Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

e-mail: kontaxis@sch.gr

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Χρήσιμες Συνδέσεις

Συμβουλές για τις αναθέσεις μαθημάτων 
(αρχικό 14-9-2004
, ανανέωση Οκτώβριος 2007 και Σεπτέμβριος 2008)

Με αφορμή τις συνεδριάσεις των συλλόγων καθηγητών που είναι υπεύθυνοι για τις αναθέσεις μαθημάτων θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:

Νομοθετικό πλαίσιο

Με την υπ’ αριθμ. 118842/Γ2/17-09-2008 Υ.Α. και με την εγκύκλιο 119052/Γ2/17-09-2008  καθορίζονται οι αναθέσεις μαθημάτων του Γυμνασίου, του Γενικού Λυκείου, του Επαγγελματικού Λυκείου και των  Επαγγελματικών Σχολών στους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε Α΄ και Β΄ ανάθεση, καθώς και οι οδηγίες εφαρμογής τους. Περισσότερα...

Στο νομοθετικό πλαίσιο υπάγεται και η διευκρινιστική εγκύκλιος Αρ. Πρωτ. 127070/Γ2/3-10-2008.

Η εγκύκλιος αναφέρεται μεταξύ άλλων στα εξής θέματα:

Μικτά μαθήματα Θ+Ε

Αξιοποίηση εκπαιδευτικών ΤΕ1 και ΔΕ01

Για το μάθημα του Τεχνικού Σχεδίου της Α΄ ΕΠΑΛ αναφέρει ότι από τη ρύθμιση "εξαιρούνται οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί ειδικότητας ΤΕ01.01 οι οποίοι είναι υπεράριθμοι. Συνεπώς μπορούν να τοποθετούνται ως δεύτεροι εκπαιδευτικοί σε τμήμα με αριθμό μαθητών από δεκαεπτά (17) και άνω"

Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα

 Είναι ευνόητο ότι τα συγκεκριμένα μαθήματα θα πρέπει να ανατεθούν κατά προτεραιότητα σε έμπειρο μόνιμο εκπαιδευτικό. Η διδασκαλία τους να αρχίσει το συντομότερο δυνατό, με πρόγραμμα ολοκλήρωσης της διδακτέας ύλης το αργότερο μέχρι 15 Απριλίου.  Σε περιπτώσεις σχολικών μονάδων, όπου διαπιστώθηκε μεγάλο ποσοστό αποτυχίας στα συγκεκριμένα μαθήματα κατά τις πανελλαδικές εξετάσεις, καλό είναι να εξετασθεί το ενδεχόμενο ανάθεσης του μαθήματος σε άλλον εκπαιδευτικό. Σε καμιά περίπτωση κάτι τέτοιο δεν σημαίνει υποτίμηση του μέχρι σήμερα διδάσκοντος ή απόδοση ευθύνης για την αποτυχία των μαθητών. Ωστόσο το θέμα θα πρέπει να εξεταστεί ιδιαίτερα.

Μαθήματα  Α΄ τάξης

 Θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια ώστε οι νεοεισερχόμενοι μαθητές των ΕΠΑΛ να αρχίσουν όσο το δυνατόν συντομότερα τα μαθήματα ειδικότητας. Στις περιπτώσεις λοιπόν που υπάρχουν κενά στο διδακτικό προσωπικό, είναι απαραίτητο να καλυφθούν κατά προτεραιότητα αυτά τα μαθήματα από τους υφιστάμενος καθηγητές.

Γενικότερα, η ενσωμάτωση των νέων μαθητών στο Τεχνικό Σχολείο απαιτεί έμπειρους καθηγητές, οι οποίοι είναι σε θέση να αναδείξουν τη χρησιμότητα των μαθημάτων της Α΄ τάξης και να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών για τα βασικά τεχνικά θέματα στα οποία αναφέρονται. Για αυτό το λόγο έχουν δοθεί αναλυτικές οδηγίες για τα συγκεκριμένα μαθήματα και έχουν πραγματοποιηθεί σχετικές ημερίδες.  Οι διδάσκοντες θα πρέπει να αξιοποιήσουν κατάλληλα τις συγκεκριμένες οδηγίες οι οποίες εισάγουν σημαντικά στοιχεία ενεργητικής μάθησης και αξιολόγησης.

Ειδικότερα συμβουλευθείτε τις οδηγίες για τα μαθήματα:

Στοιχεία Τεχνολογίας

ΣΕΠ -  Περιβάλλον Εργασίας

Σε κάθε περίπτωση είμαι στη διάθεση του κάθε συναδέλφου για περαιτέρω βοήθεια. 

Εργαστηριακά και Μικτά μαθήματα 

Η παιδαγωγική κατεύθυνση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι ότι δεν πρέπει να υπάρχει διαχωρισμός θεωρίας και πράξης. Για αυτό το λόγο, θα πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια ώστε η θεωρία και το εργαστήριο στο ίδιο μάθημα να διδάσκεται από τον ίδιο εκπαιδευτικό.

Τα κυριότερα σημεία της οδηγίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι τα εξής:

"1)      Η σύζευξη θεωρίας και πράξης στα ενιαία αυτά μαθήματα πρέπει να ακολουθείται με συνέπεια και συνέχεια. Ο διαχωρισμός τους σε θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος αποβαίνει σε βάρος της διδασκαλίας.

2)      Τα μαθήματα αυτά, εφόσον είναι δυνατόν, πρέπει να διδάσκονται εξολοκλήρου στα εργαστήρια. Έτσι:
α) επιτυγχάνεται ο συνδυασμός θεωρίας και πράξης και
 β) δίνεται η δυνατότητα στο διδάσκοντα, ανάλογα με την πρόοδο των μαθητών, τον εργαστηριακό εξοπλισμό που διαθέτει και την ενότητα που διδάσκει, να δώσει το βάρος που απαιτείται στο εργαστηριακό ή στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος.

3)      Η διδασκαλία του μαθήματος στο εργαστήριο δίνει τη δυνατότητα στον διδάσκοντα να υποστηρίζει τη διδασκαλία της θεωρίας με επιδείξεις συσκευών, εξαρτημάτων, μηχανημάτων και κατασκευών...

...Η διδασκαλία των μαθημάτων αυτών ανατίθεται στο σύνολό τους (θεωρία και εργαστήριο) σε εκπαιδευτικούς που αποφοίτησαν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΠΕ) αντίστοιχης ειδικότητας. Εφόσον, ο αριθμός των μαθητών επιβάλλει και δεύτερο ή και τρίτο καθηγητή, για τις εργαστηριακές ώρες του μαθήματος, τότε οι καθηγητές αυτοί κατά προτεραιότητα προέρχονται από τον κλάδο ΤΕ1. Υπεύθυνος του μαθήματος ορίζεται ο καθηγητής κλάδου ΠΕ που το αναλαμβάνει εξολοκλήρου".


Αναλυτικά οι οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου(Π.Ι.) για τα μικτά μαθήματα βρίσκονται στην επίσημη ιστοσελίδα του Π.Ι. : http://pi-schools.sch.gr/download/lessons/tee/mechanical/od_did_mikt.doc 

Ανάθεση των υπόλοιπων μαθημάτων 

Η ανάθεση ορισμένων από τα υπόλοιπα μαθήματα ειδικότητας έχει πάντοτε δυσκολίες καθώς εμπλέκονται διάφορες ειδικότητες εκπαιδευτικών.

Προφανώς, η εξέλιξη της τεχνολογίας, η διεπιστημονική προσέγγιση των ζητημάτων και κυρίως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία (υπεράριθμοι) έχουν τη δική τους δυναμική  και την τελική λύση πρέπει να δίνει ο σύλλογος των διδασκόντων, με βασικό κριτήριο την παιδαγωγική προσέγγιση και την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Οι εκπαιδευτικοί είναι χρήσιμο να λάβουν υπόψη τους τις Συμβουλές για τα μαθήματα Β τάξης ΕΠΑΛ

Είμαι στη διάθεση των συναδέλφων Μηχανολόγων για κάθε βοήθεια στο εκπαιδευτικό τους έργο.

 Θανάσης Κονταξής
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 12
Μηχανολόγος Μηχανικός