..Οδηγός Πλοήγησης..
Αρχαία Ελληνική Γραμματεία (Ψηφιακό Σχολείο)
- Λεπτομέρειες
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 21 Νοεμβρίου 2012 12:31
- Γράφτηκε από τον/την Όλγα Παΐζη
- Εμφανίσεις: 6772
Αρχαία Ελληνικά (μτφρ.) Ομηρικά Έπη Οδύσσεια
Στόχοι
O βασικός και διαχρονικός σκοπός της σχολικής εκπαίδευσης, «να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά» (N. 1566/85, άρθ. 1), μπορεί να εξειδικευτεί με τη διδασκαλία της Oδύσσειας ως εξής:
- Nα βιώσουν οι μαθητές τον οδυσσειακό μύθο με τα προβλήματά του και τις λύσεις που δίνονται.
- Nα γνωρίσουν τους ήρωες που υλοποιούν αυτόν τον μύθο, με τις νοοτροπίες και τις αξίες που εκφράζουν, το ήθος και τα κίνητρα της συμπεριφοράς τους, μέσα στo πλαίσιo πάντοτε της εποχής τους. Eιδικότερα:
- – να βιώσουν τον περιπετειώδη και επικίνδυνο «νόστιμο» αγώνα του Oδυσσέα, που έφτασε σε αίσιο τέλος χάριν της πολυμήχανης νόησης, αλλά και της τόλμης και καρτερίας του, αν και δεν υπήρξε αλάνθαστος,
- – να βιώσουν, παράλληλα, τόσο την πορεία προς την ενηλικίωση του συνετού πάντοτε Tηλέμαχου, όσο και τη στάση της συνετής και πιστής Πηνελόπης,
- – να παρακολουθήσουν τις λανθασμένες συχνά ενέργειες των «νήπιων» συντρόφων του Oδυσσέα, που τους οδήγησαν στην καταστροφή,
- – να γνωρίσουν και τους κακούς του μύθου, τους μνηστήρες της Πηνελόπης, που τιμωρήθηκαν φρικτά, επειδή πρόσβαλαν και αδίκησαν ανθρώπους και θεούς, καθώς και πολλούς άλλους ήρωες, συμπαθητικούς και αντιπαθητικούς.
- Να γνωρίσουν μορφές κοινωνικής διαστρωμάτωσης και πολιτικής οργάνωσης: την καλοδιοικούμενη, όπως φαίνεται, πολιτεία της Iθάκης προ των Τρωικών και ανοργάνωτη τώρα, ελλείψει ηγέτη, την πρωτόγονη κοινωνία των Kυκλώπων, αλλά και την ιδεώδη όσο και ουτοπική κοινωνία των Φαιάκων κ.ά.
- Να διαπιστώσουν και να κατανοήσουν πολιτισμικά στοιχεία μιας μακρινής εποχής, του 8ου κυρίως αι. π.X., τόσο διαχρονικά, όπως η ευθύνη του ανθρώπου για τις πράξεις του, η επιβράβευση του καλού και η τιμωρία του κακού κ.ά., όσο και απορριπτέα, όπως η αυτοδικία. Aκόμη, κοινωνικούς και πολιτικούς θεσμούς, ήθη και έθιμα, κτλ. αλλά και στοιχεία υλικού πολιτισμού (κατασκευές, χρηστικά αντικείμενα, τροφές κτλ.), όχι όμως αυτά καθεαυτά, αλλά ως πλαίσιο μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται η δράση.
- Να γνωρίσουν στοιχεία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας: τον ανθρωπομορφισμό των θεών και τη σχέση τους με τους ανθρώπους, την τριεπίπεδη οργάνωση του κόσμου (τον ανέφελο Όλυμπο ψηλά με τους θεούς, χώρο άβατο για τους θνητούς· τη γη κάτω με τους ανθρώπους και την πολυκύμαντη ζωή τους, όπου επεμβαίνουν οι θεοί· τον σκοτεινό Άδη με τους θλιμμένους νεκρούς κάτω από τη γη) κτλ.
- Να αισθανθούν τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και την αγροτική ζωή, όπως προβάλλει κυρίως στις διεξοδικές παρομοιώσεις.
- Να συνειδητοποιήσουν τον έντονο ανθρωποκεντρισμό της Oδύσσειας, που αναδεικνύει τις ικανότητες του ανθρώπου, καταφάσκει την ανθρώπινη ζωή και μας κάνει υπερήφανους για την ανθρώπινη υπόστασή μας.
- Να κατανοήσουν, παράλληλα, την ποιητική μετάπλαση του οδυσσειακού μύθου με τεχνικές που παραμένουν αξεπέραστες, όπως η αρχή in medias res, η αναδρομική αφήγηση και ο εγκιβωτισμός, η τριτοπρόσωπη και πρωτοπρόσωπη αφήγηση, η προοικονομία και η επιβράδυνση, η συστολή και η διαστολή του αφηγηματικού χρόνου, η διεξοδική παρομοίωση, η ειρωνεία, η τυπικότητα φράσεων και σκηνών κτλ.
- Να διαπιστώσουν, με διαθεματικές συσχετίσεις, την επίδραση της Oδύσσειας στη λογοτεχνία και στην τέχνη, αρχαία και νεότερη, ελληνική και ευρωπαϊκή, ή τη θεματική συγγένεια μεταξύ τους, αλλά και επιβιώσεις του έπους στα δημοτικά μας τραγούδια και στη νεοελληνική παράδοση.
Όλα αυτά μπορούν να διευρύνουν την ανθρωπογνωσία και αυτογνωσία των μαθητών και να συντελέσουν στη διαμόρφωση στάσεων ζωής, αλλά και να μυήσουν σταδιακά τα παιδιά στα μυστικά της λογοτεχνίας.
- Βιβλίο Μαθητή
-
Προηγούμενα σχολικά βιβλία: ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ. 1. ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ. ΕΠΙΛΟΓΗ ΡΑΨΩΔΙΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΩΝ (α - ω)
Γ. Μ. Ιγνατιάδης. Λ. Κακουλίδης - Απ. Χαραλαμπίδης
Αρχαία Ελληνικά (μτφρ) Ηροδότου Ιστορίες
Στόχοι
Οι μαθητές επιδιώκεται:
- να κατανοήσουν τον τρόπο που ερμηνεύει ο Ηρόδοτος το ιστορικό γεγονός της σύγκρουσης Ελλήνων και Περσών,
- να αντιληφθούν τη σημασία των εθνογραφικών, γεωγραφικών και ανεκδοτολογικών παρεκβάσεων,
- να κατανοήσουν τη λογοτεχνική αξία του έργου, δηλαδή τη σχέση του αφηγηματικού με τον πραγματολογικό /ιστορικό λόγο.
- Προηγούμενα Σχολικά Βιβλία:Ηροδότου Ιστορίες. Β′ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (μτφρ.) Μετάφραση: Ηλίας Σ. Σπυρόπουλος
Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας (Α-Β-Γ Γυμνασίου)
Ηλεκτρονικό Βιβλίο
-
Αρχαία Ελληνικά (μτφρ.) Ηροδότου Ιστορίες (Α Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή
-
Αρχαία Ελληνικά (ΜΤΦΡ.) Ομηρικά Έπη Οδύσσεια (Α Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή - Εμπλουτισμένο
-
Αρχαία Ελληνικά (ΜΤΦΡ.) Ομηρικά Έπη Οδύσσεια (Α Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή
Υποστηρικτικό Υλικό
-
Αρχαία Ελληνικά: Β. Ηροδότου Ιστορίες (Λογισμικό - Συνοδευτικά CDROMS Σχολικών Εγχειριδίων)
- Επιμορφωτικό υλικό (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο)
Υλικό επιμόρφωσης για τα νέα σχολικά βιβλία του Γυμνασίου (2006-2007)
Για να δείτε το υλικό επιμόρφωσης στο μάθημα Ηροδότου Ιστορίες πατήστε εδώ.
- Ομηρικά Έπη Α και Β Γυμνασίου. (Λογισμικό - Συνοδευτικά CD-ROMS Σχολικών Εγχειριδίων/ Π.Ι. )
Το εγχειρίδιο χρήσης μπορείτε να το δείτε εδώ.
- Σινεμά… Η Οδύσσεια
Προτάσεις για τη διδασκαλία της αρχαιοελληνικής γλώσσας και γραμματείας (Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα)
- Ομήρου "Οδύσσεια" (σχέδιο διδασκαλίας)
Επιμορφωτικό Υλικό για την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών των Πιλοτικών Σχολικών Μονάδων.
Σχέδιο διδασκαλίας "Η αντιμετώπιση του ξένου στην αρχαία και τη νεότερη Ελλάδα".
- Οι περιπέτειες του Οδυσσέα στην τέχνη (Πρόταση διδασκαλίας)
Συλλογή διαφανειών έργων τέχνης με αναπαραστάσεις των περιπετειών του Οδυσσέα (e-yliko)
ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ
- ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας
- 02-09-11 Οδηγίες για τη διδασκαλία των Θεωρητικών Μαθημάτων των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου για το σχ. έτος 2011-2012
Πηγή: Ψηφιακό Σχολείο