποιήματα, επειδή ετοιμάζοντας να σας παρουσιάσω στην κοινωνία, επιθυμώ να σας προβιβάσω. Οι τίτλοι αρέσουνε μέσα-μέσα, ως και στους πλέον κόκκινους δημοκράτες. Πολλά μικρά δίκια βαλμένα αντάμα μ' επαρακινήσανε να σας ανακαλέσω από την εξορία σας, να σας ζητήσω δανεικά από το φίλο μου το Βαλαωρίτη, να σας αντιγράψω χτενίζοντάς σας και να σας χειραφετήσω, επιτρέποντας να δημοσιευθήτε διά του τύπου. Ανάμεσα όμως εις τα μικρά δίκια, είναι και ένα όχι αδιάφορο, ο φόβος ότι μίαν ημέρα ήθελε τυπωθείτε εις την αρχική σας κατάσταση και ήθελε φανείτε πολύ περισσότερο αξιοκατάκριτα απ' ό,τι σήμερα έτσι δαμασμένα σας παρρησιάζω. [...] Σύρ' τε λοιπόν, σύρ' τε στίχοι μου. Μπορεί να μην είσθε ποίησες, αλλά θέλ' είσθ' ελπίζω κάτι τι καλύτερο από ποίησες. Θέλ' είσθε, σήμερα, κεντιστήρι για το κοιμώμενο ελληνικό πνεύμα, και αύριο-μεθαύριο, μαρτυρίες του σήμερα. Σύρ' τε στίχοι μου, σας προβοδώνω με θάρρος και κατά δεύτερην έποψην. Οι θρησκευτικοί μου διώχτες, εκείνοι που με αφορέζανε επειδή εξεσκέπαζα τες κατάχρησές τους, καθώς κι εκείνοι οπού μ' εφτιούσανε γιατί επάσχιζα να τους ανοίξω τα μάτια στες κατάχρησες των απαταιόνων τους, δεν αφορέζουνε πλέον, δεν φτιούνε πλέον. Οι δεύτεροι τούτοι ανοίξανε τέλος πάντων τα μάτια τους, και οι πρώτοι ελουφιάσανε".»
«Αλλά, ας επανέλθουμε στους τρεις χαρακτηρισμούς του Ξενόπουλου, για τον Λασκαράτο, στην παραπάνω επιστολή. Τον ονομάζει έξοχο ποιητή, μεγάλο κοινωνικό δάσκαλο και θαυμάσιο άνθρωπο. Ο πρώτος χαρακτηρισμός είναι υπερβολικός, έξοχος ποιητής δεν υπήρξε ο Λασκαράτος. Το αμφισβητεί και ο ίδιος στην Αυτοβιογραφία του: "επεθύμησα πάντα ν' ανέβω -γράφει ο ίδιος- στον Παρνασσό και πάντα μεσοστρατίς ο ανήφορος μ' εβάρυνε και γύρισα πίσω. Δεν είχα τα φτερά του φίλου μου Βαλαωρίτη". [...] Αυστηρός, βέβαια, για τον εαυτό του ο Λασκαράτος, γιατί η επισταμένη μελέτη των ποιημάτων του δείχνει ότι δεν στερείται ποιητικού ταλέντου το οποίο όμως δεν το αφήνουν να ξεδιπλωθεί οι πολλές παρεμβάσεις που συνήθιζε στα ποιήματά του. Ας σημειωθεί, εξάλλου, ότι τις παραπάνω κρίσεις ο Λασκαράτος τις έκανε απογοητευμένος όταν αναγκάστηκε να διακόψει τη σύνθεση της Βάρκας Κανονιέρας. Ο Σπύρος Μελάς τον ονομάζει "ξεστρατισμένο μαχητή" και ο Ξενόπουλος γράφει, ότι, αν τον συγκρίνει κανείς με το Γιουβενάλη, δεν είναι σατιρικός ποιητής. Τον ονομάζει σατιρικό αρθρογράφο αξιόλογο.
