ΡΑΔΙΟΝΙΟ > ΙΣΤΟΡΙΑ
> 2Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Περίοδος της
Παγίωσης και Αυτονόμησης της Ραδιοφωνικής Τέχνης (1945-1995)
Η
δεύτερη περίοδος χαρακτηρίζεται από την αναγέννηση της ραδιοφωνικής τέχνης μετά
τον πόλεμο, η οποία συνδέεται με την πρόοδο της ηχητικής τεχνολογίας και με την
πορεία της avant-garde προς τον μεταμοντερνισμό. Στα πλαίσια της παγίωσης των τεχνών των
μέσων (media arts), η ραδιοφωνική τέχνη αναζητά την αυτονομία της και
την οριοθέτησή της από τις άλλες οπτικοακουστικές τέχνες και την ηχητική τέχνη.
Οι
πειραματισμοί των καλλιτεχνών βασίζονται στην υπέρβαση των καθιερωμένων
ραδιοφωνικών κωδίκων και στα πλαίσια ποικίλων κινημάτων αμφισβητούν το
καθιερωμένο πρότυπο εμπορικής λειτουργίας του ραδιοφώνου. Έτσι έχουμε στην
πράξη την εμφάνιση μιας τέχνης που δεν αξιοποιεί απλά τον ηχητικό χαρακτήρα του
ραδιοφώνου, αλλά και το γεγονός ότι το ραδιόφωνο βασίζεται στη μετάδοση (transmission art).
Στα
τέλη της δεκαετίας του 1980 η ραδιοφωνική τέχνη αρχίζει να διαμορφώνει την
ταυτότητά της μέσα από μία σειρά συνεδρίων, εκθέσεων και εκδόσεων, αλλά κυρίως
μέσα από τη δημιουργία ειδικών για αυτήν εκπομπών, με βασικότερη την Kunstradio της Αυστριακής Ραδιοφωνίας. Έτσι αρχίζει
να χτίζεται ένας θεωρητικός κορμός για τη ραδιοφωνική τέχνη.
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
1948 |
Etude aux chemins de fer, Pierre Schaeffer (musique
concrète) Pour en finir avec
le jugement de dieu, Antonin Artaud |
1951 |
Imaginary
Landscape No.4, John Cage |
1957 |
Pêche de
nuit, Henri Chopin (audio
poème) |
1961 |
Το
Hörspiel: Μέσα και Δυνατότητες ενός Απόλυτου Ηχοθεάτρου, Friedrich
Knilli |
1964 |
Schallspielstudie, Paul Pörtner [ακολούθησαν
άλλες δύο σπουδές ως το 1968] |
1966 |
Hymnen, Karlheinz Stockhausen [ως το 1967] Solitude Trilogy, Glenn
Gould [ολοκληρώθηκε το 1967] Public Supply I, Max Neuhaus |
1968 |
Fünf
Mann Menschen, Ernst Jandl & Friederike Mayröcker Ίδρυση του WDR Hörspiel Studio (μετέπειτα Studio Akustische Kunst) στην Κολωνία |
1969 |
Το Nέο Hörspiel: Κείμενα, Παρτιτούρες, Klaus Schöning Hörtexte
VI: Apollo Amerika,
Ferdinand Kriwet Hörspiel: Ein Aufnahmezustand, Mauricio Kagel |
1972 |
Preislied, Paul Wühr |
1973 |
Ίδρυση του Western Front Society στο Βανκούβερ |
1974 |
Soundscapes
of Canada, Wolrd
Soundscape Project Radio on Radio: A Radio Program about Radio, Howard Broomfield |
1976 |
Wintermärchen, Gerhard
Rühm |
1977 |
Radio
Net, Max Neuhaus |
1978 |
Radio by Artists, διάφοροι καλλιτέχνες [ως το 1980] |
1979 |
Wiencouver, Hank Bull [ακολούθησαν άλλα 3 ως το 1983] Interplay, ARTEX |
1981 |
Under the Flightpath, Hildegard Westerkamp |
1982 |
The World in 24
Hours, Robert Adrian |
1983 |
Telephone Music |
1984 |
Kunstfunk, BLIX |
1987 |
«Radical Radio»,
R.Murray Schafer Razionalnik,
Seppo Gründler & Josef Klammer Audiographs:
Songs from the Tenderloin,
Earwax Έναρξη της εκπομπής Kunstradio/Radiokunst στο ÖRF 1 (Αυστρία) Έναρξη της
εκπομπής New American Radio στις ΗΠΑ [ως το
1998] |
1988 |
Radio / Zeit, Richard Kriesche |
1989 |
Art’s Birthday [συνεχίζεται μέχρι σήμερα] Δημιουργία του Ars Acustica Group της ΕBU Radio Free |
1990 |
Les Oiseaux de Bullion, Claude
Schryer Loundscape Soundings, Bill
Fontana Terra dell’
Imaginazione, Helen Thorington |
1991 |
Voices in the Dark, Jackie
Apple Salvation at 1
A.M., Donald Swearingen |
1992 |
Écrits
Bruts, Christof Migone Pressures of the Unspeakable, Gregory Whitehead Radio Rethink, Banff
Centre for the Arts [ομώνυμο βιβλίο εκδόθηκε το 1994] Wireless Imagination: Sound, Radio and the
Avant-Garde, Douglas Kahn &
Gregory Whitehead (eds.) |
1993 |
Radiotext(e), Neil Strauss (ed.) |
1994 |
Mental Radio,
Charles Amirkhanian Menage à Trade, Guillermo Gómez-Peña |
ΤΟ PROJECT – ΙΣΤΟΡΙΑ – ΘΕΩΡΙΑ – ΗΧΟΣ – ΝΕΑ – ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
1877-1945 – 1945-1995 – 1995 κ.ε.