Διεξοδική παρομοίωση στην Οδύσσεια

Η διεξοδική παρομοίωση

Σε μια απλή παρομοίωση παρομοιάζονται δύο έννοιες, για παράδειγμα, η Ινώ με πουλί (371), ο κορμός του δέντρου με άλογο (407–408), ο Οδυσσέας με καλό πατέρα (ε 15).

Στην επική ποίηση όμως (και όχι μόνο) συναντούμε και παρομοιώσεις σύνθετες, που είναι εκτεταμένες/διεξοδικές·σ’ αυτές, η εικόνα που θέλει να μας δείξει ο ποιητής παρομοιάζεται με μια άλλη εικόνα, παρμένη συνήθως από τη φύση ή από την αγροτική ζωή και γνωστή, άρα, στον ομηρικό, τουλάχιστον, ακροατή· λόγου χάρη, το στροβίλισμα της σχεδίας στη θάλασσα από τους ανέμους παρομοιάζεται με το στροβίλισμα των αγκαθιών στον κάμπο από τον βοριά (362-364):

Πώς ο χειμερινός βοριάς σαρώνει στον κάμπο αγκάθια,

κι αυτά σφιχταγκαλιάζονται και γίνονται ένα πράμα,

έτσι και τη σχεδία οι άνεμοι εδώ και εκεί τη φέρναν και την πήγαιναν·

Κατά την ανάλυση μιας διεξοδικής παρομοίωσης διακρίνουμε:
ατι παρομοιάζεται (εδώ, π.χ., η σχεδία του Οδυσσέα στη θάλασσα) 
βμε τι παρομοιάζεται (με τα αγκάθια στον κάμπο) 
γ. ποιο είναι το κοινό τους σημείο (το στροβίλισμα από τον άνεμο)
δ. ποιος ο ρόλος/η λειτουργία της παρομοίωσης (φωτίζει τη ζητούμενη εικόνα, συμπληρώνει και πλουτίζει την περιγραφή κ.ά.).

Ταφικά έθιμα στην αρχαία Αθήνα

ραψωδία Ω 678-805: Ο θρήνος για τον Έκτορα
Αυτό το επεισόδιο της σειράς «ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ» είναι αφιερωμένο στα ταφικά έθιμα της αρχαιότητας, με επίκεντρο του ενδιαφέροντος την Αθήνα. Περιγράφονται Διαβάστε περισσότερα «Ταφικά έθιμα στην αρχαία Αθήνα»

Το παλάτι του Νέστορα

Στην ραψωδία γ 34-78/<31-70> ο Tηλέμαχος και ο Mέντορας φτάνουν στην παραλία της Πύλου, όπου ο Nέστορας πρόσφερε θυσία στον Ποσειδώνα. Εκεί ο Νέστορας προσφέρει φιλοξενία στον Τηλέμαχο, ακολουθώντας Διαβάστε περισσότερα «Το παλάτι του Νέστορα»

Η αρχή του έπους

αοιδός με τη λύρα του, ζωγραφική σε αμφορέα, Παρίσι, συλλογή Rollin (αντίγραφο)

Η ελληνική, αλλά και η ευρωπαϊκή λογοτεχνία, αρχίζει με το ηρωικό έπος και συγκεκριμένα με τα έπη του Ομήρου (τα πρώτα μέχρι σήμερα γραπτά λογοτεχνικά κείμενα ποιητικού λόγου), που τοποθετούνται στα μέσα του 8ου αι. π.X. Αυτό δεν σημαίνει ότι πριν από την εποχή αυτή δεν υπήρχε ποίηση. Η έρευνα κατέδειξε ότι η επική παράδοση έχει προϊστορία αιώνων και μάλλον ανάγεται τουλάχιστον στην όψιμη μυκηναϊκή περίοδο (μυκηναϊκά χρόνια 1600-1100 π.X.). O πρώιμος ελληνικός πολιτισμός αυτής της περιόδου, που τον ονομάζουμε «μυκηναϊκό», γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη στο ήδη αναπτυγμένο περιβάλλον της Mεσογείου, κάτω από την επίδραση των ώριμων πολιτισμών της Aνατολής, της Aιγύπτου και της μινωικής Kρήτης. H ανάπτυξη αυτή Διαβάστε περισσότερα «Η αρχή του έπους»

Η έννοια του ανθρωπομορφισμού

Ο ανθρωπομορφισμός των θεών, δηλαδή η απεικόνιση των θεών με μορφή ανθρώπινη, είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της ομηρικής αλλά και της μεταγενέστερης θρησκείας των Ελλήνων. Ο ομηρικός άνθρωπος έπλασε τους θεούς του κατ’ εικόνα και ομοίωσή του. Τούς έδωσε όλες τις δικές του αρετές, Διαβάστε περισσότερα «Η έννοια του ανθρωπομορφισμού»

Καλημέρα κόσμε!

«Να μου χάριζαν όλους τους θησαυρούς του κόσμου, δε θα’δινα σ’ αντάλλαγμα το γέλιο της καρδιάς μου. Μήτε θα’θελα, σπρωγμένος απ’ την αγωνία μου, να χάσω τα δάκρυά μου, για μια άγονη ηρεμία. Κι ελπίζω, ολάκερη η ζωή μου πάνω στη γη τούτη, να’ ναι δάκρυα και γέλιο.»  ( Χαλίλ Γκιμπράν «Δάκρυα και Γέλιο»)

Καλώς ήρθατε!