ΡΑΔΙΟΝΙΟ > ΙΣΤΟΡΙΑ > 1Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ > ΙΤΑΛΙΚΟΣ ΦΟΥΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

 

Luigi Russolo

LArte dei Rumori

(Η Τέχνη των Θορύβων)

(1913)

 

Το 1913 ο φουτουριστής Luigi Russolo γράφει ένα μανιφέστο με τίτλο Η Τέχνη των Θορύβων, στο οποίο προτείνει τη χρήση του θορύβου στη μουσική. Το μανιφέστο αυτό θεωρείται ως η απαρχή της ηχητικής τέχνης. Ωστόσο, ο Russolo πρότεινε να οργανωθεί και να τισατευθεί ο θόρυβος με «μουσικούς» κυρίως όρους και όχι να χρησιμοποιηθεί αυτούσιος. Προεκιμένου να υλοποιήσει τη θεωρία του, κατασκεύασε μια σειρά από θορυβοποιά μουσικά όργανα τα Intonarumori και διοργάνωσε συναυλίες με αυτά. Εκείνη την εποχή πάντως οι συναυλίες αυτές δεν έτυχαν ευνοϊκής αποδοχής από το κοινό. Παρακάτω παρατίθεται ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από το μανιφέστο:

«Η Αρχαία ζωή ήταν γεμάτη σιωπή. Το 19ο αιώνα, με την εφεύρεση των μηχανών, ο Θόρυβος γεννήθηκε. Σήμερα, ο θόρυβος θριαμβεύει και βασιλεύει… Κάθε εκδήλωση της ζωής συνοδεύεται από θόρυβο. Συνεπώς ο θόρυβος είναι οικείος στο αυτί μας και έχει τη δύναμη να ανακαλεί στιγμιαία στη μνήμη την ίδια τη ζωή. Ο ήχος, αποξενωμένος από τη ζωή, πάντα μουσικός, ένα περιστασιακό και όχι απαραίτητο στοιχείο, έχει γίνει για το αυτί μας ό,τι είναι για το μάτι μας μια πολύ οικεία θέα(ση). Αντιθέτως, ο θόρυβος φθάνοντας συγκεχυμένος και ακανόνιστος από την ακανόνιστη σύγχυση της ζωής, δεν μας αποκαλύπτεται ποτέ πλήρως και πάντα επιφυλάσσει αμέτρητες εκπλήξεις. Είμαστε σίγουροι, λοιπόν, ότι επιλέγοντας, συντονίζοντας, και ελέγχοντας όλους τους θορύβους, θα εμπλουτίσουμε το ανθρώπινο είδος με μια νέα και ανυποψίαστη ευχαρίστηση των αισθήσεων. Παρότι το χαρακτηριστικό του θορύβου είναι ότι μας θυμίζει στυγνά τη ζωή, η Τέχνη των Θορύβων δεν θα έπρεπε να περιοριστεί σε μια μιμητική αναπαραγωγή. (Θα κατορθώσει τη μεγαλύτερη συναισθηματική δύναμη και ακουστική ευχαρίστηση, και η έμπνευση του καλλιτέχνη θα ξέρει πώς να την αντλήσει με το συνδυασμό των θορύβων.)»

Ακούστε ένα ηχητικό παράδειγμα με Intonarumori με τίτλο Risveglio della città. Η ηχογράφηση έχει γίνει με σύγχρονη ανακατασκευή των Intonarumori, αφού τα αυθεντικά έχουν καταστραφεί.

 

Πηγή: Audio Culture. Cox, Christoph και Warner, Daniel (επιμ.), Audio Culture: Readings in Modern Music (New York and London.: Continuum, 2004): 10, 13

 

ΤΟ PROJECTΙΣΤΟΡΙΑΘΕΩΡΙΑΗΧΟΣΝΕΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

 

1877-19451945-19951995 κ.ε.