Σχολικός εκφοβισμός: Διαδραστικό εκπαιδευτικό εργαλείο – 6η Μαρτίου: Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας

Σχολικός εκφοβισμός: Σχεδιασμός και συντονισμός της «Ευρωπαϊκής καμπάνιας ενάντια του Σχολικού Εκφοβισμού» στο πλαίσιο του προγράμματος Daphne III της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Λεκτική και σωματική βία & Διαδικτυακός εκφοβισμός
 – Παιδί που εκφοβίζεται
 – Παιδί που εκφοβίζει
 – Παρατηρητής/παρατηρήτριας

Δείτε τα βιντεάκια με τις ιστορίες των παιδιών όπως τις βίωσαν τα ίδια …

Στα πλαίσια του προγράμματος European ? AntiBullying Campaign και της εκστρατείας ΚΑΝΕ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ…. ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ ο Σύλλογος Το Χαμόγελο του Παιδιού δημιούργησε ένα πρωτότυπο cross media Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο.

Το συγκεκριμένο εργαλείο έχει μια μορφή μέσα από την οποία ο παρατηρητής της ταινίας μπορεί να επέμβει πολλαπλά στην εξέλιξη της ιστορίας. Το Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο διατηρεί αυτή τη μορφή και παρουσιάζει δυο ιστορίες εκφοβισμού: η μία στο σχολικό περιβάλλον και η άλλη στο διαδικτυακό περιβάλλον.

Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει την ιστορία που επιθυμεί και στη συνέχεια να επιλέξει το προφίλ του παιδιού μέσα από την οπτική του οποίου θα δει την ιστορία. Βλέπει την ιστορία από τα «μάτια» του παιδιού που έχει επιλέξει και στη συνέχεια με δομημένες επιλογές μπορεί να επιλέξει την εξέλιξη της ιστορίας και τελικά το τέλος.

Η φυσικότητα των χώρων, τα παιδιά ηθοποιοί, οι ιστορίες που είναι βασισμένες σε πραγματικά γεγονότα δίνουν μια ισχυρή δυναμική στο εργαλείο και το κάνει ιδιαίτερα ελκυστικό ανάμεσα στα παιδιά. Ο στόχος του συγκεκριμένου εργαλείου είναι:

–  Η εξήγηση του φαινόμενου του σχολικού εκφοβισμού
–  Η αφύπνιση των παιδιών σε σχέση με την συναισθηματική κατάσταση των εμπλεκόμενων παιδιών στον εκφοβισμό
–  Η παρουσίαση πρακτικών λύσεων

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό εργαλείο πέρα από τους παραπάνω στόχους μπορεί να αποτελέσει και αφορμή για συζήτηση μέσα στην τάξη και να χρησιμοποιηθεί ως παιδαγωγικό μέσο από τους εκπαιδευτικούς με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών.

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Στην εκδήλωση ενός φαινόμενου μέσα στο σχολικό πλαίσιο πρώτο λόγο οφείλουν να έχουν και οι εκπαιδευτικοί.

Σε γενικές γραμμές ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να:
  –  ενημερωθεί για το φαινόμενο και ως συνέπεια να γίνει ικανότερος να το αναγνωρίζει να το σταματά άμεσα και να μπορεί να αναπτύξει στη συνέχεια προγράμματα ή τεχνικές παρέμβασης για εκτόνωση του
  –  Μην αγνοήσει ή υποτιμήσει κάτι που του αναφέρει το παιδί
  –  Κάνει άμεση και αυστηρή παρατήρηση αμέσως μετά το περιστατικό
  –  Να αξιοποιήσει τη «δύναμη» του παιδιού που ασκεί βία σε θετικές συμπεριφορές
  –  Να αναπτύξει δραστηριότητες σχετικά με το φαινόμενο (συζήτηση, παιχνίδι ρόλων, ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων)
  –  Να Δημιουργήσει θετικό κλίμα στο σχολείο
  –  Να προστατεύσει το παιδί που δέχεται τη βία, να μη του ζητάτε να εξηγήσει μπροστά σε άλλους τι έχει γίνει, αλλά σε κατ? ιδίαν συνάντηση να γίνεται προσπάθεια αποενοχοποίησης και συναισθηματικής ενίσχυσης

Επίσης:
  –  Συστήνεται να αποφεύγεται η ποινικοποίηση της πράξης και η τιμωρία του παιδιού με αποβολές από τη σχολική μονάδα καθώς δεν είναι αποτελεσματικές.
  –  Θα πρέπει να δημιουργείται τέτοιο κλίμα στο σχολείο ουτώς ώστε να μην καλύτονται τέτοια μυστικά.
  –  Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην ζητηθεί η «συμφιλίωση» μεταξύ παιδιού που δέχεται βία και παιδιού που ασκεί βία καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να επαναθυματοποιηθεί το ένα παιδί και το άλλο να επιβεβαιώσει την «δύναμη» και κυριαρχία» του.

 

Εγχειρίδιο αντιμετώπισης σχολικού εκφοβισμού εκπ/κών Β/θμιας εκπ/σης, ΚΑΡΑΒΟΛΤΣΟΥ Α. ΑΘΗΝΑ, ΑΘΗΝΑ, 2013 by sep4all | Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό

You may also like...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *