Έρευνα
για τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων ΕΠΑΛ
Οδηγός για καλύτερη υποστήριξη των
υποψηφίων
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
και Αποτελέσματα ανά σχολείο
Εισαγωγή
Βασικοί Πίνακες
Βασικά
Συμπεράσματα Έρευνας
Καλές
πρακτικές
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Πραγματοποιήσαμε έρευνα στα αποτελέσματα των
Πανελλαδικών Εξετάσεων του έτους 2010, των
μαθητών των ΕΠΑΛ των ΔΔΕ Πειραιά, Δ΄ Αθήνας και Κυκλάδων και έγινε
σύγκριση με τα Πανελλαδικά στατιστικά στοιχεία τα οποία ανακοίνωσε το
Υπουργείο.
Σκοπός της έρευνας είναι να αναδειχθούν τα
προβλήματα και οι δυνατότητες που υπάρχουν όσον αφορά στις επιδόσεις των
μαθητών των ΕΠΑΛ και ιδιαιτέρως των Μηχανολογικών ειδικοτήτων (τομείς
Μηχανολόγων και Οχημάτων), όπως και να εντοπιστούν οι τομείς που απαιτείται
να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή από τα σχολεία και τους διδάσκοντες αλλά και από
τους Σχολικούς Συμβούλους.
Στις
δύσκολες
συνθήκες
που
βιώνουν
οι
νέοι
στη
χώρα
μας,
είναι
απαραίτητο
να
αναδείξουμε
οτιδήποτε
μπορεί
να
επηρεάσει
θετικά
τη
ζωή
των
μαθητών
μας
και
να
τους
δώσουμε
ελπίδα
ώστε
να
γίνουν
απαιτητικοί
και
να
δραστηριοποιηθούν
ενεργά
για
το
μέλλον
τους.
Μέσω των
αποτελεσμάτων της έρευνας, τα ίδια τα σχολεία μπορούν να συγκρίνουν τις
επιδόσεις των μαθητών τους με αυτές των υπόλοιπων σχολείων και λαμβάνοντας
υπόψη τις ιδιαιτερότητες της περιοχής τους και των μαθητών τους να
συζητήσουν τους τρόπους βελτίωσης της δουλειάς τους. Με αυτόν τον τρόπο:
Αναδεικνύονται οι δυνατότητες επιτυχίας στους
εκπαιδευτικούς και στα σχολεία που είναι απογοητευμένοι με το επίπεδο των
μαθητών τους (πως γίνεται γειτονικά σχολεία να έχουν πολύ καλύτερες
επιδόσεις;)
Ενθαρρύνονται οι καθηγητές (και τα σχολεία) που
είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί και ενώ οι μαθητές τους έχουν καλές επιδόσεις,
υποβαθμίζουν τη σημαντική προσφορά τους
Προφανώς,
τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από
τυχαίους παράγοντες, στο βαθμό που σε ορισμένα μάλιστα σχολεία οι
συμμετέχοντες στις εξετάσεις είναι λίγοι. Η δημιουργία ενός μοντέλου για
τη διαχρονική παρακολούθηση των επιδόσεων των μαθητών, θα δώσει στο μέλλον
περισσότερα στοιχεία για τον τρόπο αντιμετώπισης των χαμηλών επιδόσεων των
μαθητών και των δυνατοτήτων παρέμβασης των εκπαιδευτικών.
Σε κάθε
σχολείο θα κοινοποιηθούν αναλυτικά οι επιδόσεις του, η κατάταξή του σε
σχέση με τα άλλα σχολεία και παρατηρήσεις ή ερωτήματα που προκύπτουν. Τα
σχολεία, που γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της περιοχής και των μαθητών
τους, είναι σκόπιμο να προσθέσουν τη δική τους άποψη για τα αποτελέσματα
της Έρευνας και να μας τα κοινοποιήσουν.
