Facebook Like Box


..Οδηγός Πλοήγησης..



Διημερίδα ΦΠΨ "Layers of Identities"

29-30 Μαΐου 2015

 

 

Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

«International Research Association for History and Social Sciences Education» IRAHSSE/ AIRDHSSE

&

Το ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ, ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ / ΠΜΣ ΘΕΠΑΕ

ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝ/ΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Διοργανώνουν διημερίδα

29-30  Μαΐου 2015

Θέμα

Layers of Identities

Οι εργασίες θα γίνουν στην αγγλική και γαλλική γλώσσα με παράλληλη μετάφραση στην ελληνική

Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής

Οι εισηγητές συζητούν το θέμα της ταυτότητας στο πλαίσιο της ιστορίας και της Διδακτικής της ιστορίας και επιχειρούν να διερευνήσουν τη σχέση που έχουν άτομα και συλλογικότητες με το παρελθόν.

Η σχολική ιστορία, οι μνημονικές αφηγήσεις, τα μουσεία, τα μνημεία, οι ιστορικές επέτειοι και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης καταλαμβάνουν το δημόσιο χώρο. Σ’ αυτό το δημόσιο χώρο τα υποκείμενα προσδιορίζονται σε σχέση με το παρελθόν. Μέσα από αυτές τις πολλαπλές αναπαραστάσεις του παρελθόντος τα άτομα παράγουν αξίες και νοήματα, διαμορφώνουν και παρουσιάζουν τη δική τους ταυτότητα με μορφές ποικίλες είτε αποστασιοποίησης είτε αφομοίωσης με άλλους.

                                                            

Η διαδικασία της παγκοσμιοποίησης δεν περιορίζεται μόνον στη λειτουργία της οικονομίας και την οργάνωση της παραγωγής. Τέμνει όλα τα επίπεδα της κοινωνικής ζωής. Τα συνήθη κριτήρια κατηγοριοποίησης, οι βεβαιότητες των νοημάτων μας καθώς και τα εσωτερικευμένα σχήματα ανάγνωσης του ‘‘εαυτού’’ και της σχέσης μας με την ‘‘ετερότητα’’ υπακούουν σε παραδοσιακούς συμβολικούς κανόνες;  

Οι εισηγητές εστιάζουν στις στρατηγικές που κινητοποιούνται για τον επαναπροσδιορισμό των ταυτοτήτων στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης. Γνωρίζοντας ότι οι κοινωνικές και πολιτισμικές αλληλεπιδράσεις συσχετίζουν ομοιογένεια και διαφορετικότητα και παράλληλα ευνοούν δεσμούς μεταξύ ανθρώπων από μακρινές κουλτούρες, διερωτώνται ποια είναι η επίδραση της χρονικής και χωρικής διάστασης στους ταυτοτικούς δεσμούς που αναπτύσσονται.


Ενώ η εποχή των μέσων μαζικής ενημέρωσης μεταμορφώνει τον τρόπο που οι άνθρωποι συγκροτούν τις ταυτότητές τους, συμβάλλοντας κυρίως στη διαμόρφωση νέας κοινωνικής αναγνώρισης, παρατηρούμε ότι η πολιτισμική συγκυρία σημαδεύεται συχνά από κλειστές και εθνοκεντρικές ταυτότητες, με μορφές που κυμαίνονται από την υπεράσπιση τοπικών παραδόσεων μέχρι την έκφραση ξενοφοβίας, ρατσισμού ακόμα και εθνοκάθαρσης.


Η ιστορία, ως γνώση, διαθέτει το πλεονέκτημα να διευρύνει την εικόνα του κόσμου και της κοινωνίας πέρα από τον στενό μας περίγυρο.  Η Διδακτική της ιστορίας, με βάση την ιδιαίτερη προβληματική της, μπορεί να προτείνει στη σχολική ιστορία και τα σχολικά προγράμματα διευθετήσεις και μέσα προκειμένου να αντιμετωπίζονται εθνοκεντρικές λογικές, ασύμμετροι προσδιορισμοί του εαυτού και της ετερότητας, ουσιοκρατικές ταυτότητες με μονοδιάστατη προοπτική. Μπορεί, επίσης, να μελετά τις αναπαραστάσεις και τις πρακτικές διδασκαλίας που επηρεάζουν αυτή την περιοχή, προκειμένου να εξασκούνται οι μαθητές ώστε να σκέπτονται τον εαυτό τους σε σχέση με τους άλλους, με την απόσταση και την οξυδέρκεια που επιτρέπουν τη συγκρότηση ταυτοτήτων ανοιχτών στον πολιτισμικό χρόνο και χώρο: τοπικό, περιφερειακό, παγκόσμιο / άμεσο, συγκυριακό, δομικό.


IRAHSSE / AIRDHSS

International Research Association for History and Social Sciences Education

Association Internationale de Recherche en Didactique de l’Histoire et des Sciences Sociales

Université Nationale et Kapodistrienne d’Athènes

Département de Philosophie, Pédagogie, Psychologie

 

 

‘‘Second series of Meetings

of the International Research Association

for History and Social Sciences Education’’

University of Athens Greece

29-30 May 2015

Layers of Identities

 

PROGRAM

 

“Deuxièmes Rencontres

de l’Association Internationale de Recherche en Didactique

de l’Histoire et des Sciences Sociales’’

Université d’Athènes Grèce 

      29-30 Mai  2015

Échelles d’identités

 

PROGRAMME

 

 

Friday/ Vendredi  29.5.2015

Hall/ Salle Argyriadis

 

 

 

 

14:30 – 15:00 : REGISTRATION / ENREGISTREMENT

 

15:00 – 15:30 : WELCOME ADDRESSES/ MOTS DE BIENVENUE

 

15:30 – 16:30 : KEYNOTE SPEECH- CONFÉRENCE D'OUVERTURE

Antonis LIAKOS  (Department of History, University of Athens, Greece)

 The Jurassic Park of Historical Culture.

 

16:30- 17:00 BREAK-PAUSE

 

 

17:00 -18:30 SESSION 1 / SESSION 1

History Education and Identity Construction

 

Chair/ Présidence:  Irene NAKOU (Volos/ Greece)

Luigi CAJANI (Rome / Italy), Nationalism, Europeanism, Cosmopolitism: Layers of Identity in Italian History Teaching.

Maria REPOUSSI (Thessaloniki/ Greece), Questioning the linkage of History Education to Identity formation.

Eleni APOSTOLIDOU (Ioannina/ Greece), The Role of Identities in History Teaching: a Controversy and a Challenge.

 

Discussion/ Débat

 

18:30 -19:30 SESSION 2 / SESSION 2

Memory and identity

Chair/ Présidence:  Felix BOUVIER (Trois Rivières /Canada)

Irene NAKOU (Volos/ Greece), Oral history and the inference of different layers of identities.

Maria do Céu DE MELO (Braga/Portugal), Silêncio! Vai-se cantar o fado! - Portuguese song and identity.

 

Discussion/ Débat

 

 

 

 

Saturday / Samedi 30.5.2015

Hall/Salle Argyriadis

9:30 – 11:00 SESSION 3 /  SESSION 3

Sociétés multiculturelles et identités

Chair/ Présidence : Pierre-Philippe BUGNARD (Fribourg –Suisse)

Antonis HOURDAKIS  (Crète/ Grèce), La pédagogie interculturelle et l’enseignement de l'histoire.

Felix BOUVIER (Trois Rivières /Canada), L’identité anglo-québécoise et l’enseignement de l’histoire nationale du Québec et du Canada.

Nadine FINK (Lausanne/Suisse), Usages du passé et redéfinitions identitaires: réflexion à propos du nouveau plan d’études en Suisse romande.

Discussion/ Débat

11:00-11:30 BREAK-PAUSE

 

11:30- 13:00 SESSION 4/  SESSION 4

Échelles d’identité           

Chair/ Présidence: Antonis HOURDAKIS  (Crète/ Grèce).

Dora CAVOURA (Athènes /Grèce), Valeurs partagées et identités à l’ère de mondialisation.

Mostafa HASSANI IDRISSI &Ali MOURYF (Rabat/Maroc), L'identité nationale au Maroc entre discours politique, histoire savante et histoire scolaire.

Pierre-Philippe BUGNARD (Fribourg / Suisse), Construire une identité à l'école sur une question sociale vive traitée en croisant les échelles spatiales et temporelles.

 

Discussion/ Débat

 

13:00- 13:30: TABLE RONDE FINALE / FINAL ROUND TABLE

Luigi CAJANI (Rome/ Italy),  Dora CAVOURA, (Athènes / Grèce),  Mostafa HASSANI IDRISSI (Rabat/Maroc), Maria REPOUSSI(Thessaloniki/ Grèce).

 

 

Direction de l'AIRDHSS/IRAHSSE Board (2013-2015).

Félix Bouvier, Pierre Philippe Bugnard, Luigi Cajani, Théodora Cavoura, Nadine Fink, Mostafa Hassani-Idrissi, Maria do Céu de Melo

Comité scientifique / Scientific Committee

Eleni Apostolidou, Pierre Philippe Bugnard, Luigi Cajani, Théodora Cavoura.

 

Comité d'organisation /Steering Committee

Th. Cavoura, M. Mamoura, A. Papadopoulou, N. Stamos, D. Panos, G. Retalis.

 Πηγή: Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΕΚΠΑ


Όλγα Παΐζη © 2012 - 2022

Σχεδιασμός - Ανάπτυξη: Όλγα Παΐζη

Η ιστοσελίδα φιλοξενείται από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Τελευταία Ενημέρωση: 30 Mαΐου 2022