ΡΑΔΙΟΝΙΟ > ΙΣΤΟΡΙΑ > 1Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ

 

Περίοδος των Πρώτων Πειραματισμών (1887-1945)

 

 

 

Η πρώτη περίοδος ξεκινά με την εφεύρεση του φωνόγραφου, δηλαδή την εγκαινίαση μιας σειράς δυνατοτήτων για την έλευση της ηχητικής και στη συνέχεια της ραδιοφωνικής τέχνης. Τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα συναντάμε κείμενα και έργα σχετικά με την ηχητική τέχνη καθώς και προβλέψεις της χρήσης και λειτουργίας του ραδιοφωνικού μέσου από Ιταλούς Φουτουριστές, Ρώσους Φουτουριστές και Ντανταϊστές καλλιτέχνες. Από το 1920 και μετά, με τη δημιουργία των πρώτων ραδιοφωνικών σταθμών έχουμε ποικίλες θεωρητικές προσεγγίσεις και προγραμματικές απαιτήσεις μιας τέχνης του ραδιοφώνου που όμως τεχνολογικά και κοινωνικοπολιτικά είναι ανέφικτες. Υπάρχουν παρόλα αυτά λίγα παραδείγματα ραδιοφωνικής τέχνης, η οποία άρχισε να αναπτύσσεται στους κύκλους της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. Η πορεία της όμως ανακόπηκε απότομα με την άνοδο του ναζισμού στη Γερμανία και στη συνέχεια με την έναρξη του Β Παγκοσμίου Πολέμου. Επίσης, η παγίωση της λειτουργίας του ραδιοφώνου ως βασικού μέσου ενημέρωσης, αλλά και ως εμπορικού μέσου (στην Αμερική) δεν επέτρεψε την ανάπτυξη πολλών πειραματισμών ούτε την πραγματοποίηση κάποιων οραματισμών για εναλλακτικές χρήσεις και λειτουργίες του ραδιοφώνου.

 

     

 

 

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ

 

1877

Εφεύρεση του φωνόγραφου, Thomas Edison

 

Εφεύρεση του παλαιοφώνου, Charles Cros

1886

L’ Eve Future, Villiers de lIsle-Adam

1909

«Μανιφέστο του Φουτουρισμού», F.T. Matinetti

1912

Ρωσικός Φουτουρισμός (Κυβοφουτουρισμός)

1913

H Τέχνη των Θορύβων, Luigi Russolo

 

Ποίηση zaum, Alexei Kruchenykh

 

Erratum Musical, Marcel Duchamp

1914

Intonarumori, Luigi Russolo

 

Zang Tumb Tumb, F.T. Marinetti

1916

Ανοίγει το Cabaret Voltaire στη Ζυρίχη

 

Φωνογραφικό Εργαστήριo Ακοής, Dziga Vertov

 

Η Κρήνη, Marcel Duchamp

 

Le Roi-Lune, Guillaume Apollinaire

1920

Kablepoema za okean, Mykhailo Semenko

1921

«Το Ραδιόφωνο του Μέλλοντος», Velimir Khlebnikov

1922

Συμφωνία των Σειρήνων, Arseni Avraamov

 

Ursonate, Kurt Schwitters [ως το 1932]

1923

«Νέα Μορφή στη Μουσική: Δυνατότητες του Φωνόγραφου», László Moholy-Nagy

1924

Zauberei auf dem Sender, Hans Flesch

 

Ηχητικά Πορτραίτα Αστικών Τοπίων, Hans Bodenstedt [ως 1926]

1925

«Cinemapravda & Radiopravda», Dziga Vertov

 

«Οι Δυνατότητες της Απόλυτης Ραδιοφωνικής Τέχνης», Kurt Weill

1926

«Radio-Style Manifesto», David Burliuk

 

Der tönende Stein, Alfred Braun

1928

Wochenende, Walter Ruttmann

 

Hallo! Hier Welle Erdball!!, Friedrich Walther Bischoff

1929

Grammophonmusik, Paul Hindemith & Ernst Toch [ως το 1930]

 

Der Lindberghflug, Bertold Brecht

 

«Το Ραδιόφωνο ως Μέσο Επικοινωνίας», Bertold Brecht

 

Espace, Edgar Varèse [ως 1939]

1930

Ενθουσιασμός: Η Συμφωνία του Donbass, Dziga Vertov

1931

Hörmodelle, Walter Benjamin [ως 1932]

1933

«La Radia», F.T.Marinetti & Pino Masnata

 

Cinque Radio Sintesi, F.T. Marinetti

1936

Ραδιόφωνο: Μια Τέχνη του Ήχου, Rudolf Arnheim

 

Το Έργο Τέχνης στην Εποχή της Μηχανικής Αναπαραγωγής, Walter Benjamin

1938

Ο Πόλεμος των Κόσμων, Orson Welles

1939

Imaginary Landscape No.1, John Cage

 

 

ΤΟ PROJECTΙΣΤΟΡΙΑΘΕΩΡΙΑΗΧΟΣΝΕΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

 

1877-19451945-19951995 κ.ε.