ΜΕΣΟΣ
ΟΡΟΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΩΝ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 2 |
Ποσοστό συμμετοχής στις Πανελλήνιες |
Ποσοστό επιτυχίας |
ΔΔΕ ΠΕΙΡΑΙΑ |
84 |
71 |
104 |
97 |
64% |
40% |
ΔΔΕ Δ ΑΘΗΝΑΣ |
87 |
84 |
113 |
102 |
71% |
48% |
ΚΥΚΛΑΔΕΣ |
95 |
81 |
115 |
104 |
61% |
62% |
ΑΠΟΚΛΙΣΗ Δ΄ΑΘΗΝΑΣ / ΠΕΙΡΑΙΑ |
3% |
17% |
9% |
5% |
10% |
17% |
ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΚΥΚΛΑΔΕΣ / ΠΕΙΡΑΙΑ |
13% |
14% |
10% |
7% |
-5% |
36% |
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΓΡΑΠΤΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ - ΣΥΝΟΛΙΚΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ |
ΔΔΕ
ΠΕΙΡΑΙΑ |
ΔΔΕ
Δ
ΑΘΗΝΑΣ |
ΔΔΕ
ΚΥΚΛΑΔΩΝ |
ΕΛΛΗΝΙΚΑ <10 |
68% |
70% |
65% |
51% |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ <10 |
69% |
70% |
65% |
62% |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ <10 |
59% |
48% |
43% |
42% |
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΓΡΑΠΤΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΙ
|
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ |
ΔΔΕ
ΠΕΙΡΑΙΑ |
ΔΔΕ
Δ
ΑΘΗΝΑΣ |
ΔΔΕ
ΚΥΚΛΑΔΩΝ |
ΕΛΛΗΝΙΚΑ <10 |
68% * |
73% |
74% |
63% |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ <10 |
69%* |
76% |
66% |
66% |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ <10 |
65% |
59% |
52% |
55% |
*
Αναφέρονται στο σύνολο των μαθητών, όλων των ειδικοτήτων.
Στην πράξη, οι ειδικότητες των μηχανολόγων προσελκύουν παραδοσιακά μαθητές
με χαμηλότερες επιδόσεις, όπως εξάγεται από έρευνα που Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου
και επιβεβαιώνεται από την παρούσα έρευνα.
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΓΡΑΠΤΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ - ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ
(Σε πανελλαδικό επίπεδο)
ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ΜΗΧ.
ΕΓΚΑΤ. & ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ |
ΨΥΚΤ.
ΕΓΚΑΤ. & ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ |
ΜΗΧ.
& ΗΛ. ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ |
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΡΑΠΤΩΝ |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ |
67% |
|
78% |
73% |
1815
(563+1252) |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔ. Κ. ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ |
60% |
|
|
60% |
558 |
ΕΓΚ.
ΨΥΞΗΣ |
|
64% |
|
64% |
850 |
ΕΓΚ.
ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ |
|
60% |
|
60% |
824 |
ΜΕΚ
ΙΙ |
|
|
59% |
59% |
1245 |
ΣΥΝΟΛΟ |
63% |
62% |
69% |
65% * |
|
(*) Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το αντίστοιχο
ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση των παρακάτω τομέων είναι:
Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων 57%, Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών
Συστημάτων 66% Ηλεκτρονικών Συστημάτων Επικοινωνιών
70%
ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Γενικά Συμπεράσματα
- Μεγάλες διαφορές μεταξύ των σχολείων ως προς το
ποσοστό συμμετοχής των μαθητών στις Πανελλήνιες εξετάσεις
- Μεγάλο ποσοστό αποτυχίας στην περιοχή μας καθώς στην
πλειοψηφία των σχολείων ο Μ.Ο. βαθμολογίας <10
- Καλύτερες επιδόσεις από τα πανελλαδικά αποτελέσματα,
κυρίως στα μαθήματα ειδικότητας
- Μεγάλες διαφορές μεταξύ των τριών περιοχών, σε
αναλογία με αντίστοιχες έρευνες για τα Γενικά Λύκεια.
- Εξαίρεση αποτελούν οι Κυκλάδες, οι οποίες γενικά
παρουσιάζουν τις καλύτερες επιδόσεις, παρά τα ιδιαίτερα προβλήματα στη
στελέχωσή τους, κυρίως κατά το προηγούμενο σχολικό έτος.
