Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: απρόσωπη σύνταξη, απαρέμφατο, ρηματικά επίθετα -τος - τέος, γενική, προσδιορισμοί επιρρηματικοί.
Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.
Κατέβασε το αρχείο σε
, για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ' αυτές που παρατίθενται παρακάτω.
Καλή προσπάθεια.
Για τον Αριστοτέλη
Βικιπαίδεια
Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
Το κείμενο:
Περισσότερα κείμενα του Αριστοτέλη στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα
και στις Ψηφίδες
Για το κείμενο
Τα Πολιτικά αποτελούνται από 8 βιβλία, στα οποία ο Αριστοτέλης ασχολείται με τη μελέτη των ανθρώπινων κοινωνιών και των προβλημάτων τους. Στο Α' βιβλίο δίνει τον ορισμό του κράτους, στο Β' ασκεί κριτική στα συστήματα που προτείνουν κάποιο πολίτευμα ως ιδεώδες, στο Γ' κατατάσσει τις διάφορες μορφές πολιτευμάτων. Στα Δ'-ΣΤ' αναφέρεται στην ποικιλία των καθεστώτων, στον τρόπο θεμελίωσης και φθοράς τους. Στο Z' κάνει λόγο για την ιδανική πολιτεία, ενώ στο Η' για την εκπαίδευση του πολίτη. O ίδιος δεν τάσσεται ανοικτά υπέρ ενός συγκεκριμένου πολιτεύματος. Δείχνει πάντως προτίμηση για ένα μεικτό πολίτευμα (ολιγαρχίας και δημοκρατίας), το οποίο ονομάζει απλά πολιτεία. Αποδοκιμάζει όμως όλα τα πολιτεύματα που συνιστούν παρεκβάσεις της βασιλείας, της αριστοκρατίας και της δημοκρατίας, δηλαδή την τυραννία, την ολιγαρχία και τη δημαγωγία.
ἐπεὶ δὲ πᾶσα πολιτικὴ κοινωνία συνέστηκεν ἐξ ἀρχόντων καὶ ἀρχομένων, τοῦτο δὴ σκεπτέον, εἰ ἑτέρους εἶναι δεῖ τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους ἢ τοὺς αὐτοὺς διὰ βίου: δῆλον γὰρ ὡς ἀκολουθεῖν δεήσει καὶ τὴν παιδείαν κατὰ τὴν διαίρεσιν ταύτην. εἰ μὲν τοίνυν εἴησαν τοσοῦτον διαφέροντες ἅτεροι τῶν ἄλλων ὅσον τοὺς θεοὺς καὶ τοὺς ἥρωας ἡγούμεθα τῶν ἀνθρώπων διαφέρειν, εὐθὺς πρῶτον κατὰ τὸ σῶμα πολλὴν ἔχοντες ὑπερβολήν, εἶτα κατὰ τὴν ψυχήν, ὥστε ἀναμφισβήτητον εἶναι καὶ φανερὰν τὴν ὑπεροχὴν τοῖς ἀρχομένοις τὴν τῶν ἀρχόντων, δῆλον ὅτι βέλτιον ἀεὶ τοὺς αὐτοὺς τοὺς μὲν ἄρχειν τοὺς δ᾽ ἄρχεσθαι καθάπαξ: ἐπεὶ δὲ τοῦτ᾽ οὐ ῥᾴδιον λαβεῖν οὐδ᾽ ἔστιν ὥσπερ ἐν Ἰνδοῖς φησι Σκύλαξ εἶναι τοὺς βασιλέας τοσοῦτον διαφέροντας τῶν ἀρχομένων, φανερὸν ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας ἀναγκαῖον πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ κατὰ μέρος ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι.
Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu
ἐπεὶ δὲ πᾶσα πολιτικὴ κοινωνία συνέστηκεν ἐξ ἀρχόντων καὶ ἀρχομένων, τοῦτο δὴ σκεπτέον, εἰ ἑτέρους εἶναι δεῖ τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους ἢ τοὺς αὐτοὺς διὰ βίου: δῆλον γὰρ ὡς ἀκολουθεῖν δεήσει καὶ τὴν παιδείαν κατὰ τὴν διαίρεσιν ταύτην. εἰ μὲν τοίνυν εἴησαν τοσοῦτον διαφέροντες ἅτεροι τῶν ἄλλων ὅσον τοὺς θεοὺς καὶ τοὺς ἥρωας ἡγούμεθα τῶν ἀνθρώπων διαφέρειν, εὐθὺς πρῶτον κατὰ τὸ σῶμα πολλὴν ἔχοντες ὑπερβολήν, εἶτα κατὰ τὴν ψυχήν, ὥστε ἀναμφισβήτητον εἶναι καὶ φανερὰν τὴν ὑπεροχὴν τοῖς ἀρχομένοις τὴν τῶν ἀρχόντων, δῆλον ὅτι βέλτιον ἀεὶ τοὺς αὐτοὺς τοὺς μὲν ἄρχειν τοὺς δ᾽ ἄρχεσθαι καθάπαξ: ἐπεὶ δὲ τοῦτ᾽ οὐ ῥᾴδιον λαβεῖν οὐδ᾽ ἔστιν ὥσπερ ἐν Ἰνδοῖς φησι Σκύλαξ εἶναι τοὺς βασιλέας τοσοῦτον διαφέροντας τῶν ἀρχομένων, φανερὸν ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας ἀναγκαῖον πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ κατὰ μέρος ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι.
ἐπεὶ δὲ πᾶσα πολιτικὴ κοινωνία |
αιτιολογική |
συνέστηκεν |
|
ἐξ ἀρχόντων καὶ ἀρχομένων, |
|
|
|
τοῦτο δὴ (σκεπτέον ἐστί), |
α-κύρια |
|
|
εἰ ἑτέρους εἶναι |
πλάγ. ερωτ. |
δεῖ |
|
τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους |
|
ἢ τοὺς αὐτοὺς διὰ βίου· |
|
|
|
δῆλον γὰρ (ἐστί) |
β-κύρια |
|
|
ὡς ἀκολουθεῖν |
ειδική |
δεήσει |
|
καὶ τὴν παιδείαν κατὰ τὴν διαίρεσιν ταύτην. |
|
|
|
εἰ μὲν τοίνυν εἴησαν |
υποθετική |
τοσοῦτον διαφέροντες ἅτεροι τῶν ἄλλων |
|
|
|
ὅσον τοὺς θεοὺς καὶ τοὺς ἥρωας |
αναφ. παραβ. |
ἡγούμεθα (ἡμεῖς) |
|
τῶν ἀνθρώπων διαφέρειν, |
|
εὐθὺς πρῶτον |
|
κατὰ τὸ σῶμα πολλὴν ἔχοντες ὑπερβολήν, |
|
εἶτα κατὰ τὴν ψυχήν |
|
|
|
ὥστε ἀναμφισβήτητον εἶναι καὶ φανερὰν |
συμπερασματική |
τὴν ὑπεροχὴν τοῖς ἀρχομένοις τὴν τῶν ἀρχόντων, |
|
|
|
δῆλον ὅτι |
γ-κύρια |
βέλτιον (ἂν εἴη) ἀεὶ τοὺς αὐτοὺς |
|
τοὺς μὲν ἄρχειν |
|
τοὺς δ᾽ ἄρχεσθαι καθάπαξ· |
|
|
|
ἐπεὶ δὲ τοῦτ᾽ οὐ ῥᾴδιον (ἐστί) |
αιτιολογική |
λαβεῖν |
|
|
|
οὐδ᾽ ἔστιν |
αιτιολογική |
ὥσπερ ἐν Ἰνδοῖς φησι Σκύλαξ |
αναφ. παραβ. |
εἶναι τοὺς βασιλέας |
|
τοσοῦτον διαφέροντας τῶν ἀρχομένων, |
|
|
|
φανερὸν (ἐστί) |
δ-κύρια |
|
|
ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας |
ειδική |
ἀναγκαῖον (ἐστί) |
|
πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ |
|
κατὰ μέρος |
|
ἄρχειν |
|
καὶ ἄρχεσθαι. |
|
Λεξιλογικά
συνέστηκεν: του ρ. συνίστημαι: αποτελούμαι, σχηματίζομαι
σκεπτέον: ρηματικό επίθετο: δεῖ σκέπτεσθαι: πρέπει να εξετάσουμε
ἕτερος (ἅτερος): άλλος
ανακρίνω, ζητώ πληροφορίες
ὑπερβολή: ο υπέρτατος βαθμός ενός πράγματος
καθάπαξ: για πάντα, μια και καλή
κοινωνεῖν: του ρ. κοινωνέω-ῶ: έχω μερίδιο ή παίρνω μέρος σε κάτι
Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις
Συντακτική ανάλυση: για να δεις τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, αν χρησιμοποιείς υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη, αν χρησιμοποιείς τηλέφωνο ή τάμπλετ.
Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό.
ἐπεὶ δὲ
πᾶσα
πολιτικὴ
κοινωνία
συνέστηκεν
ἐξ ἀρχόντων καὶ
ἀρχομένων,
τοῦτο δὴ
(σκεπτέον ἐστί),
εἰ
ἑτέρους
εἶναι
δεῖ
τοὺς ἄρχοντας καὶ
τοὺς ἀρχομένους ἢ
τοὺς αὐτοὺς
διὰ βίου·
εἰ μὲν τοίνυν εἴησαν
τοσοῦτον
διαφέροντες
ἅτεροι
τῶν ἄλλων
οὐδ᾽ ἔστιν ὥσπερ
ἐν Ἰνδοῖς
φησι
Σκύλαξ
εἶναι
τοὺς βασιλέας
τοσοῦτον
διαφέροντας
τῶν ἀρχομένων,
φανερὸν (ἐστί)
1. ἀρχόντων, διαίρεσιν, ἥρωας, φανερὰν, ὑπεροχὴν, αἰτίας: να γραφτεί η γενική και δοτική του ενικού και πληθυντικού.
γενική | δοτική |
ἄρχοντος - ἀρχόντων | ἄρχοντι - ἄρχουσι |
διαιρέσεως - διαιρέσεων | διαιρέσει - διαιρέσεσι |
ἥρωος - ἡρώων | ἥρωι - ἥρωσι |
φανερᾶς - φανερῶν | φανερᾷ - φανεραῖς |
ὑπεροχῆς - ὑπεροχῶν | ὑπεροχῇ - ὑπεροχαῖς |
αἰτίας - αἰτιῶν | αἰτίᾳ - αἰτίαις |
2. εἶναι, ἀκολουθεῖν, διαφέρειν, ἄρχειν, ἄρχεσθαι, λαβεῖν: να γραφτεί η προστακτική, διατηρώντας τον χρόνο και τη φωνή.
τύπος | β' εν. | γ' εν. | β' πλ. | γ' πλ. |
εἶναι | ἴσθι | ἔστω | ἔστε | ἔστων | ἔστωσαν | ὄντων |
ἀκολουθεῖν | ἀκολούθει | ἀκολουθείτω | ἀκολουθεῖτε | ἀκολουθούντων | ἀκολουθείτωσαν |
διαφέρειν | διάφερε | διαφερέτω | διαφέρετε | διαφερόντων |διαφερέτωσαν |
ἄρχειν | ἄρχε | ἀρχέτω | ἄρχετε | ἀρχόντων | ἀρχέτωσαν |
ἄρχεσθαι | ἄρχου | ἀρχέσθω | ἄρχεσθε | ἀρχέσθων | ἀρχέσθωσαν |
λαβεῖν | λαβέ | λαβέτω | λάβετε | λαβόντων | λαβέτωσαν |
1. Να εντοπιστούν οι δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις και να αναγνωριστεί το είδος τους και ο συντακτικός τους ρόλος.
Απάντηση
1. εἰ ἑτέρους εἶναι δεῖ τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους ἢ τοὺς αὐτοὺς διὰ βίου: δ. πλάγια ερωτηματική, επεξήγηση στο τούτο της 2ης πρότασης.
2. ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας ἀναγκαῖον πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ κατὰ μέρος ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι: δ. ειδική, υποκείμενο της απρόσωπης έκφρασης φανερὸν (ἐστί) της 12ης πρ.