Skip navigation

Αρχές Ηλεκτρονικής και Ηλεκτρολογίας

Γενικός σκοπός

Ο γενικός σκοπός του μαθήματος είναι οι μαθητές/μαθήτριες να:

  • χρησιμοποιούν την τεχνολογία με αποτελεσματικότητα, οξυδέρκεια και για συγκεκριμένο σκοπό και τρόπο,
  • αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες σε βασικά ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά κυκλώματα,
  • αναγνωρίζουν τα βασικά ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά δομικά στοιχεία (εξαρτήματα) και κυκλώματα,
  • κατανοήσουν τις βασικές αρχές του ηλεκτρισμού και τις βασικές εφαρμογές του στο συνεχές και στο εναλλασσόμενο ρεύμα, καθώς επίσης να κατανοήσουν τα βασικά ηλεκτρονικά κυκλώματα και τις βασικές εφαρμογές τους,
  • ενημερωθούν για τις εφαρμογές του ηλεκτρισμού που θα συναντήσουν στην καθημερινή και την επαγγελματική τους ζωή, λαμβάνοντας υπόψη ότι στη Β΄ Τάξη θα ακολουθήσουν μια τεχνολογική ειδικότητα, στην οποία, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εμπλέκονται με συσκευές, μηχανήματα και εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν τον Ηλεκτρισμό,
  • βοηθηθούν σε συνάρτηση με τα άλλα εισαγωγικά μαθήματα ειδικότητας της Α΄ ΕΠΑ.Λ.,
  • να επιλέξουν ειδικότητα σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους,
  • εκφράζουν τα προσωπικά ενδιαφέροντα, να αλληλεπιδρούν αποτελεσματικά σε ομάδες,
  • να διαπραγματεύονται για λήψη αποφάσεων και να προωθούν τη συνεργατική επικοινωνία.

Γενικές οδηγίες-διευκρινίσεις

Απαιτείται να ληφθεί υπόψη από τους/ τις εκπαιδευτικούς ότι το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος έχει προσαρμοσθεί εκ των πραγμάτων στα δεδομένα βιβλία, τα οποία είχαν γραφεί για διαφορετικό σκοπό. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να τροποποιήσουν ανάλογα τη διδασκαλία τους και σε πολλές περιπτώσεις, τα βιβλία να αποτελέσουν σημείο αναφοράς για να διαμορφώσουν τη δική τους διδακτική παρέμβαση.

Πρέπει να καλυφθούν όλες οι προτεινόμενες ενότητες και από τα δυο βιβλία για να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες μια σφαιρική άποψη για τον Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού. Πρέπει σε 16 εβδομάδες (α’ τετράμηνο) να καλυφθεί η προτεινόμενη ύλη του βιβλίου «Στοιχεία Ηλεκτρολογίας». Τις επόμενες 16 εβδομάδες (β’ τετράμηνο) πρέπει να καλυφθεί η προτεινόμενη ύλη του βιβλίου «Στοιχεία Ηλεκτρονικής».

Ενδείκνυται ιδιαίτερα η χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού με προγράμματα προσομοίωσης. Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν πολλά κατάλληλα λογισμικά, όπως το EDISON που είναι ένα εικονικό εργαστήριο και διαθέτει βιβλίο καθηγητή με έτοιμα πειράματα. Πολύ καλά είναι και τα JAVA applets αλλά και τα FLASH animations (https://phet.colorado.edu/el/simulations/translated/el).

Για ποιοτικές διδασκαλίες που προκαλούν το ενδιαφέρον και αποτρέπουν την κόπωση και την ενδεχόμενη έλλειψη ενδιαφέροντος των μαθητών/μαθητριών προτείνεται να ακολουθηθούν τα παρακάτω:

  • Να ενθαρρύνετε τους μαθητές/τριες να κάνουν προβλέψεις ή υποθέσεις για το τι θα συμβεί σε ένα ηλεκτρονικό κύκλωμα.
  • Να τους κάνετε ερωτήσεις και να τους δίνετε βοήθεια, ώστε να αναστοχάζονται την προϋπάρχουσα εμπειρία τους και να κάνουν συνδέσεις με τη νέα επιστημονική γνώση.
  • Να διδάξετε τους μαθητές/τριες τον τρόπο που θα περιγράφουν την προϋπάρχουσα εμπειρία τους και θα οργανώνουν τη σκέψη τους και τη μάθηση. (Τι γνωρίζω; - Τι θέλω να γνωρίσω; - Τι έμαθα;)
  • Προσπαθήστε να παρακινήσετε και τους πιο αδιάφορους/ες μαθητές/τριες.
  • Χρησιμοποιήστε δραστηριότητες επαγωγικής επίλυσης προβλήματος.
  • Δώστε πολλαπλές ευκαιρίες σε πρακτικές δεξιότητες και υποστηρίξτε τους μαθητές/τριες για να τις αποκτήσουν.
  • Δημιουργήστε νέες εμπειρίες για τους μαθητές/τριες στην τάξη που να τους γοητεύουν.
  • Να στοχάζεστε στο πώς θα εξηγήσετε τις εννοιολογικές υποθέσεις που θα διδάξετε.
  • Να επιτρέπετε στους μαθητές/τριες να παρουσιάσουν υποθέσεις και θεωρίες σχετικά με το εξεταζόμενο θέμα, οι οποίες δεν είναι απαραίτητο να είναι σωστές, αλλά να είναι ενδιαφέρουσες και «ικανές» να προκαλέσουν συζήτηση.
  • Να χρησιμοποιείτε ομαδοσυνεργατική διδασκαλία σε δραστηριότητες ή σενάρια επίλυσης προβλήματος χρησιμοποιώντας την επαγωγική μέθοδο.
  • Αν υπάρχουν διαφορετικού γνωστικού επιπέδου μαθητές/τριες ή στην τάξη υπάρχουν μαθητές/τριες με μαθησιακές ή σχολικές δυσκολίες, θα είναι χρήσιμη η διαφοροποιημένη διδασκαλία.

Βιβλία

Το μάθημα περιλαμβάνει δύο διακριτά μέρη τα οποία θα διδαχθούν διαδοχικά από δύο διαφορετικά βιβλία:

  • Για το Α΄ μέρος, θα χρησιμοποιηθεί το βιβλίο «Στοιχεία Ηλεκτρολογίας», Δημόπουλος Φ., Παγιάτης Χ., Πάγκαλος Στ.
  • Για το Β΄ μέρος, θα χρησιμοποιηθεί το βιβλίο «Στοιχεία Ηλεκτρονικής», Βαρζάκας Π., Πάσχος Ι., Τσελέκας Π.


(c) Αμπατζόγλου Γιάννης, Ηλεκτρονικός Μηχανικός, καθηγητής ΠΕ1708