- Η ικανοποιητική απόδοση των μαθητών των τριών
περιοχών και ιδιαίτερα αυτή των Κυκλάδων, σε σχέση με τα Πανελλαδικά
αποτελέσματα, αλλά και με τα αποτελέσματα των Γενικών Λυκείων, μπορεί να
αποτελεί ένδειξη ότι το Επαγγελματικό Σχολείο έχει τη δυνατότητα να
παρέμβει αποτελεσματικά στην αναίρεση των κοινωνικών ανισοτήτων,
προσφέροντας καλύτερες δυνατότητες πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
για τους μαθητές αυτών των περιοχών.
- Οι καλές επιδόσεις επιμέρους σχολείων αποκαλύπτουν
ακόμη περισσότερο τις τεράστιες δυνατότητες που υπάρχουν σε αυτόν τον
τομέα.
- Η απόδοση των μαθητών στα σχολεία είναι κατά κανόνα
αποτέλεσμα συλλογικής παρέμβασης του σχολείου παρά επιμέρους παρεμβάσεων
καθηγητών. Βεβαίως, η ενθάρρυνση των μαθητών από κάποιους καθηγητές,
κυρίως ειδικοτήτων, μπορεί να συμβάλει και στη συνολικότερη απόδοσή τους
σε όλα τα μαθήματα. Οι εξαιρέσεις αυτού του κανόνα είναι λίγες αλλά
υπάρχουν αρκετές.
- Η παρατήρηση των βαθμών σε σχέση με τις επιτυχίες
των μαθητών, σε συνδυασμό με τις επιλογές προτίμησης σχολών, αναδεικνύει
αφ’ ενός τις μεγάλες ευκαιρίες που έχουν οι μαθητές της Επαγγελματικής
εκπαίδευσης για εισαγωγή στα ΤΕΙ αλλά συγχρόνως αναδεικνύει και την ανάγκη
μεγαλύτερης υποστήριξης των μαθητών κατά την σύνταξη του μηχανογραφικού.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι μαθητές της επαγγελματικής εκπαίδευσης
έχουν μικρότερη ή και καθόλου υποστήριξη από το οικογενειακό και ευρύτερα
φιλικό τους περιβάλλον, σε σχέση με τους υπόλοιπους υποψήφιους.
Οι Μηχανολογικές Ειδικότητες
- Οι μηχανολογικές ειδικότητες, σε πανελλαδικό επίπεδο,
παρουσιάζουν μεγαλύτερα ποσοστά αποτυχίας σε όλα τα μαθήματα (Γενικά και
ειδικότητας) στο σύνολο των ΕΠΑΛ.
- Τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα των Μηχανολόγων
κατατάσσονται στα μαθήματα με την μεγαλύτερη αποτυχία μεταξύ όλων των
ειδικοτήτων. Κυρίως τα Στοιχεία Μηχανών, στα οποία το ποσοστό αποτυχίας
είναι παραπλήσιο ή και μεγαλύτερο από το ποσοστό των Μαθηματικών και της
Νεοελληνικής γλώσσας.
- Στις περιοχές που εξετάζουμε παρατηρούνται καλύτερες
επιδόσεις στα μαθήματα ειδικότητας των μηχανολόγων σε σχέση με τα
πανελλαδικά αποτελέσματα, κυρίως στη Δ΄ Αθήνας και στις Κυκλάδες.
- Σε ορισμένα σχολεία παρατηρείται μεγάλο ποσοστό
μαθητών οι οποίοι, ενώ εγγράφονται στις Πανελλήνιες δεν προσέρχονται
τελικά σε αρκετά μαθήματα.
