ΡΑΔΙΟΝΙΟ > ΙΣΤΟΡΙΑ
> 1Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Περίοδος των
Πρώτων Πειραματισμών (1887-1945)
Η
πρώτη περίοδος ξεκινά με την εφεύρεση του φωνόγραφου, δηλαδή την εγκαινίαση
μιας σειράς δυνατοτήτων για την έλευση της ηχητικής και στη συνέχεια της
ραδιοφωνικής τέχνης. Τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα συναντάμε κείμενα
και έργα σχετικά με την ηχητική τέχνη καθώς και προβλέψεις της χρήσης και
λειτουργίας του ραδιοφωνικού μέσου από Ιταλούς Φουτουριστές, Ρώσους
Φουτουριστές και Ντανταϊστές καλλιτέχνες. Από το 1920 και μετά, με τη
δημιουργία των πρώτων ραδιοφωνικών σταθμών έχουμε ποικίλες θεωρητικές
προσεγγίσεις και προγραμματικές απαιτήσεις μιας τέχνης του ραδιοφώνου που όμως
τεχνολογικά και κοινωνικοπολιτικά είναι ανέφικτες. Υπάρχουν παρόλα αυτά λίγα
παραδείγματα ραδιοφωνικής τέχνης, η οποία άρχισε να αναπτύσσεται στους κύκλους
της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. Η πορεία της όμως ανακόπηκε απότομα με την άνοδο
του ναζισμού στη Γερμανία και στη συνέχεια με την έναρξη του Β Παγκοσμίου
Πολέμου. Επίσης, η παγίωση της λειτουργίας του ραδιοφώνου ως βασικού μέσου
ενημέρωσης, αλλά και ως εμπορικού μέσου (στην Αμερική) δεν επέτρεψε την ανάπτυξη
πολλών πειραματισμών ούτε την πραγματοποίηση κάποιων οραματισμών για
εναλλακτικές χρήσεις και λειτουργίες του ραδιοφώνου.
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
1877 |
Εφεύρεση του φωνόγραφου,
Thomas Edison Εφεύρεση
του παλαιοφώνου, Charles Cros |
1886 |
L’
Eve Future, Villiers de l’Isle-Adam |
1909 |
«Μανιφέστο
του Φουτουρισμού», F.T. Matinetti |
1912 |
Ρωσικός
Φουτουρισμός (Κυβοφουτουρισμός) |
1913 |
H Τέχνη των Θορύβων, Luigi Russolo Ποίηση
zaum, Alexei Kruchenykh Erratum Musical, Marcel Duchamp |
1914 |
Intonarumori,
Luigi Russolo Zang
Tumb Tumb, F.T. Marinetti |
1916 |
Ανοίγει το Cabaret Voltaire στη Ζυρίχη Φωνογραφικό
Εργαστήριo Ακοής, Dziga Vertov Η Κρήνη, Marcel Duchamp Le
Roi-Lune, Guillaume Apollinaire |
1920 |
Kablepoema za okean, Mykhailo Semenko |
1921 |
«Το
Ραδιόφωνο του Μέλλοντος», Velimir Khlebnikov |
1922 |
Συμφωνία των Σειρήνων, Arseni
Avraamov Ursonate, Kurt Schwitters [ως το 1932] |
1923 |
«Νέα
Μορφή στη Μουσική: Δυνατότητες του Φωνόγραφου», László Moholy-Nagy |
1924 |
Zauberei
auf dem Sender, Hans
Flesch Ηχητικά
Πορτραίτα Αστικών Τοπίων, Hans Bodenstedt [ως 1926] |
1925 |
«Cinemapravda
& Radiopravda», Dziga Vertov «Οι Δυνατότητες της Απόλυτης Ραδιοφωνικής Τέχνης», Kurt Weill |
1926 |
«Radio-Style
Manifesto», David Burliuk Der
tönende Stein, Alfred Braun |
1928 |
Wochenende,
Walter Ruttmann Hallo!
Hier Welle Erdball!!, Friedrich Walther Bischoff |
1929 |
Grammophonmusik,
Paul Hindemith & Ernst Toch [ως το
1930] Der
Lindberghflug, Bertold Brecht «Το Ραδιόφωνο ως Μέσο Επικοινωνίας», Bertold Brecht Espace, Edgar Varèse [ως 1939] |
1930 |
Ενθουσιασμός:
Η Συμφωνία του Donbass, Dziga Vertov |
1931 |
Hörmodelle, Walter Benjamin [ως 1932] |
1933 |
«La
Radia», F.T.Marinetti & Pino Masnata Cinque
Radio Sintesi, F.T. Marinetti |
1936 |
Ραδιόφωνο:
Μια Τέχνη του Ήχου, Rudolf Arnheim Το
Έργο Τέχνης στην Εποχή της Μηχανικής Αναπαραγωγής, Walter Benjamin |
1938 |
Ο
Πόλεμος των Κόσμων, Orson Welles |
1939 |
Imaginary
Landscape No.1, John Cage |
ΤΟ PROJECT – ΙΣΤΟΡΙΑ – ΘΕΩΡΙΑ – ΗΧΟΣ – ΝΕΑ – ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
1877-1945 – 1945-1995 – 1995 κ.ε.