Αριστοτέλης, Πολιτικά 1332 β


 

 

Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: απρόσωπη σύνταξη, απαρέμφατο, ρηματικά επίθετα -τος - τέος, γενική, προσδιορισμοί επιρρηματικοί.

Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.


Κατέβασε το αρχείο σε doc, για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ' αυτές που παρατίθενται παρακάτω.

 

Καλή προσπάθεια.

Για τον Αριστοτέλη

 

Βικιπαίδεια Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας ΙΑΕΓ
Το κείμενο: perseus
Περισσότερα κείμενα του Αριστοτέλη στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα πύλη και στις Ψηφίδες πύλη

 

Για το κείμενο

 

Τα Πολιτικά αποτελούνται από 8 βιβλία, στα οποία ο Αριστοτέλης ασχολείται με τη μελέτη των ανθρώπινων κοινωνιών και των προβλημάτων τους. Στο Α' βιβλίο δίνει τον ορισμό του κράτους, στο Β' ασκεί κριτική στα συστήματα που προτείνουν κάποιο πολίτευμα ως ιδεώδες, στο Γ' κατατάσσει τις διάφορες μορφές πολιτευμάτων. Στα Δ'-ΣΤ' αναφέρεται στην ποικιλία των καθεστώτων, στον τρόπο θεμελίωσης και φθοράς τους. Στο Z' κάνει λόγο για την ιδανική πολιτεία, ενώ στο Η' για την εκπαίδευση του πολίτη. O ίδιος δεν τάσσεται ανοικτά υπέρ ενός συγκεκριμένου πολιτεύματος. Δείχνει πάντως προτίμηση για ένα μεικτό πολίτευμα (ολιγαρχίας και δημοκρατίας), το οποίο ονομάζει απλά πολιτεία. Αποδοκιμάζει όμως όλα τα πολιτεύματα που συνιστούν παρεκβάσεις της βασιλείας, της αριστοκρατίας και της δημοκρατίας, δηλαδή την τυραννία, την ολιγαρχία και τη δημαγωγία.

 

 

Το κείμενο

 

ἐπεὶ δὲ πᾶσα πολιτικὴ κοινωνία συνέστηκεν ἐξ ἀρχόντων καὶ ἀρχομένων, τοῦτο δὴ σκεπτέον, εἰ ἑτέρους εἶναι δεῖ τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους ἢ τοὺς αὐτοὺς διὰ βίου: δῆλον γὰρ ὡς ἀκολουθεῖν δεήσει καὶ τὴν παιδείαν κατὰ τὴν διαίρεσιν ταύτην. εἰ μὲν τοίνυν εἴησαν τοσοῦτον διαφέροντες ἅτεροι τῶν ἄλλων ὅσον τοὺς θεοὺς καὶ τοὺς ἥρωας ἡγούμεθα τῶν ἀνθρώπων διαφέρειν, εὐθὺς πρῶτον κατὰ τὸ σῶμα πολλὴν ἔχοντες ὑπερβολήν, εἶτα κατὰ τὴν ψυχήν, ὥστε ἀναμφισβήτητον εἶναι καὶ φανερὰν τὴν ὑπεροχὴν τοῖς ἀρχομένοις τὴν τῶν ἀρχόντων, δῆλον ὅτι βέλτιον ἀεὶ τοὺς αὐτοὺς τοὺς μὲν ἄρχειν τοὺς δ᾽ ἄρχεσθαι καθάπαξ: ἐπεὶ δὲ τοῦτ᾽ οὐ ῥᾴδιον λαβεῖν οὐδ᾽ ἔστιν ὥσπερ ἐν Ἰνδοῖς φησι Σκύλαξ εἶναι τοὺς βασιλέας τοσοῦτον διαφέροντας τῶν ἀρχομένων, φανερὸν ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας ἀναγκαῖον πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ κατὰ μέρος ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι.

 

Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu

 

ἐπεὶ δὲ πᾶσα πολιτικὴ κοινωνία συνέστηκεν ἐξ ἀρχόντων καὶ ἀρχομένωντοῦτο δὴ σκεπτέονεἰ ἑτέρους εἶναι δεῖ τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους τοὺς αὐτοὺς διὰ βίουδῆλον γὰρ ὡς ἀκολουθεῖν δεήσει καὶ τὴν παιδείαν κατὰ τὴν διαίρεσιν ταύτηνεἰ μὲν τοίνυν εἴησαν τοσοῦτον διαφέροντες ἅτεροι τῶν ἄλλων ὅσον τοὺς θεοὺς καὶ τοὺς ἥρωας ἡγούμεθα τῶν ἀνθρώπων διαφέρεινεὐθὺς πρῶτον κατὰ τὸ σῶμα πολλὴν ἔχοντες ὑπερβολήνεἶτα κατὰ τὴν ψυχήνὥστε ἀναμφισβήτητον εἶναι καὶ φανερὰν τὴν ὑπεροχὴν τοῖς ἀρχομένοις τὴν τῶν ἀρχόντωνδῆλον ὅτι βέλτιον ἀεὶ τοὺς αὐτοὺς τοὺς μὲν ἄρχειν τοὺς δ᾽ ἄρχεσθαι καθάπαξἐπεὶ δὲ τοῦτ᾽ οὐ ῥᾴδιον λαβεῖν οὐδ᾽ ἔστιν ὥσπερ ἐν Ἰνδοῖς φησι Σκύλαξ εἶναι τοὺς βασιλέας τοσοῦτον διαφέροντας τῶν ἀρχομένωνφανερὸν ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας ἀναγκαῖον πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ κατὰ μέρος ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι.

 


Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 

 

ἐπεὶ δὲ πᾶσα πολιτικὴ κοινωνία

αιτιολογική

συνέστηκεν

 

ἐξ ἀρχόντων καὶ ἀρχομένων,  

 

 

 

τοῦτο δὴ (σκεπτέον ἐστί),  

α-κύρια

 

 

εἰ ἑτέρους εἶναι

πλάγ. ερωτ.

δεῖ

 

τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους

 

ἢ τοὺς αὐτοὺς διὰ βίου·

 

 

 

δῆλον γὰρ (ἐστί)

β-κύρια

 

 

ὡς ἀκολουθεῖν

ειδική

δεήσει

 

καὶ τὴν παιδείαν κατὰ τὴν διαίρεσιν ταύτην.  

 

 

 

εἰ μὲν τοίνυν εἴησαν

υποθετική

τοσοῦτον διαφέροντες ἅτεροι τῶν ἄλλων 

 

 

 

ὅσον τοὺς θεοὺς καὶ τοὺς ἥρωας

αναφ. παραβ.

ἡγούμεθα (ἡμεῖς)

 

τῶν ἀνθρώπων διαφέρειν,

 

εὐθὺς πρῶτον

 

κατὰ τὸ σῶμα πολλὴν ἔχοντες ὑπερβολήν,

 

εἶτα κατὰ τὴν ψυχήν 

 

 

 

ὥστε ἀναμφισβήτητον εἶναι καὶ φανερὰν

συμπερασματική

τὴν ὑπεροχὴν τοῖς ἀρχομένοις τὴν τῶν ἀρχόντων,  

 

 

 

δῆλον ὅτι

γ-κύρια

βέλτιον (ἂν εἴη) ἀεὶ τοὺς αὐτοὺς

 

τοὺς μὲν ἄρχειν

 

τοὺς δ᾽ ἄρχεσθαι καθάπαξ·

 

 

 

ἐπεὶ δὲ τοῦτ᾽ οὐ ῥᾴδιον (ἐστί)

αιτιολογική

λαβεῖν   

 

 

 

οὐδ᾽ ἔστιν

αιτιολογική

ὥσπερ ἐν Ἰνδοῖς φησι Σκύλαξ 

αναφ. παραβ.

εἶναι τοὺς βασιλέας

 

τοσοῦτον διαφέροντας τῶν ἀρχομένων,   

 

 

 

φανερὸν (ἐστί)  

δ-κύρια

 

 

ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας

ειδική

ἀναγκαῖον (ἐστί)

 

πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ

 

κατὰ μέρος

 

ἄρχειν

 

καὶ ἄρχεσθαι.  

 

 

 

 

 

 

 

Λεξιλογικά

 

συνέστηκεν: του ρ. συνίστημαι: αποτελούμαι, σχηματίζομαι ψηφίδες

σκεπτέον: ρηματικό επίθετο: δεῖ σκέπτεσθαι: πρέπει να εξετάσουμε ψηφίδες

ἕτερος (ἅτερος): άλλος ανακρίνω, ζητώ πληροφορίες ψηφίδες

ὑπερβολή: ο υπέρτατος βαθμός ενός πράγματος ψηφίδες

καθάπαξ: για πάντα, μια και καλή ψηφίδες

ῥᾴδιος: εύκολος, έτοιμος ψηφίδες

κοινωνεῖν: του ρ. κοινωνέω-ῶ: έχω μερίδιο ή παίρνω μέρος σε κάτι ψηφίδες

 

Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις ψηφίδες

 

Σύνταξη - Μετάφραση

Συντακτική ανάλυση: για να δεις τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, αν χρησιμοποιείς υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη, αν χρησιμοποιείς τηλέφωνο ή τάμπλετ.

Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό.

Για όλη τη μετάφραση πάτα

 

  φανερὸν (ἐστί)  

 

 



 

1. ἀρχόντων, διαίρεσιν, ἥρωας, φανερὰν, ὑπεροχὴν, αἰτίας: να γραφτεί η γενική και δοτική του ενικού και πληθυντικού.

 

γενικήδοτική
ἄρχοντος - ἀρχόντωνἄρχοντι - ἄρχουσι
διαιρέσεως - διαιρέσεωνδιαιρέσει - διαιρέσεσι
ἥρωος - ἡρώωνἥρωι - ἥρωσι
φανερᾶς - φανερῶνφανερᾷ - φανεραῖς
ὑπεροχῆς - ὑπεροχῶνὑπεροχῇ - ὑπεροχαῖς
αἰτίας - αἰτιῶναἰτίᾳ - αἰτίαις

 

 

2. εἶναι, ἀκολουθεῖν, διαφέρειν, ἄρχειν, ἄρχεσθαι, λαβεῖν: να γραφτεί η προστακτική, διατηρώντας τον χρόνο και τη φωνή.

 

τύποςβ' εν.γ' εν.β' πλ. γ' πλ.
εἶναιἴσθιἔστωἔστεἔστων | ἔστωσαν | ὄντων
ἀκολουθεῖνἀκολούθειἀκολουθείτωἀκολουθεῖτεἀκολουθούντων | ἀκολουθείτωσαν
διαφέρεινδιάφερεδιαφερέτωδιαφέρετεδιαφερόντων |διαφερέτωσαν
ἄρχεινἄρχεἀρχέτωἄρχετεἀρχόντων | ἀρχέτωσαν
ἄρχεσθαιἄρχουἀρχέσθωἄρχεσθεἀρχέσθων | ἀρχέσθωσαν
λαβεῖνλαβέλαβέτωλάβετελαβόντων | λαβέτωσαν

 

 




 

1. Να εντοπιστούν οι δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις και να αναγνωριστεί το είδος τους και ο συντακτικός τους ρόλος.

 

Απάντηση

 

1. εἰ ἑτέρους εἶναι δεῖ τοὺς ἄρχοντας καὶ τοὺς ἀρχομένους ἢ τοὺς αὐτοὺς διὰ βίου: δ. πλάγια ερωτηματική, επεξήγηση στο τούτο της 2ης πρότασης.

2. ὅτι διὰ πολλὰς αἰτίας ἀναγκαῖον πάντας ὁμοίως κοινωνεῖν τοῦ κατὰ μέρος ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι: δ. ειδική, υποκείμενο της απρόσωπης έκφρασης φανερὸν (ἐστί) της 12ης πρ.