Άλλες παρατηρήσεις
- Η επίδοση των μαθητών είναι κατά κανόνα
αποτέλεσμα συλλογικής παρέμβασης του σχολείου παρά επιμέρους παρεμβάσεων
καθηγητών. Βεβαίως, η ενθάρρυνση των μαθητών από κάποιους καθηγητές μπορεί
να αλλάξει συνολικά τη στάση τους
- Υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες πρόσβασης των
μαθητών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στα ΤΕΙ αλλά και τεράστια ανάγκη
ολοκληρωμένης προετοιμασίας τους και καθοδήγησής τους
Ενδεικτικά αναφέρουμε τις εξής περιπτώσεις επιτυχόντων
μαθητών που θα πρέπει να έχουν υπόψη τους οι υποψήφιοι. Οι
βαθμοί αναφέρονται κατά σειρά στα Ελληνικά, Μαθηματικά, Μαθήματα ειδικότητας
Α. Μηχανολόγοι με χαμηλούς βαθμούς σε κάποιο
γενικό μάθημα που επιτυγχάνουν όμως σε καλή ή ικανοποιητική σχολή λόγω των
μαθημάτων ειδικότητας
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 2 |
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ |
130 |
65 |
179 |
194 |
Μηχανολόγων Χαλκίδας |
80 |
67 |
160 |
171 |
Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου Καβάλας |
Β. Μηχανολόγοι με χαμηλούς βαθμούς στο σύνολο
των μαθημάτων οι οποίοι πέρασαν στα ΤΕΙ.
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 2 |
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ |
92 |
30 |
15 |
74 |
Μηχανικών
Εμπορικού Ναυτικού |
65 |
65 |
90 |
147 |
Σχολή
βιομηχανικού σχεδιασμού Κοζάνης (από τομέα οχημάτων) |
67 |
60 |
69 |
74 |
Μηχανικών
Κλωστοϋφαντουργίας Πειραιά |
40 |
107 |
88 |
52 |
Μηχανικών
Κλωστοϋφαντουργίας Πειραιά |
Γ. Άλλες ειδικότητες
ΤΟΜΕΑΣ |
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ 2 |
ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ |
ΥΓΕΙΑΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ |
88 |
89 |
200 |
196 |
Κοινωνικής
Εργασίας – ΤΕΙ Αθήνας |
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ |
55 |
36 |
110 |
61 |
Εφαρμογές
Πληροφορικής στη Διοίκηση - Λευκάδα |
ΟΙΚΟΝ. ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ |
96 |
59 |
57 |
59 |
Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού Χαλκίδας |
ΟΙΚΟΝ. ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ |
86 |
86 |
67 |
76 |
Εμπορίας
και Διαφήμισης Κρήτης |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ … |
80 |
121 |
122 |
97 |
Οινολογίας
και Τεχνολογίας Ποτών – Αθήνα |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ … |
53 |
45 |
98 |
66 |
Τεχνολογίας τροφίμων Καλαμάτας |
7. Προβλήματα στην συλλογική βοήθεια στους
υποψηφίους αλλά και στην ορθή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού.
α. Βαθμολογίες στα γενικά μαθήματα μεγαλύτερες από αυτές των μαθημάτων
ειδικότητας.
Για παράδειγμα οι βαθμολογίες όπως παρακάτω:
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
2 |
94 |
118 |
28 |
68 |
113 |
103 |
50 |
98 |
152 |
107 |
51 |
158 |
β. Ειδικές αποτυχίες στα Γενικά Μαθήματα –
άγνοια ή υποβάθμιση της προσπάθειας
Για παράδειγμα οι βαθμολογίες όπως παρακάτω:
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
2 |
85 |
43 |
194 |
168 |
71 |
12 |
121 |
118 |
111 |
41 |
130 |
143 |
74 |
140 |
161 |
170 |
Θα πρέπει έγκαιρα να ενημερώσουμε τους καθηγητές των
γενικών μαθημάτων για τυχόν μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουν κάποιοι
μαθητές στα μαθήματα ειδικότητας, ώστε να τους ενθαρρύνουν. Η οργάνωση
ορισμένων συμβουλίων τάξης ή τμήματος με όλους τους καθηγητές και η εξέταση
κάθε μαθητή ξεχωριστά μπορεί να βοηθήσει καθοριστικά.
γ. Μαθητές, με ικανοποιητική ή πολύ καλή
βαθμολογία, δεν πέρασαν στα ΤΕΙ γιατί δεν είχαν αρκετές ή τις κατάλληλες
επιλογές (οικονομικοί καλ λόγοι) .
Για παράδειγμα, οι παρακάτω μαθητές δεν πέρασαν πουθενά,
λόγω των επιλογών τους στο Μηχανογραφικό.
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
2 |
115 |
147 |
193 |
109 |
129 |
159 |
124 |
179 |
153 |
147 |
173 |
79 |
Να τους τονίζουμε ότι στις σημερινές συνθήκες τις
αβεβαιότητας δεν πρέπει να κλείνουμε πόρτες, ιδιαίτερα αυτές της
Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μπορεί η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να μην
εξασφαλίζει τη σίγουρη επαγγελματική επιτυχία, όμως προσφέρει αναμφίβολα
αποτελεί κάτι σημαντικό και για το επάγγελμα και για τη ζωή. Να επιμείνουμε
να «ενθουσιαστούν» με την πιθανή επιτυχία τους και να αναγνωρίσουν τις
δυνατότητες που έχει κάποιος που ενδιαφέρεται για τις σπουδές (δουλειά στον
τόπο σπουδών του, εναλλαγή μεταξύ δουλειάς και σπουδών κλπ).
δ. Οι αλλοδαποί μαθητές χρειάζονται ακόμη
μεγαλύτερη υποστήριξη για να πετύχουν.
Υπάρχουν αλλοδαποί μαθητές που «καλύπτουν» τις χαμηλές
επιδόσεις τους στα Ελληνικά μέσα από τα άλλα μαθήματα. Αυτό θα πρέπει να
τονιστεί στους αλλοδαπούς μαθητές, πολλοί από τους οποίους είναι καλοί στα
μαθηματικά. Αρνητικό φαινόμενο, αλλοδαποί
μαθητές να έχουν πετύχει καλύτερες επιδόσεις στα Ελληνικά και να
αποτυγχάνουν στα υπόλοιπα μαθήματα.
Αντίστοιχα οι παρακάτω βαθμολογίες:
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
1 |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
2 |
87 |
156 |
168 |
171 |
93 |
15 |
7 |
44 |
ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
1. Αναίρεση αρνητικής αυτοεκτίμησης, ενθάρρυνση,
παρότρυνση και υποστήριξη υποψηφίων
Είναι αναγκαίο, να ενθαρρύνουμε τους μαθητές και να δημιουργηθεί στο
σχολείο και στην Γ΄ τάξη κατάλληλο κλίμα «αριστείας» για τις πανελλαδικές
εξετάσεις και ανάδειξη των ευκαιριών για πρόσβαση στα ΤΕΙ. Πρώτα απ’ όλα να
αναδείξουμε το γεγονός ότι ΜΠΟΡΟΥΝ να πετύχουν αν το αποφασίσουν. Αυτό δεν
μπορεί να είναι αποτέλεσμα της δουλειάς μόνο ενός καθηγητή αλλά απαιτείται
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ με όλους τους καθηγητές. Κυρίως με αυτούς που διδάσκουν τα
υπόλοιπα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα αλλά και με όλους τους υπόλοιπους.
Πρέπει να προσεγγίσουμε συλλογικά όλους τους μαθητές ώστε να εξαντληθούν
όλα τα περιθώρια για πιθανή πρόσβασή τους στην Τριτοβάθμια. Επιπλέον,
για όσους τελικά, αποδεδειγμένα δηλώνουν ότι δεν ενδιαφέρονται, είναι
αναγκαίο να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες της διαφοροποιημένης
διδασκαλίας στην τάξη ώστε να απασχολούνται οι αδιάφοροι για τις
Πανελλήνιες μαθητές. Έτσι θα μπορεί ο εκπαιδευτικός να ασχοληθεί καλύτερα
και με αυτούς που ενδιαφέρονται για τις Πανελλήνιες. Χρήσιμες συμβουλές για
την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος θα βρείτε στο άρθρο «Πανελλαδικά
εξεταζόμενα μαθήματα - Πώς να διδάσκουμε απευθυνόμενοι σε όλους τους μαθητές»
, το οποίο έχει γενική προσέγγιση και οδηγίες ανά κεφάλαιο για δύο από τα
πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα των μηχανολόγων. http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/GEPAL/09panelladikagiaolous.htm2.
2. Ενημέρωση όλων των διδασκόντων.
Για να μπορέσουν όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου να υποστηρίξουν
τους υποψηφίους, δημιουργώντας κατάλληλο κλίμα, κυρίως βέβαια οι διδάσκοντες
πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, πρέπει να ενημερώνονται αναλυτικά για τα
πιθανά καλά αποτελέσματα του σχολείου ή, αν δεν υπάρχουν τέτοια
αποτελέσματα, για τις ευκαιρίες που έχουν οι μαθητές των επαγγελματικών
σχολείων, με ενδεικτικά αποτελέσματα από άλλα σχολεία. Συζητήστε σε
παιδαγωγικό σύλλογο τα παραδείγματα που αναφέρθηκαν παραπάνω.
3. Οι πανελλήνιες είναι σημαντικό γεγονός
Είναι χρήσιμο, ο διευθυντής ή ο υποδιευθυντής του σχολείου και οι
διδάσκοντες πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα να διοργανώνουν εκδήλωση
πριν τα Χριστούγεννα που να παρουσιάζουν τις δυνατότητες και τις
ευκαιρίες που έχουν οι μαθητές της Γ΄τάξης, τα καλά αποτελέσματα του
σχολείου ή άλλων σχολείων, γενικές οδηγίες για τους υποψήφιους, απαντήσεις
σε ερωτήματα κλπ. Έτσι δημιουργείται έγκαιρα το κατάλληλο κλίμα ότι οι
υποψήφιοι βρίσκονται σε μια πολύ σημαντική φάση της ζωής τους και το σύνολο
του σχολείου ενδιαφέρεται για την επιτυχία τους.
Δείτε σχετικά πληροφοριακό υλικό από ΚΕΣΥΠ Αλίμου
http://sites.google.com/site/kesypalimou/panelladikes-2010
4. Συμπλήρωση Μηχανογραφικών
Για τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών θα πρέπει να δημιουργηθεί στο
σχολείο ή ανά ειδικότητα ομάδα υποστήριξης και ενημέρωσης των
υποψηφίων. Πολλές φορές αυτόν τον ρόλο των αναλαμβάνουν οι Διευθυντές και οι
Υποδιευθυντές οι οποίοι δεν έχουν το χρόνο και την κατάλληλη ηρεμία για να
συμβουλεύσουν αναλυτικά τους μαθητές.
Δείτε χρήσιμες πληροφορίες με
συνεχή ενημέρωση στο δικτυακό τόπο των ΚΕΣΥΠ Θεσσαλίας
http://www.kesyp-thessaly.gr/index.php/mathites/panelladikes/168-20090919xrisimapanellinies
5. Τελική προετοιμασία για τις εξετάσεις
Πριν τις εξετάσεις να δοθούν συμβουλές για υποψήφιους, ανάλογες με αυτές
με τις οποίες «βομβαρδίζονται» οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων, από θέματα
διατροφής, ύπνου, διαχείρισης άγχους κλπ μέχρι και το τι πρέπει να
έχει μαζί του κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Αυτές οι συμβουλές, πέραν της
σπουδαιότητάς τους, δημιουργούν στους μαθητές το κατάλληλο κλίμα για την
ανάδειξη της σπουδαιότητας της προσπάθειάς τους. Σημειώνουμε για άλλη
μια φορά ότι οι περισσότεροι μαθητές μας δεν μπορούν να πάρουν από κάπου
αλλού αυτήν την βοήθεια.
Δείτε ενδεικτικά,
6. Τα πρόχειρα διαγωνίσματα
Είναι αναγκαίο, σε κάθε είδους διαγωνίσματα που πραγματοποιούνται στα
σχολεία να ακολουθείται κατά το δυνατόν η λογική των θεμάτων των
πανελληνίων εξετάσεων, τουλάχιστον σε κάποια θέματα, ώστε να είναι
προετοιμασμένοι οι μαθητές.
Δείτε παλαιότερα θέματα στη σελίδα των οδηγιών για τα
μαθήματα Γ΄ τάξης
http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/GEPAL/0910odhgiesPI.htm .
