Yπολογιστικές Μηχανές > Mηχανισμός Αντικυθήρων

Μηχανισμός Αντικυθήρων (σελ. 1/2)

 

 

 

Ένας τρομερά πολύπλοκος μηχανισμός, ο οποίος ήταν φτιαγμένος από χαλκό και βρισκόταν  τοποθετημένος μέσα σε ξύλινο πλαίσιο. Ένας μηχανισμός που προβληματίζει και ταυτόχρονα συναρπάζει τους ιστορικούς της επιστήμης και της τεχνολογίας από την ημέρα που ανακαλύφθηκε, λίγο πριν από το Πάσχα του 1900. Πιο συγκεκριμένα, Βρέθηκε σε βάθος 60 μέτρων από κάποιους  σφουγγαράδες, σ' ένα ναυάγιο κοντά στα Αντικύθηρα στην περιοχή ποταμάκια,  μαζί με αγάλματα, όπως ο γνωστός Έφηβος. Αυτά τα πολύτιμα αντικείμενα αποτελούσαν λάφυρα, τα οποία μετέφερε ένα ρωμαϊκό πλοίο, από τη Ρόδο στη Ρώμη, επί εποχής Ιούλιου Καίσαρα στα μέσα του 1ουπ.Χ αιώνα.

 

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων (όπως είναι το γνωστό του όνομα σήμερα), θεωρείται ένα από τα πρώτα υπολογιστικά συστήματα. Φαίνεται πως είναι ένας ωρολογιακός μηχανισμός. Έχει δεκάδες οδοντωτούς τροχούς μεγάλης ακριβείας, που περιστρέφονται γύρω από πολλούς άξονες, όπως στα μηχανικά ρολόγια. Εσωτερικά αποτελείτο από 30 αλληλοεμπλεκόμενους οδοντωτούς τροχούς, έκκεντρα τοποθετημένους. Τους τροχούς που ήταν οργανωμένοι επικυκλοειδώς, έθετε σε κίνηση με διαφορετική ταχύτητα τον καθένα, ένας περιστρεφόμενος χειροκίνητος άξονας. Δείκτες σύμφωνα με τις επιγραφές έδειχναν την πορεία του Ήλιου την πορεία και τις φάσεις της Σελήνης και των πλανητών στον ζωδιακό κύκλο. Ο Άγγλος επιστήμονας Ντέρεκ ντε Σόλα Πράις που μελέτησε επί 25 χρόνια τον υπολογιστή διαπιστώνει την ύπαρξη ενός πολύπλοκου συστήματος διαφορικού οδοντωτού τροχού, ο οποίος δεχόταν δύο διαφορετικές περιστροφές, και αναλόγως "έβγαζε" αποτέλεσμα. Δηλαδή εκτελούσε μαθηματικές πράξεις με μηχανικό τρόπο.

 

Η πιο αποδεκτή θεωρία σχετικά με τη λειτουργία του, υποστηρίζει ότι ήταν ένας αναλογικός υπολογιστής, σχεδιασμένος να υπολογίζει τις κινήσεις των ουράνιων σωμάτων. Εκτιμάται ότι φτιάχτηκε γύρω στο 87 π.Χ. από τον Ρόδιο αστρονόμο Γέμινο. Από τις επιγραφές που υπήρχαν στις πλευρές του, οι περισσότερες δεν μπορούν να διαβαστούν καθόλου λόγω διάβρωσης. Σώζονται τμήματα από τρεις κύριες επιγραφές και αρκετές δευτερεύουσες Δυστυχώς μόνο σε δύο από τα τμήματα που σώθηκαν το διατηρημένο κείμενο είναι αρκετά μεγάλο και σαφές: στο μεγάλο κομμάτι της πλάκας του πίνακα και το κάτω κομμάτι της πίσω πόρτας. Τα στοιχεία που προκύπτουν από αυτά  όπως π.χ. η μορφή των γραμμάτων ενισχύουν τη χρονολόγηση του ναυάγιου και της κατασκευής του μηχανήματος μιας και είναι χαρακτηριστικά του 1 π.Χ αιώνα. 

 

Πηγή: