Ανοικτή επιστολή του καθηγητή Σπύρου Κρίβα προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, κα Άννα Διαμαντοπούλου

Αξιότιμη κα Υπουργέ,
Η επιστολή μου αυτή έρχεται να προστεθεί στη φωνή και άλλων συναδέλφων και λειτουργών του θεσμού του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ο οποίος μετά από ένα διάστημα, κατά το οποίο υποτιμήθηκε και αποδυναμώθηκε, ουσιαστικά καταργείται από όλη τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Καταργείτε ένα θεσμό κα Υπουργέ, που εγκαθιδρύθηκε στην ελληνική δημόσια Δβαθμια εκπαίδευση πριν από 35 χρόνια και ήταν ο μοναδικός υποστηρικτικός θεσμός μέσα στο σχολείο, παρά τις ατέλειες και τα προβλήματα που υπήρχαν. Για τη στελέχωσή του επιμορφώθηκαν δεκάδες εκπαιδευτικοί και διαμορφώθηκαν δομές με υλικοτεχνική υποδομή, ενέργειες για τις οποίες δαπανήθηκαν τεράστια ποσά.. Όσοι εμπλακήκαμε στην υλοποίηση του θεσμού διερωτόμαστε: Για ποιο λόγο έγινε αυτή η κατάργηση; Τόσο αυτή η κυβέρνηση, όσο και η προηγούμενη, αλλά και σεις προσωπικά αναγνωρίζατε για χρόνια την αξία του θεσμού. Τώρα αλλάξατε γνώμη; Για ποιο λόγο; Μέσα από ποιο διάλογο και με ποιούς;

Η αποδόμηση του θεσμού άρχισε με την αναστολή (βλ. κατάργηση) της λειτουργίας των «Γραφείων Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑΣΥ)» σε ΕΠΑΛ της χώρας, τον Αυγούστου 2010. Όμως, κα Υπουργέ, αν κάποιοι μαθητές και μαθήτριες της Δβαθμιας εκπαίδευσης περισσότερο από άλλους χρειάζονται στήριξη είναι τα παιδιά των ΕΠΑΛ, των οποίων και εσείς και εμείς γνωρίζουμε το χαμηλό κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο. Η αποδόμηση του θεσμού συνεχίστηκε και μετά με την αφαίρεση της εφαρ-μογής του θεσμού με έναρξη το σχολικό έτος 2011 ? 2012 από το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας της Α΄ Τάξης των Λυκείων, η οποία όμως σε εγκύκλιο της υφυπουργού κας Χριστοφιλοπούλου ( Απ. Πρωτ. 59609/ 25-05-2011 αναφέρεται ως « τάξη προσανατολισμού ». Πώς θα υλοποιείται αυτός ο προσανατολισμός με σκοπό προφανώς τη δυνατότητα επιλογών στις επόμενες τάξεις, έστω και όπως είναι ακόμη το πρόγραμμα σπουδών στο Λύκειο; Θεωρώ ότι γνωρίζετε, κα Υπουργέ, ότι η λήψη απόφασης για εκπαιδευτικές επίλογές εκ μέρους του/της μαθητή/τριας και επιλογές σταδιοδρομίας δεν είναι ένα στιγμιαίο γεγονός, που υλοποιείται με ένα τεστ ή με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Είναι διαδικασία ετών, στην οποία εμπλέκονται οι έφηβοι, οι γονείς τους και το σχολείο τους. Όλοι αυτοί παράγοντες χρειάζονται ένα σταθερό θεσμό αναφοράς εντός του σχολείου ή τουλάχιστον άμεσα σχετιζόμενο με τα διαμειβόμενα μέσα στη σχολική κοινότητα για τη στήριξη και πληροφόρησή τους μέσα από συμβουλευτικές διαδικασίες. Η λειτουργία αυτή δεν είναι παντός έργο αλλά παρέμβαση εκπαιδευμένων συμβούλων σταδιοδρομίας Και αυτούς τους έχετε εδώ και πολλά χρόνια κα Υπουργέ. Γιατί τους καταργείτε; Γιατί εκμηδενίζετε την πρόσφορά τους;

