Skip navigation

Ηλεκτρονική

Σκοποί

Διδακτική ενότητα Σκοπός

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΕΩΡΙΑΣ

ΣΤΕΡΕΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ

Μετά το τέλος του κεφαλαίου, οι μαθητές/μαθήτριες θα:

  • αναγνωρίζουν την ύπαρξη ζωνών αγωγιμότητας και σθένους
  • δηλώνουν τις διαφορές μεταξύ των ημιαγωγών τύπου Ν και τύπου Ρ
  • περιγράφουν την επίδραση του εμπλουτισμού με προσμίξεις στον τύπο αγωγιμότητας των ημιαγωγών
  • περιγράφουν την επίδραση της θερμοκρασίας και του φωτός στους ημιαγωγούς
  • διακρίνουν τις έννοιες δότες και αποδέκτες για το σχηματισμό κρυστάλλων τύπου Ρ και Ν
  • διακρίνουν τις γραμμικές από τις μη γραμμικές αντιστάσεις και τα χαρακτηριστικά των μη γραμμικών αντιστάσεων
  • διακρίνουν τους ημιαγωγούς από τους αγωγούς και τους μονωτές
  • εξηγούν την ηλεκτρονική συμπεριφορά της ύλης και τη σημασία της κρυσταλλικής δομής στο ηλεκτρονικά δομικά στοιχεία
  • διασαφηνίζουν ότι στους ημιαγωγούς το ηλεκτρικό ρεύμα οφείλεται σε δυο φορείς, τα ηλεκτρόνια και τις οπές
  • αιτιολογούν την επίδραση της θερμοκρασίας και του φωτός στους ημιαγωγούς
ΚΡΥΣΤΑΛΛΟΔΙΟΔΟΙ Μετά το τέλος του κεφαλαίου, οι μαθητές/μαθήτριες θα:
  • ορίζουν την περιοχή απογύμνωσης
  • αναγνωρίζουν τα σύμβολα των απλών διόδων Ρ-Ν και των διόδων led, φωτοδιόδων, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener
  • αναγνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των απλών διόδων και των διόδων led, φωτοδιόδων, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener, σε φυλλάδια των κατασκευαστών
  • εξηγούν το φαινόμενο Zener
  • περιγράφουν το μηχανισμό διάχυσης οπών και ηλεκτρονίων σε μια επαφή Ρ-Ν
  • περιγράφουν τη λειτουργία των απλών διόδων Ρ-Ν και των διόδων led, φωτοδιόδων, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener
  • εφαρμόζουν, διαχειρίζονται και ελέγχουν κυκλώματα με απλές διόδους Ρ-Ν, διόδους led, φωτοδιόδους, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener
  • σχεδιάζουν τη χαρακτηριστική καμπύλη της απλής διόδου και της διόδου Ζener
  • χρησιμοποιούν κατάλληλα τη δίοδο Zener σε κυκλώματα σταθεροποίησης τάσης
  • χρησιμοποιούν κατάλληλα τις απλές διόδους Ρ-Ν, διόδους led, φωτοδιόδους, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener σε κυκλώματα
  • υπολογίζουν τα ηλεκτρικά μεγέθη της διόδου υπολογιστικά και γραφικά
  • διακρίνουν τη δίοδο LED, από τη φωτοδίοδο
  • ερμηνεύουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των απλών διόδων και των διόδων led, φωτοδιόδων, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener, σε φυλλάδια των κατασκευαστών
  • συγκρίνουν και αντιπαραβάλλουν τις απλές διόδους Ρ-Ν, διόδους led, φωτοδιόδους, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener και θα αναφέρουν τη χρήση της κάθε μιας
  • διακρίνουν την συμπεριφορά της διόδου κατά την ορθή και κατά την ανάστροφη πόλωση
  • αιτιολογούν την συμπεριφορά της επαφής Ν-Ρ
  • ερμηνεύουν τη μορφή της χαρακτηριστικής των απλών διόδων Ρ-Ν και των διόδων Zener
  • αποφασίζουν για απλά τεχνικά προβλήματα που απαιτούν τη χρήση απλών διόδων Ρ-Ν, διόδων led, φωτοδιόδων, υγρών κρυστάλλων, ηλιακών στοιχείων, Varicap, Schottky και Ζener.
ΘΥΡΙΣΤΟΡ Μετά το τέλος του κεφαλαίου, οι μαθητές/μαθήτριες θα:
  • ορίζουν πως ενεργοποιείται ένα SCR
  • αναγνωρίζουν τα σύμβολα των SCR, Diac και Triac
  • αναγνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των SCR, Diac και Triac σε φυλλάδια των κατασκευαστών
  • χρησιμοποιούν κατάλληλα τα SCR, Diac και Triac σε κυκλώματα
  • περιγράφουν τη δομή και τη λειτουργία της διόδου τεσσάρων στρώσεων (Schockley)
  • περιγράφουν τη δομή και τη λειτουργία των SCR, Diac και Triac
  • εφαρμόζουν, χειρίζονται και ελέγχουν κυκλώματα με SCR, Diac και Triac
  • διακρίνουν τις διαφορές στα SCR, Diac και Triac
  • συγκρίνουν και θα αντιπαραβάλλουν τα SCR, Diac και Triac και θα αναφέρουν τη χρήση τους
  • αποφασίζουν για απλά τεχνικά προβλήματα που απαιτούν τη χρήση SCR, Diac και Triac.
ΤΡΑΝΖΙΣΤΟΡ

Μετά το τέλος του κεφαλαίου, οι μαθητές/μαθήτριες θα:

  • κατονομάζουν τα μέρη ενός τρανζίστορ
  • αναγνωρίζουν το σύμβολο των τρανζίστορ
  • αναγνωρίζουν και συγκρίνουν τις βασικές συνδεσμολογίες των τρανζίστορ
  • αναγνωρίζουν τη σημασία του ισοδυνάμου κυκλώματος
  • προσδιορίζουν το σημείο λειτουργίας πάνω στην ευθεία φόρτου
  • αναγνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των τρανζίστορ
  • περιγράφουν τη δομή και τη λειτουργία των τρανζίστορ
  • σχεδιάζουν τις χαρακτηριστικές ρεύματος βάσης και συλλέκτη
  • εφαρμόζουν, χειρίζονται και ελέγχουν κυκλώματα με τρανζίστορ
  • σχεδιάζουν και εξηγούν τη λειτουργία μιας απλής ενισχυτικής διάταξης με τρανζίστορ σε συνδεσμολογία κοινού εκπομπού
  • διακρίνουν τις περιοχές λειτουργίας του τρανζίστορ
  • ερμηνεύουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των τρανζίστορ σε φυλλάδια των κατασκευαστών
  • αποφασίζουν για απλά τεχνικά προβλήματα που απαιτούν τη χρήση του τρανζίστορ.

ΨΗΦΙΑΚΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του κεφαλαίου, οι μαθητές/μαθήτριες θα:
  • αναφέρουν τις κατηγορίες των ψηφιακών συστημάτων
  • αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των λογικών πυλών σε τεχνικά φυλλάδια των κατασκευαστών
  • αναφέρουν τα πλεονεκτήματα της ψηφιακής τεχνολογίας
  • μετατρέπουν έναν αριθμό του δεκαδικού συστήματος στον αντίστοιχο δυαδικό και αντίστροφα
  • περιγράφουν τη λειτουργία των λογικών πυλών με πίνακες αλήθειας
  • χρησιμοποιούν κατάλληλα τις λογικές πύλες σε κυκλώματα
  • σχεδιάζουν τα λογικά σύμβολα των λογικών πυλών
  • διακρίνουν ποια είναι η διαφορά ενός συνδυαστικού από ένα ακολουθιακό κύκλωμα
  • εξηγούν τα κυκλώματα των πυλών ΑND και OR με διακόπτες
  • συνδυάζουν λογικές πύλες για να δημιουργούν λογικές συναρτήσεις
  • διακρίνουν τη λειτουργία των λογικών πυλών
  • συγκρίνουν και αντιπαραβάλλουν τις διάφορες λογικές πύλες
  • αποφασίζουν για απλά τεχνικά προβλήματα που απαιτούν τη χρήση λογικών πυλών για το σχεδιασμό λογικών κυκλωμάτων.


(c) Αμπατζόγλου Γιάννης, Ηλεκτρονικός Μηχανικός, καθηγητής ΠΕ1708