ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΤΑΞΗΣ

 ( 

 

ΤΖΙΤΖΙΚΙΑ ΣΤΗΣΑΝ ΤΟ ΧΟΡΟ,     ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ  &

ΚΑΤΩ ΣΤΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ Τ' ΑΛΩΝΑΚΙ,   ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

 

1.   Η εικόνα είναι ευχάριστη ? αισιόδοξη; (Στην ανάλυση-σχολιασμό να χρησιμοποιήσετε στοιχεία και από τα δύο ποιήματα.

 

Η εικόνα και των δύο ποιημάτων είναι αισιόδοξη ? ευχάριστη. Παρουσιάζει ένα καλοκαιρινό τοπίο, το οποίο ικανοποιεί όλες τις αισθήσεις μας. Τα χρώματα από τις μαργαρίτες, τα στάχυα και το έντονο φως του καταμεσήμερου, αρχικά, ικανοποιούν την όραση. Εκτός, όμως, από την όραση, ικανοποιείται και η ακοή. Συγκεκριμένα, ακούμε το βούισμα από το πέταγμα των μελισσόπουλων, τον ήχο που βγάζουν τα τζιτζίκια  και το θρόϊσμα που κάνουν τα στάχυα από τον άνεμο. Ακόμη, μυρίζουμε τις μυρωδιές που υπάρχουν μέσα στο τοπίο που είναι, επίσης, ευχάριστες  (μαργαρίτες, μοσχοκάρυδο).

 

Στη φύση υπάρχουν και νέα παιδιά. Άλλα παίζουν κάποιο παιχνίδι κάνοντας έναν κύκλο και  χτυπώντας παλαμάκια και άλλα απολαμβάνουν τον ύπνο τους μέσα στα στάχυα. Είναι, δηλαδή, ανέμελα.  Μέσα τους υπάρχει ορμή, ενέργεια και δίψα για ζωή (φλόγα, φωτιά).  Αυτά είναι απ΄ τα πιο βασικά χαρακτηριστικά των νέων. Έτσι, το μήνυμα είναι αισιόδοξο. Στο ποίημα, όμως, υπάρχει και θλίψη γιατί η νεότητα διαρκεί λίγο, είναι παροδική (η σκιά που κάνει η πεταλούδα και ο γέρο κόσμος υποδηλώνουν την παραπάνω ιδέα).

 

2.    Βρείτε τις προσωποποιήσεις που υπάρχουν στο ποίημα και εξηγήστε πώς λειτουργεί μία απ? αυτές.

 

Στα δύο ποιήματα τα στοιχεία της φύσης αποκτούν ανθρώπινες ιδιότητες. Τα τζιτζίκια και τα μελισσόπουλα χορεύουν, η πεταλούδα χαιρετά με το μαντήλι, ο ήλιος

 

ιδρώνει, το νερό τρέμει, οι ουρανός είναι μελαμψός.

 

Βάζοντας τα τζιτζίκια να χορεύουν ο ποιητής θέλει να δείξει ότι είναι τόσο μεγάλη η χαρά, που όλα γύρω συμμετέχουν σ?αυτή. Έτσι, μεγενθύνεται το αίσθημα της χαράς.

 

3α. Πώς συνδέεται η φύση  με τα παιδιά;

 

Και οι δύο ποιητές συνδέουν  τα παιδιά με τη φύση, καθώς η φύση επηρεάζει τον άνθρωπο. Υπάρχει αλληλεξάρτηση, αφού ο άνθρωπος είναι ένα μέρος της φύσης. Η φύση προσφέρει γαλήνη, χαρά, ξενοιασιά σε όλους και πιο πολύ στα παιδιά. Η φύση μαγεύει την ψυχή των παιδιών πολύ πιο εύκολα από τους μεγάλους, αφού τα παιδιά δεν έχουν έγνοιες και αφήνουν τον εαυτό τους ελεύθερο να χαρεί. (δεν είναι τυχαίο ότι ο ποιητής βάζει τα μελισσόπουλα να χορεύουν, κι όχι τις μέλισσες καθώς τα μελισσόπουλα είναι μικρά και ανέμελα). Η αξία της φύσης είναι μεγάλη. Η φύση είναι μια πηγή ψυχική ηρεμίας. Ο άνθρωπος να βρίσκει σ?αυτή ένα καταφύγιο. Η φύση βοηθάει τον άνθρωπο να διώξει το άγχος, που έχει από την καθημερινή ρουτίνα. Από αυτή, εξάλλου, διδάσκεται ο άνθρωπος την τάξη, την αρμονία. Τέλος, εμπνέεται για καλλιτεχνικές δημιουργίες, όπως ζωγραφική, μουσική και άλλες δημιουργίες.

 

β. Μια αγαπημένη δημιουργική απασχόληση των παιδιών είναι και το παιχνίδι στη φύση, που γεμίζει ευχάριστα την ώρα τους. Στο ημερολόγιό μου γράψτε για μια εκδρομή στη φύση που απολαύσατε ιδιαίτερα. Μπορείτε να γράψετε και κάποιες σκέψεις, που κάνατε καθώς και τα συναισθήματα, που νιώσατε.

 

                                περίπου  120 λέξεις

 

Ακούγεται πιο ωραία μελοποιημένο ΚΑΙ οπτικοποιημένο

 

 

 

 

Joomla templates by a4joomla