Τέλος, η χαριστική βολή, δόθηκε με την διάλυση πλέον των Γραφείων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού ( ΓΡΑΣΕΠ )» σε Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια με επιστροφή όλων των Συμβούλων ΣΕΠ στις οργανικές τους θέσεις από τις αρχές Σεπτεμβρίου 2011 και την ερήμωση των ΚΕΣΥΠ. Από αυτά θα λειτουργήσουν κατά το σχολικό έτος 2011-2012 με ένα μόνο σύμβουλο 57 ΚΕΣΥΠ σε σύνολο 79 σε όλη τη χώρα μέχρι την οριστική κατάργησή τους σύμφωνα με το άρθρο 22 του Προσχεδίου Νόμου για την « Οργάνωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Διοίκησης της Εκπαίδευσης ».

Υποτιμάτε, κα Υπουργέ, την αξία του ΣΕΠ, παρά τις εξ αντιθέτου δηλώσεις σας, και συντομεύετε την απαξίωσή του και τελικά την κατάργησή του μετατρέποντας το θεσμό αυτό σε ένα πρόγραμμα , « σχεδιασμού, οργάνωσης και παροχής υπηρεσιών συμβουλευτικής και προσανατολισμού, άρθρο 10 του Προσχεδίου » ( τι σημαίνει αυτό; ) και προβλέποντας για το ΣΕΠ στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου γυμνασίου ( πιλοτική φάση) μία ώρα στο τρίτο τρίμηνο μαζί με τη Σχολική Κοινωνική Ζωή ( ΣΚΖ). Επικροτώ την εισαγωγή της διαδικασίας αυτής Όμως, κα Υπουργέ, η παροχή υπηρεσιών ψυχολογικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των μαθητών/τριών, που επαγγέλλεσθε στο άρθρο 10 του Προσχέδιου, δεν μπορεί να αφεθεί στα χέρια ενός απλά επιμορφωμένου σχετικά εκπαιδευτικού, ούτε μπορεί να ανατεθεί σ? αυτόν ένα υψηλού βαθμού δυσκολίας έργο, που απαιτεί εξειδικευμένους γνώσεις εξειδικευμένου συμβούλου στο πλαίσιο λειτουργίας θεσμών όπως ο ΣΕΠ και άλλοι ( π.χ. Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων, Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης ) , τους οποίους εσείς με πολύ ευκολία καταργείτε.

Η επιστολή μου αυτή, κα Υπουργέ, αποτελεί μια κραυγή αγωνίας αλλά και διαμαρτυρίας ενός ανθρώπου, ο οποίος μαζί με πλειάδα εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων στήριξαν το θεσμό αυτό από τη γένεσή του. Σας κάνω έκκληση την τελευταία στιγμή. Μην επιτρέψετε να κατεδαφισθεί ο θεσμός του ΣΕΠ επί της υπουργίας σας. Υποστηρίξτε το θεσμό και γνωρίζετε πολύ καλά ότι υπάρχουν άτομα και φορείς, οι οποίοι και γνώσεις στο αντικείμενο διαθέτουν, και προτάσεις σας έχουν κάνει και να βοηθήσουν διατίθενται. Η κατεδάφιση του θεσμού θα σας χρεωθεί ως αρνητική πολιτική πράξη και ως ευθύνη σας, την οποία θα σας καταλογίσουν ως μομφή οι πολίτες του σήμερα και δεν θα σας συγχωρήσουν οι πολίτες και οι πολίτισσες του αύριο.

Με τιμή
Σπύρος Κρίβας


ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Π.Τ.Δ.Ε.
Σπύρος Κρίβας, Καθηγητής Συμβουλευτικής και Παιδαγωγικής
26500 Πάτρα
UNIVERSITY OF PATRAS DEPARTMENT OF EDUCATION
Spyros Kriwas, Professor of Counseling and Pedagogy
GR-265000,Patras

Fax 0030 61 997736, Tel. 0030 61 997730, e-mail: kriwas@upatras.gr

You may also like...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *