1ο Συνέδριο Μαθηματικά στα Π.Π.Σ. 2014 - Πρακτικά συνεδρίου
Δείτε εδώ τα πρακτικά του 1ου συνεδρίου Μαθηματικά στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια 2014.
{pdf=images/files/praktikapps2014.pdf|300|500}
Τα Μαθηματικά που έχασες...
Σε πολλές περιπτώσεις έχουν υπάρξει μαθητές που με ρωτούν αν θα μπορούσαν να ασχοληθούν με τα Μαθηματικά.
Λέω λοιπόν, ότι γενικά κάθε επαγγελματίας συνήθως, είτε τείνει να παρουσιάζει μόνο τα καλά του επαγγέλματός του, είτε μόνο τα καλά, κάτι που γενικά εξαρτάται από την ψυχολογική κατάσταση που θα τον πετύχεις. Τα Μαθηματικά μπορούν να γίνουν επάγγελμα με πάρα πολλούς τρόπους - οι περισσότεροι, μάλλον όλοι, είναι περισσότερο προσοδοφόροι από την εκπαίδευση - ώστε να αποτελεί σχεδόν εντελώς διαφορετικό θέμα συζήτησης, ανάλογα με το πώς πρόκειται να ασχοληθεί κανείς μαζί τους. Παρόλα αυτά μεταξύ όλων των επαγγελματιών των Μαθηματικών υπάρχουν κάποια κύρια κοινά χαρακτηριστικά, με βασικότερο το ότι όλοι τους ασχολούνται με την επίλυση προβλημάτων. Υπό αυτήν την οπτική παραθέτω το παρακάτω κείμενο που δίνει δύο κύριες καταστάσεις που αντιμετωπίζει ένας επαγγελματίας Μαθηματικός. Η οποιαδήποτε συζήτηση κάτω από αυτό το απόσπασμα, μέσω σχολίων μπορεί να το κάνει ακόμα πιο διαφωτιστικό.
Το απόσπασμα είναι από τον πρόλογο του βιβλίου All the Mathematics that you missed του T.H. Garrity, εκδόσεις Cambridge University Press, το οποίο περιγράφει με αρκετή ακρίβεια την πραγματικότητα των Μαθηματικών.
Τα Μαθηματικά είναι συναρπαστικά. Ζούμε στη μεγαλύτερη ακμή που γνώρισαν τα Μαθηματικά ποτέ (γράφει το 2002). Τη δεκαετία του 1930 υπήρχαν κάποιοι άνθρωποι, οι οποίοι φοβούνταν ότι οι διάφορες αφαιρέσεις των αρχών του 20ού αιώνα είτε θα οδηγούσαν του Μαθηματικούς να δουλεύουν απομονωμένοι, σε διανοητικές ασκήσεις χωρίς νόημα, είτε ότι τα Μαθηματικά θα διαχωρίζονταν σε αυστηρώς ξεχωριστές υποκατηγορίες, παόμοια με τον τρόπο που διαχωρίστηκε η φιλοσοφία σε φυσική, χημεία, βιολογία και γεωλογία. Όμως συνέβη το ακριβώς αντίθετο. Από τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο και μετά έγινε σαφές ότι τα Μαθηματικά αποτελούν μία αδιαμφισβήτη ολότητα. Αυτές που υπήρξαν διαφορετικές περιοχές τώρα τροφοδοτούν η μία την άλλη*. Η εκμάθηση και η δημιουργία στα Μαθηματικά αποτελεί πράγματι έναν ενδιαφέροντα σκοπό να αφιερώσει κάποιος τη ζωή του.
Τα Μαθηματικά είναι απαιτητικά. Δυστυχώς, γενικά οι άνθρωποι δεν είναι και τόσο καλοί στα Μαθηματικά. Αν και είναι διασκεδαστικά, απαιτούν πολύ σκληρή δουλειά και αυτοπειθαρχία. Δε γνωρίζω κάποιον σοβαρό Μαθηματικό, ο οποίος βρίσκει όλα τα Μαθηματικά εύκολα. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι, μετά από μερικές μπύρες, θα ομολογήσουν πόσο ανεπαρκείς και αργοί είναι. Αυτό αποτελεί ένα από τα πρώτα εμπόδια που οφείλει να αντιμετωπίσει ένας άπειρος απόφοιτος **, συγκεκριμένα πώς να ασχοληθεί με το βάθος των Μαθηματικών, σε αντίθεση με την επιφανειακή κατανόησή τους. Γι' αυτό και σε πολλές περιπτώσεις είναι μεγάλη η εγκατάληψη που συναντάμε στην εκπαίδευση.
...............
πρέπει κάποιος να είναι αποφασισμένος για να γίνει Μαθηματικός και όχι απλά να το αποφασίζει συγκρινόμενος με τους άλλους.
Παρόλα αυτά τα Μαθηματικά είναι συναρπαστικά. Οι απογοητεύσεις πρέπει περισσότερο να αντισταθμίζονται από τους θρύλους της μάθησης και της δημιουργίας (ή ανακάλυψης) νέων Μαθηματικών. Αυτός είναι ο κύριος στόχος κάποιου που σπουδάζει να γίνει ερευνητής Μαθηματικός. Όπως όλες οι δημιουργικές απασχολήσεις έχουν συναισθηματικές κορυφώσεις και απογοητεύσεις. Εξάλλου, μόνο οι εργασίες που είναι βαρετές δεν έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά. Ένα βασικό ζήτημα λοιπόν είναι να μάθει κανείς να διαχειρίζεται αυτές τις δυσκολίες που συναντά.
* Σχόλιο δικό μου: Μήπως διότι απλά κάθε μία περιοχή έχει μία διαφορετική οπτική του ίδιου αντικειμένου;
** Σχόλιο δικό μου: Θα προσέθετα ότι ο καθένας από εμάς όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με τα Μαθηματικά των δυνατοτήτων του, της ηλικίας του δηλαδή (της «Μαθηματικής» ηλικίας του συγκεκριμένα) και προσπαθεί να ξεπεράσει ένα νέο όριο σε αυτά βρίσκεται προ ενός νέου εμποδίου, δυσκολοκατάβλητου αρχικά, το οποίο θα απαιτήσει υπομονή και επιμονή για να ξεπεράσει.
Διεθνής Μαθηματική Ένωση Νέα 68 Νοέμβριος 2014
Τα νέα της Διεθνούς Μαθηματικής Ένωσης Νοέμβριος 2014
IMU-Net 68: November 2014 A Bimonthly Email Newsletter from the International Mathematical Union Editor: Mireille Chaleyat-Maurel, University Paris Descartes, Paris, France CONTENTS 1. Editorial 2. CEIC Notes and Comments: IMU at World Data System (WDS) 3. Heidelberg Laureate Forum 4. ICSU News 5. Passing away of Alexandre Grothendieck 6. Mathematics in Africa 7. Call for Nominations for the Ostrowski Prize, 2015 8. Subscribing to IMU-Net
Σκοτώθηκε ο John Nash
Ο καθηγητής Μαθηματικών του Princeton John Nash σκοτώθηκε μαζί με τη σύζυγό του Alicia σε τροχαίο δυστύχημα στο New Jersey εχθές 23 Μαΐου 2015.
Ήταν 86 ετών. Το δυστύχημα συνέβει όταν ένα αυτοκίνητο στην προσπάθειά του να προσπεράσει ένα προπορευόμενο όχημα έπεσε σε ένα ταξί, στο οποίο βρισκόταν ο Nash με τη σύζυγό του.
Την προηγούμενη εβδομάδα ο Nash είχε λάβει το βραβείο Μαθηματικών Abel 2015 από τον Βασιλιά της Νορβηγίας.
Ο Nash έλαβε το διδακτορικό του το 1950 από το Princeton, όντας ήδη απόφοιτος του Carnegie Institute of Technology το 1948. Το 1994 κέρδισε το βραβείο Nobel οικονομικών επιστημών και έγινε καθηγητής του τμήματος Μαθηματικών του Princeton το 1995.
Έχει ακόμα τιμηθεί από ην Αμερικάνικη Μαθηματική Εταιρεία με το βραβείο Steele τ0 1999 για τη συμβολή του στην έρευνα και το 1978 με το βραβείο John von Neumann. To 2012 έγινε μέλος της ακαδημίας Επιστημών.