Χαρακτηριστική είναι η κρίση που έκανε ο Παλαμάς για την ποίηση του Λασκαράτου στην Επιστολή στο Βάρναλη (24-3-32), όπου επισημαίνει την έλλειψη λυρισμού στα ποιήματά του: "η πρώτη ματιά ήτανε να βρω ποιος θα μπορούσε να λογισθεί ως δάσκαλός σου, από τον οποίο ξετινάχτηκες". Και συνεχίζει: [...] "Ο Λασκαράτος μ' όλο το εξαιρετικό, τετραγωνικό ταλέντο, δεν έχει τίποτα σχεδόν να κάμει με το λυρισμό. Κ' εσένα τρέφει, με όλα σου τα σαρκαστικά καμώματα η λυρική μανία".
Οι κρίσεις του Παλαμά δεν είναι άδικες, γιατί εκτός από την έλλειψη λυρισμού τα ποιήματά του υστερούν ως προς την καλλιτεχνική έκφραση.»
(Μ. Μιράσγεζη, «Ανδρέας Λασκαράτος και Γρηγόριος Ξενόπουλος», Ανδρέας Λασκαράτος, 100 χρόνια από το θάνατό του (1901-2001).
Τα πρακτικά — επιστημονικές ανακοινώσεις του διεθνούς συνεδρίου και άλλες εκδηλώσεις,
Εταιρεία Κεφαλληνιακών Ιστορικών Ερευνών, Αργοστόλι, 2004, σελ. 234-235)
«Ο Α. Λασκαράτος εκτιμήθηκε περισσότερο για το πεζογραφικό του έργο, όπως είναι γνωστό, και λιγότερο για το ποιητικό. Ο ίδιος δεν παραδέχεται τον εαυτό του ως ποιητή και τα έμμετρα δημιουργήματά του με δισταγμό και σεμνότητα τα ονομάζει ποιήματα. [...]
Ούτως ή άλλως ο συγγραφέας προτιμούσε τη σάτιρα για να εκφράσει τις ιδέες και τους προβληματισμούς του ή τις προτάσεις και τις υποδείξεις του προς τους συνανθρώπους του. "Το φόρτε του δεν είναι η λυρική οργή, πολύ δε ολιγότερον η λυρική έκστασις", λέει για την ποίησή του ο Κ. Παλαμάς. Ενώ ο Τέλλος Άγρας: "Εις επιγράμματα τινά θυμίζει τα άριστα του Σολωμού αφ' ικανής όμως αποστάσεως λυρισμού και αγνής χάριτος".
Ωστόσο στις παρυφές της σάτιρας και του σαρκασμού πρόσωπα και καταστάσεις κεντρίζουν το λυρισμό του και τον ωθούν στη δημιουργία μικρών, κατά κανόνα, λυρικών ποιημάτων που ηχούν σαν ασημένια καμπανάκια ξε-χωρίζοντας από τα κουδούνια των σατιρικών του, φανερώνοντας ταυτόχρονα ένα άλλο πρόσωπο του ποιητή, ένα πρόσωπο πολύ τρυφερό και ανθρώπινο.»
(Ελ. Κρούπη-Κολώνα, «Ο λυρικός Ανδρέας Λασκαράτος», ό.π., σελ. 371-372)
«Για τον Λασκαράτο η γυναίκα είναι προϊόν ενός συστήματος που την καταπιέζει: η όλη μόρφωση που παίρνει η γυναίκα κατά την εποχή του αποβλέπει να συνεχιστεί μια κατάσταση πραγμάτων που ευνοεί τον άντρα και πιστεύει πως οι διαφορές οι διανοητικές ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες είναι αποτέλεσμα της μόρφωσης και του περιβάλλοντος που επιβάλλουν την ανισότητα και την κατωτερότητα στη γυναίκα. [...]
Και εάν ο Λασκαράτος με το έργο του ανέπτυξε μια τέτοια λογική, που δεν προωθούσε την διεκδίκηση οικονομικών και πολιτικών δικαιωμάτων της γυναίκας —δεν ήταν άλλωστε δυνατόν γιατί ήταν πολύ νωρίς ακόμα— καταγγέλλει στα 1856 με το έργο του Τα Μυστήρια της Κεφαλονιάς με υπότιτλο "σκέψεις απάνου στην οικογένεια, στη θρησκεία και στην πολιτική", έργο που και σήμερα μπορεί να θεωρηθεί νεωτεριστικό, την κεφαλλονίτικη οικογένεια. "Ανοίγω το σπίτι και δείχνω την οικογένειαν, εις όλην της την βαρβαρότητα". Ο Λασκαράτος τόσο με την Αυτοβιογραφία του, όπου παρουσιάζει πόσο αρμονικά ζούσε με τη γυναίκα του και πόσο τέλεια συμφωνούσαν, όσο και με τα Μυστήρια της Κεφαλονιάς, προβάλλει το πρότυπο της οικογένειας. Θέλει μια οικογένεια βασισμένη στην αγάπη, στην αρμονία των ψυχών και όχι στο συμφέρον και στη βία του άντρα. Θέλει το γάμο από αμοιβαία εκτίμηση και με τη γυναίκα ισότιμη με τον άντρα, βοηθό με τη δική της πρωτοβουλία και με τα ίδια δικαιώματα στο σπίτι. Αναμορφωτής, λοιπόν, της κοινωνίας και πρόδρομος του φεμινιστικού κινήματος στην Ελλάδα ο Λασκαράτος υπέδειξε πως στο γυναικείο ζήτημα η λύση του οικογενειακού προβλήματος δεν έχει λιγότερη σημασία για τη γυναίκα από την κατάχτηση της πολιτικής ισότητας και την αναγνώριση της απόλυτης οικονομικής ανεξαρτησίας.»
(Θ. Γλυκοφρύδη-Αθανασοπούλου, «Ο θεσμός του γάμου και της οικογένειας στο έργο του Λασκαράτου», ό.π., σελ. 271, 278)
3. Τα κείμενα
Προβάδισμα
Διδακτικές επισημάνσεις
• Να επισημανθούν οι ιδιαιτερότητες της ποίησης του Ανδρέα Λασκαρά-του, που είναι, κατά κύριο λόγο, σατιρική, αφυπνίζει τις συνειδήσεις και δίνει πληροφορίες για την εποχή στην οποία γράφεται.
• Να σχολιαστεί ότι ο ποιητής: α) απευθύνεται στους στίχους του, σε ευθύ λόγο, και τους «προτρέπει» να γίνουν το μέσον μετάδοσης των σκέψεων και των «πιστεύω» του, β) επιθυμεί με την ελευθερία του λόγου του να μπορέσει να εκφράσει το αδούλωτο πνεύμα του και την αδέσμευτη συνείδησή του.
• Να γίνει αναφορά στους ιδιωματισμούς της γλώσσας του Α. Λασκαράτου.
Συμπληρωματικές ερωτήσεις-Δραστηριότητες
• Ποιοι είναι αυτοί που, με την ποίησή του, θέλει να στηλιτεύσει ο Λασκαράτος;
Παράλληλο κείμενο
Τίτος Πατρίκιος, Στίχοι 2
Στίχοι που κραυγάζουν
στίχοι που ορθώνονται τάχα σαν ξιφολόγχες
στίχοι που απειλούν την καθεστηκυία τάξη
και μέσα στους λίγους πόδες τους
κάνουν ή ανατρέπουν την επανάσταση,
άχρηστοι, ψεύτικοι, κομπαστικοί,
γιατί κανένας στίχος σήμερα δεν ανατρέπει καθεστώτα
κανένας στίχος δεν κινητοποιεί τις μάζες
(Ποιες μάζες;... Μεταξύ μας τώρα
ποιοι σκέφτονται τις μάζες; ...
Το πολύ: μια λύτρωση ατομική - αν όχι ανάδειξη!...)
Γι' αυτό κι εγώ δεν γράφω πια
για να προσφέρω χάρτινα ντουφέκια,
όπλα από λόγια φλύαρα και κούφια!
Μόνο μιαν άκρη της αλήθειας να σηκώσω
να ρίξω λίγο φως στην πλαστογραφημένη μας ζωή _
όσο μπορώ, κι όσο κρατήσω!
(Μαθητεία 1952-1962, 1963) (Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ Λυκείου, Θεωρητική Κατεύθυνση, Ο.Ε.Δ.Β., σελ. 82-83)
• Να συγκρίνετε τα δύο ποιήματα ως προς το περιεχόμενό τους.
4. Ενδεικτική βιβλιογραφία
Αλισανδράτος Γ. Γ., «Λασκαράτος και Ροΐδης», Νέα Εστία, τ. 70, 1961, σελ. 35-101.
Αλισανδράτος Γ. Γ., (επιμ.), «Ο Λασκαράτος και οι χαραχτήρες του», Ανδρέας Λασκαράτος, Ιδού ο άνθρωπος, Ερμής, Αθήνα, 1993.
Αλισανδράτος Γ. Γ., (Παρουσίαση-Ανθολόγηση), Ανδρέας Λασκαράτος. Η Παλαιότερη Πεζογραφία μας, τ. Ε', Σοκόλης, Αθήνα, 1996, σελ. 278-333.
Δημαράς Κ. Θ., «Από τις πηγές προς τη μορφή του Λασκαράτου», Νέα Εστία, τ. 70, 1961, σελ. 20-28.
Καραντώνης Α., Από το Σολωμό ως το Μυριβήλη: Λογοτεχνικά Μελετήματα, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα, 1969.
Λασκαράτος Α., Τα Ποιήματα, Εισαγωγή-επιμέλεια Εμμ. Ι. Μοσχονάς, Οδυσσέας, Αθήνα, 1981.
Λασκαράτος Α., Αυτοβιογραφία, Μετάφραση Πόπη Θεοδωράτου, Εισαγωγή Αλόη Σιδέρη, Γνώση, Αθήνα, 1983.
Λασκαράτος Α., 100 χρόνια από το θάνατό του (1901-2001). Τα πρακτικά —επιστημονικές ανακοινώσεις του διεθνούς συνεδρίου και άλλες εκδηλώσεις, Εταιρεία Κεφαλληνιακών Ιστορικών Ερευνών, Αργοστόλι, 2004.
Παλαμάς Κ., «Ο Λασκαράτος και η σατυρική ποίηση», Άπαντα, τ. 2, Αθήνα, 1962, σελ. 81-87.
Παπαγεωργίου Αλ., Εισαγωγή, σημειώσεις, γλωσσάριο, κριτική ανθολογία, βιβλιογραφία στα Άπαντα Ανδρέα Λασκαράτου, Άτλας, Αθήνα, 1959.
Ανδρέας Λασκαράτος
στο ΕΚΕΒΙ
στο Βιβλιοnet
στις Ψηφίδες, Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
στο Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού
στη Βικιπαίδεια
Μπορείτε να γράψετε τις απαντήσεις σας και να τις εκτυπώσετε ή να τις σώσετε σε αρχείο pdf.
Ποιο είναι το ποιητικό υποκείμενο, ο αφηγητής;
Το ποιητικό υποκείμενο είναι...
Σε ποιον απευθύνεται;
Απευθύνεται...
Σε ποιο πρόσωπο και αριθμό βρίσκονται τα ρήματα του ποιήματος, π.χ. γ' ενικό
Τα ρήματα βρίσκονται...
Ποιος είναι ο χώρος;
Ο χώρος του ποιήματος είναι...
Ποιος είναι ο χρόνος;
Ο χρόνος του ποιήματος είναι...
Ποιες είναι οι εικόνες του ποιήματος;
Οι εικόνες του ποιήματος είναι...
Από πού αντλεί τις εικόνες του ο ποιητής; (π.χ. φύση)
Ο ποιητής αντλεί τις εικόνες του...
Ποιους εκφραστικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο ποιητής; (π.χ. σχήματα λόγου, χρήση επιθέτων)
Οι εκφραστικοί τρόποι είναι οι εξής...
Πώς χρησιμοποιεί τη στίξη;
Ο ποιητής....
Ποια είναι η γλώσσα; (π.χ. κοινή, λόγια, κοινή με λόγια στοιχεία κλπ.)
Το ποίημα είναι γραμμένο σε...
Το ποίημα έχει ομοιοκαταληξία κι αν ναι τι είδους; (π.χ. ζευγαρωτή, πλεκτή, σταυρωτή κλπ.)
Η ομοιοκαταληξία είναι....
Ποια συναισθήματα σου προκαλεί;
Τα συναισθήματα...