Τα σχολεία μπορούν επίσης να εξετάσουν το ενδεχόμενο
προσομοιώσεων εξετάσεων πριν τις Πανελλήνιες, για την καλύτερη προετοιμασία
των μαθητών τους, κυρίως όσον αφορά τις διαδικασίες των πανελλαδικών
εξετάσεων.
7. Πως εξετάζονται τα Μηχανολογικά Μαθήματα –
Προετοιμασία μαθητών
Διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες για το πώς εξετάζονται
τα μαθήματα ειδικοτήτων.
http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/0902troposexetasis.htm
Δείτε τις οδηγίες ανά μάθημα, κατεβάστε και αξιοποιήστε
τα παλιότερα θέματα.
http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/GEPAL/0910odhgiesPI.htm
Τις τελευταίες ημέρες πριν τις Πανελλήνιες αφιερώστε
χρόνο για επαναλήψεις, βρίσκοντας παράλληλα τρόπους για την κάλυψη της
αδυναμίας μη λειτουργίας της ΠΔΣ και αναδεικνύοντας έτσι την ανάγκη για να
ξαναλειτουργήσει ο θεσμός στο μέλλον. Πρόσθετες ώρες που χρειάζονται
μπορείτε να βρείτε αξιοποιώντας μέρος των εργαστηριακών ωρών (αν διδάσκετε ο
ίδιος το μάθημα ή σε συνεργασία με τους εργαστηριακούς καθηγητές) αλλά και
αξιοποιώντας μέρος των υπερωριών που μπορείτε να διεκδικήσετε μέσα από
Προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων (2 ώρες ανά εβδομάδα).
8. Προσέλκυση και στήριξη απαιτητικών μαθητών στις
Μηχανολογικές ειδικότητες
Θα πρέπει να υπάρξει μια οργανωμένη προσπάθεια από όλους τους εκπαιδευτικούς
των μηχανολογικών ειδικοτήτων να αλλάξουμε την «παράδοση» οι τομείς των
μηχανολόγων και των οχημάτων να προσελκύουν μαθητές με χαμηλές επιδόσεις και
επιπλέον να δώσουμε μεγαλύτερη ελπίδα στους μαθητές του μηχανολογικού τομέα
(και των οχημάτων) ώστε να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους συνολικά, γεγονός
που θα δημιουργήσει στις τάξεις ευνοϊκότερο κλίμα και θα βελτιώσει τις
επιδόσεις τους και στα Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Για το σκοπό αυτό
μπορούμε:
- Να αναδείξουμε τις διεξόδους που έχει ο απόφοιτος
του Μηχανολογικού τομέα, όπως παρουσιάζεται στο φυλλάδιο για τους μαθητές
http://users.sch.gr/kontaxis/ergasia/08entypogiaMathites.doc αλλά και
στον αναλυτικό Επαγγελματικό Οδηγό των Μηχανολόγων
http://users.sch.gr/kontaxis/ergasia/08epaggelmatikadikaiomata.htm
- Να αναδείξουμε το επιχείρημα ότι, με το δεδομένο της
οικονομικής κρίσης, αναμένεται να έχουμε αύξηση ζήτησης υπηρεσιών
συντήρησης καθώς θα είναι δύσκολο στο μέλλον να αλλάζονται οι συσκευές.
- Να αναδείξουμε με παραδείγματα τους εναλλακτικούς
τρόπους που έχουν οι μαθητές των μηχανολογικών ειδικοτήτων (εργασίες, έργα,
εργαστήρι) να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα και να επανενταχθούν στην
εκπαιδευτική διαδικασία, έστω και αν παλιότερα δεν ήσαν καλοί μαθητές.
Δείτε τις αναλυτικές οδηγίες ανά κεφάλαιο στις Οδηγίες μαθημάτων Β΄ και Γ΄
τάξης Μηχανολόγων και Οχημάτων.
http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata.htm
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ
ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ και τους ΠΙΝΑΚΕΣ σε αρχείο
word
Για περισσότερες πληροφορίες για τις Πανελλαδικές
Εξετάσεις δείτε το ΚΕΣΥΠ Αλίμου
http://sites.google.com/site/kesypalimou |